*Lokakuun '09 Mahapyöriäisistä vauvautuneet Marras-Joulukuussa `09* (Nimenhuuto!!!)

Sita vaan etta turhaa murehdin: niita hymyja alkoi tulemaan heti seuraavana paivana kun taalla sita pohdin :) Ja niihin jaa koukkuun - oon koko aika kimittamassa ja hassuttelemassa jotta saisin taas yhden, ah niin suloisen, hymyn! :heart: :heart:

Mites lelut? Missah ainakin puhui ostaneensa leikkimaton..ma nyt mietin etta kun tama neiti on alkanut nyt enempi oleen hereilla ja muutenkin nayttaa seuraavan enemman ymparistoaan,etta joko kannattais ostaa noita virikkeita. Tahan asti meilla ei ole oikein mitaan leluja hankittuna kun kaikki sanoi etta "ei vauvat tarvi.."...
 
Kommentoinpa nopeasti leluista. Meillä on poika ollut melkein alusta asti leikkimatolla erilaisten virikkeiden seassa ja viihtynyt todella hyvin. Aluksi katteli pitkiä aikoja erilaisia kuvakirjoja ja muutenkin keskittyi katselemiseen. Nyt on jo hyvän tovin kovasti huitonut roikkuvia leluja ja hauskaa on. Olen huomannut, että meillä on selvästi kiinnostavimpia melko yksinkertaiset lelut, missä on selkeät värit. Hoitopöydän päällä oleva hymynaama on ehdoton suosikki, jolle jokaisen vaipan vaihdon yhteydessä pitää hymyillä ja näyttää kieltä :heart:

Meillä on nukkumaanmeno siirtynyt eteenpäin. Ei meillä juurikaan itkeskellä tai muuta, mutta ensimmäiselle pitkälle pätkälle mennään nukkumaan vasta kahden kolmen aikaan. Siihen asti on niin kivaa vaan olla hereillä tai ainakin tankata tunnin välein. Olen sitten itsekin mennyt vasta tuolloin nukkumaan ja nukkunut puolille päiville. Näin on paljon kevyempää, kun sitten saa kunnolla nukkua, kun menee nukkumaan, eikä tarvitse tunnin välein heräillä. Toivottavasti se ei vaan tästä siirry enään eteenpäin...

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Tääki huutaa nimensä! :wave:

En ollutkaan aikaisemmin bongannut tätä pinoa, kiva käydä lukemassa masupyöriäisten kuulumisia. :)

Meillä on vauva-arki alkanut aika masuvaivaisissa merkeissä. Käytiin yksityisellä lastenlääkärillä, kun poika oli kuusiviikkoinen ja lääkäri totesi vaivat koliikiksi. Yöt on rikkonaisia, mutta noi pahimmat huudot alkaa onneksi olla jo taaksejäänyttä elämää. Päivällä poika nukkuu paremmin ja on hereillä ollessaan oikein suloinen pieni hymypoika. :heart: Tuttia ei poika hyväksy, enemmänkin suuttuu jos sitä yrittää tarjota. Kantoliina on meillä ollut ehdottomasti paras rauhoittamiskeino, ja ulkoilutkin menee useimmiten liinaillen.

Koliikista huolimatta poika on kasvanut ihan ookoosti. Olin tuosta jossain vaiheessa huolissani, kyllähän se varmaan vie energiaa kun joutuu itkeskelemään niin paljon. :( Tissillä mennään ja olikohan 2kk mitat paino 5550g (3530g) ja pituus 60,5cm (51cm). Ihan on erimallinen kuin esikoinen, joka tässä vaiheessa oli sentin lyhyempi ja yli kilon painavampi. :D Mutta on kyllä temperamentitkin niin erilaiset ettei uskoisi että ovat samoista vanhemmista. :LOL:

Leluista Meillä on hoitotason päällä sellainen ikean värikäs mobile, poika tykkää siitä ihan hurjasti! Lähes poikkeuksetta irtoaa hymy kun aletaan vaipanvaihtohommiin. Viimeisen viikon aikana on alkanut myös huitomaan niin, että saa mobilen liikkumaan. Kädet löytää myös tiensä suuhun helpommin nykyään.

Harrastuksena olen ajatellut jossain vaiheessa jatkaa muskaria. Esikoisen kanssa käytiin kaupungin järjestämässä ilmaisessa muskarissa. Tuolla samassa paikassa on myös sisarusmuskari, johon olisi aikomus osallistua kunhan pienemmän masuvaivat vähän helpottavat.

Cuplaton oli käytössä esikoisella ja hänellä siitä oli apua. Tällä kertaa itsellä oli hankaluuksia muistaa antaa se joka syötöllä, joten olen antanut disflatyl-tippoja. Vaikuttava aine on sama, mutta tarvii muistaa antaa vaan pari-kolme kertaa päivässä. Auttaa jonkin verran, vaikutuksen huomaa parhaiten jos kokeilee olla ilman. :) Lisäksi meillä on käytössä Relat ja d-vitamiinina se vatsaystävällisin Deetipat. Vaihdetaan sitten noihin helpommin annosteltaviin merkkeihin kunhan masu alkaa sietää paremmin..

Kunnon Rintaraivareita meillä ei ole ollut, mutta mulla on toinen tissi mallia suihku ja poika kyllä hermoilee sillä puolella selkeästi enemmän. Sama oli esikoisen aikaan, mihinkäpä ne siitä muuttuisi...:) Eikä oikein auta mitkään harsoon lypsämiset ennen imetystä, yhden syötön aikana käynnistyy kuitenkin monta herumista ja jokainen alkaa suihkulla.

Olikohan siinä kaikki...

Pikki ja poika 2kk2vkoa
 
Pikki
Kurjaa että teillä kärsitään koliikista mut ite jotenki ajattelen että on varmaan helpotus kun itkulle on nyt niin sanotusti joku syy kun lääkäri sen totes...?

Mä en tiiä mitä tuo meijän Uuno hommaa...
On sillä varmaan vähän jotain masuvaivoja ku joskus rauhottuu ku pumppailee jalkoja (joskus tulee kunnon pieruja) ja sitten ku päästää kunnon röyhtäyksen...
Mutta tosiaan ihmetyttää voiko masuvaivat valvottaa vauvaa noinki kellon tarkkaan?
Ku siis alussa se huuto ja kiukkuaminen alko puoli yhen-yhen maissa ja sitä kesti tuonne jonne neljään...
Ja nyt se alottaa joskus kolmen maissa ja sitä kestää jonnekki kuuteen asti...

*Talvicci ja Uuno 7vko4pvä* :heart:
 
Ai niin etusivun listasta tuli mieleen että anelielta, H-a-n-n-elta, alisalta ja Tiilalta puuttuu tuolta pikku palleroitten mittoja!!!
Jos haluatte ne sinne niin huudelkaapas niitä mulle!!! :) :wave:

Muutki saa toki mittoja huudella jos niitä etusivulle haluaa!!!
:wave:
 
TALVICCI

etusivun listaan voit lisätä meitin pikku-isännän mitat.

syntyessä...........3495g & 48cm
2vko....................3870g & 52.1cm
1kk......................4420g & 52.5cm
2kk......................5680g & 56.5cm


kaurisäiti ja pikku-isäntä 2kk 5pvä :heart: :heart: :heart:
 
Iltaa mammat :wave:

Meillä on tänään juhlittu meidän mamman 60-vuotis synttäreitä!!

Viime yö meni typyn kanssa valvoessa kun nuhan pirulainen on pieneen iskenyt :snotty: on jotenkiin niin avuton olo kun toinen huutaa kun on vaikea hengittää ja ite yrittää parhaansa mukaan toisen oloa helpottaa :'( on annettu nyt suolatippoja nenään ja fridalla imetty ja tuntuis vähän helpottavan!! Onko muilla ollut vielä flussaa pienillä?ja millä keinoin sais parempaan päin nopeasti?

NaNa84 ja nuhanenä-Hilma 6viikkoa1päivä :heart: :heart: :heart:
 
NaNa
Meillä ei ole nuhaa ollu tai muutakaan onneksi.
Mutta kannattaa nostaa vähän sängyn päätyä ylemmäs ja laittaa vaikka pyykkiä kuivumaan makkariin niin että huoneilma kostuu tai vaikka pinniksen päälle lakanan ja alle kattilan jossa on kuumaa vettä niin tulee höyryä...Varoo vain ettei mitenkään pääse kuumaan veen kanssa sattumaan mitään...
Tämmösiä vinkkejä mä ainaki ite oon kuullu ja lukenu

Kiitoksia Tiilalle ja kaurisäidille tietojen päivityksestä... :wave:

*Talvicci ja Uuno 7vko4pvä* :heart:
 
Aku
NaNa, täälä on kans yks nuhanenä :( Talviciltahan tulikin lista hyviä neuvoja,vaikka aika sitkeessä tuo tuntuu olevan.En muistanutkaan kuinka surkeeta on kun toinen pieni on ihan tukkonen :( Ulkona tuo nukkuu päikkärit tosi hyvin kun on raitis ilma.Esikoinen oli ekana vuotenaan (syyskuussa syntynyt)koko talven enemmän tai vähemmän nuhanen.Se oli aika rankkaamutta sen jälkeen on ollutkin tosi terve

=)
 
Hiphei ja mukavaa lumista ja kirpsakkaa sunnuntaita!
Juu päätyä on nostettu, pyykkiä on kuivatettu ja jopa sipulilohkoja laitoin harson sisään typyn sängyn viereen jospa auttais, nyt on jo paljon parempi ei oleenkaan niin tukkoinen ;) ileminen apu kyllä taisi olla niistä tipoista ja nenäfriidasta se on kyllä kätevä peli ei voi muuta sanoa...
Aamusella tyttö heräsi kahdeksan aikaan naureskelemaan ja piereskelemään ja alkoi huutamaan että nyt pitäisi nousta, meillä kun suostuu tyttö olemaan sängyssä korkeintaan yhdeksään jonka jälkeen on päästävä pyllynpesuun :) Ihanaa kun toinen "osaa" ja "tietää rytmiä jo vähän ja komentaa nousemaan ylös, ei suostu nimittäin tuon yhdeksän jälkeen enää sängyllä syömäänkään jos yritän siinä imettää niin alkaa vaan örisemään eikä kelpaa mut heti kun olohuoneeseen tullaan niin johan muuttuu mieli :LOL: Nyt onkin sitten nukkunut jo kohta viisi tuntia kun aamulla nukahti uudestaan :)

Meillä mies alkaa tehdä vessaremonttia (joka onkin oottanut jo 2 vuotta wc:n lattia auki) että saadaan kastajaisiin mennessä valmiiksi, on mun lähdettävä typyn kanssa evakkoon mun vanhempien luokse, noh saa syödä eilistä täytekakkua ja hirvisoppaa ;)

Palaillaan myöhemmin


[/b]NaNa84 ja Hilma 6viikkoa2päivää :heart: :heart:
 
hei rouvat,

me oltiin eilen koko paiva Unnan kanssa pikkujouluissa - meidan oman pohjoismaalaisorganisaation jarkkaama ja ma olen siina isosti mukana niin piti olla alottamasa ja lopettamassa. Sain tyton nukkumaan vasta 22.30 ja siita haa vetelikin aina kolmeen asti. Voi kun olis aitikin tajunnut menna silloin nukkuun niin olis saanut meidan tahan asti pisimman tayden patkan nukuttua. Tais olla rankat juhlat pienelle ja siks haa nukkukin noin pitkan patkan vaikka hyvin kaikki menikin. Kantelin tyttoa rintarepussa ja sen jalkeen kasivarrella koko juhlan ajan joten ainakin laheisyytta tuli kyllaksi! :)

Mikakohan on kun tytto on alkanut joka aamu 5.30-6.0 aikoihin alottelemaan sita orina/pieru/hikka/rohkimiskonserttiaan. Tahan asti mennaan kahdella syotolla ja tytto nukahtaa heti hyvin takasin, mutta heti tuohon aikaan alkaa se meteli. Ei siina enaa pysty nukkumaan!Tosta kuudesta aina ylos nousuun asti on uni sellasta silppua etta..

Ja pulauttelu on alkanut ja on aika pahaa just tossa kuuden aikaan. Vielakin tytto syo tosi usein - n.2 tunnin valein-johtuuko siita etta mahansa on viela niin pieni vai siita etta pulauttelee lahes kaiken ulos?

Ikavaa, kun vauvoille tulee nuha :( Oon kanssa valttanyt sita kuin ruttoa ja jannityksella odotan josko haa olis napannut jonkun basillin sielta juhlista mukaan kun oli eka kerta kun oltiin jossain missa on vahan enempi vakea. Tana aamuna ei ainakaan nakynyt viela mitaan.
 
Tietäskö kukaan netistä mitään kauppaa josta vois tilata kastemaljoja???
Ei välttämättä tartte olla edes just kastemalja mut semmonen joka myös siihen tarkotukseen kävis...
Entä ootteko ajatellu laittaa/ootteko laittanu talteen muistoks kasteveden esim. pulloon?
Mistä ootte ostanu niitä pulloja?

Eihän niittenkään tarttis olla just kastevesipulloja vaan joku nätti pulloki kävis


Me nostettiin relatippojen määrä nyt vähän aikaa sitten 5tippaan, aloteltiin niin antaminen hissukseen kaiken varalta. Tuntus että niistä olis ehkä ollu apua :)
Ei piä kumminkaan vielä hihkasta :whistle:
Poika piereskelee musta enempi nykyään ja kakkaa vähemmän...

*Talvicci ja Uuno*
(Sekasin iän kanssa, lilypien mukaan 7vko6pvä, kalenterin mukaan 7vko4pvä ?)
 
Hyvää pakkas aamua,mittari näyttää -22astetta.Olikos se vauvan pakkasraja 10 vai 15 astetta?
Tytön ristiäiset vietettiin 5.12,jolloin oli myös syntymäpäiväni.Tilaisuudessa oli vain isovanhemmat ja mieheni isommat lapset.Kummeina tytön isoveli ja isosisko,kun meillä ei oikein muita vaihtoehtoja ollut kun läheiset ystävät ei kuulu kirkkoon ja sisarukset ovat kuitenkin aina läsnä tytön elämässä.
Nimeksi meidän timantti sai Seera Vilja Matilda ja hänet kastettiin samalla kastevedellä kuin minut 28vuotta sitten.
Talvicci:Ihan halpa-hallista me löydettiin kastemaljaksi soveltuva kulho,maksoi jopa melkein 6euroa :D
Masuvaivat on helpottanu niin etten ole viikkoon antanu disflatylia,kohta vois kokeilla taas d-vitskuja antaa...
Miten mää saan rytmin neidille kun kukkuu puoleenyöhön,jopa kahteen yöllä :( Toissa iltana nukahti poikkeuksellisesti 22.30

Jahas neiti heräsi

unihiekka ja timantti
 
Talvicci meidän pojan nimi Atte ei Eetu :LOL:
Ja syntymäpituus myös on etusivulla väärin, liekö itse sen väärin tänne laittanut :ashamed: Siis syntymäpituus oli 48cm.
Ja enempää en sitten ehdikään, Atte päätti että on ruoka-aika.. =)
 
Talvicci: meidän vauvan syntymämitat ovat 3110g ja 48cm ja pojan nimi on Marcus.

Enpä olisi uskonut, että kovat pakkaset voivat näin ketuttaa. Vuosia olen toivonut kunnon talvea ja nyt kun sellainen Helsingissäkin on, ollaan vauvan kanssa vankeina sisällä. Ehkä huomenna jo tulee aika niin pitkäksi, että uskaltaudun pienelle vaunulenkille, mutta vähän huolestuttaa, miten Marcus kylmyyttä kestää.

Cuplattoman käyttäjille olisi muuten kysymys eli miten olette tulkinneet sen, että annettava aina ennen ruokailua? Meidän vauva voi syödä 10min, pitää 30 min tauon ja jatkaa eli onko tuolle toiselle syötölle annosteltava uusi Cuplaton satsi? Aion muuten neuvolasta seuraavalla kerralla kysyä siitä jonkun yllä mainitsemasta lääkkeestä, jota annetaan vain 2-3 kertaa päivässä. Yöllä nimittäin tuo Cuplaton ei ole niin kätevä, kun syöttökertoja neljä ja aina laitettava valot päälle ja mitattava Cuplatonsatsi alkuun.
 
alisa77: Disflatyl on vastaava lääke kuin Cuplaton, mutta sitä annetaan vain 2-3 kertaa päivässä. Meillä on se käytössä juuri siksi, että annostelu on helpompaa. Lisäksi se toimii mun mielestä paremmin, ainakin röyhtäisyt tulee paljon helpommin. Suosittelen kokeilemaan!
 
Meidän tytön mittoja:

paino pituus pipo
synt. 3160g 49,5cm 34cm
1kk 4400g 55,8cm 38cm
2kk 5448g 59,2cm 40cm

eli hyvin kasvaa, osittain korvikkeella, sillä oma maito ei täysin riitä :/ Hassua, kun esikoisen aikana maitoa tuli aivan tulvimalla! Mutta näin mennään, pääasia että tyttö kasvaa ja on tyytyväinen! Mahavaivat helpotti kun jätettiin disflatylit kokonaan pois...! Muutenkin uni maittaa hyvin, päivärytmi on jo löytynyt sekä päiväuniin että yöuniin :)
 
Hei en nyt ehdi kommentoimaan, tulen vain ilmoittamaan ja avautumaan.

Eli tytyn ristiäiset oli lauantaina, ne meni mallikkaasti erinäisistä hullunmyllyistä huolimatta ja tyttö sai siis nimekseen Iina Ella Aliisa.

Tänään meitä kohtasi ei niin mukava yllätys kun olimme lähdössä ulos...RATTAAT PÖLLITTY :headwall:
Ei jumakuta...olen varma että asialla on eräät pojat, mutta koska ei ole todisteita tms. ja rattaat on olleet ulkovarastossa, jonka ovi ei aina sulkeudu kunnolla, ei asialle voi mitään.
Huoh...meillä kun ei ole mahdollisuutta ottaa rattaita sisätiloihin kun kerrostalossa asutaan ja hissi on niin pieni.
Eli ei muuta kuin uudet rattaat tilaukseen...juuri sain maksetuksi nämä edelliset.
Meinaan ostaa jonkun armottoman telaketjun näihin uusiin rattaisiin ja sellaiset munalukitukset, ettei niitä heti irti saada :/

Mutta turha tätä asiaa on märehtiä...pilaan vain mielenleppoisuuteni.
Onneksi on yhdet vararattaat ettei ihan sentään jumiuduttu olla.

Ihanaa joulun odotusta kaikille, jos en ehdi sitä vielä tulla lähemmin toivottamaan.

Tässä vielä kuva tytystä


paapelo+poju+Iina tyty 2kk 2vk 2pv :heart:
 
Paapelo: Onpa tosi tylyä viedä toisten rattaat. Oikeen kihahti mulla sun puolesta :kieh: Törkeetä tommonen... Mutta Iina on kyllä tosi suloinen :) Ihanan näköinen.

Silja päätti äsken kakata oikeen kunnolla niin että ruiskahti varmaan desilitra mun housuille ja matolle... Eikä toi keltanen väri kyllä sit millään lähde matosta pois.

Jaahas, ei sen enenpää ehdikään, silkkis kaipaa huomiota :wave:

hemari ja silja 2kk 4pv
 
Kiitos kaikille, jotka kommentoivat pumppaus-kysymykseeni. Oli mukava huomata, että on muitakin joilla on samanlaisia kokemuksia. Pitää itsekin ottaa rennosti ja antaa sitten tarvittaessa korviketta. Olen huomannut, että mitä enemmän stressaa sitä vähemmän sitä maitoa tulee.

Meillä oli onnistuneet ristiäiset viime lauantaina ja nyt on pojalla nimi.

Ohessa meidän mittoja:

*Syntyessä.......4015g&52cm, pipo 35,5cm
*3,5vko.............4590g&55,5cm, pipo 38,2cm
*6vko................4950g&56cm, pipoa ei mitattu
*2kk..................5260g&56,5cm, pipo 40cm


Tänään käytiin siis neuvolassa, jossa kaikki oli hienosti. Saatiin ensimmäinen annos rota-rokotetta, jonka poika otti tosi reippaasti.

Täällä nukutaan edelleen hienosti, mahtaako jäädä pysyväksi rytmiksi. Poika nukahtaa illalla klo 23-24 ja herää ensimmäisen kerran vasta aamulla 7-8 välillä. Ihan uskomatonta, itsekin saa ihan kunnon yöunet nukuttua. Ovat meidän pojat taitaneet periä isänsä unenlahjat. Itse en valitettavasti ole kovin hyvä nukkuja, kukunkin täällä yksinäni iltaisin.

Mutta nyt se on suunnattava vaipanvaihtoon ja aloittaa imetystankkaus, jotta jaksaa poika nukkua.

Mirmi + pikkuveli kohta 2kk
 
Huomenta!
Päätin käyttää tilaisuuden hyväkseni ja tulla koneelle :D

Tosiaan tuo pumppaus on sitä työläämpää, mitä enemmän sitä panikoi tai stressaa. Itse olen havainnut oikein hyväksi keinoksi pumpata illalla vaikkapa jonkun lempi ohjelman tullessa ja yksi loistava konsti on katsella vauvasta ja miksei muistakin lapsositaan kuvia tai assosioida ihania hetkiä omassa päässään...silloin rentoutuu ja kun ajattelee vauvaa, alkaa ainakin itsellä aika usein heruttaa aika nopeastikin, jolloin pumppaus sujuu helpommin.

Nyt tosin ei ole enään pitkään aikaan tulossa tarvetta pumppaukselle, mutta aina silloin tällöin tulee ylimäärät lypsettyä.

Täällä tytön päivärytmi alkaa olla selvillä, joskin kokemuksesta tiedän, että hienosäätöä tulee takuulla vielä useaan kertaan tulevan vuoden aikana.

Tämä meidän Iina on ihan mahdoton...on selkeästi päättänyt kulkea veljensä jalanjäljissä.
Eilen olin laittanut mukavan paikan tytylle sohvalle niin, että oli puoli istuvassa (sitteriasennossa ) asennossa tyynyjä vasten. Lähdin nopeasti hakemaan vettä ja kuuntelin kun tyty aloitti kauhean punkerrus pölinän...kun katsoin, niin tyttö yritti epätoivoisesti vuoroin kääntyä ja vuoroin nousta istumaan
:whistle:
Sanoisin, että aika hirmuisen näköistä kun toinen naama punaisena pitää itseään ylhäällä...saa nähdä miten sitten mahtaa käydä meidän rattailujen kanssa...poika ei enään 4kk iässä suostunut makaamaan kopassaan, vaan oli pakko nostaa selkänojaa jo aavistus ylöspäin...tähän loppui siis myös rattaissa nukkuminen :/

Mutta siis varsin mukavasti meillä menee. Yöt ovat rauhallisia edelleen.
Isoveli on näennäisesti kovin kiintynyt tuohon siskoonsa, olen kovin iloinen tästä ja Iinakin nauraa kuin naantalinaurinko nähdessään veikan :D :heart:

Meidän Leo poika on alkanut toistaa sanoja innoissaan ja VIHDOINKIN on tullut mielenkiintoa kirjoja kohtaan. Olen odottanut tätä kuin kuuta nousevaa. Ollaankin nyt otettu iltarutiiniin iltasatu ja poika tykkää kovasti.

JA pitkäänhän poika kutsui sekä minua että isääkin ISIKSI...nyt on alkanut vihdoin kutsumaan minua AMMAKSI eli mammaksi :D En tiedä mistä hän sen on keksinyt, sillä minä sanon itseäni äidiksi kuten mieskin ja kutsun omaa äitiänikin ihan äidiksi =)

Tässä on enään yksi lahja ostamatta luojan kiitos. Tosin, koska lähes kaikki tulevat postin kautta, saa kyllä jännittää että ehtivätkö jouluksi...mutta onneksi kukaan ei pahastu, vaikka joutuisinkin odotuttamaan =)

Tämä näistä pulinoista...tyty kutsuu :wave:
 

Yhteistyössä