*Lokakuun '09 Mahapyöriäisistä Vauvautuneet Tammikuussa 2010* (Tarkastakaa tietonne!!!)

Neuvolassa käyty ja mitat seuraavat:
2,5kk (suluissa 1,5kk mitat)
paino: 6330g (5455g)
pituus: 62,3cm (58,0cm)
pipo: 39,8cm (39cm)


Hyvin kasvaa siis edelleen :) Saatiin rotateqia toinen satsi. Kahden viikon päästä on sitten tiedossa se eka varsinainen rokote.
 
Ja tuosta ulkona nukuttamisesta, niin mä olen kanssa sit varmaan tuollainen Miekkavalaan mainitsema hirviöäiti :D koska meillähän kävellään kauppaan oli ulkona sitten +20 tai -20 astetta. Kaikille vaan kunnolla päälle niin kyllä siellä tarkenee jos on pakko. Lucaskin nukkuu parvekkeella päikkärit, pakkaan vaan sen mukaan vaatetta ja vilttiä mitä mittari näyttää.
Mutsin kanssa just puhuttiin kun oli nuo kauheat paukkupakkaset, että silloin kun hän ja minäkin ollaan oltu pieniä, niin ei paljon mittaria tuijoteltu, kyllä sinne ulos ulos mentiin säällä kuin säällä.
Mutsin nuoruudessa ei edes koulussa ollut noita pakkasrajoja mitä nyt on, että sinne mentiin ja pihalla oltiin vaikka sit reilun 20 asteen pakkasessakin =)

Noh, mutta mulla ei ole autoa eikä korttia, että meidän on vaan pakko kulkea säällä kuin säällä jalkaisin. Ehkäpä ajattelisin toisin, jos auto olis käytössä ^^ Kyllä siitä 20 asteen pakkasessa ja lumipyryssä vähän ketuttaa kävellä monta kilsaa, mutta kaikkeen tottuu :D Onneksi tätä talvea ei nyt koko vuotta kestä.. ja tänäänkin oli ihana ilma ulkoilla kun aurinko paistoi :heart:
 
Iltapäivää :wave:

Iiiihanaa ko lauhtui noi kelit pikkasen, käytiin just Hilman kanssa piiitkällä vaunulenkillä, lunta vaan tulee ihan taivaantäydeltä mut se ei menoa haitannut =)

Pappikin kävi tänään ja saatiin kastajais asiat reilaan, ne onkin sitten jo ylihuomenna :D

Paapelo samoin täällä, joku viherpeukaluus on iskenyt muhunkin :), viime kesänä oli amppelitomaattia ja amppelimansikoita ja ne muuten on hyviä :p en tiiä vaan mitä kukkia sitä osais terassille laittaa, muutakin kuin orvokkeja :D, oisko vinkkiä?

Nyt Hilma huhuilee vaunuissa( jätinkin pitkästä aikaa pihaan nukkumaan) täytyy mennä
Palailen sitten nimen kera keskiviikkona ko ennen sitä en varmastikkaan kerkeä käymään :)

NaNa84 & Hilima n.2kk :heart:
 
Nana:

Itse kasvatan siemenistä kukkani ja lisäksi ostan orvokkeja tms.
En teidä terrassinne olosuhteita, mutta jos ei ole paahteinen tai tuulinen paikka, luulisin, että ainakin seuraavat sopisi.

Köynnöstävät:
Mustasilmäsusanna ja Päivänsini/Aitoelämänlanka. Sussu kasvaa n.80cm ja päivänsini/aitoelämänlanka taasen voi venähtää suostuisissa olosuhteissa jopa 4m korkeaksi. Kummatkin ovat tosi kiitollisia kasveja ja ovat todella helppoja kasvattaa siemenistä, kummankin itävyys on hyvä.

Sitten on Köynnöskrassi tai pensaskrassi:
Köynnöskrassi kasvaa aika helposti alaspäin, joten paras paikka on mielestäni korkealla tai maa tasossa terassilta ulospäin, esim. portaiden kupeeseen. Tämäkin on helppo ja kukkii sitä paremmin, mitä niukempi on ravinne pitoisuus mullassaan, eli kannattaa vaikka käyttää keväällä kotikukkien vanhat mullat krassin taimille.

Sitten kasvatan itse myös Kesäleimua ja keskipäivän kukkaa. Kumpikin vaatii koulimista jne. mutta kun tämä vaihe on ohi, ovat aivan uskomattoman kiitollisia kukkimaan ja niitä kelpaa kyllä leikellä maljakkoonkin. KEskipäivän kukka ei tosin avaa kukkiaan pilvisellä säällä =)

Viime kesänä ostin lumihiutaletta sekä hopeaputousta, aivan mahtavia kumpainenkin. Lumihiutaletta myydään pieni ja isokukkaisena sekä eri värisinä, musitaakseni valkoinen ja pinkki on yleisimmät.

Sitten on toki orvokit ym. perus kesäkukka suosikit.
Jos mieli tekee katsella muitakin ideoita, suosittelen tutustumaan puutarha.net sivustoon. Sieltä saa PALJON vinkkejä ja ideoita.

Tuossahan nuita tulikin aika liuta
:D

Neuvola tosiaan oli tänään ja kuten arvelin, nyt on sekä pituus että paino tasoittunut aika reippaasti. Sama homma oli esikoisenkin kanssa ja kun mainitsin että aloiteltiin kiinteitä, ei alkanut estelemäänkään päätöstäni, päinvastoin piti sitä hyvänä ideana, kun näillä meidän tirriäisillä on tämä energian kulutus ihan mahdotonta jo tässä vaiheessa :D
Eli ei muuta kuin pottua suuhun ;)

Tässä siis olisi päivitystä listaan Talvicille:

3kk neuvola:
5715g
59cm
40cm (pipo )
 
Meilläkin oli neuvola tänään ja poitsun mitat olivat:

2kk neuvola 5800g 59,5cm ja pipo 39,3cm

Saatiin eka satsi rotarokotetta ja hyvin maistui pojalle. :) Oli oikein herkkua. Päätettiin myös osallistu pneumokokkirokotetutkimukseen. Se rokote saadaan 4kk neuvolassa kun 3kk neuvolassa saadaan muita rokotteita niin ettei kaikkia sitten anneta samalla kertaa. Samalla sain varattua isomman pojan 4v neuvolan, mutta tämä äiti onkin hävittänyt poikansa neuvolakortin, kuinka voin olla niin huolimaton :ashamed: No saan sitten paperinipun käteen ja alan väsäämään uutta korttia :D Kuhan vaan eka vanhasta neuvolasta saavat lähetettyä tiedot.
 
:wave: Heippa vaan kaikille pitkästä aikaa ja onnellista uutta vuotta!

Kerhon puolella olen kirjoitellut pääasiassa, mutta ajattelin nyt tulla moikkaamaan tännekkin puolelle ja kertomaan hiukan meidän kuulumisia sekä kommentoimaan teidän juttuja :) . Kiitoksia vaan Talvicille tämän(kin) palstan ylläpidosta :)!

Meillä siis neiti nyt 2,5 kk aika lailla tasan- 15pv tulee 3kk täyteen. Kamalaa miten aika kiitää- vastahan hän syntyi :eek: ! Ritiäiset on vietetty joulun alla ja ne sujivat kaiken kaikkiaan kivasti. Mitä nyt pikkuinen hieman hermostui väenpaljoudesta (yht.30hlö ) ja äitiä tietysti säälitti kun toinen pieni hätää kärsien joutui kiertämään sylistä syliin- ompa oppirahat maksettu (valitettavasti tytön kustannuksella :( ) tästäkin asiasta ja seuraavan lapsen ritiäisiin tulee ainostaan kummit sekä isovanhemmat.

Hope2009 oli kuvannut hyvin nuita rakkaudentunteita pientä kohtaan...samat tuntemukset täälläkin :heart:...Tyttö on meille ihan pelottavan rakas...päivä päivältä vaan rakkaampi. Ihan kyynel silmässä häntä usein katson ja yritän tallentaa jokaisen yhteisen hetkemme syvälle sydämeni sopukoihin...tämä vauva aika valuu käsistä ihan totaallisesti...päivät kiitää sellaista vauhtia, ettei perässä pysy :eek: !

Imetyksestä kovasti keskusteltu ja löysin omiakin ajatuksia jo kirjoitetuista jutuista, joten en sen enempää ala ruotimaan asiaa. Meillä tyttö täysimetyksellä, mutta en alun alkujaankaan kuvitellut, että imettäminen olisi helppoa / itsestäänselvyys. Alku oli kyllä täyttä opettelua niin minulta kuin vauvaltakin, mutta nyt imetys sujuu minulta hyvin ja luontevasti. Kaikki sympatiaempatia :hug: kuitenkin niille, joilla imetys ei lähtenyt odotetulla lailla käyntiin- se imettääkö vai ei, ei ole mikään mittari hyvälle äitiydelle- kyllä ne on ihan muut asiat mitkä ratkaisee :) .

MB - Meillä myös iso ongelma päikkäreistä sisällä: unet ovat 15-30min kerrallaan kun parvekkeella tyttö koisii parhaimmillan 4h...kyllä on hitottanut kovat pakkaset kun ollaan painittu tän päiväuniasian kanssa- miten ihmeellä neidin saisi nukkumaan hyvin sisälläkin :eek: ??? Meillä kesällä mahotonta nukuttaa parvekkeella, sillä siinä on lämmintä oikeasti yli 40c- aurinko porottaa ihan suoraan niin, että turha edes kuvitella laittavansa lasta sinne unille...

Paapelolla söpö tyttönen :heart: . Meilläkin neiti kierähti selältään mahalleen eilen eli 2,5kk:n iässä- mahaltaan selälleen ei ole vielä pyörähtänyt, Myös samaa ylös pönkäämistä meilläkin kuin teillä Paapelo :LOL: - hurjalla raivolla meidän "topatäti" pungertaa itseään ylös lattiasta ja itkuhan siinä pääsee kun ei ylös saakka pääse :LOL: !

Mitäköhän kuuluu Pinkkimielelle...pitkiin aikoihin en ole heidän kuulumisiaan pongannut :whistle:

Mreidän neiti on edelleen kovin piskuinen- 2kk:n iässä pituutta 57cm, painoa 4500g ja pipo 37cm. Kevyt ja siro kanneltava ;) !

hemari Eikö olekkin ihanaa kun alkavat tuon kijlahtelu shown ja tosiaankin viihtyvät lattialla leluja katsellen =) - ihan samoista asioista me täällä iloitaan:)!

Meillä tytöllä jo selkeä rytmi: illalla viimeistään klo:20 unille- yöllä n.klo 02.30 syöttö, aamulla n. klo 8-8.30 herätys, ekat päikkärit n. 1,5-2h heräämisestä (nukkuu n. 2-4h) ja seuraavat n. klo 16 (nukkuu n. 1-2h). Aivan mahtava fiilis kun ollaan saatu päivä rullaamaan näin mallikelpoisesti. pitää nyt nauttia kun muutosta nukkumisessa voi tapahtua hetkenä minä hyvänsä :whistle: ...

Meillä masuvaivat ovat vähentyneet oleellisesti (en uskalla vielä sanoa, että loppuneet, sillä aina kun uskallan jotakin kehua, niin onni kääntyy samointein...) ja silloin kun mikään ei neitiä vaivaa, eli nykyään useimmiten, on hän oikea pieni päivänsäde...kujertaa ja naureskelee niin maan valtavasti :heart: :heart: :heart:

Hope2009 oletko miettinyt illalla lisämaidon antamista, jotta öisin nukkuisitte pidemmän pätkän? Olen tämän kuullut auttavan kovasti. Itse tankkaan tytön niin täyteen illala, että nukkuu sen turvin hyvin- kerran syö yöllä. Mutta on ollut meilläkin öitä jolloin heräiltiin vähän väliä eli ymmärrän myös väsymyksesi- se on ihan kamalaa kun päivällä ihan päätä särkee kun on niin puhki! Ja mun on pakko tunnustaa, että mä en röyhtäytä tyttöä yöllä...muuten hänen unensa katkeaisi. Mutta en kyllä ole huomannut, että siitä jotakin haittaa olisi...

Oijoi...Missah - ihanaa- käsitinkö oikein, että teille saa seuraava vaavi tulla heti kun on tullakseen? Me meinataan pitää ikäerona n. 3-4v.

Miekkavalas: meillä sama meininki ulkona (tai siis lasitetulla parvekkeella) nukuttamisessa- vasta nyt 28c:n pakkasella nukuttiin sisällä. Meidän parvekkeella on aina n. 5astetta lämpimämpi kuin ihan ulkona ja lasit suojaavat tuulelta- vällyä vaan ja tosiaan sadesuojaa ja harsoa luukun eteen ja jo vetelee neiti uniansa onneissaan- omenaposkisena saamme reippaan tytön aina unilta kun nukkuu ulkona- sisällä unet vähän mitä sattuu...

Mutta nyt kipitettävä unille, että jaksaa aloittaa huomena aamun ajoissa meidän päivänsäteen kanssa... :)

Hugis ja "Papu" 2,5kk
 
:headwall: :headwall: :headwall: Pikkusen ketuttaa
Tänään ois ollu pojan 3kk neuvola, ja rota-rokote, mutta eipäs ensinnäkään saada mennä, kun perheessä on vesirokkoa, ja toisekseen jos poika on saanut tartunnan niin rokotteita ei voi laittaa. Ymmärrettäviä ja painavia syitä tietenkin, mutta silti :headwall: :headwall:

Mitenkähän käy nyt tuon rota-rokotteen kanssa, kun ei saa sitä ekaa annosta ajoissa. :/
 
Heippa ja hyvää uutta vuotta kaikille! =)

Pitkästä aikaa täällä taas kirjoittelen. On ollut vähän haipakkaa menoa tässä joulun/uuden vuoden aikana, joten olen vaan käynyt lueskelemassa teidän juttujanne.

Kateellisena olen suorastaan lueskellut niiden juttuja, joilla vauvat nukkuu pitkiä pätkiä. Meidän neiti on varsinainen pätkänukkuja, erityisesti päivisin. Max 1 h kerralla tyypillisesti uni maistuu, mikä rassaa kyllä mua, pakko tunnustaa. Öisin nukkuu hyvin n. klo 23-10 ja vetäisee tissistä n. 5 min huikat pari kertaa. Neiti ei siis herää kokonaan, enkä harrasta mitään muita aktiviteetteja, kuten röyhtäytystä, jolloin tyttö ei virkisty. Olisikohan tästä apua teille Hope, että pikkuinen nukahtaisi nopeammin uudestaan? Iltatankkaukset ovat meillä kyllä varsinainen show, että välillä meinaa usko mennä, että nukahtaako tyttö ikinä, mutta on aina tähän mennessä viimeistään klo 2 nukahtanut.

Viime viikolla käytiin sekä lääkärissä, jossa saatiin pulautteluvaivaan avuksi Gaviscon-närästyslääke, että neuvolassa jossa 2 kk 1 vko mitat olivat 57 cm ja 5220 g. Gaviscon on kyllä helpottanut pulauttelua ja nyt tuntuu, että päivätkin menee jo vähän paremmin. =)

Talvicci: mulle paikkakuntatiedoksi voi laittaa Espoo.

 
Hugis:
Ihana teistäkin kuulla pitkästä aikaa =)

Marsupilami:
Tuo rokkohan menee aika nopeasti ohitse, jos on tullut, siis nuin pienillä. Joten uskoisin, että kun varoaika on mennyt ja jos poika ei ole sitä saanut tai on sen sitten sairastanut, saatte sen varmasti otattaa heti.
Meillähän eka annos annettiin jo 2kk, nyt oli toinen satsi 3kk ja kolmas annetaan vielä 5kk...eli näissäkin aloitus ajoissa näyttää olevan 1kk vaihtelu, joten en usko parin viikon haittaavan. Toki kannattaa ehkä tarkistaa neuvolasta vielä. :hug:

Tyttö nukkuu vielä...yritin toista herätellä mutta sain aikaan vain kyllästyneen tuhahduksen ja alahuulen mutristuksen :LOL: Nukkukoon nyt sitten tämän kerran pidempään, kun eilen oli niin rankka päivä kaikkine rokotuksineen =)

Tuosta, miten saisi unille päivällä sisällä.
Muistaakseni, nyt jos koskaan olisi otollinen aika alkaa vain treenata. 3kk muistaakseni omaksuu tai tottuu hiukan helpommin muuttuneeseen systeemiin, kuin myöhemmin. Eli eipä tuossa taida muu auttaa, kuin pitkäjänteinen "koulutus".
Jos en väärin muista, pojalle totutin ne ainoat ulkounet aikanaan sisälle juurikin 3kk ja meni viikko, että ei marissut lainkaan enään vastaan. 2 ekaa päivää oli ihan toivottomia, mutta tuosta eteenpäin meni nukutus kokoajan vain nopeammin.

Tosiaan, nyt on orvokin siemenet purkissa. Ne on oman sadon siemenistä, joten aika kokeilumielessä laitoin, kun ei ole mitään hajua itävyydestä. Poika oli myös istuttamassa...hänelle oli pikkukivipussi ja hän sitten istutti niitä purkkeihin :D

Tänään mennään äidilleni, sillä nuorin siskoni tulee leiriltä kotiin. Hän on pojan rakkain täti ja poika on ollut ihan ikävissään, kun hän ei ole ollut paikalla. Pakko ottaa videokuvaa jälleen näkemisestä =)

HAh...olen ihan toivoton...samalla kun kirjoitan, tulee päähän vain kaikki ensikesän istutusasetelma suunnitelmat...pakkasetkaan vielä loppuneet, saati lumet sulaneet, päinvastoin kokoajan tulee vaan lisää ja minä jo viherpeukkuna tohkeilen :LOL: No juu, minkäs sitä tälle voi :)

Nyt pitää mennä jatkamaan kahvia :wave:

paapelo+poju+Iina 3kk1vk1pv :heart:
 
Jee meidän tyttö nukku äsken peräti tunnin päikkärit omassa sängyssään...heh. Mä en vaan koskaan saa sitä jatkamaan unia jos herää, kun ei auta sängyn heijailukaan (siin on pyörät). Että meidän rytmi kaukana selkeestä, kun nukkuu pätkän, valvoo pätkän, syö miten sattuu... ilmankos neiti on illalla ihan sekaisin. Pitäis varmaan ottaa tietyt kellonajat käyttöön noitten unien suhteen, mutta kun mä en aina jaksa olla niin tarkkana. Esikoisenkin kanssa kaikki meni omalla painollaan. Ja meil on kyl kaikki rytmit muutenkin ihan sekaisin, kun mies on ollu viimeset kuus viikkoa lomalla. Ei tuu lähdettyä aamulla puistoonkaan, eikä muutenkaan ulos koko päivänä jos on vähänkään yli -10. No ehkä ens viikolla taas tulee mentyä puistoonkin, kun alkaa "normi" arki. TOIVOTTAVASTI noi pakkaset jo menis kohta ohi!
 
Niinpä niin, heti kun mä valitan jostain niin alkaa asiat luistaa paremmin :D

Poika ei narissut eilen illalla mitään muuta kuin nälkää ja viihtyi lattialla yksikseen...
Nukahtikin 23.50 ja nukkuikin sitten aina puoli kahdeksaan ilman syömätaukoja.
On se jännää.. Vai johtuisko tääkin vaan siitä, että kun sain purettua omaa turhautumista täällä niin jotenkin itsekkin sitten muuttui niin, että jaksoi olla jotenkin erilailla läsnä.. Jumppailtiin illalla meinaan pojan kanssa, että voipi johtua tuo hyvin nukkuminen siitäkin. Tänään uudestaan samalla rutiinilla siis.

Neuvolassa käytiin ja saatiin eka annos rotarokotetta, mielenkiinnolla odotellaan tuleeko mitään ihmeempiä.
Lucas oli kasvanut hyvin, 2kk neuvolassa mitat siis 5945g / 58.6cm / pipo 39cm.

Kohta kokeillaan luumusosetta jos saisi tuon pojan ulostamaan.. Meillä tosiaan poika kakkaa parin viikon välein, ja alkaa noi pierut kuulostaa niin tiukoilta ja haisee niin kauhealle, että jotain on koitettava.

Ihanaa paapelo kun sie jaksat noiden kukkasten ja kasvien kanssa häärätä.
Mä vaan aina tapan kaikki mun kasvit :ashamed:

hugoliina : en minäkään ole poikaa röyhtäyttänyt silloin kun yöllä söi, enkä kyllä aina edes sen viimeisen syömisen jälkeen... koska oon huomannut ettei se edes röyhtäsis jos nukkuu.
 
Rotarokotteista ainakin se kolmiosainen on otettava 6kk ikään mennessä, eli minun järkeni mukaan ehtisi ottaa 4-5-6kk -neuvoloissa. Oma terkka tietysti osaa kertoa paremmin.

Täällä tyty aloitti nyt kakkalakon :D Samalla tavalla kuin esikoinen: kun 10 viikkoa tuli ikää täyteen, ei kakkaa näy ei kuulu. Esikoinen teki sentään kerran päivässä niskakakkauksen, tällä toisella on nyt kaksi vuorokautta mennyt pelkillä pissivaipoilla. Mahtaa tulla tuju pläjäys kun on tullakseen! Tosin esikoinenkin sitten myöhemmin piti 9 päivän kakkaväliä, eikä silloinkaan sotkenut mahdottomasti - se vaan tuo maito imeytyy välillä niin (lähes) sataprosenttisesti, ettei jää kakattavaa.

Maidosta tulikin mieleen, että on se outoa tuo rintamaidon pumppaaminen. Tässä joku kerta en täpötäydestä rinnasta saanut 20 minuutin pumppaamisella kuin pari teelusikallista (vaikka kaikki herutuskikat oli käytössä ), ja eilen illalla puolestaan jo päiväsyöntien jäljiltä lutterotissi antoi viidessä minuutissa yli desin. En pumppaa joka päivä, vaan toisinaan kun tulee mieleen.. pakkasessa nyt alle litra - kun en minnekään ole suunnitellut meneväni, ei tarvitse sitävarten säilöä. Onpahan varuiksi vaikka kauppareissun ajaksi tai jos vaikka satun sairastumaan. Otin tavaksi keittää pumpun osat heti pumppauksen jälkeen, niin onpahan sekin huolehdittu samantien ja pumppu valmiina seuraavaan käyttöön.

Tyty syö yöllä kerran tai kaksi, enkä ole ihan varma pitäisikö syödä edes noita kertoja. Otan tytyn viereen heti kun alkaa ähistä-puhista ja törkkään tissin suuhun, että mies saa nukuttua kellonsoittoon asti. Toisinaan tyty tuntuu jopa vastustavan imetystä, mutta syö kuitenkin pari minuuttia. Esikoinen nukkui 8 viikon ikäisestä 8 tunnin yöunia, tämä kakkonen nyt siis max 5h pätkän ennen ekaa syöntiä.

Täällä on edelleen lähes 20* pakkasta, ollut PITKÄÄN. Ei juuri ulkoilla, kun lapset ovat molemmat nuhaisina. Esikoinen pitää sentään välillä käyttää pihalla, ettei ihan sekoa, mutta tyty on ollut tiiviisti sisätiloissa. Nyt tosin alkoi lumipyry, eli ehkäpä lämpötilakin kääntyy nousuun. Ulkoiluja odotellessa..

~ mökkihöperöityvä Tiila ja tyty 10 viikkoa + päivä.
 
talviccille taas uutta päivitettävää listaan :D

eli käytiin pikku-isännän kanssa 3kk neuvolassa,tai voiko tuota körilästä enää niin pieneksikään sanoa :D

3kk neuvola mitat :

6470g
59.1 cm
41.7cm ( pipo )


hyvin on siis ruoka maistunut :LOL: muuten sai kommenteiksi neuvolakorttiin : terhakka poika,hyvin kehittyy ja kasvaa.hurmaava hymy :D :heart: terkka ihastui pojan isoihin hymykuoppiin =)

mä oon pistänyt pojan ulos nukkumaan vielä noin -10 asteen pakkasessa ja jos ollut kylmempää niin laittanut vaunuihin verannalle nukkumaan,meillä kun on toi veranta viileä.tosin tuo meitin vuosikas nukkuu ulkona suojaisessa paikassa vaunuissa -20 asteen pakkasillakin ja hyvin on tarennut kun on riittävästi päällä ja sillä on semmonen jääkarhu-makuupussi vielä minkä sisään vielä neidin pistän =)

kohtapuolinhan me saadaankin varmaan ihastella kuvia paapelon kukkaistutuksista :flower:

meillä oli pojalla eilen tosi huono ilta,en edes muista että olis koskaan huutanut ja itkenyt mahakipujaan ihan tossa mittakaavassa,mikä lie masussa kiersi mutta itku oli sydäntäsärkevää ja tosi tuskaista,onneksi kuiteskin nukahti ihan normisti yöunille 23 aikaan ja nukkui yön hyvin ilman itkuja.tänään onkin sitten puklaillut normaalia enemmän ja paljon pahemman hajusiakin on puklut,toivottavasti ei illalla ole samanlaista huutokonserttia tiedossa :eek: :(

nyt syömään.. :wave:

kaurisäiti ja pikku-isäntä ylihuomenna 3kk :heart: :heart:
 
Moi!

Rakkaudentunteista pienokaista kohtaan olitte puhuneet, ja samanlaista meilläkin on ollut kuin moni teistä on kertonut. Että sitä vain ihmettelee miten tämä voi olla todellista tämä onni. Usein kun on ajatellut tehdä jotain kun seuraavan kerran vauva nukahtaa, niin sitä jääkin vaan katselemaan nukkuvaa ihanuutta, ja jää siinä pyykit ripustamatta ja pöydät pyyhkimättä :D

Meilläkin joskus vihreää kakkaa satunnaisesti. Oon huomannut että useesti ennen sitä on huutanut kovasti kipeää mahaansa. Ja sitä oli kyllä useemmin silloin kun itse olin antibioottikuurilla tuossa taannoin.

Monilla kuuluu olevan samanlaista yörytmiä kun meilläkin, eli 23 - 00 aikaan nukkumaan ja herätään sitten aamukymmeneltä. Välissä syöntiä esim. viideltä. Aloin kirjaamaan Hilman kaikkia syömisiä ylös, ja kyllähän siinä joku rytmi päivälläkin taitaa olla, vaikka en huomannut sitä ennen kirjaamista. Nyt ei tosin oo vielä montaakaan päivää tutkimustuloksia... mutta kuitenkin. Eilen ei meinannut tulla nukkumaanmenosta mitään!!! Ei suostunut syömään enää illalla, mies tuli sitten kymmenen jälkeen töistä ja hyssytteli pienokaisen nauravaiseksi, ja koitettiin kohta taas että söisi, mutta alkoi huutaa taas ihan jumalattomasti. Hengaili sitten olkkarissa tunnin, ja mentiin sitten kaikki nukkumaan. Huusi mielettömästi, ja hermostui lisää jos koitin antaa tissiä. Annettiin sen sitten huutaa, silittelin sitä, ja pikkuhiljaa rauhottui ja suostui maitoakin ottamaan. Ei kuitenkaan nukahtanut siihen niinkun yleensä, vaan jäi kattelemaan ikkunasta kajastavaa valoa ja huokailemaan :LOL: En meinannut saada unta kun toinen vaan kokoajan piti jotain huippusuloista mutinaa. Söi yöllä viiden aikaan ja heräsi vasta kymmeneltä. Ei halunnut sitten aamullakaan syödä. Kahden aikaan päivällä vasta kelpasi! En oikein käsitä mitä tyttö meinaa. Kun tietäiskin. Yleensä syönyt klo 12 ja sitten seuraavaksi klo 16 suunnilleen. Mutta koitan nyt näitten kellonaikojen seuraamisen aikana olla tyrkyttämättä aina samaan aikaan, että saisin tietää sitä Hilman haluamaa rytmiä.

Hilma ei juurikaan nuku päiväunia. Vaunussa nukkuu kyllä lenkillä kokoajan, mutta paikalleen ei nukahda kuin joskus sattumalta, ja yleensä aika lyhyeksi aikaa kerrallaan. Puoli tuntia on aika runsasta jo. Ollaan käyty vaunuilemassa kovillakin pakkasilla. Tai -20 on varmaan rajana, mutta eipä sellaista pakkasta oo tainnut ollakaan kun kerran. Parvekkeella ei olla tosiaan nukutettu, mutta mitattiin sieltä vaunuista lämpötila joka oli -7, kun ulkona oli -16. Ja vaunut oli ihan avonaisena siinä, joten kyllä siinä pystyy varmasti nukuttamaan.

Meilläkin Hilma varmaan kohta kääntyy selältä mahalleen, ainakin käy niin lähellä jo. Ja kun ottaa kädestä kiinni, niin kiskoo tosi kovaa itteensä kättä päin. Alkoi vasta vähän aikaa sitten tykätä olla mahallaan, kun ennen hermostui tosi äkkiä sillä lailla. Just äsken toin sen leikkimaton tähän tietokonehuoneeseen, ja tyttö naureskeli kaikelle mitä näki mahallaan eteenpäin kuikuillessaan. On kyllä tosi hauskaa seurata pienokaista. Mut samalla kauheen haikeaa, kun kasvaa niin nopeasti! Vaippanumerokin vaihtui just kolmosesta neloseen, ja aikasemmin niissä luki baby soft ja nyt ei lue. Ihmettelinkin sitä miehelleni että Eiks meidän beibi ole muka enää beibi!!!? :LOL:

Mitä mieltä olette, onko siitä jotain haittaa jos tämmöistä 3kk ikäistä pitää sylissään istuvassa asennossa usein? Kun ei tämä suostu olemaan oikein muutenkaan, kun haluaa nähdä mitä tehdään? Jostain oon lukenut aiheesta, mutta en nyt muista mistä, ja tosiaan kun on kaikki kirjat ja lehdet ties missä taas, ristiäissiivousten jäljiltä :)

Hanikka ja Hilma, 4 päivää vaille 3kk
 
Hanikka:

Tuota, meidän tyttö ja poikakin aikanaan, ovat kummatkin "istuneet" sylissä reilu kuukauden ikäisistä, kun eivät hereillä ollessaan kumpainenkaan suostu/suostunut makuulla olemaan, heidän mielestään makuuasento on vain syömistä ja nukkumista varten...ei pojalle ole siitä mitään seurauksia tullut selkään tahi niskaan tai mitään muutakaan. En ole varma, mutta ainakin minun piireissä ja myös ihan perheen sisällä, kaikki nassukat, jotka ovat olleet tämmöisiä jököjä, ovat lähteneet liikkeelle aika ajoissa...en tiedä onko oikeasti kaikilla samantyyppisillä lapsosilla samat metkut, mutta näin meillä.

Poikahan oli 7kk kun nousi seisomaan ja huihai. Siskon poika oli tuollainen samanlainen, eli ei makuullaan suostunut olemaan, vaan piti aina istuttaa ja on nyt 9kk ja kävelee tuen varassa ja seisoo monesti ilman tukea.

Tuosta rytmistä:
Meillä se pysyy yllä pojan rytmin mukaisesti. Eli lähdetään joka päivä ulos samaan aikaan, jolloin tyttö alkaa ekoille päikyille. Sitten heräilee yleensä kun ollaan menty kahville ja tillittelee siinä sitten oman aikansa. Seuraavat päikyt alkaakin kun ollaan lähdössä kotiin ja ilta sitten valvotaan ja syödään ja yö unille mennään sitten suht samoihin aikoihin aina.
HEti kun tulee sellainen päivä, että ollaan kotona, ei tytön unista tule mitään, joten siksikin tuo ulos lähtö kelillä kuin kelillä on melkein pakko, vaikka itseä ei huvittaisi =)

Ja juu...katsotaan nyt miten nuo minun orvokit lähtee kasvamaan. Pitäisi vielä laittaa pariin purkkiin, niin saisin 100 siemenen saldon...sitten kun itävät, voin tehdä itävyys prosentti otannan :D

JA muuten...tuli tässä mieleen, että jos tosiaan täällä on viherpeukkuja jotka ostaa valmiina tai kasvattaa siemenistä...ottakaa ihmeessä kasvien siemenet talteen syksyllä.
Esimerkiksi krassi, mustasilmäsusanna, elämänlanka ja orvokit siementää tosi helposti =)

ODotellaan tässä että mies tulee kotiin. Lähtee sitten pojan kanssa kaiketi kokeilemaan luistelua.

Ja niin, meidän poika on nyt sitten virallisesti aika iso...jätti ne ainoatkin päikkärit pois. Ei tullut mitään siitä, että kun nukkui ne 2h päikkärit ja meni sitten illalla nukkumaan, heräsi aina klo 04-05 ja vain väenvängällä saatiin jatkamaan unia edes klo 6.00 asti...mieshän siis pojan kanssa on nyt heräillyt, joten on aika rättipoikki iltaisin. Poika kun kuitenkin jaksaa valvoa koko päivän ja kun ei päikkyjä nuku, nukkuu pidemmät yöunet ja herätys on vähän inhimillesmpään aikaan :D

Mutta juu..pitää mennä pyörittämään noita siemeniä ja suunnitella lisää juttuja...huomenna olisi tarkoitus patikoida pajupensaikkoon keräämään pitkiä oksia kevääksi :D
 
:wave: Piti tulla sanomaan, että meillä oli tänään ekat onnistuneet päikkärit sisällä omassa sängyssä. Nukkui 1h45min! Kirjasin huvikseni ylös meidän päivän tänään ja kyllä se aika repaleinen on ennen ja jälkeen noiden unien. Mutta ehkäpä tämä on edistystä kuitenkin. paapelo on aivan oikeassa, että jos ei joka päivä esim. lähde aamulla ulos samaan aikaan niin ei tuu unista mitään. Ensi viikolla tosiaan taas meilläkin palataan normirytmiin niin unetkin varmaan paranee, kun ekat otetaan rattaissa.
 
Huh mikä ilta eilen... Silja ei tähän mennessä ole yhtään itkeskellyt, ähissyt vaan ja vähän valitellu, mut eilen illalla saatiin kuulla sellaista huutoa että... Toivottavasti ei ole kipeäksi tullu. Eilen illalla kun tyttö heräs uniltaan niin ihan rauhassa hengaili vaunuissaan sisällä kun vaihdoin lakanoita sänkyyn. No sit rupes kuulumaan sellasta normaalia ähinää ja pientä valitusta ja sanoin miehelle et ottaa siljan ku petaan pikana. Ja siitä alkoi ihan järjetön itku! Kiljui ja huusi ja itki, kyyneleet vaan valu, ihan punasena koko tyttö :( Silja vaikutti jotenki ihan kipeeltä, mut ajattelin et nälkä sillä vaan on ja pikana kaivoin tissin esiin ja siitä alko vaan isompi itku! Ei millään suostunu syömään ku itki vaan ja sit kun vähän rauhottu ja koitin uusiks tissiä ni alko uusiks. Melkein itkin itsekin kun en oo yhtään tottunu tollaseen käytökseen siljalta... Hanikka tais kans sanoa et hermostu vauva vaan enemmän ku tissiä tarjos, mistähän johtuu? Nyt koko ajan pelkään et alkaa taas se itkukohtaus. Pienikin valitus saa mut ihan varpailleni et apua :( onneks on perjantaina neuvola. Sain itkun lopulta loppumaan sillä että pistin väkisin tissin suuhun ja puristin maitoa sinne niin että suihkus. Siihen se sit loppu. Mut kyllä oli kamalaa...

No jotain positiivistakin sitten: eilen sen itkuperiodin jälkeen oli kaikki taas hyvin ja me keksittiin tosi kiva leikki Siljan kanssa :) Puhallan tytön mahaa niin että pärisee niin silja ihan nauraa :D Oli ihanaa kuulla semmoista tosi ilosta vauvanaurua! Ja uudestaan ja uudestaan ja aina oli yhtä kivaa :)

Paapelolla on oikeen kunnon istutusmeininki menossa :)

Minäkään en näköjään monien muiden tavoin röyhtäytä yöllä. Koitan olla liikuttamatta tyttöä ollenkaan, työnnän tissin suuhun ja jatkan unia. Aamulla Silja sitten piereskelee aika pitkään ennen kuin kokonaan herää :LOL: Ja mulla on selkä kipeenä kun nukahdan aina ihan ihme asentoihin siljan syödessä. Eikä muuten siljakaan syö kuin muutaman minuutin kerralla yöllä.

huh, äsken kuului sellaista huutoa että ajattelin jo että nyt se taas alkaa... Inhottavaa kun tällä tavalla pelkää... eipä onneksi alkanukaan. Oli kyllä lähellä. Nyt kellii ilman vaippaa lattialla ja ainakin vielä viihtyy :) Lopetan nyt kuitenkin että jos se huuto kohta alkaa.

hemari ja silja 5pv päästä 3kk
 
Voi vitsi tätä tekstiä on tullu! En oo kerenny kommentoimaan kun meillä riehuu oikein kunnon räkätauti! Vauvan kanssakin käytiin jo päivystyksessä kun köhisi, yski, oksensi limaa ja räki niin paljon. Saatiin onneks ventolinee reseptillä sitten kotiin jos menee ihan henki tukkoon. Oon ihan tööt kun oon paniikissa valvonu öitä ettei tukehdu limaoksennuksiinsa. Toinen on kuitenkin nii reipas ja nukkuu hyvin eikä kovin itkeskele. Äiti se vaan on paniikissa :D Hassua miten sitä töisssä ottaakin asiat ihan rauhallisesti mutta kun oma lapsi on flunssassa niin hyppii pitkin seiniä. Tuun kommentoimaan paremmalla ajalla sitten.

Mukavaa alkanutta vuotta mammat!

Empsu ja pikku räkäpallot.
 
Hemari:
Kuulostaisi semmoiselta, kaikki tuli vähän liian myöhään ja nyt hermostuin, eikä mikään ole hyvin, tissiraivarilta. Meille tulee niitä satunnaisesti iltaisin ja sitä parkua ei kyllä mikään tunnu karistavan...juuri tuommoista naama punaisena huutamista ja sellaista tyttö harvemmin harrastaa...tulee yleensä juuri silloin, jos olisi nälkä, enkä heti voi tyttöä tissille ottaa ja sitten se ei enään kiukun tultua rodellakaan kelpaakkaan. Voi olla myös ikään liittyvää...tai noh, opuksissa monesti lukee, että vauvan itkujen määrä tai volyymi kasvaa aina 3kk ikään saakka..ehkä olisi tyttönne ottanut viime rutistuksen tähän?? En usko, että olisi mistään vakavasta kyse tai ainakaan mistään pysyvästä...ainakin meidän tyttö on aika tempperamenttinen (kuten äitinsä ), ja kuvittelen tälläkin olevan jotain osuutta asiaan.

Nämä kiljumisethan yleensä vähenee iän myötä, kun oppii ilmaisemaan tarpeitaan paremmilla tavoilla =)

Ja minä sorruin siemenkaupan tarjonnan edessä...tilasin sitten kanarian krassia, Pikkuköynnöskrassi Black Velvet eli on musta ja sitten ruukkutomaatin siemeniä :ashamed: :whistle: :D
Ja kysymyshän kuuluu...mihinkähän kaikki saan mahtumaan :p
Ääh, organisointi kysymys tämäkin =)
 
Pitkästä aikaa kirjoittelen. Hyvää uutta vuotta siis kaikille!

Me oltiin joulun vietossa pohjoisessa ja palailtiin sieltä sitten uudeksi vuodeksi kotiin ja nyt ollaan nautiskeltu ihan perheen kesken loikoilusta, kun isikin on ollut lomalla. Torstaina valitettavasti arki taas alkaa, mutta ihanaa tämä on ollut. Matkustelut meni uskomattoman hyvin ja poitsu nukkuikin lähes kaikki matkat.

Mittojen päivitystä Talvicille eli

2kk neuvolan mitat:
6765g
62cm
40,5cm


Hemarille pitää kommentoida tuosta itkuillasta. Minä olin ihan valmis yhtenä iltana lähtemään reissusta kotiin, kun meillä oli ihan vastaava ilta ja ajattelin, että nyt on kaikki pasmat sekaisin. Yleensä meilläkin siis ollaan hyvin aurinkoisia ja hyvätuulisia. Itkeskellään erittäin vähän ja sekin on sellaista hetkittäistä. Reissussa kuitenkin yksi ilta oli ihan kuin sinun kuvailema. Siitä seurasi minullekin huoli, että nyt varmaan ei kohta enää rinnalla suostu olemaaan ja kaikki menee ihan sekaisin. Kuitenkin se jäi ihan yksittäiseksi hetkeksi. Seuraavana päivänä oli myös vähän hankalampi ilta (johtuen varmaan osaksi myös siitä, että itse jännitin illan tissittelyissä, että taasko saadaan raivari), mutta sen jälkeen ollaan palattu ihan normaaleihin rutiineihin ja iloisena syödään rintaa! Onneksi. Se on jännää, että jos pienikin poikkeus on normaaleista kuvioista, niin heti tulee suunnaton huoli!
 
Täällä aika moni on kirjoittanut vauvan kyynelistä itkun aikaan - minkä ikäisenä kyyneleet ovat alkaneet vauvoillanne vuotamaan? En yhtään muista esikoiselta, ja tyty ei vielä kyynelehdi. Olenkin jo odotellut niitä märkiä itkuja - tämä tyttö kyllä huutaa naama punaisena myöskin noita myöhästyneelle tissille suuttumisiaan tai toisinaan kun väsyttää muttei halua nukkua.

Viimeksi kirjoitin täällä, etten tiedä tarvitseeko tyty enää yösyöttöä kun vaan varmuuden vuoksi olen nostanut tissille. Eilen päätin, etten syötä ennenkuin itkahtaa. No sitä itkahdusta odottelin pariinkin otteeseen, mutta tyty nukkui reilun 8h syömättä! Aamusyötölle nostin jo tuhinavaiheessa, alkoi pingotus olla sitä luokkaa että ihan itseäni helpottaakseni sen tein. Mutta tosiaan, ensi yönä ehkä minäkin nukun enkä kuuntele joka tuhahdusta "oliko se nyt syömääntahtomisääni".

Jaahas, esikoista pitäisi alkaa kohta herätellä ettei mene päivä ihan pipariksi. Tai no, nukkukoon nyt pyhäpäivän kunniaksi.

Mukavaa loppiaista :wave:
~Tiila ja tyty: rapiat 10 viikkoa
 
Meilläkin on noita paapelon mainitsimia tissiraivareita ja johtuu yleensä tosiaan siitä, että tyttö on nälkäinen ja tissin saanti viivästyy syystä tai toisesta ja hermostuu niin ettei pysty sitten syömään. Toinen mitä oon huomannu on se, että tyttö on heränny jostain syystä kesken unien enkä oo saanu heti uudelleen uneen ja oon ottanu pois sängystä ajatellen et kai sil on nälkä ja tarjonnu tissiä ni saa megaraivarin ;) Sit oon laittanu takas sänkyyn ni huutaa vähän aikaa ja jatkaa unia. Sit ku herää jonkin ajan päästä ni on ihan tyytyväinen ja tissi kelpaa. Oon joutunu pari kertaa rauhottelemaan myös siten, että keinuttelen tyttöä kävellen ja samalla yritän tissiä suuhun. Siihen on yleensä sitten rauhoittunut, jos ei millään muulla. Sit ku imee vähän aikaa ni pystyn kellahtamaan sängylle jatkamaan imetystä. Että hemarille iso halaus. Ota ihan rennosti, kyllä siihen vauvan itkuun tottuu liiankin hyvin aikanaan niin ettei sitä heti huomaakaan :D

Nyyti teillähän komeat mitat on :)

Tiila hitsi mä kokeilen myös tota samaa ens yönä, josko saisin edes vähän ainakin pidennettyä syöttövälejä. Tuntuu että toi meidän neiti on päättäny syödä aina 3h välein. Melkein minuutilleen herää 3h päästä siitä kun nukahtaa edelliseltä syötöltä. Aikaisemmin eka väli saattoi olla 5h ja sit söi kunnolla nälkäänsä. Nyt kun syö niin nukahtaa melkein heti eli ei tosiaankaan ole kunnon nälkä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nyyti09:
Pitkästä aikaa kirjoittelen. Hyvää uutta vuotta siis kaikille!

Me oltiin joulun vietossa pohjoisessa ja palailtiin sieltä sitten uudeksi vuodeksi kotiin ja nyt ollaan nautiskeltu ihan perheen kesken loikoilusta, kun isikin on ollut lomalla. Torstaina valitettavasti arki taas alkaa, mutta ihanaa tämä on ollut. Matkustelut meni uskomattoman hyvin ja poitsu nukkuikin lähes kaikki matkat.

Mittojen päivitystä Talvicille eli

2kk neuvolan mitat:
6765g
62cm
40,5cm


Hemarille pitää kommentoida tuosta itkuillasta. Minä olin ihan valmis yhtenä iltana lähtemään reissusta kotiin, kun meillä oli ihan vastaava ilta ja ajattelin, että nyt on kaikki pasmat sekaisin. Yleensä meilläkin siis ollaan hyvin aurinkoisia ja hyvätuulisia. Itkeskellään erittäin vähän ja sekin on sellaista hetkittäistä. Reissussa kuitenkin yksi ilta oli ihan kuin sinun kuvailema. Siitä seurasi minullekin huoli, että nyt varmaan ei kohta enää rinnalla suostu olemaaan ja kaikki menee ihan sekaisin. Kuitenkin se jäi ihan yksittäiseksi hetkeksi. Seuraavana päivänä oli myös vähän hankalampi ilta (johtuen varmaan osaksi myös siitä, että itse jännitin illan tissittelyissä, että taasko saadaan raivari), mutta sen jälkeen ollaan palattu ihan normaaleihin rutiineihin ja iloisena syödään rintaa! Onneksi. Se on jännää, että jos pienikin poikkeus on normaaleista kuvioista, niin heti tulee suunnaton huoli!
Voiko olla 2 kk:n iässä tuollaiset mitat?
Tarkoitat varmaan 3 kk mittoja. =)
 
Cosmo kyllä näköjään voi :)
mutta olihan nyytin poika jo syntyessäänkin iso poju, lähemmäs viittä kiloa ^^
Mäkin eka ihmettelin, että kylläpäs siinä on poika kasvanut, mutta olihan tuota kokoakin syntyessään jo enemmän kuin meidän kirpulla joka 2kk iässä alle 6 kiloa =)
 

Yhteistyössä