*Lokakuun '09 Mahapyöriäisistä Vauvautuneet Tammikuussa 2010* (Tarkastakaa tietonne!!!)

Dsarial: meillä oli esikoisella ihan samaa! Juostiin yöllä ulkona vaunujen kanssa ja ajeltiin ympäri kaupunkia, kiikuteltiin ja keinuteltiin ja tehtiin vaikka mitä! Aina kun vaunut tuli sisään niin samantien heräs tai kun yritettiin varovasti pois turvakaukalosta. Monta kertaa itkettiin kummatkin keskellä yötä vauvan kanssa olohuoneessa täyttä kurkkua! Koitettiin hytkytellä tuttisuussa sylissä ja kävellä yms, ei. Laitettiin pesukoneeseen pitkät ohjelmat ja lapsi viereen turvakaukalossa ym. yhtäkkiä sitten se n 5kk alko nukkua 12h öitä! ihan yllättäen vaan. Mutta 7kk lähtien on taas ollu huono nukkumaan ja nyt 1v 8kk herää edelleen useita kertoja yössä itkemään, eikä meinaa rauhottua ollenkaan nukkumaan kun kiukkuaa vaan. On täytyny luovuttaa ja ajatella et se on sellanen. oneeks pärjään vähillä un illa ja tää vauva on hyvä nukkumaan! Kovasti voimia teille! Muistan edelleen elävästi sen kaiken! :hug:

Ihania kuvia olitte taas laittanu!
Ja tervetuloa kaikki uudet! :flower:

Empsu ja tytöt
 
DsariaLille suuren suuri voima :hug: !!!

Itsellä ei ole kokemusta juuri tuollaisesta, mutta äitini joka työskentelee lasten parissa evästi ennen Frian syntymää näillä ohjeilla. Lapsi sänkyyn ennenkun on ihan poikki. Ennen sänkyyn laittamista rauhoittaa lapsi, antaa vaikka istua sylissä rauhallisesti. Lapsen paras tuutulaulu on äidin raskas hengitys, silloin lapsi luulee äidin nukkuvan. Myöskään katsekontaktia ei kuulemma kannata ottaa vaan ns esittää nukkuvaa. Lasta rauhoittaa silittely silmien välistä hiukan kulmakarvojen yläpuolelta alaspäin pitkin nenävartta, tämä saa väsyneen lapsen silmät luppaamaan. Myöskin lapsen pitää tuntea olevansa turvassa, tätä helpottaa se ettei lapsi pääse huitomaan käsillä, joten käsistä hellästi kiinni pitäminen tai kapalointi voi auttaa. Ja pitää yrittää olla rauhassa kun laittaa lapsen nukkumaan, lapsi aistii oman stressin.

Meidän omat kokemukset Friasta on että kun on ihan poikki hän vain itkee ja huutaa. Silloin laitamme hänet sänkyyn, yritämme rauhoittaa silittelyllä ja syvään hengittämällä ja huoneessa pitää olla suhteellisen pimeää. Olemme myös pitäneet käsistä kiinni jolloin Fria puristaa meidän peukaloja ja näin ollen ei huido käsillään. Ja rauhallisuus on kaiken valtti meillä, jos Fria saa väsyraivarin, minä kestän hetken mutta jos iskee stressi ja mistään ei tule mitään, silloin mies tulee apuun meistä pidempi pinnaisena.

Olette varmaan kokeillut kaikki kikkat, mutta tässä ainakin meidän perheen tavat. Paljon paljon jaksamisia koko perheelle!

Pikkis
 
Heips vaan kaikille!

Terveiset 3 kk neuvolasta!

Mitat olivat neidillä: 5990g ja 62,5 cm.


Vauva-arki on ruvennut sujumaan hyvin, tosin pakkaset on niin kireitä et pitänee pysytellä sisällä ja siitäkös esikoinen tykkää.

Meillä koettiin tiistaina kauhunhetkiä kun aamuisen neuvolareissun (rotarokote annos 2 ja yhdistelmä) jälkeen nousi lämpö. Mitattiin ihan normaalisti lämpöä ja lukemaksi saimme 38 astetta annettiin saman tien suppo ja neiti hieman itkeskeli yritin alkaa syöttämään tyttöä niin yhtäkkiä meni ihan värittömäksi ja ei itkenyt, oli ihan veltto eikä häneen saanut kontaktia. Vein neidin pakkaseen parvekkeelle että säpsähtäisi ja niin tekikin mutta väritön ja omituinen oli vielä pitkän aikaa. Tätä kesti joku 20 minsaa. Soitimme tietysti terveysneuvontaan ja sitten vietettiinkin lastenklinikalla loppuilta ja alkuyö tutkimuksissa. Halusivat poissulkea sydän ja neurologiset seikat ja tulehduksen vaaran. Sairaalassa neiti olikin hymyilevä itsensä mutta en ole IKINÄ pelästynyt mitään niin paljon. Meinasi henki salpaantua itselläkin vaikka pakotin olemaan rauhallinen kun esikoinenkin oli tilannetta seuraamassa. Lääkäri sanoi että saattoi olla ns affektikohtaus joka ei ole vaarallinen mutta pelottavan näköinen. Jos uusii niin heti pitää mennä takaisin.

Kilot karisevat tasaista tahtia vielä 4 kg entiseen. Lasken pisteitä kun olen hieman ylipainoinen ja tutusti haluaisin kesäkuntoon. On vain niin hankalaa lähteä minnekään jumppaan kun on 2 lapsen kanssa kotona ja vauva ei syö kuin pelkkää rintaa.

Rytmistä. Meillä vauva herää siinä 9 maissa aamulla valvoo noin 1 tunnin jonka jälkeen nukkuu tunnin. Sit valvoo noin 13 ja nukkuu 2-3 tuntia. Sitten illalla ottaa pienet torkut ja menee 11-12 maissa yöllä ( yleensä kun minäkin menen tai hieman aiemmin) nukkumaan. herää nykyään noin klo 5-6 maissa tankkaamaan. Joskus tankkaa 2 kertaa yössä mutta harvemmin. Sit nukahtaa heti ja nukkuu sinne ysiin. EI siis valittamista. yritän päivisin nukuttaa kyljelleen ja öisin nukkuu selälleen pää käännettynä toiselle sivulle.

Isän jäämisestä kotiin vauvan kanssa. Meillä isä jäisi mielellään mutta ei voi kun ei syö pullosta. On sitten esikoisen kanssa enemmän ulkoilee ja käy temppukoulussa yms ja ottaa kauppareissuille tms mukaan. Musta isien pitäisi olla yhtä suuri osa lastensa arkea siinä missä äitikin. Isä on lapselle tärkeä malli ja kehitysvaiheissakin tärkeä tekijä.

Kantovälineistä: Meillä on babybjörn jota käytimme esikoisen kanssa paljon. Nyt ehkä 3 kertaa. Hugabub kantoliinaa (trikoinen) on tullut käytettyä paljon. Paitsi nyt kun on kovat pakkaset niin ei vauvaa uskalla siinä pitää.
Nauramisesta: Meillä nauretaan ja jokellellaan ja jutellaan guu gii äng yms. Kutittelu ja hassuttelu naurattavat vauvaa helposti.
Vauvan vaatekoosta: meillä käytössä 68 ja joissain 74 lieneekö osa esikon vaatteista kutistunut. tai sitten on vaan kasvanut

Koirista. Meidän koira ei ole ollenkaan kiinnostunut vauvasta. Laitokselta kun tultiin ei ees nuuhkaissut. Moikkas meitä ja meni takas nukkuu. Esikoisen kanssa on aina mennyt hyvin joten en epäile ettei menisi nytkin.
 
Dsarial :hug:
Itsellä ei tuommoisesta ole kokemusta, mutta kannattaa todella kokeilla, että kun lapsi on unien jälkeen valvonut, sanotaan vaikka 1h-2h ja on vielä tyytyväinen, mennä sänkyyn ja alkaa rauhoittaa unille.
Rutiinit on tosi tärkeitä, isomummoni aina neuvoi niin.

Eli minun ehdotus rutiiniksi olisi vaikkapa seuraava:

Aamulla, kun herätään tai kun vauva tuntuu olevan valpas (oli se sitten se kello 5 vaikka, kun jotkut lapset tosiaan herää kukonlaulun aikaan ) niin noustaan ylös. Rauhassa sitten aloitatte päivän vaikka vaan köllöttelemällä soffalla kun itse syöt aamiaisen tai juot kahvit/teet.
Vaipan vaihto tuon jälkeen ja aamupesut.

Kun olette sitten olleet vaikka sen 2h hereillä, lähdette ulos, ihan vaikka kävelylle ja vaikka kauppaan ja sitten kotia. Jos teillä on pehmeä kantokoppa se on kätevä napata vauvoineen mukaan ja vauva ehkä jatkaisi vielä tovin uniaan.

Aamupäivä/alkuiltapäivä sitten mitä vaan pikku puuhaa, kantoliinaa suosittelen, tai reppua/kantopussia, jossa vaavi matkaa mukana ja näkee sinun touhuavan.

Sitten vaikka toiset unet rauhoitellaan sisällä. Kannattaa toistaa ruutinina vaipanvaihto esimerkiksi. Sitten vaikka makkariin ja laulat hiljaisella rauhallisella äänellä tuutulaulun (itse laulan aina Päivänsäde ja menninkäinen ). Silittelet vähän ja käytte vaikka teidän sänkyyn köllimään. Pidä itsekkin silmiä kiinni ja hengitä tosi syviä henkäyksiä, kuulostaa kuin lepäisit ja vauvakin rauhoittuu siinä (tyttö matkii minun tekemisiä äärettömän tarkasti, kun laitan silmät kiinni, hänkin sulkee ne ja välillä kurkkii onko ne vieläkin kiini ja sitten jo nukahtaakin ).
Siinä sitten voit itsekkin nukkua päikkärit, viis tekemättömistä kotitöistä tässä tilanteessa =)

Kun vauva taas herää, onkin kaiketi ruoka aika sinullakin...vauva sitteriin tai kantovälineeseen ja mukaan kokkailemaan, siinä voit laittaa musat soimaan ja kivaa kaiketi on vauvallakin katsoa kun hääräät. Ties vaikka vauveli innostuisi tanssimaan omaan vauvatyyliinsä siinä samalla.

Ilta:
Vauvahierontaa, lämpöistä kylpyä tms. rentouttavaa ennen kuin alatte laittamaan yövalmiiksi vauvaa. Sitten taas köllöttelyä ja tuutulaulua. Silittelyä samalla kun syö jne.

ITse suosittelen nukuttamista vieressä, jos vauva kovasti protestoi yksin nukkumista, siirron omaan sänkyyn voi toteuttaa asteittain kun yöt ja muutkin unet alkaa sujumaan.

Tämä nyt oli tälläinen yksi vaihtoehto ja tuosta tietysti napataan ne omaan tapaan sopivat jutut ja niitä itselleen sopiviksi muokaten.

Toivotaan, että kaikista tänne tulleista vinkeistä löytyisi teille sopivia konsteja ja arki alkaisi sujumaan paremmilla unilla.

Lapsilla todella on omat yksilölliset aikataulut heräämisineen ja unineen, joten jotkut heräävät todella aikaisin, tosin mitään kello 4 herätyksiä ei omasta mielestäni kannata noudattaa.
Poika aikanaan heräili jo klo 5 aamulla ja alkuun sitä oli kyllä niin poikki, kun yritti saada nukkumaan kello 7 asti, mutta sitten annoin periksi ja aloin herätä tuohon aikaan ja poikapa menikin sitten kello 7 aamu unille ja nukkui aina 2-3h tyytyväisenä, mitä ei koskaan aiemmin ollutkaan tehnyt, kun yritin saada nukkumaan myöhempään.

Vielä :hug: , uskon että kyllä se paranee, neuvolassa vielä mainintaa asiasta.
 
osaako joku sanoa, mikä on vauvan normaalilämpö kainalosta mitattuna? terkkarista kun kysyin niin sanoivat vaan peppu lukemia... Meillä vähän normaalia itkuisempi tyttö, kuuma otsa ja posket ja lämpö 37,4.
 
alley:
Jos kainalosta olet mitannut, heitto voi olla jopa 1 aste todellisesta, yleensä alakanttiin siis antaa lämmön...kannattaa mitata vielä pehvasta ja jos näyttää sitä yli 38 niin särkylääkettä antaisin itse.

Kuvia olen laittanut vain aijaan kautta, minulla toimii hyvin ainakin tällähetkellä.
 
Anteeksi, nyt tulee vuodatusta ei niin suuresta asiasta, mutta potuttaa vietävästi, joten saapi skipata.

Eli siis koiraa oltiin etsimässä...tänään vihdoin löysin erään pienen herran, joka olisi kotia vailla ja asiasta kovin innoissani soitin miehelle ja nyt kotiin päästyäni esittelin herraa miehelle kuvista.
Yhtäkkiä mies käänsikin kelkkansa täysin ja sanoi, ettei mitään koiraa tahdokkaan :headwall: :headwall:
WTF!!!
Onko ukolla nyt joku samperin mielialanheittely aika kuusta, vai mikä peijakas mättää, uusi vauva olisi tervetullut hänen mielestään lyhyemmällä aikataululla, mutta koira saisi jäädä hamaan tulevaisuuten tälläerää..minä en ymmärrä, mutta en kyllä taisteluitta tässä aisiassa luovuta, se on varma. Vihdoin kun osui kohdalle se oikealta tuntuva karvaturri, niin heti se ilo viedäänkiin nenän edestä pois...sama kun olisi saanut käsiinsä tikkumellin ja juuri kun olet maistamassa, se otetaankin pois...että potuttaa :headwall: :headwall: :headwall:

Kiitos että sai vuodattaa.
 
Ihania vauvojen kuvia tänne on tullut. Niin ja ihana on myös se yksi suloinen kissa =)

Minua rupesi myös kiinnostamaan se, onko Brio sängyssä jokin outo haju. Olen ajatellut ostaa Brio threen, mutta jos jokin ominaishaju tulee mukana, niin taidan jättää väliin.

Marcuksella oli tänään 3kk neuvola ja siellä mitattiin seuraavaa: paino 5550g ja pituus 61cm. Kovasti on poika kuussa kasvanut ja erityisesti tuon pituuden huomaa, kun imetäessä tuntuu, että jalat tursuavat aina vaan pidemmälle.

Etainainen: Meillä koettiin myös kauhunhetkiä, kun Marcukselle tuli hengitysvaikeuksia pari viikkoa sitten. Luulin, että poika heräsi, kun kuului ääniä. Menin katsomaan, mutta poloinen ei saanutkaan kunnola henkeä. Mentiin sitten lastenklinikalle ja oltiin siellä pari yötä tutkimuksissa. Mitään ei löytynyt ja neurologi arveli syyksi joko ruuan kulkeutumisen väärään paikkaan tai sitten hengitystiet oli hetkeksi suljettuna vauvan refleksin takia. Olemme tokikin erittäin kiitollisia, että mitään sairautta ei ollut taustalla, mutta kovasti tuossa säikähti. Sain juuri itkuhälyttimen, joka hälyttää myös, jos vauva ei ole 20s aikana liikkunut. En tiedä, mikä käytännön hyötyä tuosta hätätilanteessa olisi, mutta ainakin on auttanut nukkumaan yöt.
 
Meillä on Brion Sleep sänky eikä se ainakaan miltään haise, tai en ole ainakaan huomannut...

Tiedän paapelo miltä tuntuu kun ensin puhutaan jostain ja sitten löytää juurikin sopivan niin sitten ei saakaan. Meillä kävi tämän kissan kanssa juurikin niin mutta hetken kuluttua mieskin taipui siihen että kissa otetaan ja sitten minä ihan omatoimisena pistin ilmoituksen apulaan ja hain kisun kotiin :)

Ja sitten toiseen asiaan, varasin meille hääjuhlapaikan sitten tänään. Olin katsomassa yhtä paikkaa ja ihastuin siihen niin kovin että varasin sen heti (mieheltä kysymättä) Hassulta tuntuu varata jotain paikkaa mihin menee juhlimaan 1,5 vuoden päästä.

Mutta nyt tekemään ruokaa ja sen jälkeen huoltamaan kynnet (omaa aikaa :D )
 
Brion sänky: meillä on kanssa sellainen eikä se musta millekään haise. Eli varmaan haisevassa sängyssä on kyllä joku vika, ei noista sen kummempaa käryä pitäisi tulla kuin uusista huonekaluista yleensä.

Mä kävin tänään Lindexillä, jossa oli taas ihania vaatteita mutta voi nyyh, hello baby-sarjaa ei tehdä isompia kuin 68 kokoa. Se nyt vielä menee mutta kestovaippojen takia bodyt suht niukkoja. Kyllä vähän surettaa että noita ihanuuksia ei enää saada:(
 
Mies tuossa sanoi, että voithan sinä aina kysellä tarkemmin, mutta minun mielestä ei nyt mitään koiraa tänne pyörimään...heh, laitoin sitten sähköpostilla vähän meistä tietoa ja katsotaan otetaanko minuun yhteyttä...aikanaan, kun oli tuo meidän pupujussukka vailla kotia allergian takia, oli sama tilanne, mies oli jyrkästi vastaan, mutta minä kun olen niin itseppäinen ihminen, että jos jotain tahdon sen yleensä saan ja niinhän siinä kävi, että toin pupusen kotiin ja mies parin päivän päästä olikin jo ihan myyty ;)
Sehän on kuitenkin niin, että minä olen päävastuussa ja tiedän omat voimavarani, joten luulisin, että tämä on taas näitä miehen normaaleja pieniä mielenosoituksia, nämä on nähty ja koettu niin monta kertaa aiemminkin :D :D
 
Moi taas!
Koirista: meilla on 3-vuotias bordercollie narttu joka on ottanut tyton tosi hyvin vastaan.Niin hyvin jopa etta meinas kayda yhden rotikan paalle kun rotikka tuli liian lahelle vauvanvaunuja...vahan on ego paisunut talla "tyokoiralla". Kovasti se nuolee tyton kasia ja jalkoja.
Jaahas, jai taa kirjottely lyhyeen talla kertaa, typy kutsuu. :wave:
 
En mä tajuu mikä käry tosta sängystä voi lähtee :/ Täytyy nyt nuuhkii tarkemmin sitä, et haiseeko joka puolelta samalle.

Niin, ei meilläkään mies olis halunnut tota toista koiraa, mut mä halusin :LOL: Ja sit mies ihastu siihen ihan älyttömästi, ku saatiin koira kotiin. Ja ei se olis halunnut toista kissaakaan :LOL:
 
Heippa!

Nopsaan vaan kommentoin ennen nukkumaanmenoa:

Dsarial Meillä myös yöt levottomia, päiväunet myös ongelmallisia toisinaan. Ulkona vaunuissa ja kantoliinassa nukkuu päivällä parhaiten, yöllä vieressä. Meidän pojalla on ollut epäily ruoka-aineallergiasta, olen ollut maidoton-munaton-soijattomalla dieetillä josta ei ollut apua. Meidän neuvolaterkka on siltikin aika vakuuttunut tuosta maitoallergiasta, joten seuraavaksi on ohjelmassa testit iho-ja allergiasairaalassa. Vaikkei mitään tuollaista olisikaan taustalla, voi masuvaivat häiritä pienen unta.

Pikki ja pojat 4kk ja 2v4kk

 
Huomenta leidit!

Nukkumisesta: meillä on ollut viime aikoina aikamoiset iltahulinat neidillä, joten päätin eilen, että nyt mennään iltapesujen jälkeen nukkumaan klo 20. Tytteli sai tyypilliseen tapaansa raivarit, kun mentiin yhdessä köllöttelemään sänkyyn kylvyn jälkeen, mutta raivarit kestivät alle 10 min. (tuo otsalta / silmien välistä silittely muuten toimii, kiitos Pikkis) Sitten suostui ottamaan tissin ja lutkutteli sitä sen viitisen minuuttia ja sammahti täysin :) Tämän jälkeen mulla oli kerrankin illalla omaa aikaa. :D Eli kannatti nukuttaa aikaisemmin kuin klo 22 vasta.

Mutta mutta... Neiti on nyt reilun viikon syönyt öisin 2 h välein. Hiukan olen poikki... |O Niinpä aloitimme eilen pottukokeilut ja tänään jatketaan. Eilen meni ehkä puolikas teelusikallinen ennen protestia, mutta se oli mielestäni varsin hyvä alku. Masuvaivoja ei tästä tullut. Ikää siis neidillä vasta 3 kk 1 vko, joten en nyt hätäile soseiden kanssa kuitenkaan. Pikkuhiljaa mennään. Porkkanaa kokeiltiin jo viime viikonloppuna, mutta sen rakenne oli ilmeisesti vähän liian karkea tytölle vielä (tein soseen itse), joten siirryttiin perunaan.

Dsarialille voimia, toivottavasti löydätte avun uniongelmiin! Ja uusille tervetuloa :flower: Ja kaikille hyvää viikonloppua!

Ulpu & Tyttö
 
Voi mikä aamu..miehellä on nyt sitten se oksennustauti :x :( Toinen on ihan voimat vex tuolla sohvan nurkassa. Kunpa minä en saisi sitä, vaikka taitaa kestääkkin vain sen yhden päivän, mutta silti. Pahus sentään, tämä oksutauti on kyllä vihoviiminen tauti kärsiä :/

Tyttö meni taas iltapalan jälkeen tapansa mukaan nukkumaan ja heräsi kurlutellen vartti sitten, eli 9.15...nukkuu siis 11h unet yöllä ja päivän aikana päikkäreitä menee sellaiset 5-6h yhteensä.
Nyt olen alkanut tarjota kolmesti päivässä sosetta, mutta edelleen määrän pidän samana per vuorokausi, eli 1,5prk menee, veikkaisin, että viikon päästä suunilleen saattaa kasvattaa määrää isommalla ruokahalulla, joten pitää valmistautua etukäteen ja kerätä varastoa :D

Ja onnistuin eilen muuten antamaan hienosti juotavaa nokkiksesta...suurinosa kyllä valui pois, mutta hienosti tyttö silti otti hörppyjä...sanoisin, että lupaava alku :D Tämä tulee kyllä jatkossa helpottamaan kovasti, jos pitää lähteä johonkin ilman lapsia.

Heh, nyt kyllä pitää mennä seuraamaan tuota lasten leikkiä, poika nimittäin leikkii siskollaan kukkuuta, heittää harson siskon päälle ja ihmettelee ääneen "miss ooon IIAAA!" ja kurkkaa harson alle :LOL:

paapelo+poju+Iina 4kk 1pv :heart:
 
Huomenta!

Ulpu kiva että toimii sielläkin!

Meillä on alkanut tässä viikon sisällä tämä herään kokoajan syömään vaihe. Tällä viikolla kolmena yönä neiti on syönyt 3 tunnin välein, joka on niin raastavaa, kun ehti jo tottua siihen että kerran syödään! Täällä vähän väsynyt mamma, vielä kun isikin reissussa. Onneksi isi on kohta kotona ja kohta saa aloittaa soseetkin!

Pikkis
 
Hei,

Meidän poika syntyi 30.10.2009 eli on kohta 3 kk. Olen kokoajan lukenut teidän juttujanne, mutta en ole oikein tohdennut kirjoitella.

onko täällä muita jotka antavat lapsen nukkua mahallaan? olisin kiitollinen jos vastaisitte. itseäni huolettaa tuo kätkytkuoleman vaara, mutta en todellakaan saa tuota pienoista nukkumaan muuten. lisäksi perheeseen kuuluu vajaa 2 vuotias poika, ja tuo jatkuvasti nukuttaminen tämän kuopuksen kohdalla ei oikein onnistu :(
 

Yhteistyössä