*Lokakuun '09 Mahapyöriäisistä Vauvautuneet Tammikuussa 2010* (Tarkastakaa tietonne!!!)

amky:
Tervetuloa!!
Tuossa iässä vauva jo yleensä osaa kääntää päänsä, jos hengitys hankaloituu, joten jos tahtoo nukkua vain vattallaan, niin toki se käy. Mutta ymmärrän kyllä tuon huolen. Meidän tyttö tahtoi masullaan nukkua ekoina viikkoina, mutta sen jälkeen ei enään viihtynyt, kun alkoi kokoajan nostaa päätään.

Ja alisalla oli ollut kamala tapahtuma...onneksi ei mitään kuitenkaan käynyt tai ollut mitään sairautta. :hug:
 
Alisa77 :hug: *sanaton* Onneksi kaikki nyt hyvin!


amky32 kyllä täällä oli vatsallaan nukuttajia, varmaan pian saat kokemuksia. Meillä tyty nukkuu ainoastaan selällään, en edes usko että osaisi nukkua vatsallaan. Paitsi käsivarrelle joskus nukahtaisi masuasentoon, ehkä siitä sitten siirtyisi sänkyynkin. Neuvolassa (3kk) th sanoi edelleen, ettei vatsallaannukuttamista suositella ennenkuin lapsi osaa itse kääntyä. Suositus on suositus, ei laki, edelleenkään. Toivottavasti saat vastauksia ja itsekin lepoa ja huoli vauvan unesta poistuu.

terveisin 1v10kk esikoisen kanssa 3kk tytyä nukutteleva Tiila :wave:
 
Heippa!! :hug: Löysinpäs teidät =)
Onpa ihanaa että täällä yhä keskustelut käynnissä. Meillä on ollut niin stressaava syksy, että nyt vasta vuoden alusta rauhoittunut. Olimme pojan kanssa suuressa leikkauksessa ennen joulua, elikkä se oli nyt toinen leikkaus. Se meni hyvin ja nyt jatkossa vain kontrollit, selän kuvaukset ym.
Poika voi ja kasvaa hienosti, paino 5200g :heart:
 
ja päivityksiä listaan
Meidän poikahan syntyi 15.8.09 rask.vkolla 31+5.Syntymäpaino on merkattu eri tavoin eri lappuihin, mutta neuvolakortissa on 1240g ja pituus 38cm, pipo 29cm. Laskettu aika olisi ollut 12.10. Synnytyssairaala OYS. Ristiäiset pidettiin 11.10.
5kk 2vkon iässä paino nyt 5280g ja pituus 55.2cm.
 
amky32 : Meidän Lucas nukkuu yöunet sänkyssään nykyään aina vaan mahalteen, ei suostu saamaan unta selälleen. Mua aluksi mietitytti kanssa tuo kätkytkuoleman riski, mutta ainakin meidän vauva on nostellut pitkään jo päätään ja kääntää kyllä ihan itse jos nassu menee patjaan kiinni. Vaunuissa kyllä nukkuu selällään. Onhan se tietty ihan vauvastakin kiinni millainen on, mulla kaikki edelliset on nukkunut tyytyväisenä selällään joten tää oli mullekkin uutta. Mutta ilmeisesti se asento helpottaa masuunkin joka vaivaa.

Ja tervetuloa joukkoon :)
 
Uusille tervetuloa! :)

Alisalle :hug: varmasti ollu ihan kamala paikka! onneksi nyt kaikki kunnossa marcuksella ja selvisitte säikähdyksellä.

Nöpötin, mukava kuulla teistäkin ja pinon ekasta vauvasta :D Hyvä että teillä on kaikki kunnossa eikä enää tarvitse mennä leikkauksiin.

Meillä on ollu aika ihana päivä tänään. Aamulla herättiin seittemältä syömään ja tyttö ei enää nukahtanutkaan, sitten kasin jälkeen lähdettiin kävelemään äiti-vauva tanssiin. Siellä tanssittiin itämaisin rytmein ja liikkein tänään; vauvan kanssa ja ilman. Tykkäsin tosi paljon :) Sieltä lähdettiin puoli yhdentoista maissa ja tyttö nukkui vaunuihin, päästiin kotiin niin riisuin vain ja siirsin sänkyyn, eikä vielä ole heränny :D normaalisti olisi ollu 12 aikaan nälkäkin toisella, mutta eipä näytä nyt vaivaavan =) Varmasti tuo aikainen aamu verottaa voimia myös ja siksi nukkuu pitempään, luultavasti herää puolen tunnin sisään kuitenkin.

Huomenna on vauva-uinnin eka kerta. Sain miehen ylipuhuttua sinne myös, mahtavaa :) Pitää sovittaa tytölle uikkaria ja ommella se sitten tiukemmaksi jaloista ja varmaan lyhentää olkaimia. Ostettiin sellainen söpö vaaleanpunainen missä on kukkia.
 
chilitin : kiitos kun vastailit. Meillä pojulla ollut kovastikin masuvaivoja ja siitä tuo mahallaan nukkuminen sit alkoikin. ainoastaan mahalleen rahoituu nukkumaan. Olen kokeillut yöllä syötön jälkeen kun on unessa niin laittaa selälleen nukkumaan - noin minuutin kuluttua alkaa huuto joka loppuu heti kun laitan massulleen. Olen kokeillut vaunuissa nukuttaa selälleen mutta huonoin tuloksin. Eilen oli sitten 3 kk neuvola ja sillä lääkäri kauhisteli, kun kerroin että poika nukkuu mahallaan ( siitä tämä oma huono-olo sit alkoi - tottakai on huolettanut aikaisemminkin, mut nit sit tuntuu että olen kohta ihan hysteerinen)

Joo, osaa poika jo päätä käännellä ja yöllä heräänkin siihen kun poju "nakkelee" päätä puolelta toiselle. ja kohta tästä onkin syötön aika. Poju ei vielä itse käänny selältä masulleen.
 
Heippa!
Meillä nukutaan ainakin päivisin usein vatsalla. yöllä nukkuu kyllä selällään, mutta aamupuolella laitan välillä mahalleen. Välillä hirrvittää ja käyn kokoajan tarkistamassa, mutta kyllä neiti näyttää päänsä kääntävän lpulta jos nenä menee patjaan :)

Paapelo: toivotaan että te muut säästytte! Meillä sillon oksennettiin kaikki, ihan tylsä tauti vaikka menee nopsasti ohi.

Ja tervetuloa myös amky! :flower:

Kiva kuulla nöpöttimen kuulumisia =)

Ja ihania kuvia! Jos koittais sitten ajan kanssa laittaa itekkin.

Meillä on pienellä poskessa kunnon paukama! Mistähän ihmeeestä se voi olla? Kamalan iso, eikä nyt oo hyttysaikakaan! KOko poski yhtä paukamaa. :/

Empsu ja tytöt
 
Mahallaan nukuttamisesta: Meillä Vilma menee iltaisin kasin aikaan nukkumaan yläkertaan ja aika usein on kääntynyt omia aikojaan mahalleen nukkumaan... aluksi käänsin aina kun huomasin neidin kääntyneen, mutta nyt annan kyllä nukkua mahallaankin! Kyllä se sitten aina on ilmoittanut kun tahtoo kääntyä :)
 
Voi miten mukava kuulla nöpöttimestä. Hienosti on pikkuinen kasvanut ja ihana kuulla, että ei enään leikkauksia tarvitse. Tule toki kirjoittelemaan useammin, jos vain ehdit =)

Tajusin tuossa juuri sellaisen, että minulla on voinut olla jo tuo mahatauti, leivempänä vain. Oli nimittäin silloin pojan kanssa samaan aikaan maha rullalla ja jokseenkin nuutunut olo, mutta ajattelin vain, että johtuu tulisesta ruoasta mitä söin. Joten sormet rastiin ja ristiin, että näin tosiaan on. Tytölle en tuota tahdo, tai ei kaiketi sitä saisikaan kun imettäessä saisi vasta aineet, mutta vannomatta paras.
 
Aku
Amky32:lle pakko vastata pikaisesti.Meillä esikoinen nukkua ihan parin viikon ikäisestä mahallaan.Osittain masuvaivojen takia sillä se asento oli selkeesti paras ja toiseksi sen takia kun heiluvat kädet herätteli pitkin yötä kun muksi itteäään =) Yritin tätä kakkostakin saada nukkumaan masullaan mutta niin ne on erilaisia ja tämähän ei siihen suostu.Enkä oo sitten yrittäny väkisin.Meillä esikoinen nukkuu muuten edelleen masullaan.

Täälä oli muitakin joilla yöunet oli huonotuneet.Meillä heräiltiin tossa vielä viikko sitten melkeinpä 1,5h välein syömään.Nyt mennään taas 3 h välein,joka sekin on lyhyt mutta parempi kun toi alle 2 h |O vellejä kokeiltiin viime viikolla mut tuntu ettei juuri auttanu ja likka sai masuväänteitä,myöskään maku ei miellyttänyt joten antaa olla.Alotellaan sitten soseilla suoraan tossa parin viikon päästä.On kyllä niin erilaista kun esikon vauva aika kun silloin nukuttiin täysiä 8-9h yöunia jo tässä vaiheessa.Mutta ehkä se tästä.

Mutta nyt kotihommia kun tytöt nukkuu.Hyviä vointeja kaikille!

-Aku
 
Alisa: ihan hirveeta! Osasko laakari sanoa, mista tollanen johtuu vai onko tuo vaan kans joitain vauva-ajan mysteereita?

Meilla meni viime yo vahan paremmin - heras vain 2.30 ja taas 7.00. Ajattelin yrittaa aikaistaa noita pitkia paikkareita ja jos vaikka sitten ilemmalla ottais vaan vaikka kantoliinassa nokoset...Tahan asti on nukkunut torkut aamupaivasta ja vasta 2-3 aikoihin mennyt niille pitkille paikkareille (herannyt joskus 18-19.00 aikoihin). Jos vaikka vaikuttais sitten siihen etta nukkuu taydemman yon. Nyt siis nukkuu pitkia paikkareita jo toista tuntia ja mina se taalla vaan surffailen :)

Eilen kavi taas neuvolatati kotikaynnilla ihan vaan juttelemassa ja kyselemassa mita kuuluu. Luulin,etta hermostuu kun nakee tyton nukkuvan vaunuissa takapihalla,mutta taa belgialainen oli ihan positiivisesti yllattynyt. Sanoi, etta kylla tulee terve ja vahva lapsi kun pihalla nukutat :) Tietysti, nain meilla Suomessa :)

Kerroinko jo, etta sain kuin sainkin aippalomaa jatkettua kahdella kuukaudella? Eli otan tahan valiin nyt kaksi taysin palkatonta/korvaamatonta kuukautta imetysloman nimissa. Eli saan olla kotona kesakuun loppuun! Jippii! Pomo otti asian hienosti ja sanoi, etta vaikka he tosin mua olivat jo odottaneetkin koska kiire on toimistolla kuulemma kamala ja pienempi tiimi joutuu tekeen kovemmin toita, sanoi myos etta paatos on minun ja han sita kunnioittaa koska mun taytyy olla ehdotoman varma paatoksestani,etta pystyn sitten tyoskenteleenkin paremmin kun en kokoajan haikaile vauvelin peraan. Eli nyt mennaan seuraavat kuukaudet saastobudjetilla :)

Ma ajattelin kanssa kokeilla vauvauintia ens viikolla. Se neukkatati sanoi, etta takalaisissa uimahalleissa voi hyvin menna niilla uintivaipoilla. Pitaako siihen sitten kuitenkin uikkarit pukea paalle? Vai millasia olette kayttaneet (uikkari jossa sisaanrakennettu vaippa, vaiko uimavaippa ja uikkarit)?

 
Uikkareista : mä oon tuolla meidän vanhemmalla pojalla käyttänyt alkuun ihan pelkkää uimavaippaa ja myöhemmin sit vasta ostettiin uikkarit kun ei enää noita vaippoja käytetä uimassa. Onhan se kivemman näköistä jos siinä ne uikkarit on vielä päällä, mutta ei mitenkään tarpeellista.
 
Uikkareista: Ostettiin pojalle ImseVimsen vauvauintiin tarkoitetut uimahousut. Ei olla käytetty vielä niitä, sunnuntaina on ensimmäinen vauvauinti kerta niin saas nähä miten toimii :) Esikoisella oli silloin ihan vaan kireät lahkeelliset uimahousut.
 
alisa77: olipas teillä hurja kokemus! Onneksi kaikki on nyt ok :)

Vatsallaan nukuttamisesta: silloin kun Luukaksella oli vatsavaivat pahimmillaan, n. 1kk:n iässä niin nukutettiin jonkin verran vatsallaan kun siinä tuntui viihtyvän. Ei uskallettu kuitenkaan jättää vatsalleen itsekseen nukkumaan vaan lähinnä päikkäreitä sai vatsallaan nukkua. Nykyään jos kääntää pinniksessä vatsalleen niin ei viihdy siinä ollenkaan.

Paapelon perheelle toipumisia. Meillä oli vatsatautia joulukuussa ja oli kyllä hirveän rankkaa kun oltiin kumpikin samaan aikaan kipeänä. Se oksenteluvaihe ei kestänyt kuin puoli päivää, mutta tauti oli niin raju että voimat oli poissa monta päivää. Luukas ei ripuloinut/oksennellut mutta vaikutti kyllä vatsakipuiselta eli lievänä hänkin sen sitten sairasti.

 
Tässä olisi pikapikaa tytöstä kuvat 4kk kunniaksi :D

Tässä kiukutaan äitille, osaa jo vetää oikeista naruista, kun naama menee monesti näin rullalle, vaikka olisi vain tylsistyminen kyseessä, kuten tässäkin :D


Ja tässä hetki sitten otettu kuva nakusena olo hetkestä :D
 
Paapelo voi ei Iinaa :D

Meillä saatiin eilen ihan hirveä hekotus kohtaus omalle peilikuvalle ja tänää ihan samalainen. HAHA. Itse vain itkin ja nauroin kun oli jotain niin huvittavan näköistä!! :D :D

Nyt näin auton kaartavan pihaan, eli ovelle miestä vastaan!

Pikkis
 
Täällä tällainen yökyöpeli :whistle: Olen kyllä kohta unten maille lähdössä, sain nimittäin ihme siivouskohtauksen taas yömyöhällä ( tätä tapahtui raskausaikanakin ja nyt edelleen) , käärein pyykkejä, tiskasin ym ym. Meille on tulossa paljon sukulaisia sunnuntaina kyläileen ja huomenna olisi oikein suursiivous edessä. Poika tuolla nukkuu tyytyväisenä, kuten on nukkunut jo monena yönä aivan aamuun saakka heräämättä.
Mutta nyt mentävä unten maille, onko kukaan muu tällainen että valvoo miten sattuu? :ashamed: :D

nöpötin & poika 5kk 2vkoa
 
nöpötin:
Olisikos siellä jo kevättä ilmassa, kun jatkuu tuollainen siivoilu into? =)

Täällä tuo tyttö ei siis enään suostu olemaan hetkeäkään selällään. Kun laittaa lattia, kääntyy välittömästi mahalleen ja nyt oppi kääntymään myös takaisin selälleen, joskaan ei sitä tee paljoa kuitenkaan. Ja siitä taas mahalleen, pyörii siis pitkin lattioita, joten en edes peittoa viitsi pitää alla, kun ei hän siinä pysy :LOL:
 
Hei! Pikaista kysymystä taas pukkaa mieleen. Meillä eeli kuumeessa ( :headwall: ) ja siitä vain, että ootteko antaneet/onko tarvetta antaa janojuomaksi vettä? Kaikkialla vain lukee, että pitää huolehtia nesteytyksestä, mutta ei ole täsmennetty, että riittääkö pelkkä rintamaito...
 
Aku
Mun ymmärtääkseni kans rintamaito riittää jos on vielä täysimetyksellä.Olettaen tietysti että poika suostuu syömään normaalisti.Moni vauva kun on tukkoinen niin syöminen takkuaa ja siksi kuivuvatkin helposti.Jos syöminen kovin takkuaa ,siinä tapauksessa koittaisin antaa vettä lisäksi =) Paranemisia sinne!
 
Kiitos vastauksista! Toistaiseksi on onneks tissi kelvannu varsin hyvin, mutta tosiaan tuntuu syöminen kysyvän pojaltakin hermoja, kun on niin tukkoinen. Pítää varmaan yrittää tarjota vielä lisäksi vettä, ettei varmasti pääse vaan kuivumaan... Nyt sain pojan rauhoittumaan nukkumaan kaukaloon, siinä nukkui yönsäkin.

Meillä sattui tämä sairastelu kyllä nyt pahaan paikkaan: myytiin eilen meidän asunto ja nyt pitäisi alkaa jo pakkailemaan tavaroita ja roudaamaan niitä uuteen osoitteeeen (vuokralle). Tämän asunnon pitäisi olla tyhjillään 15.2 mennessä. Meidän kun pitää vielä tehdä tuossa vuokra-asunnossa pientä tavaroiden uudelleen järjestelyä ja remonttia (muutetaan siis tarkemmin sanottuna mummolaan, joka on kalustettu valmiiksi). Tästä alkaa siis meidän oman talon rakennusprojekti... Noh, onneksi mummot ja ukit on käytettävissä niin muutto-, siivous- kuin lapsenvahtiapunakin!

Nyt menen hieman popsimaan palasta...
 

Yhteistyössä