Lokakuun 2007 taaperot, alkuvuosi 2010

Moikka kaikille taas pitkästä aikaa! :wave: Käyn aina välillä lukemassa, mutta viihdyn tuolla fb:n puolella joten siellä sitten höpisen niiden kanssa jotka mulla on kavereissa :whistle: :ashamed:

Puheterapiasta.. Kuulostaa hassulle että näin pieniä laitetaan jo, mutta ehkäpä ihan hyvä että ajoissa puututaan :) Meillä ärrä tuli muistaakseni isommilla lapsilla n. 5-6 vuotiaana. Saralla tulee joskus, mutta hyvin harvoin ja ehkä vahingossakin.
hipkukan kirjoituksesta tulikin mieleen hauska juttu kun aikoinaan kolmosen ollessa 5kk häntä hoitanut kirurgi kysyi että joko meidät on ohjattu puheterapeutille ja minä tuijotan suu auki että joko tän pitäis jo puhuakin?? :eek: Siis ihan pääs multa tuo kysymys ääneen :D No kirurgi sitten oikaisi että juuri noiden syömisongelmien takia ohjaukseen millä sitä suuta saadaan tottumaan siihen suun kautta ruokailuun :D ..mutta siis muistan varmaan loppuelämäni tuon tapahtuman :LOL:

Meillä Sara näytti vaan kuvasta asioita mitä neukkutäti kyseli 2v tarkastuksessa. Ja itse kerroin että Sara osaa paljon värejäkin nimetä. Teki sitten testin että osaako todella, ehkä ei uskonut minua. Ja Sara näytti eri värisistä kynistä hänen pyytämät värit. Nykyään osaakin ihan itsestään vaikeitakin värejä erottaa: oranssin,vaaleanpunaisensinisen, harmaan ym. Ja laskemisen oppi jo jonkun aikaa sitten eli siis laskee vaikka kuvasta kuinka monta pupua, koiraa jne. Kahteentoista on itse opetellut laskemaan tai liekkö isommat opettaneet. Tuolla on kyllä ihan ilmiömäinen muisti ja usein kannattaa Saralta kysäistä missä jokin esine on jos joku on hävinnyt. Muistaa heti ja hakee :D

Uhma on jotain aivan kamalaa Saralla. Ainahan on ollut kova tahto, mutta kovenee vaan ja saa ihan järjettömiä raivareita jos ei saa jotain periksi. :/ Välillä musta tuntuu että lähtee järki tuon likan kanssa :kieh:
Luojan kiitos mies on tänä kesänä koko kesän kotona ja siis tästä eteenpäin kaikki kesät :D Ja kaikki muutkin koulujen loma-ajat. Tulisin ehkä hulluksi jos olisin tuon kanssa pariviikkoakin yksin + muut lapsukaiset. Kyllä taitais puhti loppua tän huushollin pyörittämisessä, kun yksi täystuho imis musta kaiken energian. Ehkä tuo jossain vaiheessa helpottaa?

Nyt on myös tullut mustasukkaisuutta Unnaa kohtaan. Käy puristelemassa päästä, kasvoista ja joskus tökkii silmiinkin :/ Vie leluja kädestä ja huutaa ja rääkyy Unnalle. Välillä Unnaa ihan pelottaakin kun Sara kiljuu ja rääkyy oikeen kovaa :|

Pottailua harjoitellaan vielä, kakat sentään tulee jo sinne ja usein pissakin, mutta ilman vaippaa ei voi olla kuin hetkiä. Aina pissii lattialle jossain vaiheessa. Ehkäpä nyt kesällä sitten oppis edes päiväkuivaksi? Kahden vaippoja on jo aika ärsyttävä vaihtaa, kun toinen sentään lähenee jo kolmea. Muut on olleet tuossa iässä jo päivä sekä yökuivia, paitsi Mea oli yökuiva 4vuotiaana, mutta silti.
 
Juholla on alkanu joku kyselyikä |O miljoonia kysymyksiä pitkin päivää. Onko, mikä, missä, milloin, kuka jne. Onneks ei vielä kysy miksi. Sitä kauhulla odottaen :x
Ja miten typeriä kysymyksiä, siis päivän selviä asioita. Kysyy kissasta onko tuo koira, tai onko Iinan nimi Juho :eek: välillä meinaa mun viisarissa vähän kiristää :whistle:

Meillä vahvana häämöttää edessä ne ajat kun se vaippa oikeesti lähtee päiväkäytöstä pois. Millään tuo ei kyllä suostu potalle tai pötölle, mutta tosiaan niinkun milliki sano, on tosi raskasta vaihtaa kahdelle vaipat, varsinkin kun toinen lähtelee jo kolmea. Millä ihmeellä mä vaan saan taottua toisen päähän että ne vaipat ei ole hyvästä. Tänään tuo kyllä vissiin itekkin jo hokas kuinka kivaa olis oikeesti olla ilman vaippaa, ei kulkusetkaan hautus kokoaikaa.

Viikonloppuna käytiin korkeasaaressa ja Juho tykkäs ihan hirveesti, mä oikeestaan jopa yllätyin siitä kuinka paljon sälli nautti siitä eläinten katselusta ja hauskanpidosta meidän ja mummon ja papan kanssa. Jaksoi kävellä koko reissun, lopussa mun kävi jo toisen jalkoja sääliks ja napattiin Iina manducaan ja Juho rattaisiin, jätkä sammu kun saunanlyty sillä matkalla mikä korkeasaaresta kesti kävellä parkkipaikalle :D
Ti ti nallejakin käytiin kattomassa, se oli kanssa menestys reissu, siis molemmat ipanat tykkäs. Itekkin nauttii kun toiset silminnähden tykkää hommasta.

Ostettiin lapsille liukumäki, eikä mikään ihan pieni ;) vaivaset kuus metriä :saint: :D B)
Jos tässä sais sen pystyyn eli rungon rakennettua niin vähänkö mäkin meen sen koelaskemaan :p
Polkemisen jalon taidon Juho on kanssa oppinu, mutta polkee kun viittii. Just niin perus mies kyllä :whistle:
Nykyään jo sentään riisuu ite, että sitä aikaa ootellessa kun oppis ite pukemaanki :/

Uhmaa löytyy täältäkin :x ja kai sitten just jotain pientä mustasukkasuutta sitä pienempää kohtaa, aina pitäs tulla syliin kun toinenkin on ja sellasta pientä kiusaa pienempää kohtaan, esimerkiksi Iinan käsien irrottamista tukipisteestä, siis kun toinen seisoo tukea vasten niin Juho irrottaa Iinan kädet ja avot, toinen on turvallaan |O
 
Onko kellään kokemusta kuivaksiopettelu vaipoista? Niidenhän pitäisi tuntua märemmiltä kuin tavisvaipat. Mietin, että auttaisko meillä... Jätkä osaa käydä potalla, jos on ilman vaippaa. Ja nyt helteillä saatiin kotipihassa pitämään shortseja ilman vaippaa. Ja kyllä se harmitti kun housut kastui, joten muisti parin kerran jälkeen mennä potalle, vaikka oli housutkin. Vahinkoja ei satu, jos jätkä on ilman vaippaa ja housuja, mutta housut ilmeisesti hämää luulemaan, että on vaippa. Ja jos on vaippa, ei kerro hädästä, eikä viitsi mennä potalle. Joten kotipihan ulkopuolella on pakko laittaa vielä vaippa.
Mietinkin jos seuraavaksi ostaisi noita harjoitteluvaippoja, jos menisi oppiminen taas hiukan eteenpäin.
 
Hipkukka, ostin meille paketillisen. Ei kuitenkaan niinsanotusti mainittavaa hyötyä... Tosin voi toimia toisella lapsella paremmin!
Juhoakin kyllä hirveesti harmittaa jos housut kastuu jne, mutta sitten kun lorottelee tohon kuivaksiopetteluvaippaan, niin hätkähtää kyllä ensin, että o ou, tuli pissa housuun, mutta kun huomaa että ei kastunu sen "pitemmälle" niin antaa olla :/ mutta toisilla saattaa kyllä toimia paremmin, harmi kun ei asuta lähekkäin. Olisin voinu liisata pari vaippaa sulle testimielessä :D
 
pupu: Meillä toi kyselyikä on ollut jo varmaan puol vuotta ja mä olen ihan loppu sen kanssa :kieh:
Välillä kun kyllästyn vastailemaan niin sanon vaan että siksi. Noh, neitipä sitten teke mulle samaa ;) Jos kysyn että miksi on tehnyt jotain mitä ei saa tehdä, niin vastaa: SIKSI!! Huoh.. :kieh: :D

Kuivaksi oppimisesta: Mun ystävä teki 2,5v tytölleen niin että lupasi ostaa tytön haluaman repun heti kun tyttö tulee päiväkuivaksi eli käy potalla pissillä ja kakalla. Tyttö siis oli himoinnut kovin jotain kerhoreppua joka kerta kaupassa ;) Ja johan oppi käymään potallakin eli oli lahjottavissa olevaa tyyppiä :D Meillä Sara taas tekee kakan pottaan (tämän kanssa on ollut ongelmia pitkään) kun näki kirjassa kuvan kun Aku Ankka on vaahtokylvyssä ja kuvassa oli myös pönttö. Katseli kuvaa ollessaan vessassa potalla ja sanoin sitten Saralle että kyllä tuo Akukin on käynyt tuossa pöntöllä kakalla ensin ja sitten mennyt vaahtokylpyyn ;) Johan tuli liukkaasti kakka pottaan ja sitten mentiin vaahtokylpyyn :D Seuraavana päivänä taas katseli samaa kirjaa ja totesi että tekee kakan niin pääsee kylpyyn :LOL: Ja taas tuli hyvin liukkaasti kakka pottaan :D Ja taas tänään istui äkistämässä sitä kakkaa, kun suunnitteli menevänsä kylpyyn :D Tuollainen "porkkana" toimii Saralla, mutta eipä kyllä ihan kaikesta potalla käymisestä voi antaa jotain palkintoakaan? Ehkä alkuun käytän tuota ja harvennan sitten näiden "palkintojen" saamista. Mikään tavaran/namin lupaaminen ei tuota toivottua tulosta.
 
tin
Pitkästä aikaa :wave:
Meillä keväthulinat koulus päällänsä, opinnäytetyökin lähes valmis, enää puuttuu oppaan viimeistely, yleiset tiivistelmät, pohdinnat jne. ja syksyllä tehdään sitte se posteri ja esitetään työ. Hyvin ollaan saatu kyllä tehtyä täs kevään aikana mutta kova homma on ollu. En ihan heti toista tutkintoa hommaa ;) Mulle jää siis tämän toisen äippäloman jälkeen viimenen 10 viikon työharjottelu.

Tatu on ihan täpinäs ku meillä on nyt paljo pihaa tämän uuden tuvan myötä ;) Kaikki hienot ilmat ollaan oltu pihalla ja lisäksi vaarin kans peltohommis tietenki. Ihan hirvee konefani vaikka siihen ei oo kyllä mitenkää opetettu... pojatpojat.

Pottailusta: Tatu on päiväkuiva, öisin vain on vaippa ja esim. pitkillä automatkoilla ja ostoksilla(jos ollaan kauan ). Mutta jos on jääny joskus pois niin yleensä on ollu kuiva. Nyt on tullu vähä vahinkoja ku isänsä on tehny kolme viikkoo töitä klo 6-22. Reagoinu kai siihen.
Meillä kuivaksi opittiin vanhanaikasesti tarrakirjan avulla. Ensi sai tarran aina ku istu potalle ja sitte myöhemmin jokaisesta tehdystä asiasta. Nopeestihan toi sitte oppi. Kummityttö oppi lelupalkinnolla noin 3 vuotiaana. Oli luvattu ostaa joku kovasti toivottu lelu ku on päiväkuiva.

Kyselyikä on ihan mahdoton ja uhma menny onneksi vähä toistaiseksi taka-alalle! vajaa puoli vuotta sitte oli aivan hirvee...

Uus masukki voi ihan hyvin, viikkoja on nyt jo melkein 28 :eek: aika rientää. Vielä pitäs 8 viikkoa jaksaa ennen äitiyslomaa. Mulla on ulkosuu auki ja paikat pehmenny, mutta sain luvan töihin ja normaaliin elämään ku sisäsuu on napakasti kiinni.
Siinä ehkä tuoreimmat :)
Niin joo, Hipkukka: Ei meilläkää ollu hyötyä kuivaksiopetteluvaipoista, mietin et koittasko niitä yöllä...
Ihan pikkusen liukumäen Pupu ootte ostanu ;) kuvaa kiitos sitte ku ootte saanu sen kasaan :D
 
Huomenta mammoille,

Rouva Lunalle tervetuloa!
Onnea Pupun liukumäestä!
Kiva kuulla Millin kuulumisia, pitkästä aikaa !

Meillä oli eilen juhlapäivä. Viu oppi ärrän - tuli kun mentiin apteekkiin autosta noustessa alkoi laittamaan 'taRRaa' kiinni...
Sitten ilta päristeltiin - suihkussa tuli se 'ärränkierrän orren ympäri' melkis oikein jo kokonaan sekin.
Ihana tyttö !!! :) :) :)

Mamma on ylpeä. :heart: :heart:

Kuivaksi opettelukin on malillaan - yöt on nukuttu ilman vaippaa nyt 3, 5 viikkoa ja yksi vahinko on käynyt vaan... hoidossa luulen, että päiväunille laittaa hoitaja vaipan (jota alan kohta kovastikin vastustamaan, ellei lopeta ...) , kotona en laita päiväunille laisinkaan.
Reissuillekaan en yleensä laita enää vaippaa , ihan poikkeustapauksessa.
eipä silti , aika sutjakkaan on kaupan kassaltakin lähdetty vessaan (ostokset jääneet siihen pakattavaksi hihnalle , tai ostoskärryt täynnä kamaa vessan eteen jne ).
Kuivaksi opettelu vinkeistä - hoidossa noilla on ollut potassa niitä aurinkotarroja sun muita (kun pissi tulee , näkyy aurinko) - ja nyttemin sitten ollut myös palkintotarroja kuivana olemisesta.
Toisaalta meän pph:ssahan on juuri sopiva ryhmä kaikkeen oppimiseen, muutkin lapset ovat 2,5 -3 v ja oppivat samaa tahtia pottailua ja ärriä. Seura opettaa ...
En tiedä onko noista ollut apua, kun on tuo kehitys muutoinkin ollut oikean suuntaista.
Joitakin kakkapukerruksia on tehnyt hoidossa housuun, kotona ei .
Eli jos on kiire leikeissä voi joskus pissa tai kakkahätä unohtua...

Auttaako muuten se , jos lapselle kertaa useamman kerran - että 'Sulla ei nyt ole vaippaa ' - muistuttelee oikein urakalla ? Mulla tuo tyttö itse sanoaa ja tiedostaa asian selvästi , esim nukkumaan mennessä sanoo 'mulla ei ole vaippaa'....
Muistuttelun määrähän on varmaan jokaisella jo mahdotonta - ja tokihan muistutella pitää vielä meillä myös.

Uhmaa on meilläkin. Ei tuo usko mammaa aina - eilen piti naapurin trampoliinilta väkisin hakea, kun ei käsky tehonnut millään. Sitten huudetaan 5 minuuttia. Mun pikkuinen alkaa jo olla aikamoinen pötkyläkin - varmaan 100 cm ja 18 kiloa ... ei helpolla pidellä jos vastaan kiemurtaapi...
 
Ha haaaa!! Jonkinlainen erävoitto B) :D :p
Noudatin teitin ohjeita kuivaksiopettelun suhteen, eli ensin puhuttiin ja sovittiin, että kun osaa käydä potalla, saa kaupasta valitsemansa auton tai muun lelun. OK se tuli jotenkin selväksi. Sitten sovittiin että kun paperissa on paljon pissamerkkejä ja riittävä määrä kakkamerkkejä ( merkkien määrä on arvoitus, eli kun mä olen tyytyväinen suorituksiin :D ) niin mennään ostamaan sitä autoa tai lelua.
Merkit piiretään itse paperiin, mulla on se virallinen merkki paperi ja Juhollakin omansa.

Alkuun se pissan tekeminen sinne pottaan oli kamalaa, aikasemminhan tuo kyllä pissas, mutta jossainvälissä tuli totaalinen stoppi. No se kun pitkän puheen ja suostuttelujen ja uhkailujen jälkeen sinne saatiin, niin lähti homma ainakin jollain asteella rullaamaan. Muutamia pissavahinkoja vaikka komennan todella usein potalle ja aina sinne jotain tuleekin. Mutta kun tuo malttas lorottaa rakkonsa tyhjäksi niin ei kolmea kertaa tarvis mennä peräkkäin :whistle: No sen huomasin, että liikaa ei voi ainakaan kehua ja iloita toisen kanssa, mitä enemmän kehua ja iloitsemista niin sen parempi.
Ja yo:n mainitsemaa vinkkiä oon noudattanu, eli vähän väliä mainitsen että muista sulla on kalsarit nyt jalassa ja mene potalle kun pissattaa, välillä menee heti tai sitten hetkenpäästä sanoo mentäiskö pissalle. Meillä potta on nyt tässä olohuoneessa, Juhon huoneen oven vieressä, että pääsee siihen nopeesti sitten itekkin kesken leikinkin. Toistaiseksi näin.

Erävoitto siis ainakin jollaintapaa!! kakan tekeminen ei tuntunut vissiin kivalta pottaan, alkokin sitä vääntämään housuun mutta kerkesin onneks ajoissa istuttamaan pottaan, no itkun kanssa se homma saatettiin loppuun, satuttiin oleen ulkona niin sekään ei varmaan ollu kivaa, ei tuo toinen pottakaan oo vissiin niin hyvä istua.

Mutta kiitos vinkeistä, käytetty on siis lahjontaa, suostuttelua, uhkailua ja jatkuvaa muistuttelua :D ;)
No alussa vasta ollaan, mutta tähänkin meillä oli pitkä ja hankala taival.
 
meillä on nyt päivät ollut ilman vaippaa,myös hoidossa,potta on meillä sekä hoidossa terassilla,ja siinä neiti käy pissalla kun tarve tulee,ulko kakallakin on istunu :D
onneksi on ollut nyt lämmintä,ettei ole tarvinnut monia kerroksia vaatteita heittää pois.
yöllä ja kaupoilla + automatkoilla on vaippa ollut vielä,mutta eiköhän tuo nyt tosta pikkuhiljaa jääne pois.

minä vaihdoin työpaikkaa..ekana piti olla lomaa,että ens keskiviikkona vasta menen sinne vanhuspaikkaan,mutta viime perjantaina menin jo,olin viikonlopun ja sitten siihen vielä kolme päivää päälle..no onhan tuonyt himpun verran erilaisempaa kuin lastenhoitotyö,parina iltana jalat niin tohjona että että ajattelin että apua,etten selvii tästä ollenkaan..mutta siitä se lähti..
tarkenee osastolla näillä ilmoilla..

tyty tykkää olla ihan kamalasti ulkona,tänään olin siellä koulun penkillä,niin vanhin likka katto sitten neitiä,niin olivat olleet vissiin koko päivän ulkona,mitä nyt syömässä ja päikkäreillä käyneet.

meillä on oppinut uuden sanan :LOL: ihmettelin kun huutaa terassilla että täällä on mäkähäkki :eek: siis tarkotti hämähäkkiä..ei oikein onnistunut hämähämä häkki laulu ..hänen mäkähäkillä :LOL:
 
Dodiih...pääsimpähän minäkin tänne :D
Puheterapiaan ei täällä ainakaan pääse varmaan ennen 7 ikävuotta...Emma oppi meillä R:n vasta eskarissa ja veetillä puuttuu nyt ainakin R,S ja jättää joskus ekat kirjaimet sanasta pois!
Kuivaksiharjoittelu on perseestä...pissan kanssa sujuu jo hyvin,mut ikinä ei suostu kakkaamaan pottaan!!!! Ja kuivana pysyy jos on vaippa,mut kun otan vaipan pois niin lorottaa housuun...en ymmärrä! Siihen kakkaamiseen tarttisin vinkkejä...ei auta meillä lahjonta...oon yrittäny! :D
Hipkukka puhui kirosanoista... no meillä tulee usein "penkeleen kaaliaivo" :eek: hyvin tarttuu hoidossa isommilta pojilta. Kerran tiputti kotona ollessaan lelun kädestä ja huuvi "Vittu" siin oli äiti pikkasen aikaa hiljaa :ashamed: sen tais oppia meikäläiseltä! Jeps,mut ny takasin töitten pariin
 
Heipsis taas!
Kovasti on hiljentynyt tämäkin ketju. Mutta niin se taitaa olla vähän joka paikassa, et ketjut hiljentyy, ku lapset kasvaa =)
Meille ei erikoista, jäbä kasvaa hirmusta vauhtia.. nyt on tullut kans järkyttävä kyselykausi. Mikä, mikä, mikä... Ääääää!
Kauhee vauhti päällä ja teloo itteensä.. Tälläkin hetkellä jalat ihan mustelmilla ja rupia täynnä.. Otsassa komee kuhmu, mustelma ja rupi.. :( Ei oo päivää ettei sattuis jotain...

Nyt Micael on innostunu ottaa kuvia, annoin sille mun vanhan digikameran ja pyytää ny koko ajan "oma kamema, oma kamema".. Tosi nopeesti on oppinu idean vaikka vieläkin tulee hutikuvia.. :)

Ihan järkyttävä uhma on, kiukuttelee ja koettelee mun hermojani... Huoh!


Ihanaa, perjantaina tuli tieto, että 1.8 alkaen on päiväkotipaikka! Jotenkin helpottava tieto, ehkä sitä jaksaa vielä tän pari kuukautta.

Tukiperheen kanssa asiat kusee huolella, ressaan ny koko ajan sitä ja se taas ei auta mun mielentilaani yhtään.. Nytkin jää toukokuun tukiperheviikonloppu kokonaan välistä.. Viimeks ollut 5 viikkoa sitten.. Ens viikonloppu niille ei käy ja jatkosta ei tietoa.. Täytyy taas soitella meijän sossulle, et mitä ny tehään ku menee tollein... Pitäis olla 4 viikon välein siellä..

Meilläkin Micael kiroilee... Vajaa viikko sit käytiin järvessä uimassa ja poika meni kokeileen vettä, tuli pois ja kysyin, oliko lämmintä "ei, oli peekeleen kyymää" :D

Mut nyt täytyy mennä, poika oli viime yön mummulla ja papallaan, ja nyt riiviöi huolella...
 
Pottailusta vielä sen verran, että potalle ei tahdo enää suostua. Pöntöllä kyllä käy ja siinäkin ilman supistajaa. Kakkaa varten pyytää vaipan, jos vaippaa ei ole sillä hetkellä. Pissaa kyllä huoletta vaippaan, jos se on. Mut jos ei oo, niin menee kyllä pöntölle aika hyvin omatoimisesti. :)
 
Ei taas järjen jättiläisyys juokse munkaan päässä |O pitkät törinät kirjottelin ja sitten ihan omaa pöllöyttäni painoin ruksista kii koko plussan |O :headwall:

No uudestaan jotain...

Valokuvaaminen on sellanen asia joka Juhoakin kiinostais, vaan kun ei ole sellasta kameraa jonka pojalle viittis antaa. On vielä liian hyviä siihen käyttöön. Mutta lapsille on tehty omiakin digikameroita ja sellasta vois sitten vaikka synttärilahjaks ostella.
Hintakaan ei mikään hirvittävä ole loppujen lopuks kun on kuitenkin moisesta laitteesta kyse. Valmistajiakin on varmasti monia mutta tällästä oon vähän aatellu: http://www.lelumarket.fi/product_info.php?products_id=1750&osCsid=h68hhfvmpkcbjdb3lug32r6o11

Fisher prisen valmistamat kiikarit ostin jokuaika sitten, ihan hyvin niillä näkee pikkasen kauemmaks, mutta tokihan ne on halvat ja lapsille tehdyt joten ei kai niiltä hirveen tarkaa ja hyvää suurennuskerrointahan niistä ei siks voi oottaakkaan. Mutta Juho on tykänny niillä katella, jahka tästä kunnolla joudetaan, niin mökille niillä lintuja kattelemaan :)

Pottahommat sujuu kyllä nyt hyvin, että ei oo ees pissavahinkoja tullu, hienosti käy potalla pissalla. Mutta se kakka, se ei meinaa mennä jakeluun että sekin tehdään pottaan, no aina oon väliin ehtiny ja istuttanu potalle tai sitte on tehny sillon kun on vaippa, eli päikkäreille mennessä. Reissuissa on pidetty vaipaa, mutta on aika hyvin pysyny kuivana, lorottaa kyllä sitten vaippaan jos tulee hätä eikä oo sanonu että olis niinkun hätä...

Ulkona on viihdytty paljon. Vaan kun saatas se liukumäki vaan kasaan niin viihdyttäs vielä enemmän ;) :whistle: no puutavara on edelleen kaupassa ja mäki lepää keräämässä siitepölyä nurmikolla...
 
Niin, juu. Ei kellään sattus oleen tiedossa mistä löytyy ISO liikennematto.
Siis sellanen kunnollisen kokonen joka olis sitten samalla huoneen mattona, kun meillä on nyt kaks liikennemattoa ja ne ei oo hyvät, siis tietkin on kapeita että vaikka on kaks kaistaa niin hyvä jos yks auto mahtuu ajamaan.
 
Tervehdys pitkästä aikaa tännekin :D

Meidän nuorimmaiselle saatiin päätettyä nimikin (pitkän ja hartaan "vääntämisen" jälkeen ) ja nimeksi tuli Lotta Silja Olivia. Meillä ei ollut ristiäisiä eikä varsinaisia nimiäisiäkään vaan pieni kahvittelu miehen sisarusten kesken.

Ilona on saanut hyvin opetettua Pihlalle nuo tärkeät sanat "ei" ja "en" |O eli meiltä löytyy kaksi hyvin vastahakoista nuorta neitiä :kieh: Muutenkin Pihla "apinoi" täysin kaikkea mitä Ilona sanoo tai tekee. Ainoa haittapuoli tässä on se että Pihla oppii sanomaan sanat samalla tavalla "väärin" kuin Ilona.. Polkupyörällä ajamisen Ilona oppi talvella kun ajeli edellisessä asunnossa (jossa oli todella iso tupa) sisällä rinkiä, mutta hirveästi ei nyt ole innostunut pyöräilystä. Enemmän kiinnostaa trampoliinilla pomppiminen tällä hetkellä, tahtoo olla työn ja tuskan takana saada tyttö välillä sisälle |O muutenkin olisi aamusta iltaan ulkona. Piti hankkia ylimääräisiä säppejä oviin kun neiti paineli ovista omin nokkineen pihalle....
Potalla Ilona ei käy enää lainkaan vaan on siirtynyt tyystin pytylle :D Vaippaa ei käytössä ole ollut enää kuukausiin vaan tyttö ilmoittaa hyvin kun tulee tarve päästä vessaan, siis jos ollaan reissussa. Kotona käy vessassa omatoimisesti, huutelee sitten asian toimitettuaan pyyhkimään =) Toivottavasti tuo kuivaksi opettelu käy yhtä kivuttomasti näiltä kahdelta pienemmältäkin aikanaan :whistle:
Temperamenttia tytöllä tuntuu olevan (mistä lie perinyt :whistle: ) niin että savu nousee välillä korvista kun yritetään päästä asioista yhteisymmärrykseen. Etenkin tuo sisälle tuleminen on varsinainen koettelemus kun neiti karjuu niin että tienoo raikaa ja äitillä häpeän puna hohtaa poskilla kun raahaa huutavaa tyttöä sisälle. Yllättävää puolestaan on se että kaupassa asiat hoituu pääsääntöisesti ilman ongelmia *koputtaa puuta* mutta tosiaan kotioloissa näitä hermoja koettelevia tilanteita tuntuu riittävän.. Mutta tässä meidän kuulumisia.. Kovasti on kirjoittelu täällä hiipunut :ashamed:
 
Moi täältäkin,

Edelleen olen laiska tänne kirjoittelemaan, naamakirjaa päivittelen useammin. Mut kyllä mä lähes päivittäin käyn täällä lukemassa edelleen :)

Nyt kuitenkin vähän päivitystä. Moni teistä tietääkin naamakirjan kautta, että mulla on ollut kevät raskaimmasta päästä. Menetin isäni kuukausi sitten, ikää oli vain 56v ja joku äkillinen sairaskohtaus on ollut kyseessä, kotoa siis löydettiin menehtyneenä. Koville on ottanut, eikä tätä meinaa millään vieläkään uskoa. Perjantaina sirotellaan isän tuhkat lähimpien kesken ja lauantaina on muistotilaisuus. Päivä kerrallaan mennään nyt eteenpäin.

Mut muuten kuuluu kyllä hyvää. Hilma on yhä edelleen helppo tapaus ja pahin uhmakin alkaa ainakin tältä erää olla ohi. Ristiriitatilanteet saa neidin kanssa helposti ratkaistua kun pysyy itse rauhallisena ja neuvottelee neidin kanssa - tai jos se ei auta niin sitten heittäydyn itsekin lapseksi ja rupean esim. mököttämään. Aika äkkiä neitiä alkaa naurattaa ja tilanne on sillä ohi.

Hilmahan on käynyt jo yli vuoden puheterapiassa kireän kielijänteen ja voimakkaan huulijänteen vuoksi. Nyt ollaan sitä lopettelemassa. Musta sille ei tarvetta ole oikeen ollutkaan, mutta kun lähete sinne kirjoitettiin niin onpahan käyty. Nyt viimeksi terapeutti sanoi suoraan et Hilman puhe on noin vuoden ikätasoa edellä, että voitaisko antaa paikka jollekin joka sitä tarvitsee. Ja toki olin samaa mieltä. Hilma puhuu selkeästi ja sanavarasto on laaja. R tulee aina välillä, S jo hyvin ja jotkut kirjaimet vaihtaa paikkaa - mut ulkopuolisetkin saa ihan helposti neidin puheesta selvää.

Päivävaippa meillä jäi pois viime kesänä, yövaippa samalla viikolla kun neiti täytti 2v. Vahinkoja ei juurikaan ole sattunut ja nyt neiti on ollut ihan innoissaan kun ulkonakin voi käydä puskapissillä :) Hilma käy potalla tai pöntöllä, väsyneenä yleensä potalla ja muuten sit pöntöllä.

Meillä asuu edelleen pikkuinen tyttönen, painoa nyt 10,8 ja pituutta n.87, kengänkoko 20-21 ja vaatekoko 86. Kaikki viime kesän kengät ja vaatteet sopii edelleen. Neidillä kasvaa vauhdilla vain hiukset :D

Oikeastaan ainoa haaste Hilman kanssa on karkailu. Neiti on äärimmäisen rohkea ja nopea ja karkaa jatkuvasti pihalla ym. Lähtee siis vaan juoksemaan hirveetä vauhtia ja vaaratilanteita on ollut jo monia. Pari viikkoa sitten karkasi tosiaan kaverin luota ja ehti jo melko pitkälle ( onneksi pyörätietä pitkin ) ennen kuin löydettiin neiti. Ja tuota tilannetta edelsi et sanoin hiekkalaatikolla et kerätään lelut ja lähdetään kotiin. Selän käänsin ja neiti tosiaan sitten lähti kotiin... vieläkin itkettää kun mietin sitä hetkeä kun tajusin että neiti on hävinnyt.. silmät saa siis olla selässäkin. Nyt ollaan ostettu sellainen turvareppu, kesällä on kuitenkin matkustelua ym tiedossa ja lentokentällä, metroasemilla ym en aio ruveta ottamaan riskejä yhtään.

Siinäpä kai isoimmat kuulumiset :)
 
Heipä hei pitkästä aikaa täältäkin :) :wave: ! Täällä tosiaan kirjoittelu hiipunut ja sen vuoksi ei ole itsekään tullut edes käytyä täällä nytkään useampaan päivään :eek: . Vaan en todellakaan halua tätä unohtaa ja toivottavasti ei muutkaan :) . Täytyy heti hehkuttaa, että mulla alkoi tänään melkein 3kk kesäloma/hoitovapaa B) B) . Ei vielä tajuakaan.. Että nyt on ehkä taas paremmin aikaa käväistä täälläkin jotain raapustelemassa :) .

Oliivialle lämmin :hug: ja osanotto isän poismenosta :'( . Sitä ei kyllä yhtään osaa ajatella, miten kamalalta sitten mahtaakaan tuntua :'( . On teillä kyllä Hilma pikkuinen neiti :heart: ! Ja aikamoista vahtimista moisen karkailijan :whistle: . Saa olla tarkkana. Meillä on kyllä hyvä, kun tuo pienin matkii niin täysin keskimmäistä, että mitään karkailuja ym ei ole harrastanut, kuin ehkä joskus kun juuri oppinut kävelemään.

Vaipasta meillä näemmä väki urakalla opettelee eroon ja hyvin tuloksinkin. Niin meilläkin. Näyttää taas menevän kuten meidän isompienkin kohdalla, että hyvin ja nopsaan oppii, vaikka pitkään olin laiskana opettamaan. Meillä tytöt on ollut jo reilun viikon kotona ja neiti on ollut lähes kokoajan ilman vaippaa. Muutamana ekana päivänä tuli useampia vahinkoja, nyt ei enää juurikaan. Yksi päivä teki yhtäkkiä elämänsä ekan kakankin tuosta vaan ja sen jälkeen ei ole kakkaa vaipasta löytynyt :) . Ja meillä tuo käy pelkästään pyntyllä, potta vaihe jäi oikeestaan kokematta.

Mamalla riittää kotona vipinää :whistle: ! Ilmeisesti hienosti kuitenkin jaksat?

En saanut Pupun linkkiä kamerasta näkyviin, mutta meille toi pukki muutama joulu sitten Fisher Prisen lasten kameran, olin kameraan ja sen kuvanlaatuun niin pettynyt, että palautin kauppaan. Muistaakseni kuitenkin reilun satasen maksoi ja ainakin mun taidoilla tuli ihan surkeita kuvia.

Toivotaan, että Niinukalla työt maistuu nyt uudessa paikassa ja että Mirkku saa tukiperhe-jutut toimimaan!

Jahas, jo on mennyt tässä aikaa, kun ensin soitteli äiti ja sitten anoppi. Nyt kiiruulla soffalle ja jotain herkuttelmaankin, loman kunniaks B) . Joka päivä tulee herkuteltua, mutta tänään voi syynä olla loma :LOL: :p
 
Rontille hyvää lomaa !
Olivialle osanotto isäsi poismenon johdosta !

Ja terkkuja meidän esi 1 viikon lomalta Katinkullasta !

Omaan napaan : Viu vaihtaa hoitopaikan.
Meni tällä mammalla ihan sukset ristiin - muutoin hyvän mutta myway-or-highway PPH:n kanssa.
Asiana oli kuivaksiopettelu - josta edellisessä viestissä jo kerroin että 5 viikkoa on nukuttu ilman vaippaa, muutoinkin ilman. Kotona.
Hoidossakin joo...
Mutta edellisellä vkolla tuli 2 kertaa puistossa kakka housuun . Tosin siellä ei ole mitään vessa, potta tms mahistakaan , joka nyt ei ole hyvä homma.
Asiasta hoitaja tuumasi, sanoi ja totesi että hän laittaa Viulle vaipan.
Keskustelematta, neuvottelematta - mitään.
Tämä perjantaina. Ma - aamuna minä erityiseen toivon ja määräsin ettei vaippa laiteta. Selvästi sanoin tämän.
Ma - iltana hoitaja halusi keskustella asiasta - sanoin , etten ole rauhallinen keskusteleman. Kumminkin keskusteltiin , ja em asia kävi ilmi. Otti ankarasti päähän ja tunsin tulleeni ihan ylikävellyksi. Soitin sitten vielä ja sanoin että 'E*** , ymmärrätkö että on aikamoinen luottamuspula, jos ensinkään et keskustele , ja toimit sitten tasan päinvastoin kuin vanhempi toivoo'.
Noh , vielä torstaina pph ripitti minut , että onko luottamusta ja hyvinkin suoran epäsuorasti esitti hoitopaikan vaihtoa. Tuossa keskustelussa pelasin vielä että jatkettasiin.
Eilen eli perjantaina sitten sain hommattua Viulle elokuun alusta yksityisestä päiväkodista - 20 paikkainen , 3 lastentarhanopettajaa +harjoittelijat - paikan. Suullisesti sovittu ja kävin katsomassa paikan.
Työpaikan lähellä, töistä menee 5 min hakemaan, eli hoitopäivä lyhenee puolella tunnilla, ja ko paikka on auki k 17 - joten mun työnteko helpottuu (ennen piti olla hakemassa jo k 1630 toisella puolella kaupunkia)
Tuo kuivaksiopettelu näemmä onkin helpompaa päiväkodissa , pph haluaa (ainakin meillä) että lapsi olisi TÄYSIN umpikuiva, ennekuin vaippoja ei saikata edestaas.
Kun meillä ollaan noinkin pitkällä, ja nyt on kesälle enää 3 viikkoa hoitoa , kun heinäkuukin lomaa - olin ja olen sitä mieltä ettei eestaas muutaman vahingon takia saikkinoida. Ja sekoiteta lasta.
Minä kyllä panostan osani, laitan vaikka kilon vaihtovaatetta ja pyykkään.
Tokihan hoitajalle olisi helpointa pitää lapsi vaipoissa vaikka kouluikään asti - toki kärjistettynä.
Ja tuo asioiden käsittelytapa oli kyllä ihan ei-keskusteleva ja ei-vanhemman-mielipidettä huomioonottava. Samalla tapaa on aiemminkin edetty - hoitaja on toiminut tasan oman mielensä mukaan. Sama mielipide toisella hoitolapsen äidillä - jolle olen näistä soitellut. Ollaan tuttuja muutenkin.

Että aika haipakan teki - ja toki mietityttää iten lapsi sopeutuu. Toisaalta on noita hyviä puolia uudessa paikasakin - oon nyt tehnyt aika monta iltaa niitä alitöitä sisään, ja ainakin 3 launataita. Pois sekin aika on lapselta ja muusta.

Tämmöinen vuodatus ...

Mirkulle tsemiä tukiperhepaikkahommiin - jotenkin en muistanut että Sinäkin olet yksin lapsen kanssa. Meillähän ei mitään tukiperheitä ole, ja täytyy myöntää että just nyt on aika tiukoilla - asunnonkatselyt, työt , hoitopaikan vaihto yms ... ja se meän iltahoitaja perunut parit kerrat. Onneksi on lomaa hetki...
 
Heipä hei pitkästä aikaa :wave:
Oliivialle osanottoni :hug:
Viulle onnea R kirjaimen löytämisestä ja niinukalle onnea uudesta työpaikasta :flower:
maman lotalle onnea nätistä nimestä :flower:

Pupu kaipasi vinkkejä pottailuun. Meilläkin auttoi tarrat.Tosin ne liimattiin itse pottaan kiinni.Päiväkuiva on ollut pitkään ja yövaippa jätettiin pääsiäisenä..teki öisin vielä vaippaan mutta päätettiin kokeilla niin että vuorattiin froteilla sänky ja ihme kyllä ei pissannut yöllä allensa.2 vahinkoa on vain käynyt!

Uhmaa meilläkin.Niin itsepäinen kuin voi olla.Hermo on kyllä kireenä ja usein.Annia kiusaa minkä ehtii mutta on heillä yhdessä paljon hauskaakin.Jos Ella ei ole nukkunut päiväunia niin Anni siitä eniten kärsii.Vie jatkuvasti leluja Annilta ja puristelee käsistä ja jos Anni seisoo niin käy irrottaa kädet niin että pienempi lentää selälleen.Samalla saattaa kiroilla Vittua :/ Tietää kyllä että ei saisi käyttää semmosta kieltä koska lopettaa heti jos näkee et mie oon paikalla.

Uniasiaa Miten teillä nykysin nukutaan? Meillä on tullut nyt pahat unet ja väliin puskee nukkumaan lähes joka yö.Välillä saattaa unissaan itkeä ja puhua millon mitäkin.

Rontille vielä toivotan hyvää lomaa B) ja poistun nukkumaan :wave:
 
yodottaja aika outoa käytöstä pph.lta meillä ainakin hoitaja kunnioitti sitä kun sanoin että ei tartte ulos vaippaa laittaa,että laittaa nukkumaan käydessä vaan,kun kotonakin vielä on.potti napottaa hoidossa rappusilla,kun neiti ei osaa "puskapissillä" käydä.
ja vahinkoja sattuu isommallekkin lapselle,tuskin pph.nyt 4-5v lapselle vaipat laittaa jos sillä nyt sattuu menemään jotain housuun.
ja päiväkotiin tyttö varmaan sopeutuu hyvin,onhan siellä vaikka minkalaista virikettä :D
vaikka nyt on enempi lapsia,mutta kuitenkin.

joo,työt on alkaneet ihan hyvin,mitä nyt ollaan jouduttu pikkusen hoitoaikoja vekslaamaan,kun isännälle pamahti sellanen muutaman viikon työputki jolloin tekeevät 12h päivää |O ja hiivatti soikoon kun yövuorokin sattui just samaan aikaan :whistle: mutta meneepä neiti sitten siskon kanssa mummolle ja papalle yöks..
tykkään olla,ja työkaverit mukavia :D
 
Olivialle tätäkin kautta osanotot :hug:
Koville varmasti ottaa. Suru vie aikansa, mutta jonain päivänä helpottaa.

Omalle kohdalleni en pysty tilannetta kuvittelemaan. Oman isäni kanssa ei olla oltu tekemisissä yli 20 vuoteen. Sille on syynsä ja monimutkainen selitys. Luultavimmin hän kuitenkin elossa on, kun ei ole perunkirjoituskutsua kuulunut. Kylmää puhetta, tiedän :ashamed:
Velipuoliani yritän tuolta facebookista etsiä. Näin vanhemmiten alkaa kaivata jo unohdettuja ihmisiä. Yhden tärkeän ihmisen löysinkin :heart:

Sannilla r on pärähtänyt jo pitkään ja kaikki muutkin kirjaimet. Tekstiä tulee välillä liikaakin ja neiti osaa jopa saivarrella. Oikein näsäviisas pakkaus. Komentelee ja käskee minkä ehtii. Justiina kai tuon nimeksi ois pitäny antaa. Potalle tuo ei ahteriaan edelleenkään suostu laittamaan. Joskus harvoin oma-alotteisesti menee. Kokeiltiin tässä joku aika sitten jättää vaippoja pois ja puettiin pelkät pikkarit. Kastumisvauhti oli vaan melkoinen...
Sanni tosin vaihtaa vaippansa itse ja pukee vaatteet. Kakkavaipan tosin käskee vaihtamaan =)
Yöt tyttö nukkuu tosi hyvin, mutta illalla ei meinaa malttaa pysyä sängyssään.

Työkuviot minulla on ennallaan. Tosin tällähetkellä taas saikulla. Olkapää ei vaan tahdo vielä kestää. Tiistaina sain siihen kortisonia ja siitä onkin ollut apua. Mahaleikkaukseen olisin päässyt tiistaina, mutta kun on se AC/DC:n konsertti...

Sairasteluahan tämä alkuvuosi on ollut. Olen merkinnyt helmikuun alusta kaikki lääkitykset, saikut, tk käynnit, sairaalat ym sairasteluun liittyvät jutut erilliseen kalenteriin ja kymmenisen täysin merkitöntä päivää löytyy. Nyt seuraillaan Pepin veriarvoja, jotka ei ole keuhkokuumeen jälkeen nousseet normaaleiksi. Teineillä oli nilkkavammojen takia vuorotellen kepit käytössä ja vanhimmalla epäillään nyt sitten allergia astmaa. Sannin iho on taas aika pahana ja jokainen perheessä niiskuttaa, yskii, räkii vaihtelevasti. Kait tuo siitepöly tekee osansa. Onneks 2 viikon päästä alkaa minun ensimmäinen virallinen kesäloma :heart:
 

Yhteistyössä