Lokakuun 2007 taaperot, alkuvuosi 2010

Kiitos lomatoivotuksista B) ! Vähitellen alkaa tajuamaan. Tovi sitten tulin päivän toiselta lenkiltäni ja nyt on ihanan vapaa olo, kun tietää, että aamulla ei ole lähtöä mihinkään, vaikka herätys kyllä varmasti siinä 6.30 aikoihin |O :headwall: . Mileko jos kuka on myös lomansa ansainnut! Toivotaan, että melkoinen sairastelurupeama alkaisi helpottaa! Kuulostaa aikamoiselta :/ . Samalla saa huomata, miten itse on päässyt helpolla :ashamed: . Mutta tiistaina sitten jorataan kunnolla :D , niin että olkapäät rutisee :whistle: . Jäättekö tänne yöksi? Ja olitteko isolla porukalla liikenteessä?

YOdottajalla erikoinen tapaus ja että moisesta noin pahaksi tilanne pääsi :/ . Ehkä taustalla oli aiempaakin tyytymättömyyttäsi tms. että niin nopeasti päätit hoitopaikan vaihdosta. Ja ehkä sitä kautta tekee sitten ihan hyvääkin tuo vaihdos; toivotaan niin ja eiköhän Viu löydä äkkiä paikkansa uudesta! Itse joskus aikanaan olin vahvasti pph kannalla, mutta nykyään kallistunut melko vahvasti päikyn puoleen. Tai siis pph pienille lapsille on varmasti huippu ihana ja hyvä juttu, jos hoitaja on huippu ihana ja hyvä, mutta kun aina ei voi tietää. Päikyssä hoitajia on enemmän, vaikka tietysti lapsiakin on enemmän. Mutta päikyssä toiminta, päätökset jne on usemman vastuulla, ehkä vähän tavoitteellismmin ja virikkeellisemminkin.. Tosin pienestä lapsesta kun kyse, ei virikkeiden määrällä niin väliä, mutta tietänette mitä tarkoitan :) . Ehkä oma käsitys sitäkin kautta niin hyvä päikystä, kun oman kohdalla kaikki sujunut paremmin kuin hyvin.

:LOL: Huvitti vielä tuo Sanni Justiina, omia vaippojaan vaihtamassa :D :snotty:

Meillä menty nukkuma-asioissa huomattavasti eteenpäin. Tiedä sitten kerronko jo toiseen kertaan, mutta leikkimökki kun laitettiin, tarvittiin mökkiin patja, joka aiemmin oli ollut lastenhuoneessa ja johon minä tai isäntä aina yöllä siirryttiin. Neiti tajusi, että patja lähti ja sitä kautta nukahtaa jo itekseen sänkyyn ja melko usein nukkuu yön läpeensä tai sitten kerran kaipaa pikapeittelyn ja jatkaa uniaan. Aika ihanalta on alkanut aamuisin tuntua, kun tajuaa saaneensa nukkua koko yön :heart: . Päikkärit nukutaan myös, mutta ilmankin pärjää, välillä paremmin, välillä vähän huonommin. Pääsääntöisesti kyllä nukutetaan ja tarpeeseen tulevat. Kovin pitkiä unia tuo ei ole koskaan nukkunut ja nykyään tuntuu, että on herkästi herättyään hetken pöpperössä ja välillä kovastikin itkuinen |O . Ehkä tuolloin herää ennen aikojaan, mutta ei kuitenkaan osaa jatkaa untaan.

Jeps, mutta mun pitäis vielä sanottaa yks vanha laulu uusiin sanoihin isän juhliin... Ans kattoo tuleeko siitä mitään ja vähän myöhässäkin asian suhteen olen. Kuulumiin!
 
Mitäääähhh?? :eek: :attn: :attn: , Huhuu, missä te kaikki ootte?!? Ei keltään juttua sitten pariin päivään :/ . No okei, onhan nyt ollut upeet kelit B) ja meidän kaikkien pallerot niin mallikansalaisia, ettei niistä ole pahaa sanottavaa :saint:

On se kummallista tämä ajan kiiriminen! Enkö mä juuri kokenut nostalgisia hetkiä kun kontaktoin esikoisen aapista ja nyt se ekaluokka jo loppuu :eek:
 
Rontti, kiitti kamera huomiosta. Justiinkin semonen fb kamera oli tuossa linkissä. Muitakin valmistajia oli ja täytyy perehtyä niihin.

Pottahommat on menny hyvin. Kakka hommien kanssa alkuun oli vähän ongelmaa, mutta nyt sujuu jo sekin. JES!!

Harmi Yo että meni sitten hoidossa hommat noin "pitkälle" mutta hyvinhän ne asiat sitten kuitenkin tais mennä siltiki, jos hyvä paikkakin löyty. Eli kaiketi onni onnettomuudessa.

Huh, meillä on kolmet juhlat tälle viikonlopulle, tänään illalla yhdet valmistujaiset, huomenna ylioppilasjuhlat ja sunnuntaina ristiäiset :heart: muuten ei sinäänsä mitään, mutta sunnuntaina pitää olla varkaudessa, joten lauantaina on yo juhlien jälkeen lähdettävä ajamaan, kaikista mukavinta olis ollu jos olis koko viikonlopun ehtiny olla, kun kuitenkin ajomatkaa sitten kertyy, mutta onneks nyt kuitenkin päästään ylipäätään.

On TODELLA raivostuttavaa kun Juho kulkee perässä joko ajan ja kyselee, mitä teet? |O ja siihen päälle ne miljoonat muut kyselyt ja utelut |O

:LOL:
 
Keiju07
Mulla on jatkuva huono omatunto, kun en ehdi käydä kaksplussassa :ashamed:
Kiirusta on ollut ja on edelleen... en jaksa selittää, mutta odotan kyllä innolla syksyä, kun on kaksi aikuista töistä, eikä vaan taloudellisista syistä, vaan lähinnä siitä, että sitten on täysin yksiselitteistä, mikä on kenenkin työaikaa eikä tartte vänkätä ajankäytöstä... huoh...

Uni kutsuu, mutta kysyn ja selitän muutaman jutun:

Monelta teidän 2 veet nukahtaa illalla? (ja nukkuuko päikkärit jne. vaikuttavat tekijät). Meillä nukahtaminen venyy ja kestää... ihan sama aloitetaanko iltatoimet kasilta vai ysiltä, niin uní tulee vasta kympin aikaan, joskus vasta jälkeenkin. Rasittavaa, kun ei jää mitään omaa/yhteistä aikaa sitten iltaisin. Pärjäisi ilman päikkäreitä, mutta sitten nukahtaa helposti autoon ja saattaa olla kitisevä... tosin ei olla kokeiltu, että monta päivää putkeen jaksaisi ilman. Sillon toki iltaisinkin sammuu aikaisemmin, mutta kun päikkäreiden tärkeyttä esim. aivojen kehitykselle niin korostetaan...

Olis kyllä niin paljon kerrottavaa, mutta kohta on pakko käydä nukkumaan etenkin kun huomenna pitäisi jaksaa illalla juhlia häissä. Ja pieni kipeä tyttö (jo 1 vee) tuolla nyt köhii ja itkeskelee...

Palaan lähiaikoina paremmalla ajalla. Olette mielessä!


 
Keiju - Hilma menee nukkuu yleensä yhdeksään mennessä. Nyt kesällä se on vähän venynyt, kun illasta ollaan pidempään ulkona.

Mä oon varmaan vähän huono tähän vastaamaan, kun Hilmis on aina ollut hyvä nukkumaan eikä meillä nukkumisen suhteen ongelmia ole ollut. Hilma jää sänkyyn yleensä helpolla ja nukahtaa itsekseen nopeaan. Mutta jotain juttuja on, jotka meillä auttaa. Hilma reagoi voimakkaasti ärsykkeisiin, joten noin tuntia ennen unia sammutetaan televisio, tietokone, musiikkivehkeet jne. Sitten lueskellaan ja höpötellään sylikkäin sohvalla, syödään iltapala ja tehdään iltapesut.

Neiti nukkuu edelleen päikkärit, ja aina noin kolme tuntia. Jos päikkärit jää pois niin sitten unille meneminen on vaikeampaa ja yö levoton.

Tästä ei nyt varmaan paljon apua ollut, voimia sinne!
 
Hiljaisuuden jälkeen.... Aika paljon on tapahtunut ja tapahtuu... fb:n puolella olevat (siis sinne ryhmään kuuluvat) tietävätkin jo. Ero edessä ja itse asiassa tänään meen kattomaan asuntoa. Tää olis jo 15.6 vapaa. Asuntoa ei ole meinannut löytyä mihin mahdun 4 muksun kanssa + nuo kaikki elukat :(

Eli kiirettä varmaan pitelee ja nettipimentoa luvassa mutta kyllä miä vielä palajan kunhan asiat lutviutuu :D
 
Piti Keijulle eka kommentoida, mutta Tuutilla olikin ehkä vielä tärkeemäpää :hug:... Miten mä en ole fb huomannut mitään, en ole ryhmän puolella tainnut käydä aikoihin :ashamed: . Monta kertaa olet käynyt mielessä sen yhden avauksen jälkeen siis tuolla fb. Mun on pitänyt kirjottaa ihan yksityisestikin, mutta aina se on näemmä jäänyt :ashamed: . Jospa mä pian saan aikaan. Tsemppiä ja voimia aivan valtavasti!!

Keijulle myös voimia :hug:. Äläkä nyt ainakaan tästä plussasta stressaa, vaikka mäkin täällä aina jankutan tätä hiljentymistä :kieh: . Mielessä olet sinäkin ja usko siitä, että taustalla olete varmasti :hug: . Kaikki kirjoittelee enemmän ja vähemmän elämäntilanteesta ym riippuen. Kyllä muuten aika kuluu, kun teilläkin jo 1 vee!

Kauanko teillä päikkärit kestää? Joillain päikkärien määrä ei tietysti nukahtamiseen vaikuta (oi hyvin nukkuvaa Hilmaa!!), mutta toisilla varmasti kyllä. Eli onko pitkät unet? Itsekään en kuitenkaan usko, että päikkäreitten jättäminen vielä tämän ikäisillä kannattaisi vain iltanukahtamisen toivossa. Pieni nukahdus tekee varmasti terää ja vaikutta iltaankin positiivisesti. Meillä nukutaan lähes aina päikkärit, max tunnin, aika usein tuo taitaa puolen tunninkin päästä olla taas jo hereillä, mutta nukkuu kuitenkin. Nukkumaan mennään sitten miten ehditään 19.30-20.30 välillä. Joskus neiti tai siskonsa (joka nukkuu yläsängyssä) käy jostain syystä erityisesti kierroksilla, niin silloin täytyy hetki rauhoitella, mutta muuten nukahtaa melko nopeaan ja nyt jo lähes itsekseen. Mitä teillä sitten touhuaa unta odotellessaan? Onko kuitenkin sängyssä ja suht nätisti vai miten? Tiedän kyllä, on todella rasittavaa ja entisestään rasittaa se, kun tietää, että oma aika jää sen vuoksi minimiin :/ |O :headwall: . Vaikea sanoa mitään neuvoja ja vaikka mitä kokeilisi ja oikein toimisi, taitaa vain olla niin, että toisilla kestää pidempään kuin toisilla... Ehkä kuitenkin se ajoissa aloittaminen ja tutut, aina lähes samat kuviot voisi kuvitella pidemmän päälle tepsivän? Voisiko olla mahdollista, että esim luet viereisessä huoneessa tai vieressä jotain itsellesi kivaa kirjaa? Olisi tavallaan edes jonkunlaista omaa aikaa, vaikka läsnä täytyisi ollakin. Meillä auttoi itsekseen nukahtamiseen se, kun ensin olin viereisessä huoneessa monta iltaa. Oppi, etten ole ihan vieressä ja vähitellen ei enää välittänyt siitäkään, olinko viereisessä huoneessa vai missä. Mutta joo, nää menee jokaisella niin spesiaalisti. Niin ja tuo keskimmäinen 5v on meillä päikkypäivinä välillä pitkään hereillä ennen kuin nukahtaa. Päikkärit päikyssä vaikuttaa selvästi iltauneen, tuon ikäisellä tietysti jo herkemmin niin. Mutta neiti on yleensä sängyssään niin nätisti, että valveillaolosta ei ole haittaa kenellekään. Pyörii ja touhuaa siellä mitä touhuaa, mutta on hiljaa ja nukahtaa lopulta. Olen kuitenkin päättänyt, että yhtä aikaa mennään nukkumaan, ettei yksi saa valvoa pidempään tms.

Kuten Pupulla, meillä myös ihan mieletön kyselyikä nyt meneillään! Vaikka mitä älyttömyyksiä kyselee, kunhan kyselee. Välillä rasittaa, välillä huvittaa. Ja kun tuo luulee, että äiti tietää kaiken :heart: "Kuka tuotta talotta atuu?" jne! Tänään raukka sanoi tomerana ja totisena: "Äiti, minä olen ty-pe-lä." Miten niin, etkä ole... "Eetu tanoi että minä olen typelä." Voi toista :whistle: . Sattui vielä kummisetä soittamaan kohta (olikin eka puhelu ja pyysi neidinkin puhelimeen), niin johan tämä kertoi jutun kummisedällekin. Mun serkku oli omassa viattomuudessaan ilmeisen kauhistunut, kun oli siskolleen, eli neidin kummitädillekin soittanut ja kertonut mitä oli pikkuinen kummityttö oli kertonut :heart: . Jotenkin huvittavaa muutenkin olevinaan tuo neidin puhe, kun r ja s puuttuu. Meillä muilla ei ole puuttunut, niin tuo puhe jotenkin hellyttää. Vielä en jaksa murehtia kirjainten puuttumisesta, kyllä me joskus hiukan sihistään, mutta harjoitellaan myöhemmin, jos tarve vaatii.

Monta muutakin asiaa olisi, mutta muuallakin olisi hommia :wave: . Palataan pian
 
Kiitos Rontti :) Saman aloituksen alle oon siellä kirjoittanut.

Kyllä tää tästä kunhan saa tuon muuton alta,kai. Miä oonnytlähimmille ystäville ja äidilleni sanonut et jos alkaa menee liian kovaa tai vaikuttaa et romahdan niin puuttuuvat sitte ajoissa siihen jos en ite hoksaa. Senkin uhalla että kiellän kaiken.

Miä en nimittäin oikein osaa nukkua. Tai nukahdan ja nukun pari tuntia, sitten alkaa pyöriminenja miettiminen ja ylös nousen klo 4-5 tai klo 6. Ei ole nälkä... syön kyllä lasten kanssa mut... Mulla on nyt lyhyessä ajassa tippunut 5kg ja viimeisin reilu 1kg viikossa. Onhan tässä mistä tippua mut silti. Ainahan se on kiva et ylimääräiset katoaa mut nyt lähtee liian nopsaa tahtia. Alkaa itekin"pelkäämään" ettei sen myötä sairastu

 
Tuutilulla jaksuja ja tsemppiä,ja voimia,ja helpotuksen huokauksia siulle.. :hug: asiat järjästyy,ja loksahtaa omille paikoillee..

päikkäreistä meillä nukkuu sellaset 45min-1½h hoidossa nukkuu varmaan ton 1½h.mutta illalla käy nukkumaan siinä 20.30-21.30 riippuu siitä jos ollaa illalla jossakin käyty,niin saattaa jonkun tovin autossa nukkua. ite sanoo kyllä et millo nukuttaa,ja meneekin siten nukkumaan.toisinaan sitten kamala riekkuminen,kun ei nukuta yhtään.

 
Tuutille jaksua ja haleja ja ja ...
Risteykset ja muutokset ovat tosi kovia paikkoja , ja teilläkin on tuota perhettä , niin ei varmasti ole helppoa.
Nukkuminen olisi kyllä tärkeäää - älä kovin kauaa katsele unettomuutta , vaan hae apuja - ei ole häpeä vaikka ottaa avuksia kemiaakin, jotta saat lepoa. Ja ihan varmasti pyörii kaikki mielessä ja häiritsee unia.
Keijulle myös jaksamisia - niinpä niin , eipä se vissiiin ole helppoa ydinperheissäkään - tässä meikäläisen skenariossa ei voi hermostua kenellekään , kaiken vaan tekee itse. Ja saa pyörittää tietty omalla tyylillä ja aikataulullaan . Ja tärkeysjärjestyksellä. Osaa kyllä kuvitella helpostikin että hermoontuisin epätasapuoliseen kumppaniin , jos siis vastuuta ei kannettaisi puolin ja toisin...

Meän rinsessa nukkuu 1,5 - 2 t päikkyjä vielä PPH:ssa - yöunet jää kyllä alle 10 tuntia arkena ... (klo 2130(2200) - 0700). Uuden hoitopaikan myötä pitää aikaistaa nukkumaanmenoa, siellä päikkärit jää 1 tuntiin.
Ja tosi hyvinhän nukahtaa , nykyään on pitänyt mennä viereen kädestä pitämän tai pötköttämään mun sängylle .

Katinkullassa oli kivaa , kylpylää ja jopa gfausta tälle mammalle.
Viikonloppuna kävin jopa peräti baanalla ja oltiin yökylässä keskustassa varamummulassa . Luksusta. Ihan mukavaa - rinssejä ei tosin löytynyt . Ja onneksi eilen sitten nukuttiin ylipitkät päikkärit - äiti ja tytär. Oli nääs hieman krapulaakin ilmassa.

Olen potenut ja ruoskinut itseäni tuosta hoitopaikan vaihdosta - tai koko yksinvaltias ja -omavaltaispäättäjä PPH:sta. Nyt taidan lopettaa ruoskimisen . Niinpä se vissiin on, että lapsen parasta ja etua ajaessan pitää väliin olla topakkana.
Oikeassa kun kumminkin olin , yhä ollaan oltu vaipatta koko viikon loma (nyt siis alkaa viikko 7) - ja nyt viikonloppuna alkoi supistajan avulla pöntöllä käyntikin kiinnostaa.

Toinen ajatus on , että on aika rankkaa huomata , että esimerkiksi hoitotäti ei ehkä pidäkään mun ihanasta lapsesta. MIkä on tietty normaalia , työtähän se vaan heille on.

Mikä on se FaceBookin ryhmä - laittaako joku mulle yksäriä varuiksi ?
 
Tuutilulla :hug: Kyllä minä uskon, että kunhan saat asiat järjestykseen ja normiarjen pyörimään alkaa psyykkisestikin olemaan parempi olo.

Yöunille menosta Meillä rauhoittui ja helpottui huimasti, kun hoksattiin alkaa sammuttamaan televisio noin tuntia ennen. Kun olohuoeessa on tylsää (ei televisiota) ei tuolla oikein tunnu olevan mitään syytä tulla pois sängystä :D

Meillä kaikki pyörii enempi ja vähempi kaksosten ympärillä. Varsinkin tuon tytön syömisongelmat aiheuttaa eniten stressiä. En mie vain osannut koskaan kuvitella, miten paljon lapsen syömättömyys rasittaa koko perhettä :ashamed: Tai syöhän tuo, mutta ei niin hyvin kuin pitäisi. Ollaan käyty puhe- ja ravintoterapeutilla, juuri tuon takia. Saatiinkiin ihan hyviä neuvoja ja vinkkejä tuohon oksennus refleksiin yms, mutta ei se silti helppoa vieläkään ole. Tänään tyttö on esim syönyt 50ml riisivelliä ja 1/4 purkillista lihasosetta... Ja samalla kaavalla luultaasti jatkaa iltaan asti... Kaksosveli on vieressä syönyt purkillisen jogurttia, koko lihasoseen ja juonut yhteensä 200ml maitoa... Painossa ja muussa kasvussahan tuo ero sitten näkyykin...

Vaipattomuus meillä etenee hienosti =) Ja hyvin olen nyt pärjännyt vaikka kaikki lapset onkin kotona. Eli ihan hyvään aikaan otettiin jätkä pois hoidosta.
 
Yöunille meno sujuu vaihtelevasti, yleensä pysyy sängyssään, mutta suu käy. Eli kertoo siellä tarinaa minkä ehtii, joskus 5 minuuttia joskus jopa tunnin. Mutta pääasia että tuonne huoneeseensa nukahtaa itsekseen. Päiväunia nukkuu vaihtelevasti, nyt on taas nukkunut useammin kun jättänyt nukkumatta. Mutta monesti se päiväunille alkaminen on hirveetä. Jos ehtii pääsemään yliväsähtäneeksi niin käy sitten niiin kierroksilla että huh huh. Päikkäriä nukkuu sellasen tunnin, monesti vaan se nukahtaminen kestää kauemmin |O mutta ihan sama, tuo kuitenkin vielä tarvii unet niin menköön niin sitten välillä.
Mitenköhän hää ny nukkus suunnilleen, yöllä ehkä sellasen 9-10 tuntia ja päivällä sen tunnin. Ja tuo kyllä muuten valvottaa yöllä moneen otteeseen jos ei oo nukkunu päikkäreitä. Eli vaikuttaa kyllä kamalasti yöuniin se.
Melkolailla samalla kaavalla meillä menee nää illat tässä, kun on tuo pienempi joka kaipaa enemmän sitä samaa kaavaa ja rytmiä iltaan.
Näin kesällä meillä ei juurikaan katsota televisiota, tai siis illalla katson kyllä kun naperot nukkuu, mutta Juho ei katso. Joskus sadepäivinä toki, mutta jos ilma on kaunis niin pyritään olemaan ulkona. En oo huomannu mitään vaikutusta nukahtamiseen sillä onko päivällä katottu telkkaria vai nou. Päivän muulla hektisyydellä on kyllä merkitystä, mutta melko levoton päivä kyllä pitää olla silloinkin jotta nukahtamiseen vaikuttaa. Tuo nyt on aina vihannu nukkumista joten se on kai se mikä siihen nukahtamiseen vaikuttaa, kun ei millään tahtos käydä nukkumaan sitte.

Tuutilullalle :hug: ja hirmusesti voimia tulevaan. Mutta hyvinhän sulla menee, kun sulla on niin positiivinen asenne kaikkeen ollu aina!

Yllättävän hyvin tuo on jaksanu autossa nyt istua kun on muutamaa pitempää ajoreissua tässä tehty. Vaan ei tuo nuku kyllä autossakaan |O tosi väsyny täytyy kyllä olla että nukuu, mölöttää vaan omiaan takapenkillä |O :kieh: :D Joskus ottaa kupoliin tuo ainainen pölpöttäminen. Pitää kyllä just niin paikkaansa, että ensin oottaa että alkaa puhumaan ja sitten toivoo että on hiljaa :D paitti nyt mä toivon kyllä että Iina ei ihan heti ala puhumaan B)

Joko joku laittoi yo:lle yksäriä fb ryhmän suhteen??
 
pupu ai teilläkii on siellä papupata :D meillä kanssa,välillä illalla on pakko sanoo että nyt hiljaa,jos esim. jotain yrität telkkarista kattoo,ja välillä tuntuu että neiti vaan korottaa sitä mukaan ääntänsä,jos kovennat telkkarista volumeja :eek: autossa höpöttää kanssa ihan koko ajan..pikkusen jännittää viikonlopun reissu kun ollaan sinne jyväskylään menossa kun on ne rippijuhlat,että mitähän tulee..mutta eiköhän tuo reissu onnistune :whistle:

aamuvuoroon olis lähdettävä,heräsin huonosti nukutun yön jälkeen 3.45 |O kun itikka takkerehti kimpussa..no saas nähdä mihin aikaan käy väsyttämään.
 
Moikka :wave:

Tuutilullalle tsempitykset :hug: kävin minäkin vasta äsken lukemassa ne fb:n jutut kun en ollut huomannut aiemmin. Varmastihan sinä hyvin tulet pärjäämään!!!

Hipkukalle jaksamista kaksosten kans, toivottavasti tytön syömisongelmat alkais helpottamaan!

Keijulle nukkumisesta, Eetu nukkuu päikkärit 12.30-14 välillä. Herätettävä on viimeistään kahdelta että alkaa kunnolla nukkumaan illalla klo20.30 maissa. Jos nukkuu pitempään kuin 1.5h tai pitempään kuin yli kahden, nukahtaminen menee yli klo21. Eihän se hirveesti tykkää kun kesken unen herätetään mut parempi säästä unta iltaan. Jos ei heti uni tule, rupattelee itsekseen sängyssä ja saattaa muutaman kerran käydä ovella katsomassa olenko lähellä. Yleensä ei nukahtamisen kans mitään ongelmaa.

Oliivia :hug: mun isä kuoli 60 vuotiaana täysin yllättäen, auton rattiin kesken ajon. Siitä on nyt reilu 5v ja aika on auttanut suruun. Voimia!

YO:lle tsempitykset hoitopaikan vaihtoon, lapsen etuhan se on tärkein. Hienosti siellä ollaan vaipattomina oltu :D

Meille ei ihmeitä, tasaista arkea kahden pienen kans. Päivät menee melkeimpä aina samalla rytmillä, ulkoillaan paljon, välillä syödään ja nukutaan. Mukavasti menee =) =)

Mukavaa kesää kaikille ja ihanaa lomaa lomalaisille, ainakin Rontti on jo kesälaitumilla. Toivotaan että tulee aurinkoinen kesä B)
 
Kiitos teille kaikille :hug: Pahin on takana eli lapsille ompi kerrottu, nyt helpottaa kun voi toimia ja pakata ja puhua avoimesti muutosta tässä kotona. Miehen puoli suvusta ei kuulemma tiedä edelleenkään mut kertokoot mies kun haluaa... että hys hys vielä siellä fb:ssä.

Ja mikä parasta niin nyt kun mulla on vuokrasopimus allekirjoitettu ja tieto että 16.6 aletaan muuttoa tekemään niin meillä jopa puhutaan (tiedetään molemmat milloin tämä loppuu). Tää on ollut rankkaa aikaa odottaa sitä asuntoa ja meillähän ei ole puhuttu mitään... tai just ja just ihan ihan pakolliset (lääkärireissuista ja lääkkeistä ). Kun toissa v.loppuna Danielin kanssa vetästiin semmonen 8 1/2 h tunnin lääkärireissu kun poitsu veti niin tukkoon että hengitys vinku ja puuskutti. Mentiin päivystykseen klo 19.50 ja kotiuduttiin klo 3.40 aamulla. Happisaturaatiot oli alhaiset ja lääkäri jo ehti sanoa ettei kotiin pääse niin matalalla hapetuksella. Keuhkoja sitten kuvattiin 1 aikaan yöllä ja korvia imettiin n. klo2 jne. Avaavat lääkkeet sai kotiin ja antibiootit kun korvista löytyi punotusta. Nyt onneksi on kunnossa :)

Että kaikkea pientä ylimääräistä hässäkkää tässä lisänä :D

Ja pitäähän mun tännekin kertoa että Jepellä alkoi eilen neuropsykologin tutkimukset lukihäiriön ja tarkkaavaisuushäiriön selvittämiseksi. Jo niitä on odotettukin. Ja testitahti nopea. Ennen juhannusta viel kolme kertaa ja viimeisellä kerralla saan palautteen jos oikein ymmärsin. :) No ei ole vapaa-ajan ongelmia nyt lähiaikoina tiedossa :LOL:
 
Ja jos nää mun unet ei parane kun rumba on ohi niin kyllä lääkäriin meen ihan ettei korvien välissä ala klikkaamaan pahemmin mitä siellä normaalistikin klikkaa :D Mut eiköhän tää tästä, katellaan. Tänään tosin oon taas hitusen vaille 4 noussut ylös :/
 
Moi taas...tuutille :hug:

me ei olla vielään keksitty mitään keinoa meijen kakkapöksylle...eli siis housuun ei oo pissannu enää moneen kuukauteen,mutta kakkaa vaan sinne....ei suostu potalle :| ärsyttää kun kuitenki kesällä käytettäis vaipan sijaan mielummin kalsareita,niin eiköhän mua odota melkein joka päivä kakkapyykit perhepäivähoitajalla :kieh:

nukkumisesta...hmm...meillä ei oo nukuttu päikkyjä puoleen vuoteen ja yöunet on sellaiset 10-13 tuntisia! eilenkin meni jo 18.30 nukkuun ja heräs tänään 7.30
yleensä menee nukkumaan siinä 19 maissa ja nukahtaa kyl melkein heti...nyt on ruvennu kyl kiukuttelemaan jotain,mut sammuu silti pian kun ei jaksa valittaa ;)
 
Niinukka, papupata tosiaanki :kieh: Tiiä onko tuo koskaan muullon hiljaa kun sillon kun on jotain vieraita, tai vieraampia ihmisiä. Yölläkin välillä herään siihen kun itkuhälyttimestä kuuluu kun yks pölöttää unissaan :kieh:
Ihme juttuja kertaa tuola sängyssään aina nukkumaan käydessään. Joskus kun oikeen pysähyn kuuntelemaan, ni sitä ihan yllättyy mitä tuo lopulta sitten kuitenkin muistaa ja kuinka tarkkaan on saattanu kuunnella jotain aikuisten välistä keskustelua oman leikkinsä lomasta. Oon joskus ajatellu että pitäs ihan vaikka nauhalle saaha tota ton sängyssä pölöttämistä. Ja pölpötys tosiaan on kova muuallakin kun vaan sielä sängyssä. Jokapaikassa mölöttää :kieh:

Nyt Juho on taas jopa suostunu pukemaan itte ja hyvinhän se menee kun vaan viittii. Aamulla oli kyllä hyvä kun laitoin lattialle vaatteet mitkä pukee päälle, niin muuten meni kaikki ihan oikein, mutta jotenkin ihmeesti sälli oli saanu housut nurinpäin jalkaan. No en tohtinu korjata ku hienosti oli itelleen ne pukenu. Kulki sitte puolipäivää housut nurinpäin. Eilen oli paita väärinpäin ja nurinpäin :LOL: mutta pääasia että suostuu pukemaan itte jo. Hetken jo pelkäsinkin, että Iina pukee ennemmin :D

No oli vähän omanapasta taas jälleen, mutta muutkin vois tulla kertoon kuulumisiaan enemmän niin saiski ehkä jotain muutakin keskusteltavaa aikaan :D
 
Tuutille paljon voimia tulevaan.Asioilla on tapana järjestyä.Unettomuus on paha asia ja muista hakea ajoissa apua :hug: :heart:

Unista meillä Ella on edelleen huono nukkuja.Esim.viime yö meni niin että nukahti 21.30 ja heräsi 3.30 ja kukku 15-30min välein herättäen myös siskon ylös.Ylös noustiinkin sängystä 5.30.Yleensä nukahtaa vasta 21.30 ja herää 5-6 aikaan,yöllä herää 1-3krt kun tulee väliin nukkumaan tai näkee pahaa unta. :( Päiväunia nukkuu 1-2h tai ei ollenkaan.Jos ei nuku päivällä niin ilta ja yö vielä kauheempia.
 
Olivialle :hug: jaksamista ja voimia! Pystyn kuvittelemaan miltä sinusta tuntuu. Oma isäni kuoli yllättäen sairauskohtaukseen reilu vuosi sitten. :'( Ajan kanssa siitä toipuu.

Tuutikselle myös paljon jaksuja! Ja iso :hug: Kyllä sinä pärjäät, olet melkoinen sisupussi. :heart:

Keijulle unista: Meillä poju nukkui aikasemmin yöt todella levottomasti. Nukahti yöunille vasta klo 22.00 aikoihin ja heräili pitkin yötä. Vieressäkin piti olla istumassa kunnes nukahti. Aloimme kiinnittämään huomiota koko päivän rytmiin. monelta herää, syö, nukkuu päikkärit jne. Rytmiä alettiin noudattamaan melkein minuutilleen, niin että joka päivä samoihin aikoihin tapahtuu syömiset ja päikkärit (aamuherätys 7.30, aamupuuro 8.00, lounas 11.00, päikkärit 12.00, välipala 14.00, päivällinen 16.00, iltapuuro 19.00, sängyssä 19.30) . Päikkäreiden pituus max. 1h15min. Yöunille mentäessä luettiin satu ja poistuttiin huoneesta, ovi jätettiin kuitenkin auki jotta kuuli äänet. Ja kun kellon mukaan mentiin, niin yöunille meno alkoi jo klo 19.00 (iltapuuro, pesu, hammaspesu, pisu, yökkäri) . Pikku hiljaa alkoi pojulle muodostua oma rytmi ja yöunille meno on nykyään rauhallista ja heräilyt ovat jääneet lähes kokonaan pois. Ja tosiaan noin tunti ennen yöunia ollaan rauhoituttu (ei enää ulkona, ei telkkaria) . Nykyään poju käy nukkumaan klo 20.00 kieppeillä ja herää aamuisin klo 8.00-8.30. päikkärit nukkuu klo 12.30 kiepeillä.
 
Heippa kaikille!

Yritin tänne jo aikaisemmin sepustaa jotain, mutta mihin lie hävinnyt.... :whistle:

Siis..täällä Joelin 1-vuotis synttärit on vietetty ja mun vauvasta on tullut taapero :heart: Olen vielä elokuun loppuun kotona pojan kanssa, mutta sitten alkaa taas arkinen aherrus. Onneksi sain ihanan hoitopaikan Joelille, suht lähellä olevaan ryhmäperhepäivähoitoon :)

1-vuotis neuvolamitat olivat 76 cm ja 8980 g, painoa sais kyllä olla vähän lisää. Onneksi syöminen sujuu nykyään hieman paremmin, eli eiköhän tuo painokin siitä ala kertyä. En muista olenko kirjoittanut siitä magneettikuvauksesta, jossa Joel kävi huhtikuun lopussa. No kuitenkin, olkapää on ok, oikealta puolelta puuttuuvat pieni sekä iso rintalihas eli siitä se rinnan kuoppa. Samoin oikealta puolelta 2. ja 3. kylkiluut ovat muita pienemmät ja joku rintalastaan niveltyvä osa puuttuu. Seuraava lääkäri on vasta kesän jälkeen, ehkä sitten saamme tietää voiko noille tehdään mitään.

Tällä hetkellä Joel on vesirokossa :( Aivan viheliäinen tauti! Tänään on ensimmäinen kuumeeton päivä ja poikakin alkaa vaikuttaa taas omalta itseltään. Näppyjä on kyllä enemmän kuin laki sallii :eek:

Aurinkoista kesää ja hyviä vointeja kaikille toivottaa Kiisumirri ja Joel :wave:
 
tin
Hei!
Onnea 1 vuotiaalle Joelille! :heart: Aika menee tosi nopsaa!
Nukkumisesta: Meillä nukutaan ihan ok, vuorotöitten takia rytmi on välillä 19.30-6.00 tai jotain 21-08.00. Päikyt nukkuu joka päivä, yleensä noin tunnin. Nukkuis kauemmanki mutta pakko herättää. Muuten yöunista ei tuu mitää. Mut jos ei nuku niin sitte on kuudelta jo ihan sippi. Katotaan kuinka käy sitte ku jäädään kotiin. Varmaanki nukkuu alkuun ainaki vielä... Nukahtaa itekseen, kestää vain ikä ja terveys :D Viedään iltatoimien jälkeen sänkyyn ja sielä lukee/laulaa/leikkii tms yleensä jotain 40-60min. Mut jos on tosi väsy niin sit nukahtaa helpommin. Nukutettuna ei meinaa nukahtaa(esim. vieraas paikas) ku haluais vaan leikkiä nukuttajan kans :D

Tuutikselle :hug: ja muillekki sitä kaipaaville! Hyvä että YO:n ja Viun hoitokuviot selvis =)
 
Heipä hei!!
Ihan nolona huomaan, etten ole aikoihin täällä käynyt :ashamed:
Mulla monesti tökkii tää, ei avaa koko kaksplussaa, onko muilla samaa?

Meillä nautitaan kesästä KOTONA! Olen kesän työtön. Hain uusia paikkoja ja sain kyllä niin nenilleni, että oksat pois! (siksi olen nytkin hereillä ajatuksia paossa).
Mutta, murehditaan sitä myöhemmin...

Eero kasvaa isoksi pojaksi vauhdilla. Puhua palpattaa taukoomatta! Tykkää pyöräillä, tehdään jo ihan hyviä lenkkejä. Itse en vielä uskalla ite samaan aikaan pyöräillä..
Autoleikit on ykköset, ajelee autojaan jonoon, riviin..ihan kuin Onni :)
Matkii Onnia kaikessa, osaavat jo hienosti leikkiä yhdessä ja riehua kans...
Vaipat on nyt historiaa =) Päivävaippa jätettiin kokonaan pois toukokuulla ja nyt yövaippa on kuiva joka aamu ja tunti sitte tuo herätti, kun oli pissalla eikä saanut vaippaa takas! Siispä jatkossa ilman vaippaa yötkin JIPPIII!!! Kun nyt isovelikin oppis... :headwall: :headwall:
Kesälle ei ihmeitä menoja ole varaa tänäkään vuonna tehdä. Korkeasaareen tulevalla viikolla ja Jussina Särkänniemeen. Ukon vimppa lomaviikko ollaan mökillä, vuokras pomoltaan, on täällä liki mutta järven rannalla. Kun vaan tulis ne ihanat ilmat vielä...

Jahas, jos menis koittaan unta, johan tässä on yli tunti valvottu taas.. Onneks ei kello herätä aamulla ja pojatkin nukkuneet kasiin yleensä :)

Niin, Eero nukkuu lähes joka päivä päiväunet (n.2h), mutta jos menoja, niin jää väliin. Unista riippumatta menee petiin 21 ja useinmiten nukahtaa sadun ja suukkojen jälkeen samantien.

Aurinkoista kesää kaikille!!!!!!! :hug:
 
Keiju07
Tuutille :hug:, aika kuulemma auttaa... ja sissihän sinä olet naiseksi!

Oliivialle
myös :hug: ja pahoittelut menetyksestä!

Kiitos kaikille unirytmivastauksista. Me ilmeisesti tehdään aika monta juttua pieleen, ei alkuunkaan niin selvää rytmiä kuin esim. pepisan poppoolla, eikä herätellä päivunilta, vaan tosiaan nukkuukin aika myöhäiset päikkärit klo 13-16 välillä yleensä 2 tuntia. Lisäksi illalla saa katsoa tietokoneelta jotain lastenohjelmaa, muutoin on katselu aika vähäistä. Toki siis iltasadutkin luetaan eli koko prosessi onkin vähän turhan pitkän kaavan kautta. Pitänee ryhdistäytyä.

Ymmärrän hyvin, että YO:sta ja muistakin yksinhuoltajista mun valitus ajankäytöstä saattaa tuntua jopa tyhmältä. Aina ei tule ajatelleeksi kun valittaa omaa napaa. Ja selvyyden vuoksi, että mullahan on kyllä tosi hyvin vastuunsa kantava ja osallistuva mies (eikös siitä kerro se, että on ollut tyttöjen kanssa hoitovapaalla kohta vuoden), mutta kääntöpuolena on siis se, että mies on vähän liian monessa muussakin aktiivina. Eli sitten riidellään siitä ns. vapaa-ajasta, jota mulle ei enää suoda ja välillä tuo aktiivisuus kun osuu mun työajallekin... Mutta tosiaan, kai sitä tulee valitettua, kun on lähtenyt tähän touhuun siinä käsityksessä, että kaksi pyörittää hommaa, ja ajoittain se ei aina ole ihan niin ... Sori siis mun omanapaisuus tässäkin!

Kiisumirrin Joelin kuulumiset oli kiva kuulla, teillä on siellä vain himpun verran isompi kuin meidän 1-vee: 74 cm ja 8550 g, liian pieni tuokin kuulemma. Hassua, kun Viena oli aikanaan vielä pienempi. Mennäänkin painokontrolliin elokuussa.

Vilma-Onnille hauskaa lomaa, kurjuus töiden kanssa, mutta yritä ottaa se positiivinen asiasta esiin.

Hipkukalle tsemppiä, tiedän hyvin, mitä on kun koko perheen toiminta pyörii vain yhden lapsen syömisten ympärillä. Sitähän se oli meillä koko viime kesän... tosin silloin oli kyse maidosta eikä kiinteistä. On se stressaavaa, mutta lohdutan, että kyllä ne vaan sit alkaa syödä ja kasvaa!!!! Mutta eihän sitä osaa kevyesti suhtautua, eikä varmasti tuollaisessa tilanteessa, kun lapsosten alku on ollut vähän tavallista haastavampi ja niitä ruokittavia suita on se kolme kappaletta.

Kiva kuulla myös kaikista muistakin, tin, ruusumarja, rontti, pupu, niinukka, vip, henkka jne jne! Mitäs muille kuuluu?

Pottailuista vielä omaanapaa: meillähän vaipat lähti jo vuosi sitten elokuussa, ja joulusta osannut sanoa pissahätä ja helmikuusta itse käydä viemättä potalla. Mutta! Meillä on edelleen yövaippa, eikä tunnu siltä, että siitä voitaisiin vieläkään luopua. Vähän saattaa olla meidän vanhempien omaa laiskuuttakin tuo, kun en jaksa alkaa kokeilemaan montaa yötä putkeen; niinhän sitä varmasti oppisi, mutta... we'll see, ehkä siten syksyllä.

Kehitetäänpäs loppuun jokin kyssäri, niin saadaan vähän aktiivisuutta palstalle! Oletteko mammat lukuihmisiä, ja jos, niin suositelkaapa jotain kirjoja kesälukemiseksi minulle!!
 

Yhteistyössä