Lokakuun 2009 Mahanpyöriäiset ******Kesäkuussa 2010****** (Listan päivitykset yv:nä! Nimenhuuto!)

Huomenia!

Karkeaan ruokaan opettelusta vielä: meillä maissinaksut kyllä kelpaa ja maistuu hienosti mutta karkea sose ei. Toivin siis vähän että jotenkin yllättäen tyttö sitten kuitenkin oppii syömään vaikka leipää tms "oikeaa" ruokaa vaikka kokkareiset soseet eivät maistukaan. Mun oli tosiaan alunperin tarkoitus tehdä soseet lähes pelkästään itse mutta tästä on luistettu kun tytön syöminen on ollut sen verran hankalaa. On tosi turhauttavaa tehdä iso satsi sosetta ja sitten se ei kelpaakaan. Kaupan jutut on aika tasalaatuisia ja ne tietyt suosikit maistuu aina. Täytyy nyt vähitellen ottaa projektiksi se karkeamman ruuan opettelu mutta ihan pikkuhiljaa. Siitä olen iloinen että tyttö tykkää mauista ja mausteista. Heti alkoi ruuat maistumaan kun pystyi siirtymään ensimmäisistä perunamössöistä maistuvampaan ruokaan.

 
Aku
Pikainen vinkki niille joilla karkeamman ruuan syöminen takkuaa:

Ensinnäkin ei kiirettä!Meillä esikoinenhan oli hirvee sihtikurkku ja totuteltiin karkeampaan ruokaan joskus 9-10kk iässä laittamalla soseen sekaan raejuustoa (tuossa iässähän alkaa hapanmaitotuotteiden testailu niin tuli siinä samalla) ja oli herkkua.Sopivan pehmeetä ja helppoa nieltävää =)

Nyt muihin hommiin! :wave:
 
Karkeat soseet: Meillä poika syö niitä yllättävän hyvin, monet kaupan soseet on aika "vetisiä", vaikka niissä kökköjä onkin. Mutta omatekemät karkeammat soseet ei sitten tahdokaan kelvata. Nyt tein ihan sileää kasvissosetta ja laitoin sinne superkypsäksi keitettyä riisiä. Toivotaan, että maistuu. Mä uskon, että karkeampiin ruokiin kyllä totutaan sitten aikanaan ja sormisyömiset on oiva apukeino siihen.

Yöheräilyt: Meilläkin on yöt välillä ihan yhtä hulinaa. Poika saattaa mennä nukkumaan klo 20, herää sitten klo 23, 02, 05 ja 07. Ja joka kerta hysteerisesti parkuen ja pinnasängyn laidassa kiipeillen. Aiemmin saatoin antaa maitoa joka heräämiseen, se kun oli helppoa niin. Nyt mekin yritetään sinnitellä ainakin klo 02 ilman maitoa. Jospa yhdellä yösyötöllä jatkuisi unet tästä eteenpäin. Öisin oon vaan itse niin tokkurassa, että suuret unikoulusuunnitelmat kyllä helposti unohtuu...

Kävely: Taaperokärry pitäisi meidänkin käydä hankkimassa, sillä poika hapuilee sivuaskelia tukea vasten. Oppi hienosti laskeutumaan seisoma-asennosta, joten vähän äidin hommat on helpottuneet. On se niin söpöä, kun poika usein vie ensin pari lelua sohvapöydälle ja sitten menee pöytää vasten seisomaan ja leikkimään. Sydän sulaa. :heart:

Vauvakuume: Valtava vauvakuume! Onko muilla? Pari ystävää on nyt raskaana ja huokailen kateellisena heidän kuulumisilleen...
 
Pakastamisesta: minä pakastan itse tekemäni soseet niihin ihan pieniin minigrip-pusseihin. Niihin mahtuu helposti 1,5dl sosetta, ja ne voi sulattamisen jälkeen pestä ja käyttää uudestaan. Vievät pilttipurkkia pienemmän tilan pakastimessa. Ja kun pakastan lihat jääpalanappuloina, saa pussista ja palasta hyvänkokoisen aterian - toisinaan annan vain puoli pussillista (+puoli nappulaa) ja hedelmäsosetta lisäksi, jos esim. lounasaikaan en arvele vielä kovin nälkäinen tytyn olevan.


"Resepteistä"
: Pelkkää perunaa en ole tytylle edes antanut :ashamed: Eka maistiaissosekin on peruna-porkkanaa.. Ja nyt on pe-po-sipulia + parsakaali-kesäkurpitsaa (nämä samassa pussissa: kolme ruokalusikallista oranssia sosetta, yksi ruokalusikallinen vihreää vieressä ) kymmenisen pussia pakkasessa, sekä laakerinlehdellä maustettua pe-po-kukkakaalia toiset kymmenisen pussia. Jääpalanappuloina on broileri-kesäkurpitsaa ja toisessa satsissa porsas-porkkana -nappuloita. Tänään teen vielä pe-po-sip-kukkakaalisosetta yhden kattilallisen ja hyväksi osoittautunutta parsakaali-kesäkurpitsaa pienen satsin lisäksi.

En soseuta omatekemiä ruokia sileäksi, vaan "ylikeitän" niin että on pehmeää ja surautan vaan tasalaatuiseksi että on helpompi pakastaa. Sitten sulatettuna saa olla pieniä kokkareita, jotka haarukalla tai hampailla ja kielelläkin helposti saa pienittyä. Ne kaupan soseiden kovat perunapalat muistan kyllä esikoisen ajoilta, kamalia!! Lihaakin pitäisi tytylle laittaa vielä, ja taidan tällä viikolla laitella kalaakin - hoksasin juuri että kalat on vielä kokonaan testaamatta, kun näillä itsetehdyillä soseilla on nyt menty!

Sormiruokana meillä on vasta maissinaksut, TALK-murot (hyviä pinsettiotteen harjoittelussakin! ) ja ruisleipänapit. Ei vaan tule annettua muuta.. Kurkkua ja porkkanaa on kokeiltu kerran tai kaksi. Ihan leipäkuutioita voisi ruveta antamaan seuraavaksi, ja iltapalalla voisi syödä viimekesäiset marjat pakastimesta pois. Pääsee sitten sujuvasti iltapesulle kun herukat ja mustikat eivät ihan siisteintä sormiruokaa ole..

Tyty ryömii nyt sujuvasti, mutta pieleen taisi mennä veikkaukseni että 8kk-neuvolaan mentäisiin kävellen :D Vaikka alku oli kovin liikkuvaista, hidastui tahti välillä eikä nyt esim. konttausasentoakaan ole näkynyt. Ei mikään kiire ole, siis, luulin vain kun ekat ryömimismönginnät teki silloin 4kk ikäisenä että olisi nopea liikkeissään. Esikoinen ryömi kunnolla vasta lähes 10kk ikäisenä, ja konttaukset ja kävelyt vasta sen jälkeen. Hyvin on ehtinyt hänkin joka paikkaan! Tässä pinossa onkin tosi monta hurjan nopeasti seisomaan noussutta, toivottavasti kukaan verkkaisemman vauvelin äiti ei huolestu omansa puolesta - yksilöitähän tässä ollaan ja jokainen omaa tahtiaan etenee!

Lapset nukkuvat nyt samassa huoneessa :heart: Hyvin on alku mennyt, toivottavasti jatkuu samoin. Voihan tässä valvomista olla luvassa ja muutakin säätöä, kun toinen nukkuu kahdet ja toinen yhdet päiväunet.. Mutta kyllä se siitä. Nyt on meille vanhemmillekin palannut oma huone, ehkäpä tässä jopa parisuhdeaikaakin päästään joskus viettämään :whistle: .

No sellaista meille. Kaikkien kuulumiset luettu (niinkuin kai huomaa kun niistähän nämäkin aiheet poimin omaan kirjoitukseeni), mutta kommentoin nyt vain omasta näkökulmasta. Ihanaa alkanutta kesää toivottelen kaikille, kyllä lapset liikkuvat, syövät ja nukkuvat varmasti oman tarpeensa mukaisesti ja vauvavuottahan tässä vielä eletään - ei kaiken tarvitse heti tapahtua. Nautitaan vielä hetki pienistä, ihan kohta niitä jo kysellään maailmalta kotiin käymään :heart: Nopeasti menee aika lasten kanssa, ihan eri tahtia kuin aiemmin.

Aurinkoa kaikille,
~Tiila ja tyty n. 7,5kk
 
meille maistuu nyt nuo 8kk karkeemmat soseet ihan hyvin kun alkuun sekotin niitä sileemmän soseen joukkoon ja sitten pikkuhiljaa lisäsin karkeemman määrää,tosin haarukalla litsin niitä aina vähän jos isompia perunakuutioita on.ja eikai näiden pikkusten vielä niin edes tarvikkaan syödä kovin karkeeta ruokaa ? kyllä minä pienennän ja pilkon aika pieneksi tuon 1v 8kk ruoankin :D ja samalla lailla toimin noiden teinienkin kohdalla ja hyvin osaavat jo syödä :D pääsääntöisesti meillä poitsu syö kaupan purkkiruokaa :whistle:
puurona syödään ihan tavis kaurapuuroa sekä niitä kaupan jauhepuurojakin ollaan välillä syöty , laitan aina hedelmä-tai marjasosetta vähän mukaan.noista kaupan jauhepuuroista poitsun lemppari on semperin 4-viljan puuro ,ja se ei ole niin sileetä kun siinä on hedelmäkökköjä mukana.

pistin menemään hoitovapaa hakemuksen kelalle netin kautta ja sehän olikin sata kertaa helpompi kuin ne ärsyttävät kaavakkeet :D eihän siellä tarvinnut kuin laittaa rasti ruutuun muutamaan kohtaan ja se oli siinä.
pomon kanssa sovittiin että syksyllä ne saa mulle soitella jos joskus tarvii muutamaksi tunniksi kiireapulaista tai sairaslomatuurajaa , voin sitten muutaman lisäeuron tienata hoitotuen lisäksi,varsinkin sunnuntaityöt ja pyhäpäivät olisi loistavia tehdä silloin tällöin kun ne on joko 100% tai jopa 300% päiviä :whistle:
hoitolisää haen sitten takautauvasti tarvittaessa.kotona olisi tarkotus olla siihin asti kun poitsu täyttää 3v.

kaurisäiti ja pikku-isäntä 8kk 2pvä :heart: :heart:
 
Karkeammasta ruuasta: tosiaan kantsii kokeilla niin että lisää sileän soseen sekaan esim. pastaa jonka vaan muussaa haarukalla tai sitten keitettyä riisiä. Ja tosiaan vielä ei ole mikään kiire oppia karkeampaa syömään, kyllä sitä vielä myöhemmin kerkiää. Ja niitä 8 kk soseita voi muussata haarukalla vähänpienemmäksi.

Mä oon pakastanu ruokia niin jääpalamuoteissa kun pilttipurkeissa. Paloista kokoan silloin kun on muillekin laittanu keitettyä pottua. Purkeissa on sitten ollu helppo ottaa mukaan koko ruoka, on sopivasti sulanutkin kun on ollu jonkun aikaa reissussa. Tälläsia yhdistelmiä on nyt valmiina: bataatti-parsakaali, peruna-kukkakaali-kesäkurpitsa-possu-purjo-luumu, bataatti-kukkakaali-naudanliha-rosmariini, peruna-bataati-kesäkurpitsa-meirami.
Pääosin meillä syödään itse tehtyjä soseita. Hedelmäsoseita ostan kaupasta mutta niitä menee aika vähän kun välipala ei oikein mahdu päivää ja puuron sekaan ei paljoa sosetta mene. Eilen typy sai eka kerran itse tehtyä mustikkakeittoa puuron kanssa ja se maistui hyvin. Pakastettuja mustikoita oon pari kertaa antanut mutta ne ei oikein ollu typyn mieleen.
Sormiruokaa on tullu annettua tosi vähän vaikka oli tarkotus antaa. Typy on niin mestari sotkemaan että oottelen vielä. Kurkkua tykkää jäystää kun ollaan annettu. Eipä sen puoleen, typyllä ei vielä ole ainuttakaan hammasta joten kovin kovaa ei viitsi antaa. Kyllähän ikenilläkin saa ihan hyvin purtua, poika söi hyvin karkeampaakin vaikka eka hammas tuli vasta reilu vuoden iässä.


Jaahas, nyt tarvitaan äitiä erotuomariksi.
 
Neuvolalääkäri takana. Kaikki jees. Pituutta on 69,7cm ja painoa 7630g :) Silja ujosteli aika paljon lääkäriä, ei meinannut millään edes yrittää ottaa pientä helmeä lääkärin kädestä, heh. Ei onneksi kuitenkaan itkeny ollenkaan.

Toinen vieroitusyö meni jo paremmin. Tyttö heräs taas siinä 23 aikaan ekan kerran, mut tutilla rauhottu heti. Mies kuitenkin nosti meidän viereen ja Silja nukkui sit meidän välissä koko yön. Puoli neljä söi taas ekan kerran. Parisen kertaa heräs muuten.

Meillä ei muuta sormiruokaa ole annettu ku niitä naksuja. Pari kertaa jotain kurkkuraastetta oon antanu, mut ei tytsy rajua ollenkaan et pitäis pistää suuhun :D Puristelee vaan käsissään.

Pitääkin jo mennä.

hemati ja silja huomenna 8kk
 
:wave: täällä vielä ollaan, tosin viime aikoina on tullut lähinnä taustailtua ja sitäkin harvemmin kuin ennen. Oon kyllä monesti aikonut jotain kuulumisia laittaa, mutta yleensä joku muu on jo laittanu ihan samat kommentit, niin jotenkin se on vaan jääny... :ashamed:

Laitan ilmoittamatta jääneitä päivitystietoja Talviccille =)

Meillä on mennyt kankean alun jälkeen hienosti tämä uusi lapsiperheen elämä, jopa siinä määrin, että uusi vauva on ollut toiveissa jo monta kuukautta. Onnea vain Missahille, perässä tullaan toivottavasti =) En olis uskonut, mutta ei tää kuumeilu sen helpompaa ole toisellakaan kerralla, onneksi on tuo ihana mönkiäinen joka saa äidin hyvälle tuulelle, vaikka miten ottaisi päähän (nimim. viidennet menkat just aluillaan :headwall: )
Ehkäpä imetys vaikuttaa, n. 5kertaa/vrk imetän ja aterioiden yhteydessä annan vesihörpyt. Korvike ei kelpaa sellaisenaan, puuron seassa jauheena menee.

Yritän jatkossa laitella kuulumisia vähän useammin, helpottais sitten sitäkin ettei kerralla olis niin paljoa asiaa...

t: Piki ja Suvi 7,5kk
 
Mä en tästä karkeamman ruuan opettelusta olis ongelmaa vielä ottanut, mut eilen neuvolassa tuli niin suoraa kommenttia, että se on kuulema ÄIDISTÄ kiinni, oppiiko lapsi syömään sitä ruokaa vai ei. Ja myös sanoi, että kyllä nyt on aika siirtyä niihin karkeimpiin. No joo.. Ei kaikkee pitäis ottaa itteesä, mut tää mun olotila taitaa pahentaa näitä mun asenteita.... :whistle:

Mutta mä nyt haluan jakaa teidän kanssa tän päivän ruokailut:

Aamupuuro jossa banaania: Eli tätä en vetänyt ihan sileäksi, vaan jäi ihan muutama hassu pieni köntti banaani. Sara kieltäytyi syömästä muutaman lusikallisen jälkeen. Ja ne mitä söi, yökki, yökki ja yökki.

Lounas meni ok, koska ne oli sileitä.

Välipalaksi annoin raastettua kurkkua, mitä ajattelin että voisi siitä sormineen syödä. Noh, eihän meidän neiti voinut edes koskea siihen kurkku mössöön sormin :LOL: Siis ette oikeesti voi uskoa, mutta aina kun sormi hipas sitä, niin ihan kauhea inhon ilme naamalla :LOL: Tiedätte varmaan, sellain et "hyi kauhee, mitä toi oikein on". :LOL: Noh, mutta annoin sitten sitä lusikalla ja söi jopa vähän sitä. Ja sit annoin tietty hedelmää lisäksi.

Päivällinen sitten... Tarjosin sitä 8kk tonnikala-riisi-vihannes mössöä. Ja haarukalla litistin omasta mielestäni sitä tosi hyvin pieneksi. No, taas yökittiin, yskittiin yökittiin.. Meni varmaan ehkä viisi lusikallista ja sitten Sara oksenti kaiken pihalle. Ja en sit enää sitä edes viitsinyt yrittää enempää.

Iltapalaksi oli samaa puuroa kuin aamulla, ja nythän se kelpasi oikein hyvin. Oli vissiin tarpeeksi nälkä :LOL: Annoin sit sössätä sormineen sen puuron kanssa, mutta taas ihan sama kuin kurkun kanssa, ei siihen voi koskea :LOL: Meidän pikku diiva :heart: :heart:

Et näin meillä mennään... Noh, huomenna mä ostan niitä maissinaksuja. Ja alan tekemään niin, et sekoitan vaan ihan vähän aluksi sitä karkeempaa ruokaa sileän sekaan. Kiitos tuhannesti vinkeistä :heart:

Piki80 Ihanaa :heart: :heart: Mulla ainakin kuumeilu oli nyt paljon isompaa nyt, kuin Saraa tehdessä :LOL:
 
Meidan pupu kuoli tanaan :( Ma olen ollut ihan mieli maassa, on ne vaan niin ihania pikkuotuksia...Ma en tajua mihin se kuoli, viela eilen kaiveli innoissaan takapihalla ja tana aamuna makas kuolleena hakissaan. Epailtiin sokrutautia, oli niin lihava ja joi aina paljon...No, pupu on haudattu ja paremmilla kaivelumailla. Hanen kaveiaan mun kay saaliks kun he meille samaan aikaan tulivat ja nyt se toinen on ihan yksin...

Taalla taas yksi aiti syyllistyy: lueskelen teidan kokkailuista...ma annan melkein paivittain purkista ainakin toisen aterian. Varsinkin ne liha-ateriat - sen muutamn kerran kun ite tein kanasta/kalkkunasta jotain, ei mennyt ollenkaan kaupaks. HIPPin liharuoista tykkaa joten niita sitten. ..
Ma oon tehnyt myos silleen, etta keitan parsaa, papuja tms tosi pehmeiksi ja mossaan vahan niita ja lisaan purkkiruoan joukkoon. Hyvin menee eika ne 6kk ruoat ole siten niin sileita.
Noitsa HIPPeista - joita oikeestaan ainoina annan - niiiden valikoima on ihan onnettoman pieni verrattuna Suomen valikoimaan. Uskomatonta! Takana on ne ajat kun musta aina tuntu etta soviet-Suomessa on vain yhta sorttia ja ulkomailla aina hyllyt notkuu...

Meilla tytto oikeestaan oppikin varmaan noihin karkeisiin maissinaksujen ja leivan palojen kautta. Nyt menis joka ruoan kanssa leipakuutioita vaikka kuinka (onneks mulla on pakkasessa myos suomalaista ruisleipaa joka menee hyvin). Kurkkuraaste on kans onnenomiaan muttei siita paljoakaan mene perille. Silla on kuitenkin hyva maalata poytaa :)

Olin tosi yllattynyt etta normi kaurapuuro meni niin hyvin - oon nyt kaks paivaa antanut sita aamuin ja illoin. Tosi hienoa niin ei tarvi niiden puurojauheiden kanssa latrata vaan voi keittaa aitille ja tytolle samat puurot.

Muuten, te vauvakuumeilijat - miten ootte saaneet iskat mukaan? Meilla on ainakin ukkeli sita mielta etta taa jaa tahan, lapsiluku on 1. Ei se nyt ihan taysin jyrkkana siita ole, mutta en todellakaan halua etta saan hanet mukaan projektiin (sitten jossain vaiheessa) vain puoliks ja ma olen ainut joka on aiheesta innoissaan. Sanoi tosin, etta jos halla ois takuita, etta seuraava ois poika, niin sitten EHKA...sanoi, etta ykskin nainen lisaa tahan huusholliin on liikaa (meita on siis mina, typy, koira, kani, lintu...kaikki naaraita :) )

Muuten, edelleen unikouluni tulokset on ihan huippuja: imetan tyton klo 19.00 aikoihin jolloin tosin nukahtaa rinnalle. Sitten syotan (tyton oikeestaan heraamatta) 23.00 aikoihin kun meen nukkuun, ihan maidontuotannonkin takia. ja siita tytto nukkuukin aina 6.00 asti jolloin syotan taas. sen jalkeen imetankin vain ekojen paikkarien aikoihin klo 10.00 ja iltapaivasta n.17.00. Mutta paiva mennaan jo ilman tissimaitoa, jotta siirtyminen tyorytmiin on kivuttomampaa.

Tulipa taas juttua...
Hyvaa yota!
 
Missah:

Älä siitä neukan tädin asenteesta piittaa, puhuu omien ajatustensa mukaisesti, ei ole teillä näkemässä tilannetta ja tokkopa on omalla kohdallaan joutunut taistelemaan sihtikurkkuisen vaavin kanssa ;)

Ja hei, tuo syöminen kuulosti edistykseltä. Siis oikeasti.
Huomasin vain, että puuro meni sitten kuitenkin illalla hyvin.
Kyllä se siitä. Ja muuten, kaupassa myydään myös niitä HEDELMÄISET PALAT sosepurkkeja, alk.8kk. Niissä on pehmeitä hedelmän tai marjan paloja, jos teidän neito pitää makeammasta alkuun enempi =)

Vauvakuume:

Noh, jonkin asteista, mutta ei vakavaa, en ole tosissani ainakaan ajatellut vielä kolmatta, joskus tulevaisuudessa sitten.
Mutta se aika, ennen kuin alettiin Iinaa yrittämään ja myös se yrityksen aika...aivan kamalaa. Oikeasti.
Siis ei toki se yritys puoli, mutta se odotus ;)
Ensin odotettiin, että olisi sopiva hetki, täyttä tuskaa minulle, sillä tahdoin toki, että mieskin on sujut asian kanssa, molemmathan mukana on kuitenkin.
Sitten kun viimein heitin pillerit mäkeen...tuntui monesti ihan kamalalta odottaa ja odottaa ja sitten kun ei tärpännyt, suoraan sanottuna vit*tti.
Mutta luoja sitä iloa ja ihmetystä, kun ne testit alkoi näyttää niitä kummallisi haamujaan ja lopulta se vahva viivapari tuli testiin.
Voi sitä tunnetta.
Ja ne ekat potkut :heart: Jonka jälkeen sainkin melkein kirota sitä tsembaloa vatsassani, Iinahan oli jo mahassa ihan mieletön vauhtihirmu, josta työnimikin tuli :D
Samaa rataa touhottaa edelleen.

Se on silti varma, että lapsiluku ei tähän jää, jos onni suo =)

Meillä ollut ihan touhotus päivä.
Iina oppinut tekemään tekonaurua.. Ä-Ä-Ä-Ä sanoo sellaisella käheällä äänellä :LOL:
Ja oltiin vähän tutustumassa taas nurmikkoon...siellä mönki joku ötökkä, koppis siis ja Iina melkein nappasi sen, olisi mennyt suuhun, jos en olisi estänyt :x :D
Apilat maistui makoisilta ja kun päästiin kotiin, oli ruohoa ja lehtiä ulkovaatteiden sisällä ja uskokaa tai älkää, jotenkin sitä revittyä ruohosilppua oli myös vaipassa :LOL:
Lapset osaavat yllättää :D

Mutta nyt nukkumaan :wave:

paapelo+poju+Iina +8kk :heart:
 
Itun emo Meillähän tilanne oli se, että ennenkuin Sara sai alkunsa niin puhuttiin siitä että halutaan kaksi lasta pienellä ikäerolla. Ja se ajatus tuntui hyvältä edelleenkin Saran syntymän jälkeen. Mehän ei siis mitään ehkäisyä käytetty nyt. Ja meillä mies varmaan odotti tätä plussaa enemmän kuin minä :LOL: Kovasti jo työnimeä yrittää miettiä pikkuiselle, ym... :heart:

Paapelo Mä pidin kans pienenä voittona tota iltapuuroa =) Ne marjaisat palathan Sara oksenti silloin pari viikkoa sitten, mut kyl ostan niitäkin tänään ja sekoitan sileemmän joukkoon. Mussa on tätä vikaa, et kaiken pitäis tapahtuu heti. Eli oletan tässäkin asiassa, et Sara oppisi heti syömään karkeempaa. Mut eiköhän tää tilanne opeta mulle sen, et kaikki ei vaan tapahdu heti :saint:

Nyt aamu hommiin ja sit neuvolaan :heart:
 
Huomenta!

Tiila kiteytti ihanasti nuo oppimisjutut, pikkuhiljaa kukin omalla ajallaan :) Juuri näinhän se on. Yhdessä unikoulukirjassakin puhutaan, että edetään vauvan askelin. Kyllä jokainen lapsi oppii ajallaan syömään, kävelemään, puhumaan jne. Ehkä se on vaan näin esikoisen kanssa niin, että äiti on malttamaton. Ja kyllä neuvolassakin olisi asenteessa vähän tarkentamista, jos 8 kk neuvolassa pitää osata syödä näitä alkaen 8 kk ruokia...

Meillä tuttikoulu etenee - viime yö meni kokonaan ilman tuttia, vaikka vähän huudoksi menikin joskus yhden tienoilla. Sylittelyä ja silittelyä puolisen tuntia, niin neiti sammahti. Imetin sitten kyllä neljän maissa, kun tapana on ollut, vieroitan siitä sitten aikanaan. Ehkä tämä tästä :)

Ja sen verran pitää myös kehuskella, että tyttö söi eilen aivan itse ;) Pitkän aikaa ollaan syöty niin, että laitetaan lusikka yhdessä suuhun, mutta eilen äiti taisi olla liian hidas, kun neiti nappasi lusikan lautaselta ja laittoi sen ihan itse suuhunsa - mahtavan suloista :D Korvikkeen kanssa meillä puolestaan on hiukan haastetta, kun ruuan kanssa ei mene maitoa kuin max 50 ml. Pitää sitten antaa ruokien välissä usein, että saa edes sen muutaman desin menemään päivässä alas. Jotenkin oli paljon helpompaa kun pelkästään imetti, mutta pakkohan siitä tissistä on jossain vaiheessa luopua :( Elokuussa töihin mennessä viimeistään.

Neiti harrastaa kovasti sisustamista: huonekaluja pitää siirrellä koko ajan, sohvaa ei vielä tosin ole onnistunut siirtämään :LOL: Lisäksi mattoja pitää tutkia koko ajan. Ilmiselvästi on taipumusta sisustajaksi.

Näin täällä tänään, nyt pyykille, että päästään joskus uloskin, kun aurinko taas paistaa :wave:
 
Päiviä!

Juu, jokainen lapsi oppii ajallaan ja tavallaan.

On kyllä todella älytöntä, että neuvolassa sanotaan, että pitäisi jo osata syödä karkeampaa, siis alk.8kk.
Siis jos nyt noiden mukaan ajattelee, niin silloinhan 6kk täysimetetyt lapset olisivat noiden purkkisuositusten mukaan 2kk jäljessä ;)
Eli tältä osin itse ajattelen, että kutakin uutta ruokakoostumusta voi treenata 2kk, sinä aikana tottuu kyllä ja alkaa sujumaan.
Ei siis todella ole kiirettä.

Liikkuminen ja puhuminenkin on niin lapsesta itsestään kiinni oleva seikka, että niitä on huono lähteä vertaamaan.
Toinen on verbaalisesti lahjakas ja alkaa jutella sujuvasti aikaisin ja ottaa rauhallisesti liikkeidensä kanssa, toinen taas on motorisesti lahjakas ja jättää juttelut myöhemmäksi ja keskittyy valloittamaan maailmaa sitten fyysisemmin.
Ja kolmas sitten on jotain tältä väliltä.

Luonne vaikuttaa paljon myös, yksi on itsepäinen, toinen myöntyväinen, kolmas pohdiskelia jne. Niin monet seikat vaikuttaa kaikkeen.

On kyllä totta varmasti, että esikoisen kanssa olo on malttamaton. Minäkin muistan, miten innoissani aina odotin uusia kujeita pojalta. Välillä piti melkein pysähtyä ja muistaa nauttia tästä hetkestä, kun malttamattomuus iski.

Ruokailunkin kanssa varmasti pätee energian tarve.
Lapset, jotka ovat luonnostaan todella aktiivisia, syövät ehkä paremmin ja enemmän. Ja he jotka ovat rauhallisia sieluja, eivät myöskään kuluta niin paljon ja keskittyvätkin enemmän siihen, mitä on tarjolla ja missä muodossa =)

Juu, se nuista minun pohdinnoista :D

Meilläkin aurinko paistaa ihanasti, vaan menee melkein koko päivä siivoillessa.
Huomenna on minun ja miehen vapaa päivä, joten tahdon täällä olevan siistiä, ettei heti lauantaina tarvitsisi miettiä pyykkejä ja tiskejä ja varpaiden alla rahisevia hiekanjyviä :D

Meillä oli tarkoitus olla tyttöjen ilta, mutta suunnitelma muuttui siltäosin, että puolisot ovat tervettulleita sittenkin. Vääntäkööt ukot kättä ja rehvastelkoot miehisesti omassa yksikössään osan iltaa, niin me kimulit sitten laitetaan hiuksiamme ja naamavärkkejämme asentoon ja lauletaan karaokea :D

Että semmoista.
Nyt pitää mennä jatkamaan tuota pyykinläräystä. Että minä vihaan pyykin pyöritystä :saint:
 
Missah: kyllähän teidän iltapuuro oli jo edistystä. Hitaasti hyvä tulee. Mun mielestä neuvolassa on kyllä asenne vähän pielessä jos heti 8 kk:n ikäsen pitäisi osata syödä niitä 8 kk purkkeja. Sara vaikuttaa samanlaiselta kuin meidän poika, se oli tosi hienohelma pienempänä, ikinä ei sotkenut ruualla ja kun yritin sormiväreillä saada piirtämään niin alkoi huutamaan, ei tykänny yhtään kun meni sormet likaiseksi. Hyvin vähän pisti mitään koskaan suuhun, hiekkaa maistoi kerran ja se riitti. Typy tuntuu olevan aivan eri maata.

itun emo: kurja juttu kun pupu kuoli. ja hienosti on teidän unikoulut menny.

Täällä ollaan aivan silmät ristissä, typy oli levoton alkuyön, rauhoittui kunnolla nukkumaan puolen yön jälkeen. No, poika sitten heräsi yskimään ja itkemään silloin, kuullosti vähän siltä että olis kurkunpään tulehdus. Onneksi istuminen ja ikkunan aukaisu helpotti oloa ja toinen sai nukuttua. Onhan tuo ollut koko viikon aika vetämätön ja silloin su oli kuumetta. No, typy sitten heräsi klo 3 tissille, poika herätti klo 5 ja typy heräsi klo 6.10. Aika vähiin jäi unet.

Tosiaan kenenkään on turha syyllistyä tai tuntea huonommuutta vauvan kehityksestä. Yksi liikkuu aiemmin ja toinen puhuu, kaikki kuitenkin oppia omaan tahtiin ja omalla tavallaan. Tottahan se on että helposti vertaa toisiin lapsiin ja sitten miettii miksi meillä ei vielä sitä tai tätä. Pitää vaan yrittää muistaa että yksilöitä tämä kaikki ovat ja siksipä niin ihania!
 
Meillä on kanssa varsinainen hienohelma:) Jokunen viikko sitten yritettiin antaa tytön tutustua luontoon eli oltiin peitteen päällä nurmikolla ja siitä olisi neidin pitänyt uskaltautua tutustumaan nurmikkoon. Hän pitkän empimisen jälkeen kokeili kädellään ja kasvoille levisi syvää inhoa viestivä ilme :D Ei hän siitä peitolta sitten uskaltanut poistua. Hän on myös pelännyt isompia sisäkasveja, tuoretta ananasta jne. Hassu tyttö:)

Musta on kanssa tosi outoa että pitäisi osata jotain syödä heti kun sitä olisi juuri ja juuri saanut alkaa harjoitella. Meiltäkin terkkari tiukkasi lihasoseista ennen kuin sellaisia edes saisi antaa. Mua on sen verran tympinyt hänen antamansa ohjeet että ei tästä karkean maistumattomuudesta viitsi neuvolassa edes mainita, opetellaan itse niihin vähitellen. Kun tyttö aluksi ei meinannut oppia syömään niin terkkarin ohjehan oli että pelkkää perunaa niin kauan että oppii sitä syömään, vasta sitten muuta. Oikeesti me opeteltiin syöminen hedelmien kautta, ei takuulla maistuisi se peruna vieläkään sellaisenaan...
Eilen kävi muuten taas vähän huonosti. Annoin tytölle maisteltavaksi hieman sormiruokaa. Hän sai siitä jonkun palan irti ja sen sopivasti kurkkuunsa ja oksensi taas:( Lisäksi se kyökkiminen on hirveää katsottavaa, pelkään että tukehtuu.

 
Jospas mekin merkkaillaan välillä :)

Ruuasta
on ollut paljon puhetta. Me ollaan edetty tosi rauhallisesti, enkä ole ollenkaan miettinyt, että mitä pitäisi tähän mennessä syödä. Taysimetyksellä mentiin siis 6kk ja sitten pikkuhiljaa ollaan tutustuttu ruuan maailmaan. Nyt, kun aletaan lähestymään 8kk ikää, meillä on 4 ateriaa päivässä. Aamuisin ja iltaisin syödään tavallista puuroa hedelmä- tai marjasoseella. Lounaaksi ja päivälliseksi on sitten sosetta. Yleensä toinen on lihapitoinen ja toinen kasvis. Soseet olen pääosin tehnyt itse ja jos ollaan reissussa, niin ollaan syöty niitä pieniä purkkeja. Vielä ei olla kurkkailtukaan 8kk purkkeja :) Myös monia ruokia on vielä testaamatta, kuten esim. kaikki pastajutut.

Imetystä olen pohtinut enemmänkin. Meillähän on ollut tuo muualla syöminen haasteellista siitä asti, kun muu maailma alkoi kiinnostamaan. Poika ei meinaa millään malttaa rauhoittua syömään, jos on muutakin tapahtumaa tarjolla. Kotona imetys sujuu hienosti! Nyt olenkin pohtinut, että pitäisiköhän sitä pikku hiljaa siirtyä siihen, että kotipäivinäkin imettäisi vain aamulla, päikkäreille mennessä ja illalla. Yölläkin meillä syödään vielä melko monesti :ashamed: Näin ei sitten tulisi täystissi-ongelmaa reissupäivinä ja äitikin pääsisi nauttimaan reissuista. Varmaan harkitsemisen arvoinen asia. Kesän aikana on niin paljon touhupäiviä tiedossa ulkomaan reissua myöten, niin voisi olla että pääsisi vähemmällä stressaamisella. Vaikka meistä on kyllä tullut melkoisia ammattilaisia esim. autossa vauhdissa imettämisessä, ollaan oikea takapenkin tehotiimi! :) Niin kai se on kuitenkin tarkoituskin, että imetyskerrat vähenevät kiinteiden lisääntyessä. Pitänee tässä kuitenkin muutama päivä ensin pohtia ja tehdä surutyötä :LOL:

Meillä otetaan myös ensimmäisiä konttausaskelia! Niin suloista, kun toinen on enemmän kuin ylpeä itsestään :heart: Muutenkin tämä aika on jotenkin niin mahtavaa, kun koko ajan opitaan uusia taitoja ja pojasta näyttäisi kuoriutuvan melkoinen veijari. Isi ja äiti on haltioissaan :heart:

Vauvakuumeesta
: Onnea uusille odottajille ja peukkuja pikkusisarusta yrittäville! Täällä on suhteellisen vähän vauvakuumetta ilmassa Mää olen jotenkin ajatellut, että nautiskellaan nyt hetki tästä yhden lapsen arjesta ja seuraillaan innolla pienen kehitystä. Toivottavasti sitten kuitenkin joku kaunis päivä meillekin suodaan pojalle sisaruksia!
 
Ihana aurinkoinen päivä taas :) On tämä mammalomailu niin mahtavaa, etenkin kesäaikaan!

Ruokailusta Meillä menee tällä hetkellä neljä ateriaa päivän aikana. Aamulla ei kelpaa muu kuin rintamaito (heräillään 8-9 aikaan), mutta lounas syödään hyvällä ruokahalulla klo 11. Lounaaksi ja päivälliseksi annan minun tekemiä ruokia, kaupan soseruoat eivät kelpaa ei sitten millään. Olen tehnyt kasvissoseita pakkaseen ja pakastanut erikseen jääpalamuotissa paloja kanaa, kalaa ja lihaa. Niistä sitten sulattelen aterioita. Sinänsä ihan kiva, että mamman tekemät ruoat kelpaavat, mutta nyt kesäaikana olisi ihan mukava pärjätä kaupan valmissoseilla, ettei tarvitse raahata tehosekoitinta mökille tai lomareissulle :D Ollaan koitettu harjoitella kaupan soseita pikkuhiljaa kesälomaa silmälläpitäen ja sain eilen onnistuneesti syötettyä Piltin Perunaa ja Lihaa -sosetta! Mikään muu ei kelpaa.

Kaupan hedelmäsoseet maistuvat (onneksi) välipalaksi ja iltapalaksi muksun valmis kuningatarpuuro. Vähän nirso on tämä meidän tyttö ollut, etenkin puuron suhteen. Nyt vihdoin on löytynyt puuro, joka maistuu. Koitin aluksi antaa jauheista tehtyä puuroa, mutta se ei maistunut yhtään, edes hedelmäsoseen kanssa. :kieh:

Reseptejä Meillä tyttö tykkää aika hyvin maustetuista soseista. Tällaisia mm. ovat herkkuja: Perunaa&kukkakaalia&porkkanaa&maissia&sipulia&valkosipulia&laakerinlehti&pippuria
Perunaa&parsakaalia&maissia&sipulua&valkospulia&laakerinlehti&pippuria
Perunaa&bataattia&porkkanaa&sipulia&pippuria
Näihin tosiaan sekoittelen joukkoon lihoja. Lohi on ehdottomasti parasta herkkua!

Sormiruoaksi ollaan kokeiltu maissinaksuja ja kurkkua. Naksut ovat herkkua, mutta kurkku aiheuttaa kakomista. Nyt on tarkoitus aloittaa kunnolla sormiruokailu, mutta minulla on ihan hirveä tukehtumisen pelko, ihan kuin Paulahilla! Pelkään siis ihan hysteerisesti... pitäisi varmaankin vaan antaa ihan reippaasti kokeilla, mutta kun en vaan uskalla. Onko teillä jotain vinkkejä minkälaisella sormiruoalla olisi "turvallisinta" aloittaa?

Imetän vielä 6 kertaa päivässä (aamulla, ruokailujen jälkeen ja kerran yöllä). Meilläkin tämä on aika hankalaa. Kuten Nyyti09 mainitsit, kotona imetys sujuu, mutta heti kun ollaan poissa hiljaisesta makkarista, muu maailma kiinnostaa enemmän. Ja luonnollistahan tämä imetyksen väheneminen on, mutta minulla on myös tässä tehtävänä surutyötä tämän asian tiimoilta. Etenkin tuosta yöimetyksestä pitäisi luopua, mutta se surettaa eniten. Saatiin jo neuvolassa siitä noottia ja pitää nyt sitten pitää unikoulua kun mies jää kesälomalle. Vähän haikein mielin... :|

Vauvakuumetta ei vielä ole, ainakaan mitään merkittävää. Me haluamme myös miehen kanssa nauttia nyt hetken tästä yhden lapsen arjesta ja seurata kehitystä. Mutta ehdottomasti halutaan kyllä toinen lapsi jossain vaiheessa. Ajattelin kyllä käydä töissä "kääntymässä" ennen sitä. Nyt jään vuodeksi hoitovapaalle, ja menen siis takaisin töihin syyskuussa 2011. Toisaalta en haluaisi niin isoa ikäeroa lasten välillä.. Ehkä tämä toisen lapsen tavoiteaikataulu selkiintyy tässä vielä ennen töihin menoa :)

Täytyykin laittaa vielä Talviccille mittapäivityksiä! Ehdittiin käydä jo 8kk neuvolassakin, vähän tosin etuajassa.

Toivo ja Minea 7,5kk :heart:
 
Nyyti ja Toivo Meillä oli ihan sama juttu tuon imetyksen kanssa, tosin meillä se ei onnistunut edes kotona hereillä ollessa. Pullon kanssa on helpompi seurailla pyörivää päätä, joten rupesin antamaan pari maitoannosta pullosta. Nykyään imetän aamulla, ennen toisia päikkäreitä, illalla nukkumaan mennessä ja yöllä kerran. Väsyneenä hämärässä huoneessa imetys onnistuu vielä hyvin, tosin tuosta yösyötöstä varmaan pitäisi jossain vaiheessa yrittää päästä eroon.

Kauhea eroahdistus on tuolla meidän pojalla... Äidin pitää olla koko ajan näköpiirissä ja syliä kaipaa todella paljon. Öihinkin on vaikuttanut, heräilee useammin ja vieressä haluaisi nukkua. Pikku-reppana. :heart: Toivottavasti menisi nopeasti ohi, kotitöiden tekeminen on aika haasteellista kun pojun mielestä äidin pitäisi olla koko ajan lattiatasossa.:)
 
Heippaahei! On vähän aikaa kun oon kirjotellu :ashamed:
Paljon onkin juttua tullu, kiitos vaan talviccille uudesta pinosta!
Meille ei oikein kuulu mitään uutta, paitsi konttaamaan on opittu kunnolla ja istumaankin nousee. Samoin on alkanu kiipeilemään ja nousemaan kaikkee vasten polvilleen. Äitiä hirvittää.
Mulla alkaa kohta työt, lapset jää isin kanssa kotiin, mutta kyllä sydäntä raastaa kun vielä imetänkin n 5-8krt päivässä. Ei vaan millään malta vähentää, voi tulla aika sokki hoitoa pikkuselle ja mulle sitten. :(
Meillä alkutakkuilun jälkeen on alkanu menemään kanssa karkeemmat soseet ja yks päivä likka veteli vesimelonia ihan onnesta soikeena :)
Vauvakuumeesta kärsiville onnea yrityksiin ja kovasti kärsivällisyyttä niille jotka ei pääse kuumeesta huolimatta vielä yrittämään. =) Mulla ei onneks oo kovaakaan kuumetta, meinasin jättää nää lapset tähän kahteen mutta välillä tulee kamalia vauvakuume kohtauksia ja päätän että jos yks vielä. Mutta ehkä muutaman vuoden pästä aikasintaan, kun nyt noita töitäkin sain :D

Ihanaa kesäpäivää mammat! :wave:

Empsu
 
Pakko pika pikaa kommentoida tohon tukehtumis juttuun.... Sitähän minäkin pelkään yli paljon, että tukehtuu johonkin palaseen. Ja tämän kerroin myös neuvolassa, mihin sit tuli hyvin selvä vastaus, että ei lapsi voi ruokaan tukehtua. Näin.
 
Ihan ok meni nyt kun sekoitin sileetä ja karkeeta ruokaa... Kyl tää tästä.

Just pääsin sanomasta, et Sara aika hyvin pysynyt aloillaan, vaikka osaa ryömiä... Mutta nyt se sit mönkii ihan kunnolla. Ja eläimet juoksee karkuun :LOL: :LOL:

Tää väsymys on järkyttävää. Nyt grillailemaan, nam.
 
Täällä ollaan. Uudessa kodissa netti vielä vähän pätkinyt, joten aika heikkoa ollut surffailu.

Sisu oppii koko ajan uutta ja on melkoinen epeli. Uusi koti on jo otettu aika hyvin haltuun. Sisu tutkii kaikkea hirveällä tohinalla ja innolla. Ryömiminen alkaa sujua. Jonkin aikaa istutaan jo ilman tukea, mutta jos jotain kiinnostavaa on näköpiirissä, unohtuu istuminen ja kellahdetaan nurin. Myös päätä pyöritellään meillä. Syödessä ja leikkiessä ja jos kuuluu musiikkia alkaa pää yleensä pyöriä puolelta toiselle. Yleensä tähän ilmiöön liittyy myös naurua.

Meillä syödään jo aika hyvin karkeaa ruokaa. Noita 8 kk soseita olen vielä vähän haarukalla tilsinyt. Itse olen tehnyt cuscusia (miten lie kirjoitetaankaan) ja laittanut kasvissoseen joukkoon. Siitä aloitettiin karkean harjoittelu oikeastaan. Ihan vinkkinä. Siihen joukkoon vaan öljyä ja sit kasvissössöön. Melko löysää saa se kasvis olla, koska toi imee aikalailla nestettä.

Täällä ajoittain pientä vauvakuumetta. Tai lähinnä kaihoa sitä mahaa kohtaan. Mutta vielä hetki kyllä odotetaan. Jos sit kun Sisu on n. vuoden alkais yrittämään.

Onnea raskautuneille ja tsemppiä yrittäville! ja kaikille mukavaa kesää!

Barbapörrö ja Sisu :heart: 8kk
 
Yritysonnea vauvakuumeisille =) :wave:

Imetyksestä meilläkin heräillään vielä yöllä 2-3 krt syömään, vieroitusta ei olla vielä ajateltu vaikka ehkä jossain välissä sitä pitäisi tehdä..10kk neuvola on ensi viikolla, ainakaan tähän asti terkkari ei ole mitään "nootteja" tuosta imetyksestä antanut, että pitäisi vähentää tms.
Pullosta poika ei osaa edelleenkään juoda, mutta nokkamukista paremmin.

sormiruokia ollaan annettu poitsulle, mm. tuorekurkkua,maissinaksuja,tomaattia,banaania,mandariinia,appelsiinia.Ja pieniä nokareita on annettu maistaa mansikkaa ja leipääkin poju on jo syönyt :D Hampaita ei ole vielä mutta pieniä paloja kovasti jäyhää ikenilläänkin.tänään mummu antoi pienen palan raparperipiirakan sitä taikinaosaa, siis kypsänä tietenkin.
Piimää annettiin kerran maistaa teelusikalla, vähän meni suu mutruun alkuun mutta aivan sitten tykkäsi silti kun otti vielä toisen lusikallisen.

Nyt nukutuspuuhiin :)

nöpötin ja poju pian 10kk :heart: :heart:
 

Yhteistyössä