Lokakuun 2009 Mahanpyöriäiset ******Kesäkuussa 2010****** (Listan päivitykset yv:nä! Nimenhuuto!)

Talvicci: Onnea uudesta asunnosta, niin se odotus palkitaan :)

Meillä Jere on aina nukkunut omassa sängyssään omassa huoneessaan niin kovasti en osaa auttaa tuossa asiassa... Meillä mennyt hyvin kun hän ei osaa kaivatakaan meidän makkariin :D Isompi poika nukkui meidän makkarissa noin 2 vuotiaaksi ja nyt on niin että hän tulee keskellä yötä nukkumaan meidän väliin ja jos ei mahdu sänkyyn niin menee lattialla nukkumaan :eek: Niin ja hän on nyt siis 4,5 vuotta.

Tänään tosiaan oli se anniskelupassi testi, en osaa kyllä yhtään sanoa että miten meni. Virheitä tuli jonkin verran, tajusin osan heti kun olin palauttanut lapun. Ja nekin oli tosi tyhmiä huolimattomuusvirheitä. Noh, sanottiin että jos ei pääse läpi niin parin päivän sisällä sieltä soitetaan ja jos pääsi niin ensiviikolla tulee todistus siitä. Eli nyt pari päivää eletään jännityksessä.

Jerellä on unet ihan sekaisin kun on alkanut ryömimään ja harjoittelee konttausta, ei tahdo päiväunillekaan saada millään. Noh, kaipa se tästä rauhottuu...
 
himpsuli: meilla kans on paikkarit ja younet ja kaikki ihan persiillaan konttailun ja seisoskelun takia. ihanaa, etta uusia taitoja tulee kun viela olen kotona (viela 2 viikkoa :'( ) mutta hitsilainen etta on koko rytmi taas sekaisin. se siita unikoulusta - pimu herailee taas 3-4 aikoihin vaan vaantelehtimaan. eilen aamuyolla meni 3sta aina 5.30 asti nostellessa ja ahinaa kuunnellessa. sitten luovutin ja tissittelin (vaan en tassutellut ;) ) uneen.

vahan olen myos aistimassa tuota aiti-on-paras kautta. siis vain jos olen huoneessa.. mitenkohan kaikki menee isan kanssa (mies on siis paasaantoisesti kotona kun ma menen toihin ja ne paivat kun han on paivavuorossa, ma olen sitten kotona koska hoitopaikka alkaa vasta 1.9.)

Meillepa olis ehkapa tulossa au pair syyskuusta lahtien..voi, tama olis mun kaikkiin huoliini vastaus kun saisin jonkun pimun kanssa jaamaan eika tarvis pistaa hoitoon (varsinkin kun kayn junalla toissa ja hoitaja on ihan hysteerisen tarkka kuulemma tuomis/hakemisajoista)...katotaan miten kay..

kaikki ajatukset tossa toihin menossa...ma en vielakaan ole ollut erossa tytostani kuin maks 4 tuntia! mitenkohan mun kay??
 
Minä jätin eilen tytyn hoitoon äidilleni, ja vietettiin esikoisen kanssa retkipäivä kaksin. Hyvin meni kaikilla :heart: Minulla on viikonloppuna pidempi meno, ja nyt vähän testattiin mm. sitä korvikkeen juontia.. Onnistuihan se sekin, ihan hyvin. Tosi iloinen oli tyty sitten taas minut nähdessään, mutta ei ollut kuulema kovin suruillut mummollekaan. Silti koko ajan, mitä lähempänä viikonloppu on, tulee mieleen erinäisiä perusmisverukkeita.. Että sikäli kyllä hyvin ymmärrän, Itun emo, mitä käyt läpi työhön menoa ajatellen! Tosiaan, lapsi varmaan pärjääkin -etenkin isänsä kanssa!- oikein mainiosti, mutta mitenkä äidin käy?? Au pair kuulostaa kyllä myös hyvältä hoitovaihtoehdolta -otatteko Suomesta?

Äitiriippuvaisuutta on täällä nähtävissä niin, että isoimmat hymyt tulevat minulle, eikä oikein yöllä tahdo rauhoittua isänsä kanssa. Pakko sitä on vaan harjoitella ensi viikonloppua varten.. Ja yöhulinoita siis on vähän meilläkin nyt. Samalla kun niitä pitää heräillä rauhoittelemaan päätin myös tehdä aamun (klo 5-6) tissittelystä vieroittamisen. Melkoinen rumba oli tänään, kun neiti halusi pitää kiinni saavutetusta edusta.. Nukahti kuitenkin uudelleen. Esikoinen tosin heräsi, ja pötköilee nyt sohvalla. Aikainen aamu tuli hänelle. Keskenään samassa huoneessa nukkuvat lapset siis nyt, tyty siirrettiin sinne olikohan viikko sitten.

Vauvakuumetta ei ole, olen jo lähes kaikki äityis- ja vauvavaatteet sekä vauvatavaroita (mm.hoitoalusta, pikkuamme jne) myynyt tai lahjoittanut pois. Oli niin henkisesti rankka tuo riskiraskaus, ettei todellakaan tee sitä mieli uudelleen kokea. Onneksi kaikki kuitenkin pääosin hyvin, oikeastaan hienosti, niin että nyt voi sitten lopettaa stressaamisen.

Ruokia pitäisi taas uusia tehdä, pasta ja riisi ovat jääneet tytyllä tosi vähälle. Voisikin kokeilla sitä Paapelon uuniriisipuuroa - en olekaan ajatellut että senkin voisi tehdä veteen! Saisi tytykin maistiaisia. Itse kun teen nuo "ruokaruuat" ja sitten hedelmäsoseet ostan, olen ostellut automaattisesti vain niitä edullisimpia 4kk -soseita. Hyvä minä, tokihan niitäkin on isommille! Pitääkin tsekata 8kk-hedelmät seuraavalla kauppareissulla.


Jaahas, jospa alkaisi esikoiselle aamutouhukaveriksi sitten.
Aurinkoista päivää toivotellen
~Tiila ja tohinaryömiväinen tyty 7,5kk
 
huomenta kaikille!

kiitti Talvicci neuvoista, koitan ens kerralla laittaa viestiä :D

Meillä herättiin taas 5.15..... kiva. Koitin silitellä ja hyssytellä mut poitsu vaan pyöri ja hyöri sekä jokelteli. Luovutin sitten puolen tunnin jälkeen ja noustiin ylös. Ekat päikkärit siis menossa. Miten ihmeessä mä saan ton vauvan nukkumaan pidempään??? Sitten sitä taas ollaan klo 18 aivan rättipoikki ja tahtoo yöunille. Toisaalta ollaan kokeiltu että pidetään hereillä illalla pidempään, mutta tulos on aina sama. Poitsu tahtoo nousta jo klo 05 ylös. Mun mielestä se on vaan liian aikaisin. Yleensä pidän poitsun omassa sängyssään niin kauan kun hän siellä viihtyy mutta noin 5.30 on viimeistään noustava kun poju meinaa hermostua.

ja yösyötöistä, luulin kans et ne rupeis vähenemään mutta kissan viikset... edelleen poitsu syö siis 23.30, 03-04 ja sit 05 annan maitoa että jatkais unia mutta tämä ei yleensä auta tai sitten saan poitsun nukkumaan vielä vajaa tunnin että noustaan vasta 5.45 |O Välillä tosiaan syödään vielä useammin... Näiden kaikkien syöttöjen lisäksi käännän poitsun kontiltaan selälleen useasti illan/yön aikana kun toope ei tajua käydä mahalleen nukkumaan eikä myöskään ymmärrä kääntyä itse...

Myös päikkärit menee vähän miten sattuu eli useasti nukkuu vain 30min ja sitten herää. Saan välillä keinuteltua vaunuissa takaisin uneen, koska tuo 30 min on aivan liian vähän. Sitten ollaan kärtsyjä koko päivän. Poitsu siis nukkuu pääasiassa vaunuissa päikkärit. Kuumalla ilmalla sisällä ja nyt kun on viileämpää niin partsilla. Päiväunia on 3 kpl (jos ollaan noustu 05 niin saattaa nukkua jopa 4 päikkärit). eikös niittenkin pitäisi vähentyä pikkuhiljaa??

Käyn itse yleensä noin klo 22 nukkumaan eli saan kyllä unta ihan jees, mutta olishan se kiva nukkua vaikka tunnin pidempään...

Oiskohan mitään järkeä ruveta yrittää vähentää noita yösyöttöjä??

Sateista päivää kaikille!
 
Tiila
En enää muista mut mikä sulla sitten oli raskaanaollessa?

ruusu
Eipä kestä :D
Noihin yösyönteihin... Mitä teillä syyään illalla? Onko teillä tuttia käytetty? Auttasko se...?
Meillä poika joskus eka näyttää että heräis mutta jos laittaa tutin suuhun niin jatkaa uniaan...

Meillä on kans tuota kääntelyä oikeeseen asentoon...Saattaa unissaan nousta seisomaanki...Tais sitten huojuu konttausasennossa tai istuu sängyssään...
Välissä saattaa olla sängyn jalkopääss poikittain jumissa... Jos se ei sitä haittaa niin annan nukkua miten onkaan sinne sillä kertaa mönkiny... :whistle:

Jaksamisia sinne noitten öitten kanssa :hug:
Toivotaan että tää sängyssä mönkimisvaihe rauhottus vähäsen niin teilläki menis yöt paremmin...


Mennään tänään pojan kanssa ekaa kertaa uimahalliin... Vähän jänskättää miten onnistuu :whistle:

 
Talvicci: np-ultran + veriseulojen yhteisriski oli 1:40, saatiin viikon päähän lähete istukkanäytteeseen jota ei 45 minuutin yrittämisestä huolimatta saatu otettua, sitten taas 2 viikon päähän lähete lapsivesinäytteeseen jonka otto onnistui, sitten lähes 3 viikkoa odotettiin tuloksia.. Ei todettu kromosomiperäistä kehitysvammaa, mutta riski sydänsairauteen jäi. Synnärillä sitten todettiin tytyllä sydänvika, joka edelleen olemassa (läpän ohivirtausta). Sydän sykkyrällä siis rv:t 11-18 ja huoli mielessä koko loppuraskauden, ja sitten vielä alkutaipaleen tiheät seurannat siihen päälle. On stressihormoneja meikäläisellä virrannut! Mutta tosiaan, enää ei huolta ellei tytyn olemus kovasti muutu, seuraava kontrolli vasta leikki-ikäisenä. Suurempiakin huolia on tässäkin pinossa ollut, vaikka tokikin omakohtaisestihan nämä koetaan. Sellainen tarina meillä, ja nyt siis kaksi ihanaa lasta saavat olla meidän perheemme hedelmät :heart: :heart: .
 
Tiila Sun raskaus ei todellakaan ollut mitään nautinnon aikaa :( Mutta loppu hyvin kaikki hyvin :heart:

Sara on syömälakossa... Ei kelpaa mikään muu kuin maito :kieh: :kieh: Yöt on heräilyä täynnä taas. Onneks nukahtaa hyvin uudestaan.

Jaahas, ei sit enempää tällä kertaa, neiti alkaa olemaan väsy huudosta päätellen.
 
Täällä on piipahdettu 8kk lääkärineuvolassa! Kaikki on hienosti ja uusia mittojakin saatiin:

10,3kg, 72,5cm ja py 46cm

Kasvu on tasaanut ja pituus taisi mennä hieman jopa käyrällä alaspäin, mutta terkka totesi vaan, että se kuuluu asiaan tällaisilla tissivauvoilla.

Imetyksestä ja menkoista joku kyseli ainakin. Minä täysimetin 6kk ja edelleen imetyskertoja on sellaiset 8krt/vrk, mutta minulla alkoi menkat jo pojan ollessa 3kk ja on kyllä ollu säännölliset siitä alkaen. Imetys ei täällä toiminut siis painonpudotuksessa eikä ehkäisyssä :LOL: No onneksi se on kuitenkin hoitanut päätehtävänsä ja pienellä miehellä on varsin suloiset reisimakkarat.

Moni pähkäilee yösyöttöjen kanssa ja hienoja tuloksiakin on moni saanut aikaan! Tsemppiä kovasti :) Meilläkin edelleen syödään useampaan otteseen yöllä, mutta toistaiseksi mennään niin. Syöntikerrat on kuitenkin tosi nopeita ja muuten meillä nukutaan aika rauhallisesti ja minähän nukun päiväunia vähintään yhdet joka päivä poika kainalossa :D

Imetyskertoja olen päiviltä nyt tosiaan vähän vähentänyt myös kotona ollessa, niin rinnat tottuisivat myös reissussa siihen, ettei poikaa kiinnosta siellä ollenkaan syöminen. Ylituotantoa on vähän ollut, mutta toivotaan, että rinnat pikkuhiljaa tottuisivat. Olen oikeastaan aika innoissaan tästä muutoksesta ja siitä, että voin sitten täysillä nauttia myös reissuista. Missään nimessä en toivo, että imetys vielä loppuu aikoihin, mutta antaa noiden kiinteiden nyt korvata osa kerroista.

Mieskin on lomalla! Meidän päivät kuluu ihastellen valloittavassa iässä olevaa pientä, joka ylpeänä esittelee äidille ja isille uusia taitojaan! Ihanaa touhuta päivät koko perheen voimin ja nautiskella vain yhdessäolosta. Tiedossa on reissailua kesäautolla ja yksi lentoreissukin ja toivottavasti paljon rauhallisia kotipäiviä myös.

Ihanaa ensimmäistä kesää kaikille lokakuisille,
Onnellinen Nyyti ja pieni mies
 
heippa :wave:
10kk neuvolassa käyty ja pojan mitat 7800g,68,2cm ja py 43,4cm =) =) Vielä pari kuukautta ja saadaan jo viettää 1-vuotissyntymäpäivää :heart: voi meidän pientä.

yösyötöistä ollaan ajateltu pikkuhiljaa alkaa luopumaan.. Poju syö yleensä pari kertaa yössä,tavallisesti n. klo 24-1 aikana eka kerran ja sitten aamuyöstä toisen kerran.Jos tuosta alkuyön syötöstä nyt ekana pääsisi.Meidän poju ei vaan tuttia syö, joten voi olla hankalaa sen suhteen, miten saa rauhoitettua.Mutta pitää kokeilla josko vain viereen ottamalla ja päätä silittämällä onnistuisi. :)

nöpötin ja poika 10kk :heart: :heart:
 
Hei vaan!

Kuheasti tullut juttua, joten kirjoittelen vain jotakin :D

Meidän perjantai-illan vapaa meni oikein kivasti. Hauskaa oli ja oltiin yötä pois kotoa. =)
Molemmat lapset oli olleet oikein unelma hoidokkeja. Poika meni super nätisti nukkumaan, samaten Iina. Iina heräsi vain kerran yöllä ja aamulla olivat nukkua porskuttaneet klo. 9.00 asti :whistle: :D

Meinataan siirtää Iina veikan kanssa samaan huoneeseen perjantaina.
Saa nähdä mikä shou siitä alkuun tulee, mutta olen tasan niin jääräpäinen, että kyllä siitä selvitään.

Iina osaa seistä itse pieniä aikoja, siis ilman tukea.
Tekee sitä toistaiseksi harvoin, mutta onhan se veikeän näköistä.

Ruoka maittaa tytölle hyvin ja pituuttakin on tullut ainakin käsiin :D
Vielä tuossa 2vk sitten meni osa 62cm bodeista, jotka ovat olleet aina paljon isompia kuin muut 62cm, noh, eivät mene enään, hihat ylettyy nippanappa kyynärpäähän enään :D
Sitten aloinkin tuskailemaan, että eihän tällä tytöllä ole kuin muutama vaatekappale, sitten tulikin kaverilta ilmoitus, että heillä on vino pino 68-74cm vaatteita tytölle =) Huh, se siitä probleemasta.

Kaikille uuden opin taitajille mega isot onnittelut. :D

Tajusin juuri, että Iina on alle 2vk päästä 9kk :eek:
Jos olisi sama vauvakuume kuin esikoisen ollessa saman ikäinen, olisin 1kk päästä raskaana, siis jos sen ajattelisi näin tälläviissiin vinkkeliin :D
Aika jännä juttu, että poika oli noin pieni vasta, silloin tuntui paljon isommalta pojalta, tosin, hän kävelikin jo silloin itsekseen, mikä toki tekee isomman immeisen tuntua :D

Juu, mutta nyt ei kyllä jouda enempää.
Kommentoin juttuja ajatuksella myöhemmin, nyt pitää mennä ulos. :wave:

paapelo+poju+Iina 8kk 2vk 4pv :heart:
 
Heippa!

Meidän unikoulu on ollut menestys :D Nyt ei syödä öisin enää tissiä eikä tuttia, vaan nukutaan nätisti äitiä häiriköimättä. Nautitaan siis tästä niin kauan kuin tätä kestää ;) Nöpötin: yösyötöistä luopuminen sujui myös ilman tuttia, koska samalla vieroitin tutin syönnistä öisin. Sylittelyä ja silittelyä se vaati. Ekat yöt oli aika rankkoja ja huutoa riitti pahimmillaan puoltoista tuntia, mutta muutamassa yössä tyttö oppi mikä on homman nimi.

Meillä on 8 kk neuvola huomenna, hiukan etuajassa tosin, mutta näin kesällä on lääkäriajat vähän kortilla.

Mukavaa päivänjatkoa kaikille, neiti pitää viedä unille :wave:
 
ruusu81: Tuli mieleen, että jos kokeilette syöttää päivällä kiinteetä enempi niin ei ainakaan nälkää pitäisi yöllä olla? Itse rupesin antamaan kerralla tytölle isompia annoksia ruokaa niin yösyötöt jäi pois. Ensin tyttö söi pelkästään enään n 4-6 aikaan aamulla ja nyt ollaan menty jo melkein 3 viikkoa ilman yösyöntejä :) Tuttia tarvitsee vaan laittaa kerran pari suuhun yöllä. Meillä onkin ollut nyt yöt tosi hyviä, saa nähdä kauan kestää. tyttö oppi kerrasta istumaan, konttaamaan ja sai 2 hammasta ja sitten yöt rauhoittui! :)


Noista päikkäreistä..Meillä on alusta asti nukuttu pitkiä päikkäreitä! Nyt tyttö nukkuu 1-2 päiväunet päivässä. Eilen esim. nukkui 3h päikkärit klo 11-14.00 ja sitten ei enää nukkunu. Ja yöunille rupes 19.30 jälkeen ja samantien nukahti :) Ihanaa!

Miehellä alkaa kesäloma tämän viikon jälkeen ja mietitään nyt jos lähtis parin päivän lomareissulle..Oisko kellään lomaideoita pienen lapsen kanssa?? :)
 
heips!

kiitti vastauksista. Siis meillähän syödään 4 krt päivässä eli suurinpiirtein näin:

06-6.30 aamupala (puuroa + hedelmäsosetta tai hedelmäsosetta noin puoli purkkia, siis pikkupurkki) eli tuleeko siitä vajaa desi?
10-11 lounas, kasvissose mihin sekoitan vähän lihaa/kanaa, tätä menee myös noin puolisen purkkia, joskus koko purkillinen
14-15 päivällinen, kasvissose + hedelmäsosetta tai sormiruokaa jälkkäriksi, yleensä menee purkillinen
17 iltapuuro, puuroa menee illalla tosi hyvin, noin 2 dl valmista puuroa + marjat siihen päälle
19 iltamaito (välillä olen antanut maidon sijasta myös maissivelliä) noin 1,5 dl

nukkuu siis kolme kertaa päikkärit noissa väleissä ja vetäisee sellaisen 1,5 dl maitoa ennen nukkumaanmenoa. Nuo ajat nyt ovat noin aikoja koska välillä poitsu käy peräti klo 18 nukkuu...

tutti meillä on käytössä ja sitä tarvitaankin nukahtamiseen. Käyn myös illan mittaan laittamassa tutin takaisin suuhun jos poitsu ei löydä itse sitä tuolta sängystä. Mutta sen puolen yön syötön jälkeen nukahtaa niin sikeästi ettei huoli tuttia. Aamuyöstä se on sitten taas tärkeä.

Teenkin aina niin, että annan ensin tutin ja usein nukahtaakin heti uudelleen, mutta jos syleskelee tuttia pois tai rupeaa itkemään niin annan maitoa. Usein ei tarvitse edes paljoa sitä maitoa (saattaa juoda vain 50ml) ja nukahtaa uudelleen. Mutta toisina öinä sitten vetäisee sen 1,5 dl kerrallaan. syöttöjä on siis kolme + kaikki muu heiluminen tähän päälle.

Meillä on muutamia kertoja ollut ihan "nappisuoritus" päiviä eli kahdet päikkärit 2 x 2h ja yöllä syönyt vaan kerran eli ekan kerran klo 04. silloin poitsu on ollut koko päivän hyvällä tuulella ja on ollut todella mukavaa. Mutta sitten on näitä päiviä että hän nukkuu 3-4 x 0,5h (en saa nukkumaan pidempään vaikka tekisin mitä) ja sitten koko päivä menee siihen nukuttamiseen/nukkumisen suunnitteluun kun toinen vaan kiukkuaa... ja yöllä sama meininki jatkuu

Ilmeisesti nuo "kuuluvat" tähän ikään kun uusia taitoja tulee, mutta tosiaan vinkkejä kehiin, oiskos se sitten aika luopua yösyötöistä/tutista - molemmista? siirto omaan huoneeseen? Ja tosiaan miten noista päikkäreistäkin saisi jotain tolkkua. Pidättekö te "väkisin hereillä" ja nukutatte vain kaksi kertaa päivässä?? Meillä kun on aina menty päikkäreille kun poitsu alkaa silmiään hieromaan..

huh, tulipahan tekstiä!
 
ruusu: Meillä tytsy nukkuu kahdet päikkärit, usein n.1,5h molemmat. Joskus kuitenkin herää jo puolen tunnin päästä tai tunnin päästä. Koitan usein saada nakahtamaan uusiksi, mutta aina ei onnistu. En kuitenkaan laita häntä silti kolmansille päikkäreille enää, eli periaatteessa pidän väkisin hereillä yöunille asti, eli n. 20.00. Saatan kyllä pistää esim puoli tuntia aikasemmin nukkumaan, jos on niin väsynyt että vaan kiukkuaa. Joskus myös voin mennä kävelylle hänen kanssa niin että saa levättyä vaunuissa, mutta ei kuitenkaan nuku. Tuo lepääminen on hänelle selvästi hyvä, kun jos hän on lattialla niin koko ajan vaan treenaa ja treenaa uusia juttuja. Vaunuissa hän vaan hiljaa istuu ja tutkii maisemaa :) Silja ei siis nukahda liikkuviin vaunuihin kuin tosi harvoin.
 
Ruusu: Meillä mennään unille vaan kaks kertaa päivässä. Aamupäivällä Niia nukkuu n.1,5h ja iltapäivällä max 1h. Nukkumaan mennään kun on tarpeeksi väsynyt ja aina ei silmien hierominen ja haukottelu tarkoita että olisi valmis nukkumaan. Aamuisinkin annan leikkiä niin pitkään kuin vaan jaksaa ja sitten vaunuihin unille. Silloin kun tuli nää uudet taidot niin unet oli vähän sekaisin, normaalin 14-15 unillemenoajan sijasta päikyille mentiin jo klo 13. Ei sitten aina jaksanut valvoa sinne 19 ennen yöunille menoa vaan otti torkut esim autossa kauppamatkalla. Varmaan pian 8kk.n täyttyessä aletaan hilaamaan aamu päikkyjä myöhäsemmäksi, jotta nukkuis vaan yhdet. Alkaa tuntua siltä että tyttö rupee olla niihin valmis ainakin kotipäivinä kun ei oo niin paljon tapahtumaa.

Vauvakuumeesta oli puhetta, täällä ei oikeestaan oo ollenkaan vaikka ei mitään negatiivista oo odotuksesta tai synnytyksestä. Kävin tänään hakemassa 3 vuoden ehkäsykapselin ja sen vaikutuksen haihtuessa saa sisarus tulla Niialle milloin vaan. Harjoitellaan tää 3 vuotta ja katotaan sitten koska tärppää :D
Halutaan myös nauttia Niian ekoista vuosista ihan kunnolla. Itseni tuntien en varmasti jaksaisi kahta pientä vahdittavaa ja Sitten kun toinen tulee on Niiasta ennemmin apua ja seuraa kuin vahdittavaa. Näin me se halutaankin. Lisäksi Niia ymmärtää varmasti paremmin miksi pieni saa enemmän huomiota kuin hän välillä eikä tule niin helpolla mustasukkaiseksi, toivottavasti.

Niian hampaat on nyt rauhoittunu, oinen ei ihan vielä ole puhjennut, mutta eilen "harjattiin" hampi ekaa kertaa eikä ollu sen oloinen että sinne sattuu. Myös ruoka maioi jo paljon paremmin ja puuroakin meni kauheat satsit aamulla ja illalla. Sunnuntai oli tosi rankka, meinasi jo usko loppua kun tyttö oli niin kipeä ja kiukkuinen. Jännä kyllä että ei herännyt öisin kertaakaan vaikka selväsi oli kipeä suusta vaan nukkui ihan yhtä hyvin kuin aina ennenkin.

Missahille vielä niihin karkeampiin soseisiin, me löydettiin muksulta sellaisia pata-ruokia mitkä on melkein kokonaan soseutettu, ja niissä ei oo sattumia niin paljon kuin pasta tai peruna ruuissa. Nää oli siis niitä 8kk ruokia. Hedelmäinen kalkkunakiusaus, putarhurin lihapata ja kanavuoka oli nää ruuat. Noi kaks ekaa oli helpoiten alas meneviä.
 
Tsemppiä kaikille unikoululaisille! Meilläkin on tarkoitus aloittaa pikimmiten, ehkä jo ensi yönä. Minea syö vain kerran yössä 3-4 aikaan, mutta muuten on todella, TODELLA levotonta... Nukkumaan mennään siinä 21 aikaan ja puoleen yöhön asti nukkuu ihan hyvin, mutta sitten alkaakin levottomuus. Ollaan jouduttu ottamaan tyttö miehen ja minun väliin jo ennen yösyöttöä, eikä siinäkään oikein tahdo rauhoittua. Ja nyt sitten tänä aamuna heräsin siihen, mitä olen pelännyt: tyttö putosi meidän sängystä :'( Mies laittaa peittoja ja tyynyjä sängyn reunoille esteeksi aina kun herää töihin, mutta tänä aamuna Minea sitten päättikin ryömiä esteiden yli. Oli ihan hirveää herätä tömähdykseen ja huutoon. En käsitä miten en herännyt tytön kanssa samaan aikaan, kun yleensä herään siihen että hän alkaa "äheltämään" siinä vieressäni. Olen ilmeisesti nukkunut väsymyksen takia niin sikeästi, etten herännyt ennen kun vahinko kävi. Onneksi rauhoittui sitten aika nopeasti minun sylissäni, joten ilmeisesti ei käynyt niin pahasti. Putosi lampaantaljan päälle, joten kai se vähän vaimensi tömähdystä. Tuli kyllä niin paha mieli ja tietenkin säikähdin ihan kamalasti! Mutta nyt on siis loppu tämä meidän välissä nukkuminen ja täytyy opettaa unikoulun avulla tyttö nukkumaan omassa sängyssä. Ja samalla vieroitan yösyötöstäkin.

Menkoista Minulla on nyt ollut neljät säännölliset menkat ja vieläkin imetän. Täysimetyksellä mentiin melkein 6kk asti ja vieläkin tissitellään n. 6 kertaa/vuorokausi. Ei siis täälläkään toiminut painonpudotukseen eikä ehkäisynä :kieh:

Ruusu meilläkin nukutaan kahdet päikkärit hemarin lailla. Aika vaihtelee, yleensä yhteensä tulee nukuttua n. 3h. Mutta välillä on päiviä, jolloin nukutaan vain 2* 30min. Toisten päikkäreiden jälkeen pidän väkisin hereillä yöuniin saakka ja jos tulee kiukkua, niin laitan sitten aikaisemmin yöunille. Joskus kiukkuun auttaa joku uusi leikki tai lelu, tai kylpyyn meno. Näin saan yöunille menemisen pidettyä aika säännöllisenä. Päikkäriaikaa vaihdellaan välillä väsymyksen mukaan, mutta pysytään kuitenkin kaksissa päikkäreissä.

Ulpu ihanaa, että teidän unikoulu oli noin hieno menestys!!

Mistä muuten tietää jos pitää näyttää vauvaa lääkärissä putoamisen takia? Minea on kyllä ollut ihan oma itsensä, ryöminyt, leikkinyt ja nauranut, mutta pitäisikö kuitenkin varmuuden vuoksi käydä??

Toivo
 
Mun on nyt ihan pakko johonkin avautua ja valittaa...

Sara ei nuku eikä syö. Viime yö oli taas sellaista rumbaa kun olla jo voi. Nukahtaa, kääntyy mahalleen ja sit tulee huuto. Ja tämä toistui jo nukuttaessa noin kymmenen kertaa. Pari tuntia nukkui ja sama alkaa uudestaan. Ja taas pari tuntia. Yöllä meni sit hermot, tulin alas, vaunut olkkariin ja neiti sinne nukkumaan ja minä sohvalle. Sit nukkuikin siellä aamuun asti. Voi perse oikeesti.. Joo, ei pitäis valittaa, on nukkunut niin hyvin jo monta kuukautta. Mut miks just nyt?? Mä oon ite niin kuoleman väsynyt. Yölläkin olis tehnyt mieli heittäytyy maahan ja vetää kunnon itkupotku raivarit. Ens yönä, mä joko A. sidon sen sänkyyn kiinni B. laitan kapaloon C. raahaan vaunut yläkertaan tai D. kokeilen taas ilman mitään :kieh: :kieh: No joo... eiköhän se oo toi viimeinen vaihtoehto. Sit toi syöminen... Ei mene alas mikään muu ku hedelmä soseet.. Ei mikään muu sose. Maitoa menee kyllä sit senkin edestä. Varmaan eilenkin lipitti reippaasti yli litran maitoa. Pakkohan se jotain on syödä.. Tääkin mua ahdistaa ihan vaan siks, kun se paino ei tosiaan ollut juurikaan noussut kahdessa kuukaudessa. Ja nyt jos tää syömättömyys jatkuu, niin huh huh :'( :'( :kieh: :kieh:

Ja sit viel sekin, et mulla itellä on pienoinen ongelma mikä on nyt sit synnytyksen jälkeen jäänyt, ja luulin että olis jo korjaantunut. Eli aina kun mä oksennan, mulla on pöksyt märät sen jälkeen :kieh: :kieh: Voi jestas sentään et tää mun elämä tuntuu nyt niin vaikealta. Kai mä nyt vaan kerään itteni kasaan ja lähden ostamaan tenaa :kieh: Kiitos ja hei tältä erää. Kommentoin myöhemmin teidän juttuja.
 
Toivo82: Meille on käynyt samoin, pikkumies on muksahtanut sängystä juurikin aamutuimaan, kun mies oli lähtenyt töihin ja me jääty nukkumaan. Yleensä myös herään heti pojan touhuamiseen, mutta toisin kävi. Pieni mustelma tuli otsaan, ei onneksi käynyt pahemmin. Me ei käyty lääkärissä, kun poika oli ihan oma itsensä, eikä ollut mitään aivotärähdykseen viittaavaa oiretta. Meillä on nyt myös operaatio "omassa sängyssä nukkuminen" tämän putoamisjutun takia; nykyään imetän yösyötön sängyn reunalla istuen, jotten nukahtaisi poika kainalossa meidän sänkyyn. Tässä projektissa onkin ihan riittävästi hommaa, vielä en aio yrittää kokonaan vieroittamista yösyötöistä, jos poika heräilee vasta klo 02 aikaan. Koko ajan onneksi tuo ensimmäinen herääminen siirtyy lähemmäksi kohti aamua, joten uskon että se vähitellen jäisi pois itsestäänkin. Toiveajattelua? :D

Ihanaa, että aurinko paistaa! Kesäistä päivää kaikille mammoille ja pikkuisille!
 
Missah: voi sua! :hug:
Onks Saralla tullut jo hampuja? Voisko se ruoasta kieltaytyminen olla sita?

Meida typykin on vahan tiukkana siita etta suuhun ei sais katsoa. Ja puuro ei maistu yhta hyvin kuin ennen..Ja kaiken pitaa olla kylmaa - jaakaappikylma ruokakin maistuis! Oisko taa nyt sit kans sita hampaiden ylosnousemusta, kuten paapelo sita kutsui?

Toi nukkumisongelma on ihan samaa kuin meilla oli tassa muutama yo sitten (nyt on taas ollut 2 rauhallista yota valissa KOP KOP) ja ihan suoraan tuli siita etta alkoi konttaileen ja nousemaan tukea vasten seisomaan.

Voisko olla sita? Siina taopauksessa ei auta kai muu kuin aika.. Ma olen tassuttelulla saanut takas nukkumaan mutta ykskin yo meni sen 2 tuntia!

Voimia!!
 
Missah: koita jaksaa! :hug: Kyllä se menee ohi. Ihan varmasti Saralla on joku vaihe nyt menossa tai sitten tosiaan hampaita tulossa. Ja tohon sun omaan vaivaan: oletko treenannut lantionpohjalihaksia? Jospa jumppa auttaisi, niin ei tarvitsisi tenaan turvautua.

Me käytiin tänään 8 kk neuvolassa, oli kyllä turha reissu. Mitat saatiin, mutta lääkäri oli kyllä pihalla kuin lumiukko. Taisi olla opiskelija ekassa kesätyössään... Kysyi mm. viihtyykö tyttö vatsamakuulla ja kannatteleeko päätään. Ööö - olikohan nyt vauva 2 kk vai 8 kk???? Tyttö oli nyt ottanut reilummin pituutta, mutta paino on hiukan alamaissa, joten saatiin ohjeeksi antaa ruokaöljyä puuron seassa. Mitat oli 68,5 cm ja 7600 g, laitan ne myös Talvicille yv:nä.

Neuvolan jälkeen sitten vaippaa vaihtaessa tein kyllä NIIIIN ison mokan, kun käänsin selkäni hetkeksi, niin tyttö tipahti hoitopöydältä :'( Onneksi kuitenkin ehdin napata kiinni ennen kuin ehti lattialle asti, eikä pää kolahtanut tai mitään muutakaan vakavaa sattunut, mutta kyllä molemmat säikähdettiin niin maan perusteellisesti. Kyllä nyt soimaan itseäni, kun jäin säätämään niiden vaippojen kanssa selin tyttöön. Tuo nimittäin pyörii nykyään hoitopöydällä kuin väkkärä ja yrittää myös konttailla siellä, niin olisihan sitä pitänyt olla mullakin järkeä enemmän päässä, eikä ajatella, että jos ihan nopeasti vaan, niin ei ehdi pudota. :ashamed: Ehkä tästä opin.

Mutta aurinkoista päivää kaikille, nyt kahvin keittoon.

Ulpu & tyttö viikkoa vaille 8 kk
 
Heipä hei!

Missahille ISO :hug:
Kyllä se varmasti siitä, vaihe varmasti vaan ja menee ohi. Veikkaisin joko hampaita tai sitten on oppinut/oppimassa jotain kivaa uutta. Meillä ainakin menee yöt Iinalla niin päin honkia, kun on joku uusi taito tulossa tai sitten jos hampaat vaivaa mitenkään.

Ulpu:
:hug:
Onneksi säikähdys oli ainoa mitä tapahtui. Sattuuhan noita itse kullekkin.
Minulle riitti silloin ihan alku aikoina, kun tyttö humpsahti sohvalta alas. Sen jälkeen jäi hoitopöytä ja muut korokkeet kokonaan ja hoidin ja hoidan edelleen kaikki vaipan vaihdot ja pukemiset lattialla. Ulkovaatteet puen sylissä.
Ihan hirveältähän se tuntuu, jos oma pieni muksahtaa alas, siksipä varmaan jos kolmas lapsi joskus tulee, en hommaa koko hoitopöytää, kun itselle sillä ei juuri ole tarvettakaan. =)

Iina olikin eilen tehnyt 4:n hampaansa.
Nyt on oikein kunnon nökö hammas, ihan kuten minäkin :D
Ja kovasti seisoo ilman tukeakin monesti päivässä ja välillä nousee lattialla polvilleen seisomaan tai nököttää kyykyssä, hauskan näköistä :D

Ja minun pikku parvekeviidakko alkaa olla aika rehevä, kuukauden päästä varmaan täytyy pohtia minkälaisella arsenaalilla parvekkeelle ovesta edes pääsee, kun kukat ovat sen vallanneet.
Yksikin köynnös kiipeää jo kattoa pitkin :LOL:
Ja ekat kukat on avautuneet.
Laittelen niistä kuvia myöhemmin, kun joudan.
Nyt painun syömään :p

:wave:
 
Heippa ja alkuun Missahille iso voimahali,kyllä se siitä!! :hug: Välillä on huonompia päiviä aivan taatusti itse kullakin ja jaksaminen lujassa.
Meillä viime yönä jätettiin alkuyön tissittely nyt pois, mies sai yli tunnin nukuttaa pojua,ennenkuin sitten nukahti. Kyllähän siinä itku pienelle tuli ja selkeästi ihmetys että miksei tissiä tule?!Tehtiin vaan se moka,että olin siinä lähettyvillä,pitää varmaan olla kokonaan poissa silmistä että onnistuu paremmin??
Aamuyöllä sitten mies toi pojan mun luo syömään ja oli niin helluinen sitten kun viimein pääsi,pitkään söi ja nukahti :heart:

Tänään ollut mukava päivä,käytiin ystävän kanssa syömässä kaupungilla,molemmilla vaavit mukana ja sitten vielä jätskillä,njam :)
 
Missah: Kuulostaa erittäin tutulta tuon syömisen kanssa! Meillä oli kans tuo vaihe, että ei oiekin mikään ruoka mennyt alas, maitoo enimmäkseen joi. Mut sit yks kaunis päivä kovan itkun jälkeen pieni hammas nökötti suussa! Nyt niitä on jo kaksi! Samaan syssyyn oppi myös istumaan ja konttaamaan ja nyt seisoo. HETI rauhoittui yöunet ja ruoka maistuu kun kuluttaa niin paljon! :) Että toivon ja uskon että teilläkin on vaan joku kehittymisvaihe menossa ja ihan varmasti aikanaan helpottaa!! VOIMAHALI :hug:
Välillä on itelläkin tullut hetkiä että voihan V#%&u!!! :headwall: Ihan kun kaikki pitäisi mennä vaikeimman kautta! Mutta onneksi kestää yleensä lyhyen aikaa ja kohta jo helpottaa :)

Koitetaan jaksaa mammat! :)
 
Heipä hei taas!

Nyt on kerroskiisselit tehty, hyvää iltapalaa siis luvassa :D

On ihan totta, että jotkut päivät on ihan syvältä, aamusta saakka useimmiten ainakin meillä.
Silloin kaikki on vähän pahalla tuulella ja se jokaisen pieni kenkku kasvaa yhdessä isoksi :/

En tiedä, mutta itse olen jostain syystä ottanut kaikki Iinan kiukku päivät tai hankalat kaudet jokseenkin tosi rennosti.
Esikoisen ollessa vauva olin ihan helisemässä.
Ehkä siinä sitten oli se, että ei ollut mitään kokemusta ja vaikka kaikki sanoi, että kyllä se ohi menee, niin tuntui, että sitä purnaamista kestää ja kestää.
Nyt sitten kun tietää, että ohi se ihan totta menee, niin osaa ottaa vähän lunkimmin.
En sano etteikö ottaisi päähän ne huonot ajat, mutta en ole siis helisemässä/vaipumassa epätoivoon.

Jassoo, mitähän nuo kaksi taas...ihan hiljaista, ei voi tietää hyvää...lapset on hiljaa vain jos nukkuvat tai tekevät tuhmuuksia ;)
 
Kuvia parvekkeelta:

Suurin on Kelloköynnös. Vieressä oikealla on Mökinihmekukka, joka on vaihtanut tänään paikkaa. Ikkunan edessä naruja pitkin kasvaa Päivänsineä ja betoniseinällä on hernettä ja kanariankrassia.


toinen Kelloköynnöksistä.


Toinen Päivänsini.


Täällä onkin sitten kaikenlaista, kuten tuo Mökinihmekukka. On Sarvileukoijaa, Kesäleimua, Kirjokiertoa, PALJON Mustasilmäsusannaa, Kesämalvikkia ja seassa piilossa kiipeilee myös Miinanköynnöstä.


Sitten Tammenlehtisalaattia.


Pyöreää porkkanaa.


Ja sitten tässä on pieni ja vaatimaton, mutta uskomattoman hyväntuoksuinen Sarvileukoijan kukka. Kokoa on vain reilu peukalonpää, mutta jo yksi kukka täyttää parvekkeelle huumaavan voimakkaan tuoksun.


Ja köynnöskrassin ekat kukat.






Noin ikkään. Siinäpä kunnon pläjäys rehuista :D
 

Yhteistyössä