~LOKAKUUN lapset **2010** elokuussa <3~ 2 vauvaa syntynyt !

Nonnii tulipahan nukuttua vähän reilu 3h viime yönä.
Vauveliinin isä päätti eilen ilmottaa, ettei meinaa olla misään tekemisissä muhun eikä varsinkaan lapseen..
Aikasemminhan se oli tässä mukana ja sitten kun päätti lähtee niin lupas olla paljon mukana lapsen elämässä ja auttaa noin muutenkin, mutta näin nyt sitten.. Sain samalla kuulla että sillä on ollu uus nainenkin jo hyvän aikaa, se ei tiedä lapsesta mitään. Eipähän tuo uus nainen mikään ihme oo, lähinnä nyt vaan lapsen puolesta ahistaa ja ärsyttää.. Tekee hyvää masennukselle, stressille ja supisteluille.. Yöllä kun alko supisteleen oikein urakalla, mutta onneks helpotti eikä nyt oo ollu mitään vähään aikaan. Pitää koputtaa puuta..
Ainakin se joutuu isyystestin tekeen ja elatusmaksutkin jossain vaiheessa tulee, ettei se lapsi katoo vaikka se niin sitä toivois ja haluis..
Kauheesti se vaati, että mun pitäis sanoo kaikille lapsen olevan jonkun muun kun sen..

Lapsen isän vanhemmat siis tietää tästä, mutta kukaan muu niiden suvusta ei tiedä, vaikka niillä mummut sun muut on toivonu kauheesti lapsenlapsia mitä ei oo koko suvussa ja ne meinaa salata koko lapsen olemassa olon. Sen yks kaveri jopa tiesi, muuten ei oo lasta olemassa..

Mä jännitän tässä vauvan tulossa lähinnä sitä miten pärjään yksin, varsinkin jos toi masennus pukkaa taas päälle pahempana.. Äiti nyt sentään on luvannu jonkun verran auttaa, muttei sekään nyt voi kauheesti.. Mullakaan kun ei oo yhtään kokemusta pienistä vauvoista.
Yritän osakestoilla, mutta saa nähdä mitä siitä tulee.

Multatassu 31+6
 
Multatassulle ihan hirveästi voimia loppuraskauteen ja vauvan syntymän jälkeiseen aikaan! :flower: Tuon kyllä minusta mieheltä niin törkeää ja pelkästään lastakin ajatellen :(

Kuulostaa ehkä tosi tyhmältä, mutta koitahan olla stressaamatta liikaa, asioilla on aina tapana järjestyä ja muistat vaan rohkeasti heti neuvolassa kertoa jos alkaa tuntumaan liian raskaalta niin kyllä sitä apua aina jostain löytyy!


Täällä tyyppi on keksinyt ihan uuden harrastuksen, kun makaan puoliksi selälläni/puoliksi istun niin joko jalkaa tai kättä on hirveän kiva yrittää työntää tuosta navan kohdasta läpi! :D Tuntuu lievästi epämielyttävältä kun nahka on muutenkin aika kireällä. Minusta tuntuu että tämä tyyppi ei ole pää ylös-tai alaspäin vaan se on poikittain tossa keskellä mahaa, mutta jos näin on niin eiköhän se siitä käänny vielä..

Oli kyllä näin ekakertalaiselle tosi hurjaa tuntua se pienen ihmisen jalka tuosta vatsanahan läpi! tuli ihan erilainen kuva pienestä ihmisestä :heart:

Noita peloista, niin täällä kyllä vähän jännitetään kaikkea, vaikka yritänkin kovasti itselleni uskotella että kyllä se kaikki sitten hoituu omalla painollaan. Ehkä suurin pelko täällä on se lapsen siirtely ennen kun lapsen niska vahvistuu, samoin synnytyksestä pelkään ehkä eniten sitä jos joutuisi sektion tekemään.

Täällä on kelalta tullut päätös että pakkaus saadaan ja vanhempain rahaan tarvitsivat vielä jotain lisäselvitystä joten eiköhän sekin päätös kohta tule.

ihanaa v.loppua kaikille!
R ja pyöriäinen 27+5 (?)
 
Voi ei, millaisia uutisia, Multatassu! Tosi kurja tilanne. Oletko puhunut masennuksesta nlassa? Onko ystävilläsi lapsia lähipiirissä? Nyt kaikki mahdolliset tukijoukot käyttöön jo hyvissä ajoin ennen synnytystä! Itse kärsin pelkän synn. jälkeisen masennuksen (ilman sen kummempia syitä kuin hankala synnytys), enkä toivo kenellekään samanlaista vellomista yksin mietteidensä kanssa. Jaksamista sinne :hug:
 
laitoin multatassu sulle yv:tä :flower:

tää kuumuus heti aamusta ja huonosti nukuttu yö tekee musta ihan vajaan niin en nyt ala edes yritä kirjottaa muuta |O , oon niin kyllästyny tähän kesään!!!!!!!!!!

Emmabella ja tyttö 32+2
 
Edellisessä neuvolassa kyllä puhuin masennuksesta, mutta uudessa en ole vielä päässyt siitä puhumaan kun viime kerta oli tosi nopee.. Edellisessä paikassa sanottiin vaan että lääkkeet sitten vaan eikä muuta, mutten nyt haluaisi mitään lääkkeitä alkaa syömään varsinkin kun aina ennen ne on pahentanut n. kuukaudeksi oireita samoin paniikkihäiriö on ollut ihan järkyttävä ennen kun alkaa helpottamaan. Mielummin oon ilman niitä ja pitää kattoo miten synnytyksen jälkeen, toivottavasti vaan ei tuu synnytyksen jälkeistä masennusta. Onneks vyöhyketerapia vähän helpottaa ainakin hetkeksi aikaa ja kun käyn siellä 2krt/kk niin ei ehdi ihan niin paljon tulemaan oireet takaisin varsinkaan jos nyt ei olisi tämmösiä ylimääräsiä asioita välillä. En sitten tiedä auttaako vyöhyketerapia vai siellä puhuminen enemmän, mutta auttaa kuitenkin.

On mun serkulla reilu 2v. lapsi, se sai lapsensa 17-vuotiaana ja nykyään on myös yksinhuoltaja, mutta me ei olla kauheasti tekemisissä ja enolle on tulossa toinen lapsi joulukuussa, mutta nekin asuu vähän kauempana. Muilla ei sitten pienempiä lapsia ole. Monet sukulaiset ja mun vanhempienkin kaverit sanoo, että voi ottaa sitten hoitoon jos tarvii, mutta vähän luulen että mun äiti on ainut joka ihan perus arjessa voi auttaa minkä pystyy, toki isäkin auttaa välillä jos vaan ehtii.
Yritän kyllä koko aika olla stressaamasta liikaa, keskittyä vaan tulevaan kääröön ja nyt mahan elämisen tuijottamiseen:)

Tääkin masukki on jo pari viikkoo yrittänyt tunkee tuosta navan vierestä ulos, se on kyllä aikas hauskan näköstä kun maha vaan venyy ja venyy, välillä se taitaa venyttää itteensä kun molemmilta puolilta mahaa yrittää punkee pihalle samaan aikaan:D

Kyllä mä luulen, että tää tästä alkaa helpottamaan taas jossain kohtia kunhan vaan tottuu tähänkin ja masukki nyt vaan pysyis vielä omassa paikassaan eikä päättäis tulla ennen aikojaan.
 
Tilanne on meillä edennyt nyt siihen,että tämän päivän valkuaisarvo on 7,4g, ja sektio tapahtuu viiden aikaan. Eli kolmen tunnin päästä meidän esikoinen on maailmassa. Oma olo on aivan kamala,sattuu ja olen ihan sekaisin,mutta oli pakko tulla purkautumaan tänne,kun mieskin vasta matkalla sairaalaan.

Nyt kaikki sormet ja varpaat ristiin,että kaikki menee hyvin, ja meidän pikkuneiti pääsee turvallisesti maailmaan.

päivittelen strategisia mittoja sitten kun pääsen ensviikolla koneelle.

-pokermama ja kohta uunituore Irmeli-
 
pokermama, täällä on kädet ristissä ja toivon parasta teille kaikille :hug:

Multatassulle
voimia tilanteeseen! Kannattaa jo nyt hyvissä ajoin ottaa tukijoukot ympärille ettet jää ihan yksin. Ja pyydä apua, sinun on pakko uskaltaa avata suusi, muut ei sitä puolestasi tee. Harvoin ympärillä olevat ymmärtää sen todellisen tilanteen ja tunteet...


Zeena 32+0
 
Pokermamalle ja pikku Irmelille onnea matkaan! :heart:

Multatassu, kauhea millaista välinpitämättömyyttä lapsen isältä! Rohkeutta, monet muutkin naiset ovat pärjänneet ilman lapsen isää. Hienoa jos sinulla on äiti auttamassa. Sitten niitä mammakavereita vaan haalimaan. Helpottaa kummasti jaksaa arjessa, kun on samankaltaisissa tilanteissa olevia ystäviä joille jutella. Tsemppiä!

Supistaa, närästää ja kolottaa... Helteet riittäisi jo kiitos.
Leli 31+1
 
Peukut pystyssä tääläkin pokermaman ja vauvan puolesta!

Ja multatassulle tsemppii, muistat vaan pyytää apua aina ku siltä tuntuu :heart: Kyllä mulle se mies oli tositosi tärkee vauva-aikana, ku meillä ei muuta apua ollu, eikä oo edellee, lähettyvillä :/

Tästä nyt ei oo varsinaisesti apua, mut tosta vauvan kääntöyrityksestä, ni mullaha oli esikoine perätilassa synnytystapa-arviossa rv 36+jotaa, varattii aika kääntöyrityksee 37+jotaa, mutta luojankiitos vauva oli kääntyny just (edellisenä yönä) iteksee ympäri raivotarjontaan! Mä menin sinne ja ne ultras onneks eka ettei tarvinnu makoilla sielä turhaan. Mä ainenki oisin saanu supistuksenestolääkettä ja siitä kuulema tulee melkee kaikille huono olo, ite jännitin sitä kyllä paljo ja varsinki sitä ku pitää ensi makoilla pää alaspäi et mitäs jos tulee vessahätä ku eihä siitä saa sit nousta :D Mut meilä kävi nii onnellisesti tosiaa ettei tarvinnu sit ees yritää kääntää.

Mua oikeen sattuu aina jos vauva punkee pidempää itteesä johki suuntaa, yleensä toho kylkee! Oon vaa sillee et olisitko kiltti ja lopettaisit :D Mut kiva että liikkuu :)

MissHappy rv 30+6
 
Sunnuntaita!!

Multatassulle paljon tsemppejä!! :hug: Tosi kurja tilanne, muistathan pyytää apua neuvolasta ja läheisiltä, ettet koe jääväsi täysin yksin lapsen kanssa! Ja täälläkin kaikki ovat varmasti hengessä mukana!

Pokermamalle :hug: Toivottavasti kaikki menee hyvin ja kohta teillä on pikkuinen nyytti sylissä!! <3

Tänään itsellä poksuu maaginen 30+0.. vielä äskettäin tuntui niin kaukaiselta, mutta äkkiä aika on kulunut!! <3

Piti enemmänkin kirjoitella, mutta nyt on ajatukset jotenkin sekaisin..ja tää helle pehmittää pään!

Koitetaan kärvistellä..syksy on jo melkein täällä!!

Minkuli ja pikkuheppu 30+0
 
Jaiks, peukkuja ja varpaita pokermamalle!

Ja jaksamista multatassulle :hug: Ihan sama ajatus kun muilla, älä epäröi pyytää apua. Ja harkitse vielä sitä lääkitystä. Jos se kuukausi menee heikommin niin tilanne kuitenkin pidemmän päälle varmaan helpottaisi?

Onkos täällä kellään hampaat liikkuneet? Musta tuntuu että ainakin yksi hammas on alkanut vaeltamaan vähäsen. Kummallista.

Täällä myös riittää helteet kiitos. Nyt.

Sofiia 24+5
 
Voi turhan aikaisin piti Irmelinkin tulla maailmaan. Mutta terveys ennen kaikkea. Toivotaan, että kaikki meni hyvin.

Multatassulle tsemppiä ! Törkee jätkä ! Ei tollainen ansaitsis lasta ollenkaan. Vielä omat paskiasvanhemmat tukevat mokomaa.

Huh ! Mikä kuumuus ! Käytiin Särkänniemessä. Arvatkaa, kävikö jalkojen päälle. Oli siellä kyllä muitakin möhömahoja. Pikkuäijätkin ihan poikki. Makkaraperunat ei ollut mittauksen mukaan ihan paras rd-ruokavalio valinta

Discovery 31+0
 
Hei!

Pirkko23: Kiitos hierontavinkeitä, kävin hierojalla ja sain kylkihieronnan, oli kyllä tosi rentouttava asento!

MinkuK: Mä teen isyyspakkausta parhailaan. Tavoittena antaa syyskuun alussa kun meillä 1v hääpäivä! Mitä kaikkee sä laitoit sun pakkaukseen? Mä oon aatellut suklaata, sisuja, korvatulpat, sit yks kirja mulla on ja aattelin tilata netistä jonku kivan paidan vauvalle ja ehkä myös isälle...

mama-L: Mullakin kipeät supistukset tulee illalla ja yöllä ja herään niihin, mulla ei juurikaan montaa tule pitkin päivää, et jotenkin tohon nukkumiseen liittyy... Toivottavasti sulla helpottaa mut jos jatkuu niin kannattaa käydä siellä lääkärissä...

Multatassulle
tsemppiä ja halea :hug:

Pokermamalle paljon paljon paljon onnea ja kaikkea hyvää sektioon!!!! Pidetään peukkuja ja toivottavasti kaikki menee oikein hyvin!!!

Huoh, kun ulkona on painostava ja seisova ilma... täälläpäin ilma on jotenkin sumea, jotuu varmaan niistä Venäjän metsäpaloista... lehdessä luki et ilmanlaatu ollut Juväskylän alueella erittäin huonoa... onkohan siitä raskaudelle mitään haittaa?!? No, ehkä ei pidä miettiä liikaa...

Jaksamisia kaikille!

-Kultasiipi ja Pikku-Neiti Ilmari 31+2
 
Lueskelin "rästejä"...
Isot halit ja tsempit Thymelle ja multatassulle!! :hug: :hug:

Sofiia: Mulla on hampaat kanssa liikkunu!! Oikomishoito jäi kesken, kun eivät voi laittaa implantteja raskauden aikana... Nyt hampaat liikkunu sen verran ja nopeasti, että pelkään monen vuoden työn menneen hukkaan... ;(

( * ): Täällä taas supistelupäivä... Menkkajomotusta ja supistelua sekä kuumia aaltoja ja sydämentykytystä? Johtuisko mun lääkityksestä, syön verenpainelääkettä supistuksenestoon? Huomasin myös, että suoli on alkanut tyhjenemään? Supistuksen aikana tulee karmee hätä ja olen istunu tänään veskissä MONTA kertaa ja tuntuu, ettei itse tarvitse punnertaa yhtään? En sitten tiesdä onko merkki jostain vai loppuiko vaan mun viikon ummetus tähän?

Mulla nousi siellä osastolla maito rintoihin ja nyt onneksi laskikin jo... Jotenkin ajattelin, että supistukset olis liittyneet tähän maidon tuontantoon myös? Eilen ei supistanut melkeen ollenkaan ja tänään alko jo yöllä kahen aikaan...

Mies lähti tänään kasarmille pitkästä aikaa, saas nähdä miten jaksan taas yksin... Nukkuminen on ollu aika haipakkaa kyllä, tuntuu että välillä kroppa luulee 4 tunnin olevan tarpeeks? Todella pätkittäistä uni ja kaikenmaailman vaivat ei auta ainakaan tilannetta...

Todella pistää miettimään kauanko tätä odotusta on jäljellä, lääkekuuria enää 4 päivää jäljellä ja sitten voi jo tapahtua... Täytynee vaan ottaa vastaan mitä tapahtuukin :heart:

Kaikilla tuntuu olevan jotain vaivaa edes, tasasesti tsemppiä ja voimia kaikille :hug:

Lara- ja Väkkärä 33+3
 
Pokermama ja Irmeli,

Olette ajatuksissani :heart: Toivottavasti kaikki sujui hyvin! Jään odottamaan kuumeisesti kertomustasi. Turvallisia ensimmäisiä päiviä pikkuriikkiselle ja äidille pikaista paranemista.

Noora ja Vilja 28+5
 
Täällä sitten tapahtuu aina jotain jänskättävää...Taitaa käydä aika vähiin!

Täälläkin on alkanut supistelut. Sekä kivuttomia että kipeitä tulee, kuitenkin enemmän harjotussuppareita. Välillä saattaa tulla useempi peräkkäin, monta päivässä ja soittelinkin neuvolaan ja katotaan tilannetta ens ti neuvolakäynnillä. Sitä nyt sit ootellessa. Tänään on ollu aika huono päivä. On ollu tuskasen kuuma ja on tullu ajeltua autolla niin on supistellu enemmän.Mä niin odotan syksyä ja ihania viileitä ilmoja!!

Lara:lle tsempit täältäkin odotukseen, toivotaan että pieni vielä viihtyis hetken massussa. Aina pitää kurkata sun tilanne kun tänne tai faceen menee :)

Koitetaas mammat kestää vielä vähän helteitä ja sit nautitaan täysin rinnoin viileistä ilmoista kun niitä meille suodaan!!

Nyt lepuuttaan kun masua taas kiristää...
hömpiäinen 29+4
 
Pokermaman Irmelille on täällä sormet ja varpaat ristissä! Ja peukut pystyssä. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja saat tulla kertomaan iloisia uutisia tänne :heart:

Kultasiipi mulla oli pakkauksessa vähän kaikenlaista, laitan kopsuna tähän listan tavaroista (Pakkauksessa oli siis printattu lappu sisällöstä )

Esikoisen syntymän juhlistamiseen

Pieni pullo kuohuviiniä (sallittu varpajaisiin)

Apuja vauvanhoitoon

Mies hoitaa vauvaa -kirja (hyödyllistä tietoa ja vinkkejä )
Puhdistusliinoja (putsaamiseen)
Sinkkivoide (vaippaihottuman varalle)
Kumihanskat (isin käsien suojaksi)

Isin ja vauvan yhteisiin hetkiin

Kylpyankat isille ja vauvalle (kylpemisen pitää olla hauskaa)
Kylpypyyhe (kuivatteluun)
Rokkaavat vaatteet (samiksille)
Pehmokirja (yhdessä luettavaksi)
Ipanapa iltalaulut -CD (unipuuhiin apua)
valokuvakehys (muistojen tallentamiseen)

Isin hyvinvointiin ja jaksamiseen

Energiajuomaa ja pikakahvia (kun väsy iskee)
Sisua (sisua tarvitaan aina)
Brejk-suklaata (kun tarvitset taukoa)
Stressitissi (kun aidot ovat varattuina)
Korvatulpat (käyttö vain äidin luvalla)
Vapaa-ajan hakemus (isin omaan aikaan)
Ensimmäinen sana on isä -kirja (viihdettä ja vertaistukea)

Kylpyankat oli siis sellainen pieni ja iso, bud designin pilkulliset ankat. Iskän lempibändin paita isälle ja body vauvalle, vauvanhoitojuttuja ja "isinhyvinvointi"juttuja. Stressitissi on Europehousesta ostettu tissin näköinen stressipallo (mies tykkäs :D :LOL: )

MinkuK ja Möttönen 29+0
 

Yhteistyössä