~LOKAKUUN lapset **2010** heinäkuussa <3~ 1 vauva syntynyt !

pokermamalle täältä kanssa tsemppitoivotukset! ja bubbelille myös! :hug:

täältä tänään neuvolakuulumisia:
rv 30+6
-painonmuutos/vko +426, kuulemma ihan maltillinen nousu kun ottaa huomioon turvotuksenkin
-verenpaineet 123/72 eli ihan ok
-pissa puhdas
-hemoglobiini 122, joka toinen päivä pitäis muistaa ottaa rautaa ettei pääse laskemaan näin loppuviikoilla
-sf-mitta 30 ja vauva edelleen rt:ssa (jee)
-syke 130 ja liikkeet ++

kaikki oli siis hyvin ja seuraavan kerran neuvola tasan kahden viikon päästä.
painoarvioo ei nyt heittänyt mutta käyrää kun kateltiin niin "hienosti kasvaa" kuulemma, keskikäyrältä tosin pompsahti vähän yläpuolelle. ja nyt vähän panikoituttaa että kuinka iso tyttö tosta kasvaa...

eipä tässä nyt muuta, eilen oottelin että olis tännekin saapunut se hurja ukkosrintama mut p**kanmarjat :| (tykkään siis ukkosesta ja myrskystä :) )

noonie+plikka 30+6
 
Ensinnäkin voimia pokermamalle!

Pitkästä aikaa tänne kirjoittelen. Täällä eilen aloitettu rairasloma supistusten takia. Aikaisemminkin töissä ollut suppareita on/off, mutta eiliset eivät sitten loppuneet ollenkaan. Vauva oli myös tosi levoton koko päivän. No päivystyksen kautta lääkäriltä 2 viikkoa saikkua. Suoraan sanoi että harvemmin näissä tapauksissa enää töihin palataan, mutta voin kokeilla sitä 2 viikon päästä. Ihana tunne muuten kun on maha rentona nukutun yön jälkeen. Eilisen koko päivän oli kova.

Mua jännittää vaan tuo että kun jäin näin aikaisin, niin mun pitäisi viikon olla Kelan päivärahoilla TES:sin mukaan ennen äitiyslomaa. Mitä se käytännössä tarkoittaa ja miten haetaan? Onko muilla sama tilanne? Vaikuttaako jotenkin vanhempainrahaan tms.? Inhottavaa kun saikkukin tuo lisästressiä, kun stressin vuoksi osaksi juuri nuo supistelut tulleetkin.

Painoa tullut tännekin 14 kiloa yhteensä! Ihana kuulla että ainakin Neilalla ja Arual83lla ainakin sama juttu. Kropat on erilaisia, niin en ole jaksanut stressiä ottaa, uskon että paino tippuu yhtä nopeasti kuin tulikin. Ja jos ei tippuisi niin sitten tiputetaan.

Mulla kanssa vanhenpainrahapäätös saamatta, en todellakaan aio vauvan vaatteita silittää ja haluaisin tottakai täysimettää ainakin 6 kk. asti. Mahaa olen rasvaillut kookosöljyllä eikä vielä ainakaan (kop kop) arpia tullut.

Minkuli Tuo isyyspakkaus idea kuulostaa tosi hauskalta! Mitä sun pakkaus sisälsi?

Ja nyt tyhmä kysymys: Mulle sanottiin että painoarvio tehdään vasta viikolla 35, voiko sen itse laskea jotenkin siitä paljonko painoa tullut raskaana vai lasketteko sen sf-mitasta?

T. Pirkko23 29 + 4
 
Tukipäätös. Meillä ei ole vielä tullut. Johtunee siitä etten ole saanut aikaiseksi toimittaa sitä raskaustodistusta kelaan. muut paperit on jo siellä.. Meillä on asuntolainan kuukausilyhennys myös tuon 1500 ? ja yhtiövastike 260 ?. En aio näillä näkymin pienentää mitään maksuja. Uskoisin että pärjäämme koska nyt jää kuukausittain käteen ylimääräistä ja ennestäänkin on säästöä. Katsotaan sitten kuinka käy koska olen suunnitellut olevani kotona 3 vuotta! Onkos muilla suunnitelmia sen suhteen?

Uimisesta
Uida saa niin kauan kun kohdunsuu on kiinni. Ihme terkka :headwall:

AlkoholiRintamaidon alkoholipitoisuus on sama kuin veren. Eli jos promilleja on aikuisella 1, silloin rintamaito on 1 promillesta. Sama koskee krapula aamua, pumppaaminen ei sinänsä hyödytä koska maidon alkoholipitoisuus laskee samaa tahtia kuin veren.

Terkuin P123 30+3
 
Pirkko23, onko sulla työsopimus voimassa? Tuollaisissa pitemmissä sairauslomissa on ihan normikäytäntö, että homma hoidetaan kelan kautta. Käytännössä sinä saat ihan normaalin palkan, mutta kela siis korvaa työnantajalle. Ei se vaikuta sun äitiyspäivärahaan. Eli lyhyissä sairauslomissa ei tarvitse asioida kelan kautta. Siitä siinä on kysymys.
 
Niin ja Pirkko ei sinulla minun mielestä ole ennen äitiyslomaa niin paljon saikkupäiviä, että putoaisit Kelan päivärahalle. Meillä saa ainakin sairastaa sen 60 päivää, joillakin aloilla enemmänkin täydellä palkalla.

Minä olen saikulla seuraavaan kontrolliin eli 12.8, saakka neljän diagnoosin turvin :). Katsoin koodit ja yksi aika mielenkiintoinen eli vain riskiraskaus. Töihin en varmaankaan enää mene. Loma alkaa jo 6.9.

Järjettömiä nuo kirjoitukset alkoholista ja imetyksestä. sanoohan se jo järkikin, ettei voi juoda. Itse todella harvoin join lasillisen viiniä ja ajoitin imettämisen niin, että oli mahdollisimman hyvin poistunut elimistöstä.

Meillä on lainan lyhennys n. 2000 euroa ja saa pysyä samana.
 
Thyme: Nuo päivät hiukan vaihtelee eri TESsien mukaan. Meillä saikkupäiviä on vain 28 täydellä palkalla kun on ollut tämän aikaa töissä mitä olen ollut ja työsopimus on siis voimassa. Mulle tulee siis 33 päivää, eli 5 päivää menee tuon sallitun yli. No, eipä tässä tilanteessa muuta voi kun tokaista että siinäpä menee. :| Nyt vielä ajattelen että menen kokeilemaan töitä ja samalla saan perehdytettyä uuden tekijän työhön, mutta tottakai jos supistelut jatkuu niin jään pois. Automaattisesti en hae jatkoa s.lomaan. Tilanteen näkee sitten 2 viikon päästä.

Mä en kanssa ymmärrä tuota alkoholi- ja imetyshommaa ollenkaan. Jo ajatus siitä että äiti juovuksissa imettäisi vauvaansa on kuvottava.

Ja mä toivoisin myös että pystyisin olemaan kotosalla sen 3 vuotta, mutta mies valitettavasti myös sosiaalialalla, joten rahallisesti en tiedä kuinka onnistuu. Sen näkee sitten ensi kesänä.
 
Pirkko23, sitten on eri asia. Sinulla on siis sairauspäiviä kertynyt jo yli sen rajan.

Imetyksestä sen verran, että yhden olutlasillisen jälkeen voin vielä imettää. Olut heruttaa muuten tosi kivasti maitoa, joten jos alussa on herumisen kanssa ongelmia, niin yksi olut nassuun ja johan on muksulla parin tunnin päästä mitä syödä. Osittain tuo oluen aiheuttama heruminen johtuu todennäköisesti siitä, että äiti rentoutuu.

Painoa on ensimmäisestä neuvolakäynnistä tullut noin 7kg. Siinä sen pidänkin loppuun saakka, raskausdiabetesdiagnoosin vuoksi minulla ei ole tarvetta kerätä enempää elopainoa. Viikon 23 jälkeen ei ole paino enää noussut. Hyväkarppauksella pidän sokerit tasaisena ja painonnousukin on pysähtynyt. Normipainoinen olin ennen raskautta.
 
Tsemppiä pokerimamalle ja bubbelille :flower:

Paino: On niin hyvissä lukemissa muutenkin että olen iloinen että alkuun lähti se 4-5kg, ja nousi 7kg takaisin kunnes taas on pudonnut kuukaudessa 2kg, kiitos helteiden kun ei maistu mikään. Että varsinaisesti sitä on tullut entisiin lähtöhin lisää se 4-5kg. Esikoisesta tuli 12,5kg ja nyt kyllä saisi pysyä tässä, terveellisillä syöisillä.

Täälä on alettu rekentamaan vauvalle kaappia, johon tulee hoitopöytä ja vaatteet yms. Kun ei meille mihkään muuten hoitopöytää mahdu niin itegroidaan keittiön kaappiin, luovuutta. On sitten vesikin lähellä. Ja muutekin siivottu ja järejestetty komeroita, kai tää on nytten sitä pesän rakennusta. Sekä pitkät toiminta suunnistelmat mitä pitää keretä tehdä ennen lokakuun alkua, kuten kirpparille pöytä ja sallaista.. Että katotaan onnistuuko :D

Taikamyrsky 30+
 
pokermama ja bubbeli, take it eaaaasy!!! :hug:

Ihana mahtava kelien viilentyminen tapahtunut täällä tänään... Nyt 23 astetta ja tuulee. Puolipilvistä. Tälläsiä näiden kesäkelin pitäisi olla. Kelpaa!

Minä olen kyllä uinut järvivesissä. Multa on tosin pariinkiin otteeseen tsekattu paikat että mitään ei ole auennut vaikka suppailee. Sama oli esikoisenkin kanssa. Sillon lilluin vielä rv 36 autuaana uimahallin poreissa ja kyllä teki kipeälle selälle gutaa. Tämän kanssa ajattelin myös käydä vielä tässä syksyn puolella parit uimajumpat vetämässä kun keväällä aloitin. Siis äitiysvesijumpan. Tämä siis tietty jos ei jatkossakaan mitään ihmeempiä alakerrassa tapahdu.

Imetys ja juominen... Juu ei sovi minustakaan yhteen. Yksi saunaolut tai siideri on ihan ok mut enpä mä silti pulloa kourassa pitäis sillon kun toinen on tissillä. Ällöttävä ajatuskin. Mut jos tietää ettei pariin tuntiin imetä niin kyllä minusta sitten voi. Tosin ykkönenkin käy esim. yhtä hyvin, mä en edes huomaa maussa eroa... Alkoholiton kotikalja on hyvä maidonnostattaja, sitä saa ainakin meillä synnytyssairaalassakin ruoan kanssa!

Mäkin tein esikoisesta isyyspakkauksen miehelle, yhdessä sitä oli sit kiva katella. Mies oli ainakin ihan tippa linssissä! Suosittelen kaikille. Plus että taidan tehdä tästä toisesta itsekin. :heart: Mies oli jo jostain netistä bongannut sellaisen tutin missä luki että "Isin pelikaveri". Sellanen pitäis kuulemma saada... :D Jos nyt poitsu edes tutille alkaa kun meidän neiti ei ikinä tuttia syönyt.

Eipä täs nytsillään sen kummempii mulla... Kahvia kuppiin,

mama-L ja Ukko 30+4
 
argh! kirjoitin 2 kertaa ja johonkin hävis tekstit!!!!!!!!!!!!!! |O

nyt en enää jouda paljoa kirjottaa, pokermamalle jaksamisia ja tsemppejä sairaalaan! bubbelille myös halit!

painoa mulle tullut +20kg :'( :'( :'( :x :x

taidan olla ainut joka silittää vaatteet, oon ihan säälittävä :LOL: :ashamed:

eilen illalla iski pesänrakennusvietti, nyt on revitty tapetteja ja ostettu maalia, vielä pitäisi nyt just rientää k-rautaan ostamaan tapetteja.tää on niiiiiiiin tätä.

POKS JA PAM!! emmabella 31+0 :heart:
 
kuulumisia neuvolasta

paino noussut nyt hieman maltillisemmin n 200g/viikko, terkkakin oli ihan tyytyväinen vaikka turvotukset onkin selkeä ++. sf mitta 30 ja pissa puhdas. rr 106/65 p75 joten ei ainakaan liian korkealla ole, Hb 118 ja ruokavaliolla sitten koetetaan entrata..appelsiinia, parsakaalia ja maksaa..kohtuudella mutta kumminkin saa syödä :D

mites muilla työnantaja maksaa palkkaa? mulla maksaa sen 4kk jonka jälkeen sitten äippärahalle, elikkäs joulukuusta. Onneks veronpalautuksia on tiedossa niin hieman ees auttaa, ja autolainakin on jo poissa. JOS jään kotihoidon tuelle niin sitten pitäne tota lainan kk erää omalta osalta laskee sinne 500e/kk paikkeille että saan maksettua. Te joilla asuntolainaa, kaunko olette laskeneet laina-ajaksi? eli koska laina on maksettu?? Meillä näillä lyhennyksillä pitäisi asuntolainan olla kokonaan kuitattu 2019 elikkäs 9 vuoden päästä ja siinä on jo remppalainaakin. . .ja varmaan jonkinlaista remppalainaa vielä joudutaan vielä ottamaankin kun laitettavaa on :|

Kuumuus meinaa sotkea yöunia pahemman kerran ja uni tuleekin monesti vasta aamuyöllä...sitten vielä kysymys, miten lie helteillä käärmeitä liikenteessä..ootteko törmänny mustikka yms marjareissuilla??? mustikkaan tekis mieli mutta lasten kanssa mietin et täällä muutoinkin kohtalaisestin käärmeitä, et onko niitä nyt norm. enempi vai vähempi kun on niin kuuma...nyt ulkona mukava tuuli, pesin mattoja aamulla ja nyt seuraavaksi ois ohjelmassa kuusentaimien polkemista esiin heiniskosta :D hyötyliikuntaa parhaimmillaan..*nauraa* eilinen meni vaan maatessa kun mittari näytti +37 varjossa..ei jaksanu mitään....

Neila rv 28+5 jos oikeen muistan....

mitä mieltä olette muuten nimestä "mimmi" on nimittäin mummin nimi ja mietittiin sopisiko se mahd. tyttölapselle yhdeksi nimeksi...kutsumanimenä ei ainakaan nimisivuston mukaan ole kovinkaan yleinen....
 
Perjantaita!

Tsemppiä bubbelille ja pokermamalle! Ottakaahan rauhallisesti!! :hug:

Toivottavasti Zeena saisit saikkua..samaa itsekin jännään, kun maanantaina mulla on neuvolalääkäri. Viimeksi neuvolassa tarjosivat saikkua, mutta en silloin huolinut. Nyt kahden viikon töissäolon jälkeen mieli on todella muuttunut. Tosin en pyydä kuin viikon tai kaksi, jos sitten jaksaisi vielä töissä yrittää..mulla on äippälomaan kuitenkin vielä 6 viikkoa aikaa.

Paljon kirjoituksia tullut..varsinkin mukava kuulla noista imetyskokemuksista, Puskajussin "imetysromaani" oli hyvä! :) Laran painoarvio-linkki kiinnostava. :)

Imetyksestä ja alkoholista oli kieltämättä erikoinen näkemys imetystukisivustoilla.. "vauvaa saa imettää, kunhan käsissä pysyy" :LOL: huh, huh!!
Eiköhän jokainen joka on ollut 10 kk tipattomalla pysty vielä hieman himmaamaan alkoholin suhteen. En toki tarkoita yhtä siideriä silloin tällöin, mutta enemmät tissuttelut jättäisin myöhemmälle, kun vauvaa ei enää imetä.

Pirkko23 meidän isukin isyyspakkauksessa oli mm. super-isi t-paita, korvatulppia, energiajuoma, minikokoinen konjakkipullo, pikkusikareita, tuttipullo tekstillä "papa is the best", tutti tekstillä "äänenvaimennin", body tekstillä "rakkauden hedelmä", kaksi kylpylelua, ruokalappu tekstillä "tähtää ylemmäs isi" ja Juha Vuorisen pokkarit Raskausarpia ja Vaippaihottumaa. Enemmänkin olisi keksinyt ja välillä mopo meinasi karata käsistä.. :) Hintaahan noille hieman tuli, mutta aloitin pakkauksen keräämisen jo keväällä, että ei se niin kauhea menoerä ollut kerralla. Ja miehen ilahtunut ja hämmästynyt ilme oli kyllä vaivan arvoinen. :heart: Oli ihan otettu ja kaikki tavarat kuitenkin suht tarpeellisia. :) Meinasin ensin antaa pakkauksen vasta syksymmällä, mutta tuntui luontevammalta antaa se samalla, kun avattiin äitiyspakkaus.

Vanhempainrahatukipäätöksestä.. kuulun myös niihin, joille se ei ole vielä tullut.. Veikkaan, että menee myöhään, kun sairauskassa asiaa hoitaa. Meillä ei onneksi ole lainaa, kun itsekin meinasin ainakin 1,5 vuotta olla kotona ennen töihin paluuta. Saas nähdä miten käy..

Uimisesta olen itse ihan surutta uinut niin järvessä kuin kylpylässäkin aikaisemmin. Nyt viime lääkärikäynnillä (n. kk sitten) kohdunsuun todettiin olevan pehmentynyt, mutta kuitenkin mittaa 4cm. Lääkäri ei maininnut mitään uimisesta, kehoitti vaan ottamaan rauhallisemmin lähipäivät. Itse haaveilin vielä, että syksymmällä kun olo alkaa olla jo todella paksu niin uinti olisi juuri paras liikuntamuoto. Pitääkin maanantain neuvolalääkärissä vielä kysellä asiasta..

Joku kyseli jo aikasemmin harrastamisesta vauvan kanssa.. Me on miehen kanssa innostuttu, että mentäisiin vauvauintiin, jos vain päästään. Minua myös kaikenmaailman vauvamuskarit kiinnostaisi. Olen nyt jo huomannut, että vauva innostuu kovasti potkimaan ja pyörimään, kun kotona usein tykkään lauleskella..Tosin eipä tuo välttämättä meikäläisen lauluäänen kauneudesta johdu.. :LOL:

Toivon todella, että nämä helteet jo hellittäisi! Tuntuu, että elimistö käy ihan ylikierroksilla, vaikka ei mitään tekisikään. Tänään näin taas, kun vauva vaihtoi asentoa masussa puolelta toiselle ja pään ääriviivat näkyi. Mies näki myös ja naureskeli, että oli kuin jostain scifi-leffasta..meidän oma "alien" siellä myllää.. <3

Mukavaa ja viileämpää viikonloppua kaikille!!

Minkuli ja pikkuheppu 28+5
 
Jopas on mustavalkosta porukkaa :eek: Jos puhutaan alkoholin käytöstä imeyksen aikana, on tasan kaksi vaihtoehtoa, juoda yks ja oottaa SENKIN kanssa tunteja että maito olisi taas "hyvää" tai sit ollaan ihan kännissä. Suurimmalle osalle on kuitenkin itsestään selvää ettei kännissä imetetä vauvaa, eikä ylipäätänsä olla vauvan lähellä silloin kun juodaan juomisen takia. Ja kertoo kyllä jo jotain ihmisestä jos on tarve juoda alkoholia siksi että pääsee känniin.

On se jännä miten alkoholista on tullut järkyttävä mörkö, onko normaali alkoholinkäyttö unohtunut kokonaan? Minä kyllä mieluusti juon 3-4 kaljaa/siideriä/viinilasia tms. Illan aikana hyvässä seurassa. Ja kyllä olen koko illan ihan imetyskunnossa ja rintamaito pysyy ihan kunnossa. Varsinkaan kun niitä juomia ei ole tarkoitus vetää puolessa tunnissa alas, vaan jossain 4-6 tunnissa. Joten minäkin nyt ihmettelen. Mihin on ihmisen maalaisjärki oikein kadonnut?

Joo, nyt saan vihat niskaani aivan varmasti, mutta pakko oli kyllä jotain tähän väliin sanoa.
 
Menhit kiitos kommentistasi. Jotenkin tuntui kummalta, kun avuksi/tueksi tarkoittamiani sivulinkkejä ollaan heti lukemassa kuin piru Raamattua... Olen aivan samoilla linjoilla kanssasi! Ajattelin lähinnä, että sivuilla on hyviä vinkkejä imetyksen aloittamisen hankaluuteen, imetysasennoista asiaa, lapsentahtisuudesta jne. Alkoholiaihetta kommentoi aikoinaan lääkäriystäväni ja hän totesi, että "turvallista määrää" ei voi antaa, koska kaikki riippuu niin hlöstä/sietokyvystä/imetysten tiheydestä. Vauva varmasti reagoi humalaisen äidin käsittelyyn ja ylipäätään lapsen kanssa humalassa oleminen ei mahdu pääkoppaani. Humalahakuinen juominen, jos sellaista pitää harrastaa, kuuluu mielestäni aivan muihin (=aikuisten) ympyröihin. Ruokajuomana viini tmv. illan mittaan muutama lasillinen on aivan eri juttu. Toki kannattaa muistaa, että siinä missä ennen raskautta pystyi kittaamaan x määriä, on tilanne usean alkoholittoman kuukauden jälkeen aivan toinen. Itse haaveilen lähinnä luksuspunaviinilasillisesta jouluaterialla :| ;)
 
:wave:

Minä kuulun niihin aika ehdottomiin ihmisiin näissä alkoholiasioissa. Kuten jo aiemmin totesin, olen nähnyt sen tavaran pilaavan liian monen ihmisen elämän, lopullisesti. Myös lapset usein kärsineet näistä tilanteista tai sitten on jopa omalla juomisella tuhottu lapsi..
En jättäisi (enkä jättänyt) lastani kummilleen, joka oli ottanut kaksi perjantaiolutta. Kuka jättäisi? Kysynkin, että mitenkä se oma juominen ja onko sitten perheessä selväpäisiä huolehtimassa lapsista, entä jos jotain sattuu.. Olen vain kyllästynyt näkemään lasten laiminlyöntiä alkoholin vuoksi!
Eihän kukaan (yleensä ) muutamasta oluesta humallu ja meillä kotonakin "saunakaljat" on ok. Ja täälläkin odotellaan sitä punaviiniä.. NAM :)

Päivärahapäätös
Hitsi, mä en ole edes vielä palauttanut koko lappua. Pitäisiköhän alkaa toimimaan, muuten menee se 2kk umpeen.

Pirkko
Tarkoitatko vauvan painoarviota?
Meidän vauvalle on tehty nyt kolme kertaa painoarvio (minulla on insuliinihoitoinen raskausdiabetes).
Arvio tehdään ultralla ja siinä otetaan pään koko, vatsan ympärys ja reisiluun pituus. En muista tuleeko siihen muita arvoja.
Sf-mittahan ei kerro vauvan kokoa vaan kohdun koon. Sf-mitta antaa hyvin suuntaa vauvan koosta, mutta vauvan asento ja lapsiveden määrä myös vaikuttaa tuohon mittaan.

(.)
Eilen yöllä oli sellaiset kivut vatsassa, että itkin jo tuskissani! Puoli tuntia kesti ainakin ja sitten meni pahimmat kivut ohi. Mieskin oli jo aika hädissään, jota ei yleensä ole. Tämä päivä onkin sitten oikeasti otettu levolla.
Lara-- jo pitikin saarnan, että minun pitäisi levätä. Nyt on katsottu koko päivä Muumeja pojan kanssa. Varsin virikkeellistä :D

Bubbeli 28+2



 
Kiivasta alkoholikeskustelua sanoisin :eek: . Ei tässä varmaan ketään nyt tarkoita näillä keskusteluilla sitä että odottaa sitä että voisi vetää ekat perskännit ja samalla hoitaa pienokaista. Mutta joka tapauksessa olen kuullut lääkärin suusta sen että mitä tulee tuohon maitoon, niin äidin muutaman oluen ottaminenkin illan aikaan ei "pilaa tavaraa". Tietenkään lasta ei pidä hoitaa jos on humalassa mutta nyt en puhu humalasta vaan ihan maltillisesta alkoholin ottamisesta.

Mutta mitä tulee tuohon maidon herumiseen oluella, kuulin itse kanssa omalta sairaanhoitaja-äidiltäni samasta asiasta ekan huonon imetyskokemuksen jälkeen että olut auttaa maidon tulemiseen. Ilmeisesti tähän riittää kuulemma alkoholiton olut, mikä lie sitten se vaikuttava aine.. Mutta aion alkaa kyllä kokeilla tota juttua ihan varmasti, koska kuulemma osa vanhoista kätilöistä suosii tätä keinoa myöskin. Kyllä siinä meinas tulla nimittäin itku kun vielä sairaalassa kolmantena päivänä istuin sen sähköpumpun kanssa tunnnin (yhden rinnan kanssa) ja rinnasta ei tullut kuin puolikkaan nuppineulanpään kokoinen nestetippa. Mutta se mihin tää kokemus auttoi, oli se että siellä kätilötkin tajusi sen että sitä maitoa ei hemmetti vie vaan tule vielä :kieh:

Täällä valvotaan, valvottu jo tunnin verran. Eka kerta kun piti nousta sängystä ylös kun ei enää jaksanu siellä pyöriä. Yleensä miehen kainalo auttaa tähän asiaan mutta ei nyt. Taidan mennä nyt katsomaan olisko tuolla boksilla jotain kivaa tallennettuna ja sillä kuluttelen aikaa. Esikoinen heräilee varmaan tunnin päästä ja siitä se päivä sitten taas alkaa...
 
pöh ja höh. on tosi tyhmää riidellä periaateasioista kun toisten mielestä nollatoleranssi lasten seurassa on ehdotonta ja toisten mielestä on ok olla pienessä hiprakassa.

Ite en ole kyllä mikään tissuttelijatyyppi ja jos on pakko juoda lasillinen punaviiniä niin juon sen kun lapsi/lapset nukkuvat. Imettäessä en tarvitse sitäkään. Ite juon jos olen menossa juhliin tai juhlimaan/tanssimaan/baariin ja juon silloin kyllä ihan rehelliset kännit. jonkun mielestä tämä on väheksyttävää ja miä en taas ymmärrä kotona juomista. mutta en tuomitse ;)

oluesta apua maidonnousuun. olen itekin kuullut tästä ja mietinkin, että oiskohan kotikaljasta samanlaista apua? sanoinkin miehelle että saa tuoda mulle oluen synnärille jos näyttää siltä ettei ala taas tapahtumaan mitään. kyllä se kuulema toimii =)

tänään täytyisi lähtä tuonne meripäiville juoksentelemaan :/ saas nähdä taas minkälaiset liitoskivut ja vihlonnat on illasta ja huomenaamusta taas. Mutta hei. ihan mitä vaan jotta saisin metrilakua :p

päivänjatkoja neitoset! :wave:

emmabella ja flicka 31+1
 
Alkoholikeskustelusta vielä.. tosiaan samaa mieltä Emmabellan kanssa, periaateasioista on turha kinata. Mielipiteensähän saa toki ilmaista, kun tämä taisi olla keskustelupalsta..ei siitä pidä ottaa nokkiinsa.
Olen päivittäin töissä tekemisissä alkoholin ja päihteiden, entisten ja nykyisten, väärinkäyttäjien kanssa ja oma suhtautumiseni on ehkä sitten kärjistetty, vaikka en todellakaan siviilissä lasiin sylje.
Hyvä kumminkin, että aihe herättää keskustelua! :)
 
bubbeli: Kiitos painoarvio asian selvittämisestä. Mietinkin tehdäänkö sitä vain rd-äideille.

Emmabella: Ei raskausfoorumilla saa puhua metrilakusta. Tässähän iski himo! Mistäs sitä tästä meidän läheltä sais.. :D

Täällä ollaan oltu hereillä 03:00-06:30. Aikaisemmin olen saattanut pyöriä tunnin verran, mutta viime yönä piti jo luovuttaa ja siirtyä sohvalle katselemaan telkkaria, kun olisi herättänyt miehenkin hyvän asennon etsimisellä. Ja tottakai 09:00 heräsin taas ja nousin ylös. Tänään kaiken lisäksi rapujuhlat jossa minä tottakai ainoa selvinpäin. Prkl. No, muillakin näköjään samantyylistä ongelmaa alkaa jo pikkuhiljaa olemaan. Tää reilu 2 kúukautta kuulostaa vaan hirmu pitkältä ajalta näillä unilla.

Pirkko 29 + 5
 
heippa,

ihanaa kun on viileämpää, oli kiva käydä hieman kävelemässä ulkona ilman että hiki valu heti ensimmäisen minuutin jälkeen.

Suht nopeasti meni ensimmäinen viikko töissä loman jälkeen ja toivottasti menee myös seuraavat 3,5 vko :D Tosin aivan hirveä närästys on aina töissä ja luulen sen johtuvan istumisesta, en oikein tiedä miten istuisin/ olisin kun maha nyt jo ahdistaa. Myös loppu ajasta työpäivää rupee tulee harjoitus suppareita ja vatsa on ihan pinkeenä..... vali vali eihän tässä nyt enään kauaa ole töitä.

Meillä mies ja poika olivat vielä tän viikon lomalla ja viettivät sen veneellä saaressa. Tulivat eilen kotiin kun poika oli niin kipeä, kova kuume, pääkipu ja kurkkukipu vaivaa mutta kun tänään heti aamusta oli viel 39,2 kuumetta soitin hädissäni (hormoonit) päivystykseen ja he sanoivat että nyt on tuollainen viirus liikkeellä ja saattaa kestää 2-6 päivää.

Mites muiden yöt? nukutteko hyvin? Mulla menee yöt pyöriessä ja olen puoliksi hereillä ja puoliksi unessa koko yön, sitten kun aamulla pitäisi nousta niin ei meinaa päästä millään ylös kun on niin väsynyt huonosti nukutun yön jälkeen. Onneksi ei vielä ei tarvitse koko ajan vessassa juosta, vaan yleensä kerran tai kaks.

Meidän piti mennä tänään katsomaan autokaupaan isompaa autoa mutta nytten kun tuo poika on kipeä niin saattaa olla että jää käymättä. Vielä tosin toivoa on sillä miehen tyttä on tulossa tänne kaverinsa kanssa ja jos ne tulee ajoissa niin voivat olla pojan kanssa sen aikaa.

ja nyt jatkamaan hommia :)

uni ja poju 31+2

 
Alkuperäinen kirjoittaja Menhit:
Minä kyllä mieluusti juon 3-4 kaljaa/siideriä/viinilasia tms. Illan aikana hyvässä seurassa. Ja kyllä olen koko illan ihan imetyskunnossa ja rintamaito pysyy ihan kunnossa. Varsinkaan kun niitä juomia ei ole tarkoitus vetää puolessa tunnissa alas, vaan jossain 4-6 tunnissa. Joten minäkin nyt ihmettelen. Mihin on ihmisen maalaisjärki oikein kadonnut?

Joo, nyt saan vihat niskaani aivan varmasti, mutta pakko oli kyllä jotain tähän väliin sanoa.
Nyt puskassa lentelee risut ja oksat!!!! :kieh:
Tässä kyllä ihan täysin maalaisjärki puuttuu!!!!!
Äidinmaidossa on ihan sama alkoholipitoisuus kuin veressäkin ja kyllä 3-4 siiderin tai minkä vaan jälkeen promillet jo nousee sen verran, että imetys ei todellakaan ole järkevää. Vaikka itsellä olis sellanen olo, että ei tunnu missään, niin ei pienen vauvan elimistö, varsinkaan maksa kestä sellasia määriä. Pikkasen eri asia 60 kilosen kroppa, kuin 5kilosella.
On se jumalauta ihme juttu, jossei lapsen terveys niin paljoo merkkaa, että ei voi olla juomatta tollasia määriä jossei oo aikomustakaan hankkia lapselle hoitajaa tai edes antaa pulloa..... :headwall:
Itse oon joskus ottanut sen yhden, mutta ei ole koskaan niin pakottavaa tarvetta viinan perään, että pitäs ruveta lipitteleemään useampia, oli se aikaväli 3 tai 6 tuntia..
Tai sitten jos haluu lähteä bilettämään, niin sit lähtee. Eikä sillonkaan tarvi kännejä vetää, kyllä sitä hoitokunnossa pitää aamusella jo olla

Oon kyllä useemmin kuin kerran nähny näitä vanhempia jotka istuu tuntitolkulla terassilla "paria" lipitellen.... sääliks käy vauvoja ja isompiakin lapsia.

Meillä ei syljetä lasiin, lapset ovat nähneet kun on otettu se yksi lasillinen viiniä tai yksi saunakalja, mutta siihen se on jäänyt. Humalassa, tai edes hiprakassa ei ole lasten edessä oltu. Lapset eivät voi ymmärtää aikuisen outoa käytöstä, mikä näkyy jo varmasti sen parin jälkeen, kun ollaan "rentoutuneita" hyvässä seurassa, nauretaan äänekkäästi ja puhumisenkin volyymitaso nousee..
HUH HUH!! :eek:

Täällä on aloitettu pikkupyykin pesu.. Ihana ripustella pikkuvaatteita kuivumaan.
Kasattiin pikkumiehen kanssa vaatteille tarkoitettu lipasto, mikä haettiin Ikeasta.. Juu juu, oon niin Ikeatavaraa vastaan. Itseasiassa naurettiin kaverin kanssa kun käytiin siellä, että aina vannottaa että sitä kalusteroskaa ei ikinä enää, mutta sitten aika ajoin taas sortuu. No nyt sorruin siksi, kun aattelin, että tarvi nopeasti edullisimman väliaikaisvaihtoehdon pikkusen vaatteille...Kunnes laajennus valmistuu ja ne saa oikeisiin kaappeihin :D

Ihanaa kun on viileämpää, kävin pitkästä aikaa pitemmällä kävelylenkillä ja ihan alkoi himottaa käydä metsässä, mutta se ei taida ihan yksin olla järkevää. Ryynään vielä kalliolta alas tai jotain...

RiepuPetteri on nyt taas pää alaspäin, huvittaa nämä viikottaiset pyörimiset... Jäämme jännityksellä odottamaan, mihin ne sit pysähtyy :whistle:

Tosi kivaa viikonloppua kaikille ja nautitaan vilposimmista hetkistä :flower:

:wave: Puskajussi ja Onni 30+4 :heart:
 
alkoholikeskusteluun sen verran vain nokkaani pistän että meillä sekä miehen että mun perheessä niitä alkoholisteja on,miehen vanhemmat onneks pääsi siitä vuosikausien jälkeen eroon mitä vieläkin ihmetellään, mutta oma isäni on siihen litkuun itseään tappamassa eikä pysty selvinpäin paria tuntia kauempaa päivässä olemaan, jos sitäkään. siinä on käyty monet selittelykierrokset sit kun isäni loukkaantuu siitä että en anna poikaani hänelle esim. saunaan mukaan tms.

itse kun en oikeestaan imettänyt niin en pysty sanomaan mitään omakohtaista tuohon imetykseen ja alkoholinkäyttöön. jos ja kun baariin tai viihteelle olen lähtenyt niin lapsella on aina ollut selvä hoitaja seuraavaan päivään asti. voin sanoa kokemuksesta (sekä itseni että lapseni) että aikuisten humalainen käytös lapsen silmissä on vähintäänkin hämmentävää (varsinkaan jos sitä ei mitenkään selitä ) ja monelle varmasti myös pelottavaa.

en kylläkään aio tehdä alkoholista lapselleni mitään salailtavaa ja epämääräistä "yöllistä aikuisten juttua" koska se taas monesti kääntyy päälaelleen viimeistään teini-iässä kun halutaan sitä kiellettyä kokeilla ja rajoja etsiä. alkoholi kuuluu maltillisesti käytettynä esim. juhla-aterioille, illanviettoihin ja joskus saunailtoihin (eli tarkoitan tässä nyt 1-2 annosta illan aikana). sit jos enemmän haluaa juoda niin sen voi sit jo tehdä muualla kuin lapsen silmien edessä. tämä siis minun mielipiteeni, ymmärrän myös täysraittiita :)

mutta emmeköhän me kaikki nykyisinä ja tulevina äiteinä osaa pitää lapsistamme hyvää huolta ja ymmärtää rajamme alkoholin kanssa, oli se sitten nollatoleranssi tai joku muu :)

tänään miehen vanhemmat kävi aika yllätysvierailulla meillä ja lähdettiin viettämään päivää korkeasaareen :) oli oikein mukavaa vaikka nyt sit tuntuu että illalla en ees kykene sohvalta nousemaan irvistelemättä ;)
illaks luvassa vielä jauheliha-sienipitsaa ja torilta haettuja mansikoita ja karviaismarjoja :p

ai niin ja poksPOKSpoks 31+0!!

noonie
 
Nyt täytyy kyllä iteki avata suusa tähä alkoholiasiaan. Ensinnäki, mistä puskajussi on saanu sen tiedon et äidinmaidossa on sama alkoholipitosuus kun äidin veressä? Ja ihan mielenkiinnosta kyselen, en pahalla. Koska mä oon kuullu vaan ja ainoastaan että alkoholi ei juurikaan imeydy maitoon vaan siinä on ennemminkin rajana just se että vanhemmat käytös ei muuttus alkoholin vaikutuksesta, koska se on lapselle pelottavaa.

Ite pidän sitä yhen siiderin rajaa (ei mulla kyllä enempää tekis kerralla mielikää jos nyt ei varsinaisesti olla juhlimassa), koska mä varmasti tulisin raskauden tauon jälkee jo kahesta pieneen hiprakkaan. (Tuun kyllä muutenki helposti mut varsinki tauon jälkee, tuleepaha halvaks juomine :D). Ja kyllä tosiaan oon ottanu lapsen nähen sen yhen siiderin tai muuta mut imetti tai ei tai vaikka olis isompi lapsi ni musta ei tosiaan tartte lasten nähe olla ees siinä pikkuhiprakassa. Mä tosin ite en hirveesti yleensäkää juo, se yks siideri on kiva sillo tällö ja kunnolla kavereitten kaa käyn juhlimassa pari kertaa vuodessa.

Ja vähän sit muutakin, eli on kyllä ihanaa tää viileys ku ei ulkona ollessa pyörrytä koko aika, voi oikeesti kunnolla touhutaki jotai pojan kanssa! Mä kyllä onneks saan yleensä nukuttuu yöllä hyvin, viime raskaudessaki tais yövalvomiset alkaa joskus rv35-36 ku alko öisin tulee kipeitä suppareita. Nyt tulee vaa harjotussupareita iha reilusti, mut ei niinkää yöllä.

Ja mä sain tänää innostuksen laittaa vauvanvaatteet järjestykseen, mä olin pessy niit jo tässä matkanvarrella mut nyt järjestelin ne kaappeihi, jes! Eihä tässä enää ala puuttua ku se vauva :D Yhistelmät pitäs kyllä vielä valkata seisomalaudan kera, mut onha tässä aikaa vielä :)

MissHappy rv 29+5
 
Kun äiti juo alkoholia, sitä imeytyy äidinmaitoon samalla lailla kuin äidin vereenkin. Jos äiti siis on "yhden promillen humalassa", maidossa on alkoholia yksi promille.

Tämä ja muuta imetystukilistan sivuilta, www.imetystukilista.net

Haluaisin itsekin alkoholistin lapsena palata vielä aiheeseen mut nyt ei riitä paukut... Täytyy alkaa valmistautumaan, saatiin vapaailta kaksin miehen kanssa kun neiti menee mummilaan yökylään. Leffaan kattoo Inception ja ravintolaan syömään. Tulee kyllä enemmän kuin tarpeeseen!!! :heart: :heart:

mama-L ja Poikanen 30+5
 

Yhteistyössä