~LOKAKUUN lapset **2010** heinäkuussa <3~ 1 vauva syntynyt !

Imetyksestä.. Haluan imettää ja toivon, että se lähtis onnistumaan! Sitä ei sitten voi näin ensikertalaisena tietää etukäteen mitä siitä tulee...

Minkälainen rintapumppu on hyvä, kokemuksia? Ajattelin itse, että jos imetys onnistuu, niin haluaisin miestä varten pumpata välillä pullosta annettavaksi.. Hänkin varmaan haluais olla syöttämisessä mukana ja jos maitoa vaan riittäis...

Mulla on ihmeellinen vaiva tullu tässä viimepäivinä... Ruoka ja juoma nousee kurkkuun kokoajan!!! Ruoan takaisinvirtausta?? Itte en perusta närästyslääkkeistä, en saa niitä alas... Olen kokeillu purkkaa mäyssätä, se auttaa sen hetken ku purkka on suussa... Tänäänki kolmesti tavallaan oksentanu suuhun (tiedän YÖK!! ) kun on kumartunu tms ja varsinkin makuullaan.. Mikähän avuks?

Olo on muuten ihmeen energinen!! Ittekki ihmettelin oikee tänään, kun jaksoin imuroida vähän aikaa :D Pikkuvaate pyykkiä olis vielä muutama koneellinen ja olen yllättävän hyvin jaksanu niitäkin laitella... Onkohan sitä energiaa saanu jostain vai onko pesänrakennusvietti vieny voiton väsymyksestä?? :D

Tästä on puhuttu ennenkin... Mutta silittämisestä! Kuinka moni silittää vauvan vaatteet ja muut?? Joidenkin oon kuullu silittäneen tyyliin kerran ja joidenkin pari ekaa viikkoa vauvan vaatteet?? Äiti mulle neuvo, että ehdottomasti täytyy silittää... :eek: Itse ajattelin, että harsot ja lakanat silittäisin, mutta kaikki ja monta viikkoa?? :eek: Mitäs ootte mieltä?

Niin ja Thyme:lle voimia riskiraskauteen ja tervetuloa joukkoon! :flower:

Lara 31+4
 
Voi itku kun Emmabellalla on ollut vaikeaa imetyksen kanssa :( Se on niin lapsesta kiinni kuinka imetys lähtee sujumaan! Aivan turhaan äitejä syyllistetään asiasta. Mulla ensimmäiset lapset oli kaksoset ja taatusti yritin hoitaa heitä tasavertaisesti. Onnin kanssa imetyksen opettelussa meni monta päivää, Helmi oli mestari syntyissään. Onni on ainoa meidän lapsista joka on suostunut ottamaan lisämaitoa. Tissin hän jätti 8 kk- Helmiä imetin 1v asti. Hertta lirutti 1.3 vuotiaaksi ja Taimi 1.4 :) Melkoisia tissivauvoja nämä meidän tyttäret.

Haluaisin kertoa ensimmäisiä odottaville, että maidon ei kuulukaan nousta ennen kolmatta päivää synnytyksestä. Ennen sitä syöttöpunnitukset on minusta turhia. Vauva pärjää (jos kaikki on hyvin) muutamalla tipalla kolostrumia joka on koostumukseltaan kuin kermaa! Älkää siis olko huolissanne ensimmäisinä päivinä jos maitoa ei heru. Kun lapsi on usein rinnalla, niin kyllä ne Pamelat sieltä ilmestyy ;)

Mie olen siitä onnellisessa tilanteessa, että maitoa tulee liiankin kanssa. Tai alussa se on todella hankalaa, kun lypsän lähes litran pois, ennen kun voin antaa lapselle rintaa. Tissit on kivikovat ja täynnä kananmunan kokoisia kökköjä. Olen joka kerta luovuttanut maitoa keskosille, koska ylituotanto on suunnatonta.

Lara- Aventin rintapumppu on ihan best!!! Lypsän sillä luovuttamani maidotkin. Heruttaa tosi hyvin ja on helppokäyttöinen. Mulla on käsikäyttöinen malli ja sitä suosittelen. Kun sen käyttöön tottuu, niin sitä voi käyttää touhutessaankin yhdellä kädellä :)

Ennen pidettiin silittämistä tosi tärkeänä. Nykyään on niin hyvät pesukoneet, että pyykki on taatusti puhdasta ilman silitystäkin. Ensimmäiset vaatteet olen silittänyt, ihan vaan huvikseni. Että saa vellata niitä ihania pikkuriikkisiä vaatteita :) Sen koommin en rautaan koske!

Pitäis taipua petiin. Ulkona vieläkin 25 ja siällä vieläkin enemmän. Mie sulan!!!!

Hyvää yötä,

Noora ja Vilja 27+0
 
Isot onnittelut Pirkkikselle pienestä pojasta! :hug: Toivottavasti kaikki tulee menemään hyvin :heart:

Täällä on vietetty hiljaiseloa. Tämä helle on vienyt multa energian täysin. Suurempana syynä kirjoittamattomuuteen oli viime viikonlopun hautajaiset. Mun paappa pääsi vihdoin lepoon :'( suru on edelleen suuri, mutta tieto siitä että paapalla on parempi nyt kun ei ole enää kipuja suo pienen helpotuksen.

Edellisestä johtuen niin odotus on jäänyt taka-alalle ja olinkin äsken ihan ihmeissäni kun tajusin, ettei mulla ole jäljellä kuin 91 päivää :eek: Mihin tämä aika menee, ei ole kauaakaan kun tuskailin vielä että satanen ei meinannut mennä rikki milllään. Eilen taisikin olla tasan kolme kuukautta laskettuun aikaan, hui!

Painoarvio meillä oli raskausviikoilla rakenneultrassa 20+3 393g. Seuraava "mittaus" onkin sitten synnytystapa-arviossa, joka tehdään joskus 34+ viikoilla. Eri asia sitten, jos jään kiinni sokerirasituksessa joka on parin viikon päästä.

Meillä oli mies mukana ensimmäisessä lääkärineuvolassa, mutta eipä sillä suoraan sanottuna siellä mitään tehty :LOL: Verhon takana istui ja kuunteli. Mulla on ensi viikolla seuraava lääkäri ja menen kyllä yksin.

Nyt on sitten muuten pinnasänky patjoineen ja kaukalo kotona :) Tosin sänky odottaa vielä kokoamista, mutta eiköhän siihenkin päästä muutaman viikon sisällä. Meidän pitää vain ensin tehdä tilaa makkariin, mun ompelukone joutuu evakkoon mutta ei kyllä harmita yhtään :)

Imetysgallup: Mä toivon voivani täysimettää ainakin sen 6 kuukautta, mutta varmuudella en tietenkään voi sanoa kun aikaisempaa kokemusta ei ole. Mutta jos imetys ei onnistu kaikesta huolimatta, niin yritän kovasti olla ottamatta siitä kauheaa stressiä (helpommin varmaan sanottu kuin tehty).

Thymelle ja MissHappylle tervetuloa :flower:

Sähikäinen & Nöttis 27+0 'poks' :heart:
 
Imetyksestä:

Esikoista imetin jonkun 9kk, sitten oli pakko vierottaa allergioiden takia. Ei ollu suurempia ongelmia, kauhee tissitakiainen ja vierotus oli pahinta koko imetysajassa. Vielä 3 viikkoo imetyksen loputtua esikoinen saatto imeskellä ja hamuta tissä paidan läpi :D
Kuopus lopetti itte ensin päivällä imemisen ja jonkun ajan päästä vierotin yötissistä kun se oli vaan sellasta hupi-imuttelua :D
Että helposti meni siinäkin kaikki. Maito on noussut aina hyvin ja sitä on tullut riittävästi, korvikkeita en oo tarvinnu antaa. Ja vältänkin kaikkia maitopohjasia korvikkeita viimeseen asti. Koskaan ei voi tietää miten menee ja lähtee käyntiin, pitää vaan mennä sen mukaan mitä tapahtuu. Mitään paineita en ota, onnistuu tällä kertaa jos onnistuu ja jos ei onnistu niin sille ei voi mitään.

Silittämiseen: en ole koskaan silittänyt vauvan vaatteita enkä silitä. Senkin ajan voi käyttää johonkin muuhun :saint:

Tuskanhiki päällä heti aamusta, ei kiva. Ällöttävä ilma.

Torstaina tosiaan neuvola ja samalla laitatan lapsille vesirokkorokotteet. Reseptit on ollu kaapissa jo muutaman kuukauden ja oon miettiny että otanko ne. Ja nyt päätin, että otan. Sen verran oli pahat kokemukset jollain kun useampi lapsi sairastaa rokon peräjälkeen...Juu ei kiitos meille enää sitä, ei jaksais.

Meillä mies ei lääkärineuvolaan tai edes terkan luona käynteihin osallistu, niissä ei mitään niin ihmeellistä ole, että haluaisi tulla tai että minä sen sinne haluaisin. Ultriin on osallistunu, meillä tosin lääkärineuvolassa katotaan aina ultralla, mutta siis osallistuu niihin "virallisiin". Jos mies on innokas tulemaan mukaan, niin miksei voisi osallistua.
Mä oon tyytyväinen kun tulee synnytykseen mukaan, se riittää mulle ja miehellekin :)


Zeena 30+2

 
Imetyksestä:

On "todella hyvät kokemukset" :( Sairaalassa pakko imetettiin 12h putkeen erilaisissa asennoissa eikä suostuttu antamaan korviketta vaikka kuin pyysin ja lapsi huusi nälkäänsä. Sitten kuin antoivat niin viisi milliä! ja se hävisi kuin kankkulan kaivoon. Ja samaa rumbaa jatkettiin nännit verillä kumien kanssa ja maitoa ei vaan tullut. Sitten huomattiin että oho vauvan sokerit oli 2,1! Ja siitä se helvetti vasta alkoi! Antoivat mulle jonkun monisteen että katso siitä, ja siinä luki että ennen seuraavaa sokerin mittausta pitiolla jotain 3h syöttämättä. Olien että mitä? Ja kysyin yhdeltä jos toiselta hoitajalta että näinkö on? Niin yksikin sanoi että "et nyt vaan syötä, kun sitten sokeria ei voida ottaa". Arvatkaapa vaan oliko kivaa huudattaa vauvaa koko yö. Ja aamulla lääkärintarkastuksessa meitä ei pääsetty kotiin tuon yhden sokerin vuoksi. Ja taas piti hudattaa vorokausi lisää. Suraavana yönnä sain onneksi lisämaitoa ruinaamalla vauvalle, jonka avulla sokerit nousi. Ja kun lääkäri kuuli ohjaistuksen että en ollut saanut syöttää vauvaa aina mittausten välillä, hän kauhistu että oli tapahtunut virhe ja väärät ohjeet annettu!! Tästä tuli hoitaja sitten kertomaan, arvatkaa vaan tekikö mieli huutaa että haistakaa kaikki! Te olette tehneet hoito virheen! Seuraavassa sekunnissa soitin siskolle ja miehelle että tulkaa hakemaan nyt me lähdetään täältä! Ja niin tehtiin, ovet paukkuen.

Olen vieläkin niin vihainen KOKSin toiminnalle, että nyt haluan synnytyksen jälkeen sieltä ja äkkiä pois! Tai jos joutuu jäämään niin mukaan tulee kyllä pullot ja korvikkeet. Sanokoovat mitä tahansa ei voi vähempää kiinnostaa.

Koko rumban tulokeseen kuuluu viellä että maito ei noussut kunnolla, siihen meni monta tuntia. Sekä vauva sai rinrtaraivareita tämän sairaala hässäkän vuoksi. Joten annettiin korviketta kokonaan noin 1kk iästä eteenpäin. Sekä sain reitatulehduksen kun tultiin kotiin. Tyttö on tervettä sorttia sitten varmaan, kun ei ole ollut yhtään korvatulehdusta tms.

Tämän seuraavan kohdalla en aijo ottaa mitään paineita mistään, voi olla hyvinkin olla että korvikkeella mennään heti ensi metreiltä lähtien. Kun tuskin nämä rinnat on muuttuneet lypsykoneiksi muutamssa vuodessa.

Että salleinen stoori lyhyesti kerottuna, toivottavasti kukaan ei nyt säikähtänyt joka on KOKSiin menossa. Mutta en voi olla sanomatta että en ole ollut ainut.

Taikamyrsky 30+0 poks
 
Imetyksestä Typyä osaimetin 5kk.Maito ei tuntunut riittävän pelkästään niin annetiin molempia sitten.Mennään tämän seuraavan kanssa myös niin että jos sujuu ja molemmat ollaan tyytyväisiä niin ok :)

Mies neuvolassa/lääkärissä ei ole ollut nyt kakkosen kanssa..Ultrissa tietty ollaan oltu koko perhe :D Saa tulla mun puolesta neuvolakäynneille mutta työt yleensä estää sen.Ja eipä siellä niin tärkeetä ikinä oo ettenkö itse voisi niistä sitten puhua kotona.

Silittämisestä Taisin esikon vaatteet silittää ennen syntymää mutta enää ei oo tullut niin hullua ideaa päähän :LOL: Että en silitä mitään mitä ei ole pakko.

Tervetuloa Thyme :flower:

Ensi maanantaina neuvola,sitä ootellessa.Vaihdoin Obsidanit Fexin poretableteihin..Saa nähä vaikuttaako. Kaikille hyviä vointeja!! :heart:

MUKSU 30+2
 
Onnea pirkkis tätäkin kautta :heart:

Silittämisestä En ole yhen yhtä vaatetta tai lakanaa vauvalle tai itsellemme silittänyt (paitsi juhlavaatteet jne).

Imetyksestä Itse imetin molempia lapsia täysimetyksellä 6 kk ja jatkoin tuonne vuoteen saakka osaimetyksellä. Maitoa mulla tuli just eikä melkein - tissit ei tuottaneet yhtään ylimääräistä, ei edes tihkutelleet :) Lisiä muksut sai muutaman kerran mm. sairaalassa. Ensareiden kannattaa kyllä varautua siihen että se ei automaattisesti ole autuaan ihanaa ja suju ongelmitta. Monille taitaa tulla sekin yllätyksenä, että vauvoille tyypillisesti tulee tiheämmän imemisen kausia, jolla lisätään äidin maidon tuotantoa. Ja tiheää imemistä nimenomaan öisin. Oppikirjan mukaan ne tulisi 6, 9 12 jne viikon iässä. Käytännössä ne tulee milloin tarvis, jos silloinkaan ;)

Mies neuvolassa/lääkärissä. Mies on tainnut kerran olla mukana tavisneuvolassa, mutta saisi tulla mukaan jos haluaisi. Useammalla äitipolikäynnillä on ollut läsnä ja silloin tehty sisätutkimuksia yms. Minua on ropattu niin paljon että se on jo ihan rutiinia itselle, ukolle ja tietty lääkäreille :kieh:

Itsellä tänään rv 30 tasan :heart: Vauva liikkuu hyvin. Lantion luut on ihan tajuttoman kipeitä! Kohta en enään vaapu vaan konttaan! No siitä huolimatta Lintsille käy tie tänään, mummi riehuu lasten kanssa laitteissa.

:wave:

P123 h 30 :heart:

PS tervetuloa uusille ja tsemmpiä riskiraskauksiin ja lämmöstä kärsiville :/
 
heippa taas pitkästä aikaa!
Pirkkikselle paljon onnea pikku miehestä :heart: :flower:

imetyksestä: Nyt kun on esikoinen tulossa niin ei oikein voi muuta sanoa kuin että toivottavasti tulee maitoa ja sillä pärjättäisiin mahdollisimman pitkään. Mutta siihen en ryhdy että lapsi vielä vuoden jälkeenkin imisi tissiä.

Meillä mies on ollut kaikilla neuvola ja lääkäri käynneillä mukana, tosin lääkärin ajan istui ulkona, nyt olisi toinen kerta tulossa katsotaan haluaako tulla mukaan :) Minusta on ainakin ollut mukava kun on neuvolassa ollut mukana ja päässyt sillä tavalla osalliseksi tähän odotukseen kun on tosiaan molemmille ensimmäinen lapsi kyseessä :)

Täällä on nuo kuumat ilmat saaneet kyllä supistusia tulemaan varsin paljon, toivotaan että on paikat kuitenkin pysyneet kiinni. Ilmeisesti minulle ainoa mahdollinen liikkumis muoto on pyöräily (tämäkin siis supistelee) Mutta kävellessä tulee ensin kylkiin kramppeja, sitten supistelee ja lopuksi tuo hiton pakara alkaa pettämään alta |O Tosi inhottavaa kun liikkua kuitenkin pitäisi, enkä haluaisi olla ihan rapa kunnossa kun vauva syntyy :ashamed:

Mutta iloisempia asioita, tyyppi liikkuu oikein ahkerasti päivittäin ja välillä oikein koko maha heiluu! Ihanaa !!

hauskaa viikkoa kaikille!
T R ja öttiäinen 26+0
 
Neuvolakuulumisia:

Paino +2,5kg (+625g/vko)
Turvotus -
RR 105/84
Pissit puhtaat
Hb 117 (123)
Sf 30 (26)
Rt (Rt)
Vaavan syke +145 (+150)
Liikkeet ++

Kaikki hyvin vauvalla. Tosiaan kasvu menee tuolla yläkäyrillä, joten ens neuvolassa varataan aika sit lääkärille kontrolliin. Hemoglobiini oli taas laskenu, kun neuvolan ohjeiden mukaan oon syönyt vaan joka toinen päivä rautaa. Nyt siis palataan siihen kerran päivässä, että ei ainakaan laske tuo hemppari. Alko vähän jänskättää, kun melkein koko neuvola puhuttiin synnytyksestä, kivuista, imettämisestä yms. Se synnytys oikeesti lähestyy hirveetä vauhtia! Parin viikon päästä olis jo seuraava neuvola. Huomenna lähetään äidin kanssa hakemaan pinnasänky, niin saa senkin vihdoinkin tänne :)

idamaria123 ja vaava 30+4
:heart:
 
Emmabella ja Taikamyrsky, kamalia imetyskokemuksia! :hug: Ahdistavaa! Itsekin huomasin heti jos stressasin niin maito ei herunut lainkaan niin hyvin. Saatika sitten tollasessa tilanteessa että on 'pakko onnistua'. Yök mitä käytöstä hoitohenkilökunnalta! Tosi paha mieli tuli kyllä teidän puolesta... Ja itselläkin vaikeaa oli imetyksen aloitus mutta tuen kanssa onnistuin niin tiedän sen et tuollanen äidin itkettäminen ei ole kyllä ainoa keino.

En silitä vauvanvaatteita... Enkä varsinkaan pukluharsoja. :D En harrasta muutenkaan silittämistä, muutakuin juhlavaatteiden. Pyykkiä riittää muutenkin tässä huushollissa, jostain on pakko nipistää.

Lisäsin vihdoin muutaman uuden masukuvan tuonne Facebookin puolelle. Sainpas aikaiseksi!

Sit muihin hommiin, kun pikkuneitikin jo heräsi,

mama-L :heart: Pikku-ukkonen 30+1
 
Voi v... ottaa päähän tänään tuli kelan paprut kotiin puuttui pari raksia ne paprut täytin kuiten kuukausi sitten takas pitäs olla kelassa 5.8 täytyy huomenna kävästä ettei enään tule ainakaan takasin sitä se lomat teettää kestää kestää

Imetyksestä ekaa imetin 4 kk tokaa täys imetys 6 kk 7 kk iässä lopetin kun tuo tuntu käyttävän mua tuttina

tällä kertaa aijon jos mahd.tuon 6 kk täydellä AMMUU


 
Imetyksestä mä täysimetin esikoista 6kk, ja osaks 10,5kk. Toivon et nyt pääsen samaan, taaperoimetystä en kuitenkaa haluu harrastaa :) Mut täytyy sanoo et vaikka noi hienosti meni ni oli se välillä taistelua. Ensi meni aikaa et päästii rintakumista eroo, parit rintatulehukset tuli, ja alkuu se myös sattu joskus ja paljon! Välillä vauva itki iha hulluna (rintaraivareita?), välillä itkettii yhessä, mutta periks en antanu ku kyse ei ollu kuitenkaa siitä et mulla ei ois maito riittäny. Mulla tuli itseasiassa maitoo iha hirveesti nii et välillä vaa suihkus tissistä ja oli pakko tyhjentää ennenku vauvan pysty tissille päästää.. En muista kuin kaua se tuntu vaikeelta mut sit ku siitä alusta selvittii ni mun mielestä imettäminen oli aivan ihanaa ja helppoo.

Silittämisestä, en silitä paljoo mitää, en vauvanvaatteita, en omiani enkä miehen. Just jotai juhlavaatteita vaa tai jos joku vaate nyt sattuu oleen törkeen ryppyne :D

Meillei oo mies ollu nyt tässä raskaudessa ees ultrissa mukana ku sen on pitäny jäähä esikon kaa kotii ku meillä ei muita lapsenvahteja täälä oo :/ Ois kyllä halunnu ja tiesti mäki, mut ei voi mitää ku ultraan saa tulla vaa yks "tukihenkilö" mukaa.. Mut toivottavasti pääsee sit synnytyksee, et mummi kerkiää tulla toiselta paikkakunnalta lapsenvahiks :)

Misshappy rv 29+1
 
Imetyksestä:
Esikoinen kun on tulossa, niin eipä voi tietää miten onnistuu. Mutta olen ajatellut, että täysimettäisin 4kk ikään ja sitten jo vähän sekaan korviketta ja vähitellen vaikka soseitakin, jos vaavi on kova syömään. Korviketta en kauhistele käyttää jo aiemminkin, jos vaikka oma maito ei riitä tai jos haluan joskus nauttia lasin tai kaksi viiniä esim. juhlissa, niin yhden imetyksen voi hyvin korvata korvikkeella.
Millaisia ajatuksia teillä on esim. viinilasin nauttimisesta ruoan kanssa, saunaoluen juomisesta tms. imetysaikana? Entäs imetysaikana äidin "juhliminen" eli jos tekisi mieli joskus ottaa vaikka vähän enemmänkin kuin lasillinen? Miten pitkään oma maito täytyy pumpata "vaarallisena" pois?
Itse nautin mielelläni lasin viiniä hyvän ruoan kanssa tai vaikkapa seuraksi vieraiden kanssa, mutta olen miettinyt että mitenkäs nuo jutut imetyksen aikana. Raskausaika on tietenkin ollut täysin nolla-linja, siinä ei ole ollut mitään miettimistä.

Mies mukana neuvolassa/ lääkrissä:
Mun mies on ollut mukana kaikissa ultrissa. Varhaisultra, 12vko ja rakenne. Sekä lapsivesitutkimuksessa. Ja tavallisessa neuvolassa kolme kertaa. Ja aina on tullut itsestäänselvyytenä, kunhan on töiltään päässyt. Ja tulee jatkossakin. Itse olen ainakin hirmu tyytyväinen, että hän haluaa tulla ja osallistua myös noihin juttuihin. Kuitenkin yhdessä tässä lasta odotetaan. =)

Eilinen neuvola meni ok, kaikki hyvin. Ensi viikon keskiviikkona sitten neuvolalääkäriin.

Nyt lepäilemään sohvalle tuulettimen viereen. :wave:

Nappula 28+3
 
Taikamyrsky munkin kokemukset on KOKS:ista, ja todella voin sanoa etten ole ainut jolla sieltä on jotain jäänyt hampaankoloon..

mun ei ollu tuolla avautumisella sitten tarkoitus ketään pelotella mitenkään, eiköhän se imetys useimmilta kuitenkin suju hyvin! jälkeenpäin ajateltuna, olisin varmaan saanut imetyksen toimimaankin jos joku olisi kertonut sairaalassa, että tämä taistelu kuuluu asiaan, kun mun oma ajatus siinä vaiheessa oli, että mut ja vauva jätettiin ihan oman onnemme nojaan ja että se suunnilleen annetaan kuolla nälkään ellen miä nyt osaa sitä imettää! siinä on niin herkässä mielentilassa ja käy läpi niin alkukantaisia tunteita; oot just saanut käsiisi uuden elämän, odotetun lapsesi, ja jos sulta ei tule maitoa niin lapsi ei syö ja silloin se kuolee :/
en tajunnut siinä vaiheessa kysyä mitään tai pyytää minkäänlaista apua.

silityksestä ..silitin tytön vaatteet n 1 v asti, silitän vieläkin jotain..kun en käyttänyt huuhteluainetta niin vaatteet jäi koviksi ja ryppyisiksi ja ajattelin että sellainen tuntuisi inhottavalle vauvan ihoa vasten. silittäminen on musta ihan ookoo hommaa, mutta katotaan nyt miten siitä joudutaan karsimaan kun vauva syntyy ja on tuossa tuo uhmaikäinen pirpanakin talossa. silitän sitten varmaan kaikki illat telkkua katsoessa :LOL:

ootteko muuten meinanneet harrastaa yhdessä vauvan kanssa jotain?muskaria, jumppaa tms??


Mama-L :llä oli hianot kuvat, niin seesteiset B)

Emmabella ja pikkuinen 30+4
 
Imettänyt olen pisimpään tyttöä. Täysimetystä n. puoli vuotta ja vähän yli vuoden ikään osittain. Isommilla pojilla oli vaikeaa, kun jatkoin opiskeluja, kun he olivat n. 2 kk. Keskoskaksoset eivät oppineet tissille teholla olon jälkeen. Lypsin pari kuukautta ja sitten väsyin keittelyyn leskellä yötä ja luovutin, vaikka maitoa tulikin melko hyvin.

Sen voin sanoa, että imettäminen on aina "tapauskohtaista" ja siitä ei voi kovin tarkkoja suunnitelmia tehdä tyyliin imetän täys 4 kk ja 8 kk osa. Voi tulla yllätyksiä. Isokokoiset nännini hankaloittivat pienen keskosvauvan imettämistä...

En juuri vaatteita silittele. Ainoastaa sellaiset, jotka menevät ryttyyn pahasti ja näidenkin ostamista pysin välttämään.

En ehkä pysty olemaan edes virallista vanhempainlomaa kotona, vaan joudun palaamaan töihin jo aikaisemmin. Täytyy ratioinalisoida asioida. Mies oli hoitovapaalla kaksosista siihen saakka, kun täyttivät 3 vuotta !!! Nyt hoitaa varmaan sitten tytönkin.
 
Heippa.

Onpa vierähtänyt aikaa edellisestä kirjoittelusta. Lomat on lusittu ja tulin päivittämään kuulumisia.

Neuvolalääkäri takanapäin ja:
Paino +550g/viikko (yhteensä tullut jo 15kg)
Paineet 110/68
Kohdunpohjan korkeus 27
Vauva vastasi kooltaan -5päivää, elikkä 27+6, mutta laskettua aikaa ei enää ilmeisesti muuteta.
Painoarviota en saanut.
Raivotarjonnassa köllötteli ja kaikki vaikutti hyvältä!
Kaikista paras juttu oli, kun lääkäri sanoi, että vauvelin suuria häpyhuulia voisi luulla jopa kiveksiksi! Veikkaili kuitenkin TYTTÖÄ vielä, mutta varmaksi ei sanonut.. HAH HAH, onkohan sitten tullut äitiinsä kun on suuret huulet..

Silittämisestä, en usko että tulee silitettyä. Täytyy katsoa miten jaksaa sitten.
Imettämisestä, haluaisin imettää ainakin puolivuotiaaksi. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja maitoa piisaa.
Meillä ei ole mies ollut mukana kuin kerran 4d-ultrassa, kun joutuu mua aina tuuraamaan töissä kun olen neuvolassa. Eipä se varmaan olisi halunnutkaan tulla, ei ollut semmosta vaihtoehtoa..

Harkkasuppareita on piisannut, pitkin päivää ja toisinaan aika "jämäköitä". Ei satu, mutta painaa jonkun verran. Muutaman päivän on ollut vasen alaselkä ja pakara kipeänä. Kyyristely sun muu tuntuu ikävälle.

Mut mut, ONNEA syntyneelle vaaville! Toivottavasti jaksaa kasvaa kunnolla että pääsee nopeasti kotiin!

Ilolintu ja Ilona 28+4, ja lämmintä piisaa!
 
huoh,neuvolassa oltu painoa tullut 850g viikko,eli taas kauheesti kehuttiin :ashamed: pissa puhdas,hb 108,liikkeet ++,sf 26 ja muutenkin kaikki ok.....

täällä riehu hirvee ukkonen viime yönä ja sähköt saatiin vähän aikaa sitten....huh....

mullapa ei nyt muuta,taidan lähteä nukkumaan kun viime yö meni valvoessa,ihan siis ukkosen takia.....

sutulii 27+6 ja huomenna poksuu jo 28 :heart:
 
Alkoholi ja Imetys ihan surutta voi imettää vaikka juodessakin, ja imettää voi niin kauan kuin lapsi pysyy turvallisesti käsissä. Näin sanotaan imetystukisivuillakin. Se alkoholin määrä mikä maitoon menee, on niin pieni että d-vitamiini tipoissakin tuppaa olemaan enemmän alkoholia. Ja maidon pumppaaminen pois on turhaa (ellei sitten halua helpottaa vain omaa olo, kun vauva ei ole lähellä ja rinnat on pinkeenä maidosta/ ei ole kykenevä enää imettämään)

Miehen neuvoloissa mukana olo Viime raskaudessa mies oli mukana jos vain sai työvuorot ja neuvolakäynnit sumplittua yhteen. Oli lääkärineuvoloissakin mukana. Tässä raskaudessa on tähän asti ollut kaikessa mukana, eli nuo pari neuvolakäyntiä ja kolme ultraa. Pitää itse sitä tärkeänä että on läsnä kuulemassa vauvan kuulumisia yms. Mie yhäkin muuten ootan sitä ensimäistä neuvolalääkäriä |O

rintapumppu suosittelen myöskin aventin sitä ihan käsikäyttöistä pumppua, miulla toimi tosi hyvin, oli helppo ja mukava käyttää.

Menhit ja Mr. Hyde 29+3 :heart:
 
Huomenta :)

Silittämisestä
: aattelin että silitän kerran kaikki vaatteet läpi sen jälkeen kun oon saanut pestyä ne. en kyllä usko että jatkossa silitän. tuo kertakin on semmosta valmistautumista vauvan tuloon että saa hiplailla niitä vaatteita ennen kun laitan valmiiksi kaappiin vauvaa odottamaan :)

imetysgalluppiin: ei oo siis kokemusta, haluaisin kyllä täysimettää puolivuotiaaksi asti ja osaimetyksellä jatkaa sitten. mutta kuten muiden kokemuksia on lukenut niin koskaan ei voi tietää miten se imetys lähtee sitten sujumaan. toivottavasti hyvin :)

omaa napaa sitten. me täällä eletään muuttolaatikoitten keskellä. me nimittäin saatiin rivarin päätyasunto(vuokralle). ihan unelmaa meille, ollaan jo kauan haaveiltu pääsystä rivariin ja nyt osu hyvä kohdalle. kaksio se on niinkun tämäkin mutta paljon tilavampi ja siinä on sauna <3 siinä ajateltiin nyt asua siihen asti että ostettas oma, eli varmaan jotain pari vuotta :) nykynen asunto on siis kerrostalokaksio.

vointi on ollu itellä hyvä lukuunottamatta selkä-ja liitoskipuja (tai niiksi ainakin luulen niiitä) oon ollu nyt siis viikon loman jälkeen töissä ja mulla on seisomatyö jossa ei taukoja kerkeä pitää. työpäivän jälkeen oon kyllä aika poikki. saa nähä jaksaako tuonne äippälomaan asti olla vai haenko suosiolla saikkua sitä ennen. ei oo meinaan kiva tunne töpäivän jälkeen selkä/alapääosastolla. suppareita ei kuitenkaan oo ollu =)
neuvolakin oli viime viikolla, kaikki oli siellä niinkun pitääkin,en jaksa nyt eritellä tähän kaikkea. lääkärineuvola ois sit 9.8.

jatkanpa tavaroiden pakkausta, pääsen luistamaan ite muutosta kun oon töissä :D eihän sitä kyllä pystyis kantamaan ees mitään kovin raskaita juttuja..no tavaroiden purkuun pääsen sitten ainakin mukaan. kiva kun pääsee laittaan uutta kotia <3

miraaz ja vaavi 28+0 poksuu :heart:
 
Emmabella: Täytyy kyllä sanoa että en ymmärrä KOKSin toimintaa tämän "pakko imetyksen" suhteen ja sitä että ei saa korviketta kuin ruinaamalla. Saati sitten henkilökunnan töykeyttä tai joidenkin tiettyjen hoitajien. Muo vaan lähinnä hatuttaa mnennä sinne, kun on niin "hyvät kokemukset". Olenkin kysellyt vaihtoehtoa lähteä heti synnytyksenjälkeen pois, siis mikäli kaikki menee hyvin ja voidaan hyvin.

Nyt kun olen erittäin avoimesti kertonut meidän KOKS kokemusta samassa sairaalassa synnyttäneille. 7/10 on sanonut että hampaankoloon on jäänyt yhtä jos toista. Ja neljälle on käynyt sama kuin meille, maito ei nouse eikä saa korviketta ja vauvan sokerit laskee vaarallisen alas. Herää vaan kysymys että onko se nyt ihan oikein?

Ja olen kuullut että ei se maito nyt niin vain nouse kaikilla heti. Niin miksi pitää rääkätä lasta tahallaan, kenen etu se muka on?

Niin ja edelleen ei ole tarkoitus pelotella ketään :flower:

Taikamyrsky 30+1
 
Pikku-lauantaita!

Imetysgallup: esikoisen odottajana toivon, että maitoa tulisi ja saisin imetettyä ainakin muutaman kuukauden. Olen aikaisemmin ihmetellyt sitä , miten suuria tunteita imetys herättää. Sitä on vaikea vielä ymmärtää, kun ei ole omia kokemuksia. Tosi kurjia kokemuksia ollut joillain imetyksestä ja sairaaloiden toiminnasta! Toivottavasti tällä kertaa kokemukset olisivat parempia!! :hug:

Mekin saatiin viimein eilen äitiyspakkaus ja annoin miehelle kokoamani isyyspakkauksen. Tykkäsi kovasti omasta paketistaan ja onnistui yllättämään täysin :) :heart: Tykättiin kovasti äitiyspakkauksen tavaroista..tosin aika isoilta ne vaatteet vaikutti, että täytyy varmaan vielä käydä jotain pienempiä vähän katselemassa.

Piti niin kauheasti olla taas kirjoitettavaa, mutta pää lyö tyhjää.. Päätin, että töissä aion sinnitellä vielä tämän viikon ja maanantain lääkärineuvolassa juttelen sairaslomasta..Alkaa olla paukut aika lopussa meikäläisellä.

Mukavaa päivää kaikille!!

Minkuli ja pikkuheppu 28+3
 
Oon lähinnä taustaillut alkuilmottautumiseni jälkeen...josko sitä vihdoin ryhtyisi kirjoittelemaankin ;)

Imetin esikoista 1,7 vuotta, joista n. 4 kk täysimetyksellä. Maitoa riitti hyvin, loppuajasta tuntui, että haki vain tissiltä rauhoittumishetkensä ennen unta. Vieroitus sujui kivuttomasti, lähinnä haikeaa oli...

Imetyksen aloitus sen sijaan (maidon nousu n. 3. - 4. päivänä synnytyksestä) oli sen sijaan TODELLA kivuliasta! Rahkat ja kaalinlehdet oli kehissä ja silti oli sietämätöntä. Mutta siitä se sitten alkoi. Alussa oli hieman ruvella tissit, mut aika nopeasti sitä tottui/löytyi oikea ote jne.

Vastauksia muihin gallupeihin:

Täällä on tyttöolo. Asutaan rintamamiestalossa, joka on ihana mutta mahdollisimman epäkäytännöllinen lapsiperheen asumus. Molemmat ollaan opetus-/koulutusalalla. Ajellaan farmarimallisella autolla. Mitähän niitä muita gallupeja onkaan matkan varrella ollut...? Tässäpä suurimmat.

Lääkärineuvola on tällä viikolla. Siitä enemmän myöhemmin.

Jolian 28+0 POKS!
 
Täällä ensimmäinen lomapäivä!! Nyt loppui sitten minun työnteko ja voi keskittyä olennaiseen :D
Töissä vielä eilen mittasin hb:n, joka oli vain 103, joten rautalääkkeet hain ja ajattelin ottaa kerran päivässä. Katsotaan koheneeko olo..

Tänä aamuna huomasin ekan kerran että rinnoista valuu maitoa! :eek:
Esikoisestakin tuli jo raskausaikana mutta muistaakseni myöhemmässä vaiheessa.

Imetys: Esikoisen kanssa imetys ei sujunut ongelmitta. Toivoisin voivani imettää tulevaa vauvaa pidempään mutta en ota aiheesta stressiä... (niin varmaan...) :whistle:
Ensimmäistä osittaisimetin 1,5kk. Ensin sai molemmat rinnat tyhjiksi ja lisäksi horni ison pullon päälle kun jäi vielä imetyksen jälkeen nälkäiseksi. Maito ei noussut kunnolla ja maitoa tuli tosi vähän.

Vaatteiden silittäminen: Ensimmäisen vaatteet silitin kerran, mutta nyt en ole silittänyt enkä silitä. Kaikki pienet vaatteet olen jo kuitenkin pessyt ja viikannut kaappiin. En jaksa alkaa siihen rumbaan uudestaan. Huuhteluaineen ansiosta vaatteet jää pehmeiksi joten karsin tuosta silityksestä.. :ashamed: Ei ole mun hommaa..

Nyt pois koneen äärestä, hiki valuu solkenaan...

Hoikkalori ja rusina 30+4
 

Yhteistyössä