~LOKAKUUN lapset **2010** toukokuussa <3~

WOW!! täällähän satelee sukupuolilupauksia,onnea puskajussi ja heikku prinssistä sekä prinsessasta!! Torstaina mekin ehkä tiedetään kumpa tulee :)

Täällä vietettiin torstaina murusen 2v.päiviä,eilen kävi vielä iltaisella synttärivieraita ja muuten ollaankin oltu ulkona aamusta iltaan.Tänään laitoin oikein altaan likalle pihalle ja kyllä oli onnessaan kun nakuna sai kirmata ja roiskia miten halusi :) MITES MUUTES AURINKORASVAN KÄYTTÖ RASKAUSAIKANA??sehän sisältää kaikenmaailman kemikaaleja..no,miä ainakin käytin nyt.

Suppareita on täälläkin,ei kipeitä,inhottavan tuntusia vaan. Vauva on viimeaikoina ollut tosi vilkas,mutta tänään en ole tuntenutkaan paljoa mitään,ehkä kunhan tästä rauhottuupi sohvalle..useesti potkut tuntuu alhaalla,eli perätilas köllötellään, ja kun potkii tohon sektiohaavan kohille niin vihlasee aika pahasti :/ ylhäällä liikkeet tuntuukin tosi korkeella jo,navan yläpuolella jossain jo..

Omaa napaa oli taas,en yhtään muista mitä piti komm
 
ai taas pätkäs toi teksti...no mutta Laralle ja bubbelille piti kanssa sanoa että tsemppiä täältä noihin supparijuttuihin! Kun ei niitä toivois kenellekään vielä tässä vaiheessa ja kun tää raskaus on tällaista itsetutkiskelun aikaa, eikä ainakaan ekaa odottaessa( eikä muuten toistakaan odottaessa) tiedä mikä on normaalia ja mikä ei niin hyvin nopsaa elämä alkaa pyörimään kaikkien tuntemusten ympärillä :) haleja siis sinne.

Emmabella&pikkujii20+1
 

Syyskuisista tulin kyselemään miten muut hoitovapaalla olevat on tuota äitiyslomalle jäämistä suunnitelleet :)

Mä olen pohdiskellut, että jos aloittais äippäloman varhennettuna 50 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Sitten vanhempainvapaa loppuu aikaisemmin niin "tienais" jonkin verran enemmän euroja kun sitten on hoitovapaalla kahden alle 3-vuotiaan kanssa. Verranttuna siihen, että on hoitovapaalle tuon yhden kanssa 20 vrk pidempään ennen laskettua aikaa :)

Onko kukaan muu ajatellut asiaa tuolla tavalla?
 
puskajussille ja heikulle onnittelut pojasta ja tytöstä! :)

Liikkeistä, mä en tunne kyllä vielä niitä vaikka istukkaki on takana, ihan mälsää! Neuvolan täti sanoi, että viikon päästä varmaan kyllä jo alan niitä tunnistamaan, toivotaan!

Allergioista, mulla kans pölyallergia (sekä huone-että eläinpöly) kautta jonkinnäkönen allerginen nuha. Ilmenee aivastelulla ja kurkun kutinalla/nokan vuotamisella mutta oon oon koittanu kestää oireita ettei tarvis napsia pillereitä. Pari Heinixii oon kyl joutunu ottamaan välillä pakosti ku miehen siskon perheellä on koira ja siellä vieraillaan aika usein.. Onneks oireita ei tuu paitsi just sillon jos joku piski kiehnää kyljessä tai pyyhin pölyjä :D

Aurinkorasvasta mäkin kyselisin onko jollain tarkempaa tietoa. Eli miten sen käyttö raskausaikana? Oon tosiaan viikon päästä lähössä Välimerelle ja todellaki aion ottaa arskaa. :heart: Neuvolan täti sano, että raskaana ollessa ruskettuu paremmin ku ei-raskaana, sitä ootellessa! Kunhan ei tuu vaa mitää maksaläiskiä tms joita kans herkemmin syntyy ku on paksuna.

Hempasta, multa ei tokalla neuvolakerralla ois mitattu hemoglobiinii ellen ite ois pyytäny. Ja olihan se laskenukkin 139->129. Saa nähä mitä on seuraavalla käynnillä kesäkuun lopussa.

Fb-ryhmästä, tahtoisin liittyä, mutta mietin vaan että ryhmä tietty on salattu, mutta onko sen ryhmän kuvaus "julkinen" josta selviää tää Kaksplus-palsta :D? Nimittäin en tahdo että uteliaat toverini sitä kautta mahdollisesti löytää mun tekstini täältä :D

Kyllä v*tuttaa olla kaikki nää hellepäivät töissä! Just oli viikon vapaa ja nyt eilen alko 7 päivän työputki ennen reissua! Pitäskö hakee saikkua :kieh:

Tare 17+1
 
Moikka!
Pitkästä aikaa täällä :) Päivät menee töissä ja illat koitetaan laitella pihaa, kun sitä jouduttiin viime kesänä ja sysynä kaiveleen auki aika isolta alalta.

Nyt minäkin pääsen nauttimaan tästä raskaudesta, kun kerroin esimiehelle odottavani lasta. Edelliseen kertaan verrattuna, kun raskaudesta kerroin, aivan erilainen vastaanotto =) Esikoista odottaessa mut laitettiin työterveydestä pitkälle sairaslomalle esimiehen käytöksen vuoksi (lääkäri keskusteli hlön kanssa, eikä saanu sitä ymmärtämään asioita, niin se oli sit lopputulos).

Ens viikolla olis taas neuvola :) Pääsee kuuntelemaan sydänääniä.

Mä voisin kans liittyä FB-ryhmään. Siellä tulee kirjoteltua enemmän kuin täällä.
Pikku Prinssi laitan sulle yv:n.

Nonna ja UrhoKyllikki 18+3
 
Tarelle tuosta aurinkorasvasta. Käytä sellaista, joissa ns. fysikaalinen suodatin. Se ei imeydy eli ei ainakaan ole haittaa sikiölle.

Huolestuttaa, kun neiti liikkuu nyt niin vähän aiempaan verrattna. Dopplerilla kuitenkin sydänäänet kuuluu hyvin.

Discovery 19+0
 
zeena, mulla oli kans avamysiä valmiina kaapissa enkä uskaltanut käyttää. Neuvolalääkäri sitten sanoi, että on ihan turvallista ja antoi lisää sitä reseptiinkin. Paikalliset sumutteethan ovat turvallisia raskaana olevillekin.
 
Huomenta!

Noista nenäsumutteista minäkin; mulla on kyllä vaan flunssa, mutta pää hajoaa tähän tukkosuuteen ja siihen, että en pysty nukkumaan, eli onko flunssaan erikseen joku sumute mitä sais käyttää vai kelpaako noi allergiasumutteet tähänkin vaivaan?

Tsemppiä vaan kaikille allergioista kärsiville!! Itse olen siltä vaivalta, onneksi ja toistaiseksi, välttynyt, mutta voin vaan kuvitella kuinka rasittavaa on olla koko ajan tukkonen ja kutittaa jne.

Oon tässä kohta lähdössa kesätyöpaikan koulutukseen ja olo on mitä hurmaavin; pää täynnä räkää ja täällä on NIIN kuuma...

Aurinkorasvasta Mie kyllä eilen lätkäsin päälle jotain halpiskamaa, minkä oon ostanu viime kesänä Saksasta. En tosin laittanut kuin decolteelle ja käsivarsiin, mutta voishan sitä ehkä investoida johonkin hieman laadukkaampaan..

Hauskaa Sunnuntaipäivän jatkoa kaikille! :)

Lavelyn 16+6
 
Huomenta!

Täällä edelleen kauheen tukkonen olo :/ Mut huomenna ultra niin se vähän mieltä virkistää :heart: Jännittää ihan kamalasti.. Toivottavasti näkyy kumpiko tosiaan masua asuttaa! Jos ei, ni en ala :|

Onks muilla ollu useemmin pää kipeenä nyt raskaana ollessa?? Mulla on kun mullei normaalisti koske juurikaan ikinä päähän.. Ja tää on kyllä nyt raskauksista eka missä näin aikaseen pitää alkaa panadolia popsimaan että kipu hellittäs.. En haluis noitakaan popsia. Mut pakkko kun ei muuten lähe kipu pois. Muistelen et Josen aikaan eli ekassa raskaudessa joskus ihan loppumetreillä koski.. Ja sekin varmaan johtu verenpaineista jotka kohos vähän loppuakohden.. No täytyy kysellä neuvolassa myös.. Kun ainakin paineet on mulla ollu vielä hyvät et niistä ei pitäs ainakaan johtua..

Ei mulla nyt muuta tähän hätään tullu mieleen.. Muksaa sunnuntaita!!! :wave:

Hanttaliini81 & pittunen 20+1

Btw, eilen oli pittusella aika hiljanen päivä.. Töissä en tuntenu juurikaan yhtään potkua mutta auttakaa armias kun leffateatteriin mentiin ja leffa alko pyörimään niin potki niin että ihan koski.. Ei voinu asentoaan edes korjata niin piti vaan kestää.. Varmaan kuuli ne jyrinät ja mörinät.. Eikös ne ala nyt kuulla jo kohdun ulkopuoliset äänetkin näillä viikoilla? Sama rumba jatku kotona sitten vielä yhentoista aikaan illalla :heart: Et kunnossa se on vaikka huoli välillä onkin..
Huomenna sitten ilmotan ultrakuulumiset =)
 
Täällä on tämä päivä sujunut rauhallisissa merkeissä.. Huh hellettä!

Onnea tyttö/poikalupauksista!! :flower:

Allergiakeskustelusta.. itselläni ei niinkään allergiat vaivaa, mutta poskiontelot senkin edestä. Käytin aikasemmin Duact:ia ja Avamys-nenäsuihketta. Minulle sanottiin jo raskaudesta haaveillessa, että kumpikaan lääke (myöskään avamys) ei sovi raskaana olevalle..Tiedä häntä sitten. Onko täällä muilla nenäkannu ja nenän huuhtelu hoitokeinona tukkoiseen nenään? Itse olen nenäkannua pari vuotta käyttänyt ja on kyllä näin siitepölyaikanakin ihan korvaamaton!
Lavelyn: olin itse viikko takaperin kunnon räkätaudissa ja myös mietin sopivaa nenäsuihketta tukkoiseen nenään. Neuvolasta neuvoivat turvallisimpana vaihtoehtona Nasolin:in ja suolavesisuihkeen.

Täällä edelleen odottelen, että vauvan liikkeet vahvistuisivat..päivittäin kyllä epämääräistä muljuamista tuntuu ja viime päivinä kevyitä töytäisyjä.. :) Elämäni ensimmäisiä supistuksia koin parina päivänä tällä viikolla, mutta onneksi eilen ja tänään niitä ei ole tuntunut.

Kuinka herkästi muuten menisitte lääkäriin, jos supistukset ovat säännöllisiä päivittäin, mutta ilman kipua/vuotoa?? Kysyn, koska omalla äidilläni minua odottaessaan oli kivuttomia supistuksia säännöllisesti ja vasta lääkärissä todettiin, että kohdunsuu pehmennyt ja pari senttiä auki! Seurauksena tästä loppu odotusajasta saikkua. :(

Nyt viikonloppuna laitettiin myös parveke kesäkuntoon kukkia myöten .:) Vielä, kun jaksaisi viimeisenä lomapäivänään huomenna pestä ikkunat ja kaikkea pienempää siivoiltavaa riittäisi..

Jakselkaahan hyvin! :)

Minkuli ja pikkuheppu 18+4
 
päänsärkyä on ollut useempana päivänä mutta lasken sen allergian piikkiin
kävin sittenkin hakemassa apteekista nenäsumutetta ja nyt alkaa olemaan jo hieman siedettävämpi olo.

tänään on taas niin ihana kesäilma että hilluttiin monta tuntia ulkona ja kaupoilla. henkkamaukalta löysin pojalle t-paitoja vaikka itelle piti ostaa kengät yms (näin se aina menee, lapselle löydän vaik mitä mut itelle en osaa ettiä) ja mies shoppaili kanssa urakalla työmatkaansa varten vaatteita. tälle tulokkaalle en vieläkään osannut katella mitään, ei oikein ees tehnyt mieli, mikä on vähän kummaa kun oon ihan kauhea shoppailuhullu.

jään pojan kanssa kaksin kolmeks päivää (onneks tällä kertaa lyhyeks aikaa siis) kun mies lähtee työreissulle. saas nähdä mitä huomisesta kirppariaamusta tulee, lupasin mennä lähileikkipuiston kirpparille myymään kahdeks tunniks tavaroita.vähän jännittää että minkälaista pojan perässäjuoksemista siitä tulee (järjestetään pihalla)... :/

kivuttomista supistuksista: mulla oli niitä esikoista odottaessa koko ajan, kävin lääkärillä niistä ja lonkka+lantiokivuista, en tainnut kuin kerran saada saikkua muutaman päivän, ja nekin kivuista.supistukset ei tehneet mitään onneks kohdunsuulle, olivat vaan tosi häiritseviä koska heti kun vähänkin nosti jotain tai käveli enemmän,alkoi supistaa.loppuraskaudessa ei tarvinnut edes liikkua ja supisteli useasti päivässä.

mutta kannattaa mun mielestä käydä silti aina välillä tsekkauttamassa tilannetta, ettei sit tuu pakkomakaamista ja saikkua!

nyt itelläkin päivittäin useasti jo supistelee varsinkin kävellessä joutuu välillä sen takia himmailemaan

noonie 20+1
 
Kiitos noonie vastauksesta! Itseä askarruttaa paljon juuri nuo supistusjutut, ym. kun ensimmäinen raskaus itsellä kyseessä.. Tuntuu, että supistukset tulevat juuri jos on tehnyt jotain vähänkin fyysisempää, mutta helpottavat huilaamalla. Pitääkin töissä vähän varoa, kun työnkuvaani olennaisesti kuuluu potilaiden siirtely ja työasennot ahtaissa tiloissa välillä hankalia.
 
Helteistä iltapäivää! Aivan ihana keli on ulkona, ei millään malttais tulla sisälle mutta pakko sitä on tänään syödäkin :) ja kohta alkaa päivän ensimmäinen kiekkopelikin eikä sitä saa mistään hinnasta missata :) Saan samalla hinnoitella kirppistavaroita kun vihdoin sain pöydän varatuksi. Ihanaa saada kämppää tyhjättyä, alkoi tuntua että turhaa tavaraa on aivan liikaa ja olenkin nyt käynyt kaappeja kunnolla läpi. Mitään en aio huolia takaisin, ne mitkä ei mene kaupaksi niin lahjoitan eteenpäin. Kumpa vain saisin jonkun hoitamaan hinnoittelun ja tavaroiden kuskaamisen :LOL:

Allergioista huomasin kysyttävän. Mulla on astma ja eläin- ja pölyallergia ja olen pärjännyt ihan hyvin. Astmalääkettä otan päivittäin ja kohtauslääkettä en onneksi ole tarvinnut vielä kertaakaan. Lääkäriltä selvitin, että kumpaakin voi käyttää raskauden aikana. Allergialääkettä olen joutunut ottamaan pari kertaa kun ollaan siskolla vierailtu. Siellä on kissa ja niille olen todella allerginen. Nenä menee tukkoon samantien.

Täytyi oikein käydä neuvolakortista tarkastamassa ja mulla hemppa on mitattu ainoastaa ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja se oli silloin 132. Seuraava kerta on puolentoista viikon kuluttua, aion kyllä pyytää että silloin mittaisivat.

Ultria on täällä kaupungin puolesta kaksi eli np ja rakenne, varhaisultrassa käytiin yksityisellä.

Sähikäinen + Nöttis 16+5
 
Mä kävin tänään työterveydessä kun tuntuu, että pää räjähtää.
Lääkäri sanoi noihin allergialääkkeisiin, että niissä lukee kaikissa ettei saa käyttää raskausaikana. Mut silti esim. sitä Avamysiä voi käyttää. Ja muutenkin sano, että noista nenäsuihkeista kulkeutuu äärimmäisen vähän mitään sikiöön. Sit oli tosiaan muitakin nenäsuihkeita joita voi käyttää.
ja antihistamiineista tosiaan mm. heinix on turvallinen ja kaikki joissa vaikuttava-aine on setiritsiini.

Mulla on siis kermee päänsärky kolmatta päivää. Ja lisäks posket ja hampaat tosi kipeet. Mut ei ollu sinuittia, todennäkösesti vaan turvotusta ja painetta onteloissa ja siitä nää säryt.
Panacodia käski ottaa suurimapaan kipuu, kun tuo parasetamoli noin muuten ei vaikuta mulla ainakaan mihinkään. Sama kun leipää söis :whistle:

Multahan kysyttiin osastolla esikoisen synnytyksen jälkeen, että oonko m joku lääkkeiden väärinkäyttäjä :LOL: Siis sellanen lastenhoitaja ihan tosissaan kysy. Kun ne antaa siellä tota paraseramolia ja mulla oli ihan järkyttävä epparikipu (tulehtunut ja eivät hoitaneet asianmukasesti yms ). Pyysin sitten jotain vahvempaa kipulääkettä ja lastenhoitaja meinas, että oon väärinkäyttäjä kun tarviin jotain vahvempaa :kieh: Kellosta kattovat tarkasti aikaa etten vaan saa kun tasan 8 tunnin välein jotain kipulääkettä |O
Oli sekin aikaa.


Pitää mennä lepuuttaan kun särkee vaan.


Zeena 20+0 POKS
 
Upeaa sunnuntai-iltaa! Täälläkin puoliväli poksuu, i-h-a-n-a-a! :heart:

Heikku aivan upeaa, että pääset usein ultraan! Vähän käy kateeksi, olispa meillä kaikilla noin! :)

Liikkeistä, nyt jo tuntuu melko hyvin, välillä kesken päivääkin. Useimmiten kuitenkin makuulla ja varsinkin illalla sängyssä. Hassun tuntuista, kun pikkuinen myllertää oikein kovasti :) Ja niin ihanaa!

Minuakin alkaa jo houkuttaa tuo fb-ryhmä, mutta en tiedä ehdinkö molemmissa kirjoitella. Nytkin tuntuu, että välillä koneella menee tunti noin vaan, kun teidän juttuja lukee. Ja näin kesällä tulee oltua vähemmän koneen ääressä, joten ehkä mun on parempi pysytellä vaan täällä toistaiseksi. Jos tässä kuitenkin innostun liittymään, niin olihan se todellakin niin, ettei näy ulkopuolisille?

Aurinkorasvoista vielä, mitä merkkejä käytätte? Minä en ole vielä juurikaan ehtinyt auringosta nauttia, kun olen ollut parhaat ajat töissä, mutta jospa nää kelit jatkuis... Pitäis sit hankkkia joku hyvä rasva, minä yleensä palan tosi helposti.

Nyt tutkailla netistä pensasaitoja. Meillä on iso ja avonainen piha, joka puolelle näkyy. Pakko laittaa ainakin tienviereen jotain näkösuojaa. Kuusiaita olisi paras, mutta siinä vaan kestää ikuisuus kasvussa... Olisko kellään hyvää vinkkiä tieheästä ja nopeakasvuisesta pensasaidasta?

Heilo 20+0 :heart:
 
mitähän tää mun mahakaveri meinaa kun mun maha on tänään heilunut niin vietävästi,sillä on nyt jotku karateharkat siellä eikä osaa päättää oliskos poikittain ylösalaisin vai istuvilteen. ja sit kun myllätään,niin sit supistelee...:/
huomasin muuten ekassa raskaudessa että mulla tuntui kipeät supistukset sellaisina polttoina selässä(loppuraskaudessa) ja tänään tunsin sellaisen! ja leikkiksellä tänään vihloili alavatsaa pahasti ja tuntui sellaisia sukkapuikovihlaisuja tonne johonkin kohdunsuulle..ONKOHAN TÄÄ NYT TÄS VAIHEES JO IHAN NORMAALIA vai onkohan mun vaan aika alkaa ottamaan vähän rauhallisemmin??
MITEN JA MISSÄ TEILLÄ KIPEÄT/KIPEÄHKÖT SUPPARIT TUNTUU?

ai juu,makoilin tänään tyynyyn nojaten sohvalla,niin,että rinta jäi vähän puristuksiin ja ihmettelin et mikä hiton outo tunne tuli,niin mulla olikin iso märkä läntti nännin kohdalla :O :O

Emmabella ja pikkuJansku 20+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu-Maaria75:
niin meikkis kävi tänään verikokeissa.. Maksa-arvot ja sappihapot.. Taas alkaa hepatoosisuossa tarpominen jo näillä viikoilla.. Alat oli jo pari viikkoa sitten 131 :(
Mitä tää tarkottaa?? Onko sulla ollu toi hepatoosijuttu aikasemmin vai häh?

Emmabella: Mulla on noita kipuaj ja oloja ollu vaikka muille jakaa ja en tosiaan osaa sanoa mikä on "normaalia"... Mutta ei se varmaan haittaakkaan ottaa iisisti!!

Mua kutisee kokoajan joka paikastaa... En tiedä johtuuko se nyt tosta auringosta? Oon rasvannu ihan tavallisesti eli paljon :D Tää alkaa olee jo hiukan häiritsevää..

Lara- ja Nuna rv21+3
 
Mökiltä palauduttu,siellä on vaan niin rentouttavaa....mulla on huomenna se pirskatin lääkäri näiden selkä,lantio yms kipujen takia....katotaan mitä täti sanoo.....oi ja keskiviikkona sitten neuvola :D

nyt nukkumaan....

sutulii 17+4
 
Moiks, me ollaan touhuttu koko päivä ulkona ja huh hellettä! Ihanaa! Laitettiin pihakin kuntoon ja roudattiin aurinkotuolit esille. Siinä kelpas pötköttää uusimman MeAkkojen kanssa. Rusketusraidatkin sain! :heart: (Harvinaista :D)

Huomenna rakenneultraan puolivälin kunniaksi... Vähän jännittää!

Meil on tää kämppä siis niiiiiiiin pätsi, just äsken muistin et mehän ostettiin pöytätuuletin viime kesänä ja kaivettiin se esille, no NYT alkaa täällä makkarissakin olo helpottamaan kun tulee viileetä.. ah!

Omanapaista tällä kertaa,

mama-L & Beibi 19+6
 
Lavelyn
Meillä ei mitata hemoglobiinia joka kerralla. Pyysin viimeksi mittausta ja se oli 141. Tuskin mitataan vähään aikaan taas. Sama juttu esikoisen kohdalla.
heikku
Onnea tyttölupauksesta!
Saanko udella, miksi sinulle tehdään ultra jo rv28? Onko se normaalikäytäntö teillä päin?

Lara--
Yleensä normaalisti edenneessä raskaudessa ei (valitettavasti) ole kuin kaksi ultraa. Joskus neuvola voi lähettää synnytystapa-arvioon keskussairaalaan ja siellä tehdään ultra. Loppuvaiheen ultrissa tosin ei vauvaa enää kokonaisuudessa näe, vaan esim osan jalkaa ja sitten vähän sitä ja tätä :)

Emmabella
Olisikohan nuo sinun kipusi liitoskipuja?
Itse kuvailisin niitä "tuntuu kuin alapäässä joku vetelisi luita". Nämä kivut saattavat olla hyvinkin pahoja, haitata kävelemistä, nukkuessa kääntymistä..
Edellisessä raskaudessa kivut olivat pahimmillaan noin rv 20+ ja sitten ne ilmaantuivat taas noin rv35.

P123
Kiitosta :) Täällä on supparit heikentynyt lähes olemattomiin!

Mammavaatteista
Kävimme shoppailemassa perjantaina ja mammamallistosta taisin löytää yhden vaatteen..
Kaikki muut paidat löysin tavallisilta osastoilta. Kivoja tunikoita ja löysiä toppeja muodissa, helpottaa tätä vastajuttua huomattavasti.
Ja mallit ovat todella pitkiä, niin peittää vatsan pitkäksi aikaa :)

Vaunuista
Me ostamme Emmaljungan Classic Sportit.
Kannattaa muuten pantata hiukan ainakin Emmaljungien ostoa - kesällä alkaa tulemaan alennuksia, kun uudet värit saapuvat kauppoihin!
Me odotamme ainakin sinne kesään!
Hassujuttu tapahtui kaupassa, kun kyselin asiaa myyjältä, että koska tulee alennukset. Hän puhui tyyliin "tulevat vasta kesällä alennukset ja uudet mallistot VASTA syksyllä.."
Sisko nauroi tätä kommenttia ja sanoi, että näytänkin jo helposti "lähtö lähellä"-odottajalta.

Sikiön asennosta
Minä olisin myös kiinnostunut, että koska asento alkaa olla "aika varma"?
Minulla oli vauva perätilassa viime keskiviikkona (16+6) ja hieman jäi kummittelemaan tämä asia.

Ps. en ehtinyt kaikkia lukemaan. Toivotan samalla kaikille hauskaa tulevaa viikkoa (jo etukäteen).
Me lähdemme huomenna reissuun!


Bubbeli 17+4

muoks.
"helpottaa tätä vastajuttua huomattavasti.." :LOL: :LOL:
 
Lara-

Jep tämä on neljäs odotus ja neljäs kerta kun maksa-arvot lähtee nousuun jo pikku viikoilta. Normaalistihan hepatoosi alkaa vaivata myöhemmin, mut mun maksa ei tykkää raskauden aiheuttamasta hormoonikuormasta vissiin ja siksi arvot lähtee nousuun jo 15-16 viikolta. Sitä tutkittiin toisessa raskaudessa oikein urakalla, mutta ainut keino saada selville mikä siellä mättää on koepalan otto raskauden aikana mutta siihen ei lähdetä kun mulla on tuo verenvuotojuttu ja maksa vuotaa muutenkin herkästi. Raskaushepatoosina se papereissa lukee kun ilman raskautta maksa-arvot on normaalit. Siitäkin tää on jännä kun maksa-arvot lähtee pikku hiljaa laskuun tuossa 26-28 raskausviikolla. Sisätautilääkäri aikoinaan meinas että maksa tottuu kuormitukseen ja alkaa toimimaan vähän paremmin. Tiedä sitten..

Se hepatoosi sana papereissa vaan saa lääkärit ja neuvolan vauhkoiksi ja tietää tiheää seurantaa jälleen äitipolilla. Joka kerta edessä on ultra ja sykekäyrä kun sikiön tilaa seurataan tiiviisti ja käynnistykseen mennään 38 viikolla. Hepatoosiin kun liittyy sikiökuoleman riski viikon 38 jälkeen :( Yhdessä raskaudessa oli käytössä Adursal kun kutitti niin vietävästi, mutta nyt ei ainakaan vielä kutita. Ti on neuvola ja saan kuulla missä lukemissa maksa-arvot nyt on. Alat on tainnut kolmessa edellisessä raskaudessa olla ýli 400, asat pikkuisen vähemmän.

Se olis kolmas työyö menossa.. Onneksi alkaa vapaat ja helteetkin näyttää jatkuvan :)

Minttu-maaria 18+4 vissiinki ja masunasukki
 
Onnea Heikku tytön johdosta!! :flower:

Mama-L
Vaihda vaan poikalupaus tonne. Kätilö sanoi, et aikamoinen tyttö ois kyllä noilla värkeillä. Et eiköhän se ihan 100% ole.. =)

Täällä vauva hikkas ensimmäistä kertaa torstaina. Huvittavaa on, että mullakin on sen jälkeen ollu ajoittain hikkaa, vaikken oo pahemmin hikotellut muuten. Harjoittelijakin rupes jo huomauttelee duunissa..

Aurinkorasvasta Varsinkin nyt raskausaikana on aika altis maksaläiskille ja aurinkoihottumalle, et rasvaa vaan ja reilusti! Onhan sitä valikoimissa hajuttomia ja herkän ihon tuotteita, niin ei ne kemikaalit huoleta..
Mä tykästyin viime kesänä Acon aurinkosarjaan. Käytän Vichyn tuotteita kasvoilla jatkuvasti ja ostin viimeksi kasvovoiteen aurinkosuojalla. Sit ihan auringonottoon ja pihallapuuhailuun laitan ytympää rasvaa.

Mullakin on ollu päänsärkyä usein. Oon huomannut olevani erityisen herkkä hajuille ja melkeen päivittäin työpäivän jälkeen särkee päätä migreenityyppisesti. Lisäksi jos jää juomatta tarpeeksi, niin heti tuntee kivana jyskytyksenä :headwall:

Täällä tarjotaan normisti kaksi ultraa, mutta tämä käy seuraavan kerran viikolla 24 ja sitten noin viikolla 36-37.

Allergioista mullon "vaan" pölypunkkiallergia, että ei tarvi kausiluontoisesti kärsiä. Tasasta ympärivuoden oiretta, jossei muista siivota ahkerasti :LOL:
Astma on ollu hyvässä kuosissa, kunhan muistaa ottaa lääkkeet. Lääkäri sanoi, että todella harvoin raskaus tekisi astmaa pahemmaksi. Yleensä syynä on, että jengi jättää lääkkeet ottamatta. Oon siis luottavainen =)
Eilen innostuin siivoomaan ulkovarastoa, niin meinas jotenkin yskittää se järkyttävä pölymäärä, mikä lakaistessa nousi.

Sikiön asennosta Muistelen, et noin viikoilla 30 aletaan seurata tarjontaa. Vielä tässäkin vaiheessa tilaa on hyvin heitellä niitä kuperkeikkoja, et ei kannata olla huolissaan perätarjonnasta näillä viikoilla :attn:
(Juu kävin huvikseni tsekkaa vanhoi neuvolakortteja.. Vkot 29+, 30+ ja 25+ on alettu merkkaa korttiin tarjonnat.)

Kävin perjantaina ostaa ekat bodyt ja pökät pikkuisännälle. Kaverilla on lastentarvikekirppis Loviisassa, ihan mielettömän siisti paikka ja myynnissä ei todellakaan oo valmiiks puklusia vaatteita.
Lisäks siellä on uusiakin vaateita ja käsitöitä ja tietty leluja, vaunuja, sittereitä.... Suosittelen, kannattaa käydä kauempaakin!!

Tänään ois tarkotus lähtee Tallinnaan, ihan vaan päiväks. Pitää laittaa mukavat kengät jalkaan, et jaksaa. Oon kyllä niin korkkarityyppi, et luonnolle vastaista. Mut täs tilassa ei kyl enää pitkiä matkoja ilman selkäsärkyä ja turvonneita jalkoja piikkareilla kuljeta... :LOL:

Mukavaa viikkoa kaikille, hellettä visiin vielä piisaa melkeen koko viikoksi :p

:wave: Puskajussi ja Onni 19+6 :heart:
 

Yhteistyössä