Lokakuun lapset 2013 <3 *Huhtikuussa*

Voisin vähän esitellä itseäni kun eilen vähän hätäillen kirjoittelin...
Eli:
Olen 23 vuotias ja synttärit 30.6. Asumme tällä hetkellä kotitalossani Laihialla, mutta tarkoitus olisi muuttaa jossain vaiheessa takaisin Vaasaan. Olen kihloissa 26 vuotiaan Teron kanssa. Naimisiin ollaan menossa tässä keväällä-kesällä. Yhteistä taivalta on nyt 4 vuotta. Olen äitiyslomalla ja hoidan likan lisäksi kotia, 6 kissaa ja 1 koira. Sitten raskaustarinoihin: 2006 multa leikattiin munsarjakysta, jonka mukana meni toinen munasarja johtoineen. 2009 aloimme T:n kanssa yrittämään/toivomaan lasta. 3 vuotta sitä kesti. Siihen sisältyi 4 keskenmenoa. Viimeisimmän kanssa kesä 2011 mentiin onnemme kukkuloilla kuuntelemaan sydänääniä 12 viikolla koska aijemmat keskenmenot olivat tulleet 5-6 viikoilla. Sydänääniä ei kuulunut. Ultrassa todettiin pienen kuolleen 9 viikolla. Tyhjennys aloitetttin. Marraskuussa 2012 plussasin jälleen ja aijemman kokemuksen jälkeen pääsin sydänääniä kuuntelemaan 10 viikolla. Niitä ei kuulunut. Aijemman kokemuksen takia pääsin samana päivänä ultraan ja kuin ihmeen kaupalla, sielä pieni sydän sykki ja pienokainen uiskenteli vilkkaasti. Tyttö syntyi 3.8.12. Nyt siis toinen raskaus ja LA on 9.10. Ultrassa oltiin ja kaikki oli hyvin. Doplerillakin olen nyt 2 viikkoa kuullut sydänäänet :) Liikkeitä en ole vielä tunnistanut mutta enpä jaksa niistä stressata. Nyt sitten 15+0.

Eläimistä sen verran, että meillä on kaikki kissat sisäkissoja, eli eivät pääse ulos. Ulkotarha olisi tarkoitus rakentaa tässä keväällä. Aluksi vähän jännitin että miten menee kun likka alkaa liikkumaan mutta eipä ole ongelmia ollut. Koirakin on sisällä. Nämä eläimet ovat ensimmäisiä lapsiani joten en todellakaan ole luopumassa perheenjäsenistäni ellei jotain vakavempaa tule. Ja jos allergiaa pukkaa niin yritän siedättää mikäli ei ole todella paha. Kyllä nyt mietin että miksi näin monta kissaa piti ottaa, mutta olin noiden 4 keskenmenon jälkeen siinä uskossa ettei meille lasta tulekkaan vaan saan purkaa hoivaviettiäni näihin eläinlapsiin. Nyt uusi tilanne, mutta koska olen ne vastuulleni ottanut, en niistä luovu. Sitä jo mietin silloin otto vaiheessa... "mitä jos tulee ero? Entä jos tulee lapsia? Entä jos tulee äkillinen muutto? En kai ole muutamassa sellaiseen asuntoon mihin en saa ottaa perheenjäseniäni mukaan?" Noita pitäisi miettiä aina, ennenkö eläimiä ottaa. Ne eivät ole mitää kertakäyttötavaraa ja luvoutaan kun ei kiinnostakkaan. Eivät ole esineitä. Vahvat tunteet niilläkin. Kuinka monta todella masentunutta kissaa olen tavannut kun joutuvat turvallisesta ja rakkaasta kodista. Lopettavat syömisen, juomisen... Makaavat vain. Jossei joku anna kotia tapaukselle, on sille parempi päästä sateenkaarisillalle. Olen aktiivijäsen vapaaehtoisvoimin toimivassa kodittomien kissojen kissatalossa joten näen näitä paljon. Ja niitä luopumisien syitä.. Hävettää edustaa ihmisrotua.
 
Viimeksi muokattu:
Huooh... Taas mennään ultrasta seuraavaan jännittäen. Kävin lapsivesiultrassa ja vähänlaisestihan siellä oli vettä :( Keskenmenonriski on siis suurempi, taas. Mieltä lämmittää kuitenkin, että lääkäri ei löytänyt mitään rakenteellista poikkeavuutta mikä vaikuttaisi lapsiveteen. Harmittaa silti tuo kummitteleva km:n riski. Kolmen viikon päästä taas ultrataan, oon kyllä alapäätä ronkittu mun raskauden aikana jo melko monesti. Iloinen saan olla, että vaavin alku kuitenkin elossa ja muuten kaikin puolin elinvoimainen. Kovasti pitää toivoa, että vettä jostain lisääntyy. Olen yrittänyt juoda enemmän vettä, mutta se ei kuulemma lääkärin mukaan vaikuta lapsiveteen lisääntymiseen. Jos jollakulla on kokemuksia lapsiveden vähyydestä niin olisi kiva kuulla niistä, että onko esim. aikaistunut synnytystä tai aiheuttanut jopa sen keskenmenon.

Lisa Maria ja kääpä 13+4
 
Moikka,

Ilmoittautuisin mukaan, odotan kolmatta (ennestään tyttö 4v ja poika 1v8kk), tänään 14+2. LA siis 12.10. tai jotain, on vaihdellut vaihderikkaan matkan varrella tuo aika, mutta tuo tulee viimeisten kuukautisten mukaan ja sillä mennään nyt. Synnytyssairaalaa ei lähde arpomaan tässä vaiheessa, mutta sen verran, että jos kaikki ok, Lohjan aluesairaala ja jos ei, NKL (riski).

Koko ketjua en ole saanut luettua, vasta tästä sairaslomasohvalta päätin liittyä taas odottajaketjuun. Nopeasti pisti silmään Wentin tarina verenvuodosta ja hematoomista, ja kirjoitus olisi voinut olla omani! Minulla 1,5 viikkoa sitten lorahti myös veret housuun ja muutama hyytymä pönttöön. Soitin myös ä-polille, mutta koska tosiaan viikkoja niin vähän, ei kipuja eikä vuoto jatkunut, ei mitään seurantaa siellä. Pidin kolme päivää sairaslomaa töistä omalla ilmoituksella kunnes pääsin neuvolan kautta lääkärille, joka vain totesi sormilla kokeillen (ei ultraa), että kohdunsuu napakka. No kiva. Ei saanut kuuluviin sydänääniä (paniikki). No ei niitä lonkasta saakaan eikä navan korkeudelta, mutta en voinut laitetta ruveta tyttösen kädestä repimään... Pääsin samana päivänä vielä omalle terkalle ja kyllähän se syke sieltä saatiin kuuluviin. Tämä on niin tuskallista tämä aika, kun liikkeistä ei vielä voi olla varma, tuntemukset tulevat harvakseltaan ja ovat heiveröisiä. Sitten koko tämä odottaminen helpottuu, kun alkaa ne liikkeet tuntea.

Joka tapauksessa, epäilen, että minullakin on hematoomia, mutta kukaan ei ole asiaa kiinnostunut tarkistamaan vielä. Sairaslomaa sain kaksi viikkoa lisää, ja olen yrittänyt lepäillä minkä kahdelta pieneltä olen voinut :) Ruskeaa vuotaa edelleen enemmän tai vähemmän, että kyllä siellä jotain niukkaa hidasta vuotoa on jossain. Toivottavasti rakenneultrassa ottavat tämän sitten tosissaan. Edellisen kanssa kun oli kaikenlaista, niin pitää nyt vaatia kunnolla tarkistamaan.

Ensi viikolla on neuvola (23.4.), odotan pääseväni taas kuulemaan ne sydänäänet! NP-ultra oli ja seulan tulokset ok. Rakenneultra on 28.5.

Töissä esimies tietää raskaudesta, mutta asiakkaalle ei ole kerrottu sairasloman syytä. Sitä vain ihmettelen, että mihin tämän mahani tungen ensi viikolla palatessani...

Sekava teksti näin alkuun. Myöhemmin lisää.
 
Hei taas vaan kaikille!

Saas nähä kuinka nää olot mukamas helpottaa, tää aamu alkoi oksentamisella. :eek: ja kokoajan on vähän sellainen olo että saattais kohta tulla uus mutta ei vielä ainakaan ole tullut. Eilen työkaveri tosin puhui että heillä on oksennustautia liikkeellä joten mietin tässä vain että mahtaako olla tauti vai oireilua, tämä päivä kuitenkin kotona ja mahdollisesti huominenkin ellei tämä yrjöily sitten jää tähän. Ainakin olo helpottui huomattavasti kun kävi halailee vessan pönttöö :p Alkuraskaudessa ei siis ole ollut oksentelua ollenkaan siksi vähän epäluuloisesti nytkin suhtaudun tähän.

Muutaman viikon päästä olisi neuvola aika. Ja siitä seuraavaksi sitten fysioterapian ryhmätapaaminen.. Käsitellään venyttelemistä mahakkaana ja kai jotain muutakin. Mietin millaisella varustuksella sinne kannattaisi lähteä.. Verkkareissa vai farkuissa?
Totesin eilen että kaikki muut täällä tuntuu olevan kuulleen sydän äänet, mutta minä en! :O Millä niitä kotona saisi kuuluviin? Jollain laitteella, mistä moisen saisi hankittua? Kovasti niitä olen odottanut mutta ei ole kuulunut, neuvola lääkäri ultrasi vatsan päältä ja näytti ruudusta sykkeen mutta olisi kiva kuullakin ne.. :)) Varsinkin nyt kun alkaa oireilut (tämän aamun yrjöilyy lukuunottamatta) helpottaa niin alkaa tulla vainoharhaiseksi mahtaakohan tuolla masussa sittenkään olla ketään.. Tietysti sekin ehkä vähän vaikuttaa kun on kyse esikoisesta ja kaikki on uutta ja hienoa!

Minkälaisia vaunuja olette miettineet? Malli ja merkki? Me päädyttiin emmaljungiin, city cross malliin. Sopii meidän käyttöön täydellisesti, ainoastaan pitäisi enää löytää miellyttävä väri.

Kauheasti kysymyksiä mielessä. :D Meinaatteko selvittää sukupuolen? Itseni tuntien minun on pakko saada tietää, tietystikään ei se kerro silti kumpi sieltä oikeasti tulee. Äidilleni kävi nuorimman veljeni kohdalla niin että lääkärit sanoivat että tyttö on tulossa ja synnytyksen jälkeen huomattiin että poikahan se siellä olikin. :) Koskaan ei voi tietää! Kumpainenkin tervetullut meille. :) <3

Addoda ja minis 14+1
 
Tervetuloa uudet joukkoon. Täällä on jo iso kasa odottavia äitejä :).

Lisa Maria pidetään peukkuja että veden määrä lisääntyy pikku hiljaa ja että kaikki on kunnossa. Onhan se inhottavaa kun koko ajan saa olla jännittämässä jotakin.

Bibi77 Toivottavasti saat selville mistä vuoto johtuu. Onko sinulle sanottu missä istukka on, jos se oliskin edessä. Sehän voi aiheuttaa myös vuotoa.

Vaunuista Neljättä odotan ja kuopukselle tuli pari vuotta sitten hankittua Emmaljunga Duo Edge ja sillä mennään myös tämän uuden vaavin kanssa. Nämä ovat jo kolmannet vaunut meillä ja Emmaljungaan olen ollut tyytyväinen joten ei ole syytä vaihtaa :). Aikaisemmin on ollut ns. halvempia merkkejä joihin en ollut täysin tyytyväinen. Suosittelen katsomaan käytettyjä vaunuja koska ovat yleensä erittäin hyvässä kunnossa ja puolet halvempia kuin uudet. Muutenhan Emmaljungat ovat aivan törkeän kalliit... Itse ostin myös käytettynä.

Sukupuolesta Aion kysyä rakenneultrassa jos vaan näkyy. Olen kysynyt joka kerta ja aina on pitänyt paikkansa =). Molemmille löytyy vaatteita joten sukupuolella ei silleen ole väliä, mutta halua tietää jotta saan otettua oikeat vaatteet esille ja miettiä nimiä rauhassa.

Misu78 ja *poks* 15+0
 
Misu78 - istukka on takaseinässä, mutta ulottui vielä kokonaan kohdunsuun yli. Tätä erityisesti kysyin np ultrassa, koska olin vuodellut jo ensimmäisen kolmanneksi aikana yhteensä kuukauden vaihtelevasti. Eli joo, se istukkahan se siellä varmasti vuotaa ja kaiken mun kohdun ropaamisen jälkeen en yhtään ihmettele, että siellä on kenties hieman kiinnittymishäiriöitä tjs. Se harmittaa, että eivät ota vielä vakavissaan tuolla sairaalassa, mutta täytyy viimeistään rakenneultrassa vaatia lääkäriä paikalle/aikaa katsomaan myös väridopplerilla alakautta, jos ja kun tämä vuoto jatkuu. Ettei siellä vain ole mitään suonia ym. väärissä paikoissa.

Sukupuolen haluaisin minäkin tietää, vaikka tyttö ja poika on ennestään, kaikkea löytyy, mutta silti olisi kiva tietää ja varautua kaivamalla oikeat vaatteet esille. Tosin nuo vastasyntyneen vaatteet on meillä aika unisex.

Vaunuja voin suositella myös katsastamaan/tilaamaan Saksasta! Saa ainakin 2/3 halvemmalla jos uudet haluaa. Mun täytyy hankkia uudet vaunut, meidän vaunut alkaa olla aivan finaalissa, erityisesti renkaat, niillä ei tee enää mitään.
 
2+2
Moikka!

Mielellään liittyisin tännekin vielä mukaan, eli olen 31v kahden lapsen äiti ja nyt olisi kolmas ja neljäs tulossa. :) Eli:

2+2 31v / 3. ja 4. lapsi / KOS / LA 12.10

Rakenneultra olisi toukokuun lopulla ja sitä kovasti odottelen.
Mulla entuudentaan 2 tyttöä ja poikapuoli. Molemmat aiemmat raskaudet olleet hieman hankalia, joten en tästäkään odota ihmeitä tällä kertaa ;)
Jännittää vaan tuo että saa kaksoset.

Meillä onkin paljon hankintoja edessä, mm. vaunut, sitteri, lisävaatteita, uusi auto ym ym.. :D

Nyt takaisin lepoon, verenvuodon takia jo saikulla.


2+2 ja tyypit 14+5
 
Onpa taas unohtunut aivan tyystin käydä tänne päivittämässä kuulumisia. :)

Minä sairastuin maanantaina rajuun vatsatautiin, tavaraa tuli vetenä molemmista päistä yhtäaikaa, eikä mikään pysynyt oikein sisällä. Tiistai päivä meni rajusta oksentamisesta toipumiseen ja voimien keräilyyn. Nyt olen taas päässyt tolpilleni ja töihin. :) Luultavasti oli noro virusta joka minussa kävi, onneksi kaikki muut ovat perheessämme tältä säästyneet.
Muuten ei omaan napaan mitään, vatsa pyöristyy pikkuhiljaa vaikka tuon vatsataudin jälkeen näyttikin, että koko vatsakin on kadonnut, mutta nyt on taas palannut normaaliin mittoihinsa. :)
Vointi on muuten oikein hyvä, ei kolota, ei väsytä, eikä ole pahoinvointia. Pyörällä kuljen päivittäin 10km yhteensä työmatkoja.

Sukupuolen haluaisin myös tietää, myös tuleva isosisko on erittäin utelias jo sukupuolesta. Kysytään sitä kyllä rakenneultrassa jos vain näkyy. Vielä pitäisi 5vk odotella. :)

Vaunuista meille tulee aika tyyriit Bugaboo Buffalot. Bugaboot ovat olleet jo haavevaununi vuosia ja nyt tuo uusi Buffalo malli sysäsi Cameleonit tieltään ja haluan välttämättä nuo. Käytettyinähän noita ei oikein liiku kun ovat sen verran uusi malli, mutta minä sitkeästi säästelen niihin niin eipähän kerralla sitten tarvitse koko pottia rykäistä. Luultavasti kesäkuun loppupuolella katsotaan sitten vaunuhankintoja tarkemmin. Eli siis tilaan nuo Buffalot silloin. Silloin ollaan kuitenkin jo hyvin rakenneultrastakin paremmalla puolella. :)

meppuli 14+1
 
Tervetuloa uusille! Ihanaa, että löytyi kaksostenkin odottaja tänne :) Jännää ja rankkaa, mutta varmasti aikaa myöten myös palkitsevaa. 2+2oletko siis nyt loppuun asti jo todennäköisesti saikulla?

Lisa Mariavoimahalauksia sinulle sinne.:hug: Pelottavaa tuo kmn riski. Toivotaan, että menee hyvin loppuun asti.

Bibi77voimia sulle kans. Ikävää tuo vuotelu vaikka kuinka tietäisi mistö voi johtua niin aina pelottavaa.

Itse soittelin neuvolaan kun pikkareihin valui ihan nestettä, että olisiko vaara, että on lapsivettä. Th sanoi, että valkovuoto voi olla todella vetistä ja nyt ei kuitenkaan pysty tekemään mitään. Onneksi tuo nestemäinen vuotelu ei ole jatkunut...

Sukupuolestaehdottomasti kysytään jos vain mahdollista. Niin plajon kivempi hankkia vaatteita ym etukäteen.

Rattaista Addodapäädyitte hyvään merkkiin ja malliin :) Itse olen ollut todella tyytyväinen. Kevyet ja tukevat rattaat. Jaksaa työntää isossakin kinoksessa ja nostella autoon :) Se citykoppa on hyvä ja kannattaa ehdottomasti hankkia, jos ei vielä ole :) Sitä suosittelen kyllä ostamaan huutonetistä tms käytettynä, kun itsellä se ei juurikaan kulunut käytössä.
Me päädyttiin silverlight väriin, kun ei tiedetty aiemman kanssa sukupuolesta, mutta kivan unisex väri. Nykyään kyllä blogeissa tötmää myös muihin kivan näköisiin ja kehuttuihin vaunuihin, mutta kyllä se tuntuu, että hinta nousee äkkiä.

Heinis ja nyytti 14+1 ihanaa kun tää aika kuluu :)
 
Heips!

Vieläkö tänne mahtuisi mukaan yksi odottaja :D Olen kahden lapsen äiti tyttö 7v. ja poika 1v 1kk. Nyt siis kolmas tulossa!

mamx3 28v / 3. lapsi / KOS / LA 9.10


Rakenneultra 27.5 siellä toiveissa selvittää sukupuoli, aikaisemmat lapset syntyneet yllätyksinä, nyt jo haluaisin tietää etukäteen mitä hankkia :)
Eniten mietityttää millaset vaunut kannattaa hankkia, kun poika on vielä niin pieni vauvan syntyessä.

Palaan lueskelemaan ketjua ja tutustumaan teihin paremmin!

mamx3 ja pieni 15+1
 
heinis1 ajateltiin jotta ostetaan uudet nyt ajatuksena että jos olisi sitten lopullekin liudalle samat vaunut niin ei tarvitsisi ostaa uusia sitten jokaisen kohdalla. Aina ollu sitä mieltä että kolme lasta on saatava, se vain että ei tuollasia voi oikein ennustaa. :)
 
  • Tykkää
Reactions: heinis1
mamx3 joku kehui kovasti just noita bugaboo cameleont rattaita kahden kanssa, että on hyvät kun saa eri malliset istuimet siis vaunukopan ja istuinosan samaan runkoon. Jossakin blogissa jota en muista oli tosi hyvät arvostelut jsut noista ja toisista vaunuista. Itsellä ei ole kokemusta kuin noista emmaljungista. Niin se vissiin tahtoo olla että hyvät maksaa :)
Olis kiva ostaa uudet vaunut, mutta ei mitään järkeä, kun meillä ostettu esikoiselle uudet ja ollu vaan yhdellä käytössä.
Heinis ja nyytti 14+1
 
2+2
heinis1 en haluaisi jäädä kyllä sairauslomalle, en vielä. Joudun kuitenkin jäämään aiemmin kuin yhden lapsen raskaudessa jäädään keskimäärin. Mutta aika näyttää. Töihin olisi hinku jo päästä.

Vaunuja mekin ollaan katsottu Saksasta ja muualta kuin Suomesta. Täällä ovat tolkuttoman kalliita.

meppuli olikin saanut kunnon taudin. Samaa itse pelkäsin mutta meilläkin tuo sama oli vai nuorimmalla, ei meillä muilla.

Mitenkäs muiden perheissä on lapset ottaneet asian kun on kerrottu uusista tulevista perheenjäsenistä?


2+2 ja tyypit 14+5
 
heinis1 Tarkoitit varmaan niitä Bugaboo Donkey vaunuja joista saa sekä yhdelle, että kahdelle lapselle vaunut, niistä on ollut paljon juttua Riikan blogi ja Mami go go nimisissä blogeissa.
Itsekkin niitä katselin, mutta koka tuplille ei kuitenkaan ole hetkeen tarvetta vaikka toivoisin kyllä vielä sitä kolmatta lasta ja meinaan meidän tulevat vaunut säästää vielä sille kolmoselle jos meille sellainen suodaan. :) Jotenkin nuo ei kuitenkaan pelkän yhden lapsen käytössä vakuuttaneet kun en halua noita ilmakumirenkaita ja jotenkin noissa on liian monta liikkuvaa osaa, olen kuullut, että rupeavat natisemaan herkästi joka onkin ihan ymmärrettävää kun on niitä liikkuvia osia paljon, mutta minä henk. koht. vihaan nitiseviä ja natisevia vaunuja varsinkin kun nukutetaan lasta hissuksiin partsilla ja vaunut nitisevät. Mun hermot eivät kestä sellaista.:LOL:

2+2 Meillä on onneksi kaikki muut vielä selvinnyt ilman vatsatautia, minuun vain tauti iski ja veti sängynpohjalle. :( Toki raskaus saattaa heikentää vastustuskykyä ja minuun tarttuukin helpommin nyt taudit. On kyllä ollut ihme, että tyttöön ei ole tarttunut kun oli koko ajan vessassa tuijottamassa minun vieressä kun oksensin, kai se oli niin mielenkiintoinen tapahtuma.:D
 
No nii 2 viikkoa on kulunut np-ultrasta ja veriseulastakaan ole kuulunut yhtään mitään. Eli kaippa mulla ole sit huolen häivää tässä raskaudessa. Aloinki tänään jo ajattelemaan etiä päin. ;) Lääkärikin mua rauhoitteli oli meinaa lääkärineuvola tänään. Mukaan sain vain reseptejä kesää varten ettei tarvi nokkatukossa kulkia. Lähetteen verikokeisiin myös kilpirauhasta epäillään jälleen ku ei tule nukutuksi ei yöllä eikä päivällä ja virtaa on vaikka muille jakaa vaikkei mitään saa aikaiseksi.

En ole kertonut raskaudesta edelleenkään lapsilleni. Lähellä oli tänään kun tyttäreni (8v) katseli mua ja sanoi: "laihuttaisit sinäkin niin näyttäsit kauniimmalta!" Kyllä meillä oli miehen kanssa hauskaa. Hänelle ei vaan voi kertoa kun sitten tietää kyllä kaikki muutkin sen jälkeen ja tyär ei kyllä pysy sen jälkeen enää pöksyissään... Alkaa sellainen touhotus. :D

Vaunuina meillä tulee palvelemaan samat vanhat mitkä on esikoiselle ostettu. Ei ole onneksi tarvetta ostaa uusia kun vanhatkin ovat toimivat.
 
  • Tykkää
Reactions: Mannaa
Mä myöskään en ole esikoiselle kertonut, joka kyllä on tainnut salakuunnella aikuisten juttuja :) Eilen sanoi että haluaisi pikkusiskon ja tänään tuli taputtelemaan mun masua!! tyttö siis 7v. kai lähipäivinä täytyy hänellekkin kertoa, se odotus on pienelle vaan niin pitkä.

Vaunuina toi Bugaboo donkey duo olis unelma!! mutta hinta ei oikein meidän budjettiin sopiva :'( oon miettiny sellasia missä lapset olis ns päällekkäin, mutta onkohan se vauvalle talvee vasten hyvä? tuleeko siel maantasossa kylmä?

Luulen et tunsin tänää ekan kerran tän masuasukin liikkeitä, kai ne kolmannen kohdalla voi tuntea jo näin aikaisin?

mamx3 ja pieni 15+1
 
Itse olen alustavasti miettinyt vaunuista Hartan toplinea. En ole kovin perusteellista vertailua tehnyt, mutta noin ensivilkaisulla nuo vaikutti aika lupaavalta. Vaikka kuinka arka väri onkaan, mutta valkoiset <3 Kyllä minä sit pyyhin ja jynssään kankaita ahkerasti... :D

mamx3 hei sulla on rakenneuä samana päivänä kun mullakin! Pisti vaan silmään päivämäärä :)

Aion myös ehdottomasti kysyä sukupuolta, jos se vaan on nähtävillä. Ja olen ehkä niinkin utelias, että jos ei nähtävillä tuolloin ole, käyn ylimääräisessä ultrassa asian selvittämiseksi. Jotenkin se vaan on asia, minkä haluan ehdottomasti selvittää :) Ei niinkään vaatteiden tai muiden tarvikkeiden värin vuoksi, vaan ihan mielenkiinnosta. Meille on ihan sama kumpi tulee, koska kyseessä ensimmäinen lapsi (ja muutenkin). Mutta mulla on aina ollut ihan pienen pieni toive ensimmäisen lapsen sukupuolesta ja olen malttamaton näkemään miten todellisuudessa käy.

Maanantaina olis neuvola pitkästä aikaa ja odotan kyllä kovasti että pääsen kuulemaan pikkuisen sydämen äänen taas. Edellisestä kerrasta on jo aikaa enkä kotiin aio mitään vempeleitä sitä varten hankkia suotta.

Nii 16+1
 
Huomenta kaikille! :)

Täällä olisi huomenna tiedossa matka Tallinnaan ja jotain hienompaa pitäisi illan juhliin laittaa päälle. Ongelma vain on kun ei mihinkään enää mahdu :D Onneksi Vilaan oli ilmestynyt maximekkoja niin ongelma ratkaistu :D

Padmerine & Pampula 14+3
 
Täällä yksi vaunufriikki :wave:

Meillä ekalle ostettiin Teutonia Funit. Ne oli kaupunki käytössä tosi hyvät ja nyt ne on mökillä kakkosvaunuina ja toimii sielläkin. Tosi joustavat, kulkee hyvin. Meillä oli pehmeä koppa syysvauvalla ja hyvin toimi. Ongelmaksi tuli ratasosa. Siinä selkänojaa ei saa hyvään asentoon vaan lapsi liukuu istuma-asennosta koko ajan vähän pitkälleen. Kumpikaan lapsista ei tykkää niissä istua.

Sitten matkarattaiksi ostettiin Baby Joggerin City Minit. Niistä ei ole kuin hyvää sanottavaa. No okei, lumessa eivät oo hyvät mutta muuten aivan loistavat. Saa makuuasentoon, iso kuomu, hyvät renkaat, kaikin puolin loistavat.

Kakkoselle ostin Bugaboo Cameleonit. Valveilla ollessa ne on tosi hyvät, siis istua, mutta se nukkuminen. Se kuppi-istuin jakaa mielipiteitä päiväunitarkoituksessa ja onkin vähän kaksijakoinen juttu. Meillä lapsi haluaisi vähän kääntyä kyljelleen (=hankalaa) tai muuten liikkua, mutta siinä ei oikein asentoa saa vaihdettua. Etupyörät on pienet ja niiden kanssa talvella ei tietty pääse minnekään (talvirenkaita on saatavilla, en oo ostanut) ja nytkin kun on paljon hiekkaa teillä, niin eturenkaat tökkii. Hyvät ovat ihan citykäytössä, mutta muuten valitettavasti ei (siis noilla pieniellä etupyörillä).

No, sitten ostettiin vielä tuplat P&T explorerit ja ne on ollut kans hyvät. Hyvin kulkee maastossa kun maastossa, hankaluutena meillä vaan se et pienempi on joutunut istumaan edessä ns. selkänoja nostettuna ylös, kun on niin pieni ja oppi myöhään istumaan. Ja isompi taas niin pitkä ettei mahdu hyvin alle. Silloin oli tosi toimivat ja aion käyttää kolmosenkin kanssa, kun vauva nukkuu alhaalla ja isommalla (tälle tokalle) istuin siinä päällä.

Jotenpa vielä en oo täydellisiä rattaita löytänyt :) En kyllä enää aio ostaa yksiäkään, näillä mennään ja tän kolmannen jälkeen myydään sitten pois.

Siinäpä lyhyt vaunusepustus :)

Mullekin tuli kirje HUSilta et seulonta ok, olin kyllä ymmälläni et siinä oli vaan tri18 seula eikä muista puhuttu (tri18 ja 21). Luulin et ne kattoo noi kolme. Olo on taas ollut kurja, vielä pitäs kolmisen viikkoa kestää, sit pitäs helpottaa. Fyysinen kunto on nollassa, en meinaa jaksaa enää vaunujakaan työntää. Eilen kävelin vaunujen kaa 3 km ja sen jälkeen voin koko loppupäivän tosi huonosti, joten ei liikuntaan siis mulle vielä.

Mutta nyt hammaslääkäriin!

Viola ja pikkuinen rv 13+2
 
Huomenta ja tervetuloa uusille :wave:

Tänne kirjoittelu meinaa jäädä, kun ahkerammin tuo fb käytössä :) Vaunuista ollut paljon keskustelua, mä en oo moisia vielä ajatellut ollenkaan :D Vielähän sitä ehtii hyvin..
Ultrassa kävin eilen, oli ihana päästä kurkkaamaan papanaa taas :heart: Siellä oli kaikki kunnossa ja rakenteet ym. katsottiin tarkkaan, mitkä oli myös kaikki kunnossa. Kovin liikuvainen ja virkeä vauva =) Sukupuolesta veikkasi tyttöä, mutta sanoi, että hyvin epävarma vielä. Ihania kuvia saatiin paljon mukaan ja tutkimus myös DVD-levyllä mukaan kotiin.
Liikkeitä oon alkanu pikkusen jo tuntemaan, ne vielä kyllä kovin hentoisia, mutta kuitenkin :heart:

Ruspukka ja papana 15+2
 
Voi onpas täällä melkoisia vaunuexperttejä liikenteessä :) itse olen ihan täysi keltanokka tän esikoisen alun kanssa, etten ole tuommoisia ominaisuuksia vaunuista edes huomannutkaan. Ajattelin, että tärkein olisi löytää semmoiset vaunut, joilla voi metsäteillä hurjastella, kun asutaan sen verta korvessa :D tosin minun äiti on aikonut hommata kärryt sitten lapselle, kun se on niin into piukeana ensimmäisestä lapsenlapsestaan, että toisi kuun taivaalta sille jos voisi.

Muutamana iltana olen iltaisin havahtunut aina samoihin fiiliksiin, alavatsassa aina samassa kohtaa tuntuu jotain ihme polttoja, tai en tiedä onko ne polttoja vai juilintaa, vai kuplintaa... Ei siis kivuliasta, mutta olen miettinyt, että voisiko ne kuitenkin jonkin asteen liikkeitä olla? Illalla vilkastuu nämä tunteet masussa, kun olen pitkälläni sängyssä. Kuitenkin vasta 14 viikot poksuu huomenna, niin voiko niin aikaisin edes esikoista odottava mitään liikkeitä tuntea. Hmm..

Onneksi on tuo doppleri kotona. Eilenkin oli vaan ikäviä ajatuksia päässä aamusta ja heti kun pääsi kuuntelemaan sykkeen, niin johan hymyilytti taas. Kun ei sitä oikeasti aina tajua, että minun mahassa kasvaa ihmisen alku. Niin ihanaa. Se pieni sydän lyödä laukkaa niin lujaa :heart:

Tän vauvakuumetta myötä mulle on herännyt taas ihan hirveä hevoskuume! Vuosikaudet enemmän tai vähemmän hevostelleena kaipaan taas omaa hevosta. Joku pesänrakennusviettikin alkanut vaivata, kun olen ajatuksissani jo etsinyt uutta taloa. Tosin ei me tästä vielä mihkää muuteta, hoitopaikat ja ala-aste vieressä, muutenkin ihanteellinen alue lapsiperheelle.

Perjantai jatkukoon siivouksen ja työnteon merkeissä, ihanaa kun pahoinvointi on hellittänyt! Tosi mukavaa viikonloppua kaikilla mammoille! :popcorn:

Lisa Maria ja kääpä 13+5
 
Vaunut vaikka meillä on kaksi lasta, on tuo vaunumaailma jotenkin kovin vieras edelleen... Oon vähän kuitenkin jo kattellut mieluisia ja tällä hetkellä olen tykästynyt Gessleineihin. Kuitenkin seisomalauta olis todella hyvä olla meillä, enkä tiedä saako noihin sitä :confused: Ja Saksasta tilaan kun tulee ajankohtaseks tuo hankinta :)
 
NT-ultrassa käyty eilen ja kaikki oli just niinkuin pitää :heart: nätisti pikkunen nukkui ekat muutaman minuutin et sai mitat hyvin otettua ja sit vasta alkoi potkimaan ja pyörimään :D turvotusta oli 0,8mm eli oikeen hyvä ja veriseulahan täälä otetaan jo ennen ultraa joten kaikki yhteen laskettuna riski oli 1:9300 eli oikeen hyvä sekin :) Laskettu aika pysyi samana vaikka vastasikin 12+2 kun menkkojen mukaan ois ollut 12+5.

Sukupuolta aiotaan ehdottomasti kysyä koska esikoiselle oon kaikki tarvikkeet aikanaan ostanut hyvin neutraalit että käy seuraavillekin, mutta koska ne on ehditty jo myydä ja tämä tuleva lapsi on viimeinen niin voin ostaa vaikka kirkkaan pinkit vaunut jos haluan kun ei tarvi sit enää niitä säästellä :D plus onhan meillä se pikkuinen tyttötoive (jota ei ääneen sais sanoa) takaraivossa koska 2 poikaa meillä jo on :D

Huh nyt on vuodatettu omaa napaa :ashamed: :D

Tervetuloa uusille :wave: ja halauksia niille jotka on huonoja uutisia saaneet tai niitä pelkäävät :hug:

Rakenne ultraan sain jo ajan 17.6 ja seuraava neuvola aika oli 8.5

nouna 12+6 :heart:
 
Vaunuista Kuten Lisa Mariaki, niin niin mieki olen aivan ulala nuista asioista. Jottain ossaan niitten suhteen ajatella, että mitä haluan / tarvitten, mutta.. Tuosta valtavasta vaunujen määrästä ja kaikista eri ominaisuuksista mennee vain minun pieni pää sekasin. Kävin siis kerran kattelemasa vaunuja netistä.. Mutta jospa sitä siihen hankintaan sais apua sitten siskolta, jolla on kuiten kokemusta rattaista kolomen lapsen ajalta. Tuskin alan niitä sitten aikanaan kuitenkaan mistään tillaamaan, käyn korkeintaan tuolta naapurimaasta kattomasa, että myyvätkö halavemmala.

Liikkeistä Tiän, että monet ajattellee asian olevan mahotonta, mutta mie olen kyllä tuntenu liikkeitä jo reilun viikon vaikka ensimmäistä ootanki. Np-ultrasaki kätilö sano, että tulen varmasti tuntemmaan liikkeet aikaisemmin ku normaalisti esikon oottajat. Aluksi toki eppäilin ittiäni ja omia tuntemuksia, mutta kyllä ne sitä ittiänsä on. Iltasinki ku menen makkaamaan sänkyyn, ni kohdun kohala tunnen mahan päältä silittämäläki, että misä kohtaa se mukula majailee.

(.) Maha kasvaa, ennään ei varmasti kelleen ole asia epäselevä. Tuntu, että se maha hyökkäs tuohon etteen viikosa.
Ku tuota pojan nimiä on jostain syystä ollu vaikia keksiä, niin onneksi tuo ukko toi helepotusta asiaan eilen ku tokasi, että jos se on poika niin sen nimeksi tullee.. Ja ainaki vielä olen itekki nimmeen tyytyväinen :)
Onneksi on periantai ja viikonloppu eesä, en jaksas kirveeläkkään ennään yhtään aamuherätystä.. huoh.. Ollu siis 10 päivää töitä yhelä vappaala ja ku olen muutenki niin väsyny jatkuvasti.

Oikein mukavaa viikonloppua kaikile!

o873060 ja haba 15+1
 
Täälläkin yksi vaunufriikki tai ainakin olin :)
Mä taas vannon emmaljungan nimeen vaikka ne onkin nostaneet hintoja niin että hirvittää.Mietin josko ostain emmaljngan nitrot city-kopalla,noissa on siis ne pienet etupyörät mutta niihin on onneksi saatavissa isommat etupyörät talveksi.

Mula on iho ihan järkyssä kunnossa,onko muilla samaa ongelmaa??
Selkä täynnä näppyjä ja naama kukkii kuin teinivuosina.

Viime viikolla oli eka neuvolakin,painoa tullut jo 5kg ja sain lähetteen skerirasitukseen jossa pitää käydä ennen rv16 koska mulla oli kuopuksesta insuliinihoitoinen RD.Mä vaan niin inhoan sitä koetta ja kun pitää venailla siellä tk:ssa mummojen keskellä ja kaikki hajut käy nenään niin ne mummelit tuoksuu pahalle.

Sitten kun tämä pikkuinen tuloo maailamaan niin meillä on kaikki lapset syntyneet lokakuussa...helppo järkkää synttärit :)

Tänään kuulin ihanan hevosen laukkuu äänen kotidopplerilla kun kuuntelin pikkuista,kuopuksen sydänäänet kuulostivat samalle ja hän oli poika....no sen näkee sitten rakenneultrassa että mitäs sieltä haarojen välistä löytyy.

Shenda ja pieni 12+4
 

Yhteistyössä