Lokakuun lapset 2013 <3 *Huhtikuussa*

Moikkamoi!
Lisamariatsemppiä kovasti sinne epätietoisuuteen. Mulla on kohdussa kysta, joka on saattanut olla kauankin. Kesenmeoihin liittyivssä ultrissa se on todettu ja sitä on seurattu. Mulla kysta ei ollut kasvanut, mikä ilmeisesti oli hyvä merkki. Kysta on kasvain, joka ilmeisesti on yleensä hyvälaatuinen (en ole kyllä asiantuntija tässä). Mun neuvolalääkäri viimeksi kysyi, että huolettaako kysta minua, niin siitä päättelin että voisi vissiin olla vakavampaakin...Sun kannattaa kysyä lääkäriltä mitä tarkoittaa ja onko vakavaa... Toivotaan, että istukassa kaikki on kunnossa.
Mulle kans tulee äitiysraha viimeisen 6 kkn mukaan. Ehtiihän noi hakea vielä. Eiklö ne voi silloin hakea, kun 22 viikkoa on täynnä.
Onko täällä kukaan menossa ensi vkln lapsimessuille? Näytti olevan odottajillekin ohjelmaan :)
Heinis ja nyytti 14+5
 
Pah, saa jäädä ylimääräset kesävapaat toiseen kertaan. Soitto kelaan ja puoli tuntia laskutoimituksia varmisti asian... Jos pitäisin 5 pv palkatonta niin rahallisesti se nousis omilla tuloilla yli tonnin loveksi lompakkoon.
Rv 16 lähtee käyntiin ja nyt mä totaalisesti sekosin. Olin vannonu että mitään en osta ennen äippälomaa, mutta kun... Löysin netistä hyväkuntoset käytetyt merkkivaunut ja niihin passaavaan autokopan halvalla niin nyt meillä on pian sitte semmottiset nurkis. Onhan ne jo tosi ajankohtaset, ei voi muuta tuumia :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: petite
äippärahasta yrittäjällä se lasketaan aina yel:n mukaan. Kannattaa tsekata että se on tarpeeksi korkea.
Monet pihtaa niissä maksuissa ja se kostautuu sosiaaliturvassa.

Ja tukeahan ei voi hakea vielä, neuvolasta saa tarvittavat todistukset liitteeksi myöhemmin.

Aika outo että muutama päivä tekisi vaikutusta tuen määrään.. Koska saat todistuksen viimeisen puolen vuoden aikana maksetuista palkoista ja niistä lasketaan keskiarvo. Mutta ilmeisesti asia ei menekään niin.
Etkö voisi pitää lomaa loppukesästä? Kun olet saanut jo päätöksen tuesta..? Vai onko se rikollista toimintaa siinä vaiheessa
 
Viimeksi muokattu:
Heinis Täällä on ainakin yksi messuille menijä. Koskaan en ole niissä ollut,eikä siis mitään tietoa, mitä siellä on :) Mutta kaverikin sanoi,että odottajille siellä on jotain. Sinne siis! :D

Oon nyt raskaana ollessa huomannut,että pinna on lyhentynyt aivan minimiin ja saan ihan järkyttäviä raivateita mitättömistä asioista. Muilla samanlaisia havaintoja?

Vieläkin jotenkin pelottaa,että raskaus menee kesken. Ei siis vielä olla edes masukille masunimeä keksitty.
Millonkohan sitä uskaltaisi jo luottaa,että kaikki menee hyvin?

Nelperi 15+2
 
Meillä ei myöskään ole vielä masunimeä tulokkaalle vaikka tällä kertaa ei pelotakaan yhtä paljon, että menisi kesken. Esikoista odottaessa varmaan 36 viikolle asti alkoi kaikki lauseet "jos kaikki menee hyvin". Silloin masunimi tuli ihan itsekseen, ehkä viikoilla 16-20. Nyt sitä on koetettu keksiä, mutta mikään ei tunnu oikealle. Ehkä se sieltä tulee luonnostaan jossain vaiheessa :D

Kairi 15+2
 
Eilen 15 poks <3 Piti jo eilen käydä poksumassa mutta jotenkin nohtui.

Rattaista: meillä on Emmaljungan yhdistelmät ja olen kyllä todella paljon tykännyt ja ollut niiin tyytyväinen. Kusosi on kuin uusi, joten menee nyt meillä vieläö ainakin tälle seuraavalle. Ollut siis jo kahdella käytössä. Mä oon kyllä kokeillut kaikkea mahdolllista. Briosta Gesleiniin. Mutta ehkä nuo emmaljungat on olleet suosikit.

Mulla on nyt viikossa kasvanut maha ihan älyttömästi, mutta alkaahan tuo 20 viikokin jo vähän häämöttää. Oma pahaolo on vähentynyt. Muutamina kertoina viikossa tulee ihan järkyttävä olo, mutta se ei kestä edes puolta päivää, Muutoinkin olo on todella hyvä! Tuli se seesteinen keskiraskaus tännekin. Paitsi että Nelperi täälläkin kärsitään mielettömistä raivareista ja itkukohtauksista aivan yhtäkkiä. Eilen oikein hermostuin miehelle kunnolla ja kävin sitten vihoissani tilaamassa netistä uudet sisarusrattaat. Eine ollut kuin 450 euron paikkeilla, ettei nyt mitään kalliita.

Ei täälläkään ole masunimeä Varmaan tulee sitten kun vauvan liikkeet alkaa oikein tuntumaan ja jospa sitä sukupuoltakin saatais tietää rakenneultrassa. Sen jälkeen tulee varmaan se ostovimmakin vauvan vaatteisiin:)

petite ja pieni nyt rv 15+1 <3
 
Hihhih, täällä myös yksi jolla pinna meinaa olla tiukalla :kieh: Olen muutenkin tulinen oinas, mutta raskauden aikana luonne on kyllä "vähän" vielä korostunut. Olen huomannut, että ihmisten kovaääninen puhe laukaisee jotenkin hermostuneisuuden. Ei terävät kovat äänet, vaan puhemylvintä. Esim. jos joku puhuu puhelimessa iiiiiisooooon ääneen. Hassua. Tosin mä olen kotosalla paljon itsekseni ja tottunut tähän rauhallisuuteen viimeaikoina. Onneksi mies on niin rauhallinen ja ymmärtäväinen, että sillä menee toisesta korvasta ulos mun kiukuttelut. Tulee vaan silittelemään ja pusuttelemaan kun kiukuttelen, välillä sekin jo ärsyttää :)

Masunimenä alusta asti ollut kääpä :D Ja sillä mennään, kääpähän se siellä masussa köllii. Alustavat tytön ja pojan nimet minulla on jo. Tykkään lyhyistä ja ytimekkäistä nimistä, nelikirjaiminen etunimi tuleepi jos tulee.

Positiivisena asiana on raskauden myötä herännyt iloisuuden ja onnellisuuden tunteet. Olen huomannut, tästä hankalasta alkuraskaudesta huolimatta, että hymyilen enempi. Siis ihan itsekseni hymyilen täällä kotosallakin. Kaverikin sanoi, että silmistä näkee mullakin, että nainen on raskaana vaikkei masua vielä kunnolla olekaan :whistle: Mutta onhan tämä, niin iloinen asia vaikka aina ollaankin menty asenteella "pessimisti ei pety"...

Vielä loppuun kysyn, että onko jollain muulla kanssaodottajalla istukka etuseinässä? Luin jostain, että istukka etuseinässä saattaa aiheuttaa sen, että vauvan liikkeitä ei tunne niin aikaisin ja helposti, jos istukka olisi kohdun takaseinässä. Vajaan parin viikon ajan olen ollut tuntevinani jotain, minkä tulkitsin ehkä-liikkeiksi. En sitten tiedä. Dopplerilla sain sykkeen tosiaan ja kymppiviikon alusta asti kuuluviin, liekö tuo istuvan sijainti auttanut sinä tapauksessa.

Lisa Maria ja kääpä 14+3
 
Jaha, eilen menin kirjoittamaan että iho on hyvässä kunnossa ja heti ilmestyi jumalattoman iso finni naamaan. Parempi olla hiljaa siis :D.

Lisa Maria Ultrassa gyne sanoi että istukkani on etuseinässä. Siinä vissiin syy miksi neuvola ei saanut sydänäänet kuulumaan dopplerilla viikolla 12. Ensi viikolla olis taas neuvola ja silloin pitäis kyllä jo kuulua kun silloin on jo 16+4.

Hermot ovat tiukalla täälläkin. Varsinkin kun lapset riehuvat ja tappelevat keskenään niin meinaa pää räjähtää. Välillä oikein säikähtää itsekin kun on niin raivostunut olo :LOL:.
 
Lisa Maria Mulla oli esikoisesta istukka etuseinämässä ja tunsin liikkeet n. viikolla 18. Nytkin näytti sille että se olis edessä. Välillä on tuntunut, että oiskohan tuo jo liikkeitä, mutta varmaksi en osaa sanoa.
 
Neuvolassa käyty ja kaikki hienosti :) Vauva pakoili dopleria ja potki oikein kunnolla :D Syke oli 156. Kaikki oli hienosti ja paino tippunut sen 2 kg. Sovittiin sokerirasitus parin viikon päähän ja sterilisaatiopaperit laitettiin alulle, neuvolalääkäri sitten viimeistelee ne :) Sektio olisi terkan mukaan n.11.10 :)

Mullakin on ollut hermot aika pinnassa, tosiaan kiihtyy nollasta sataan aika nopeaan ja vastapainona saattaa itku tulla todella herkästi. Ei ole kyllä kovin mukavaa : / Olen huomannut, että mulla käy myös kovat äänet päähän ja varsinkin jos joku "kaakattaa" :(

Mulle vois laittaa seuraavan neuvolan 21.5 :)

kääkkis ja sisu 14+3
 
Maanantaina kävin neuvolassa ja meilläkin vauveli kovasti yritti alkuun pakoilla sydänäänten kuuntelua. Kerkesin kuulla kaks sydämen lyöntiä - luiskahti alta pois - kaks lyöntiä ja taas alta pois... Tämän jälkeen tosin saikin sitten nauttia keskeytyksettömästä laukkaäänestä hyvän tovin. En tajua miten se kuulostaa niin superhauskalta! Siis asiahan on iloinen, mutta mä repesin niin hervottomaan iloiseen nauruun kertaalleen, että meni sydänäänet aika sekavaks hetkellisesti :D Ja sekös kuulosti vielä hauskemmalta!

Mulla ei ole ollut hermot kovinkaan kireällä enää näillä viikoilla, vaan ennemminkin on ollut jotenkin rauhoittavan seesteinen ja tyyni olo. Ymmärrän tuon pinnan kiristymisen, sillä mullakin sitä oli alkuviikoilla aika paljon ja siksi olen nyt todella onnellisena nauttinut tästä viime viikkojen seesteisestä fiiliksistä.

Masuasukille ei ole vielä nimeä meilläkään. Ei olla yritetty edes miettiä. Vauveliksi häntä taidetaan useimmiten kutsua.

Nii ja vauveli 16+5
 
Pah, saa jäädä ylimääräset kesävapaat toiseen kertaan. Soitto kelaan ja puoli tuntia laskutoimituksia varmisti asian... Jos pitäisin 5 pv palkatonta niin rahallisesti se nousis omilla tuloilla yli tonnin loveksi lompakkoon.
Rv 16 lähtee käyntiin ja nyt mä totaalisesti sekosin. Olin vannonu että mitään en osta ennen äippälomaa, mutta kun... Löysin netistä hyväkuntoset käytetyt merkkivaunut ja niihin passaavaan autokopan halvalla niin nyt meillä on pian sitte semmottiset nurkis. Onhan ne jo tosi ajankohtaset, ei voi muuta tuumia :LOL:
Minusta erittäin hyvin perusteltu ostos, ajankohtaisuudesta viis. Silloin pitää iskeä kiinni, kun tekee hyvän löydön :)
 
Moi. olen kanssa yrittäjä, ja jäin jo erityisäitiysrahalle. Myös yrittäjällä katotaan 2011 vuoden tuloista. Mun kannalta ainakin onneksi=) Tai tietenkin, jos olet niin isoa yel-maksua maksanut, että 6 viimeistä kuukautta on isompi.
 
Tänään oli eka neuvola-lääkäri ja painon muutos oli onneksi +-0 joten ei ole herkuttelusta olut haittaa.
Mun ruokahalu on kadonnut ihan tyystin,alkuraraskaudessa tutnui että olisin voinut syödä kerralla kokonaisen lehmän ja silti oli nälkä :)

Neuvolassa oli myös aatamin aikainen ultralaite jolla katsottiin lähinnä sydämmensyke joka nätisti pomputtelikin,mittoja sillä kuulemma ei oikein saa ja kasvokuvista on turha haaveillakkaan....mutta ei haitannut mua tippaakaan.

Mä joudun luultavasti sokeriseurantaa hyvinkäälle ja saikin sinne jo ajat.
Ja kun kysyin lääkäriltä että eikös synnytystapana ole luultavasti sektio kun on jo kaksi alla niin lääkäri vaan sanoi että hyvinkäällä päättävät sen asian ja synnytystapa-arviointi on sitten about rv32 tietämillä.

Terkuin Shenda ja pieni 13+1
 
Olis varmaan muutaki kerrottavvaa, mutta nyt ei kerkiä tämän enempään. Tulin vain siis hehkuttammaan, ku tuntu aamula niin mahtavalta herätä mukulan telemimisseen mahasa :D Siis olenhan mie tuntenu liikkeitä jo palion ja hyvän aikaa, mutta tämä oli sen luokan mellakointia, että oikein heräsin.. Omituista, mutta niin mukavaa :D

o873060 ja haba 15+6
 
Täällä oli joku äiti jo katsellut vanhoja vauvanvaatteita tulokkaalle ja siitä ideasta innostuneena ryntäsin varastoon penkomaan neljää äitiyspakkauslaatikkoa joista kahdessa on meidän tyttöjen vanhat vauvanvaatteet ja kahdessa poikien.Itselleni puolustelin tuota mielestäni liian aikaista tekemistä sillä että täytyyhän minun tietää mitä vauvalta puuttuu ja mitä jo löytyy tarpeeksi :LOL: Eli puolet minusta oli sitä mieltä että tää homma oli liian aikasta ja puolet taas sitä mieltä että ihan oikeeseen aikaan niitä pikkuvaatteita pengoin.Kaikki tuntuu vielä vähän liika aikaselta,mutta toisaalta haluttas jo uskaltaa ostaa vauvalle vaatteita yms. ja luottaa siihen että kaikki menee hyvin.

Seuraavan ultran jälkeen aijon kyllä ostaakkin jos sukupuolen saa selville.

Mutta tuosta varasto reissustani mulla piti kertoa se, että ihme kyllä tyhjensin poikien vaatelaatikoista kaikki pienimmät vaatteet,mutta tyttöjen laatikoihin vain kurkkasin ja ihastelin pikku mekkoja ja muita tyttöjen ihanuuksia ja sitten kannoin sisälle pelkät poikien vaatteet.Tuli vaan tunne että ihan turhaan niitä tyttöjen vaatteita sisälle sieltä puran.Hassua että poika tunne on näin vahva vaikkei mitään varmuutta vielä oo.Saa nähä saanko raahata poikien vaatteet takas varastoon ultran jälkeen ja ottaa tyttöjen vaatteet sisälle ;) Tällä hetkellä ei kyllä sille tunnu pätkääkään.

Mutta olipa meillä jo aika kasa vauvalle vaatetta ja aivan ihania pikku vaatteita olikin=) Piti niitä vähän ihastella tänäänkin.

Väinö-Irmeli :heart:Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ja poikalupauksesta


muruliini82 myös onnittelut hyvistä ultrakuulumisista:heart:

Malinelle24 Me oltiin viikon matkalla kanariansaarilla sillon kun odotin kolmatta lastamme noin rv.24 ja matka lentoineen meni tosi hyvin.Muutenkin nuilla viikoilla pysty vielä tosi hyvin nauttimaan matkasta.Ei ollut enään pahoinvointia mutta mahakaan ei ollut vielä suuri joten hyvin jakso kävellä pitkiäkin matkoja kun muisti ottaa juomista mukaan.Ja olipa ihana viettää raskauspäiviä altaalla löhöten ja lasten uintia katsellen=) Ainoastaan ruokailun suhteen olin varovaisempi entä sillä matkalla minkä teimme silloin kun en ollut raskaana.Salaatteja en esim uskaltanut syödä tuolla ollenkaan ja muutenkin menimme vain tosi siistin näköisiin ravintoloihin.
Minä olin saanut ennen tuota matkaa tietää oottavani poikaa ja sieltä lähtikin mukaan muutama aivan ihana pojan vaate.

Nyt tuli nuorempi tyttö eskarista kotia joten täytyy emnää antamaan välipalaa ja sen jälkeen pitäs käyttää 5v lääkärissä kun tuli kipeäkksi viimeyönä.Kovasti valvosklei ja valitti pää,korva ja kurkkukipua.2v myös kipeänä.Tulis nyt äkkiä lämpimämmät ilmat ja loppus tuo sairastelu.

rakkaudesta äiti rv.17+4 & lokakuun lapsonen :heart:

ps.meillä ei kellään oo ollut masunimeä vaan on alettu jo raskausaikana kutsumaan tulevalla nimellä ja syntyessäänkin vauva on tuntunut juuri sille mikä nimi oltiin raskausaikan keksitty.Muiden kuullen kaikkia vauvojamme on vaan kutsuttu masuvauvaksi tai masuasukiksi.Edellisessä raskaudessa oli kyllä täällä keskustelussa maha asukkaalla nimi mutta muuten en sitä osannut kotona käyttää eikä edes mies tiennyt sitä nimeä.
 
Liikkeitä! Olen tänään tuntenut ihan selviä liikkeitä tuolla alavatsassa. Sellaista kuplintaa ja mylvintää. Tästä se lähtee :).

Voi niitä vauvanvaatteita. Kuinka kauan maltan pitää näppini erossa niistä :D. Meilläkin on sekä tytön että pojan vaatteita varastoituna äippälaatikoihin. Vielä en tiedä kumpaa sorttia saa poimia esille, mut voishan niitä vähän tutkia etukäteen... Kun ovat niin ihania :heart:

Misu78, rv 15+6
 
Ihana, kun jotkut tuntee jo liikkeitä. Ootan sitä melkoisesti! Tosin oon jo jokusen viikkoa kuvitellu tuntevani jotain vaikka esikoista odotankin. Jos on pitkään kylellään ja kääntyy toiselle kylelle, ni tuntuu vähän aikaa aivan, kun pieni siellä pyörisi, kunnes taas asettuu. En oo ainakaan tommosta koskaa aiemmin tuntenu :)

Matkustelu
Meillä on toukokuussa tarkotus lentää Barcelonaan ja heinäkuussa Berliiniin. Matkat oli varattu ennen, ku tiesin olevani raskaana ja päätettiin, että ei niitä sen takia tarvi perua. Toki sit ois eri juttu, jos ei ois hyvä vointi, mut uskon et sillon vielä onnistuu hyvin reissata. Ja ei tää matkakuume oo täs mihinkää vähentyny :D

Äitiysvaatteet
Mistä te ootte ostanu äippävaatteita?? Mä oon löytänyt niitä ainoastaa H&M:ltä.. Ja siis asun Helsingissä. Yks kerta kiersin Itäkeskuksen ja ainoo mistä löysin äippävaatteita oli juurikin tuo H&M. Missä on muiden liikkeiden mallistot???
Meinasi siellä kierrellessä hermo mennä ja aattelin, että nyt jos tulee joku myyjäparka kysymään tarvinko jotakin, niin avaudun ja kiukuttelen, että jätesäkkiinkö tässä pitäisi pukeutua... :D HAHA. Ai mitkä raskaushormoonit?
Vaikka onkin ihana, että raskaus näkyy jo ja masu kasvaa, niin kyllä se vaan oli kova paikka, kun ensimmäisinä lämpösinä päivinä kaivoin lenkille kevättakin ja koska se on aika kapea, niin eihän se masun kohdalta menny kiinni.

Vaunuista
Mielelläni luen kokeneempien kommentteja eri vaunuista, kun itsellä ei mitään hajua mitkä kannattaisi ostaa. Netistä ja ehkä Saksasta voisin tilata, mutta ne pitäisi olla sellaset vaunut, joita vois täällä käydä kattomassa jossain liikkeessä ja vähän livenä tsekata.

Masuasukin nimi
Meillä ei oo vielä nimeä millä kutsuttaisiin raskausaikana, enkä tiiä tuleekokaan. Tuntuu luontevalta puhua vauvasta, joten ehkä mennää sillä. Aika näyttää :)

Aiotteko te kysyä sukupuolen ultrassa? Mä oon päättäny et haluun tietää. Jotenkii on aika vahva tunne että tiiän kumpi siellä on ni varsinkii siks haluun tietää. Jos vaik oonki vääräs. Molemmista oon kyl yhtä ilonen, mutta kun on vaan tunne, et tietäisin. Voin olla ihan pielessäkin :LOL:

minnuliis 14+1
 
Minnuliis Esikoista se mieki ootan vaikka näitä liikkeitä olen jo hyvin tuntenukki. Kätilö sano np-ultrasa, että voin tuntia jo hyvinki varhasesa vaiheesa liikkeet esikoisen ootuksesta huolimatta. Ja niin olen tuntenukki. Johtuu ainaki siittä, että mulla on istukka takana.

Sukupuolesta Mullaki on aivan älyttömän vahava tunne siittä, että kumpi tuola mahasa köllöttää. En ees ymmärrä, miten tämä tunne on voinu olla niin vahava jo heti siittä hetkestä asti ku positiivisen raskaustestin näin. Tai no ei ehkä ihan sillä sekunnila tullu tunnetta sukupuolesta, ku meni kuiten vähän aikaa selevitä siittä shokista ku tajus olevansa raskaana.. :) Mutta ymmärrän niin sinua Minnuliis, ku sanot, että haluat selevittää sukupuolen ihan vain sen varalta että oliski vääräsä. Niin mieki tahon :D

Vauvan vaatteet Olen yhen potkupuvun sortunu ostammaan ku halavala lähti. Ja villapuku on melekein valamis jo. Mutta vielä tuota kuottavvaa riittää, pittää kuiten tehhä vielä villatakkia ja -sukkia ja -tumppuja ja ja ja... Mutta mietin muutenki nuitten tarvikkeitten hankkimisesta, että kait sitä pittää pikkuhilijaa aina jotaki hankkia, että ei sitten tarvitte kerrala kaikkia rykästä. Mullahan ei siis ole mittään olemasa ennestänsä eikä läheisiltäkkään saa ku niilä lapset jo niin isoja.

Äitiysvaatteet Kävin kattelemasa niitä tuosa joku aika sitten, mutta en löytäny niinku yhtään mittään!! Yks ainut paita oli semmonen, jonka oisin muuten voinu kylllä kuvitella päälleni kiskovan, mutta se oli semmonen persikan-oranssin kukertava.. Juu, ei kiitos mulle! Olen siis näisä vaatteitten värivalinnoisa vähän rajottunu, vaatekaapista löytyy mustaa, mustaa ja mustaa :LOL:

Ja viimiseksi vielä masunimestä Meilä semmonen on olemasa, joka ei toelakkaan ole tuo "haba", minkä oman nimeni perrään olen aina kirijottanu (tuo nimitys on lähinnä minun ja yhen kaverini välinen vitsi, joka liittyy mukulan asentoihin np-ultrasa ja issäänsä). Mutta lapsen isä on kyllä mukulale tekonimen keksiny.

).( Onneksi minun viikonloppu alakaa jo tämän päivän jäläkeen. Saa vähän levähtää ja touhuta muutenki ommaan tahtiin asioita. Toivottavasti hyviä lenkkeilykelejä riittäs. Vointi ja asiat tuntuu olevan justiinsa nyt vallan hyvin :)

o873060 ja haba 16+0 POKS
 
Näin viime yönä unta, että lapset oli jo isompia ja meillä oli 1 molempia, eli oisko tyttö tulossa? Saa nähdä. Esikoista odottaessa hän oli poika unessa ja poika sieltä tulikin <3

Meillä on yhdistelminä Ora Jovi airit kovalla kantokopalla. Niissä on hyvät ja huonot puolensa. Nyt kun matkustaja painaa jo 12kg ja ruokakassit tavarakorissa alkaa kärryt olla jo aika raskaat työnnettävät. Mielestäni kuomu on myös aika matala, meidän ukkelilla jo turvavöissä ollessa pää hipoo kuomua ja ikää on 1v4kk. Tuo kuomu ei myöskään mielestäni suojaa lasta kunnolla esim sateelta istuimen ollessa täysin istuvassa asennossa. Selkänojan säätö temppuilee ajoittain, mutta pelittää taas kun muistaa suihkutella silikonisuihketta. Näissä on ilmakumipyörät, joissa on hyvät ja huonot puolet. Hyvinä puolina on pehmeä meno, pienet töyssyt ei tunnu missään ja huonona tietysti pumppaamisen tarve. Jousitus on näissä aivan ihana. Kesäksi ollaan ostettu kevyemmät rattaa, joissa ei jousitusta ole ja renkaatkin on semmoset joita ei tarvii pumppailla. Katsotaan tykkäänkö työntää yhtään.
Jos nyt ostaisin uusia niin ottaisin tod näk muuten aika samanlaiset, mutta mielellään hieman kevyemmät menopelit.

Emmaljungia olen käynyt liikkeessä testaamassa, mutta en ole yhtään vakuuttunut. Työntöaisan nivelsäätö tuntui molemmissa malleissa jotenkin jäykälle ja mielestäni lapsi istuu emmaljungissa tosi matalalla. Testasin myös uuden Brio smilen, mutta niissä oli turvakaari tosi lähellä istujaa ja lapsi valahti istuimessa alaspäin. Olisin varmaan vaihtanut nuo Jovit Smileihin jos istuinosa olisi ollut parempi.
 
liikkeistä ollut puhetta,niin kyllä täälläkin liikkeitä tuntuu=)
Tuntui ekaa kertaa rv.15+jotain ja sitten muutaman varman liikepäivän jälkeen tuli vähän taukoa,etten ollut varma oonko tuntenut enään mitään,niin kyllä huolestutti.
Nytkin sitä vaan oottaa sellasia kunnon töytäsyjä vaikka toinen on vielä niin pieni,mutta kyllä kuitnekin välillä tunnen liikkeet ihan selvästi ja se on kyllä tässä raskaudessa parasta :heart: Väliin tulee yhä sellasia liikkeitä että saa tosissaan miettiä oliko se mitään:whistle:
Alkas nyt tuntua paremmin nuo liikkeet niin sais taas enempi mielenrauhaa.

ultraan on vielä 2viikkoa ja 4yötä ja ootan sitä kyllä ihan hirmuna.Sen takia että näkee vauvan ja myös sen sukupuolen takia.Eniten tietysti toivoo sitä että vauva ois kunnossa,mutta sitä ei tuu joka hetki aateltua että jotain ois vialla,kun eka ultrassakin kaikki oli hyvin.Sitten kun on kuullut että vauvalla on kaikki hyvin:heart: niin sukupuolen kuuleminen ois vaan pelkkää plussaa.

Nyt täytyy alkaa keksiä nuille pojille jotain tekemistä.Taitavat alkaa olla jo paranemaan päin kun niin lakaa leikit villiintyä:LOL: Harmi vaan kun nuita ei vielä ulos voi pukea purkamaan energioitaan kun eilen vielä ollut lämpöä,mutta jospa huomenna...
Ite aijon tuolla pihalla piipahtaa senverran että laitan pyykkejä narulle kuivamaan.Nyt sadepäivien jälkeen onkin kova homma pestä likapyykkejä kun sisälle ei mahu niin isoa määrää kuivamaan kuin ulos.Oon kyllä ollut aika reippaana tänä aamuna.Tytöt lähetin kouluun ja samalla sain ruuan uuniin ja pesin kaksi koneellista pyykkiä,niin ja onhan nuo pojatkin tullut ruokittua ja itseni myös.

Vaunuista joku kirjotti että lapsi ei meinaa enään mahtua kuomun alle.Täytyy sanoa että nuissa emmaljungissa meillä just ja just mahtuu 2v7kk ikäinen istumaan kuomun alle.Että ihan riittävä on korkeus kuomulla kun meillä ei kuitenkaan lapsi ihan lyhimmästä päästäkään oo.Sekin on plussaa että yhä mahtuu nuissa kärryissä 2-3tunnin päikkärit nukkumaan ulkona.Oon ostanut erikseen sillon tupliin emmaljungan pehmeän kantokopan ja siitä on vauvaiän ohitettua otettu aina se pohjalevy ja tukiraudat pois ja sitten siihen koppaan onkin mahtunut pitkään.Yhä siis nukkuu tuo meidän 2vuotias siinä kopassa päiväunet ja meidän toinen tyttö joka ollut pienin näistä kaikista lapsistamme,nukkui tuossa kopassa vielä kolmevutoiaana pitkiä päikkäreitä.Niin ja sitten piti vielä siitä emmaljungan kovasta kopasta sanoa(mikä meillä siis vauva iässä lapsilla ollut käytössä)se että meillä siinä on nukuttu jo vauvana(mutta ei toki ihan vastasyntyneenä)yli -20asteen pakkasessa,kun pohjalla on ollut talja ja sitten vielä äippäpakkauksen pussukka ja peitto.Eteen oon sitten laittanut yhen tai kaksi harsoa ja vielä sadesuojankin suojaksi vaunujen päälle.Koskaan eivät oo olleet kylmissään eli täydet pisteet saa tuo koppa minulta=) Nuissahan on nykyään paljon eri malleja,mutta meillä se ihan perus malli.Oli kahesta kalleimmasta mallista se vähän huokeempi vaihtoehto.Siinä kalliimmassa sai erilailla säädettyä sitä työntökorkeutta.

Mutta nyt poikien kanssa leikkimään

rakkaudesta äiti rv.17+5 & lokakuun lapsonen:heart:
 
Minä liputan kans Emmaljungan puolesta. Makuukoppa on tosi tilava että siihen mahtuu paljon toppauksia talvella ja kesällä on sopivan viileä kun on se ilmastoinitjuttu pohjassa. Ja sit se ratasosa on tosiaankin niin iso että 3 vuotiaskin mahtuu nukkumaan päikkäreitä ilman ongelmia. Hinta on kova, mutta käyttöikä pitkä ja sit sen saa myytyä melko hyvällä rahalla eteenpäin! Itse ostin vaunut käytettynä, mutta olivat silti kuin uudet.
Meillä on itse asiassa tällä hetkellä kahdet Emmaljungat :). Se normikäytössä oleva, ja sitten toiset mökillä. Mökkivaunut ovat tietenkin vanhempaa mallia, mutta vielä erittäin käyttökelpoiset pitkäksi aikaa.

Meillä siis käytössä Emmaljunga Duo Edge kovalla kopalla täällä kotona (nyt tietenkin ratasosa kun kuopus yli 2), ja mökillä on pehmeällä kantokopalla.
 
Viimeksi muokattu:
Vieläkös mahtuu mukaan?
Olen 29v. ja odotan viidettä lasta. Ennestään meillä on neljä tyttöä, 12v, 9v. 5v. ja 2v. Raskaus ei ollut suunniteltu ja alkoi ehkäisystä huolimatta. Alku järkytyksen jälkeen odotetaan innolla uutta perheenjäsentä.
Facen puolellekkin voisin liittyä, laittelen kirsikka92 viestiä.
 

Yhteistyössä