Lokakuun lapset 2013 <3 *syyskuussa*

Omien tietojen lisäys/muutokset näkyvällä värillä omaan viestiin.


Lokakuisten odottajien lista

* Meitä on yhteensä 127 odottajaa *
(Päivitetty 31.05.2013)


26.09.2013
Vilijonkka 27v / 1. lapsi / KOS /

28.09.2013
rakkaudesta äiti 33v / 5. lapsi / OYS / poikaolo tyttölupaus

29.09.2013
Nimia 32v / 2. lapsi / TYKS poikaolo
Jauj 24v / 3. lapsi / NKL poikalupaus

30.09.2013
kirsikka92 20v / 1. lapsi / P-KKS / poikaolo poikalupaus

01.10.2013
KakaramäenEmäntä / 3. lapsi / LS
Saanni 29v / 2.lapsi / K-SKS
Nii1 27v. / 1. lapsi / TAYS poikalupaus
Duppeli/27v./ 2.lapsi /K-SKS

02.10.2013
janskuli83 29v / 5. lapsi / NKL /
beibipupu 30v / 2. lapsi / LS / poikalupaus
Pauki 32v / 2.lapsi / K-PKS
taco / 2. lapsi / KOS poikaolo tyttölupaus



3.10.2013
tuutkkii79 / 2.lapsi / KÄT
muumimamma-81 32v / 3.lapsi / K-SKS tyttölupaus?

04.10.2013
Marsilio 31v / 2. lapsi / HYS
clearbrook 31v / 2. lapsi/ K-HKS / tyttöolo tyttölupaus
Nanneli82 / 30v. /ensimmäinen / OYS poikalupaus

05.10.2013
Neilikkakirsikka 29v / 3. lapsi / E-KKS
Anna_85 / 27v. / 1. lapsi / K-SKS
4+1 / 29v. / 5.lapsi / MKS
Yonn / Kät / poikaolo tyttölupaus

06.10.2013
Miab5 31v / 5. lapsi / PS
LukLu 33v / 3. lapsi /NKL tyttölupaus
Helmikoo 34v / 3. lapsi/
wentti 30v / 3.lapsi / KOKS
sannita 26v / 1. lapsi / SatKS
Salmiakki13 / 1.lapsi / TAYS
Maana-mamma 29v / 3. lapsi / KOS / tyttöolo tyttölupaus
Luna85 / 1. lapsi / JS / poikaolo
jk74 39v / 2. lapsi / TAYS tyttölupaus

07.10.2013
Tipzie 30v / 3. lapsi / KYS
linnea80 32v / 4. lapsi / seks
Helleka 31v / 1. lapsi / KYS
lapinäiti / 2. lapsi
neeta83 29v /5.lapsi/NKL tyttölupaus
yana / kaksoset

08.10.2013
äiti3lasta 24v / 4. lapsi / KPKS

09.10.2013
ebbe 33v / 2. lapsi / KOS
elwwis 22v / 1. lapsi / poikalupaus
Eessii 20v / 2. lapsi /
Vihervaara 28v / 1. lapsi /
mriic 23v / 1. lapsi /
Papumamma/ 24v/ 3.lapsi/ OYS
Ruspukka/ 4. lapsi /MKS tyttölupaus
Heikku89 23v / 2. lapsi / VKS
mamx3 28v / 3. lapsi / KOS
*Ella*/ 3.lapsi
ItuH 23v / 1. lapsi / TYKS tyttöolo poikalupaus

10.10.2013
lempo / 2. lapsi /
Äiti0708 28v / 3.lapsi / K-SKS
touniquet / 1. lapsi
yllätys93 19v / 1. lapsi / LPKS
Emskis 34v / 2. lapsi / JS / tyttöolo poikalupaus
o873060 31v / 1.lapsi / LKS poikaolo poikalupaus
Misu78 34v / 4. lapsi poikalupaus
Martta75 / 1.lapsi / KYS

11.10.2013
Essence 33v / 1. lapsi / Kät(?)
äiti88 25v / 4. lapsi / koti/VAS
Emja 32v / 4. lapsi / PHKS
Crashboom 39v / 2. lapsi / TYKS
Taimis / 1.lapsi

12.10.2013
Bibi77 / 3. lapsi / LS/NKL
2+2 31v / 3. ja 4. lapsi (kaksoset) / KOS
Gabriella 18v. / 1.lapsi / PHKS tyttöolo
13.10.2013
Kairi 28v / 2. lapsi / KYS
Väinö-Irmeli 29v / 3. lapsi / TAYS poikalupaus
Nelperi 29v / 2.lapsi/ LS tyttöolo poikalupaus

14.10.2013
Villanen / 3. lapsi /
Pörrö 29v / 2.lapsi / LKS
petite 26v / 5. lapsi / K-PKS tyttötoive tyttölupaus
Matuli 31v /3.+ 4. lapsi / JS
Leijonamama 34 v / 2. lapsi / VKS tyttöolo poikalupaus
Pähkyt / 1. lapsi / NKL/KÄT tyttölupaus
meedo 27v / 1. lapsi / NKL tyttölupaus
merilia 25v / 1. lapsi / tyttölupaus

15.10.2013
sinnuli 33v / 6. lapsi / OYS
Padmerine / 2.lapsi / LS / poikaolo
Tikkaritar / 3.lapsi tyttölupaus
Peekaboo 31v. / 1.lapsi / KYS
OmppoPomppo / 3.lapsi / Tays / poikalupaus
Pecanpie 24v / 1. lapsi / TAYS poikalupaus


16.10.2013
heinis1 35v / 2. lapsi / tyttöolo poikalupaus
Lilith 25v / 2. lapsi/ NKL
Marjaana84 28v / 1. lapsi / K-SKS
Starlight84 28v/ 1.lapsi/
Addoda / 1.lapsi tyttöolo poikalupaus
kkiipp 21v. / 2.lapsi / PKKS
N|nka / 1. lapsi / HYS / tyttölupaus

17.10.2013
Lapanen85 27v / 1. lapsi / KYS poikalupaus
Pullero85 / 1.lapsi

18.10.2013
Hope81 31v / 1. lapsi / tyttölupaus
Annuliini84 29v / 3. lapsi / JS / tyttöolo
Mimskuliini 24v / 3. lapsi / VAS tai TAYS
omen 24v. / 2.lapsi / OAS tyttötoive poikalupaus

19.10.2013
dita 30v / 3. lapsi / K-PKS
Kesä81 31v / 1.lapsi
kääkkis82 30v / 4. lapsi / PHKS poikalupaus

20.10.2013
jessix / 3. lapsi / Kät
vema 27v / 2. lapsi / PHKS
Pecanpie 24v / 1. lapsi / TAYS
josmu 20v / 1. lapsi / TAYS poikalupaus
Jaxx1977v /34v / 2. lapsi / JS
Linnie 25v / 2.lapsi / TAYS

21.10.2013
Hanneka 30v / 1.lapsi / SeKS
icy 23v. / 2. lapsi / SatKS
nouna 25v / 3. lapsi / VKS
Marni80 / 2.lapsi / PHKS poikalupaus
PulpWriter 29v / 1. lapsi / tyttölupaus

22.10.2013
-ruska- 24v / 2. lapsi / OYS
Tigridia 34v /4. lapsi / K-SKS
Millamakia / 2.lapsi / PKKS tyttölupaus
minnuliis 34v. / 1. lapsi / KOS
Eleanor85 / 1. lapsi / TYKS poikalupaus

23.10.2013
annelin 30v / 3./6. lapsi / TAYS
Viola30 / 3. lapsi tyttö? tyttölupaus
mymmeli87 / 1. lapsi / SAS
LizMon 28v / 1.lapsi /
mirjami_73 / 39 v. / 3.lapsi / KYS poikalupaus


24.10.2013
TenSon 21v / 2. lapsi / VKS
nina84 / 3. lapsi
Ulledulle 31v / 2. lapsi / JS
Marlin 30v / 3. lapsi / OYS tyttöolo poikalupaus
Susanna1979 33v / 4. lapsi /
NuoriMama 17v / 1.lapsi / KOS / tyttölupaus

25.10.2013
Zuzme 17v / 1. lapsi / NKL
Tertsi79 / 33v. / 2.lapsi / PHKS poikatoive poikalupaus
SR 38v. / 2.lapsi / poikalupaus
Bethany 28v / 2. lapsi / OYS tyttöolo tyttölupaus


26.10.2013
Line / 2.lapsi
Lady_Vanilla / 1.lapsi / EKKS tyttöolo tyttölupaus

27.10.2013
Malsa / 23v / 1.lapsi / KOS
Bamboo 33v / 1. lapsi / TYKS
Daredevil / 1. lapsi / KOS tyttölupaus

28.10.2013
Shenda81 / 32V / 3.lapsi / HYS poikalupaus
muruliini82 / 4. lapsi / K-SKS poikaolo tyttölupaus


29.10.2013
Duppaduulix 27v./ 4. lapsi / KOS/NKL
SONJJ 19v. /1. lapsi / VKS
Miramei 25v./ 1. lapsi / tyttölupaus
PottuSäkki / 5. lapsi / PS
Pömppis83 / 1.lapsi / KYS tyttölupaus
melkein 2xäiti / 2. lapsi / tyttöolo tyttölupaus

30.10.2013
Malinelle24 24v. / 3.lapsi / HUS tyttöolo poikalupaus

31.10.2013
jau11 27v / 2. lapsi /


Laskettu aika ei tiedossa / ei ilmoitettu:

Alii 28v / 1. lapsi / OYS
iltsu 21v / 1. lapsi / TYKS
elsanen 26v / 1.lapsi

Poikalupauksia 29, tyttölupauksia 27

* SYNTYNEET *

yana / 6.9/ tyttö 1890 g ja poika 2395 g
Tourniquet / rv 35 / tyttö 2600 g
Nanneli82 / 7.9 / rv 36+3 / poika / 3115g 49cm
Millamakia / 17.9 / rv 35 / tyttö / 1800 g 43,5 cm
Taco / 20.9 / rv 38+2 / tyttö / 3790g 48cm
Nii1 / 23.9? / rv 38+4 / poika 49cm 3,3kg
Pecanpie / 24.9 / rv 37+0 / poika 3435g 48cm
Muumimamma~81 / 26.9 / rv 39+0 / tyttö / 4085g 50 cm
Mirjami_73 / 28.9 / rv 36+3 / poika 2880 g




Synnytyssairaalat ja niiden lyhenteet:
JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS = Ålands centralsjukhus


Listan ylläpitäjät:

Leijonamama


Salaiseen Facebook-ryhmään haluavat:

Yksityisviesti kirsikka92
Viestiin oikea nimi (millä löytyy Facesta) sekä vähän lisätietoja, esim. profiilikuvasta, jotta on helpompi löytää, jos on monta saman nimistä.

Meidän aikaisemmat ketjut:

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...3-helmikuussa/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...-maaliskuussa/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...un-lapset-3-a/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...3-huhtikuussa/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2262425-lokakuun-lapset-2013-3-toukokuussa/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2270594-lokakuun-lapset-2013-3-kesakuussa/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2277502-lokakuun-lapset-2013-3-heinakuussa/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2285958-lokakuun-lapset-2013-3-elokuussa/
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa syyskuulle, kanssaodottajat! :) Ensi kuu onkin sitten meidän kuu, jeee! Mutta kai nyt joku sentään jo tässäkin kuussa vaavin pyöräyttää, eiks nii. Saatais vähän ketjuun vipinää. Minä uskaltaudun veikkaamaan Yanan vauvojen syntymistä ekana. Toivottavasti saavat Yanan asioihin jotain selkoa ja päättävät toimenpiteistä pian, koska tuo on varmasti piinaavaa, kun tietää että toisella vauvalla ei välttämättä ole kaikki ihan kunnossa, mutta silti tilannetta vaan seuraillaan.

Sairaalakassia en ole minäkään vielä pakannut, en oikein osaa kuvitella että tämä vauva täältä kovin äkkiä tulisi. Siirrän kaikkea eteenpäin jatkuvasti, saa nähdä ettei vielä tule kiire. :D Äitiyspakkauksen vaatteet pitäisi pestä ja viikata kappiin, pinnasänkykin on vielä vintillä pölyisenä, patjat ja reunapehmusteet pesemättä.. No, äkkiäkös sen sieltä sitten tuo, mies sen voi vaikka laittaa kuntoon mun ollessa sairaalassa, jos kiire tulee. Yhden tuttipullon olen ostanut ja pari tuttia, imetyskumeja pitäisi hankkia (mistäs niitä saakaan ostaa, saako marketista vai lastentarvikeliikkeistä?), ja rintapumpusta on osia hukassa, niitä pitäisi jo kovaa etsiä kun voipi mennä hyvä tovi ennenkuin löytyvät. Ne voi olla parin muuton jäljiltä tässä neljän vuoden sisällä vaikka missä..

Muuten täällä olotila ennallaan. Väsyttää ja supistelee ja välillä pahoinvointia, mutta muuten kaikki ok.

Leijonamama ja Jytä-Jamppa rv 34+0 POKS!
 
Aktiivisesta synnytyksestä: Itse olen tähän pyrkinyt aina mahdollisimman pitkään, juuri ääntä käyttämällä ja keinuttelemalla. Viimeksi oli tosi hyvä tässä kotona tuo leuanvetotanko missä roikuin aina supistukset :) Jumppapallo toimi esikoisen kohdalla ja kahdella viimeisellä vesi ( suihku ja amme). Jossain vaiheessa se puudutus on vain pitänyt ottaa joka kerta.

Alkoholista, kuten olen joskus aiemminkin ottanut tähän kantaa, niin en tuomitse jostain annoksesta pari kertaa raskausaikana, säännöllisempi käyttö olisi kyllä aika arveluttavaa. Itse otin tässä raskaudessa kerran punaviiniä, ehkä n. 8 cl ja ykkös-olutta olen juonut satunnaisesti. Odotan kyllä, että saan saunan päälle sen "oikean" oluen ja kohtahan sen voi hyvällä omallatunnolla juoda :p Oluthan nostaa myös maitoa, tuli mieleen, että pitäisi ostaa kotikaljatarpeet taas valmiiksi :)

Meiltä puuttuu vaunuista jarrut, liivinsuojukset, pari tuttipulloa, tutit, bepanthen, minigrip-pussit maitoa varten... hmm...Olikohan vielä jotain? Kertakäyttövaippoja tarvitsee, harsoja riittää :)

Kohta neuvolaan kuulemaan vauvan terveisiä :)

kääkkis ja sisu 33+2
 
Hei pitkästä aikaa!

Tovi vierähtänyt siitä, kun viimeksi oon tänne kirjotellu, lukenut oon kyllä, mutta aina on niin paljon muutakin, ettei muka jouda kirjotteleen. Nyt väkisinkin pitää yrittää rauhoittua, supistelee melko paljon ja alaselkä on kipeänä. Ja aina syönnin jälkeen ahdistaa hengitystä, taitaa olla mahalaukulla ahtaat oltavat tätä nykyä.

Edellisessä pinossa oli keskustelua synnytyksestä. Edellisen synnytin veteen juurikin OAS:ssa ja jäi kyllä erittäin hyvät fiilikset, tai niin hyvät kuin synnytyksestä nyt voi jäädä. Ilokaasua otin vähän, mutta siitä ei ollut apua. Eli ilman lääkkeellistä kivunlievitystä mentiin. Toipuminen oli tosi nopeaa. Haaveilen nytkin pääseväni maaliin ilman kivunlievitystä, mutta en taida turhan paljon suunnitella, kaikki voi mennä aivan toisin. Veteen kyllä haluaisin synnyttää, jos vain mahdollista.
 
Heipsan!

Eilen poksui 35+0 ja tänään eka virallinen äippälomapäivä! :)

Olo vaihtelee, välillä vatsa on enemmän tiellä, välillä vähemmän.. Välillä jaksaa, välillä ei.. Menkkamaista kipua on nyt ollut muutamina päivinä. Oon nyt yrittänyt ulkoilla joka päivä pieniä lenkkejä, vaikka välillä pienikin kävely ottaa alavatsaan.. Hitaasti menen ja mummotkin ohittelee pahimmillaan (ja mä kun oon aina ollut suht nopea kävelijä :) )

Viikonloppuna saatiin ja kasattiin hoitopöytä ja pinnasänky. Vaatteet ja muut tekstiilit on melkein pesty! Jos kauppaan lähtis tulevalla viikolla ajan ja miehen kanssa tekeen vaippa-, voide- yms. tarvikeostokset. Lähinnä mietityttää, että mikä merkki nyt sit on se paras, jota kannattais mistäkin tuotteesta ostaa. Sairaalakassia mietin tänään, mutta enhän mä sinne osannut vielä pakata mitään muuta kuin hygieniajutut ja kaapista löytyneen suklaalevyn. :) Eihän sitä vielä voi tietää minkäkokoisia ja kuinka lämpimiä vaatteita vauvalle ja itselleen ottaa mukaan kotiutumista varten!

Synnytysohjelmista kyselin, mutta moni noista täällä mainituista ohjelmista on jo ehtinyt loppua, eikä niitä netistäkään enää voi katsella, siispä erilaisten äitien uusia jaksoja jään odotteleen!

Värikkään aurinkoista syyskuuta kaikille meille! Ja tsemppiä tasapuolisesti!

Salmiakki13 ja poikavatsa(?) 35+1
 
Salmiakki mulla ainakin ne suosikkimerkit löytyi sitten kokeilemalla, esim.vaippa-, liivinsuoja yms. Alkuun ostaa jotain ja mikäli tuntuu että ei ollut aivan sitä mitä odotti niin seuraavalla kerralla sitten koittaa toista merkkiä =) Itse ostin nyt Pampersin vaippoja ja Ainun liivinsuojia, en muista enää mitkä oli ne suosikit aiemmilla kerroilla. Lansinoh-voidetta nänneille voin kyllä suositella erittäin paljon kaikille jotka imettää aikovat, ilman sitä en selviäis parista ekasta imetyspäivästä! Ja parasetamolia kannattaa ostaa jo nyt jos apteekkiin tulee asiaa, sitähän saa ostaa vain vähän kerrallaan, mutta ainakin minä oon sitä tikkeihin tavinnu useamman viikon synnytyksen jälkeen, joten itse kerään tuota varalta kaappiin valmiiksi. Ja niitä siteitä, mahdollisimman isoja ja siivellisiä, jälkivuoto on täällä kestänyt kaikkiaan 6viikkoa..:kieh:Itse vielä mietin mitä harsoja vauvalle hankkisin, suosituksia otetaan vastaan! :D
Vauvan kotiintulovaatetuksesta mun esikoinen syntyi samoihin aikoihin mitä tämä uusi tulokas ja silloin päällä oli vanupuku, sellaisen ostan tai lainaan ystävältä tälläkin kertaa. Mitään toppapukua en vauvalle osta kun ei sille kuitenkaan tule tarvetta. Ulkoillessa vauva on makuupussissa mihin ei voi kyllä enää toppapukua laittaa tai pieni on ihan hiessä. Ja sama juttu autossa, jos on liian paksusti päällä niin vauva kyllä huutaa kurkku suorana. Eli sellanen ulkovanuhaalari mitä on nyt alkanut ilmestymään kauppoihin on melko varmasti oikea asu kun vauvan tuo kotiin, ja itse ostan varmaan koon 62 niin menee sitten kevääseen asti (mulla isokokoset vauvat olleet ainakin aiemmilla kerroilla). =)
 
Mulla on mennyt perjantaista asti pienessä myllerryksessä. Jouduin perjantaina pieneen auto-onnettomuuteen. Vauhti ei ollut kova, mutta säikähdys sitäkin kovempi. Vauva on ollut vaisu siitä asti. Eilen ja tänään sain kovalla työllä liikelaskennan ok. Hirveä makean syönti ja mahan muokkaus auttoi. Aamulla ultrassa näkyi syke, mutta vauva ei juurikaan liikkunut. Pikkuisen huolettaa. :/ Tänään järjettömällä makean syönnillä ja kahden tunnin seurannalla sain sen kymmenen liikettä kasaan. Huomenna soitan äippäpolille.
 
Lansinoh eilen huomasin että ainakin Prisman vauvantarvikehyllyssä oli sitä (ja tietenkin apteekista löytyy).

Millamakia varmasti säikäytti tuo onnettomuus! Onneksi vauvalla kuitenkin pitäis olla kaikki hyvin. Tärkeää varmasti tuo ultaraus jotta voivat katsoa että istukkaan ei ole tullut mitään repeämiä tms. :hug:
 
Millamakia Minulla vaavi ollut koko ajan rauhallinen. On aivan turha laskeskella liikkeitä, kun saattaa olla puolikin päivää, ettei tunnu liikkeen liikettä. Ensi viikolla on lekuri, niin saas nähdä laittaako lähetteen ä-polille.
Missä kohtaan sinulla oli turvavyö? Jos pienikin nykäisy vyössä, joka mahan päällä, kannattaa heti mennä ultraan. Turvavyö antaa turvaa, mutta raskaana olevalle myös vaaraa.:)Kyllä autolla ajaminen pelottaa enemmän raskaana kuin normitilassa. Meillä ei kuitenkaan voi muulla tavalla liikkua...
 
Sairaalakassi: Sen verran olen katsonut, että vauvalle on body, pöksyt ja "haalari", sellainen teddyversio valmiina pöydän päällä, jotta mies voi ne sitten tuoda. Tutti, jonka esikoinen tuo sitten vauvalle on steriloituna valmiiksi, joten esikoinen voi ottaa sen mukaansa. Muuten en sairaalakassia juurikaan pakkaile etukäteen. Ne asiat, mitä tarviin itse sairaalassa, on sellaisia, joita tarviin joka päivä täällä kotonakin, enkä viitsi esim. lääkerasvoja ostaa kahta pakkausta vain sairaalakassin vuoksi. Päässä on jo lista, mitä tarviin, ja pakkaamiseen menee sitten muutama minuutti (luultavasti kassin löytymiseen menee kauemmin kuin pakkaamiseen). Jos jotain jää, saa mies tuoda, kun tulee aina yöksi kotiin kuitenkin, ei olla ottamassa perhehuonetta.

Esikoisen hoito:
Esikoinen pääsee isovanhemmille sitten, kun meille tulee aika lähtää sairaalaan. Nyt ollaan alettu juttelemaan hänelle (hän siis täyttää lokakuussa kolme), että lähtö saattaa tulla nopeastikin, vaikka keskellä yötä, tai että aamulla jos herää, voi mummu ja pappa olla täällä. Tuntuu vaan, että joka ilta täytyy käydä samat asiat läpi, että jää toisen mieleen ees jotain :)

Vauvan tarvikkeet:
Meillä on ollut kaikki valmiina jo pitkään, kun tosiaan kuutisen viikkoa sitten säikähdin kipeitä pitkään kestäneitä supistuksia, joista olin varma, että nyt ollaan jo lähdössä. Ton tapauksen jälkeen tuli pestyä kaikki vauvan vaatteet, ja pedattua jo pinnis sekä äippäpakkauksen laatikko, jossa vaavi nukkuu ekat kuukaudet. Ostin varalle jo tuttipulloja ja korvikettakin ekoiksi päiviksi, jos maito ei taaskaan nouse, niin kuin esikoisesta. Ainoastaan D-vitamiinitipat on ostamatta... Ehkä mä ne muistan.

Millamakia: Varmasti on säikäyttänyt onnettomuus. Toivottavasti olet tänään päässyt ultraan äitipolille, että tosiaan tarkistavat tilanteen. Voin sanoa vakuutusyhtiössä korvauskäsittelijänä työskennelleenä (ja muutamia liikennevahinkoja käsitelleenä), että onneksi vauvat ovat useimmiten niin hyvin suojassa, että lähinnä äiti säikähtää ja saa mustelmia, vauva vaan jatkaa mönkimistään kohdussa täysin suojassa. Mutta oman mielenrauhan takia kannattaa aina käydä lääkärissä.

ON: Shoppaileen pitäisi lähtää tänään tai viimeistään huomenna. Miehen vaari kuoli muutama viikko sitten ja lauantaina olisi hautajaiset. Eikä mikään hautajaisiin soveltuva vaate tietenkään mahdu tämän mahan kanssa päälle. Yhden hameen löysin kaapista, jossa on tarpeeksi pituutta ja kuminauhavyötärö, ja joka soveltuu hautajaisvaatteeksi. Nyt pitäisi joku paita vielä löytää. Saas nähdä olenko illalla kuinka kipeä, jos parikin tuntia yritän näiden liitoskipujen ja suppareiden kanssa kaupoilla pyöriä.

clearbrook ja kaveri 35+4
 
Hupiaelämään: Tämäkin on ollut rauhallinen tapaus verrattuna ensimmäiseen. Nyt on pelottavan rauhallinen. Selvä muutos liikkeisiin tapahtunut viikonlopun aikana. Eilen sain ahmia herkkuja kahdella kädellä, että saisin edes vähän liikkeelle ja hytkytellä mahaa tosissaan. Ja minä kun olen sitä mieltä, että pitää lapsen liikkua ilman ruisleivän kokoisia korvapuusteja ja karkkipusseja. Nekään kun ei tehonneet söin marmelaadia suoraan purkista. Ensimmäisen tunnin aikana sain 6 liikettä. Toisen tunnin aikana sen vaadittavat kymmenen. Yöllä mylttäsi normaalisti. Tänä aamuna taas vaimeampi hetki. Verenpaineet ylhäällä. Osasto kutsuisi, mutta kun valkuaista ei ole vielä virtsassa on pakko haastatella vielä tänään sijaisensa. Turvavyö oli normi kohdassa.
 
Hei pitkästä aikaa! Anteeksi kun musta ei ole kuulunut mitään pitkään aikaan! Lukemassa olen kyllä käynyt.
Kuukausi on nyt vierähtänyt saikulla liitoskipujen takia ja ylihuomenna alkaa virallisesti äippäloma :).

Olipas sulla Millamakia pelottava kokemus. Ymmärrän huolesi, mutta varmasti vauvalla on kaikki hyvin siellä suojassa. Kannattaa pyytää lääkäriä tutkimaan ihan oman mielenrauhan vuoksi kuitenkin.

Sairaalakassista on ollut puhetta. Vielä en ole sitä pakannut kun tässä on kuitenkin vielä 5 viikkoa odotusta jäljellä enkä usko että tämä vauva syntyisi etuajassa kun ei ole supistuksia tai muita merkkejä.
Kotiutumisvaatteiksi taidan valita jonkun hienon bodyn, housut ja sellaisen paksumman fleecepuvun ja tietysti lakki. Omat vaatteet mahdollisimman pehmeät ja mukavat, koska sektio tulossa eikä vaatteet saa painaa sitä arpea sitten.

Vauvan tarvikkeet ovat jo kaikki valmiina; vaatteet pesty, sänky pedattu ja vaunukin odottaa asukasta. Turvakaukaloa en ole sentään asentanut autoon :D. Tutteja ja tuttipulloja löytyy myös, mutta korviketta en ole vielä ostanut. Sitä pitää kyllä hankkiä muutama purkki varmuuden vuoksi.

(.) Ensi viikolla olisi sitten viimeinen ultra ja samalla saan sen sektioajan! Iiiks, saan siis virallisen syntymäpäivän vauvallemme (jos ei päätä syntyä etuajassa siis)! Sitten onkin selvä määränpää eikä tartte miettiä kuinka monta päivää on jäljellä.
Viime viikolla kävin neuvolassa ja terkka huolestui kun virtsassa oli niin paljon sokeria. Oli ensimmäinen kerta kuin narahdin. Olin syönyt aamiaista pari tuntia aikaisemmin ja juonut ison lasillisen juicea, joten se saattoi olla syy. Mittasi myös verensokerini joka oli 8,1, eli kuitenkin sen raja-arvon alapuolella. Seuraavana aamuna mittasin verensokerini itse ja se oli normaali 4,3. Lähetti mut kuitenkin näin viimemetreillä sokerirasitukseen varmuuden vuoksi ja siellä kävin sit eilen. Tulokset kuulen viimeistään ensi viikolla neuvolassa, tai sit soitan tällä viikolla ja kysyn. En tiedä mitä merkitystä sillä enää tässä vaiheessa on kun vauva syntyy luultavasti 4 viikon sisällä... Mut tulipahan sekin koettua taas ja kyllä oli paha se sitruunanmakuinen litku.

Muuten olo on ihan jees, mitä nyt paikkoja kolottaa, on vaikeeta liikkua ja istua ja nukkua ja tehdä ylipäänsä mitään. Pitää vaan kärsiä ja odottaa sitä H-hetkeä :).

Misu78 ja poikavauva rv 34+5
 
Eilen poksui 32+0 ja oli neuvolapäiväkin...
Että ärsytti, kun oli sama täti kuin viimeksi ja samoja asioita puheli ja samoja lippulappusia oli jakelemassa kuin viimeksi :eek: , sanoin kyllä että niit jo löytyy...
ja muutenkin se täti juttelee ihan niin kuin ensimmäistä lasta oottavalle, mutten millään raaski keskeyttää sitä :D . Nyt ei ollut tulevan lapsen isä mukana,mutta kyseli sitten mukavasti miten parisuhde voi, ja mitä isälle kuuluu? siit kyllä tykkään miten noi huomioi :)
Mutta neuvolakuulumisia siis:
painoa tullut n.1,5viikossa 2kg :eek:
Hb 120,vähän laskenut vaikka rautaa napsinut,täytyy välillä tuplata annosta..
Rr 130/88, pissa ja sokerit - , vauvan syke 145-150; pakoili kauan dopleria kunnes rauhoittui paikoilleen ja antoi slle nyrkistä :D
Pieni on pysynyt pää alaspäin (onneksi), vaikka tilaa onkin vielä pyöriä...
Sf oli 33.

harjotussuppareita on kyllä tosi tiheesti,mutta säästynyt niilt oikeilta vielä..
Pieni myllää masussa pvän mittaan tosi paljon, ihan kuin vatsassa asuisi alien tms :D heh...

Kotona ei olla vauvaa varten mitään laitettu valmiiksi. Jotenkin sitä on sillä mielellä että tosi lähelle laskettua aikaa tää menee ettei täs kiirettä olla...
Vaunutkin edelleen oottaa liikkeessä (meidän tuurilla joutuukin sitten tilaamaan kun ei enää myymälässä mieluista ole...:/ ),samoin kaukalo...
Ne pinet hankinnan on viel tekemättä, mutta valmiiksi tehty lista auttaa kyllä.. ei tartte miettiä että mitä ja mistä pitää ostaa. Eilen kävin listaa läpi ja huomasin yhen oleellisen listasta puuttuvan: nimittäin supot pikkuiselle varulta...Niit on hyvä olla jemmassa jos tulee tarvis...
Vaatteet oottais pesua,silittämistä ja viikkaamista sekä laatikkoon laittoa, sen jos jättäis oikealle äippälomalle...

En ole edelleenkään omille lapsille kertonut tulokkaasta..
keskimmäinen kyllä aavistelee ja kyllä ne masun ovat huomanneet muttei muuten.
Olen vaa miettinyt,että nää viikot on aika pitkiä lapsille oottaa. Mutta toisaalta, pitää varautua niihin tunnemyllerryksiin joita lapsille tulee... Edes lasteni isä (siis ex) ei tiedä, eikä ole huomannut kun ei ole puhunut mitään :eek:, jestas mikä puusilmä!! Meillä on muutenkin niiiiin älyttömän huonot välit että "pelkään" miten se reagoi... Kuiteski sille täytyis ennen lapsia kertoa tulokkaasta, koska lapset käsittelee asiaa myös isällään ollessaan.. Mut tällä hetkellä meidän välit on sellaiset, että mä en muka osaa/tiedä yhtään mistään mitään ja se ite on se herra täydellisyys :X, se osaa loukata pahastikin ja ollaa muutenkin tosi ilkeä... en tiedä mitä teen, tässä olotilassa en viittis hirveesti mitää riitoja aloittaa :( ...

Mut hei...
jaksamista kaikille :), tämä lähtee tekeen nyt pienen(ja hitaan) kävelylenkin kun aurinkokin paistaa...

Muruliini82 ja masu-asukki 32+1
 
Millamakia Hui mihin olet joutunut. Toivottavasti vauvalla on vaan muusta syystä nyt hiljasempi jakso, tai jos hän on kääntynyt sellaiseen asentoon ettei liikkeet vaan tunnu niin selkeesti. Mutta ymmärrän kyllä huolesi, ja toivotaan että vauva alkais liikkumaan taas normaalisti.

Sairaalakassia en oo vielä pakannu, enkä pakkaakkaan ennen ku on tosi kyseessä. Mulla on kuukauden päästä ultra, jossa selviää synnytystapa, joten en jaksa etukäteen sitä turhaan pakata. Listan kyllä kirjotain jossain vaiheessa ylös mitä tarvin.

Täällä kans yks joka oottaa niitä synnytyskipuja. Oon vissiin vähän outo :D Toivotaan vaan että saisin alakautta synnyttää. Haluaisin mahollisimman pitkälle selvitä ilman kivunlievitystä. Esikoisen synnytys käynnistettiin, ja kyllähän ne supparit teki kipeää. Silti ootin kovasti toista synnytystä, ja jo sillon suunnitelmissa oli että meen mahollisimman pitkälle ilman kivunlievitystä. Ya-kontrollissa sitten sainkin sektiopäätöksen, ja kyllähän oli kova pala. Mutta onneksi tosiaan nyt pääsen ultraan reilusti ennen laskettua, ja jospa saisin tämän kolmannen synnyttää alakautta.

Vauvalle alkaa oleen kaikki tarvittava hommattuna, mutta mitään ei oo vielä kuitenkaan laitettu esille. Vaatteet oon laittanu lipastoon, mutta pessy niitä en vielä oo. Pinnis on vielä varastossa. Yhistelmät kyllä oottaa kasattuna alakerrassa, mutta nekin vaan siksi kun tuo meidän nuorimmainen on niissä jonkun kerran istunu. Mulla on tässä vielä kuitenki kuudesta yheksään viikkoa aikaa laittaa kaikki valmiiksi, niin eiköhän tuota kerkeä :)

Eilen käyty neuvolassa ja kaikki ok. Hieman vaan ärsytti mennä kun paino oli muka noussu viime torstaista 1.7kg, siis kotipuntarilla mitattuna. No tänä aamuna painoa oli eiliseen verrattuna -1.7kg, että vissiin oli turvotusta ihan kivasti :D Hb oli 107, kun se viimeksi oli 111. En vaan muista tuota rautaa syyä. Vaan jospa nyt yrittäsin skarpata sen suhteen. Seuraava nla onkin sitten jo kahen viikon päästä, ja siitä seuraava viikon päästä. Meen käymään verikokeissa sillon kolmen viikon päästä, kun esikoinen oli sinivalossa, niin th laitto sitten samalla päivälle uuden nla ajankin kun vierekkäin ovat.

Marlin ja Vimma 32+5
 
Millamakia: Toivottavasti kaikki on hyvin :O Meinasin joutua itsekin eilen kolariin, onneksi refleksit pelasivat ja ehdin jarruttaa ajoissa. Chevy Van tuli täysillä liikenneympyrään hidastamatta suoraan mun eteen, olin siis siinä ympyrässä. Ukko katseli vaan hyvin ylimielisesti sieltä rattinsa takaa, mikäs hätä hänellä olisi ollut toisten päältä jyrätä jumankauta... Oma sydän veti aikamoista haipakkaa tuon jälkeen.

Eilen oli neuvola ja kaikki hienosti :) Painoa ei ole tullut yhäkään lisää, eli sen 3 kg on tullut koko raskausaikana, kaikki arvot olivat hyvät :) Ainut ihmetys oli se, että poikanen on kääntynyt perätilaan :O En tiedä missä vaiheessa se on tapahtunut, mutta löytyi selitys miksi välillä vihloo tuonne munasarjoihin kovaa: tietenkin niitä poljetaan jaloilla ihan kunnolla :D Mun tapauksessa sillä ei ole merkitystä missä asennossa poika viihtyy, ellei sitten lähde ennen aikojaan syntymään, koska sektio tehdään kuitenkin. Ensi viikolla taas neuvola ja siitä parin viikon päästä uusi käynti jolloin tehdään lähete synnytystapa-arvioon ja tehdään päätös sektio-ajankohdasta. Tuli kyllä kiva fiilis neuvolakäynnistä ja lähden tänään taas zumbailemaan, vauvakin zumbaa välillä mukana :heart:

kääkkis ja sisu 33+3
 
Millamakia toivotaan tosiaan että kaikki on kunnossa! Sun piti tänään soittaa sinne äippäpolille, vai miten se oli? Soititko, mitä sanottiin?

Tuo on kyllä itseäkin pelottanut, että jos sattuu kolari, jos vaikka joku ajaa perään tms. Ja maantieajossa missä nopeudet on kovat, niin hirvittää ihan tosissaan. Siinä onkin sitten jo leikki kaukana jos satasen vauhdissa tai ylikin turvavyö nykäisee mahaa.

Kääkkiksen tekstistä nyt tuli taas pelko, että onko meidänkin epeli kääntynyt tosiaan väärinpäin. Taisinkin mainita tuossa joskus viime viikolla vai koska se oli, että mahassa kävi yhtenä iltana niin kova mylläys että luulin mahan oikeasti repeävän ja vauva heilui puolelta toiselle ihan hillittömästi niin että sängyssä maatessa tuntui, että koko sänkykin hytkyi vauvan riehuessa. Ja sen jälkeen on ahdistava olo ylävatsaan palannut ja mullakin tuonne munasarjojen tienoille sattuu välillä ihan sikakovaa, juuri niinkuin Kääkkiskin sanoi. No, torstaina on neuvola joten eiköhän kätilö siellä osaa sanoa asiaan jotakin, kun lääkäri viime viikolla ei ollut vauvan asennosta varma.

Kävin äsken metsästämässä kirppareilta hoitolaukkua, mutta en löytänyt kuin yhden josta olikin sitten vetoketju rikki. Oletteko hankkineet hoitolaukkua tai onko teillä ennestään, ja millaisia? Mun tekis mieli ostaa sitten vasta kun vauva on syntynyt, niin joko sininen tai punainen, kun meidän vaunut on pikimustat niin tahtoisin sitten vähän jotain väriä laukun ja peittojen ym. suojien muodossa. Kun muuten tuppaavat olemaan aika värittömän oloisia, ainakin nuo mitä olen nähnyt.

Ai niin, ja yritän tosiaan tuota listaa päivitellä parhaan taitoni ja jaksamiseni mukaan, mutta mulla on tosi surkea tietokone joka jumittaa ja heittää mua ihan mihin sattuu, tämä on vanhuuttaan alkanut temppuilemaan. Siksi tuo listan päivitys on vähän työlästä. Yritän nyt vielä ainakin sen viimeisenkin kuukausipinon saada tehtyä sitten kun aika on, mutta en uskalla luvata että jaksan päivittää sitten kaikkien syntyneitä listaan, joten jos joku on halukas ottamaan viimeisen kuun listan hoitaakseen, niin ilmoittautukaa ihmeessä. :)

Leijonamama ja Jytä-Jamppa rv 34+1
 
Hei kaikki, anteeksi, että olette joutuneet odottelemaan. En kerinnyt soittaa äippäpolille tänään. Tein aamusta iltaan töitä. Vauva liikkui tänään normaalisti. Mulla on torstaina neuvola ja äitipolikäynti maanantaina. En suostu jäämään vielä osastolle. Makasin siellä viimeksi ihan tarpeeksi raskausmyrkytyksen takia. Jos eivät käynnistä synnytystä osaan maata kyllä täällä kotonakin ja tarkkailla verenpainetta. Lisäksi käyn neuvolassa kaksi kertaa viikossa - seurataan valkuaista virtsassa ja samalla kurkataan ultralla mitä vauvalle kuuluu. Vielä viikko töitä ja sit äippälomalle. Toivottavasti tästä kaikesta selvittiin vain pelkällä säikähdyksellä.
 
Kotiintulovaatteista itselle olen aiemmilla kerroilla kotiutunut laitokselta samoissa vaatteissa kuin mitkä päällä sinne meninkin. Vatsa kuitenkin on vielä aika kookas kotiutumisvaiheessa. Pitää tuossa loppuajasta sitten pitää äitiysverkkarit puhtaana jotta kehtaa ne päällä lähteä synnyttämään, niissä oli sitten hyvä kotiutua kun kuitenkaan mitään puristavaa ei huvita vetää päälle jos on alapäässä tikkejä ja muutenkin paikat hellinä. Ainut vaan jos sattuu vedet menemään, silloin pitää vissiin ottaa kaikki puhtaat vaatteet mukaan :D Mutta muuten toki puhtaat alkkarit ja imetysliivit pitää laittaa kotiutumista varten kassiin, vaikka varmaan kotiudun taas niissä ihanissa sairaalan "mikroissa" :LOL:

Vauvan kokoarvioon sain tänään neuvolakäynnillä lähetteen. Äitiyspolilla ultraavat rv37 tai rv38, koska mun vauvat olleet isoja aiemmin. Toivottavasti tällä kertaa olis pienempi vauva tulossa, eniten pelkään sitä haluavat lääkkeellisesti käynnistää jo rv38, pallongilla suostuisin yrittämän mutta en lääkkeillä, mikäli ei olis aivan pakko. Mun terkkari lähenee eläkeikää joten kokenut kyllä on, hänen mielestään vauva ei tunnu lainkaan isolta ainakaan tässä vaiheessa kun kädellä vatsanpäältä tunnustelee. Kysyin myös siitä että kun jokapaikaista saa kuulla että painoarviot heittää usein ihan häränpyllyä. Terkkari kertoi että näin voi käydä jos vauvan pää on jo syvällä lantiossa, tällöin vaikea saada kunnon mittaa päänympäryksestä, muutoin pitäisi onnistua hyvin.

dita rv 33+3
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Millamakia Hyvä kuulla että vauva liikkunut normaalisti :)

Ostin brion hoitolaukun sillon ku esikoinen oli pieni. Oli muistaakseni jossain tarjouksessa. Sitten meillä on samaa väriä oleva brion weekendbag, mutta se on kyllä liian iso. Tykkään sen mallista kovasti, joten harmi kun ei ole pienempi. Sitten ollaan jossain välissä käytetty hoitolaukkuna myös mun vanhaa h&m:ltä ostamaa ihanaa pääkallo kuosista laukkua :D Mutta ilman virallista hoitolaukkuakin kyllä mun mielestä pärjäis :)

Kotiinlähtövaatteita en oo itelle miettiny. Kotiudun varmaan samoissa vaatteissa, missä synnärillekin menen. Toki puhtaat alusvaatteet otan mukaan. Ja jos nyt sattuu että vaatteet sotkeutuu, niin mies kyllä osaa tuua mulle puhtaat vaatteet kuhan vaan sanon mitä haluan :)

Onko muut miettiny jo maidonluovuttamista? Mulla oli tarkotus jo viimeksi ruveta luovuttaan maitoa, mutta en sitten jaksanu. Vaan nyt ajattelin sitten luovuttaa. Jos maitoa tulee samalla tavalla ku aikasemmin, niin sitä on ja paljon :D Ja kun ainakin oyssissa on pula äidinmaidosta. Ite kun oon molemmilla kerroilla joutunu antaan lisämaitoa vauvoille matalien sokerien takia, niin aina ei sitten oo välttämättä ollut sitä oikeaa maitoa tarjolla, vaan on pitänyt korviketta antaa. Niin haluan kyllä luovuttaa kun sitä kerta on mistä luovuttaa. Ja ihan hyvä litrahintakinhan sillä on ;)

Mukavaa päivää kaikille mammoille! :wave:

Marlin ja Vimma 32+6
 
Onpa taas tullut pitkä kirjoitustauko. On ollut jotenkin niin seesteistä, eikä mitään dramaattista ole tapahtunut oman elämän tai raskauden suhteen, niin täällä käydessä olen vain lueskellut teidän muiden kirjoituksia. Kaikki on siis hyvin. Masu kasvaa tasaisesti ja vauva möyrii pitkin päivää melko paljonkin. Mitään kipuja tai kremppoja ei ole ilmennyt, eikä masu muutenkaan ole niin iso, että tuntuisi olevan tiellä (paitsi kengän nauhoja sitoessa ja bikinirajaa sheivatessa ;) ).

Kävin eilen neuvolassa ja kaikki on kunnossa. Pakollisten mittausten jälkeen ei sen kummempia höpötelty - jotenkin tuntui melko turhalta koko neuvolakäynti. Lääkäri onkin sitten kahden viikon päästä. Kiva kuulla taas vauvan kokoarvio ja onko kohdunsuulla minkälainen tilanne. Esikoista odottaessa tällä lääkärireissulla lääkäri vain totesi, että "[vauvan] tukka näkyy jo!" :LOL:

Sairaalakassia en ole pakannu etukäteen, enkä taida pakatakaan ennen kuin h-hetki koittaa. Ja jos tulee todella kiireinen lähtö, niin kyllä tuo mun mies osaa tarvittavat kamppeet tuoda mulle sinne sairaalaan jälkikäteenkin.

Hoitolaukkuna mulla on ollut oheinen Marimeko laukku: https://www.marimekko.fi/verkkokauppa/tuote/ladybear-007479-001
Se on toimitut tehtävässään erittäin hyvin. Kassi on tosi tilava, joten sinne mahtuu kaikki tarvittava.

Maidonluovutusta en oo kauheesti miettinyt, koska ainakin esikoisen kohdalla maitoa tuli just sen verran, että sitä riitti vauvalle. Ja jossain vaiheessa epäilin jopa sitä, että riittääkö edes vauvalle, kun hän oli jatkuvasti rinnalla, eikä rinnoista koskaan tursunnut maitoa "yli". Mutta jos jollakulla maitoa riittää, niin onhan sen luovuttaminen tosi tärkeää ja tulee monelle pikkuiselle tarpeeseen.

Onko muilla ollut vauvakutsuja? Mulla oli viikko sitten ja oli aivan ihanat. Pääsin ammattivalokuvaajalle kuvattavaksi masun kanssa ja nyt olen malttamattomana odottanut, että kuvaaja lähettäisi mulle käsitellyt vedokset. Mies oli osassa kuvista myös mukana, mikä oli tosi kiva juttu. Kuvauksen jälkeen tultiin meille kotiin ja täällä oli ystävät ja ihanat herkut odottamassa. Loppuilta meni mukavasti jutellessa ja herkuista nauttiessa. =)

Marni 33+2 ja boitsu
 
Maidon luovutuksesta sairaalalle minä oon sitä miettinyt ja täällä jossain vaiheessa siitä keskusteltiinkin. Mulle olis eka kerta tämä jos siihen nyt alan. Mulla on aiemmilla kerroilla tullut hyvin maitoa, ei kuitenkaan yli äyräiden, mutta pumppaamalla en ole saanut oikeen mitään herumaan. Tällä kertaa lainaan alkuun ystävän pumppua josta hän itse on pitänyt. Koitan varmaan sillä että saisinko kerättyä maitoa myytäväksikin asti.. Olishan tuo ihan hyvä keino auttaa keskosia, ja lisäksi siitä saisi vähän lisätienestiä. Meillä on tuo sairaala muutaman minuutin ajomatkan päässä joten sen puoleen ei olis hirveesti kulettamistakaan.
Täällähän on mukana porukassa joku joka on maitoa aiemmin luovuttanut, olen kuitenkin jo unohtanut kuka se meistä oli..:ashamed: Mutta hän antoi hyvän vinkin että mikäli maidonluovutusta suunnittelee niin kannattaa pyytää että ottavat sitä varten tarvittavat verikokeet jo synnärillä ollessa, näin säästyy sitten ylimääräseltä labrakäynniltä myöhemmin. :)

Lähden kohta katsomaan myytävänä olevia vaunuja ja turvakaukaloa Oon tässä joitain viikkoja päivittäin seurannut alueen tori.fi-ilmotuksia sekä paikallisen nettisivuston ilmotuksia jos löytyis myytävänä olevat mieluisat yhdistelmät sekä turvakaukalo. Aika huonolta on näyttänyt ja alkanut vähän jo stressaamaankin että mistäs hitosta ne hankin.. Mulla oli alkuun tarkotus tilata saksasta gesseleinit, mutta tämän talonrakennusurakan keskellä rahaa valuu ulos ovista ja ikkunoista niin mies ehdotti että jos ostaisin sittenkin käytetyt. Tänä aamuna oli kuitenkin tullut mielenkiintonen ilmotus palstalle joten toivottavasti nämä mitä lähden kohta katsomaan olis mieluisat ja ennenkaikkea mahtuisivat mun autoon! Olis yks huoli vähemmä...(tai kaks jos turvakaukalokin olis hyvä)
 
Viimeksi muokattu:
Maidonluovuttamisesta. Jos asuu kaupungissa, siis missä maitokeskus, maito haetaan kotiovelta. Muussa tapauksessa se on lähetettävä matkahuollon kautta. Yhden erän kerran luovutin, mutta en jaksanut sitä rumpaa vaan lypsin koirille. Silloin minulla pursusi maitoa n. 1 LITRA päivässä ylimääräistä!!!!
Verikokeet kannattaa otatuttaa synnärillä, jos mahdollista. Toiset sairaalat vaativat ns koelypsyn tapahtuvan paikan päällä. Lisäksi vaikka nyt suunnitelee luovuttamista ja synnytyksen jälkeen maidon tulo tuntuu olevan vähäistä, sen nouseminen voi joskus kestää. Minulla maito on noussut vaihtelevasti 2-6 päivää synnytyksestä. Eli ei kannata huolestua, jos ei heti ole lypsylehmän tasoa.:):)
Luovutusmaidon tuottaja ei saa käyttää luontaistuotteita, särkylääkkeitä eikä muitakaan lääkkeitä.
Kannattaa juoda nestettä paljon, koska se vaikuttaa maidon tuotokseenkin. Siis sama koskee pelkästään omaansa imettäjälle. Ei se runsaampi syönti vaan runsaampi nesteen juominen auttaa maidon tuottamiseen.
Ja kun lypsää, sitä enemmän sitä maitoa alkaa erittymään. Siitä seuraa, ettei paljonkaan voi kotoa lähtemään mihinkään, kun puolen tunnin kuluttua jo rinnat täyttyvät kipeiksi asti.
Silloin kun luovutin, niin maitoa kyllä pursusi niin, ettei todellakaan voinut ajatella lähtevänsä mihinkään. Tietenkin oli huono-omatunto, kun lypsin koirille enkä jaksanut lähettää maitokeskukseen niitä. En vaan jaksanut sitä rumpaa.
 

Yhteistyössä