Lokakuun lapset 2013 <3 *Toukokuussa*

Hiijohoi! Supisteluista sen vertaa vielä, että muistakaa juua vettä paljon vettä (3l väh). Näin sanoi mulle kätilö Np-ultrassa. Lepää ja juo vettä ni supistelut vähenevät ja näin myös kävi ainakin omalta kohdalta.

Luna Anna nyt vaan mennä toisesta korvasta sisääs ja toisesta ulos tuollaiset typerät jutut. Hyviä vanhempia te tulette miehen kanssa olemaan ja varmasti parhaita mahdollisia teidän vauvalle. :heart: Uskon kyllä että harmittaa ja tälläinen hormooni hirviö ottaisi myös itseensä kaiken tuollaisen sanomisen.

Kuin monesti teillä noita neuvoloita oikein on? Itse olen käynyt 2 neuvolassa ja siellä np-ultrassa. Seuraava neuvola on vasta 12.6. silloin täytellään niitä kelanpapereita. En kyllä jaksaisi ravata sielä tämän tästä kun olo tuntuu todellakin hyvältä.

Huomenna vasta poksautellaan 17rv rikki nyt siis 16+6 hehehehe. :D

Tikkaritar
 
Luna85 tunnen sun tuskan. Täällä pyöritään kans noiden iho-ongelmien kanssa! Meinaa välillä ihan itku päästä kun huomaa kuinka taas selkä täynnä hormoni finnejä. HYI HYI. Kasvoihin mulle tullut suun ympärille vaikka minkänäköstä näppylää ja suolasaippua on niihin auttanut! Desinfioi ja näin kuivattaa näppyjä, suosittelen! =)
 
Heips!

Täällä ilmoittauis mukaan yksi uusi odottaja. Toista odotellaan, esikoinen on syntynyt -11, ja nyt alkaa olot pikkuhiljaa helpottamaan alun järkyttävän pahoinvoinnin jälkeen. Oksentaa ei kertaakaan tarvinnut, mutta pahoinvointi oli kokopäiväistä, eikä mikään ruoka oikein maistunut. Siinä olikin sitten taiteileminen koittaa keksiä tuolle vähän alle 2v. termiitille tekemistä, kun itse makas sohvan pohjalla.
Nyt olo on melkeempä normaali, ainut vaan, että hengästyn todella helposti ja pitää jäädä vähäksi aikaa puhaltelemaan. Sitä tapahtuu jopa ihan siivotessa ja meno onkin sitä myöten hidastunut.

Laskettu aika ois 18.10. eli nyt menossa 16+3.

omen 24v./2. lapsi/OAS
 
Viimeksi muokattu:
Kappas, kiitos taas uuden toukokuun pinkan tekijälle! :)

Meno pikkasen hiljentynyt täällä, mutta omalla kohdallani voin väittää, että olo on sen verran seestynyt ettei ole tullut mieleenkään valitella mitään näin julkisesti. Näin varmasti monen muunkin kohdalla...

Liitos- ja supistuskivuista en tiedä yhtään mitään, mutta viime viikolla navan vierestä tai munasarjojen tienoilta on tuntunut sille kuin sukkapuikolla tökittäisi sisältäpäin. Ei se erityisen kivuliasta ollut, mutta toisaalta taas melkoisen epämiellyttäviä tuntemuksia.

Kampaaja tänään hämmästeli, että kuinka päähäni on alkanut kasvaa aivan hirveästi uusia hiuksia. Jännää... Olisi luullut, että päinvastoin.

Lapanen ja Nöyhtä 16+4 (todellisuudessa 17+1)
 
Keskustelu on täälä kyllä vähän vähentyny ja mie jo mietinki, että jouvunko liittymmään fb-ryhymään. Mutta jospa tämä tästä vähän vilikastuis, niin pysyisin mieki mielelläni täälä :)

Liitoskivuista Ne on mulla alanaku suurin piirtein viikko sitten. Ensin itte ihimettelin, että mitä hiivattia tämä on ku liikkuminen tuntuu häpyluun ja häntäluun väliselä alueela ja luisa sen verta hyvin. Mutta asiahan selevis ku juttelin siittä kaverin kans. Ja tännään neuvolantäti kehotti ostammaan tukivyön, jonka pitäs kuulemma vähä helepottaa. Nähtäväksi jää kuin se kipuihn auttaa, mutta pitäs se tukivyö ostaa kuiten tuon liikunnan harrastamisen takia. Toivotaan vain, että nämä kivut pyssyy tämmösenä eikä pahene, neuvolantäti ku niin osaaottavasti sano, että nämä ei koko raskauen aikana tule helepottammaan ennään.. Jee..

Neuvolasa siis käyty tännään ja muuten kaikki ok, mutta rauta oli päässy tipahtammaan. Rautakuurile siis heti. Sen puutehan kyllä selevittääki tämän minun jatkuvan väsymyksen. Sykkeet pienelä oli 150. Paino ei ole tähän mennesä raskautta noussu ollenkaan! Saas nähä misä vaiheesa se sitten päättää ottaa spurtin. Maha on kyllä kasvanu. Ihan normi vaatteet (siis samat, mitkä ollu ennen raskauttaki) mennee pääle, mutta housuista pittää jättää ylin nappi auki, varsinki jos töisä joutuu palion istummaan aloillaan.

Seuraava neuvola 6.6 ja NL+th 9.7. Ja nuita ennen siis vielä RU, jota lapsen isä kovasti jo oottellee. Kyseli tuosa yks päivä, että miksi sen pittää olla niin myöhään, eikö sitä saatas aikastettua :)
Joku kyseliki, että montako neuvolareissua on ihimisilä, niin mulla on tähän mennesä ollu 3 + yks ylimääränen tarkistus, ku se koira tallas mahan pääle.

Johtuuko lie tästä rauan puutteesta vaiko ihan muista asioista, mutta ei mullakkaan ole ennään oikein hirviästi motivaatiota aamusin herätä ja töihin lähtiä. Kokonaisuuessaan ennään 10 viikkoa töitä ennen mammaloman alakua. Välisä siis reilusti kesälommaa :D Ja minusta tuntuu, että enhän mie tuosa 10 viikosa kerkiä ennään mittään saaha aikaseksi muutenkaan, voin siis ottaa lunkisti :) no joo, ei tällä meikäläisen työmoraalila kovin lunkisti kyllä oteta.

Jottain muutaki piti muistaakseni kommentoia, mutta olen nyt taukoni pitäny, joten ei muuta ku takas töitten parriin..

o873060 ja haba 17+4
 
Emskis Kiitos uudesta pinosta =)

Luna85 Ei kyllä kannata ottaa mitään stressiä siitä pääseekö mies neuvolaan tai menettekö perhevalmennukseen. Me oltiin ekan odotuksessa tuossa valmennuksessa ja yhtä tyhjän kanssa kyllä oli. Ja kuinka huonoja vanhempia me ollaan kun mies ei pääse edes rakenneultraan :LOL: No joo tuo rakenneultra vähän harmittaa, mutta ei kerta kaikkiaan saada hoitajaa muille lapsille niin minkäs teet... yksin olen siis sinnekin menossa. Sokerirasitukseen en kyllä terkan takia jättäisi menemättä... on kuitenkin eri asia jättä perhevalmennus väliin kun sokerirasitus. Jos sokereissa olisikin jotain häikkää etkä sitä hoitaisi niin vauva voisi syntymän jälkeen joutua teholle sokeritippaan jne eli rasituksessa kannattaa käydä... enemmän hyötyä kuin haittaa.

Liitoskivut ei onneksi vaivaa vielä, mutta kokemuksesta tiedän, että kyllä ne sieltä loppuraskaudessa taas tulevat ja ryminällä tulevatkin. Kyljen kääntäminen yöllä on yhtä tuskaa ja sängystä ylösnouseminen yön jälkeen. Saa oikeen kerätä voimia ja ottaa tukea, että pysyy yleensä jaloilla. Päivisin sitten kyllä helpottaa =)

Lapanen85 Mulla aina loistaa hiukset raskausaikana, vain sitten lähteäkseen imetyksen aikana pois :LOL:

Niin ja tervetuloa uusille =)

Linnea ja Manu 18+0 *poks*
 
Heippa pitkästä aikaa! Luettua on tullut kyllä päivittäin, mutta omat kommentit ovat jääneet...FB:n puolelle en edelleenkään ole liittynyt, tämä palsta riittänee mulle:).

Liitoskivut täälläkin alkoi tällä viikolla, tukivyö töissä käytössä ja se tuntuu auttavan. Maha on on jo melkonen, mutta onko se ihmekään kun kuitenkin 6.s mukula tulossa:D.

o873060, mulla on ollut neuvola rv 10+0 ja lääkärineuvola 16+0, välissä np-ultara rv 12+2. Seuraava neuvola vkolla 21+ ja rakenneultra 22+.
Lääkäri oli sitä mieltä että mun pitää käyä kahesti sokerirasituksessa (tokassa raskaudessa oli yks arvo koholla), no kävin viime viikolla ja arvot oli kunnossa. Kuukauden päästä uudestaan. Paino mulla ei oo noussu grammaakaan raskausaikana, muttei se tarvikkaan kun on jonkin verran tuota ylimääräistä. Ja kyllä se vielä nousee!
Rautaa piti alkaa syömään, kun hb vain 96! Outoa ettei silti väsytä.

Töissä ei täälläkään huvita, mutta yritän tehdä kaikki mitä tarjotaan että saisin nostettua kelan rahoja. Lasketan äippärahat siis 6kk:n mukaan kun olen ollut viime verotusvuoden kodinhoidon tuella.

Sinnuli ja papu 16+6 (jonka liikkeetkin jo tuntuu :heart: )
 
Kiva, kun on taas tullu viestejä ketjuun :)

Kivuista
Mulla on myös ollu aika paljon kipuja tuolla nivusten kohdalla. Varsinkin, kun nousee ylös ni alkuun tuntuu, ettei tahdo pystyä kävelemään. Ja välillä tulee yhtäkkiä pistävä vihlasu sisuksiin, tuo sukkapuikkokipu on kyl tosi kuvaava :D Helpottavaa lukea, että näitä on muillakin ja että kuuluvat asiaan!

Tikkaritar
Mulla on ollu vasta 1 neuvola, ens viikolla on seuraava. Ja siellä np-ultrassa tietty oon kans käyny. Aika pitkät välit näköjään on näin alkuun neuvolakäynneissä.

Luna85
Don't worry :) Ei se tee kenestäkään huonoa vanhempaa, jos ei pääse perhevalmennukseen tai mies mukaan neuvolaan. Mun mies oli ekassa neuvolassa (oli sille aivan turha käynti), mutta ei töiden takia päässyt mukaan ekaan ultraan. Ultrasta poisjäänti harmitti sitä itseään todella paljon, mutta ei saatu vaihdettua aikaa kätilöopistolla. Siellä oli vaan yksi toinen aika ja siihen mä en sitten taas ois töiden takia millään päässy.
Ei olla myöskään menossa ekaan perhevalmennukseen. Se on aamupäivisin ja mulla on sinä päivänä töissä sellanen meno, mistä en voi olla pois.. Muihin todennäköisesti päästään. Tosin kattelin kyllä sen perhevalmennuksen sisältöä, niin en tiedä oisinko halunnu ees mennä tohon ensimmäiseen. :/ Ensisynnyttäjänä haluun kaiken mahollisen infon synnytykseen ja imetykseen sun muuhun liittyen, mutta nää keskustelut miltä tuntuu muuttuva elämäntilanne sun muut ei kyllä suoraan sanottuna kiinnosta lainkaan. Ymmärrän kyllä, että ne on varmaan tärkeitä ja kiinnostavia varsinkin tosi nuorille vanhemmille (en yleistä, mutta varmaan osalle ainakin), mutta tässä iässä on jo elämää nähty ja koettu, että ei oo silleen yllätys, että tässä on nyt elämä vähän muuttumassa.. :D

Peekaboo
Kyllä tuo 1,5 turvotus on tosi hyvä tulos :) Muistaakseni se oli, että kaikki alle 3,0 on hyvä..

Painosta ollut kanssa puhetta..
Mä en oo uskaltanu käydä vaa'alla kertaakaan ekan neuvolan jälkeen. Vaatteiden perusteella en olis muualta kasvanu ku masusta, mutta hirvittää silti mennä sinne vaa'alle. Aivan kamalaa viimeksi, kun ekassa neuvolassa piti siinä miehen läsnäollessa mennä vaa'alle :D
Äitiysvaatteita oon käyttäny jo muutaman viikon. Normifarkut mahtuu kyllä jalkaan, kun ovat niin matalia, mutta rupes tosi aikasessa vaiheessa painamaan masusta inhottavasti. Lähes koko päivän kun joutuu istumaan, niin alko olla tosi epämukavaa. Ja sen jälkeen, kun kokeili äippähousuja, niin ei oo tehty mieli tavallisiin palata :D Nää on aivan ihanat!! Istuu hyvin jalassa, mutta ei paina mistään!

minnuliis 15+6, huomenna poksuu jo 16+0!
 
Moi,
mulla oli tänään 2. neuvola, seuraava onkin sitten KELA neuvola ja samalla "laaja tarkastus", johon miehenkin olisi kuulemma toivottavaa osallistua. Tällä kertaa se ei ollut mukana, mutta ekalla kerralla oli (ja tylsistyi...).

Kaikki oli ihan mallikkaasti. Beben sykkeet 147krt/min. Mun hb 135, painon muutos +1,5kg eli 220g/vko ja RR 140/74. Kaiken kaikkiaan paino on siis noussut jo 4.5kg lähtöpainosta, mutta tuo 3kg siis ennen eka neuvolaa. *huokaus* Olisi tosin tyytyväinen, jos loppuraskaus menisi +500g/vko tahtia, jolloin päätyisin suunnilleen samaan synnytyspainoon kuin esikoisesta. Ei ollut silloin vaikeuksia palautua normaalipainoon.

Pyysin lähetteen pelkopolille, kun jäi kurja fiilis edellisestä synnytyksestä. Pitää kuulemma pyytää vielä rakenneultrassa, ja jos eivät sieltä kirjoita, niin sitten neuvolan terkka laittaa vähän myöhemmin raskaudessa. Mulla on rakenneuä erikoislääkärille edellisen pre-eklampsian vuoksi ja kuulemma vielä toinen lääkärikäynti tulee vähintään keskussairaalaan eli synnytystapa-arvio, kun edellinen oli sektio.
Aika "herkällä korvalla" kuulemma seurataan mun oloja ja paineiden nousu pistää saikulle ja verenpainelääketykselle, jos yhtään alkaa näyttää siltä. Toivottavasti eivät ala nousemaan.

Tigridia 15+6, ihan samat kuin minnuliisillä :)
 
Meillä on tähän mennessä ollut kaksi neuvolaa ja ens viikolla on seuraava. Sen lisäksi ollut nt-ultra ja kaksi ylimääräistä ultraa (johtuen viime vuoden ku:sta ja tämän raskauden epäillystä keskeytymisestä).

Esikoista odottaessa käytiin perhevalmennuksessa,mutta oli niin yhtä tyhjän kanssa,ettei tässä raskaudessa viititä aikaa sellaiseen tuhlata.

Ite ravannut joka päivä vaa'alla hysteerisesti,ettei vaan paino ole noussut :D
Viime raskaudessa oli tässä vaiheessa (tosin vielä näillä viikoilla odotin kaksosia,joista toinen kuoli kohtuun vkolla 20) tullu painoa kepeet 8 kiloa :D
 
Minulla oli myös tänään neuvola, viides käynti kaikenkaikkiaan. Tosin pari kertaa on ollut sellaisia "ylimääräisiä" käyntejä. Kovasti pienen sydän pompotteli menemään, syke pyöri 140 krt/s:n paikkeilla. Helpotti omaa oloa kuulla että pieni on vielä matkassa mukana, sillä mitään varmasti tunnistettavia liikkeitä en vielä tunne.

Painoa oli kertynyt ekan neuvolakäynnin jälkeen yhteensä 2,1 kg. Tarkkaa lähtöpainoa en tiedä, kun ennen raskautta ei tullut käytyä vaa'alla lähes vuoteen ja ekalla neuvolakäynnillä oli jo aikamoinen nesteturvotus päällä. Mutta eiköhän noita kiloja ala tästä pikkuhiljaa kertyä enemmänkin, sen verran hyvin ruoka maistuu. Kaupassakin nenä ohjaa ostoksia, hedelmät yms. tuoksuu vaan niin hyville että niitä on pakko saada. Mielitekoja on myös alkanut tulla jonkin verran, mutta seinälaastia tai mitään muutakaan hieman oudompaa en vielä onneksi ole alkanut himoitsemaan. :LOL:

Minnuliis, tänään sain tietää myös veriseulan tulokset ja mitään hälyyttävää ei niistäkään löytynyt. :)

Peekaboo ja Pikkukaveri 16+6
 
Viimeksi muokattu:
Luna ei mun mielestä miehen tartte olla neuvolassa mukana! Sinähän voit kertoa ne asiat hänelle mitä siellä puhuttiin, eikä siellä ees mitään niin ihmeellistä edes tapahdu.. Mulle riittää oikein hyvin että mies osallistuu odotukseen esim lukemalla vauva-kirjasesta mitä milläkin raskausviikolla tapahtuu tms. Esikoisen odotuksessa mies oli muutaman kerran mukana neuvolassa mutta nyt en Itse asiassa edes ottaisi häntä sinne mukaan, ultraan toki. :)
Täällä Keski-Pohjanmaalla on sama käytäntö, eli kaikki 25-vuotta täyttäneet laitetaan sokerirasitukseen. Sinne menen kyllä ehdottomasti koska sillä on isot vaikutukset sekä omaan että etenkin vauvan terveyteen. Mullahan on ollut isot vauvat syntyessään ja mulla ilmeisesti on tulossa vain yksi rasitus mikä harmittaa, toivoisin että tarkkailtaisiin enemmänkin. Ja mitään häikkää ei mulla ole sokereissa koskaan ollut, mutta silti haluan olla varma että en huomaamattani vaaranna vauvan terveyttä.
Ikävää kyllä että neuvolantäti on tympeä, onko sulla mahdollista vaihtaa toiseen? Kannattaa sanoa ihan suoraan millanen olo sulle tulee siitä että hän on moittiva teitä kohtaan. Tsemppiä! =)
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on ollu vasta eka neuvola, kun sai niitä opuksia mukaan. Sen jälkeen kaksi VUaa neuvolassa, missä siis ultrattiin eikä sen kummempaa. Lisäksi NP ultra. Mun mies ei ollu kertaakaan esikoisen raskauden aikana neuvolassa. Vauvan synnyttyä kyllä mahdollisuuksien mukaan. Nyt tässä raskaudessa ei ollu NP ultrassakaan kun esikoinen sairastui sopivasti eikä ollu hoitopaikkaa. Meillä sokerirasitukset menee käypä hoitosuositusten mukaan.
Neuvolantädillä on kyllä suuri merkitys. Vaihtoa susoittelen myös kunhan jollakin lailla tietää että vaihtaa parempaan. Meillä Hyvinkäällä on, että neuvolan sisällä ei saa vaihtaa terkkaa mutta neuvolaa voi vaihtaa jos perustelee vaihdon.
Perhevalmennuksessa ei käyty viime raskaudessa eikä mennä nytkään. Synnäriin olisi kannattanut silloin käydä etukäteen tutustumassa, mutta hyvin synnytys ilman tutustumisiakin.
Itseä stressaa, että pitäisi saada peruskunto hyväksi niin palautuisi synnytyksestä nopeammin. Heh hyvä suunnitella tätä kuntoilun aloittamista kun kohta ollaan jo puolessa välissä.
Työuupumus iskenyt ihan totaalisesti. Onneksi tämän viikon jälkeen 8 viikkoa vain ennen kesälomaa. Tuntuu kyllä ikuisuudelta. Toivon kuitenkin että en raskauden takia joudu saikulle.
Mä en kans painoa ole alkanut seurata kun stressaa muutenkin. Oma paino on siinä normaalin ylärajoilla yleensä, mutta nyt kyllä maha jo kasvanut hurjasti. Mulla kans ensi viikola neuvola.
Meillä turvotus oli 1,9 mut ei saanu mitattua kunnolla. 3 on tuo raja että sen alle on hyvä.
Bolakorusta oli jossain vaiheessa keskustelua. Viime raskaudessa hankin, mutta en kyllä käyttänyt sitä juuri ollenkaan. En hanki uutta korua. Edellisen annoin pois.
Heinis ja nyytti 16+6
 
Sokerirasitustesti takana ja neuvola siinä välissä. Näin ensimmäistä kertaa oman vauvan liikkeitä. Pikkuinen on ollut aina niin kippurassa aikaisemmissa ultrissa ja passivisena, nyt vispasi jalat ja kädet. Oikein tökki toisella kädellä masua kohti <3 Jospa sokeritkin olis ok eikä olis raskausdiabetesta.

Minä nyt kuitenkin menin tuonne facebookiin ja kuinka ihanaa mammaväkeä siellä on! Keskustelu niin paljon helpompaa ja aktiivisempaa. Ja mikä parasta, kukaan tuttu ei näe ryhmää :)

Mulla väsymys jatkuu edelleen, pahenee vaan iltaisin. Oon jo seiskalta tyyliin valmis nukkumaan (!). Yritän sitten käydä ulkona touhuamassa iltaisinkin, että piristyisin. Ihana kun kesä on jo ovella, piha on yhtä minilaikkua vaille lumeton!

Lisa Marias ja kääpä 16+3
 
Tervetuloa kaikki uudet!

Ja kiitos uudesta pinosta Emskis =).

Neuvolakäynneistä on ollut puhetta. Meillä käydään ekassa neuvolassa noin rv 8 paikkeilla. Sen jälkeen sitten neljän viikon välein, oli sitten mones lapsi tahansa tulossa. Sopivana ajankohtana on sitten lisäksi ne ultrat. Sokerirasitukseen passitetaan vain jos on ollut aikasempia taipumuksia raskausdiabetekseen tai jos virtsakoe ei ole puhdas. Joka neuvolakäynnillä otetaan siis virtsakoe. Loppuvaiheessa on sitten synnytystapa-arvio ja ultra jolloin katsotaan missä asennossa vauva on. Mullekin tilataan siihen aika vaikka varma sektio on tulossa. Silloin varataan siis se itse sektioaika.
Mun mies ei ole käynyt neuvolassa kertaakaan enkä sitä sinne mukaan kaipaisi. Ei siellä tehdä mitään ihmeellistä ja maata mullistavaa. Synnytysvalmennuksessa tuli käytyä tasan tarkkaan yksi kerta ja se riitti :).

(.) Täällä ei mitään kummempaa. Olo on normaali, välillä tulee harjoitussuppareita ja välillä vihloo sieltä täältä. Töissä ei huvittaisi olla enää päivääkään, mutta sijaista pitää opettaa vielä monta viikkoa ennen kesäloman alkua. Kesäloman jälkeen olo on varmasti jo melko tukala, paikkoja turvottaa ja liitoskipuja on enemmän. Veikkaan että elokuun alkuun mennessä paikat ovat jo sen verran kipeät ettei työteosta tule enää mitään. Mut sen näkee sitten. Kesää ja turvotusta odotellessa... =)

Misu78, rv 17+5
 
Heheiii! Toinen neuvola käyty tänään aamusella. Napero pompotti hienot 145-150, eli kaikki hienosti naperolla. Hemoglobiinia kehu taas että harvoin on näin hyvä kellään että mulla on oikein täydellinen. :D myöskin näytän paljon hehkeämmälle kuin viimeksi. , olo ei vaan ehkä ole ihan juuri niin hehkeä kuin näyttää.. ;) painosta sanottiin et hyvä kun nousee vähän kerrallaan mutta ei laskettu että kuinka paljon viikkoon olisi noussut enkä taida itsekään alkaa laskeskeleen, riittää ku ei kovin tulis läskiä lisää toho lantiolle. :DD

Seuraavan kerran oliski sitten RU 29.5 ja 12.6 kela neuvola. Jännittää hirveesti! Eräs tuttu sanoi että syke on "tyttösyke", hänelle oli sanottu ekassa raskaudessa että tytöillä pompottaa syke vähemmän kuin pojilla. Tiedä sitten mutta itse toivon salaa prinsessaa meidän huusholliin. <3

Huomenna poksahtaakin 17+0! <3 kivan nopsaa menee nää viikot! :))

Addoda & mini napero nassukka 16+6 !!
 
Ei ole kutsua kuulunut tuonne facebook-yhteisöön. Kirsikka92 laitoin muutama päivä sitten viestiä.
Olisiko jotain muuta yhteyshenkilöä?

Huh eilen oli koko päivän kamala migreeni,ei mennyt ohi vaikka panadolia otin. Ainoastaan nukkumalla se lähti pois,onneksi. Muuten olo on ollut hyvä,väsymys alkanut olemaan jo takanapäin sekä pahoinvointi.

Malinelle24+masukki 14+6
 
Neuvoloista meillä ollut vasta yksi kerta ihan alussa ja kyllä tuntuu, että vähän yksin saa tässä ensimmäistään odottaa. No onneksi parin viikon päästä pääsee toiselle käynnille. :)

Tänään tuli muutama todella ikävä vihlasu jonkin verran navan alapuolella. Ehdin jo miettiä, että pitääkö lähteä töistä kotiin, mutta meni onneksi sitten nopeesti ohi. En sitten tiiä mitä ne oli mutta jotakin sukkapuikkoja taitaa kaveri tuolla työnnellä mamman sisuksiin.. :saint:

Malsa ja apinanpoika 15+2
 
Laittakaas kaikki olojanne niin päivitän ne tuonne etusivulle. Eli onko tyttö vai poikaolo. :) Niitä on hauska sitten katsoa menikö oikein kun rakenneultria on ollut ja sukupuolet monelle selvinneet.

Luna85 ei se tee teistä huonoja vanhempia jos mies ei pääse neuvolaan tai ette halua/pysty osallistua perhevalmennukseen. Jos neuvolantäti saa siltä tuntumaan niin jo on tökeröä ammattitaitoa hänellä.
Minun mies ei ole päässyt kun kerran neuvolaan koska hänellä on tunnin työmatka yhteen suuntaan ja sellainen työ ettei sieltä voi olla pois. Enkä ole kyllä kaivannutkaan häntä sinne neuvolaan mukaan. Rakenneultraan olen "pakottanut" ottamaan vapaata töistä. Mutta esim esikoisen odotuksessa hän ei päässyt niskaturvotus ultraan mukaan eikä sille voinut mitään, jos on töitä niin on töitä.
Perhevalmennus ei vain ollut meidän juttu ja jätettiin se suosiolla väliin. Meidän neuvolantäti ei onneksi siihen mitään kummempaa sanonut.
Sokerirasituskoe kannattanee käydä ottamassa, vaikka inhottavaa se onkin. Sitä kun ei koskaan tiedä jos vaikka raskausdiabetes paljastuisi, mitään oireita se ei välttämättä anna. Toisen lapsen kohdalla ei välttämättä tarvitse sitten mennä jos kaikki oli hyvin ekassa raskaudessa.

Näkyykö muuten kaikille etusivun kuva? Mulla se meinaan näkyy joskus ja joskus ei. Outoa.. Zoelle, osaatko sanoa mistä voi johtua?
Joko joku vastas, en huomannut ainakaan. Mutta Zoelle tuo "pakko sokerirasitus" on ihan yleinen käytäntö ihan koko HUS:in alueella ja varmaan laajalti muuallakin yli 25v. ja riskiryhmille.

Muistutuksena kaikille eli kaikki mitä tarvitsee päivittää etusivulle, neuvola ajat, tyttö/poikaolot ja uudet odottajat, Please näkyvällä värillä lisäykset omaan viestiin! Tai edes lihavoituna! Kiitos paljon!:D

Emskis 17+5
 
Viimeksi muokattu:
Ensinnäkin kiitos toukokuun sivusta :)
Pysyn edelleen täällä, ja jätän fb:n siellä pyöriville :)

Täällä vointi on ihan hyvä. Jaksaa hyvin touhuta rempan ja muuttotouhujen ja lasten kanssa.
Tääl on puhuttu harjoitussuppareista.. Mulla on niit ollu noin rv:sta10alkaen tosi usein (aiemmissa raskauksissa vasta joskus rv20 jälkee..). Vatsa on todellakin iha kivikova ja usein myös iha toispuoleinen :D onneksi ei pitkään kestä, mutta kävelles tuntuu jotenki raskaalta jos on har.suppari päällä..

neuvolakäynneistä:
Mulla on ollut yks nla käynti rv:lla 8+4,eli se eka käynti. Toinen nla onkin sitten 17.5 ja silloin ollaan jo rv 16+4. Eli aikamoiset välit käynneillä,vaikka neljättä ootankin. Ja olihna tuossa välissä se np ultra,mut kuiteski..

ja tuli muuten viikonloppuna sorruttua ostaa kirpparilta parit pienet vaatteet ja kevytvanuhaalarin :) Mies sitten eilen pesikin ne,ja voi sitä hymyä kun käänteli niit pesuun ja kuivumaan laittaeessa :)

Muruliini82 ja masu-asukki 15+3

etusivulle voipa lisäillä neuvolan 17.5 (jos siel on aiempi 10.5 niin sen oi poistaa!). Lisäksi vahva poikaolo on meillä molemmilla,iskän poika kuulemma :D
 
Emskis: ok. Mulla oli ekassa raskaudessa sen verran paha raskausmyrkytys, että toisessa raskaudessa neuvolan kehotuksesta stixailin kotona ja riskiryhmään kuuluvana mittailin itse myös sokereita. Mun sisko on neuvolan terkka, joten ylimääräistä ohjausta tulee sieltäkin, välillä jopa liiaksi asti. Mut tulipahan seurattua tarkasti koko raskausaika. Vaikka se ärsytti, niin painoa ei tullut isommin lisää ja ne kaikki jäi synnärille.

Jos en olisi mittaillut sokereita, olis varmasti tullut muuten melkoinen painostus tuohon rasitukseen. Ja jos ei tullut mun kanta vielä selväksi: menkää siihen rasitustestiin TAI mittailkaa sokereita itse neuvolan ohjauksessa. Kumpaa vain neuvola suosittaa. Todennäköisesti sokerirasitusta, kun neuvolan kautta ei saa ilmaisia testiliuskoja ilman kiinnijäämistä. Mut jos haluaa itse niistä maksaa, niin sitten ei pitäisi olla ongelmaa. :-D

Mulla on vahvasti poikaolo, mutta esikoinen taputtelee vatsaa ja sanoo että siellä on tyttö. Päivitetään poikaolo. :-D Toivottavasti tuossa rakenneultrassa saadaan selville kumpi on tulossa, noilla viikoilla pitäisi tytön ja pojan erot alkaa jo näkyä selvemmin.

Ja edelleen, Emskis: mä en saanut näkyviin sitä omaa kuvaa ennenkuin vaihdoin toiselle palvelimelle. Aijaa:n palvelinta tämä palstarobo jotenkin karsastaa, vaikka mitä kokeilin niin kuva ei näkynyt.

Tuota sun kuvaa en näe ekalla sivulla, mutta kun kuvan avaa toiselle tabille niin näkyy ihan nätisti. Ei tuossa pitäisi mitään vikaa kyllä olla.

Edit: nyt kun avasin ton sun kuvan erikseen, niin johan tuo näkyy ekalla sivulla ihan normisti. :-D Kunnes suljen selaimen ja muisti putsaantuu.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on nyt käyty neuvolassa. Sykkeet löytyi ja jumpsutteli 150x/ min. Tosin taisi mukelo nukkua kun ei yhtään saanut sykkeisiin vaihteluita..
Hb oli edelleen matala 116, vaikka kuinka syön rautapitoisia ruokia ja Ladyvitan Mamaa..tosin se aina ollut mulla aika matala. Olis vaan kiva saada se vähän nousuun :)
Nyt sitä hiton painoakin oli sitten tullut,tosin vain vajaa kilo viime kerrasta,mutta alku se on sekin :(
Tosin vatsa toimii tosi heikosti,että liekkö sillä asian kanssa tekemistä.

Vähänkö muuten innostuin siitä Bolasta,nyt munkin on pakko saada sellainen! :)

Meillä uudessa sukupolvessa on pelkkiä tyttöjä, niin eiköhän tämäkin ole tyttö.. Siispä taitaa olla tyttöolo täällä <3

Noinkohan onnistui edes lihavointi kun tää mun luuri ei ole kovin yhteistyöhaluinen..

Nelperi 17+3
 
oli muuten puhetta tosta miehen neuvolaan mukaan tulosta. Mutta ei kai niitä nyt sinne voi pakottaa/odottaa tulemaan mukaan.
Eihän ne miehet siitä oikeastaan mitään irti saa :D

Ei kait ketään voi siitä syystä huonoksi vanhemmaksi kutsua..

Meillä ainakin mies esittää kysymykset mulle ja mä eteenpäin neuvolantädille :)

Mites muuten muut alle kouluikäisten äidit, meinaatteko laittaa esikoiset hoitoon,kun vauva syntyy?
Kun ite meinasin, että jos vaikka yhden päivän viikosta olis hoidossa..
 
Heipä hei taas!

Huhtikuu meni minun osalta aika lailla sairastellessa flunssaa, töitä pakertaessa ja kaiken muun kiireen keskellä. Harvoiksi jäi ne kerrat, kun kävin täällä edes lueskelemassa. Kiva ns. palata nyt takaisin, kun on tervehtynyt ja kiireet hepottaneet :wave:

Mua vähän ahdistaa lähenevä seuraava neuvola. Se olis heti RU:n jälkeen kuun loppupuolella. Oon tähän saakka tykännyt neuvolakäynneistä, mutta se kyselynivaska joka ens kerralle täytyis täyttää luo ahdistusta. Mä en jotenkin tykkää ruotia omia perhesuhteita, toiveita, haaveita, seksielämää, lapsuutta ( ja mitä kaikkia aihepiirejä siinä lapussa olikaan) niin yksityiskohtaisesti neuvolantädin kanssa. Ei sillä, ihan on ollut kiva lapsuus kaikin puolin ja hyvät suhteet , mutta silti... ja ehkä just siks tuntuu niin turhalta.. ja mieskin pitäis ottaa mukaan. Meillä ei mies ole neuvoloissa mukana käynyt, koska siellä jutellut aiheet eivät ole häntä suoranaisesti koskettaneet. Enkä ihmettele, kun juteltu on vain minun ruoka- ja liikuntatottumuksista :D

Ihanan kesäisellä ilmalla alkanut tämä kuukausi! Kiva kun saa hippailla ulkona jo ilman takkia ja muutenkin pukeutua hieman kesäisemmin. Kaikesta huolimatta toivon kuumaa kesää (joten jos niin kivasti käy, voin sitten tuskailla ihan keskenäni kun menin toivomaan :D ).

Maha on tullut selkeästi esiin vasta parin viime viikon aikana. Se on jo sellainen, ettei taatusti jää epäselväksi vastaatulijoille odotus. Ostin belly beltin, mutta se ei mahan kasvusta huolimatta ihan vielä toimi = housut putoaa jalasta sen kanssa. Täytyy siis odotella vielä jokunen viikko. Saa toistaiseksi pitää omat housut sellaisinaan päällä ja laskea vain sitten vyötärökaistaletta alaspäin, jos ruokailemaan on tarkoitus mennä. Suosin kyllä silti jo nyt rennompia vaatteita.

Nii 18+6 (huomenna poksuu jo taas eli alkaa 20. viikko, ou mai! :O )
 

Yhteistyössä