Lokakuun lapsoset -15 ~*Elokuu*~

Ariel, mullahan radi todettiin jo ennen 20 viikkoa, eli on tässä tullut jo jonkun aikaa syynättyä ruokiaan.
Ja mä en missään vaiheessa edes saanut muuta ohjetta, kuin sellasen A4 neuvolasta, missä oli vain pääpiirteittäin mitä saa ja mitä ei kannata syödä.
Jos söisin sen mukaan, arvot paukkuisivat varmasti yli vähän väliä.
Mä ainakin olen kokeillut ja etsinyt itselleni sopivia vaihtoehtoja.
Ja syönyt myös ihan sokerillisiakin herkkuja, joiden olen huomannut sopivan mulle.
Toki sellaisina päivinä vain, kun liikun paljon.
Esim. Mustikkapiirakkaa voi syödä, kun on ensin käynyt noukkimassa ne mustikat :D
Tänään oli äitipolilla käynti, jossa pääsin ekaa kertaa diabeteshoitajan puheille.
Ja mulle suositeltiin, rasvaisten maitotuotteiden käyttöä rasvattomien sijaan. Sekä ihan kerman käyttöä, sekä voin.
Toki vastapainoksi täytyy muistaa myös pehmeät rasvat.
Mutta tämä siksi, että mun paino on pudonnut nyt melkein 10 kiloa, toki 8 putosi oksentamisen takia.
Mutta tuskin tuo kerma ja voi vaarallista muillekaan on, jos käyttää kohtuudella.
Hoitaja toivoi, että seuraavalla kerralla olisin onnistunut kerryttämään itselleni edes pari kiloa :D
Mutta pääsääntöisesti syön 2 lämmintä ruokaa päivässä missä on perunoita, salaattia, raasteita tai keitettyjä kasviksia sekä lihaa, kanaa tai kalaa.
Aamupalaksi, kananmunia tai kaurapuuroa
Välipalaksi, ruisleipää kaikilla lisukkeilla tai hedelmän tai rahkaa marjoilla (tähän hoitaja nyt suositteli sekoittamaan sekaan kermaa)
Iltapalaksi, kanamunia tai rahkaa marjoills tai hedelmillä tai leipäjuustoa marjoilla.
Kanamunan sekaan sekoitan joko kasviksia, vihanneksia tai lihaa.
Ja jos syön jotain herkkuja niin päivä aikaan.
Jäätelö on sellainen mikä mulle sopii parhaiten (eskimopuikko tai pieni pala vaniljajäätelöä)

Muutenkin oli antoisa äitipoli käynti, vauva kasvaa tasaisesti yläkäyrällä, joten ruokavalio on toiminut hyvin ja samalla jatketaan.
Kaikki mitat oli yläkäyrällä, joten ei ainakaan tässä vaiheessa ole huolta "sokerivauvasta" mutta iso vauva sieltä on tulossa.
Paino arvio oli nyt himpun alle 2 kiloa (1980g)
Ja kasvu senkun lisääntyy loppua kohden, apua :D
Mutta jos ei mitään ihmeellistä tule, niin seuraavan kerran rv 38 polille synnytystapa arvioon.

Viipulainen, toivottavasti et ihan vuodelepoon joutuisi kuitenkaan. Vaikka tokihan sitä vauvan eteen tekee mitä vain, mutta kun on nuita aikaisempiakin lapsia niin eihän siinä ihan vaan sohvalla voi maata koko päivää.
Mulla tilanne oli pysynyt samana, joten riittää, että lepäilee tarpeen tullen, mutta omien tuntojen mukaan saa touhuta :)

Kosmo ja papu 31+1
 
Heips täältä hiljaisuudesta... Seurailen kyllä palstaa, mutta oon tosi laiska kirjoittelemaan. Nyt pitää kysäistä kosmolta, että mitkä mittasi ovat tällä hetkellä? 10 kilon pudotus kuulostaa aika paljolta! :eek:

Mites muilla paino on kehittynyt? Itselläni on tullut n. 5-6 kiloa tähän mennessä (Lähtötilanne n. 170 cm/60 kg) ja sf-mitalla mennään alakäyrillä, tosin vauva on ultran mukaan ihan normaalikokoinen (taaksepäin kallistunut kohtu ja ei mitenkään turhan paljon lapsivettä...)

Missä asennossa pystytte nukkumaan? Luin jostain, että selällään ei saisi maata, ettei lapsen hapensaanti vaikeudu. Tieto lisää tuskaa, kun olen tähän mennessä ihan tyytyväisenä kellotellut selälläni :/ Lisäksi suositellaan nukkumaan vasemmalla kyljellä (lapselle paras), mikä on mulle ollut melkeinpä se vaikein asento aina. Kaipaan vatsallani nukkumista! Tuntuu, että lapsi saa hepulin joka kerta kun käännän kylkeä ja sit nukkumisesta ei tule mitään ja olen jo ihan jumissa. Istukka on mulla oikealla puolella ja beibi on melkein alusta asti ollut pää hyvin alhaalla tuolla ja kasvot istukkaan päin. Rauhallisin on melkeinpä silloin kun nukun oikealla kyljellä, mikä on mulle tällä hetkellä helpointa. Pitääkö uskoa asiantuntijoita vai omia fiiliksiä? o_O

*33+1*
 
Ekavekaralle
Tuosta nukkumis/makaamis asennosta pikanen viesti, tuun iltasella vielä muita kuulumisia kommentoimaan. :)

Elikkäs, oon koittanu aina kaikille huudella, että eivät katsoisi noita asentosuosituksia.
Toki, selällään olo painaa laskimoita jne. mutta ennen kuin vauva alkaa voida huonosti sen takia, tulee äidille ensin tukalaakin tukalampi olo, joka pakottaa vaihtamaan asentoa, jopa sikeässä unessa. Jos tätä huonoa oloa ei tule, ei asennossakaan silloin ole vikaa. Keho hoitaa jälleen hommansa automaattisesti. :)
Vasen kylki taas on helppo ajatellen elinten asentoa, kaikki viettävät enempi vasemmalle, joten painetta tulee siinä asennossa vähiten. Rakko ekana ;)
Eli ei sen tähellisempää. :)
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa.

Tuosta painoasiasta. Lähtöäarvot oli 164cm/72kg ja keskiviikkona neuvolassa (rv 30) paino oli 81kg. Ei terkka tuosta mitään sanonut. Totesi vaan että se paino mikä tulee tulee. Toisaalta suhtautuvat kauhean herkästi minuun. Turvotuksia ei vielä ole ja sormukset mahtuu vielä sormeen. Esikoisesta tuli joku 14-15kg ja 2vk synnytyksestä olin 4kg alle lähtöpainon. En osaa olla kauhean huolissani.

Pari viikkoa sitten oli äippäpolin aika. Pikkuinen kasvaa hyvin, paino tuolloin 1,1kg. Seuraava käynti varattiin rv 36 ja silloin sitten pitäisi lopetella tuo Primaspan. Sairaslomaa sain pyydettyä kesäloman alkuun eli parisen viikkoa väsymyksen vuoksi. Töissä supisteli herkästi, mutta ultralla katsottuna kohdun suu oli 5cm ja tiukasti kiinni. Lääkärin mukaan rouvaa saa supistella ihan rauhassa ei tuo tuosta kuulemma helpolla aukea. Kiitti vaan.

Nyt siis kesälomalla ja loman jälkeen olisi 10 päivää töitä ennen äippälomaa. Neuvola varattu jo syyskuun alkuun sairasloman kirjoittamista varten. Töihin en siis ole enää menossa ennen ensivuoden heinä-elokuuta. Jee.

Sain vihdosta viimein heinäkuun lopussa haettu äitiyspakkausta ja rahoja. Miten niin viime tipassa? Pakkausta siis vielä odotellaan, päätös jo sentään tuli.

Viimeksi neuvolassa mitattiin Hb ja olikin yllättäen pudonnut 20 pykälää edellisestä mittauksesta ollen nyt 114. Terkka varovaisesti puhui raudan aloituksesta. Vähän vielä harkitsen asiaa. Mulle ei sovi kuin noi nestemäiset ja ajatus ei houkuttele. Toisaalta arvo on kuitenkin ihan hyvä vielä tässä vaihessa. Omepratzolin aloitin kun olin kahtena iltana oksentanut närästyksen vuoksi ja Gavisconista ei ollut enää apua. Ei muuta uutta tullut.

CVAD
 
Ekavekara, tosiaan lähtötilanne oli 162/70 eli hiukan ylipainon puolella ja hetkellä painan 60,2 kiloa.
Hurjaltahan tuo painon pudotus kuulostaa.
Mutta yli 20 viikolle meni oksentaessa useita kertoja päivässä, joten sillon lähti kaikista eniten ja sitten jouduin heti radi ruokavalioon, niin eipä sitä ole päässyt mitään tulemaan takaisin.
Täytyy kyllä myöntää, että posket on oikeesti itsellä nykyään lommolla aikaisempaan verrattuna, eli sen kyllä huomaa itsestään selkeästi, että painoa on pudonnut.
Mutta ainakin tulee todistettua se, että vauva tosiaan ottaa omansa ja kasvaa silti hyvin.
Koska vauva kasvaa ihan siellä yläkäyrillä :)

Nukkuma asento, itse nukuin alkuun paljon ja pitkään selällään, mutta siitä tuli selkä kipeäksi. Koska mulla oli nenä tukossa, joten muuten ei tuntunut että saa hengitettyä.
Kyljellään tykkään kyllä nukkua muutenkin ja nyt olen nukkunut ihan molemmilla kyljillä.
En usko, että kukaan voi nukkua vain vasemmalla kyljellään suurimman osan 9kk joten ainakin itse olen ajatellut molemmissa raskauksissa, että nukun siinä asennossa missä uni sattuu tulemaan ja on hyvä nukkua.
Koska jos itsellä on hyvä olla, uskon että vauvallakin on hyvä olla :)
Ja koska tässä tulee ihan muista syistä valvottua pitkin öitä, kun uni vain ei tule, niin nukun ihan niin kuin tykkään silloin, kun nukun :D

Kosmo ja papu 31+4
 
Viimeksi muokattu:
Kosmo: ultrattiinko sut siellä äitipolilla/diabeteshoitajalla? Mulle neuvolassa sanottiin, että ultrataan joka kerta, mut puhelimessa diabeteshoitaja sanoi, ettei ultrata. Katsotaan vaan pitkäsokeri, puhutaan ruokavaliosta ja päätetään, pitääkö alottaa lääkitys. Mulla on aika seuraavan vkon tiistaina, ja suoraan sanoen jännittää, jos joudun alottaa pistämisen. Tosin omaseurannassa ei ole ku yks arvo yli, ja kaks siinä rajalla (kolmen viikon ajalta). Sen naisen puheesta vaan ymmärsin, että se pitkäsokeri ratkasee. (n) Jäi kyllä ikävä fiilis enkä yhtään odota sitä käyntiä.

Olot: Mulla on nyt ollut energiaa ihmeen paljon, vaik toisaalta pitkään seistessä tai kävellessä alkaa alavatsa ja -selkä painaa ja särkee. Remppaa on kuitenkin tehty ja painavia juttuja kanneltu. Maatessa tulee selkä pirun kipeäksi, mikä aiheuttaa tuskaa, kun pitää raahautua vessaan 2-3 kertaa yössä. Muutenkin poika muksii virtsarakkoa muutaman kerran päivässä. :mad: Mut liitoskivut sinänsä on kadonneet kuin tuhka tuuleen, eikä tällä radi-ruokavaliolla närästäkään enää! <3 <3 <3

Paino on nyt noussut alle kolme kiloo alkupainosta. Jossain vaiheessa se oli viis-kuus kiloo plussan puolella, mut sit kun pakosta kevensin ruokavalioo, niin lähti se parisen kiloo. Ei huoleta yhtään, täälläkin mennään yläkäyrällä. Ja painoo oli ennestäänkin 30-40 kg liikaa. Ehkä karppaaminen vois olla mun juttu sit synnytyksen/imetyksen jälkeen. Toki oon syöny hyviä hiilareita (kuitua) ja vähärasvaista lihaa ja maitotuotteita. Etten nyt millekään Atkinsin dieetille ala... :p

Nukkuminen on ollut huonoa, kun kyljen kääntäminen ja vessassa ramppaaminen katkoo unta tehokkaasti. Nukun mielelläni kyljellään, koska silloin ei vauva paina rakkoa niin paljon. Voi että odotan, että pääsen nukkumaan mahallani..! Selälläni pystyn kyllä olemaan, mutta se ei ole koskaan ollut mulle luontainen asento, joten en kaipaa sitä nytkään.

Työt ne taas alkoi, ja reilun neljän viikon päästä jo loppuukin. (y) Mut kyllä mä taas yllätyin, kun Kelan päätös tuli, miten pienellä rahalla pitää tulla toimeen seuraavat kuukaudet. Palkka ei muutenkaan ole iso, ja äitiysrahasta otetaan isompi prosentti ennakonpidätystäkin. Taloonkin uppoo ja kaikkeen muuhunkin. Vauva saa tulla toimeen kierrätystavaroilla jo siitäkin syystä, paitsi päätin jo alussa, ettei me mitään turhuuksia tarvita. Vanhan pinnasängyn saa maalattua, ja paljon pystyy ostamaan edullisesti Torista jne.

Nyt pitää TAAS juosta vessaan. Oon myös tietoisesti lisännyt juomista, mikä taas on tuskallinen yhdistelmä tuon lapsen ja virtsarakon kanssa....

Marmosetti ja Pötkö 30+3

P.S. Oli pakko kokeilla fontteja ja värejä, nyt vasta hoksasin nekin... :)
 
Heippa kaikille!

Huh huh, täällä on juhlittu tänään esikoisen 9v syntymäpäivää ja kyllä tuntuu ihan urheilusta käyvän tuo vieraiden kestitseminen! Varsinkin lapsivieraiden... Nyt on onnellisesti talo hiljentyny ja itse synttärisankarikin lähti sitten yllättäen kaverinsa luokse yökylään joten se rapsahti mulle ja miehelle vapaa ilta! Noh, tosin mies kellahti "hetkeksi" petiin ja kun kävin varovasti tönimässä, niin mumisi unen seasta että hän nousee sitten aamulla! Olin ajatellu että saunottaisiin ja katsottaisiin elokuvaa ja mitä sitä nyt kaikkea kahden kesken saattaakaan harrastaa... :whistle: mutta nukkukoot nyt sitten jos se kerta nuin otti lasten kemut voimille :cautious:

Nukkumis asennosta en minäkään kyllä mitään stressiä ottaisi itelleni.. Oon kans sitä mieltä että miten on itselle hyvä niin tuskinpa se vauvallekaan pahaksi voi olla. Itse nukun yleensä mielellään selälläni, mutta nyt se asento alkaa särkeä ristiselkää herkästi. Jommalla kummalla kyljellä on hyvä, kun vielä sullon peiton tai tyynyn polvien väliin.

Oon kans huomannut että yöllä mulla meinaa jalat puutua, tai menee semmoseksi "tönköksi" ,kun herään vessaan niin kävely on tosi vaivalloista ja tuntuu niin kuin ei sais jalkoja liikkeelle millään. Mutta se jäykkyys on lähinnä lonkkien ja nivusten seudulla... Viimeyönä sitten vasen pohje kramppasi monta kertaa ja siihen piti herätä :( Ei onneksi vielä ollut semmoista tuskaa kuin mitä oli noi krampit esikoista odottaessa, oon vähän jännittänytkin jo että tuleeko samanlaista olemaan tässä raskaudessa

Vadelmanlehtitee... on siis mitä varten??? Pisti silmään että olette tuosta keskustelua käyneet mutta mulla on mennyt kyllä täysin ohi että mihin tarkoitukseen sitä juodaan?

haasu 29+1
 
Marmosetti, joo mulla oli tuolla äitipolilla aika diabeteshoitajalle sekä lääkärille.
Pyysin itse päästä sinne, koska mulla oli tässä hetki sitten muutamana peräkkäisenä aamuna paasto arvot 5.8
Joten halusin päästä keskustelemaan miten edetään.
Sain ensin sieltä ohjeet mitata 5 päivänä arvot ja pitää ruokapäiväkirjaa ja koska nämä kaikki oli ok ja lapsen koko hyvä. Ei ole tarvetta aloittaa lääkitystä, vaan jatketaan tarkalla ruokavaliolla.
Mutta siis ultraus kuului siihen automaattisesti koska sinne menin, halusivat katsoa oliko kohonneet arvot jo ehtineet vaikuttaa vauvan kokoon.
Toki tämä on varmaan sairaala ja tapaus kohtaista, mutta musta tuntuis kummalliselta, jos ei edes ensimmäisellä kerralla ultrata.
Toki ymmärrän ettei ehkä joka kerta, jos hoitajan luona esim. usein joutuu käymään.
Mutta luulis, että edes jossain vaiheessa pääsisi lääkärinkin näkemään.
Mikä tuo pitkäsokeri on?
Mulle ei oo puhuttu mitään sellaisesta?

Kosmo
 
Kosmo: Kysyin siltä hoitajalta puhelimessa, mitä se pitkäsokeri on, niin hän selitti ammattislangilla jotain mistä en ymmärtänyt mitään. Ite jouduin tonkin tiedon etsimään netistä. HbA1c tarkoittaa siis sitä pitkää sokeria:

"HbA1c kertoo sokerin kertymisestä

HbA1c-arvo kertoo, kuinka paljon glukoosia eli sokeria veren punasolujen hemoglobiiniin on tarttunut mittausta edeltävinä viikkoina.

Veren punasolut syntyvät luuytimessä ja kiertävät verenkierrossa happea ja hiilidioksidia kuljettaen noin 120 vuorokautta. Sokerihemoglobiinin määrä kuvastaa keskimääräistä veren sokeripitoisuutta mittausta edeltäviltä 6–8 viikolta, etenkin edeltäviltä 3–4 viikolta. Sekä sokerin kiinnittyminen että punasolujen elinikä ja määrä vaihtelevat jonkin verran eri ihmisillä, joten kokeen tuloksen tulkinta on yksilöllistä.

HbA1c on keskiarvoluku, eikä se kerro, kuinka paljon sokeripitoisuus vaihtelee esimerkiksi päivän aikana. HbA1c-määritystä käytetään hoidon arvioinnissa yhdessä verensokerin omamittausten kanssa. HbA1c tutkitaan yleensä 3–6 kuukauden välein."

Lähde: http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/tyyppi_1/verensokeri/hba1c

Näyte otetaan siinä hoitajalla samalla tavalla sormenpäästä, mut mitataan jollain eri laitteella. Ton arvon vois katsoo myös oikein verikokeellakin, mut luulis, että sillä tuloksella ei olis merkitystä, jos halutaan tietää, onko ruokavalio vaikuttanut sokeriarvoihin. Sen hoitajan puheesta sain vaan sen kuvan, et tuijotetaan vaan sitä pitkäsokeriarvoa. Hän kuulosti tosi töykeeltä. Aion kyllä protestoida, jos noilla omaseurannan arvoilla ei muka oo merkitystä. :mad:

Ultrauksesta sanoi sen verran, et hän sit tekee lähetteen jatkoseurantaan, jollonka tehdään kokoarvioo. Sokereista vissiin riippuu, montako kertaa siellä joutuu käymään. Toivottavasti sais ees käydä oman kunnan äippäpolilla, niin ei menis puolta työpäivää matkoihin. Hoitajalla ollaan kuulemma vaan 30-45min. Toisaalta eihän tässä oo raskauttakaan montaa viikkoo jäljellä, joten pääsee tästäkin päänvaivasta. Ja töitä se neljä viikkoo.

Muakin kiinnostaa toi vadelmanlehtitee. Tällasen infon löysin:

"Vadelmanlehti on oikea raskausajan yrtti, jota suositellaan käytettäväksi etenkin raskauden loppuvaiheessa. Se vahvistaa kohtua ja valmistelee sitä synnytystä varten. Se myös nopeuttaa kohdun palautumista synnytyksen jälkeen."

Lähde: http://www.mamsell.fi/index.php?id_product=230&controller=product&id_lang=2

Ootteko kokeillu aikasemmin, onko ollut eroa, onko sitä juonut vai ei? Oon vähän skeptinen mokomien yrttien suhteen, haluan yleensä tietää, mihin minkin vaikutus perustuu.

Jaahas, mahtaisko sitä lähtee talolle tekemään jotain hyödyllistä, niin voi sitten taas tulla ruoka-aikaan kotio syömään. Pikku paniikki alkaa hiipiä, kunnei ole muuttopäivä tiedossa vieläkään, ja maha alkaa kohta paisua siihen mittaan, ettei tuu sohvien ja hyllyjen kannosta mitään. Sillon kymmenen vuotta sitten todettiin loppuraskaudessa alkava raskausmyrkytys, eikä sillon saanut hosua yhtään verenpaineiden takia. Nyt jos tulis samanlainen tilanne, vois jäädä koko muutto tekemättä. o_O Onneks viime neuvolassa oli paineet ja pissat ok. :)

Marmosetti ja Pötkö 30+4
 
Marmosetti olikin ehtinyt linkata saman linkin minkä itsekkin ajattelin aiheesta Vadelmanlehtitee laitaa. :D

Eli tosiaan, omakohtaisena kokemuksena tytön raskausajan loppu.
Minullahan oli supisteluja, kuten nytkin, mutta ei ehkä kuitenkaan samassa määrin ja vähän, jos ollenkaan kipeitä.
Kiinostuin tuosta litkusta sitten, kun ajattelin esikon käynnistystä ja mietin, että jos jotain ees voi tehä sen eteen, että omilla supistuksilla ois tehoa, niin why not.
Noh, aloitin teen rv36 heti tuolla 2-3 kupposella ja vahvana.
Meni varmaan 2-3pv ja yhtäkkiä illalla tajusin, että supistusten fiilis oli ihan muuttunut toisenlaiseksi.
Rv38 lopussa alkoi tulla sitten ihan ennakoiviakin supistuksia (en usko tosin että tee niitä sai aikaan vaan oli jo aika käsillä).
Rv39+2 sitten synnytys käynnistyi vesien menolla klo.03.00 ja supistukset alkoi hissukseen epäsäännöllisinä ja harvoin 2h ajan ja kun kättärille pääsin klo.05.00 niin alkoivat tulla tasaisesti ja tihenevällä tahdilla ja niissä oli koko ajan erittäin hyvin potkua. Ja synnytys kesti siis niistä säännöllisistä supistuksista laskettuna 4h. :)
Palauduin synnytyksestä myös todella nopeasti. Jälkivuoto kesti puolet vähemmän aikaa kuin esikosta. :D

Ja tuotahan käsittääkseni juodaan jossain (Hollannissa...Tanskassa???) ihan yleisesti raskauden aikana, siinä missä meillä toitotetaan raskausvitamiinien ja esim. imetysteen käyttämisen hyviin puoliin. :)

ON
Täällä oli tänään meidän koti käytössä miehen puolen sukujuhlille. Miehen ukki täytti 92v ja pidettiin ylläri synttärit hänelle.
Reilu 20 vierasta..huhhuh. :D
Mut oon hengissä ja sain ison säkin vauvan vaatteita ja kaikkea pientä ihanaa tulossa kuulema lähiaikoina lisää jahka miehen serkun vaimo saa lajiteltua ne. :)

Pieniä vaavejakin oli pari täällä löllyteltävänä. <3

Ja tattadaa...pesänrakennus vietti aka pirihormoonit ottamassa pahasti valtansa musta, tekis mieli kiillottaa joka paikka, mutta taijan nää tänhetkiset himot kohdistaa noihin vaatteisiin mitkä sain. :D

Huomenna alkaa MAMMALOMA!! Sen kunniaksi painun sinne lekurille tsekkaukseen ja sitten pitää soittaa neuvolaan ja sopia tilanteen mukaan käynneistä. Niin ja kävin tosiaan tuossa heinäkuussa otattamassa verikokeetkin, kun piti tsekata ne hyytymisarvot ja unohettiin ne kokonaan viime neuvolassa kattoa, joten kysäsen ne samalla. :)

Jaa olikohan muuta....hmmmm....
Ei varmaan, oon niin kuutamolla jo ku pitkä päivä ja muutenkaa mittää muista. :D

Huomenna palaan astialle.

Viipulainen ja Hippu 32+3
 
Heipparallaa vaihteeksi!

Olipa kiva lukea taas kuulumisianne kun tovi on vierähtänyt.

Hb:stani joku kyseli

6.8. Näytti lukema 116, joten nousussa ollut Obsidanin ja pinaatin ansiosta.
Ostin myös minisunia, jotta saan C ja D-vitamiinia varastoon myös imetystä varten.
Nyt huomannu käytön olotilassakin parempana.
Suosittelen muillekin !

Verenpaineet oli kohdillaan 117/70
Ja painoa kertynyt nyt 9 kiloa raskauden alkumetreiltä.
Turvotusta ei oo ollu,sormuskin kilahti eilen lattialle, ihme kyllä tästä kuumuudestakin huolimatta!

Mitta näytti 28 cm,että ylä ja keskikäyrän välimaastossa kulkee.

Heräilen yleensä kerran yössä pissalle ja juomaan ja nukahdan uusiksi korkeintaan tunnin päästä.
Tosin asennon hakeminen on tyynyjen kera melkoista :D mutta kylkiasento parhainta .

Vauvatarvikkeet
Pinnasänky työnalla.Kertaalleen vielä pitää maalata.
Vaunut vielä hankkimatta,joten katsotaan nyt joudunko tyytyä tuohon vanhaan huonoon versioon vai saanko uudet jossain vaiheessa. Rahatilanne ei oikein anna myöden ostiskeluun.
Hoitopöytäkin vielä hakusessa.

Vointi vaihdellut extra virkeydestä oksetravaan oloon.
Kummallista kun ainut raskaus jossa ei ollut varsinaista pahoinvointia tai oksetusta alkupuolella, niin nyt ainutkertaisena loppupuolella välillä.
Tuoksut oksettaa , jotkut hajut kummasti miellyttää.
Joskus pelkkä ajatus kyökityttää :ROFLMAO:

Sokereita mittailin toistamiseen
Kotimittarilla.Muutama kerta oli vain hieman kohollaan.
Neuvolasta sain hyvät neuvot tasapainottamiseen;
Jos syö hiilihydraattipitoista leipää tai puuroa,on hyvä syödä myös kyljessä proteiinipitoista tai/ja rasvaa.
Herkutellessa suklaa tai jäätelö on PAREMPI kuin irtokarkit,koska jäätelössä on rasvaa ja protskua ja suklaassa rasvaa.
irtsareissa taas sokeri nousee huimasti.
Appelsiinin kylkeen voi ottaa juustoa tai rahkaa, leivän päälle vaiks kalkkunaleikettä.
Toimii käytännössä!:p

Lenkillä tai ylipäätänsä kävellen jonnekin
Ei kauheasti enää innosta,kun tuntuu että 500 metrin jälkeen jo supistaa ja painaa huimasti alaosastoon.
Kotitöitä taas vastaavasti on jaksanut tehdä hyvin -'pienillä tauoilla :rolleyes:

Viikot ne vaan lisääntyy itsekullakin
Lämmintä alkanutta "syksyä".

Sarah ja Poitsu 32+ 2 :)
 
Heips!

Nyt mä purnaan... On ihan totaalinen maanantai ja mä oon niiiiiiiiin kypsä :mad: Siis oikeasti - nämä kelit, voi vattupuska sentään! Minen jaksa, en en en! Lenkille ei jaksa, ei edes huvita, ku pelkkä seisoskelu tuola paahtees saa niin huonon olon aikaseksi, että yök sentään :( Sitte mä könnään täälä sisällä saamatta mitään aikaseks... Argh! Mä inhoan tälläistä lojumista... Mutta kun ei vaan saa itestään irti, rupee pää hajoamaan, ku ei pääse lenkille :poop:

Ja vielä - katoin äsken Kelan sivuilta, millä mallilla mun ä-rahahakemukseni on (ku äippälomahan mulla alkas 13.pvä). "Odottaa selvitystä työnantajalta" Voi helv*¤#" sentään!!!! Mä 2vkoa sitte ilmoitin pomolle, minkä lomakkeen ne joutuu sinne toimittamaan - no eivät sitte oo toimittaneet :devil: Liekö sielä vieläkin vääntöä ison pomon kanssa koko maksusta :mad::mad::mad::mad: Noh, kait mä jouluun mennessä saan päätöksen. Ja rahaa... Tottahan tässä ny rahattaki elää, Pyhällä Hengellä :whistle:

Eli eihän mulla oo virallista päätöstä tuosta ä-loman alustakaa, mä vaan kylmästi alotin sen niinku hakemukseen pistin (n)

Mitäs vielä... Jos jotaki positiivistaki yrittäis kaivaa...;) Pinnasänky on edelleen hankkimatta, mutta mies yllätti ilmoittamalla, että hällä olis pinnis sielä vanhempiensa luona, otetaan se. Pyysin ottamaan kuvia, ku eilen sinne meni (ja ihana mies, otti mun kaks nuorinta muksua mukaansa, niin mä pääsin isompien kanssa kattomaan ratsastuskisoja :love: ). No joo... Olihan se siisti ja ok kunnossa, mutta kun se on semmonen vanhanmallinen, jota saa jatkettua... Ja ku mä en oikeen tykkää siitä :unsure: Mies (ja äitinsä) olisivat ihan into piukassa, jos se tulis meille käyttöön... Äh, en mä tiedä.

Näin tänään - huono päivä. Jos kruunais sen ja alkais imuroitteen :confused:


Kiisuli ja murunen 32+
 
Kiisulille halit, oon samaa mieltä näistä keleistä ja erityis mur sinne työpaikalle..huoh, kuinka vaikeeta voi olla yhen lomakkeen lähetys...

Tuolla fb:n puolella on yhdellä alkanut synnytys. Huisia, vaikka varhain tuleekin ja en usko että suurta huolta tarvitsee kantaa heistä. :)

Niin täällä kuulkaa alkaa enskuussa muillaki tapahtua, oon siitä varma. :D

Näin viimeyönä unta, että maitoa tuli ihan jumalattomasti ja yritin sitä säilöä kokistölkkeihin. :D
Siinä mietin että on tässä kuudessa vuodessa asioita muutettu kyllä turhan paljon ku pitää neuvolan mukaan alkaa lypsää maitoa varastoon kuukaus ennen synnytystä...just joo! :D

Tänään oli tosiaan se lekuri.
Tuuraaja paikalla ja ei siitä hiton käynnistä tullu yhtään viisaammaks.
Tuuraaja ei kai löytäny koko kohdunsuutakaan ja soitti toisen lääkärin paikalle tutkimaan. Miettivät josko lähetettä, mutta ei sit kuitenkaa...ei ollu varma oliko mitää tapahtunu muuta ku et "tosi hötöltä tää tuntuu".
Ai jessus.
No joo, 2vk päästä on neuvolalääkäri joka toivonmukaan osaa sanoa jotain järkevää. :D

Aika tuskasta tää liikkuminen kyllä on ja pahalta tuntuu ku tyttöä vien eskariin. Jäätäviä puristuksia ja suppareita tulee. Mut kaipa nää on sit ihan fine...emmää tiä. :D

Pitää tulla uusiks koneen kautta, tällä mobiili versiolla ei pysty kirjottaa kunnolla...nyyh! :(

Viipulainen ja Hippu 32+4
 
Ariel muuten kyseli aikasemmin, ollaanko me radilaiset noudatettu tarkkaa dieettiä. Mä olen nyt sillä tavalla noudattanut, että koitan hyväkarpata, eli käyttää vaan runsaskuitusia hiilareita. Tosin nyt viime viikon aikana oon uskaltanu myös hiukan herkutella jäätelöllä ja tummalla suklaalla. Varsinkin Ikean tummassa suklaassa on tosi vähän hiilaria, joten sitä uskaltaa ottaa pari palaa ruoan päälle. <3

Suklaa ja jäätelö taitaa sopia mullekin, mut koitan kuitenkin pitää jotain rotia niissäkin, koska ylipainoo on ennestään niin paljon. Tänään kun kävin vaa'alla, se näytti alle kahta kiloo plussaa alkupainoon nähden. (y)

Verenpaineenkin mittasin tänään kotona, kun muistin, että meillähän on mittari. Näytti 109/61! Eli raskausmyrkytystä ei tartte ainakaan vielä pelätä. :)

En muista, mahdoinko elvistellä raskausvaivojen puuttumisella: kramppeja ei oo ollut, ei suppareita, ei närästystä (paitsi eilen), ei pahoinvointeja, ummetusta, ei turvotusta. Mut selkäkipuja on öisin, ja jatkuvaa pissahädän tunnetta, vaikkei oikeesti olis. Mut se johtuu vaan Pötkön myllerryksestä.

Nyt vaan mikä jänskättää, on se, kuinka paljon kohdunpohja on kasvanut (kuulen torstaina), ja sit se ens viikon diabeteshoitaja ja pitkäsokeri. Mut täytyy olla tyytyväinen, et edes jokin asia on hyvin. :p

Ai nii, vielä on kans pakko kirota tää helle: ei meinaa kans jaksaa ollenkaan. :mad::devil::poop::alien::censored: Vielä kun töissä on tosi kuuma, niin meinaa olla puhti pois kun pääsee kotio. Onneks meillä kotona on viilee, saa sit huilata rauhassa lopun ehtoota. :)

Marmosetti ja Pötkö 30+5
 
Helle ahdistaa täälläkin :( Eilen töissä aamun vielä jaksoin hyvin, kun oli viileämpää, mutta iltapäivällä iski ihan tolkuttoman huonon olon päälle! Oksetti, pyörrytti ja oli pakko karata vähän ennen aikojaan jo kotiin lepäämään. Kellahdin suoraan viileään makkariin selälleni ja laitoin vielä tuulettimen puhaltamaan, nukahdin hetkisen ja johan oli parempi olo.
Tänään oon viettänyt vapaapäivää. Hellettä piisaa tänäänkin mutta voin onneksi tehdä kaikkia hommia ihan omaan tahtiin ja levähtää kun siltä tuntuu. Pyykit kävin ripustamassa narulle aurinkoon ja siinä jo ehti huono olo tulla... Tuntuu niin omituiselta, kun normaalisti oon ihan henkeen ja vereen auringonpalvoja ja voisin maata paahteessa koko päivän!

Nyt oon sentään pari viimeyötä nukkunut aika hyvin. Veskiin kyllä heräilen, mutta sänkyyn palatessa uni tulee äkkiä uudelleen ja ei tunnu kaikki asennot niin hankalilta. Meillä on kyllä tosi vanha ja huono sänkykin, uusi on vihdoin ja viimein saatu tilattua ja toivottavasti tällä viikolla tulee, joten senkin puolesta unen laatu saattaa vielä tässä parantua :)

Oletteko muut käyneet raskausajan hammastarkastuksessa? Esikoista käytin aamulla hammaslääkärissä ja siinä tuli mieleen että pitäisihän se tosiaan itsekin pian alkaa käydä kun kerran ilmaiseksi saa, vaikken ehkä mitään niin paljon kammoksu kuin hammaslääkäriä :unsure:

haasu 29+4
 
Hammaalääkärin peruin viime viikolla.
En pysty olee enää kauan selälläni ettei tulis huono olo ja jos vielä olisivat tunkeneet härpäkkeet suuhun,oisin kyökkinyt.
joten päätin perua ja harmikseni vähän liian myöhään,kun en tajunnut perua vähintään vuorokausi ennen aikaa ja lasku tulee perässä ...
paikattavaa ois kyllä. :confused:

Sarah ja poitsu 32+3
 
Heipparallaa!

Sympatiat helteestä kärsiville ja töitä tekeville! Onneksi äitiyslomat häämöttää jo kaikilla! Ite oon tainnut päästä hävyttömän helpolla, kun töitä on vain satunnaisesti ja turvotuksetkin on pysyneet toistaiseksi loitolla.

Täällä on ollut puhetta nukkumisesta. Kieltämättä aika katkonaista, vessa kutsuu 2-6 kertaa yössä ja virtsarakkoa tykittävä vauva ei ainakaan auta :sick: Lisäksi kääntyileminen on kömpelöä ja sattuukin vähän. Vasen kylki ja selällään tuntuvat toimivan parhaiten.

Painoa on tullut 6-7 kg, lähtötilanne oli 58kg/158cm. Radista/ sokereista juteltiin tänään polilla kätilön kanssa ja kovasti ihmetteli, miten olen voinut syödä pehmiksen ilman, että sokerit juurikaan nousee. Täällähän monet on tehneet havaintoja siitä, että pitää itse testata, mikä nostaa, mikä ei. Mun mies säesti keskustelua taustalta sanoen: "Ei sillä mitään diabetesta taida olla." :p

Hampilassa kävin yksityisesti siinä vaiheessa, kun ei ollut enää huonovointisuutta ja yksi reikä löytyi. Paikattiin se vasta sitten, kun puoliväli oli ohi, koska puudutusta ei voinut käyttää aiemmin. Kieltämättä nyt ois aika tukalaa mennä makaamaan siihen tuoliin, ymmärrän hyvin niitä, jotka ei mee! Oma lääkärini painotti, että kannattaa putsata hampaiden välit tarkkaan raskauden aikana välittämättä siitä, että ikenet voi vuotaa verta herkästi.

(.) Olin kasvuseurantakäynnillä sairaalassa. Vauva oli kasvanut hyvin (n. 2 kg) ja sykkeet käyrillä hyvät. Perätilassa edelleen. Kohdunkaula pehmeä ja lyhentynyt (2cm), muttei auki. Puhuivat kovasti alatiesynnytyksen puolesta, vaikka pysyisi perätilassa loppuun saakka. Otettiin myös magneettikuva lantiosta varmuuden vuoksi. Soittavat siitä tietoa pian. Eli paljon mahtui tämän päivän käyntiin!! Nyt sitten pitää ottaa hissukseen just ton supistelun ja lyhentyneen kohdunkaulan vuoksi.

Oliko täällä joku perätilasynnytyksen kokenut?

Ariel 32 + 4
 
Neuvolassa käyty tänään ja kaikki oli hyvin, paitsi se paino :mad: nyt oli tullut edellis kerrasta taas alaspäin 200g/vk.
Neuvolan täti laittoi viestiä eteenpäin diabeteshoitajalle, että mitä tehdään.
Syön mielestäni hyvin ja terveellisesti. Ei jää nälkä, mutta toki kun herkut / sokerit on aika minimissä ja ruokavalio koostuu suurimmaksi osaksi kuitenkin erilaisista rehuista ja tietysti siis erilaisia liha tuotteita ja täysjyvä tuotteita syön.
Ja nyt olen lisäännyt sitä rasvaakin ruokaani enemmän..
Tämä saattaa siis tarkoittaa mun kohdalla sitä, että vaikka sokeri arvot pysyy hyvinä näin, saatan joutua aloittamaan insuliinin, jotta voin syödä enemmän :mad::poop::mad::poop::poop::poop::poop::poop::poop:
Plaah, pitäisköhän sitä vetästä joku kauhee mättöannos ens kerralla juuri ennen punnnitusta, jos se vaikka nostais edes hetkellisesti painoa niin olisivat tyytyväisiä :LOL:
Ongelmat ne on näköjään jokaisella omansa :ROFLMAO:
Vauva ja vatsa on kuulemma jo laskeutunut ja tuntuu vauva olevan tukevasti "lähtökuopissa" ei siis vielä tulossa, mutta valmiina kuitenkin :eek: näin neuvolan täti kertoi vatsaa tunnustellessaan..

Tässä aloinkin miettiä, että pitäisköhän sitä viimeinkin alkaa tekeen jotain niille vauvan tarvikkeille ja vaatteille.
Vois hakea vaunut yms.. varastosta pölyttymästä ja alkaa peseen vaatteita valmiiksi.
Olen vain viime aikoina ollut niin kamalan laiska ja sitten se vauva ei kuitenkaan sieltä tuu ennen 42 viikkoa, niin sitten kaikki on suotta ollu tossa leviänä monta viikkoa :D

Mä kävin hammaslääkärissä kesäkuussa, mulla lohkes hampaasta pala, niin oli vähän pakko.
Mutta siinä "virallisessa" äitiyshammastarkastuksessa en ole käynyt.
Enkä taida enää mennä. Selällään olo alkaa olla hankalaa.

Sokereista vielä sen verran, että tuo jäätelöhän tuntuu sopivan aika monelle, itsekin olen voinut syödä pehmistä eikä arvo noussut paljoa päälle 6.
Viikonloppuna oltiin perheen kanssa laivalla ja söin buffetissa vaikka mitä ja arvot oli 7.2 toki yli 7 mutta silti alle sallitun.
Tuli paljon kuljettuakin tietysti sen päivän aikana, paljon se tekee, kun liikkuu, saa syödäkin ihan mitä vain.
Oli kyllä ihanaa, kun sai syödä jonkun muun tekemää maukasta ruokaa :)

Supistuksia tuli eilen illalla enemmän kuin tähän mennessä on vielä tullut. Ilta meni sängyssä maaten ja mietin jo hetken, että jokohan tulee yöllä lähtö, mutta jossain vaihessa ne rauhottui, otin pari banadolia ja kauratyynyn ja menin nukkumaan ja yöllä heräsin vessaan ja ne oli loppunut.
Mutta alkuun niitä tuli muutamia ihan 10minuutin välein.

Kosmo ja papu öööööö 32+1 (?) oisko :LOL:
 
Heissan!:)

Hammaslääkäristä
Oon pelkopotilas ja voin sanoa, etten tarkkiin oo menny. Käväisin silti paikkaamassa silloin kesäkuussa tuon lohjeneen hampaan, kun siihen ei tarvinnut puudutteita, eli puhtaasti uskalsin, kun tiesin ettei se hoito missään välissä tule koskemaan millään tasolla.:notworthy:
Hammaslääkäri siinä tarkasti nopeasti vähän kalustoa, eikä spotannut muuta kuin hitusesti hammaskiveä juuri tuossa alaetuhampaiden takana ja sanoi että vauvan synnyttyä sitten ehtii sen tehdä, ettei tarvitse penkillä lojua ja voida pahoin.(y)

Nukkuminen
Nyt kun yöt on viileämpiä, nukun paljon paljon paremmin. Heräilen kyllä monta kertaa yössä, joko vessaan tai asentoa vaihtamaan (mikä on ihan älyttömän vaikeaa), mutta nukahdan heti ja aamulla jaksaa hyvin nousta 6.00 että saa juoda aamukahvin rauhassa ennen kuin lapset pitää herätellä eskariin ja kouluun.:)


Vauvan tarvikkeet
Oltiin eilen siskon kanssa ostoksilla ja meinasi vaatehankinnat lähteä vähän lapasesta.:D Nyt on kuitenkin vauvalle kotiutumisvaatteet hommattuna. Pieniä vaatteita tarttis (50-56cm) vielä hankkia, mutta muuten on kaikki vaatteet pitkäksi aikaa.
Pinnis käydään hakemassa jahka anopilla tulee sopiva työvuoro tai vapaa, hän kun haluaa maksaa pinniksen meille.:whistle:
Rattaat meinasin pyytää kaverilta, josko ehtisi tuoda ne 3vk päästä, silloin on rv36 kasassa, jota pidän sellaisena viikkona, että nuo suurimmat hankinnat pitäis olla suht hanskassa. (y)

Kaiken muun nyt voi sitten hankkia vaikka samalla reissulla ku kotiin palataan synnäriltä. Eli vaipat, kosteuspyyhkeet, vanulaput ja liivinsuojat (joita tosiaan tarviin taas vasta kotona kun vauva on 3-4vrk, sillon nousee mulla vasta maito).
Jossain välissä hommaan itelle parit imetyspaidat ja liivit, en oo viittiny ostaa vielä, kun rinnat kasvaa koko ajan vieläkin ja kun maitoa alkaa tulla, kasvavat vielä vähän.:LOL::LOL:

Supistuksista
Tänään ollut todella vaikea päivä niiden kanssa.
Oli vähän stressiä eilis illan tiimoilta, kun alakertalainen tuli kertomaan että heijän vessan katosta tippuu vettä, mutta eivät silti huoltomiestä soittaneet apuun, joten minä turvasin selustani ja pyysin tänään käymään huoltomiehen meillä tarkistamassa, tuleeko vuoto meiltä. Ei löytänyt mitään ongelmaa mistään ja alakerrastakaan ei ole mitään kuulunut, joten who knows what happened.(n)
Sitten aamu olikin yhtä hullunmyllyä, ei mennyt ihan putkeen. Kauhealla kiireellä tyttö eskariin (kävellen kuten tavallista), äkkiä takaisin vauhdilla kun tiesin huoltomiehen tulevan jossain välissä aamua. Muutaman tunnin päästä taas tarhalle tyttöä hakemaan ja kun käveltiin takaisin, meinasin jo miehen soittaa taluttamaan minua, kun supisteli niin kipeästi ja piti parin minuutin välein pysähdellä hengittelemään ja lepuuttamaan.:eek:

Kun pääsin kotiin ja vaakatasoon, oli ristiselkä ja kaikki ihan tulessa supistuksista. Ihan peestä:(

Mun on hirveen vaikee luottaa siihen maanantain lekurin arvioon mun kohdunsuun tilanteesta, mutta kun kerran sanottu, että ihan ok, niin meen vaan miten ite jaksan ja en ylimääräsiä varmuuden nimissä löhöile.
2vk päästä on oma neuvola lääkäri aika, joten jos hänkin sanoo, että ei muutoksia, niin sitten luotan arvioon.:D

Täällä poksui tänään viikot taas. :love:
7vk laskettuun tai vaihtoehtoisesti ajateltuna voisi ajatella, että vähintään 5vk tai max 9vk odotusta jäljellä. Hurjaa kyllä ja erityisesti tuo 5vk tuntuu järkyttävän lyhyeltä ajalta, vaikka en usko sekuntiakaan, että tämä nyt rv38 vielä mitenkään syntyisi.:LOL::LOL:


Huomenna lähtee lapset viikonlopuksi isälleen, joten saa laitettua taas kotia kuosiin:rolleyes:

Kivaa loppuviikkoa kaikille!! :)

Viipulainen ja Hippu 33+0 POOOOKS!!
 
Nyt kun luin viipulaisen tekstin, niin muistin että mun piti myös kirjoitella tissi asioista :D
Esikoisesta muistan, että jouduin kolmen kuukauden jälkeen ostaan ensimmäiset isommat rintaliivit ja siitä loppuun asti tasaisin väliajoin isompia, kun rinnat kasvoi mielestäni koko ajan.
Mutta nyt, käytän vieläkin samoja liivejä ja ovat ihan hyviä!
Olen jäänyt jo miettimään, että onkohan tuonne tisseihin tulossa mitään maitoa ollenkaan, kun eivät ne paisu... Hmmm..
Esikoisen imetys ei muuten onnistunut, maitoa olisi kyllä ollut vaikka naapurinkin lapsille ja haluaisin niin kovasti nyt onnistua siinä ja sillä olenkin nyt pohtinut tätä, että mitä jos tällä kertaa ei sitten tule tuota maitoa ollenkaan.
Tai en minä tiedä kasvaako kaikilla tissit raskausaikana ihan mahdottomaksi?
Vai voiko sinne sitä maitoa kertyä vaikka ne onkin tämmöset reppanat :D ?

Kosmo ja hölmöt mietteet
 
  • Tykkää
Reactions: viipulainen
Kosmo:
Ei mullakaan enään kakkosen odotuksessa tissit tursahdellu uusiin sfääreihin niinku esikon odotuksessa. Kai ne esikon kohalla vaan ampu ihan yli :D :D
Ja mulla ei esikon imetys myöskään onnistunut, jäätävästi maitoa ja suihkutissit.

Kakkosta oottaessa rinnat toki täyttyi kiinteämmiksi sillain hissukseen, mutta ihan pärjäsin melkein loppuun saakka ostamatta uusia liivejä. Sitten ihan vikoilla viikoilla oli pakko ostaa ja ostinki sitte jo imetysliivejä. Ja maitoa tuli ihan kuten esikoisenkin kanssa, mutta imetys onnistui, varmaan ihan siksi, että ei ollut niitä onnistumisen paineitakaan...tai en suostunut niitä ottamaan ja tyttö kykeni syömään paineistetusta maitovirrasta huolimatta, poikahan oksensi kaaressa aina kaiken kesken tai jälkeen imetyksen oli imetys asento mikä tahansa ja siis kyllä kaikkea tuli kokeiltua.

Nyt, kun edellisestä on jo se 6 vuotta aikaa, niin nämä nahkakukkarot on vetässy ihan omilla kierroksilla kasvunsa kanssa. :D Nyt on C kuppi käytössä, kun normaalisti nää on ollu A-B kupin välimaastoa, enempi A:ta kuitenki. Veikkaan, että D menee rikki vielä ennen ku tää ipana syntyy. :D :D
 
Hei kaikille!

Vähä paremmalla mielellä tänään, kuin maanantaina ;)
Sain alkuviikosta ittiäni niskasta kiinni ja kävin iltaisin lenkillä - johan hellitti vanne tuos pään ympärillä :D
Eilen käytiin kuopuksen kanssa jo päiväsaikaan, kun ei ollut niin paahtava tuo keli. Kyllä se vaan tekee mielelle terää, ku on kuitenkin tottunut liikkumaan (y)
Ainut vaan, että lenkit on pakko suunnata mettäpoluille, ku pissalla pitää käydä sen 2-3 krt lenkin aikana - ei sitä ihan viitti isojen teiden varsille mennä kyykkimään :p Noh, mä viihdyn mettässä ja kuopus on niin kova tyttö lauleskelemaan, että karhut kaikkoaa kilometrien säteeltä... Rattaita vaan ei oo ihan helpoin noissa kanervikoissa enää työntää :rolleyes:

Rinnoista kun puhuitte, niin täälä on se tilanne, että alussahan nämä mun pikkureppanat a-kupit pösähti yhtäkkiä reiluun b kokoon, mutta sittemmin ei oo kasvaneet. Jokuset imetysliivit oon ostanut ja tota b-kuppia. Aikoinaan ekassa raskaudessa muistan kans rintojen kasvaneen vauhdilla, mutta muissa ei sitten niinkään kasvua tapahtunut, ja maito on silti aina riittänyt. Tokihan ne ensimmäiset päivät, kun maito nousee, niin rinnat tuntuu kolme kuppikokoa suuremmilta, mutta kyllähän ne siitä tasaantuu... Eli en olisi -kosmo- huolissani maidon nousemisesta, vaikkei se kuppikoko olisi vielä kasvanutkaan (y)
Toi maidontulo onkin jännä juttu - mulla on kolmen ekan aikaan olleet kans ihan karseat suihkutissit ----> pulauttelevat vauvat, ja sit kahden viimesen kohdalla ei moista suihkuamisongelmaa ole ollut. Ja maito on tosiaan riittänyt myös näille kahdelle ihan hyvin. Nähtäväksi jää, kuinka nyt käy. Toiveissa kun edelleen olisi imettää mahdollisimman pitkään.

Kosmolla ja viipulaisella on ollut jo inhasti suppareita - toivottavasti vauvat nyt vielä kuitenki malttavat jonku viikon sielä masuissa pysyä (y) Täälä ei mitään tuntemuksia tuohon suuntaan... Tosin eipä mulla oo ikinä niitä omaehtoisia oikeita supistuksia tullutkaan (laiska kohtu), käynnistettyjä vain. Ja noita harkkasuppareita en aina edes noteeraa...

Vauvan asento on mysteeri... Viimeksihän neuvolassa täti tuumas, että perätilassa on, ja silloin itekki tunsin vauvan pään tossa kylkikaarien alla. Noh, nyt on kylkikaaren alus tyhjää, ja liikkeet tuntuu molemmissa kyljissä yhtä aikaa, eli olisko tuo nyt sitte poikittain tuolla (n) Kun alhaalla ei tunnu, eikä ylhäällä. Ja silti tuntuu, että masu on niin täynnä vauvaa, että huh sentään :eek:
Ja kun nuo töytäisyt ei tunnu kovin ylhäällä, vaan ihan tossa keskellä mahaa, mutta reunoihin punkee... Voiko se mahtua olemaan poikittain (n) ???

Miesjuttuja... Mä oon ihan helisemässä tuon ukon kanssa :rolleyes: Siis sille on iskeny nyt joku ihme hellyys-rakkaus-paijaus-halipula... Ainahan se on ollu aktiivisempi noissa hellyydenosoituksissa, kuin minä, mutta nyt viimiset about 2vkoa se on menny jo aiva överiksi :confused: Se olis kiinni koko ajan, ja mua niiiiiiin ärrrrrrsytttttäääää:devil:
Kun mua normaalistikin ärsyttää sellainen ylenmääräinen lääppiminen (joo-o, oon joutunu opetella tämän miehen kanssa hellyyttä ihan erikseen, vaikka exä oli kans paljon aktiivisempi sillä saralla - mä oon aina ollu vähä tämmönen "kylmä"), niin entä nyt sitten... Huoh. Mä yritän sietää mahdollisimman pitkälle, mutta kyllä välillä tulee ärähdettyä turhan tiukasti :( Kun hyväähän tuo toinen tarkoittaa... Ite vaan haluais vetäytyä omaan oloonsa ja "erakoitua".
Voisin kyllä kuvitella, että tuo tulee paijaamaan vauvaakin ihan olan takaa :love:

Mitäs vielä... Pinnisasia on yhä auki :ROFLMAO: Ai miten niin en osaa päättää??? Noh, jos viikonloppuna käydään anoppilassa, niin näen sen pinniksen ihan livenä, ehkä sitte on helpompi tehdä päätös suuntaan tai toiseen. Vauvanvaatteet on pesemättä. Mutta ku se kaappi/lipasto niille on edelleen hankkimatta, niin suotta mä niitä aiemmin pesenkään... Ehkä ens viikolla??? On ainaki luvattu vielä keliä, että sais ulkona kuivatettua...

Ihanaa viikonloppua kaikille!!!

Kiisuli ja murunen 33 tasan
 
Nyt tulee omanapainen viesti. Me emme kertoneet tästä raskaudesta ennenkuin rakenneultran jälkeen. Syynä oli edellisen raskauden keskeytyminen viikolla 16. Tai siis emme varsinaisesti kertoneet vaan ihmiset ovat saaneet huomata asian ihan itse. No ongelmana on anoppi. Asuu 30min päässä ja olemme nähneet hänet viimeksi äitienpäivänä eli toukokuun alussa eli ei siis tiedä pikkukakkosesta vielä. On kyllä muutaman viestin laittanut tänä aikana ja soittanut miehelle pariin otteeseen. Onko ehdotuksia?

Ajattelin että syyskuun alussa laittaisi jonkun kuvan mahasta tai jonkun viestin. Nyt ei oikein jaksa koska haluaa tulla kumminkin käymään kun asia valkenee ja ollaan koko perhe flunssassa. Sekavaa.
 
Cvad, onpa "hankala" tilanne, ette taida kuitenkaan kovin läheisiä olla miehen äidin kanssa?
Jos ette tuon enempää ole nähnyt vaikka välimatka on noinkin lyhyt.
Ja ymmärrän hyvin, ettei raskaudesta ole halunnut kailottaa kaikille, koska edellinen päätyi noinkin myöhäisessä vaiheessa.
Mutta hankalaa se varmaan on tässä vaiheessa vasta kertoa, kun sitten miettii että mitä jos anoppi suuttuu?
Koska,kyse on kuitenkin tulevasta mummusta.
Mitäs jos pyytäisitte hänet kylään, kun olette tervehtynyt ja kerrotte vaikka etukäteen, että teillä on yllätys hänelle.
Ei varmaan jää arvailun varaan enää mikä se yllätys on :D
 
Mie komppaa kosmoa. :)

Ja juu, voihan hän toki loukkaantua, mutta syy teillä on kuitenkin aivan täysin ymmärrettävä, joten huoli pois. :)

Huuh mikä vipellys päivä Hipulla ollut. :rolleyes:
Tuossa päivällä meinasin saada totaali halvauksen, kun massusta kuului ensin tuttua pientä napsetta (kuulunut joka raskaudessa) ja sitten tovin päästä kaveri pusasi itsensä ihan lähtökuoppiin varsin kipeästi, jonka seurauksena kuului todella kuuluva NAPS! Ponkaisin istumaan ja jotain hulahti pöksyyn:eek: Noh, tilannetta seurattuani totesin sen olleen vain tosi vetistä v.vuotoa:LOL:

Tuosta jotenkin tuli sellainen uumoileva fiilis, että varmaan alkaa tämäkin synnytys vesien menolla, se nyt vaan ois kropalle sellainen tuttu tyyli. :D Se on vaan ku ite toivoisin kyllä, että alkaisi supistuksilla. Ihan vaan siksi, että kun vedet menee, niin mulla ainakin ne supistusket alkaa sitten kerralla kovina, kun taas jos supistuksilla lähtee, niin kuulemani mukaisesti pitäisi olla pehmeämpi alku.:p Noh, loppupeleissä samapa tuo, kunhan itsekseen lähtee, ettei käynnistellä tarttis.(y)

Mulla on ollu tänään hienoinen hätäily siitä, että saadaanks me ny oikeesti tää kämppä kasaan vauvan osalta ennen ku tulee lähtö. Mies kyllä on sitä mieltä, mutta heiii..mul ois vaa 3vk aikaa siihen mun omaan deadlineen, eli raskausviikkoon 36:ninja: Whis me luck!:D

Kiva lauantai ollut. Sai nukkua univelkoja pois, että niitä saa taas kerryttää ensi viikolla. Arkisin herään siis 6.00 että saan juua kahvit rauhassa ennen ku poika pitää herättää kouluun. Siinä laitan hänelle aamupalan ja kun hän tekee lähtöä, menen herättämään tytön. Ja ku oon niin surkee nukkuu päikkäreitä, mies aina vaahtoaa mulle siitä.:X3:

Ainiih, tänään mies katto järkyttyneenä Hipun riehumista. Maha veti ees taas, kinttua tuli ja pylly puski kaaressa ulospäin.
"Herranjumala, sun maha räjähtää kohta."
"Ei se räjähdä, ei tää varsinaisesti ees satu, mut aika epämukavaa kyllä."
"No mua kyllä sattuu ku se tollai riehuu."

Voi ku kiva, häntä ihan sattuu:ROFLMAO::ROFLMAO:

Viipulainen ja Hippu 33+2
 

Yhteistyössä