~ Lokakuun lapsoset -15 ~ *Tammikuu/Helmikuu*

Tänäänkö se sitten alkoi, nimittäin pahoinvointi. Aamulla ei mitään ongelmaa, aamupalan söin normaalisti ja jopa kupillisen kahvia pitkästä aikaa sain kurkusta alas. Töihin menin ysiksi nii siitä se vähitellen alko. Pari kertaa mietin jo että joutuuko tässä lähtiö pönttöä halaamaan ja että kuinka selviän päivästä.. No sitten minun lounas oli jostain syystä tunnin myöhemmin ku yleensä ja siitähän se massu riemastu. Huonon olon lisäksi iha hillitön närästys ja turvotus! Lopulta en saanu ees syötyä koko lounasta :(

Oon kyllä onnellinen jos jotain oireita on, mutta ei ollu kyllä kiva päivä töissä!

Lisäksi illalla tuli kovempi kramppi ja polte keskelle alavatsaa. Säikähdin todella! Ei kestänyt kyllä pitkään onneksi. Samoin yöllä heräsin kovempiin 'menkkakipuihin' ja mietin jo että tässäkö tää sit oli. Tähän mennessä ollu pientä juilimista vain! Töissä myös aaltoina tuli tuo sama menkkakipumainen tunne. Ei niin paha että kippurassa pitäisi olla, mut sellanen ilkee ettei voi rentoutua ! Saa nähdä.. Voi kun osaisikin ottaa rennosti, miks pitää olla jännitys ja epävarmuus koko ajan :/ Turhan pitkä aika kyl siihen ekaan ultraan jos en sitä varhaisultraa saa. Lueskelin et terveystaloilla vois olla jopa 180e ja siihen ei kyl taivu. 100-120e olisi vielä kohtuullinen! Tissit on kyl yllättävän kipeät, jouduin jo rintsikat vaihtaa urheiluliiveiksi! Mietin et olisi pakko päästä hierojalle mut kuin makaan siinä pöydällä näiden tissien päällä :D

Tuutikkis 5+1
 
Minulla on ollut pari päivää suht hyvä olla, mutta ihan vain kun olen ehtinyt laittaa suuhun 2h välein jotain pientä.
Tuo rankka pahoinvointi on ihan syvältä, joten tsemppiä Tuutikkis:hug:

Täällä ei mitään saumaa edes maata mahallaan, kohtu on niin pinkeä pallo, että mahallaan olo ei kyllä onnistu enään mitenkään, puhumattakaan että muutenkaan ihan tissien takia voisi mahallaan maata :D
Onneksi mies osaa hieroa hyvin selän ja hartiat ihan että olen istualtaan tai kyljelläni:D

Itsellä on tavallaan ihan luottavainen mieli, mutta käyhän se välillä mielessä että mitä jos...
Sitten herään taas tähän maailmaan ja saan todettua itselleni että sille en vain mahtaisi itse mitään jos menisi kesken ja jotenkin se oudosti helpottaa ja pääsen pois jännityksestä.

Viipulainen 5+3
 
Heippa hei kaikille! :wave:
Täällä tänään plussattu digillä, aiempina päivinä tullut liuskoilla haamuja. Olen 29v ja aiempia lapsia on 2 (-06 ja -08). Tämä tulokas ois minun ja miehen eka yhteinen, ja kuten Viipulaisella, niin meilläkin on vielä suht tuore suhde. Kohta tulee vuosi täyteen :) Silti kuumeiltiin jo siihen malliin että kierukka sai lähteä joulukuun alussa ja nyt yk3 tärppäsi :) Lokakuun 18-26. välille sijoittuu varmaankin laskettu aika, varmaksi en osaa sanoa kun kierrot on heitellyt.

Ihmettelin vaan noita LA-laskureita et jos laitan kierron pituudeksi 27, niin näyttää et oisin nyt viikolla 3+1 niinku miusta kuuluskin kun laskin itse päivät viim kk ensimmäisestä pv.stä. Mut jos laitan kierron pituudeksi 20pv (niinku nyt ois oviksen mukaan ollutkin) niin laskuri näyttää et oisin viikolla 4+2. Miksi? Miksi pienemmällä kierrolla olisin muka pidemmällä?

Tää keskustelu on ilmeisesti vilkkaampaa siellä facen puolella? :)
 
Heips. Täällä ois vielä yks viikko sitten plussannu ja tälläviikolla ultrassa käyny. Menkkoja ei oo näkyny esikoisen jälkeen. ???? rv oli 6+. Laskettua aikaa veikkailtiin lokakuun ekalle viikolle. Varmistuu sitten seuraavassa ultrassa. Mielellään hyppäisin faceryhmän kyytiin. Oireita on tällä hetkellä jatkuva etominen ja hirveä turvotus. Ja väsymyksen määrällä ei oo mitään rajaa.
 
  • Tykkää
Reactions: viipulainen
Moikka moi mamina ja onnea tällekkin puolelle!!:wave::heart::flower:

Minä tuumisin, että se liittyy jotenkin siihen, että nuo laskurit ottavat oletuksena, että ovulointi tapahtuu tasan puolivälissä kiertoa, eli sinulla siis kp10 jos olisi tuo 20pv kierto, mutta jos pidempi niin ovulointi olisi siis ollut kp13-15. :)
Siksi onkin hyvä että ultrassa vielä tarkistellaan viikkojen vastaavuutta, kun ei se ole mikään kiveen hakattu ehdoton tosi, että jokaisella naisella ovulointi tapahtuu juuri täsmälleen kierron puolivälissä, vaikka keskimäärin se niin meneekin. :)
Minullahan on molemmat vastanneet vanhempaa kuin mitä laskennallisesti olisi ollut. :)

fb ryhmässä tosiaan on vilkasta, sinne kannattaa liittyä jos haluaa vaan, tosi ihana porukka siellä. :)

Tänään on ollut jotenkin tosi seesteinen päivä. En tiedä tuliko tuosta yllättävän keväisestä säästä jokin virtapiikki, mutta jotenkin tosi hyvä olo ollut tänään.
Neuvolankin varasin, sinne rv8+3 sitten.
Ajanvarauksesta kun soittivat takaisin ja esitin asiani ja annoin lisäselvennystä tilanteesta, että voisiko välittää viestin hoitajalle (siis asia että on tullut muutos parisuhteessa jne.) niin onnistuin selittämään asian tosi koomisesti jopa omasta mielestäni ja ajanvaraaja nauroi ihan katketakseen ja haukkui minua ihanaksi :D

Mutta nyt ei taas muuta ehdi, pyykit odottaa tuolla muttei kärsisi koskea niihin kylmiin märkiin myttyihin:kieh:
 
Meitähän on jo paljon!

Mäkin voisin nyt sinne FB-ryhmään liittyä. Mä jo juttelenkin tälle vauvalle, joten eiköhän se ole tullut jäädäkseen, ainakin jos se siis musta on kiinni. :D

Alkujärkytys alkaa olla ohi ja nyt sitten vaan odotellaan.

Miten siihen FB-ryhmään pääsee?
 
Fb-ryhmään pitänee siirtyä viimein mullakin. :) Tänään viimein neuvola varattu, 8+2 näiden laskujen mukaan olis tuona päivänä sitten. Varhaisultraan ei mennä kun sitä ei omassa kunnassa meillä saa, ja reissun päälle ei ole mahdollista lähteä nyt.. Olisihan se helpottavaa päästä näkemään onko tuolla varmasti elämää, niin ei tarvis stressata ja miettiä sitä, mutta neuvolassa kuitenkin sydänäänet saadaan kuunnella ensimmäisellä kerralla, joten sitä odotellessa.. Jännittää! Olisipa nämä piinaviikot äkkiä ohi.
 
Mahtavaa, porukka lisääntyy, onnea ja tervetuloa vielä uusille jotka edellisen viestini aikana tai jälkeen ovat ilmoittaneet olemassa olostaan!:flower:

Fb ryhmään pääsee kun laittaa yksityisviestiä niinaj91:lle ja antaa omasta fb profiilistaan tarkan kuvauksen nimen kera, hän joutuu pyytämään ensin kaveriksi, että voi liittää ryhmään että älkää säikähtäkö sitä :D Hänen edellinen viestinsä taitaa löytyä sivun tai parin takaa ja klikkaamalla nimimerkkiä pääsee kirjoittamaan hälle viestin. :)
 
Viimeksi muokattu:
Hei

Ilmottaudun joukkoon mukaan. Ennestään meiltä löytyy 2v poika, joka on usein todella vilkas ja vauhdikas. Esikoisen syntymän aikoihin mies koki erilaisia ahdistushäiriöitä, joten se aika oli erittäin rankkaa koko perheelle. Nyt toista odottaessa jännitän, miten päivät tästä sutjaantuvat kun raskaus etenee ja lapsi syntyy.. ehkä turhaan murehdin, mutta mietinpä kuitenkin.

LA on todennäköisesti 3.10. ja ilmoittauduin mukaan facebook ryhmäänkin, jos sinne vielä mahtuu :) Olen siellä puolella aktiivisempi kirjoittelemaan.
 
Tervetuloa uusille :)

Täällä voidaan edelleen hyvin, mikä on ihan positiivista, eipä tarvitse töissä selitellä jos voisi kauheen pahoin.
Väsymys on ainoa mikä painaa, mutta ei sitä työpäivän niin ehdi huomaamaan, kun on aika hektiset nuo työpäivät.
Mutta eilen illalla tyttö meni 8 nukkumaan ja samantien itse perässä ja nukuin aamulla kahdeksaan saakka :D
Niin ja toki melekin kaikki asiat saa mut itkemään, yksi aamu töihin ajaessa eräs biisi sai mut kyynelehtiin autossa, sit itkin televisoo katsoessa, sitä teen kyllä muutenkin usein, mutta tässä ohjelmassa ei ollu mitään tunteellista.

Mutta nyt olen lakannut ainakin vähäksi aikaa murehtimasta ja olen jopa osannut nauttia ja ajatella raskautta ja vauva aikaa pidemmällekin :)
Neuvola aikaa en ole vieläkään saanut aikaiseksi tilattua, tarttis varmaan soitella sinne joku aamu.
Mutta mun täytyy vähän jo valikoida sanojani, jos soitan niin että tyttö kuulee, kuuden vanha kuitenkin jo ymmärtää asioita tai jos ei ymmärrä niin muistaa ainakin, niin että voi sitten muilta kysellä miksi äiti menee äitiysneuvolaan..

Onko kenelläkään vielä tullut mitään mielitekoja? Mulla on taas jostain syystä niinkuin kaikissa raskauksissa aikaisemminkin kauhea himo appelsiineihin :D

Nyt ulkovaatteet niskaan (toppahousut puristaa, ei voi laittaa kiinni :D) nyt on niin hieno ilma ulkona!!
 
Mulla ei liiemmin ole mielitekoja ollut, ei niitä ole kyllä ollut aiemmissakaan raskauksissa. Siihen oon nyt kiinnittänyt huomiota, että tekee mieli syödä kevyesti ja terveellisesti.

Eipä ole muutenkaan ollut oireita. Rinnat on kipeät ja alavatsaa välillä juilii, ja siinäpä se sitten onkin. Viikkojakin kyllä vasta 5+1.

Nyt alkaa olla ihan sellaista odotuksen onnea ilmassa. Ihana fiilis.
 
Mulla alkanu nyt ihan mieltä painaa nää alavatsakivut. Tulevat aina n. 10 minuutiksi, eilen illalla oli jo nii kipee ettei tienny kuinka päin olisi. Melkein koko ajan pientä juilimista tai painon tunnetta, mutta sitte muutaman kerran päivässä (etenki illalla) tulee kova kipu. Muilla tällaista? Onko aihetta huolestua? Kyllähän tuota on tullu googleteltua ja vaikuttaisi olevan aika normaalia. Mutta vaikea tietenkin sanoa, mihin pisteeseen tämä on normaalia :/ Eilen jo mietin kivuissani että soitan aamulla neuvolaan, mutta mitäpä nuo vielä tässä vaiheessa voisivat tehdä.. Pahoinvoinnin kanssa pärjää kun syö tosiaan usein, töihin oon ottanu pähkinä-hedelmäsekoituksen mitä voin napsia välillä :) ja juoda täytyy varmaan litra enempi ku yleensä, aina on jano! Iltapäivällä alkaa yleensä vasta sellainen isompi etominen ja sopivasti töiden jälkeen pakko sohvalla koomata jonkun aikaa.. eli mitään aamupahoinvointia ei kyllä ole :D

Varhaisultraan en minäkään päässyt, ensi viikolla ei töiden takia ole mahdollista ja sitten onkin se seuraavalla viikolla eka neuvola 7+3 nii turha tosiaan koko varhaisultraa varata. Nopeasti tämä aika menee, välillä on jo luottavaisempi fiilis :) Mutta nuo 'menkkakivut' meinaa mieltä vaivata..

Tuutikkis 5+3
 
Täällä varovaisesti mukaan ilmottautuu myös yksi viime viikolla plussannut ja siitä lähtien tätä ketjua kurkkimassa käynyt äippä. Laskettu aika olisi laskureiden mukaan 18-20.10. Ekaluokkalainen poitsu löytyy ennestään ja viime lokakuussa todettiin tuulimuna. Fb-ryhmä myös kiinnostaisi.. =)
 
Tuutikkis ikävää tuollainen kipuilu, en osaa ottaa kantaa noihin kipuihin.
Itselläni ei ole missään raskaudessa ollut suurempia vatsakipuja, ei edes keskenmenneissä, vasta sitten, kun on lääkkeellisesti alettu tyhjentään.
Mutta siis kun ei kuitenkaan mitään vuotoja ole ja oireitakin tuntuisi olevan, niin josko voisi ajatella kaiken olevan kuitenkin ihan kunnossa.
Kyllähän tää alkuvaihe varsinkin on niin piinaavaa.
Toki koko raskauden tulee mietittyä monenlaista, mutta useimmiten sitä rauhottuu mitä pidemmälle raskaus etenee :)
 
Viimeksi muokattu:
Laitanpa tähän merkin, niin fb ryhmään haluavien ei tarvi niin kauas selata ketjua että mut löytää :D
Mulla on hirveetä pahoinvointia ollut, eikä ole jaksanut käydä täällä muuta, kuin katsomassa noita viestejä. Nyt parina päivänä on pystynyt jo tekemään vähän muutakin kuin makaamaan sohvalla.
Mulla on myös jatkuvasti mahassa paineen tunnetta ja kipuilua. Ei tosin mitenkää kovaa kipua, vaan sellasta tasasta koko ajan kestävää, mikä ärsyttää ja masentaa :/ jos ei ole huono olo niin sit on vaan maha kipeä,koskaan ei ole hyvä olla :( ei pitäs valittaa, kun itse toivonut raskautta,mutta en mä muistanu että tää alku näin karseeta on :D
Niina ja murunen 7+1
 
Ekv
Hei! Mulla la 4.10. Oon nyt toistaiseksi lähinnä seuraillut muiden kirjoituksia. Mietin noita oireita, joista on ollut puhetta. Mun on todella vaikea löytää mitään syötävää, jonka sais alas. (Lähinnä esim. kreikkalainen salaatti ja APPELSIINIT, joista joku jo mainitsikin :)) Mitä te muut pystytte syömään? Koko ajan on vähän huono olo, mutta onneksi ei ole tarvinnut oksentaa. Tuleeko kellekään muulle pahoinvoivalle sellasta kummallista fiilistä, että ei tiedä, että onko aikeissa aivastaa vai oksentaa?? Ihan uusi juttu mulle!

Sitten oli puhetta noista vatsakivuista. Oon itse miettinyt sitä, onko normaalia, ettei kohdussa ole käytännössä lainkaan tuntemuksia? Välillä, harvoin, saattaa hetkellisesti sattua, mutta sekin menee ohi. Kaipa siellä jotain tapahtuu? Rinnat ovat tosi kipeät ja sitten on tää pahoinvointi... iltaisin väsyttää tavallista enemmän ja olo on kumman apea, mut muuten en ole huomannut mitään ihmeellistä.
 
Oloista ja oireista:

mulla on menkkamaista jomotusta joka päivä silloin ja tällöin alaselässä. Just sellaista, että sitä helposti ajattelee, että nytkö ne menkat sit alkaa... Samanlaista oli edellisessä raskaudessa. Vatsan puolella ei oo minkäänlaisia tuntemuksia, ei oo koskaan ollut. Pahoinvointi mulla on joka kerran alkanut noin vkolla 6 ja on sellaista kokopäiväpahoinvointia eli vatsa ei saa päästä tyhjäksi. Mä oonkin varsinaisella naperodieetillä, parin tunnin välein on syötävä jotain tai olo äityy tosi pahaksi ja nopeasti. Mulla meni kaks raskautta, ennen kuin tajusin, että siihen huonoon oloon auttaa syöminen vaikkei yhtään huvittaisi syödäkään. Sen jälkeen oon osannut :D

Tänään tuntui ekaa kertaa siltä, että päiväunet ois tarpeen. Saa nähdä miten jatkossa.

Rinnat ei oo kipeät (tällä kertaa kyl ehkä vähän arat, kun imetän vielä), mutta mulla alkaa kuppikoko kasvamaan heti alussa ja ekan kolmanneksen jälkeen on yleensä ollut pari kolme kuppikokoa enemmän rintavarustusta. Mikä on ihan jees :D Normisti ku mennään aika maltillisella varustuksella.

Neuvolankin sain varattua, silloin taitaa olla viikkoja 8+6.
 
Täällä myös eräs jolla ei oikestaan ole minkäänlaisia tuntemuksia vatsanalueella, joskus toki jotain yksittäistä pientä.
Mutta en muista esikoisestakaan, että olisi ollut mitään erikoisia tuntemuksia, kai se kohtu siellä silti kasvaa?
Repäisykipuja on kyllä, jos nousee nopeasti tai väärin ylös. Ja ne voimistuu päivä päivältä.
Tissit edelleen kipeät, kun koittaa ja niitä saattaa vihloa välillä ilman että koskeekaan niihin.
Mun toiveeni on toki tässä oireettomuudessa, niinkuin oli esikoisen kohdallakin ja kaikki meni hyvin. Keskenmenneissä oli heti alussa voimakasta oksentamista koko ajan.

Kosmo 5+1 olis edes ykkönen tuolla vitosen edessä :)
 
On tämä hommaa.. Ensin valittaa oireista ja sitten heti kauhistuu kun niitä ei ole ! Ei tässä voi muuta ko nauraa itelle. Tänä aamuna nimittäin tissit ei ollu kipeet, eiliseen asti niin kipeät että kävellessäkin tuntui ja nukkuminen melkein miten päin tahansa oli vaikeaa. Niin nyt kun kipua on vain nännien alueella niin kauhea puristelu että omg, mihin mun tissikipu on mennyt :D

Eilen illalla klo 23 (ja aina kun menee sänkyyn?) tuli taas se kipu, mutta kesti lyhyen aikaa. En kyllä osaa yhdistää tuohon mitään muuta kuin sen että alkaa kun olen menossa nukkumaan. Ei mikään tienny asento laukaise sitä tms, vaan kova juiliminen alkaa kun pääsen sänkyyn. Todella outoa, ei niinkään hälyttävää kun ei se kipu kuitenkaan mitään infernaalista ole, lähinnä tosiaan epämiellyttävää ja mahdoton rentoutua. Eilen illalla tuntui vielä alempana kuin yleensä... En tiedä pitäisikö kuitenkin sinne neuvolaan soittaa, jos tällä pääsisi sinne varhaisultraankin. Tai jos ainakin soittaisi että mitä ovat mieltä. Mitään vuotoa ei ole ja tuo kipu tulee pari kertaa päivässä muutamaksi minuutiksi (max 5-10min mutta luultavasti aika vaan tuntuu pitkältä!) ja muuten koko päivän on semmosta pientä tuntemusta ja juilimista, mikä on ihan jees, olisin varmaan ihan paniikissa jos en tuntisi mitään.. Alaselässä tuntuu myös välillä, ei pahasti. Googletus toi jo sellaisen lopputuloksen että odotan kaksosia, nauroin jo miehellekin että joo, siitä tän täytyy johtua :D
 
Minäkin ilmoittautuisin varovaisesti ketjuun. :) plussasin tänään, la laskurin mukaan 25.10 ja kyseessä 3. lapsi. Olisin myös halukas fb ryhmään mutta voiko sinne liittyä vielä kunhan on käynyt ekassa ultrassa? Onko normaalia tuntea pakotusta ja erilaisia tuntemuksia munasarjassa nyt alkuraskaudessa? Mulla siellä kipuilee aika paljonkin, aiemmissa ei tällaista ollut. Onpa meitä lokakuisia mukavan paljon! :)
 
Ekv, mulla on aiemmissa raskauksissa ollut just noin, että aamuisin oon miettinyt että onko mulla paha olo vai aivastuttaako mua. Sitten oon aivastanut muutaman kerran ja huonon olon tunne on mennyt ohi. Nyt ei ole vielä tässä raskaudessa alkanut, katellaan... Kunnon pahoinvointia mulla ei koskaan ole ollutkaan, tuota aivasteluhommaa vain.

Mulla on alkanut selkä olemaan tosi kipeä. Mulla on spondyloartropatia, joka on jonkinlainen selkärankareuman esiaste. Se on ollut oireeton jo pitkään, mutta nyt ilmeisesti raskaushormonien myötä alkanut taas oireilemaan. Mietin että mitähän tää meinaa... Se olis aika paha, jos tää raskaus nyt aktivoisi reuman niin, että se alkaisi oikeasti etenemään selkärankareumana. Tämäkin kipu ja jäykkyys on jo aika kurjaa. Aamulla ihan mahdoton pukea esim. sukkia tai kenkiä kumartumalla, pakko istua lattialle ja yrittää siinä ylettää kiskomaan vaatetta jalkoihin. Että saapa nähdä...

Neuvolaan en ole vielä soitellut, ensi viikolla käyn lääkärissä keskustelemassa lääkityksistä. Onko kellään muulla migreenin estolääkitystä? Mä syön Triptyliä ja Metoprololia, enkä voi niistä luopua, muuten ei tule elämästä mitään. Lisäksi mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, ja sitäkin lääkitystä pitäis kai nyt fixailla, kun raskauden myötä tarvitsee enemmän tyroksiinia.

Lisäksi olen kehittänyt stressin foolihapon puutteesta. Mähän en ylläriraskauden vuoksi mitään foolihappoja ollut syönyt, aloitin ne vasta nyt viikonloppuna, eli ihan liian myöhään. Huonoa tuuriahan se olis että nyt tän takia lapsella olis spina bifida, mutta kyllä se hieman mietityttää. Vaikka eihän esikoisen raskausaikana edes kukaan vielä tiennyt mistään foolihappoasioista, ja ihan terveenä syntyi.
 

Yhteistyössä