Lokakuun lapsoset 2016

Heippa naiset! Täällä yksi lokakuinen lisää. Sunnuntaina plussasin ja hyvältä tuntuu :) Taustalla keskeytynyt keskenmeno syksyltä noin viikolla 7. Silloin en oikeastaan koko aikana osannut nauttia raskaudesta, koska alusta asti tuntui siltä, ettei kaikki ole kunnossa. Nyt on sitten ihan erilainen fiilis. Eihän se mitään takaa, mutta aion nauttia tästä niin kauan kuin tätä kestää (toivottavasti vielä kahdeksan kuukautta).

Keltsi & toukka 4+2
 
  • Tykkää
Reactions: o0o ja January Sky
Mää selvittelin tänään varhaisultrien hintoja. Paikkakuntaa en halua sanoa, mutta täällä tehdään niitä kolmessa yksikössä. Hinta on joka paikassa kaikkinensa n. 200 €.

Missä vaiheessa aikaisemmin raskaana olleet ovat alkaneet käyttää äitiyshousuja? Mulla on siis nyt viikot 5+jotain tai sitten 5 tulee juuri täyteen, mutta turvotus on valtava. Verkkareissa on ainoastaan hyvä olla ja niitäkin pitää välillä venyttää vyötäröltä. Mistään housuista ei mene enää napit kiinni, ellei purista mahaa sisään ja silloin tulee maha kipeäksi.

Turvotus alkoi viikon sisään oviksen jälkeen ja on yltynyt viime päivinä.
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uudet! Oikein paljon onnea pidempään plussaa yrittäneille.
Päivityspyynnöt mielellään muotoon:
nimimerkki / ikä / monesko lapsi tulossa / synnytyssairaala
Kaikki tiedot ovat ehdottoman vapaaehtoisia ja listaan niitä laskettujen aikojen perusteella.

Nyt se pahoinvointi on nostanut päätään täälläkin. Olin aluksi vähän kahden vaiheilla, että mahatautiako vai raskauspahoinvointia. Saikutin tämän päivän, mutta olot vaan jatkuu vaikka vatsa onkin rauhoittunut. Huomenna pakko lähteä töihin, mutta mikään ruoka tai juoma ei ota auttaakseen...

Nyt on pakko salata lapsiltakin pahoinvointi kun muuten arvaavat, että vauva tulossa. Viimeksi tiesivät päiväkodin tädit ja kaikki kun keskimmäinen oli selostanut juurta jaksaen sitä oksentelua. Hetihän tuo 7v. pisti merkille tänäänkin kun toisessa huoneessa päästin yökkäys -äänen, mutta pistin yskän piikkiin.

Nyt menossa viikko 6+1
 
Onko teillä muilla päivittäisiä alavatsa kipuja?

Mulla ollut päivittäin melkein koko ajan jonkun asteisia. En pysty istuu kovinkaan pitkään. Kaikki asennot missä on vatsa vähänkään puristuksissa aiheuttaa jonkin asteista jomostusta tai särkyä. MUutemana päivänä oon miettinyt särkylääkeen ottamista, mutta olen selviytynyt silti ilman. Viikonloppuna heräsin yöllä hirveeseen kipuu, meni kyllä ohi, tuli paha olo tilalle. Mulla ei oo kuitenkaan ollut mitään vuotoja. Ehkä vaan reagoin voimakkaammin kun aikoinaan menkkakivutkin ollut todella kovat. :unsure:

rusina 4+4
Mulla on mahakipuilua.. Öisin varsinki ku nousen sängystä nii hetken päästä alkaa kipuilee mutta se kestää vaan hetken ajan. Joku sano että ois repäisykipuja, voiko ne olla semmosia mulla ainaki.
4+6
 
Mulla on vatsa jollakin tavalla kipeä ja pinkeä. Jos venyttelee/nauraa/aivastaa, niin tuntuu.

Pelkään kyllä keskenmenoa ihan liikaa, vaikka en sellaista ole koskaan kokenut.
 
Mäkin pelkään sitä keskenmenoa aika paljon. Jostain syystä enemmän kuin viime raskaudessa. Tai sit en enää muista. Mulla se kohdunulkoinen meni heti alussa spontaanisti niin en sitä raskautta ehtinyt edes ymmärtää ja pettymys ei ollut niin suuri kun oli vielä heti alussa kun alettiin lasta yrittään. Mut jotenkin just tää kun näissä seuraavissa raskauksissa on alkuun saaminen kestänyt toivottua kauemmin niin kai se pelko on jotenkin isompi.

Äitiyshousuja aloin viime raskaudessa käyttään varmaan jotain neljännellä kuulla..? Tarkkaan en muista. Aika kauan se kuitenkin kesti et maha kunnolla alkoi kasvaan. Aluksi oli just sitä turvotusta, joka meni pian ohi. Sit ei nappi muuten enää mennyt kiinni, mutta siihen auttoi ne trikootuubit kun laittoi housujen päällä, paidan alle. Vähän kuin paidan jatke. Mulla oli musta ja valkoinen ja niillä pärjäsin hyvin. Sellasen housunjatkelärpäkkeenkin ostin, mutta siitä ei ollut apua kun ei saanut tarpeeksi lyhyeksi säädettyä ja sit kun olis sopinut niin taisin alkaa niitä mammahousuja käyttään kun oli paljon mukavammat kuin se lärpäke.
 
Muistelen, että ultra yksityisellä täällä päin Suomea on 100-150€, en muista ihan tarkkaan :)

Mulla on nyt paljon levollisempi olo, kuin edellisessä raskaudessa, joka oli siis se kohdunulkoinen. Vuoto alkoi 5+ jotain, ja 6+ sain keskeytyspiikin. Kroppa olikin sitten pitkään sekaisin. Ehkä sitä aisti jotenkin, ettei kaikki ollutkaan kunnossa. Kahdesta onnistuneesta raskaudesta kerrottiin heti alussa ja ei käynyt mielessäkään, että jotain voisi mennä pieleen. Nyt on vähän niin ja näin.

Housut kirraa täälläkin, mutta kaikki äitiysvaatteet hävitin kakkosen jälkeen :D. Kivut on täysin normaaleja, mulla nyt helpottanut, kun viikkoja 4+6. Alkoi ennen plussaa todelal voimakkaina selän poltteluina ja alavatsan kipuiluina, nyt ei oikeastaan mitään muuta kuin kauan istuessa ja jos housut painaa, niin maha kipeytyy.

Listaan voi päivittää: nuppusuu / 32 / 3. lapsi / OYS

Nuppusuu ja pikkuinen 4+6
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on ollut jonkun verran repäisykipuja. Varsinkin yöllä jos yhtäkkiä ponkaisee ylös, niin tuntuu alavatsalla. Edellisessä raskaudessa alkoi housut kiristämään joskus rv7 aikoihin, varsinkin iltaisin. Se oli hankalaa kun just noilla viikoilla oli koulussa iltaluentoja klo.19.30 asti. Turvotus hävisi joskus viikolla 10 ja taas mahtui muutaman viikon omat housut jalkaan. Maha näkyi joten kuten viikolla 14.

Mua väsyttää tällä hetkellä iltaisin ihan järkyttävästi ja pakko mennä nukkumaan jo klo.20.30. Sitten kuitenkin herään joka yö klo.3 aikoihin enkä saa unta. Väsymystä pahentaa se että esikoinen 1v5kk ei ole vielä ikinä eläessään nukkunut yhtään kokonaista yötä. Viime yönä heräsi klo.22 aikaa ja otin viereen. Heräsin itse klo.3 ja siirsin tyypin omaan sänkyyn, mistä heräsi taas klo.5. En edes halua ajatella mitä meidän elämä tulee olemaan herkkä unisen esikoisen ja vauvan kanssa, jos niin pitkälle päästään.

Viskula 4+2
Viskula / 31 / 2 / Porvoo la 17.10 en jostain syystä saa punaiseksi
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikki! Täältä löytyy yksi varovaisen innostunut lokakuinen lisää. Plussasin jo viime viikolla, ja olenkin siitä asti seurannut keskustelua uskaltamatta kuitenkaan huudella itsestäni mitään. Tänä aamuna tein jo neljännen :D testin, ja kyllä se viiva vaan koko ajan vahvistuu. Bebe olisi minun ja mieheni esikoinen :)

Yhtenä raskausoireena mulla on jomottava kipu alavatsalla, mikä vähän huolestuttaa. Toivottavasti kyse on siitä todennäköisimmästä vaihtoehdosta eli kohdun kasvusta. Hauskaa sinällään, että en edes aluksi ollut tästä kovin huolissani, sillä vihlonta alkoi jo ennen kuukautisten poisjäämistä ja on jatkunut samanlaisena kokoajan - tuskin siis keskenmenoon ainakaan viittaa. Kysyin kuitenkin asiasta neuvolaan soittaessani ja yllätyksekseni saatiin aika jo rv5+5. :unsure: Silloin on tarkoitus varmistaa raskauden sijainti ja taisi neuvolatäti mainita jotain sydänäänistäkin..? o_O Mun ymmärrykseni mukaan ultrassa ei vielä paljoa näillä viikoilla näy (paitsi se sijainti) eikä sykettäkään voi odottaa kuulevansa.. Onko kellään kokemusta vastaavasta neuvolakäynnistä noilla viikoilla? Kuulisin mielelläni esimerkkejä, niin tietäisin edes vähän mitä odottaa :)

Muita raskausoireita on rintojen kasvu ja väsymys, jonka vuoksi kolme päivää ennen plussaa teki tiukkaa pysyä tässä todellisuudessa :sleep: :sleep: Väsymys on sittemmin onneksi helpottanut ja pystyn jälleen toimimaan suht normaalisti; välillä tosin pää lyö ihan tyhjää ja saatan unohdella tai olla ymmärtämättä asioita :LOL:

Listaan voi laittaa Kafi / 25 / 1. lapsi / PKKS

Kafi & Bebe 5+0
 
Onpas täällä höpötelty hirmuisesti kun en ole pariin päivään käynyt lukemassa.:) Tervetuloa uusille, meitä lokakuisia taitaa tulla paljon. Toivotaan, että kaikki pysytään loppuun asti matkassa :)

Mulla ei edelleenkään muita raskausoireita kun tuo alavatsakivut, mutta nyt ne on helpottanut.
Maanantaina tein elämäni ekan clearblue digitestin ja se onneksi näytti 3+ :love::love:
Varasin myös varhaisultran ja sitä saa parisen viikkoa odotella. Täällä hinnat pyörii myös siinä 200€ tietämillä, joten kallista on, mutta mielestäni sen arvoista :rolleyes:
Mutta vieläkään en osaa tästä oikein nauttia, kun pelkää keskenmenoa, mutta jospa ultran jälkeen helpottaa...

JoRa 5+3
 
o0o
Mä nukuin toissa yönä todella huonosti ja heräsin jo klo 2 yöllä ilman että sain enää unta. Olin kuitenkin ihmeen pirteä aamulla ja tein normaalin työpäivän ja vasta iltapäivällä alkoi väsyttää. Mulla oli leggarit jalassa ja lounaan jälkeen ne alkoivat puristaa vyötäröstä ja mulla alkoi supistelun kaltaiset kovat kivut. Töiden jälkeen jouduin vielä hoitamaan esikoista ja supistelu jatkui tihentyen, vaikka vaihdoin löysempiin housuihin. Kivut loppuivat heti vasta kun pääsin lepäämään klo19 miehen tullessa. Vuotoa ei ole ollut, mutta harmittaa, että en järkännyt asioita niin että olisin päässyt aiemmin lepäämään. Toivottavasti ei ollut alkiolle haittaa tuosta mun yliväsymystilasta ja voimakkaasta supistelusta. Viime yönä onneksi nukuin hyvin ja ei enää supistele.
 
Tervetuloa uusille:)
Ei tahdo jaksaa kirjoitella mitään, on niin huono olo koko ajan, jopa öisin. Viime yönä heräsin siihen et haistoin nenässäni muka niinku pilaantuneen fetajuuston!?:eek::ROFLMAO:
Siinä sitten piti oksennusta taas pidätellä..
Mulla ei ihmeemmin turvotusta ole mut maha on jotenki kipee vähän väliä, lisäksi imetys on alkanut vähän sattua.
Eka neuvola vasta 14.3, silloin viikkoja 10+ jotain :) Ultraa ei siellä oo mutta en taida yksityisellekään mennä kuitenkaan, mieli kyllä tekis!
miiula 5+6
 
Kiva lukea ihmisten oireista. Onpas yksilöllistä tämä raskaus kaikkien kohdalla ja lisäksi vielä jokainen raskaus taitaa olla erilainen, eli ei voi kauheasti verrata edellisiin raskauksiin.

Mulla on tänään ollut ihmeän pirteä olo. Tuntuu, ettei turvotuskaan paina yhtään. Tottakai heti pelkään, että kaikki ei ole kunnossa. Tulisi jo se pahoinvointi, olisi varmempi olo. Joka kerta kun käyn vessassa, niin pelkään, että tuleeko paperiin jotain. :unsure:

Tässä on viikon verran ajatukset ollut pelkästään vauvassa. Plussan tein viikko sitten. Samalla vaikka pelottaa, niin on jotenkin uskomattoman onnellinen olo :love: Onkohan sitä jo hieman rauhallisempi seuraavien raskauksien aikana? Mietin, että tekeekö ikä tehtävänsä, että pelkoja on enemmän? Kauheasti ei olisi enää aikaa tuhlattavaksi, kun biologinen kello tikittää.

Mää olen superkipuherkkä ja pökrään tosi helposti pienestäkin kivusta. Saatan ottaa lukua jo odotushuoneessa jännityksen vuoksi. Saas nähä, mitä tämä raskaus tuo tullessaan :LOL: Piikeistä myös otan lukua. Olen silti aina hoidattanut itseni, kerron vain heti jo aikaa varatessa ja vielä erikseen vastaanottohuoneessa tällaisesta taipumuksesta. Taitaa tulla aika karaistuminen meikäläiselle seuraavien kuukausien aikana ;)

Tavaroita ollaan jo pohdittu, samaten vauvahuoneen remonttia. Oma miettimisensä on siinä, miten saa vaunut mahtumaan autoon. Perätila on varattu kokonaan eläimille, joten jotain pitää keksiä. Vaunuja ei paljoakaan kuljeteta autossa ja lenkit tulee olemaan metsässä varmaankin Manducan kanssa.

Olen miettinyt, että koska vuorotyöläisellä on aamupahoinvointi. Onko se sidoksissa jotenkin elimistön melatoniinimäärään? Tuleeko pahoinvointi yövuoroissa aamun pikkutunneilla vai vasta iltapäivällä, kun herää yövuoron jälkeen? Mulla on siis keskeytymätön 3-vuorotyö, herätykset ovat klo 3.30-17 välillä.

On tää ihanaa aikaa, peloista huolimatta yritetään nauttia :love:
 
Viimeksi muokattu:
Pahoinvoinnista vaan sen verran, ettei se tosiaan oo kaikilla aamupahoinvointia. Ekassa raskaudessa mulla oli viikon yötä päivää ja se olo oli niin hirveä et jos se ois jatkunu pidempään, olisin vakavasti harkinnu aborttia. Ihan oikeasti niin jäätävän lamauttavan hirveetä oloa ei voi edes kuvitella ja luojan kiitos se meni niin pian ohi. Nyt mulla on paaljon lievempää etovaa oloa, joka painottuu iltaan, yöhön ja aikaiseen aamuun. Päivät voin muuten hyvin (toistaiseksi, kopkop), mut hirvittävä väsymys. Onneksi tuo 1-vuotias nukkuu vielä kahdet päikkärit. Mutta kaikki ei pahoinvoinnista kärsi ni ei sitä varmaan kannata erikseen toivoa, se kun ei oo kivaa.

Mulla olis jo viikon päästä varhaisultra. Jotenkin pelottaa ettei siellä mitään näy, kun oireet niin lievät. Mut tosiaan, ne ei välttämättä mistään kerro. Ja Miiula, mulla myös alkanu imettäminen sattua. Toivottavasti menee pian ohi.

Onnittelut munkin puolesta taas uusille, kiva kun porukka kasvaa. :) Ja erityisen kivaa ku on paljon muita, joilla pienellä ikäerolla tulossa vauva, saa sitten hyvää vertaistukea. Meilläkin yöt vielä usein hulinaa. Viime yö superhyvä ku esikoinen söi vaan kahdesti. Ite sit valvoin ku uni ei tuu yöllä, plääh.

Mä muuten taisin siirtyä äippävaatteisiin joskus rv25 tietämillä. Mulla ei ollu maha kovin iso missään vaiheessa, edes kaks viikkoa yli lasketun. Saas nähdä tuleeko nyt isompi ku on vielä nii lyhyt väli edelliseen.:)

JS 5+6
 
Onpa paljon tullut taas juttua! Haluaisin vastata useammankin kirjoituksiin, mutta muistankohan kaikkia...

Mahakipua on täälläkin. Sellaista pientä jomotusta, mistä aina huolestun, mutta jos ei jomota, sekin vähän huolestuttaa. :confused: maha myös käynyt turpoamaan etenkin iltaa kohti. Tänään alkoi tuntua ratsastushousut jalassa vähän kireämmiltä, mitä ennen.

Pahoinvoinnilta olin myös tähän päivään asti säästynyt. Sellasta yököttelyä onneksi vaan, ei tarvi vielä yrjöämään ruveta. Jostain syystä kylmä ilma ja pienikin tuuli tekee varsinkin huonon olon! Ulkona siis pahin. Tosi epäloogista!

Kukahan se kirjoittikaan, että yöllä haistanut pilaantuneen fetajuuston? :D kävi niin naurattamaan! Mulla oli parina yönä just ennen plussausta sellasta, että kun nukuin kasvot mieheen päin, heräsin hirveään kainalonhajuun enkä saanut enää unta. :ROFLMAO: se sai epäilykset heräämään.

Äitiysvaatteita otin viimeksi käyttöön joskus 4.kuulla muistaakseni.

Hyviä vointeja kaikille! :)

SahramiS 4+5
 
  • Tykkää
Reactions: Kafi
January Sky: En tietenkään toivo, että joku voisi pahoin ja olisi epämukava olla, mutta jotenkin sitä toivoisi itselle enemmän niitä oireita. Tulisi varmempi olo.

Toivotaan, että mullakin on eri ääni kellossa jokusen viikon päästä ja perun kaikki puheeni pahoinvoinnin toivomisesta :ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: January Sky
Varovaisen toiveikkaana ilmottaudun kanssa mukaan :) Epäsäännöllisen kierron takia en tarkkaan tiedä missä mennään ;) LA n. 18.10 :) Toinen lapsi on tulossa.
Väsymys, alavatsakivut ja kylmyys on nyt ihanina oireina. En muista kärsineeni alavatsakivuista ekassa raskaudessani ja ne vähän ihmetyttää, mutta yritän pysyä positiivisena. Neuvolaan ajattelin soitella ensi viikolla :)
 
Joo, täällä edelleen pahoinvointia 24/7, vaan on se aamuisin pahimmillaan mun kohdalla. Varmaan johtuu siitä, kun maha on yön jäljiltä tyhjillään... Mulla tässä raskaudessa syöminen helpottaa oloa kunhan vaan syö semmoista ei-ällöttävää ruokaa :D Mun paino on varmaan noussut jo useamman kilon kun pystyn lähinnä makaamaan ja napostelemaan... Kiva, kun lähtöpainokin oli ihan tarpeeksi korkea niin olis kiva olla taas paisumatta melkein 20 kiloa niinkuin viime raskaudessa o_O

Mää taisin viime raskaudessa vaihtaa äitiyshousuihin heti rv 13... Se turvotus oli kamalaa eikä laskenut missään vaiheessa ennen oikean vauvamahan pullahtamista :)

Nyt mahtuu enää yhdet omat farkut jalkaan, mut taitaa johtua vaan tästä syöpöttelystä.

Niin ja kiva kun tulee uusia plussanneita, tervetuloa :)

Minlisi 6+2
 
Heh, tunnistan itseni tuosta hölmöstä tavasta, että sitä melkein toivoo itselleen kaikenlaisia oireita, että raskaus tuntuisi "todellisemmalta". Mulla oli ihan klassinen pahoinvointi/etova olo ihan ihan alussa (ennen plussaa ja heti sen jälkeen), mutta nyt on ollut kaksi päivää ihan normaali olo. Ehdin jo ajatella joko kaikki oireet ovat kadonneet, mutta sitten vaihdoin vaatteita ja paita hipaisi nänniin... Ai että piti ihan ääneen ulahtaa kun koski. Mutta ehtiihän sitä tässä tapahtua vaikka mitä, enkä kyllä oikeasti toivo sitä pahoinvointia enää takaisin.

Minzel 4+5
 
January Sky: En tietenkään toivo, että joku voisi pahoin ja olisi epämukava olla, mutta jotenkin sitä toivoisi itselle enemmän niitä oireita. Tulisi varmempi olo.



Toivotaan, että mullakin on eri ääni kellossa jokusen viikon päästä ja perun kaikki puheeni pahoinvoinnin toivomisesta :ROFLMAO:
Haha, en nyt tietenkään kuvitellutkaan että muille pahaa oloa toivoisit! :D Mun viesti kuulosti vähän "kireemmältä" ku oli tarkotus.:) Toivotaan että saat kokea vaikka pienessä mittakaavassa ne olot! :D
 
Täällä olisi kans yks plussan saanut :) Todennäköisesti LA. olisi siinä 18.10 tienoilla. Tällä hetkellä olisi menossa 4+3(?) vielä ei ole pahoinvointia tullut eikä oikeastaan mitään muutakaan. Onko kenelläkään muulla ollut ns. oireeton? Alussahan tämä vielä on, mutta olen aina kuvitellut että edes jonkinlaisia oireita tulisi, siksi hieman pelottaa, että jospa siellä ei olekkaaan tapahtumassa mittään..kohdunulkoinen? Pelottaa, sillä tämä on ensimmäinen raskaus. Onko tehty vielä sitä facebookin ryhmää? Siellä olisi mukava jakaa ajatuksia (jos olisi salainen)
Pinjuska_1/25/1.lapsi/Hus
 
Tervetuloa pinjuska!
Täällä myös oireetonta! Välillä alavatsakipuja, ei muuta.
Edellisessä mikä meni kesken lokakuussa kerkes olla kauhea väsymys ja huonovointisuus. Näin ne oireet vaihtelee. Kyllähän se mielessä käy usein, että onkohan kaikki hyvin... mutta toivon että on!

Kiva saada joukkoon muita ensimmäistä odottavia...:):)

JoRa 5+3
 
Okei, hyvä tietää tai oikeastaan helpottava tietää että tämäkin on siis mahdollista. Tosiaan kun ei edes vessassa juokseminenkaa ole lisääntynyt. Niin ehkä näiden oireettomien vuoksi en ole oikeastaan sisäistänyt että mahassani kasvaa ihmisen alku.
 

Yhteistyössä