~ Lokakuun lapsoset elokuussa ~

Ohhoh jopas on aika lentänyt taas siivillä!!
On mökkeilty, käyty Tallinnassa, shoppailtu Ikeassa sekä esikoinen aloittanut koulun! Eli eipä tässä ole juurikaan kerennyt keskittymään omaan oloon....

Vaikkakin eilen kun pojan ollessa koulussa, laitettiin miehen kanssa lastenhuone siihen kuntoon että sinne jossain vaiheessa mahtuu toinenkin lapsi asustamaan! Aluksi kuitenkin pikkanen tulee meidän makkariin, jos johonkin saadan sänky mahtumaan, ja siirtyy vasta sitten kun nukkuu jo yöt jakamaan huoneen isovaikan kanssa! Mutta niin, eilen sitten kostautui tuo ympäriinsä juoksentelu, pitkät päivät sekä huoneen järjestely... enkä päässyt enää illalla ilman apuja sohvalta ylös ja jokaisella askeleella vaan kyyneleet valui! Eli mitä tästä opimme, en siis voi enää juurikaan mitään ylimäärästä tehdä!! :(

Taisi muuten tuo esikoisen koulun aloitus olla meille vanhemmille kovempi paikka kuin itse koululaiselle!

Mutta eipä tässä nyt enempiä taas pysty istuskelemaan, vaan makuuasento kutsuu!! Pitänee yrittää jossain vaiheessa yritää lueskella teidän juttujanne ja paneutua asiaan paremmin...

Niin sitä piti sanomani, että yhtä neuvolassa juoksemista tämä, viime viikolla kävin lääkärillä kontrollissa supisteluista! Eivät olleet vieä ainakaan tuhoja tehneet, mutta pari viikkoa sain taas lisää saikkua! Ensi viikolla onkin sitten omalle terkalle aika ja sitten siitä viikon päästä taas lääkärille kontrolli, jolloin lupasi kirjoittaa loman alkuun saikkua. Eli onpas lääkäri kohtaista tuo saikun kirjoittelu?!?

Kelaa ihmettelen, sieltä tuli 24.8 kirje etä pitää tehdä lisäselvitys... olin merkannut että haluan varhennettuna aloittaa äitiysloman, mutta vahingossa laittanut siihen aloituspäivän kohtaan sen 30pvän mukaisen päivän, eli halusivat vaan varmistaa sitä aloituspäivää... mutta edelleenkään ei ole tullut kuitenkaans itten päätöstä!? Kovasti haluaisin tietää, että tuleeko eka maksu jo syyskuussa vaiko vasta lokakuussa ja paljonkohan ne mahtavat olla....

Hmmm. mutta nyt tosiaan takas makuulle, alkaa taas olemaan selkä yhtä kipeä kuin eilen :(

Miina ja vuokralainen 29+5
 
äiti88 onnittelut naimisiinmenosta :flower: päivitin tietosi listalle.

Hemmi :D ihania nuo työkaverit :D

rautaneito tervetuloa, lisäsin sinut listalle :wave: aina mahtuu uusia porukkaan :)

nännien karaisemisesta ei ole ollut neuvolassa mitään puhetta. Tuskin lähden ihmeempiä asialle tekemään, yksi on kuitenkin tullut ihan kunnialla imetettyä :) Mutta varmaan samaa sarjaa kuin tuo alapään öljyäminen, että ei siitä haittaakaan varmasti ole :)

Nannamamma kävin kanssa pari viikkoa sitten apteekissa, niin minullekin korostettiin, että ei sitten alkoholia tämän kanssa :D Nooh, olin kyllä istumassa siinä tiskin takana, että ehkä maha ei vaan näkynyt :LOL:

Shenda muistaakseni Talviccikin valitteli tuota ylävatsan kipotusta. Sissi ainakin tykkää hieroa kantapäällään sitä kohtaa usein, että jos on vaan iho siitä herkistynyt tai venyy, kun kohtu alkaa painaa :) mainitsin neuvolassakin ja eipä tuo terkkari pitänyt asiaa mitenkään huolestuttavana. Normaalia lienee :)

Miina nuo äitiys- ja vanhempainpäivärahat maksetaan aina jälkikäteen kuukauden erissä. Minulla äitiysloma alkaa kahden viikon päästä :)O), ja ensimmäinen maksuerä tulee tilille syyskuun loppupuolella, en nyt tarkkaa määrää muista. Tuolla

http://asiointi.kela.fi/eprlaskenta_app/PRLaskentaApplication?EJ=VR&lang=fi

voit arvioida sitä suuruutta, jos sinulle maksetaan toteutuneen verotuksen mukaisesti (eli saat tuen palkan mukaan, etkä ole toimittanut erillisiä palkkatietoja esim. kuluvalta vuodelta, joiden mukaisesti se maksettaisiin). Kela ottaa automaattisesti 20%, ellet lasketa uutta verokorttia, tai sitten veroprosentti määräytyy palkan verotusprosentin mukaan (tästä joku varmaan tietää tarkemmin). Etuutta varten voi laskettaa myös uuden veroprosentin, minulla saatiin luvuksi 15%, kun kotihoidontuki ei ole niin päätä huimaava…

Iloista viikonloppua mammat! :)
 
Uusille tervetuloa!!

Äiti 88 Onnea naimisiinmenosta!! :flower:

Muovifroteeta jo hain kangaskaupasta ja sain lisää sukulaiseltakin, joten enköhän yritä sillä pärjätä. Ajattelin laittaa sitä sängyn lisäksi myös vaunukoppaan ja sitten aikanaan mukaan myös hoitolaukkuun, jos jossakin reissussa pitää joskus erilaisilla alustoilla vaippoja vaihdella.

Rautaneito En ole myöskään kuullut nännien karaisusta, mutta mulla on tosiaan viimeisestä normineuvolasta jo 1½ kk aikaa. Katotaan, kun ens viikolla menen, että sanovatko tuosta. Laita mies vaan hommiin :). Meillä se on treenannut huvikseen tuota "lypsyä" jo ihan vapaaehtoisesti aikansa, kun mulla kerrankin elämässä on edes jonkinlaiset tissit :LOL:. Se muutenkin lupas, ettei mun tarvii mitään lypsykoneita ostaa, että kyllä hän homman hoitaa. Sanoin kyllä, että voipi olla hippasen eri kun noitten lehmien lypsy, joten ehkä sitä vois jotain käsikäyttöstä rintapumppua miettiä hankkivansa, jos tarvis on. En tiedä kuitenkaan, että viittinkö etukäteen ostaa, jos ei tarviikkaan. Menköön mies sitten "lypsykoneostoksille".

Nannamamma Repesin!! Ihan varmaan sulle tulee tässä tilassa mieleen vedellä lääkkeitä sidukan kera :D.

Ja Kenzielle jaksuja! :hug: Muista ainakin syödä ja juoda tarpeeksi vaikka väkisin, huolimatta siitä että stressi verottaakin voimia.

Joanmi + matkustaja 30+4
 
Heipparallaa ja tervetuloa uusille :wave:

Toivottavasti ette ihan kaikki siirry sinne facebookin puolelle kokonaan ;)

( . ) Nyt on luvassa ihan vain omanapaista selvitystä. Tänään oli vuorossa äitiyspolikäynti verensokereiden vuoksi. Pissanäyte oli puhdas, verenpaineet 123/80 ja painoa tullut reilussa viikossa 200 gr. Painoarvioksi annettiin 2,1 kg ja tällä kasvukäyrällä olisi täysiaikaisena yli 4 kg. Keskivartalon ympärys oli lääkärin mukaan tyypillinen sokerivauvan, eli viikoissa edellä muita mittoja, muistaakseni näin näytöltä että vastasi 32+6, kun nyt mennään 31+2. Reisiluun mitta oli 30 + jotakin. Lapsiveden määrä normaali, syke ja liikkeet ok, raivotarjonta II. Kohdunsuu oli pehmeä, 2 cm.
Itku siinä sitten meinasi päästä kun sekä diabeteshoitaja että lääkäri olivat sitä mieltä, että aloitetaan sekä lyhyt- että pitkäkestoinen insuliini, pistoksia 4-5 krt/pv ja verensokerimittaukset kotiseurannalla 6 krt/pv :( Jotenkin tuli niin hirveästi sitä tietoa ja piikityksen opastusta lyhyessä ajassa, että meinasi pää mennä lopullisesti sekaisin. Muutenkin olen huonomuistinen ihminen ja aina raskausaikoina se korostuu :ashamed: No, onneksi on tuo hoitajan puhelinnumero mihin voi soittaa jos tulee tenkkapoo. Tietysti sitä tekee mitä tahansa, jotta vauva ei kasvaisi liian isoksi ja toisaalta että sillä ei olisi vaaraa joutua keskolaan. Nyt vaan on harmitus pinnassa, vaikkei tämän diabeteksen puhkeamiseen itse pysty täysin vaikuttamaan kun on sukurasitetta. Toivottavasti lääkitys tepsii...
Täytyy lähteä sulattelemaan tätä päivän antia teekupposen ääreen. Onneksi on sentään jo valmiiksi sairaslomalla, ei tästä insuliinirulianssista olisi tainnut työn ohessa oikein mitään tulla.

Mukavaa viikonloppua,

sekavassa mielentilassa oleva kolmenmutsi ja isovatsainen tiitiäinen 31 + 2
 
Branwen juu näin olen ymmärtänyt, että kuukausi kerrallaan maksetaan jälkikäteen... minulla pitäisi alkaa 27.8 loma, mutta taitaa olla niin että tuo maksetaan aina kuun 25. päivä, eli taidan juuri pudota välistä ja saada vasta lokakuussa. Vai mitenkä näiden kanssa käytännössä menee??? Olen nyt ollut nii pitkään myöskin sairaslomalla, että kelan rahoilla jo olen ja siksi niiiiin toivoisin että jo ensi kuussa tulisi sitten jo tuo ensimmäinen tuki, koska se on huomattavasti kuitenkin isompi kuin mitä nyt saan ja ehtisi sitten rauhassa vielä ostella kaikki pienet tykötarpeet!
Kiitos muuten muistutuksesta tuon verokortin suhteen!
 
Heippa tännekin taas!

ON ensin; mies lähti eilen kaverilleen määrittämättömäksi ajaksi, joten olen saanut olla yksin koiran kanssa. Siivosin tänään koko kämpän, pesin kaikki ikkunat ja kävin city-kierroksella koiran kanssa (se harvoin pääsee kaupungille mukaan). Sitten käväisin vielä salilla ja nyt ajattelin kävellä koiran kanssa hakemaan leffan ja karkkia illaksi. Sitten soitin vielä ihan julkisen kautta aikaa terapeutille (mulle yksin), mutta pääsen varmaan vasta parin viikon päästä kun siellä on jotain kesälomia yms. Soitan ensi viikolla vielä perheneuvolaan, kun sieltä kuulemma voi saada apua tähän tilanteeseen tuon vauvantulon suhteen. Eli tänään on huomattavasti parempi päivä!
Kiitos kaikille tsempityksistä, kyllä tämä tästä ja olen muistanut syödä ja juoda hyvin vaikka ei aina mieli teekkään!

Miina84, naureskelin itsekin tuossa että yhtä neuvolassa ravaamista tulee olemaan tämä syksy, ja nyt vielä jos tarvin muitakin käyntejä niin huh huh kun on allakka täynnä :D Varasin jo myös tutustumiskäynnin Jorvin synnytysosastolle kun niitä englanninkielisiä on vain kerran kuussa. Ai niin ja sitten vielä ne pirun perhevalmennukset...ei ainakaan käy aika tylsäksi!

HeMmiN ja muut pääkaupunkiseutulaiset, mulla alkaa tosiaan ens viikolla taas työt, eli päivisin en ainakaan pääse treffailemaan :( Mutta onneksi äippäloma alkaa sitte kuukauden päästä niin sitte ainakin!

Tuota muovifroteeta pitää itsekin hankkia, eipä ole tuollainenkaan tullut edes mieleen! Äh mitähän kaikkea meiltä puuttuu kun kaikkea oikeasti tarvisi?!?! Ja jos sellaisia kertakäyttösuojia on niin nehän olisi loistavia, mä nimittäin mietin nyt jo että en viimeisen kuukauden aikana voi kotoa lähteä kun pelottaa että lapsivedet menee jossain kaupassa tai junassa. Ehkä mä verhoudun siihen suojamuoviin kokonaan niin sitten kelpaa liikkua rennosti :D Vaikka luin kyllä että itse asiassa aika pieni oli se prosenttiosuus synnyttäjistä joilla synnytys edes alkaa lapsiveden menolla.....se on kai vaan leffoista jäänyt mieleen, että hirveä tulva odotettavissa pahimmassa paikassa :D

Kenzie 30+1
 
Pikaisesti vain..

Kolmenmutsille jaksuja ja tsemppiä raskausdiabeteksen kanssa! :hug: Eiköhän ne insuliinin pistämiset ala sujumaan ja hoitotasapaino löydy kuitenkin, toivotaan näin! Onhan se ylimääräinen stressi. Itsellä stressasi jo pelkkä sokereiden mittaus ja ruokavalion kanssa säätäminen.

Branwen ja Miina äippärahat maksetaan aina jäkikäteen tilille. Ensimmäinen maksuerä on 30 päivää ja siitä eteenpäin aina 25 päivän erissä. Että maksupäivä vaihtelee, ei ole kaikilla sama. Kotihoidontukihan maksetaan aina tiettynä päivänä kaikille, eikö? Ensimmäiset äippärahat siis kuukauden kuluttua siitä, kun on aloittanut äitiyslomansa. Mulla alkaa ens maanantaina, 15.8 (tai siis aloitan omasta valinnasta varhennettuna), ja ekat rahat tulee tilille 16.9 =) Ja veroprosentin kanssa kävi kyllä niin hassusti omalla kohdalla kun olen tosiaan opiskelija ja vain keikkatöitä tehnyt, lukuunottamatta kesää, niin veroprosentti nousi 10-yksiköllä! Ryöstöä! Mutta jäi siis kuitenkin alle 20%, että kannatti toimittaa muutosverokortti.
 
"Äitiysraha maksetaan jälkikäteen 25 päivän maksuerissä. Ensimmäinen maksuerä on kuitenkin 30 päivää. Isyysraha maksetaan jälkikäteen yhdeltä tai useammalta isyysvapaajaksolta kerrallaan." (Kelan sivuilta)

Äitiyspäivärahalla ei mun käsityksen mukaan ole mitään "vakiomaksupäivää" vaan se menee aina äitiysloman ajan mukaan noissa jaksoissa. Mulla esikoisesta jäin äitiyslomalle 24.5. ja nuo ensimmäiset rahat sain 28.6 (maksukausi oli 24.05.2010 - 28.06.2010).

Nuo maksupäivät sitten pikkuhiljaa muuttuivat ja loppuvuonna maksupäivänä oli 22. päivä. Tuo maksupäivien vaihteluhan johtuu siitä, että kuukausi ei ole aina juuri tuota 25 kelan arkipäivän jaksoa.
 
Mulla tylsistyttää. Se eilinen kipeä olo on poissa ja seinät kaatuu niskaan. Ulkona ei olla käyty kun satoi vettä. :headwall:

Nyt olisi aurinkoisen näköistä mutta poika nukkuu.

Tuosta tapaamisesta sen verran, että mulle sopii melkein koska vaan, kun olen sairaslomalla äitiyslomaan saakka. Ainoa rajoittava tekijä on aamu-unisuus eli me ei koskaan päästä lähtemään kotoa ennen puolta päivää. Poikakin heräilee siinä 10-11 aikaan isin kanssa ja tämä mamma sitten kampeaa itsensä sängystä vaihtelevasti 11-14 välillä. :whistle:
 
kiitokset onnitteluista:D

MIINA84: mä aloitin 8.8 äippäloman tuolla 50pvä ennen alkavalla ja eka maksu tulee 9.9 eli tasan kk:si siitä kun jää äippikselle! ja sain päätöksen vasta tänään! ja jokaisella on oma henkkoht maksupvä!

KOLMENMUTSI: voi harmi... mäkin joudun aina tohon testiin ku on ollu vähä isoi muksui, ei oo kyllä sit ollut mitään.. kuopus oli 4700g mutta positiivistä on se että odotusta on onneksi edessä vähemmän kuin takana:)

SELLO: mä oon kyllä kaukana mutta tulossa ens tai seuraavil viikoil ihan siihen viereen joten mäkin tulisin kahveileen mielelläni!!! esim mulle sopis toi vika viikonloppu jos jollekki sillon kävis? onk se nyssi 26-28.9...
-äiti88 ja kolmonen 32+2-
 
Moikka! Tulin vaan pikaisesti kysymään viisaammilta neuvoa....Mä olen ollu muutaman päivän ihan sairaalloisen väsynyt. Tänään olen koko päivän pötköttänyt sohvalla ja nukkunut vähän väliä. Pari vkoa sitten neuvolassa Hb oli 115 ja sanottiin ettei ole vielä liian matala. Rautaa en siis syö. Raskausajan vitamiinia ja siinä näyttää olevan mukana vähän rautaa.Yleensä verenpaineet on aina ollueet vähän koholla paitsi raskaana ollessani. Nyt näyttää olevan 98/62. Voikohan tuokin väsyttää? Vauva ainakin on erittäin vilkas mun väsystä huolimatta:) Menee hermot kun mitään en jaksaisi tehdä vaikka haluaisinkin. T:Osmiina ja Osteri-Ossi 30+2
 
Suuri kiitos kaikille, jotka väänsitte rautalangasta tuon kelan maksupäivän meikäläiselle!! Moneen kertaan käyny Kelan sivuilla lukemassa sen ja siltikin ei menny jakeluun... Jotenkin tuo lukemisen ja kuullun ymmärtäminen tuntuu takkuavan tässä vaiheessa!!:LOL: Enkä millään pysty muistamaan esikoisen ajoilta tollasia myöskään!!
Mutta hyvä sitten, voin lakata murehtimasta!! Ja laskea vihdoin sen varaan, että jo ensi kuussa helpottaa rahallisesti!!
Suuri kiitos viikonloppun ilostuttamisesta!!=)
 
Äitiyspakkaus löytyi! Oli eilen ollut sokea myyjä, siinä se paketti oli nököttänyt koko ajan ihan sen silmien edessä :D Paljon oli vaatteita! Varmasti tulee lähes kaikkea käytettyä (kestovaipat voisin kyllä pistää eteenpäin, sillä tiedän että mun hermot ei kestovaippailuun riitä). Oli siellä muutama melko poikavoittoinen body/housut-yhdistelmä mutta voihan niitä sitten kotioloissa käyttää jos ei muuten.
 
osmiina kumma, jos olivat sitä mieltä, että ei tarvii aloittaa rautaa, kun tuo 115 on alle viitearvon?? se on muistaakseni naisilla 117-155 (en ole ihan varma).. Tosin en tiedä onko raskausajalle eri arvot... Voithan sä ainakin kokeilla sitä rautaa.. :)
 

Raskaana olevat ja imettävät

Raskauden aikana monien vitamiinien ja kivennäisaineiden tarve lisääntyy. Raskausajan rautatasapaino edellyttää noin 500 mg:n rautavarastoja raskauden alussa. Lisääntynyttä raudan tarvetta raskauden ensimmäisen kolmanneksen jälkeen on vaikea tyydyttää ilman rautavalmisteita (Suomalaiset ravitsemussuositukset 2005). Lisäraudan tarve on tuolloin noin 50 - 100 mg vuorokaudessa 21. raskausviikolta lähtien (Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin suositus 2004).


Rautainfo - Raskaana olevat ja imett

Eli hyvin voit mun mielestä jatkaa raskausvitamiinii, kun niissähän on vaan joku 10-20mg rautaa riippuen vitamiinista :)
 
Kiitos Nannamamma. Huomenna siis apteekkiin jos sitä alkais piristymään:)) Ihme tosiaan etteivät ole neuvolassa opastaneet...Tosin mulla on ollu pari kertaa sijainen. Ei siitä raudasta nyt ainakaan haittaa luulis olevan.....Paitsi mahavaivat.
 
osmiina: juu meillä ei katota niinkään viitearvoa neuvolassa vaan sitä mikä oli lähtölukema... esim mulla aluks 140 ja nyt 119 ni aloitin raudan syönnin ja kyllä syön samalla raskaus ja imetys ajan monivitamiinia sekä d vitamiinia:)
 
Nyt mua alkoi stressaamaan jos Hb on ollut kauan liian matalalla,onko siitä vauvalle jotain haittaa? Ei mulla oo ollu mitään huimausta mutta kamala väsymys,hengästyttää ja sydän hakkaa välillä niin että luulen sen paukahtavan suusta ulos.....Tekis mieli lähteä tältä istumalta apteekkiin..Ehkä mä kuitenkin kestän huomiseen:9
 
kolmenmutsi: Jännää miten nuo vaihtelee. Mulle ei ole annettu ateriainsuliineja, vaan viimeisin lääkäri sanoi vaaan, että hiilarit pois. Mä olen itse vaan nin kypsä tähän karppaukseen --> haluan taas normaali ihmiseksi, joka saa syödä ruisleipää, hedelmiä jne. Tää on ollut mulla jo niin monta viikkoa, että kymmenen viikkoa lisää tuntuu tappotuomiolta.

Ajattelin, että lisään vaan hiilareita ja sittenpähän arvot on yli .. joskos ne siitä sitten heräisi.

Jossain netissä luki, että joka kerta rd on aina pahempi --> en halua kokea tätä pahempaa enää, joten TODELLAKIN tämä on viimeinen lapsi.
 
Pikaisesti Moi! :)

Tervetuloa uusille!

Liittyisin mielelläni FB-Ryhmään ja PK/Espoo-tapaamisiin syyskuun puolella ja myöhemmin. Vielä asustellaan eri paikkakunnalla mutta sinne kun päästään asettumaan niin seura on varmasti paikallaan.

Leppoisaa viikonloppua kaikille masumammoille

Kerätär ja vauva 33+0

p.S. Onnittelut Terhille pojasta, voikaa hyvin :flower:
 

Yhteistyössä