~ Lokakuun lapsoset elokuussa ~

Apua, kun minusta tuntuu että kaikilla on kaikki valmiina vauvalle täällä! Ja mä vasta haaveilen että joko sitä alkas ostelemaan niitä vaatteita tosissaan sille. :/ iskeeköhän mulle vielä paniikki?
Vissiin siellä naamakirjan puolella on kovemmin tätä keskustelua kuin täällä? Minäkin sitten taian sinne suunnistaa. :)

Koiksa kyseli Oulun seudun mammoista, täällä ainaki yks vielä menossa mukana. :D ja muuten, se päätös äippäpaketistakin tuli mulle tällä viikolla, nyt vaan ootellessa itse pakettia.

Olen nyt pari viikkoa ollut saikulla aika tympeen elämäntilanteen vuoksi, ja supistellut kovasti töissä. Lääkäri kirjoitti ensin pari viikkoa ja sano että kipeetkään supistukset ei haittaa työntekoa niin kauan kun lapsivettä ei tule. No itkuhan siinä meinas päästä, varsinkin kun työ ei helpoimmasta päästä ole (päivystyspoliklinikalla). Sain sitten sen viikon jälkeen vielä kaksi viikkoa lisää, ja sitten kuulemma mennä taas kokeilemaan työntekoa... noh, tuleehan tuossa onneksi syyslomakin väliin. Kohdunsuulla tilanne oli ihan hyvä kuitenkin, että ei sinänsä tässä mitään hätää ole asioitten suhteen. Vauva on jo kaivautunut melko lähtökuoppiin, kovasti tuo pää painaa lantion seudussa.
Piti käydä jalkahoidossa tänään kun ei enää yllä lakkaamaan varpaankynsiäkään, saati sitten leikkaamaan :D

Josko sitä levähtäis vähän, koko ajan tahtomattaankin puhaltaa menemään sata lasissa vaikka saikulla on. :)

- Liisikki ja pikkunen 31+1
 
Viimeksi muokattu:
Apua, kun minusta tuntuu että kaikilla on kaikki valmiina vauvalle täällä! Ja mä vasta haaveilen että joko sitä alkas ostelemaan niitä vaatteita tosissaan sille. :/ iskeeköhän mulle vielä paniikki?

- Liisikki ja pikkunen 31+1
:wave: Mullakaan ei ole juuri mitään ostettuna. turvakaukalo (kun kaveri myi käytettynä), sitteri (senkin kaveri toi vaihtokauppana), siinäpä ne taitaa olla :D
 
RR mukavaa etelänreissua! :)

Kenzie mä oon kans ihmetellyt tota, kuinka kauheen moni on valmis käyttämään lasta riidoissa tollain kiristysvälineenä. Kuitenkaan ei ihan hirveesti päättelykykyä vaadi, et osaa laskea miten paljon se vaikuttaa siihen lapseen... :confused:

Pitääkö se toimittaa vielä erikseen tonne Kelaan se uus verokortti vai lähettääkö ne sen tiedon suoraan kelaan? Kait vissiin tarvii ite käydä viemässä tai ainakin kysymässä et ootteko saaneet... :)

Pakko hehkuttaa mun viimeyön 6,5h pituisia unia! :heart: Aivan mahtavaa saada nukutuks niin pitkään heräämättä kertaakaan, kun normiyöt on menneet suunnilleen 2-3 tunnin pätkissä ja siinä välissä on sitten tullut tehtyä millon mitäkin, kun ei vaan meinaa uni palata. Pikkasen vetää epätoivoseks, kun kokeilee vaikka mitä luonnonkikkoja (siis liikunta, lämmin maito yms.) unen saamiseks, mutta se ei vaan tule. Tai jos tulee, niin lähtee yhtä vauhdikkaasti. :headwall: :kieh: Mut edelleen onni onnettomuudessa, että oon lomalla. Ei tarvi yrittää jollain muutaman tunnin yöunilla pärjätä töissä tai muualla. Tosiaan sympatiat kaikille muillekin univaikeuksista kärsiville! :hug:

Mukavaa viikonloppua kaikille mammoille! :)

pipituuna & pikku-ukko 34+1
 
LIISIKKI: Mäkin olen huomannut että monella on jo vauvalle kaikki valmiina. Sänky kasattuna ja pedattuna ja vaatteet pestyinä.....Sairaalakassitkin on jo monella pakattuna. Mä en oo pessyt enkä kasannut vielä mitään vaikka aikaa olis näin sairauslomalla:ashamed:
Mulla on kyllä kaikki tarpeellinen varastossa. Vaatteitakaan en ole hommannut,paitsi äippäpakkauksen. En varmasti niitä ostakaan kun aikaisemminkin niitä on kertynyt sitten vähän liikaakin sukulaisten mukana:) Mä en ota mitään paineita. Pikkuhiljaa aloittelen ens kuussa valmistelemaan. Jos tässä nyt ennen aikoja joutuis synnyttämään niin mies ja anoppi kyllä osais pyykkiä pestä ja sängyn kasata. Mies kyllä osaa tuoda sairaalaan myös tarpeelliset asiat....Sitten kun olen sata kertaa kertonut mistä kaikki löytyy:)
Eilen oli vauvalla hiljainen päivä. Koitin aikani herätellä,tönin ja söin suklaata.Eikä tuntunut potkun potkua.! Aloin jo hermostua ja mieskin oli sitä mieltä että mennään näytille kun itkin jo hysteerisesti. Yhtäkkiä ne sitten taas alkoi,kunnon jamit:) Tänään olin neuvolassa ja kaikki oli hyvin. Meinasivat että voi johtua siitä kun oli kamala päänsärkykohtaus ja otin siihen panadolia kolmesti päivässä. Oli sitten väsyttänyt vauvankin. Että sellasta taas tällä kertaa. Hyviä vointeja kaikille mammoille:)
Osmiina ja Osteri-Ossi 31+2
 
Liisikki: Mulla kans viime viikolla tuli kirje, että paketti tulee postissa kahden viikon sisällä, eli ens viikolla!

Eipä täälläkään juuri mitään ole valmiina.. Edelleenki kaukalo ja vaatteita, mut vaatteet pesen sit ku äippäpakkauski on saapunu ja lajittelen sit lipastoon. Sänky saatiin serkulta, mut on osina parvekkeella, ku saan kaverilta kehtoa lainaanon alkuun vähän pienempi). Vaunutki on edelleen vissiin tulossa toiselta kaverilta. Kävin tänään baby stylessa kattelemassa mitä muuta sitä tarviis, ku vein koiran pissanäytettä (ovat samassa rakennuksessa), mut tän hetkisen huonon rahatilanteen takia en voinu mitään ostaa. Sairaala kassille en ole suonut ajatustakaan, ainut mitä vähän miettiny, on vaatteet vauvalle, mut vasta miettiny.

Tekkiin äsken toista kertaa elämässä kasvissose keittoa ja jösses että oli hyvää ja mahakaveriki tais tykätä ku nyt joraa niin vimmatusti!
 
RR
Piti ihan Kelan sivuilta etsiä tietoa tuosta verotuksesta ja jos käyttää palkkaa varten laskettua verokorttia, niin minimiverotus on 20%, mutta jos laskettaa verotoimistolla uuden verokortin etuutta varten, niin se voi olla alle tuon 20% :) Eli kunhan multa lakkaa firmasta tulemasta tuo äippäraha, niin soitan verotoimistoon ja lasketan uuden vanhempainrahaa varten. Jääpähän enemmän heti käteen rahaa.

Etelänreissu on vielä suunnitteluasteella. Voidaan aikaisintaan lähteä ensi torstaina, kun on muita juttua ennen sitä ja katsellaan tuleeko noi hinnat vieläkin alaspäin. Pääsis 120€ Kosille, pelkät lennot, mutta katsoin, että hotellin saa viikoksi kahdelle 200€, joten ei paha ;)
Turkin Kusadasi kiinnostaisi myös Egeanmeren rannalla, sinne ois vaan 239€ ja siitä pääsisi päiväksi Samoksellekin. Hmmm... Valinnanvaikeutta :LOL:

RR ja Viljami 33+2
 
RR Munkaan mielestä tuo ei kuulosta yhtään hyvälle... Ei sun matkalaukkuun sattuis mahtumaan yhtä ylimäärästä mammaa? ;)

Minä oon saanu sen verta aikaseksi, että vaatteet oon saanu lajiteltua koon mukaan. Pitäis vielä pestä. Pinnis ja turvakaukalo tuotiin viime viikonloppuna maalta, niillekin pitäis kai jotain tehä. Mutta hoitopöydän kasasin tänään! Sairaalakassia en ole edes jaksanut miettiä, josko sitten syyskuussa vasta... Minä valmistelen pikkuhiljaa, en jaksa vielä stressiä ottaa, pääasia että kaikki on valmista kun pikkukaveri syntyy, enkä usko että se vielä tuolta ulos halajaa, joten aikaa on :)
 
Neuvolakuulumiset
pissa ok
-sydänäänet 144
-verenpaine 110/81
-Raivotarjonnassa
-Painoa oli tullu +800g/vko (tuntuu paljolta, mutta olin nyt eri puntarilla kuin parilla edellisellä kerralla?) Mutta nyt olisi lähtöpainoon tullu 3kg
-Myös kohdunkorkeus mitta oli pompsahtanut 27 eli alakäyrältä keskikäyrälle. (joko kasvuspurtti, tai eri mittaajasta johtuva pomppaus?)

Juteltiin paljon sairaalassa olo ajasta, ja arjesta kotiin päästyä! Täällä ei ole varsinaisesta synnytysvalmennusta, vaan netistä voi lukea... kävin kattomassa, niin siellä oli pelkkää pas**n jauhantaa ja sairaalan kiertokäyntikin on kuulemmakestoltaan 15min. ja tarkoitettu lähinnä ensisynnyttäjille! me kyllä mennään sinne sairaalaan silti tutustumaan, onhan kuitenkin edellisestä synnytyksestä seitsemän vuotta ja sairaalan synntysosasto on kuulemma totaalisesti saneerattu tässä välissä!

Täällä myös yksi mamma, jolla ei ole edelleenkään mitään valmiina! sain noottia terkkarilta neuvolassa, että pitäs pikkuhiljaa muka alkaa laittaa... saatoin hiukan hermostua!! kotona on edelleenkin vaan sitteri ja kaukalo :) huomenna saadaan vaatteet ja käyn ne sit läpi, tuossa jahka jaksa ;) kaiken lopun ajattelin jättää ensi kuun lopulle, jolloin saan ekan äippärahan, koska silloin on oikeastaan vasta enemmän rahaakin tehdä lopulliset tarpeelliset ostokset! Sairaalakassia varten tein listan, et jos tulee äkkilähtö niin heitän sit ne kamat vaan kassiin ja osaa se mieskin sen perusteella ne tuoda myöhemmin!

Sain vihdoin päätöksen tosiaan äippärahoista! Aloitan varhennettuna jo 27.8 eli ens viikolla, koska oon ollu nyt niin kauan saikulla et oon jääny jo Kelan rahoille. Niillä ei juhlita, niin päädyttiin että aloitan varhennettuna et kerkeen saada tuon ensimmäisen rahan ennen vauvan syntymää ja voidaan sitten viime hetket huokasta raha-asioiden kanssa!

Koulu alkoi esikoisella ja ihan orpo olo :( lisäksi mies aloitti työt kesäloman jälkeen ja myös se masentaa, miehen työaikojen vuoksi! Tähän päälle vielä nyt vasta kuvioihin tulleet hormooniheittely raivarit, lyhyt pinna, selkäkivut, supistelut, kotona jumissa olo, niin soppa onkin valmis... ja enään ei ole kukaan edes kesälomilla kavereista, joten edes sieltä suunnalta ei ole helpotusta luvassa! Haluan helteet ja kesän takas!!!! No onneksi yksi edes on vielä hoitovapaalla, joten josko sieltä saisi jotain seuraa edes silloin tällöin :)

No mutta, mukavaa viikonloppua kaikille....
Miina ja vuokralainen 30+5
 
Hei vaan :wave:

Nopsaa kommentoimaan tuota talvivaate asiaa. Olen ollut aina tyytväinen Reimaan. Kevättalvella ostin Name Itin toppatakit molemmille ja halpis (20-30e) toppahousut muistaakseni KappAhlista. Takit ihan superhyvät, mut valitettavasti housut jo melkein polvista puhki. Eli uudet housut täytyy talveksi ostaa. Laadusta kannattaa kyllä hiukka enemmän maksaa :)
 
minäkin olen ollu tähän asti reimaan tosi tyytyväinen mutta nyt viime talvena pojalta 7v meni vajaassa talvessa uudet reimatec housut polvista puhki!!!! ÄRSYTTÄÄÄÄ

neuvolassa kävin minäkin tänään, kaikki ok. Seuraava käytnti 2 vkon päässä ja 3 vkon päähän sain lääkärille ajan, myös sen painoarvion =) Saas nähdä mitä kokoa on tuolloin. Sf-mitta oli nyt 33 ja neukkutäti oli sitä mieltä että n 4 kilonen tulossa. Ei muhun mahdu niin suurta!!

Vauvan peppu on mun kylkiluissa ja istuminen on niin hankalaa... aika ylhäällä on vielä, vois pikkuhiljaa laskeutua että mun olo helpottus..
muutamat yöt menee välillä valvoessa kun tää on ihan mahdoton liikkumaan etten mä kerta kaikkiaan voi nukkua!!!

donna80 ja "kaisa" 33+5
 
Pitkästä aikaa ehtii ketjua lueskella, niin vierähtipä hetki. Ihanan aktiivisia ootte olleet!

Pinniksestä Meillä edelleen hakematta alunperin äitini kotona ollut pinnasänky vm. 50-luku ja se on kaiken lisäksi rikki. Korjaamaankin pitäis siis ehtiä. Mulla ja sisaruksilla se on toiminut vauvavaiheessa niin, että sen alimman pohjan päällä on ollu äippäpakkauslaatikko, jonka päällä toinen vaneri. (Löytyy kuulemma tallessa vanhempieni varastosta tämäkin patenttiratkaisu :)). Katsotaan, josko rakas mieheni saisi siihen kehitettyä jonkun uuden korokepohja- tai laitaratkaisun.

Maidonkerääjää ystäväni suositteli hankkimaan. Ja näköjään voisi noihin rintakumeihinkin investoida. Sitten paljastan tyhmyyteni... Onko noi rintakumit siis nännien suojaksi, imuotteen tehostamiseksi vai onko niitten idea mikä :confused:

Hiki on täälläkin. Yleensä olen totaalinen vilukissa, mutta nykyään hikoilen öisin ja tänään koululaisten kanssa kirkkokäynnillä sai jokaisessa penkistänousussa repiä liimaantunutta hametta irti reisistä ja takalistosta.

Neuvolakuulumisia Mullakin alkaa nyt parin viikon välein käynnit. Eilisessä neuvolassa
RR: 105/75
Painonnousu: 500g/ vko (nyt yht. 8 kg raskauden alusta, tosin kotivaaka näyttää vähemmän)
Hb: 124 (edelleen ilman lisärautaa)
Sf: 28 (yläkäyrältä lähtenyt laskemaan kohti keskikäyrää)
Mahanympärys 93 cm
Syke: 135
Pissa puhdas
Liikkeet: ++
Raivotarjonnassa majaili, mutta oli vielä ylhäällä eli pää ei ollut laskeutunut/ kiinnittynyt.

Mies on vissiin viime aikoina alkanut oikeasti tajuamaan, että kohta meillä oikeasti on vauva talossa. Ennen se ei ole kummemmin koko asiaa edes miettinyt. Katseli eilen juuri, että mihin noita vauvan kamppeita sais järjestettyä ja pohti kaappiratkaisuja sitä varten. Tai sitten sitä vaan potuttaa, että ne kamat lojuu yhdessä huoneessa äippäpakkauslaatikon ympärillä kasassa. Äsken se aloitti myös terassin kattamisurakan. Runkoa tuossa jo on noussutkin tämän illan aikana. Laitetaan valokate siihen päälle ja mahd. myöhemmin lasitusta joko osittain tai kokonaan. Pääsee vauva sitten ulos sateelta suojaan unille :). Miehet näköjään valmistautuu miesten tavalla :)

Joanmi + Potkiainen 31+4
 
Huomenet!

Heti vähän omaa napaa eli tänä aamuna sai eka kerran iloita normaalista sokeriarvosta nukutun yön jälkeen =) Insuliini alkaa purra. Mutta ei niin hyvää ettei jotakin huonoa. Tässä alkaa kuulostaa jo ihan mummovainaalta joka loppuajat vain valitteli kaikkia vaivojaan, mutta nyt alkaa olla tuo turvotus ja sen mukanaan tuoma kanavaoireyhtymä ranteissa ja käsissä taas kukkeimmillaan :mad: Kädet puutuu, sormia kihelmöi ja ihan kipua tuntuu kun yrittää ommella tms. Muistuu niin elävästi mieleen kun tämän saman vaivan kanssa asenneltiin noita lattialaminaatteja kuopusta odottaessani...PRKLE! Sain juuri ommeltua pojan nimilaput joukkuepaitoihin, kun sieltä tulikin ilmoitus että saavatkin uudet paidat...joten ei muuta kuin purkuhommiin ja taas käsin ompelemaan uudestaan laput toisiin paitoihin. Alkoi niin ketuttamaan että päätin tilata ompelukoneen kun meidän taloudessa ei sellaista ole tähän mennessä ollut.

Facebook-ryhmästä, mitenkäs on, oletteko kaikki siellä omilla nimillä ja kasvoillanne vai sallitaanko nimimerkin takana kirjoittelu sielläkin? Sen verran tuo ryhmä kuitenkin kiinnostaisi, että mikäli sinne voi liittyä perustamalla itselleen uuden nimimerkkiprofiilin niin voisin tulla myös ryhmään mukaan sen suojissa. Mahtaisiko onnistua? Ellei niin sitten pysyttelen turvallisesti täällä kaksplus-sivustolla ;)

Kivaa viikonloppua kaikille,

kolmenmutsi ja tiitiäinen 32 + 3
 
Heippahei piiitkästä aikaa! :)

En oo taas hetkeen kirjotellu täälläkään. On ollu ihan kauheita työvuoroja töissä, eikä niitten jälkeen kauheasti jaksa koneella roikkua. No enää 7 työpäivää jäljellä, tasan viikon päästä siis viimeinen työvuoro, joten pitkä putki onkin taas kuitenkin eessä. Noo, se tietää vaan lisää tuloja tähän puolelle vuodelle ja parempaa äippärahaa ;)

RR: Voih, ulkomaanmatka kuullostaa niin IHANALTA! :D Olis kyllä mahtavaa päästä. Nautihan kunnolla siellä lämmöstä ja rentoutumisesta ennen synnytystä ja vauva-arkea ;)

Täällä on tiistaina edessä taas neuvola. Jännä nähä paljon on nyt taas paino noussu... :D TÄällä nytkin vedän aamupalaks jätskiä. No muttaku tekee niiiiin mieli! :D Täällä on 36 viikolla vielä yks lääkärineuvola sitten, ja siellä ultrataan. Jes! :) Onneksi tuli paikkakunnan vaihdos, kun Seinäjoella ei ees olis ollu enää automaattisesti ultrausta! :D Pääsee siis vielä näkemään vauvaa ja saamaan jotain painoarviota. Vähän kyllä jännittää et minkäkokonen tää jo on, kun ei oo siittä mitään tietoa.

Mulla ei oo oikeen mitään vieläkään valmiina vauvalle. Vaatteita nyt on jonkun verran täällä, jotka oottaa pesemistä. Mutta kaikki isommat tavarat mitä oon hankkinu niin oon vielä porukoilla. Jotenkin ei oo niitten kanssa vaan halunnu hätäillä, ehtii ne kai äitiyslomalla vielä laittaa... :D Tosi paljon olis kuitenkin vielä ostettavaakin. Äiti lupas lähtee mun kans sitten ekan äippälomapäivän kunniaksi ostoksille sitten elokuun lopussa. Jee! :D

Unet on täälläkin tosi katkonaisia. Heräilen tunnin-parin välein ja välilä ton tosi vaikee saada uudestaan unta. Vessassa ja juomassa tosiaan saa rampat ainakin sen 3 tai 4 kertaa yössä. Eilen kuitenkin menin nukkuu joskus kympiltä ja tänään heräsin yhdeksältä vikan kerran. (ja tosiaan siinä välissä oli ainakin joku kuus heräämiskertaa...) :D Mutta nyt tuntuu olo ihanan virkeeltä. Hyvä vaan, iltavuoro vielä odottaa!

Töissä ne on ihmetelly mun vointia. Kuulemma siellä liikun vielä niin ketterästi, ettei tietookaan et olisin jo näin pitkällä :D Ja siis täytyy kyllä sanoa että oon jaksanu ihan mielettömän hyvin! Nyt on alkanu tuntuu jaloissa ja mahassa jos kauheen pitkään seisoo paikallaan. Välillä kun käy vähä istumassa niin taas jaksaa. :)

Olin jo yhessä synnytysvalmennuksessa. TÄällä ekalla kerralla oli jotain vanhemmuudesta ja parisuhteesta. Olin sillon töissä enkä päässy menee, enkä kyllä olis varmaan mennytkään. Eipä niin kiinnosta noita parisuhde juttuja kuunnella, kun ei itellä semmosta nyt ole :D Toka kerta oli synnytystjuttuja, siellä olin. Katottiin synnytysvideoo ja käytiin läpi synnytystä ja puudutuksia jne. Siellä oikeesti iski vasta semmonen paniikki, että hitto kun se on itelläkin ihan pian eessä. :D Nyt torstaina olis taas ollu aiheina hengitysjutut ja fysioterapia-hommat, mutta olin sillonkin illassa. Ens viikolla on vika kerta ja aiheena imetysjutut. Sillon pääsenkin taas menemään :) Kaikki muut siellä olikin pariskuntia ja minä yksin yksin, joten vähän tuntui kyllä yksinäiseltä :D

Nyt suihkuun ja valmistautuu töihin lähtöön.

-Cinderella ja "Nuutti" 33+4 :heart:
 
Joanmi meillä on ihan sama juttu, että mies intoutui rakentaan terassille valokatteen, kun olin esitellyt, miten vauvoja voisi nukuttaa vaunuissa takapihalla :D Ja meillä myöskin se on miehen oma tapa valmistautua tulevaan, muihin hömpötyksiin kuten vaatteisiin tai sittereihin ei tunnu olevan kiinnostusta... Eli minä oon saanu valkata mieleiset vaatteet, sängyt, lakanat, tutit sun muut, ja mies on keskittyny auton, turvakaukaloiden, tuplavaunujen ja nyt sitten terassin katoksen teknisiin ominaisuuksiin. Ja se on ihan hyvä juttu, mies selvästi runtee itsensä tosi tärkeäksi kun näin huolehtii vauvojen turvallisuudesta!

ON Käytiin eilen äitipolilla jälleen, kohdunkaulan tilanne lähes ennallaan, eli ei ns. mikään paras mahdollinen, mutta 32 viikon raja on nyt ylitetty, mikä on tosi hyvä! Eli jatkan edelleen vuodelepoa, osastolle en joutunut. Lääkäri lupasi, että kun 2 viikkoa vielä päästäis, niin sitten saan nousta jo jaloille, ja hänen puolestaan vauvat voivat syntyä kun haluavat. Huhui! Saatan siis 2 viikon päästä alkaa synnyttään yhtäkkiä! Tai no mistäs sen tietää, ei se kohdunsuu siitä välttämättä enempää avaudu tai synnytys käynnisty... mutta kuitenkin!

Polilla oli lääkäri- ja sh-opiskelijoita, ja minuakin oli neljä ihmistä tutkimassa. Olivat tosi kiinnostuneita :) Eikä se minua haitannut. Vaavit innoissaan esittelivät liikkeitään ja potkivat toisiaan :D Painoivat jo yli 1500 g molemmat, takkoja lukuja en tiedä, koska kukaan ei kirjoittanut niitä mun äitiyskorttiin. Siinä on pelkkä päivämäärä ja sitten rivin lopussa vain polin leima, höh! Ehkä tiedot unohtui merkata kun oli niitä opiskelijoita siinä?

Meillä edelleen painitaan kummiongelman kanssa... Molemmille vauvoille tulossa 3 kummia, kaikki meidän sisaruksia ja niiden puolisoita. Nyt vain yksi pariskunta eron partaalla, että ei oikein tiedetä, pitäskö pyytää nyt sitten vain sitä osapuolta, joka on sukua, vai kuitenkin molempia... Kun ei tiedä, miten niiden parisuhteen käy, eroavatko vai eivät. Haluaisin kyllä pyytää molempia, koska toinenkin osapuoli on meille tärkeä ystävä. Mutta voi tuntua hänestä hankalalta, jos ero tuleekin... Pitänee varmaan vain mennä ja kysyä, mitä mieltä hän on.

Huhhuh kun hankalaa kirjottaa kyljellään maaten... :D

Ituo 32+0 (minä tein sen!!)
 
Huomenta!

Töitä olisi jäljellä 2,5 viikkona ennen äippälomaa. Tykkään työstäni niin paljon, että on todella iso kynnys jäädä edes saikulle jos tulis tarve! Mutta onneksi vielä olen pystynyt hyvin siellä olemaan jonakin.
Vaikka toisaalta odotankin aikaa, että saisi kotona rauhassa yksin paneutua viimeisiin valmisteluihin vauvaa varten. Moni asia on jo valmiina, mutta vielä pitää pyykkikoneen laulaa useasti ja kasata puhtaat vaunut, jos enää osaan. Vaatteita silitellä ja tuttipullot ja tutit keittää ja muuta pientä ihanaa hommaa tehdä.

Minulla kans menee yöt pätikissä. Pakolliset kaksi vessareissua kuuluu asiaan joka yö, mutta yleensä nukahdan hyvin niiden jälkeen. Usein on myös päiväunet tarpeen töiden jälkeen sekä viikonloppuisin ja unta riittää vielä öihinkin.

Kävely on toisinaan hankalaa, kun turvottaa ja supistelee. Sormukset olen jo poistanut sormista ja eilen illalla kököttelin sohvalla, kun oli jalat sen verran turvonneet ja kipiät, ettei niillä mielellään kävellyt yhtään. Hienostihan se mies passasi ja kantoi limppaaria juotavaksi. Itsellä on vain oppimista siinä, että antaa toisten vähän hyysätä, kun aina teen itse kaikki. Tulee semmonen olo, että jään toisille palveluksia velkaa, vaikka eihän se tässä tilassa taida ihan niin olla.

Mulla on painoa kertynyt tähän mennessä jo 12 kg. Eilen söin suklaarusinoita ja meitin, että harmi kun tämä vauva syntyy, kun sitten pitää olla vähemmillä herkuilla, että saa kaikki kilot kuriin jossain vaiheessa. On se ollut ihanaa kun on saanut karkkihimojen perässä mennä ja jokaiseen pieneen nälkäänkin syödä jotain.
Ei mulla ikinä ylipainoa ole ollut, kun harrastan juoksua ja nämäkin kilot varmasti karisevat siinä treenaillessa! Toukokuussa heti naistenkympille ja siitä sitten muita juoksutavotteita pikkuhiljaa.

Mutta on se elämä tässä vaiheessa niin ihmeellistä ja ihanaa!
Manta ja Vaavi 32+3
 
Tervehdys kaikille tasapuolisesti. Pitkällä aletaan olla, ja kyllä alkaa jo tuntuakin siltä...
Periaatteessa vointi on hyvä, mutta käveleminen on yhä vaikeampaa. Työt loppui nyt, ja viikon loman jälkeen olisi äitysloma käynnissä. Töissä iltapäivät alkoivat olla hankalia, kevyt työ mutta kun sitä kävelyä käytävillä ei meinannut sietää ollenkaan. Painaa niin paljon alas, ja alkaa supistelemaan herkästi iltapäivällä. Kotiin kun on päässyt, on lepo yleensä helpottanut. Tosin viikon loppua kohti aina väsymys pahentunut, ja se nyt taas niitä supistuksia lisännyt. Pari yötä on mennyt heikosti, ei löydy asentoa, ja kipeitä suppareita joihin todella herää|O Viime yö jo parempi.
Onko tämä nyt vain kropan taa ilmoittaa että levätä pitää? Jos jatkuu, soitan lääkäriajan ensi viikolle. Muuten olisi nlalekuri viimeinen päivä.
Yöt muuten menee kuorsatessa, miehen mukaan kuorsaan aiempaa enemmän. Ei kiva. Tuuppii sitten hereille...ei saa nukkua rauhassa:p Vinkkejä sen taltuttamiseen?

Närästys helpotti viimein Renniellä, eipä uskalla olla ilman öisin. Kaikki mahdolliset vaivat tuntuu iskeneen nyt kiusaksi, todella kaukana hehkeästä olotilasta ollaan. Ja se turvotus. Sormet ja varpaat särkee illalla, kun nakit alkaa olla nesteessä. Yritän muistaa juoda paljon, mutten sitten tarpeeksi näemmä kuitenkaan. Ja suolakin on edelleen hyvää. Kuten jäätelö. Ja hyvä ruoka. Jos nyt on painoa tullut 12 kg, sitä tulee tällä tavalla toiset samanlaiset vielä, huoh.

Hankimatta on edelleen pikkusälät, tuttipullot sun muut rasvat ja tietty ne vaipat. Ne me unohdetaan varmaan kokonaan tohkeissamme. Rintapumppua mietin, jospa se käsikäyttöinen välttäisi. Huutonetissä olisi vaikka kuinka paljon niitä, mutta kannattaako sen osto käytettynä? Ja sitten se moraalinen ongelma, ne eivät ole vapaita siitä muovimyrkystä kuten nyt myytävät. Sanokaas jotain?

Kun nyt loma alkoi, pitäisi aloittaa seinien maalaaminen. Vielä ehtisi, haluaisin niin kovin että olisi paikat kunnossa ennen pikkutyypin tuloa. Vaikka hän siitä viis välittää, minä välitän kun täällä sitten enemmän aikaa vietän=)
Voi kyllä olla, ettei anna kroppa myöden suunnitelmille. Muutenkin on sellainen tunne, että tämä tulisi aikaisemmin, mutta kaikenlaista sitä luulee tuntevansa, ja ainakin toiveissa:LOL: Nyt alkaa olla odottavan aika niiiiiin pitkä.

Viime neuvolakäynnillä oli pää jo alhaalla, mutta möyrii niin kovin, aiheuttaen niin outoja muhkuroita vatsaan etten yiedä mikä on missäkin. Tänäkin aamuna oli kolme samankokoista kaalinpäätä vatsan pinnalla, ei mitään saumaa erotella jalkaa tai päätä siitä. Vatsa tuntuu roikkuvan alhaalla, en sitten tiedä olisiko hieman jo laskeutunut.

Kokoarviota ei ole annettu, eikä edelleenkään ole käyntejä kovin usein. Edellisestä kuukausi lekuriaikaan mennessä, en ymmärrä missä vaiheessa ehdn käymään kahden viikon väein, jos nyt jo viikolla.

Sykkeestä, se on heiman matalampi kuin aiemmin, ja oli tädin mitatessa matala hetken. Ei sanonut siihen mitään, kuunteli niin kauan että nousi taas. Luulen silti, että makuuasento vaikutti, omani on edelleen paljon tuotakin matalampi. En siis makoile selälläni.

Nyt tyhjenee pää, kauheasti olen tätä palstaa lukenut, mutta iltaisin ei jaksa kirjoittaa. Jopa sitä villiintyisi nyt kun on enään vain maalaamista...

Pringles ja otus 34+0
 
Päivä vietetty päivystyksessä kun eilen illalla epäilivät mun jalassa laskimotukosta. Onneksi osoittautui kuitenkin vääräksi hälytykseksi, viiden tunnin jonottelun ja tutkimusten jälkeen. Mulla on vaan tuo jalka sen verran turvonnut ja mustelmilla (kaaduin sen päälle viikko sitten), että on tosi kipeä. Panadolilla sitten vaan jatketaan...

Turvotusta on ihan kamalasti. Sormukset eivät enää liiku sormissa, en tiedä pitäisikö ne ottaa pois. Ja jalat polvesta alaspäin ovat myös ihan kamalat :(

Muuten olo on mainio, muksu tosin potkii mua jatkuvasti alas, mikä ei tunnu kivalta ja vahvistaa edelleen mun olotilaa perätilasta. Toivottavasti kääntyisi oikeinpäin niin ei tarvitsisi miettiä käännösyrityksiä tai sektiota. Mulla on takana sekä alatiesynnytys että sektio ja toivon kovasti, ettei sektioon tarvitsisi mennä. Mutta en mä kyllä perätilavauvaa haluaisi (uskalla) synnyttää alateitse...

Ksylofoni 31+0
 
ksylofoni kannattaa varmaan suosiolla ottaa ne sormukset pois nyt, kun vielä mahtuu ottamaan... Ei oo mitenkään erityisen mukava operaatio, kun niitä aletaan jollain leikkaamaan irti. ;)

Kuorsaamiseen on mulla auttanut se, että nukkuu kyljellään. Tosin me ollaan miehen kanssa kumpikin niin hyviä nukkuun, että sais varmaan talon purkaa ympäriltä, ja meikäläiset vaan kääntäis kylkeä ja jatkais unia... Että eipä siinä pieni (tai isokaan) kuorsaaminen haittaakkaan. :LOL:

Mun mieheni alkaa oleen hiukkasen rasittavan innoissaan. :D Joka kerta, kun mua vähänkään supistaa tai ylipäätään ilmaisen mitään "mahatuntemuksia", niin se on suunnilleen heti lähdössä synnyttämään tai sairaalaan tutkittavaksi. Nytkin meinas lähtee viemään mua sairaalaan, kun oon vähän kuumeessa. :headwall: Aika pitkään sain vakuutella, ettei oo yhtään mitään hätää ja menee ohi lepäilemällä, niinkun aina ennenkin on mennyt. Ja lupasin tottakai soitella heti, jos tulee jotain tässä sen työpäivän aikana. Ihanan raivostuttava mies. :kieh: :heart: Saas nähdä miten innostuu, kun on tällä viikolla se synnytystapa-arviokin. :D

Mutta mistä ihmeestä tää jatkuva nälkä oikein tulee? Suunnilleen heti siinä keittiöstä pois kävellessä tulee taas nälkä. Sitten tarvii se pari tuntia kärvistellä, kun ei kuitenkaan voi kokoajan syödäkkään. Enkä mä edes syö mitenkään erikoisen vähän, vaan ihan siis normiannoksia. Mutta kaippa tää kuuluu asiaan. :)

pipituuna & pikku-ukko 34+4. :heart:
 
Rintakumeja en aio ostaa, sen näkee sitten tarvittaessa. Maidonkerääjät kylläkin ostin, esikoista imettäessä toinen rinta valutti kovaa tahtia kun toisesta söi, joten nyt otan ne maidot talteen :)

ksylofoni kyseli tuttipulloista. Ajattelin myös heittää vanhat pois, toisaalta juuri tuon myrkyn takia, toisaalta siksi, että ne ovat jo aika kuluneita (ovat olleet nokan kanssa käytössä yömukeina yms). Mukavampi sitten vauvalle antaa tarvittaessa siististä pullosta.

Kiva, kun Talvicilla oli hyvä pelkopolikäynti :) tuosta painosta pitää muuten sanomani, että kysyin noista painojutuista terkkarilta. Oma paino oli siis spurtannut huimat 700g viikossa, joten säikähdin tietysti, että mikä norsu sieltä on tulossa :ashamed: Terkkari sanoi, että vauvat kasvavat tosi eri vauhtia. Toiset ottavat sen spurtin aikaisemmin, toiset myöhemmin. Ja että ottavat kyllä sen ravintonsa, jos paino ei nouse, se on sitten äidiltä pois. Että jos vauvan koossa olisi jotain häikkää, niin se kyllä huomattaisiin sf-mitan kautta ja käsikopelolla tunnustelemalla, ja sitten tarvittaessa tutkittaisiin lisää.

Monella käy viikot jo vähiin, saa nähdä, kuka synnyttää seuraavaksi :heart:

Perhepedissä mennään öisin varmaan meilläkin. Miten te olette toteuttaneet tuon sivuvaunun? Meillä on vaikea laskea pinniksestä reunaa riittävän alas, onko tuhoontuomittu ajatus laittaa sitä sivuvaunuksi... :confused:

kestoliivinsuojista Eivät hiosta, ainakaan minusta :) Niissä on se materiaali sellainen, että siirtää kosteuden sinne suojan sisään. Minulla maitoa tuli aika runsaasti, joten alkuvaiheessa laskisin kuluvan kolme-neljä paria per päivä, myöhemmin yksi tai kaksi. Eli jos joka kolmas päivä pyykkää, niin sellainen reilu kymmenen paria… sillä pitäisi olla aina joku pari kaapissa lepäämässäkin. Mutta on tosiaan yksilöllistä, riippuu ihan siitä, miten paljon sitä maitoa vuotaa :) Ne ovat siitä mukavampia kuin kertakäyttöiset, että eivät tartu kiinni rintaan. Pesua varten kannattaa varata pyykkipoikia, yksi pari kuivuu kyllä samalla pyykkipojalla pul-puolet vastakkain ripustettuna :)

Kenzie joo, kestoliivinsuojat laitetaan rintsikoihin samalla tavalla kuin kertakäyttöiset. Voi laittaa imetysliiviin (jossa muuten pysyy hyvin sen läppäosan ja sen rintaa tukevan osan välissä paikallaan) tai sitten ihan tavalliseen rintsikkaan. Ei tarvitse erikseen kiinnittää tms, laittaa vaan olkaimen alle turvaan imettäessä, että löytää sitten helposti uudelleen ;)

Verokortti menee automaattisesti suoraan kelalle, kun tilaa verotoimistosta kortin etuutta varten.

kolmenmutsi kyllä tuolla fb:ssa ollaan ihan omilla nimillä ja naamoilla :)

Nukkumisesta yöt ovat pätkäisiä, kun pitää kylkeä kääntää ja ravata vessassa, mutta tuntuu, että kun nukkuu, niin nukkuu sikeämmin kuin normaalisti. Jotain vauva-arkeen valmistautumista vissiin, silmät kiinni, umpiuneen ja parin tunnin päästä taas hereille ;)

Mitäs terhille ja pojalle muuten kuuluu? :wave:

(.) Mies on lomallaan laittanut kotia kuntoon, tehnyt koko kesän kiireissä roikkumaan jääneitä remonttijuttuja, ja onhan tuo haipakkaa pitänyt. Nyt onneksi on hommat valmiina ja saa rentoutua, itse huomasi toisen täydet päivät migreeninä ja supistuksina :headwall: Muutenkin päivittäin supistaa ihan kipeästikin, ja limatulppaa olen huomannut useampaankin otteeseen. No, 34 tuli täyteen viime viikolla ja terkkari totesi, että sen jälkeen ei tarvitse varoa mitään, joten en osaa stressata Yli se menee tämäkin kuitenkin. Ja ensi lauantaina alkaa äitiysloma!

Branwen ja Sissi 34+4
 
Viimeksi muokattu:
Helleterveisiä: asun onnekkaasti yhdessä niistä 11 ranskalaisesta departementista jossa on hellehälytys... Lauantaina alkoi, mahdollisesti tiistaina helpottaa... Ja siis helle tarkoittaa täällä 39 astetta päivällä, 26 astetta yöllä, ja enemmän tai vähemmän ulkonaliikkumiskieltoa klo 11-21. Tiistaina olis maksimi "vain" 31. Omasta olosta en viitsi edes puhua, ja lisäksi on tuo napero jolle pitää keksiä kuitenkin tekemistä koko päiväksi! Nyt ajattelin että käydään puistossa aamupäivällä (varjossa), sitten ilmastoituun supermarkettiin ruokaostoksille (onneksi meidän marketissa on ilmainen kotiinkuljetus). Päikkäreiden jälkeen täytyy sitten keksiä taas jotain muuta...

Pringles taisit miettiä niitä rintapumppuja ja BPA:ta. Ranskassahan vedettiin pari vuotta sitten markkinoilta BPA-pullot varmuuden vuoksi, EU-päätöstä odottaessa. Täällä kuitenkin sanottiin että BPA liukenee maitoon lämmityksen yhteydessä. Meillä kun annettiin esikolle maito (korvikekin) huoneenlämpöisenä, riskiä ei pitäisi olla - vaihtoon meni pullot silti. Eli jos käytät pumppua vain lypsyyn, ei siitä sitten irtoaisi...? Vaikea sanoa. Mutta sen takiahan tuo molekyyli kiellettiin että on kai aika selkeää näyttöä sen yhteydestä syöpävaaraan (anteeksi pelottelu).

Aiheen vierestä, tosiaan oli hyvä idea antaa se korvike huoneenlämpöisenä. Yksi työvaihe vähemmän, ja reissussa tosi kätevää! Vauvalle kelpasi hyvin.

Jaahas, nyt kai sit puistoon jos meinaan ilman lämpöhalvausta selvitä...
 
Onpa tullut taas paljon juttua tänne. Jotenki ei viikonloppusin kerkee edes käydä lukemassa.

Hankinnoista ja valmisteluista:Täällä on kaikki hankinnat tehty, jotain vaippoja yms. hoitotravikkeita täytyy jossain välissä vielä ostaa. Ja itelle aattelin vielä parit imetysliivit sitten kun vauva on syntynyt. Kaikki on siis hommattuna mutta mitään ei ole ruuvattu kasaan tai pesty tai laitettu valmiiksi. Kyllä nuo kerkee vielä. Sairaalakassia en varmaan edes ala erikseen pakata. Kyllä sitä kerkee haalimaan kasaan ne tärkeimmät siinä kun ollaan lähdössä ja mies osaa takuuvarmasti tuoda ne mitä puuttuu ja kotiutumisvaatteet. Sairaalan kamppeillakin kyllä pärjää vaikkei olis itellä mitään mukana. Sen verran täytyy kattoo että kameran akku ja muistikortti on jossain lähettyvillä että saa ikuistettua pienen ensimmäiset hetket:)

Tuttipulloista:Tietääkö joku mistä saa niitä myrkyttömiä tuttipulloja, mitä merkkiä ovat? En nyt varmaan ala hankkimaan mitään tuttipulloja etukäteen mutta jos jossain välissä tulee tarvetta niin sitten.

Pesänrakennusvimma alkaa täällä herätä ja meinasin tänään raivata tilaa kaappiin vauvan vaatteille ja tavaroille. Jos nitä pikkuhiljaa alkais pestä. oon vähän katsellut että mihin laitetaan hoitopöytä ja mihin laitetaan vauvansänky. Asutaan nyt toistaseks tässä väliaikaiskämpässä ja loppuvuodesta olis tarkotus muuttaa omaan taloon. Miehelläkin jotain vimmaa alkaa olla kun haluais alkaa ruuvata pinnistä ja rakentaa nyt aivan hulluntavalla että sais talon pian valmiiksi. Hän on myös vakaasti sitä mieltä että saatan synnyttää koska tahansa ja viikonloppuna kun grillattiin niin ostin hänelle yhden tölkin lempioluttaan mutta hän ei sitä voinut juoda jos tulee lähtö:LOL: On se rakas:heart: Pelkään vaan että hän vetää ittensä ihan piippuun kun tekee niin pitkiä päiviä raksalla oman päivätyönsä lisäks.

Maalaamisesta:Täällä joku mainitsi malaamisesta rempan yhteydessä. Meilläkin olis maalaamista vaikka kuinka paljon tuolla talolla ja mä oon miettinyt että uskaltaisikohan maalata vai voiko siitä aiheutua vauvalle jotain? Me käytetään Osmocolorin öljyvahoja ja ne ainakin on voimakkaanhajusia.

Olosta:Ei mitään. Väsymys on alkanut iltasin vaivata vaikka ei päivällä mitään ihmeellistä tekis. Lepo ja sairasloma on taas tuottanut tulosta ja supistuksia ei ole paljoakaan, aan jotain harkkasupistuksia rasituksen yhteydessä ja selkäkin on vähän parempi. Huomenna on neuvola ja keskiviikona yrittämään töihin taas. Veikkaan että supistukset taas palaavat kun oon jokusen päivän ajanut töihin sen 50km/suunta. Niin kävi viimeksikin. Mutta jos nyt hetken jaksais töissä niin sit vois jäädä loppuun asti saoraslomalle. Tässä on kuitenkin enää tän puolikkaan työviikon lisäks kolme kokonaista viikkoa. Meillä on viikolla 36 myös lääkärintarkastus ja siell äkatsellaan ultrallakin vauvan kokoa ja tarjontaa sekä varmistetaan synnytystapa. Nyt saa juosta sitä ennn kahden viikon välein neuvolassa ja tuon lääkärikontollin jälkeen viikon välein. Vähiin käy aika vaikka onkin niin älyttömän pitkä aika vielä jäljellä ja aika ei tunnu kuluvan millään.

Ja nyt avautumisvaroitusta jälleen....

Erikoisia raskasuoireita: Mä en voi sietää anoppiani silmissäni. Tää alkoi kun tulin raskaaks ja on pahentunut niin paljon että en edes muista koska olen viimeks käynyt siellä. Anoppi kyllä ravaa meillä ja tyyliin tiuskin ja v'ttuilen sille koko ajan vaikken haluais. Se vaan sekaantuu liikaa meidän elämään ja varsinkin esikoisen kasvatukseen ja normaaliin jokapäiväiseen hoitoon. en myöskään siedä sitä että anoppi määrittelee esikoisen ruokahalun, puhetaidot, motoriset taidot ja vertailee häntä 5-vuotiaaseen serkkuunsa että kun se osaa niin kyllä meidän 2-vuotiaankin pitäis pikkuhiljaa alkaa osata. Mä olen myöskin kieltänyt mehun juottamisen ja makean syöttämisen mutta mun sanoillahan ei ole mitään merkitystä ja anoppi ei kunnioita mua ja mun periaatteita tippakaan. En myöskään halua että kukaan pussaa lastani suulle ja yks päivä anoppi pussasi tyttöä suoraan suulle ja minähän räjähdin siitä. Ja anoppi tietysti otti nokkiinsa.Mun mielestä isovanhemman ei tarvitse alkaa ottaa mitään kasvattajan roolia omaan lapsenlapseensa, se ei hänelle kuulu. Lisäksi anoppi yrittää vaikuttaa mm. meidän kummivalintoihin. Hänen mielestään meidän pitää pyytää tietyt sukulaiset kummeiksi eikä mitään kavereita. Ihan kun se asia hänelle jotenkin kuuluisi. Päätin nyt että otetana anoppiin etäisyyttä ja tyttö ei sinne hoitoon/kylään mene hetkeen. Seuraavan kerran kun me mennään synnyttämään ja sitä seuraavaa kertaa ei hetkeen tule!!
Tekispäs hyvää valittaa:)

Matilda ja pikkuvauva 31+1
 

Yhteistyössä