Lokakuun Lapsoset Kesä- Heinäkuussa 2017 ♡

Mammatapaaminen Tampereella

  • Kesäkuu

    Ääniä: 1 25,0%
  • Heinäkuu

    Ääniä: 2 50,0%
  • Elokuu

    Ääniä: 1 25,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    4
  • Kysely suljettu .
Heipparallaa

Taas pitkä väli se 3 viikkoa on mun vastausten väli :cry:
Supistukset hieman laantunut, tiistaina kontrolli Tayssissa.
Toivon todella että pikkuinen pysyisi matkassa vielä 7-8viikkoa
Jännittää vauvan painoarviokin kun oon nyt tuota diformin diabetes lääkettä aamuin illoin käyttänyt.
Onko muut saanut vauvelejen painoarvioita?

Mutta jään elokuun lopussa äippälomalle niin oon täällä sit aktiivisemmin :love:

Ihanaa sunnuntaita kaikille:)

Terkuin Enisa ja pallero 29+1
 
Side ja vaippaostokset on käyneet mielessä, mutta en ole vielä osannut mitään ostaa. Suosituksia otetaan vastaan! :)

Kolme muutakin asiaa pyörinyt mielessä: Rintapumppu tarpeellinen, vai turhake heti alussa? Rinnanlämmitin syys-/ talvivauvan kanssa? Itkuhälyttimistä kokemuksia ja suosituksia? :)

Täällä on vedetty uusi kierros kasvukipuja potenssiin xx sitten alkuraskauden. Kohdun rakenne on mikä on ja aiheuttaa kuulemma yleensäkin kivuliaamman viimeisen kolmanneksen vauvan kasvaessa nyt vauhdilla. Jännityksellä odotan mitä tuleman pitää. :barefoot:
Parasetamolia saisi syödä, mutta oon vähän huono napsimaan kipulääkkeitä, eli ilman koitan pärjätä. Pari päivää tällä viikolla meni ihmetellessä repivää alavatsan kipua, joka ei kuitenkaan tuntunut supistelulta. Kävin näytillä äpolilla ja pikkuisella oli onneksi kaikki hyvin. Todettiin sitten kipujen olevan kasvukipuja ja lisää on luvassa. Typy on edelleen perätilassa, eikä tämänviikkoisen lääkärin mukaan enää mahdu kääntymään, joten leikkaus alkaa näyttää todennäköiseltä. Koitan nyt kuitenkin avoimin ja rauhallisin mielin odotella tulevia viikkoja ja synnytystä.

Nyt kun kiputilanne sekä alavatsassa, että aiemmin telotussa jalassa on toistaiseksi rauhoittunut, niin olisi vielä viikko töitä ja sitten lomalomaloma! Olen pessyt pienimmät koot vaatteista, eli noin 50-56cm ja joku päähänpinttymä on myös niiden silittämisestä... Vaikken muuten mitää yleensä silitäkään, kauluspaitoja lukuunottamatta... :D Eiköhän tuo into laannu kun pyykkivuori kasvaa tulevien vuosien aikana.

Tassuttelija ja Pikkuinen 30+6 :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Hiekkasärkkä79
@Tassuttelija :lle, ja muillekin kiinnostuneille, vaippasuosituksena voin kahden aiemman kokemuksen nojalla sanoa, että riippuu hyvin pitkälti vauvan jalkojen paksuudesta, mikä vaippa on hyvä ja se sitten selviää kokeilemalla. Liberoa yleensä on jo synnärillä ja se onkin ihan hyvä vaihtoehto kelle vain, Pampers myös ihan kiva. Muumia ajattelin itse kokeilla tälläkertaa ihan vastasyntyneestä lähtien, koska se on ainut kotimainen. Aikoinaan hoikemmalla esikoisella tuli käytettyä melko pitkälti pelkkää Liberoa koko vaippa-aika, niin teippejä kuin housuvaippojakin, koska Muumi housuvaipat aiheuttivat herkkäihoisella atoopikolla ihottumaa alaselkään. Paksumpijalkaisella kakkosella käytin aluksi Liberoa, jonkun verran Pampersia ja housuvaippana lopuksi pelkkiä Muumeja.
Siteistä sen verran, että synnytyksen jälkeen pärjää ihan perus 3 pisaran Vuokkosilla, koska kotimainen ;) Siis ihan perusside todennäköisesti riittää. Runsaamman vuodon siteitä tarvitsee ehkä ennen synnytystä, jos vedet menee, ainakin itsellä olleet siinä vaiheessa tarpeellisia.

Rintapumppua käytin esikoisen aikaan melko paljon juuri siinä ensimmäisen kolmen kuukauden aikana, jolloin tuli käytyä paljon yksin kaupoilla ja mummu hoiti vauvaa. Aika paljon myös yöllä saattoi tarvita, koska ensimmäisen kohdalla, ainakin itsellä, sitä maitoa tuli ihan liikaa kun toinen ei herännyt niin monesti yöllä syömään, tai niin uskoisin. Toisen kohdalla saatoin muutaman kerran sitä käyttää jos ollenkaan, en muista tarkalleen. Aika pitkälti vauva imi tarpeensa ja kotona sitä tuli kykittyä kahden pienen kanssa ja rinnatkin lie venyneet ensimmäisestä imetyksestä sen verran, että kestivät ehkä pitempääkin aikaa imetysten välillä. Arvailuja nämä tosin vain :D Vielä olen kuitenkin pumpun säästänyt, jos tulee sellainen tilanne että pitää saada maitoa pakkaseen.
Rinnanlämmittimistä ei ole kokemusta kahden kesävauvan kanssa, ei niitä sitten muutaman kuukauden päästä talvella ainakaan tarvinnut. Luulisin, että selviää ihan vain kun pukee riittävästi lämmintä ja riittävän peittävää päälle sään mukaan ja suojaa myös kaulan, ettei kylmä pääse yläkautta sisään. Kokeneemmat kertokoot omat mielipiteensä.

Itkuhälyttimistä on kokemusta parista erilaisesta. Esikoisen aikaan oli lainassa käytetty Phillips Avent, sellainen ihan perus yksinkertainen pattereilla ja verkkovirralla toimiva. Ihan paras, jollaisia ei enää tehdä ja aika huonosti näkyy olevan käytettynäkään myynnissä. Toisena oli käytössä joku hienompi digitaalinen ladattavilla akkupattereilla toimiva, joka meni rikki ensimmäisen vuoden jälkeen :rolleyes: Onneksi ei ollut sen kummemmin enää tarvetta niille, mutta nyt olisi itselläkin hakusessa hyväksi koetut itkuhälyttimet!

Äh, nyt ei pysty keskittymään enää, pitää laittaa pennut nukkumaan :D

-pansku- 28+0
 
Huomenta:)!

Täällä Norppalandiassa Norpanpoikanen dominoi perhettä koko viime yön vaikka vielä masussa asustaakin. Minun levottomuuteni ja liikehdintäni kasvoi hänen potkunyrkkeilynsä myötä.. isäntä heräili.. lapset heräilivät kun lähdin liikenteeseen toisen kyljen kipeydyttyä.. ja nyt tässä aamupalalla ollaan melkein koko jengi ihan silmät puolitangossa.
Voi haukotus:sleep:.

Vauvan asennosta: Norppis tuntuu olevan jo raivotarjonnassa, on pitkään jo potkutellut kylkiluita kohti. Auts! @-pansku- luullakseni vauvan voisi kääntää vielä 30 viikon jälkeenkin? Ystävälläni käänneltiin rv 30 jälkeen lääkärin käynnillä, muistaakseni. Toivottavasti sinulla onnistuisi vauvan kääntyminen, mutta jos päädyt sektioon, on se toisaalta "yksinkertaisempi" vaihtoehto kuin alatiesynnytys-projekti;) eli hyvin se synnytys sujuu tavalla tai toisella(y)! Tsemppiä!

Siteistä: Itselläni eivät harmikseni kolmen pisaran siteet riittäneet synnytyksen jälkeen kotona jälkivuotoon, vaan käytin molempien synnytyksieni jälkeen isoja ja paksuja ns vaippasiteitä jonkun aikaa. Verta tuli aika runsaasti, hyytymiä tuli myös alussa. Siksipä siis varaudun järeämmillä vaipoilla nytkin jo etukäteen;) niin en jää ainakaan pulaan synnytyksen jälkeen. Tietysti jälkivuodot ovat kaikilla yksilöllisiä, kuten synnytyksetkin ovat kaikki erilaisia:p.

Ceridal-öljy on muuten ihana tuote:)! Molempien aiempien synnytysteni jälkeen käytin sitä sekä alapäähän suihkutellen että nänneihin kun olivat arat alkuimetyksessä, ja lisäksi vauvan alapäähän. Suosittelen tätäkin lämpimästi(y)! Vauvatalkki, jota tuli myös äitiyspakkauksen mukana perinteisesti, paakkuuntui esikoiseni kohdalla ikävästi vauvan taipeisiin, joten jätin sen käytön pois.

Eilen muuten kävimme miehen kanssa hääpäivä-polkupyöräilyllä helteessä:whistle: huhhuh mkä älynväläys ja minähän sitä taisin ehdottaa. Päädyimme Teboilille pullakaffelle ja nauroimme romanttista hääpäivän viettoamme:D. Masu kesti pyöräilyn mutta tosiaan viime yö oli tähänastisista levottomin.

Onko teillä muilla ollut turvotuksia? Eräällä ystävälläni oli pahat turvotukset jaloissa ja jalkaterissä loppuraskaudessa, itselläni ei ainakaan vielä ole tätä vaivaa ollut. Saattaa toki ilmaantua. Inhottavat levottomat jalat vaivaavat ajoittain edelleen ja voi olla että tulee vielä suonikohjujakin, ainakin siltä ikävästi näyttää...

Mysteerinen punaläiskäihottumani tms ei ole parantunut, mutta eipä vaivaakkaan, ja ehkä jokatoinen päivä saan miehen avustuksella rasvattua (selän puolella ainoastaan majailevat) läiskät sekä otan iltaisin Histecin. Kyllä tämä tästä!

Itkuhälyttimistä
joku tiedusteli kokemuksia. En ole käyttänyt kummallakaan vanhemmalla lapsellani itkuhälytintä, vaikka he ovat talvivauvoja ja nukkuivat vauva-aikana päiväunensa aina ulkona pakkasessa. Jotenkin sitä osasi aina arvioida vauvan heräämiset ja nukkumiset, tai sitten itku kuului sisälle asti kun vauva heräsi. En nytkään aio hommata itkuhälytintä vaan mututuntumalla mennään kuten ennenkin:). Ulkona aion tätä iltatähteäkin nukuttaa ensi talvena, sillä vanhemmat lapseni nukkuivat tosi hyvin ulkona. Usein nukahtivat jo pukemisvaiheessa ja olivat unessa kun sain heidät ulos vaunuihin asti:love:. Sisällä nukuimme yleensä iltapäiväpäikkärit, ellemme olleet liikenteessä. Ja iltapäivisin myös minä otin päikkärit vauvan kanssa, sain omat univelat pidettyä paremmin kurissa.

Tämä loppuraskaus herättää jotenkin tosi paljon muistoja aiemmista raskauksista, synnytyksistä ja vauva-ajoista, pahoittelut tästä ylipitkästä kirjoituksesta;)pyrin jatkossa hillitsemään!

Iloista alkavaa viikkoa kaikille lokakuisille&masuvauvoille:):barefoot:

T: Hiekkis&Norppis 31+4
 
@Tassuttelija minä myös olen intoutunut silittämään KAIKEN. Siis uskomatonta mutta kun silitettävät loppuivat, silitin eräänä iltana miehen kalsarit..?!! Ihan uskomatonta käytöstä minulta joka en harasta silittämistä ylipäätään. Sekopäistä suorastaan;) taitaa onneksi olla ohimenevä tämä tila..
T: Hiekkis&Norppis
 
@-pansku- ja @Hiekkasärkkä79 Kiitos vinkeistä ja ajatuksista!:)
Näillä ajatuksilla voisin rinnanlämmittimen unohtaa ja huolehtia tosiaan hyvästä pukeutumisesta. Itkuhälytin ja rintapumppu vaatinee vielä lisätutkiskelua. Ystävä lupaili pumppuaan lainaan, jos haluan testata jotain ennen hankintaa.

Turvotusta on vähän, muttei (vielä) haitaksi asti tai näkyvästi. Lähinnä tuntuu, että jalkoja on kiva pitää ylhäällä silloin kun voi. :geek:

Perätilasta: minulla kohdun rakennepoikkeavuus aiheuttaa kohdulle tavallista suurempaa painetta lapsen kasvaessa. Ymmärtääkseni kohtuanomalioissa harvemmin tehdään kääntöyrityksiä kun eivät usein onnistu ja lisäksi on kohdun repeämisvaara. Mutta tilannetta seurataan ja reilu viikon päästä on taas äitipoli. Päivä kerrallaan, kokemuksia etsien ja ammattilaisiin luottaen. :geek:

Tänään oli neuvola, kuunneltiin sydänäänet, otettiin sf-mittaa, hb, paino jne. Pikkuisella tuntui olevan kaikki hyvin, potkutteli kohdun pohjaa kun th kuunteli sydänääniä. Sf-mitta menee minulla yläkäyrällä ilmeisesti juuri kohdun asennon/muodon ja vauvan perätilan takia. Vauva itsessään on ollut ultran mittauksissa alakäyrällä, joten eivät ihan täsmää jos verrattaisiin tuota manuaalimittaa ja ultramittoja keskenään. Hb oli noussut entisestään, th:kin ihmetteli ja oli kuitenkin tyytyväinen nykyiseen 152 lukemaan. :eek::D Ei kai tuosta korkeasta hb:sta haittaakaan ole? Verenpaine on noussut ja ajoittainen pääkipu palannut, joten seuraillaan taas kuten alkuraskaudessa. Vaarana raskausmyrkytys, joten senkin takia hyvä että käyntejä on nyt tiheästi.

Mukavaa viikon alkua kaikille mammoille! :)

Tassuttelija ja Pikkuinen 31+0 :love:
 
@Hiekkasärkkä79 tarkoitit viestisi kääntöyrityksestä varmaankin Tassuttelijalle :)

Joo tosiaan, jokaisen jälkivuoto on yksilöllinen synnytyksen jälkeen. Liekö osaltaan siitä johtuen, molemmilla aikaisemmilla kerroilla alkoi kohtutulehdusoireet miltei saman tien synnytyksen jälkeen, siis kun jälkivuotoni oli verrattavissa normaaleihin kuukautisiin, ken tietää..

@Tassuttelija sulla on kyllä aivan huippu tasolla Hb! :eek:

Itselläkin oli tänään se neuvola, josta puhuin aiemmin. Katsottiin siis perusasiat, kaikki näytti olevan kunnossa, mutta se hb. Jep, jälleen nostettiin annosta, tällä kertaa maksimiin eli 3 tablettia päivässä. Mulla on siis ne rautavarastot tosi matalalla, joten kaikki lisärauta menee niiden täydentämiseen ja sen vuoksi hb ei näytä nousevan. No, parin viikon päästä uudestaan, jolloin otetaan taas pvk, paastoarvot ym. Lisäksi käski aloittaa B12-vitamiinin taas, esikoisen aikaan siinä oli osaltaan syytä matalaan hemoglobiiniin. Tällä kertaa ei sitä ole tutkittu, mutta B12-vitamiinia voi ihan huoletta ottaa joka tapauksessa, ei siitä haittaakaan ole. Ja tämä vakkariterkan sijainen oli ensimmäinen alalla, kuka piti hyvänä sitä, että olen napsinut 100mikroa D-vitamiinia, vaikka edelleen jostakin syystä suositellaan 10mikroa. Ihan virallinen virallinen suositus on kuulemma kuitenkin 50mikroa, en siis ymmärrä miksei sitä sitten käsketä ottaa enemmän kuin tuo 10 nykyään o_O

Hitsi, kun eilen paarma puraisi nilkasta ja nyt on koko nilkka ihan turvonnut! Aivan muodoton siis, eikä siihen auta mikään (n) Allergialääkkeitäkään ei suositella nautittavaksi ilman lääkärin konsultointia, joten sitä en uskalla nyt ottaa, mutta apteekissa neuvoi kortisonivoidetta ja että pitäisi parissa päivässä tuosta kyllä muutenkin laskea tuo turvotus. Nyt on kyllä tänä kesänä tullut aivan hullut reaktiot ihan sääskien pistoistakin, että tämä nyt ei sinänsä yllättänyt suuresti, mutta pistää miettimään minkälaiset reaktiot tulisi ampiaisen tai vastaavan pistosta :eek: Jospa en sitä kuitenkaan joudu kokemaan enää tänä kesänä..
 
Täällä onkin ollut hyvää keskustelua noista tarvikkeista, kuin myös jälkivuodosta. Olen myös pohtinut sopivaa itkuhälytintä sekä rintapumppua. Molemmat ajattelin hankkia valmiiksi, oli sitten pumpullekkaan käyttöä tai ei -mistä sitä herumista tietty ennalta tietää :)

Ostoslistalla olisi myös kantoreppu, ajattelin Manducaa, kun niitä on monissa keskusteluissa kehuttu :) Rintareppu tuntuu jotenkin paremmalta ajatukselta, kuin liina. Jotenkin arastan sitä liinaa, ehkä suottakin.

Pohdin myös sitä mobilea pinnasänkyyn. Kannattaisiko se olla hiljainen, ei liikkuva vempele, ettei toisaalta aktivoisi liikaa. Vai onko sellainen liikkuva ja hyörivä just hyvä? Vai ei mobilea ollenkaan. Nämä on varmaan näitä makukysymyksiä, mutta jos jollain on näkemystä, niin kertokaa ihmeessä :)

Hehe, sama vika täällä! En koskaan ikinä silitä yhtikäs mitään. Nyt olen silittänyt kaikki mahdolliset vauvan lakanat, harsot ja pyyhkeet. :D Vaatteita en ole vielä pessyt, mutta aivan varmasti silitän nekin. Eiköhän se silitysrauta lennä nurkkaan sitten, kun arki alkaa :LOL:

Huomenna paukkuu 30+0, jeii! Perjantaina neuvola ja kahden viikon päästä istukanpaikan tarkastus. Perhetyöntekijänkin pitäisi tulla kotikäynnille joskus kuukauden sisään, mutta ei ole ottanut yhteyttä vielä. Ainakin meidän seudulla vieraillaan jokaisella ensiodottajalla. Perhevalmennuksetkin lähenee. Kaikkea luvassa :)
 
heips...
kävin tänään parituntia makaamassa äippäpolin päivystyksessä. Yleensä vauva meuhkaa yöt mutta nyt oli niin hiljaista että jo huolestuin. Käyrillä kuitenkin kaikki ok,ja potkujakin tuli tiuhaan tahtiin...suurinta osaa en edes tuntenu. Ultrattiin ja vauveli on poikittain mahassa. Paino arvio menee kuulema 32viikolla, 1300g...ihan uskomatonta. Rupes kyllä pelottaa että millanen jättiläinen sieltä on tulossa. rv 36 viinestään uus ultraus.
paljo teijän painoarviot on ollu?

rv27+5
 
@sitruunasuola Oi, varmasti säikäytti! Hyvä kun kävit tarkastuksessa ja kaikki ok! :)

Alkuun ajattelin, ettei ylimääräisissä tarkastuksissa tarvitse juuri käydä, että nämä normaalit seurannat riittää. Mutta näköjään moni meistä on tähän mennessä viikkoja käynyt jonkunlaisissa tarkastuksissa polilla. Kuten myös allekirjoittanut, kävin silloin yksi ilta äippäpolilla testeissä ja käyrillä "lorahtelujen" takia. Onneksi kaikilla on ollut kaikki hyvin ja olisi vastakin :love:

Painoarviota en ole mistään saanut. Kaipa tuon saa sitten istukanpaikan tarkastusultrassa parin viikon kuluttua. Keskikäyrän yläpuolellaan ollaan ainakin tähän asti menty.
 
@Tyttti Manduca on tosiaan kuulemma toimiva kantoreppu, toinen suosittu on Tula -merkkinen. Kummastakaan ei ole itsellä kokemusta, enkä ole kyllä kokenut tarvitsevanikaan tähän mennessä, mutta toisen vauva-aikaan äitini osti kirpparilta Baby Björn -merkkisen kantorepun, joka tosin ei passaa ihan vastasyntyneen kantoon, ja senkin kokeilu jäi yhteen, ehkä kahteen kertaan, kun kakkonen oli kova puklailemaan ja päästi semmoset yrjöt repussa ollessaan, että se homma sitten vain jäi :D Mutta tosiaan, se on varmasti kätevä esim. kaupungilla tai muutoin, kun tarvitsee kädet vapaaksi ja vauvan tarvitsee olla lähellä :)

Mobile en ole kokenut tarpeelliseksi, mutta jos sellaisen laittaisin, ehkä kuitenkin se yksinkertaisempi ei liikkuva olisi parempi. Jos jotain viihdykettä taikka katseltavaa vauvalle haluaa kuitenkin laittaa, olen itse suosinut sellaista sängyn reunaan ripustettavaa kuvasarjaa ja soivaa eläinpehmoa, siis sellaista yleensä eläinhahmoa, joka soittaa jonkun sävelmän narusta vetämällä. Molemmilla tytöillä on omanlaisensa ja ajattelin tälle kolmannellekin sellaisen hommata, taikka mummu, joka on tainnut molemmat aikaisemminkin ostaa :p

Huh, itse en taida kehdata ruveta silittämään yhtään mitään. Muutenkin tätä hommaa riittää :D Ihanaa kuitenkin, että teillä muilla on sellainen fiilis, että vauva ansaitsee siistit petivaatteet ja muut. Vähän jo ehkä huolestuttaa tämä välinpitämättömyys asian suhteen, vaikka vauvaa kovasti odotankin jo saapuvaksi :confused::love:
Jospa ajatukset muuttuu vielä, kun h-hetki lähenee ja on aika laittaa kaikki valmiiksi.

Olen lukenut nyt jonkun aikaa paljon uusia perheblogeja, joissa on vastasyntynyt vauva, ja kaikki muistot ovat alkaneet palailla mieleen syntymästä, imetyksestä, vauvan kasvusta ja kehityksestä ym. Erityisesti imetys on sellainen intiimi, vauvan ja äidin välinen asia, että sitä olen kaivannut kovasti ja toivonkin, että tällä kolmannella kerralla vauva tahtoisi imeä rintaa mahdollisimman pitkään. Siis ainakin sinne 1 vuoden ikään asti. Siitäkin toki eteenpäin, jos siltä tuntuu, mutta taaperoimetys noin muuten ei ole minun juttu. Vaikka ihan luonnollista, mutta kun se lapsi pärjää 1v eteenpäin hyvin jo muullakin ravinnolla ja se maito on vain lisänä siinä enää, niin jotenkin se ei enää 2vuotiaalle sovi mielestäni.. Tämä toki vain minun mielipiteeni ja jokainen tehköön niin kuin itse parhaaksi näkee, olla sitten vaikka kokonaan imettämättä, täysin henkilökohtainen asia :)

-pansku- 28+3
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttti
Meillekin tulee manduca kokeiluun kavereilta, kovasti ovat kehuneet. Minulla on ollut jokin outo pelko siitä että reppu pettää enkä uskaltaisi käyttää sitä. Aika näyttää... :)

Imetyksen haluaisin kovasti onnistuvan synnytystavasta huolimatta. Pitää koittaa rauhassa ja pitkäjänteisesti vain yrittää. Ihokontaktissa pitoa ja sitä kautta stimulointia on suositeltu.

Mobileksi meinasin virkata puuvillalangasta eläinhahmoja. Olen joskus aiemminkin niitä tehnyt, eli pitäisi onnistua... :geek:
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttti
@sitruunasuola Me ei olla vielä hommattu, eikä aiotakaan ennen kuin vauva on 2kk, kuten kahden aikaisemmankin kanssa teimme. Vakuutusyhtiöstä soitettiin meille, kun tuo ikä tuli täyteen ja hyvin on toiminut niinkin :D Ei ole onneksi ollut tarvetta ihan vauvana vakuutukselle, mutta myöhemmin se on ollut ihan hyvä olla olemassa. Jonkun verran kun on nuita allergioita ilmaantunut ja muuta, niin ollaan sitten käytetty melkeinpä siellä yksityisellä. Tosin mieluiten käyttäisi tässä oman kunnan julkisella aina, koska meillä on se 100km lähimmälle lääkäriasemalle :rolleyes:
 
@sitruunasuola me otettiin OP Pohjolan vakuutus jo rakenneultan jälkeen (eli heti kun sen pysty ottamaan)
Se on vuodeksi ilmainen, joten senkin vuoksi aloitimme aikaisin. Ainakin nykyisille asiakkaille on tällainen etu.
Pitää sitten kilpailuttaa ja tutkia noita lisää, kun ilmainen vuosi alkaa päättymään. :)
 
@sitruunasuola mä otin op:lta sen vuoden ilmaisen vakuutuksen viime viikolla ja samalla siirsin omatkin vakuutukset sinne. Ehtona niillä tosin on, että täytyy olla kaikki tarjotut tutkimukset tehtynä raskausaikana : ) ja varmaan kaikki täytyy olla kunnossa. Halusik ottaa vakuutuksen jo ennen lapsen syntymää, koska ei voi ikinä tietää mitä tässä voi tapahtua ja vauva saattaa syntyä keskosena.. vakuutus korvaa sairaalakuluja : ) Yksi ystäväni vannotti minua ottamaan vakuutuksen, koska hänen lapsensa syntyi reikä sydämessä ja ilman vakuutusta sairaalassaolo ja muu jatkuva lääkärissä ravaaminen olisi ollut iso taloudellinen taakka. Katson sitten eka vuoden jälkeen, koenko vielä tarpeelliseksi ainakaan noin laajana sitä vakuutusta.
 

Yhteistyössä