~ Lokakuun lapsoset toukokuussa ~

RR
Täälläkin närästää, ei taida toi teen juominen enää olla mun juttu...

Mä aion pitää ensi kesänä vanhempainvapaan vikan kuukauden kesälomana töistä, niin mies voi hyödyntää sen sitten isäkuukautena ja saa hänkin olla 2kk putkeen "kesälomalla" :)

Harmillista kuulla, että joillakin on suhteissa hienoisia ongelmia tai jopa vähän isompiakin. Toivon sydämestäni, että voitatte vastoinkäymiset ja selviätte entistä vahvempina.
Meillä on ainakin toistaiseksi asiat paremmin kuin hyvin ja elämme todellakin elämämme parasta aikaa, jonka toivon vain parantuvan pienen myötä, jota kovasti jo odotamme. Olemme ahkerasti täyttäneet Kulta Pieni -kirjaa, jonka annamme lapsellemme, kun hän on vanhempi. Juuri eilen luin silmät kyynelissä, kuinka kauniisti tuleva isä on tuntemuksiaan kirjaan kirjoittanut :heart:

Meillä autona on vanhempi Subarun turbomasiina satoine hevosvoimineen, joka syö ihan kiitettävästi tuota bensaa : / Sedankin vielä on, mutta kokeilin, niin vaunut menevät hyvin kasaan ja mahtuvat joko takapenkille tai takaluukkuun. Auton vaihtamisesta on ollut mietintää, mutta ei aiota vaihtaa tuota ennenkuin tulen takaisin työelämään. Me muuteen parin sadan metrin päähän metroasemasta ja kaupoista, joten tarve autolle on äippävapaan aikan todella minimaalista muutenkin.

Kävinpä taas vaa'alla masentamassa itseäni +7,5 kg tullut nyt lisää. Liian nopeasti taitaa nousta, varmaan laittavat mut perjantain neuvolasta sokerirasitustestiin, tai ainakin pahasti niin pelkään.

RR ja Viljami 21+6 :heart:
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista ja puolivälin saavuttaneille!

Autiosta meillä nyt Volvo s40, ollaan pärjätty ihan hyvin tähän asti. Mutta menee varmaan ahtaaksi syksyllä kun kaukalon sinne laittaa, en tiiä mihin se edes mahtuu, kun kuskin taakse ei mahdu kaukalo, eikä esikoisen istuin. Mies katseleekin kovasti farmaria, syksyllä varmaan menee auto vaihtoon. Kaukalo meillä on Britax babysafe ilman jalustaa. Helppo oli vöillä kiinnittää. Esikoisella on Gragon Cosmic comfort, ollaan siitäkin tykätty, sen saa sekä selkä että kasvot menosuuntaan päin.

Täällä neuvolassa käyty aamulla. Kaikki oli ok, hemppakin 134 muistaakseni ja sf 19cm, keskikäyrällä on. Sydänäänet oli 155. Sain raskaustodistuksen ja Kelan paperit. Nyt pitäis miettiä milloin aloitan äippäloman. Mulla loppuu työt heinäkuun lopussa, 3 viikkoa ennen kuin on se ä-loma viimeistään aloitettava. Täytyy pohtia miten tekee. Työmotivaatiota ei kyllä hirveästi ole, varsinkaan sitten heinäkuun jälkeen varmasti ei yhtään! Sitä ennen ei mitään lomia tms. Vuorotyötä ja aikalailla yhden päivän vapailla mennään, rasittavaa :( Juhannuksen sentään sain vapaaksi! =) Neuvolasta vielä, sokerirasitukseen täytyy mennä, yök! Yritin labraan varailla aikaa, mutta varattua oli. Pitäisi varata aika viikoille 24-28. Seuraava neuvola onkin jo 16.6 on lääkärineuvola. On vähän liian aikaisessa, mutta ei aikoja ollut myöhemmin. Sitten tuleekin pidempi väli ennen seuraava neuvolaa, seuraava vasta 19.7. Muoks. Niin ja painoa on tullut nyt 1,1kg koko raskausaikana, maltillista nousua siis =) Hyvä näin, kun oli alkujaan pari kiloa enempi kuin edellisessä raskaudessa lähtötilanteessa.

Jos lähtis syömään ja töihin sitten

Nessu ja pieni 22+5
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolakuulumisia Pissa puhdas, paino +800 (!!), hb 127, syke 145, liikkeet ++, sf 23 eli yläkäyrillä. Terveydenhoitaja meinasi että sf mittaan vaikutti tällä kertaa sikiön asento, eli vauva oli todella ylhäällä. (Katselin edellisen raskauden neuvolakortista ja sf mitta oli täysin sama noilla viikoilla.) Kela-papereita sain täyteltäväksi ja tosiaan aion ottaa sen äitiyspakkauksen.

Seuraavaksi on sitten neuvola-lääkäri kesäkuun puolivälissä, terveydenhoitaja sanoi että kannattaa ottaa jo tuolloin puheeksi synnytyksen käynnistäminen, jotta lekuri laittaa lähetettä Jorviin äitipolille.

Vakuutuksista on ollut puhetta. Itse en ole ottanut raskauden ajaksi vakuutusta, meidän kaikilla lapsilla on kyllä tapaturmavakuutukset, joita tosin emme ole tarvinneet kuin muutaman kerran kuopuksella kun on joutunut tikattavaksi.

UÄ tutkimuksista/seuloista Minä halusin osallistua kaikkiin mahdollisiin uä-tutkimuksiin jo sen vuoksi että pääsin näkemään vauvaa. Veriseuloihin en kuitenkaan osallistunut. Itse en pystyisi keskeyttämään raskautta, mutta toki tieto vammaisesta/sairaasta lapsesta hyvissä ajoin helpottaisi asian hyväksymistä ja tilanteeseen sopeutumista. Tuo on jokaisen henkilökohtainen asia, miten näihin tutkimuksiin suhtautuu. Mutta ei se, että seulat hälyttäisivät- tarkoita automaattisesti sitä että raskaus tullaan keskeyttämään.

Autosta meillä on 7- hengen tila-auto (Opel Zafira) joka riittää mainiosti 5 lapsiselle perheelle. Mies on kuitenkin ruvennut haaveilemaan vielä(kin) isommasta tila-autosta, mutta saa nähdä meneekö tuo jossain vaiheessa vaihtoon. Auto on kuitenkin suht uusi ja kilometrejä melko vähän mittarissa, kyllä tuolla vielä huristelee.. ;)

minimuu ja poikanen 22+0
 
BPD = Biparietaalimitta, eli ohimoiden välinen mitta
HC = päänympärysmitta
AC =vatsanympärysmitta
FL =reisiluun pituus
Cereb = aivoista otettava mitta, en muista tarkemmin :)
Mutta tuossapa noita!

Omaa napaa. Vihdoinkin päästiin koko perhe saman katon alle, Happy! Närästää, väsyttää, vatsa on valtaisa ja iskiasvaivoja on... ehkä yks päivä viikossa on sellainen, että ei huomaa olevansa RASKAANA. Näillä mennään... Vauva pukertaa ja päkertää, eniten potkii tonne välilihaan ja virtsarakkoon, jes :D Kohta rakenneultraan, jos hää näyttäis mikä hää on sitte!
 
Nyt oli pakko kommentoida, lukemassa olen käynyt täällä monesti kun itsekin lokakuista odotan, mutta tässä yhdellä sivulla pisti niin silmään tuo vakuutus- keskustelu että pakko oli kirjoittaa.
Eli siis mulla itselläni on elokuussa 09 syntynyt esikoinen, ja tosiaan tämän toisen LA lokakuussa ja esikoiselle on syntymättömän lapsen ( eli siis se vakuutus joka alkaa heti syntymästä, eikä katkea enne 20 vuotta ) vakuutus Fenniasta, ja tälle toiselle tulokkaale haen sieltä myös.
Itsekään en kummastakaan ole niskaturvousta mittauttanut, eikä se Fenniassa ollut ongelma, piti vain ätyttää se äidin terveyskyseli, lähettää kopiot neuvolakortin kaikista sivuista, ja hakemuksen kun lähetti niin rakenneultra piti olla takana.
Mieleenikään ei missään kohtaa tullut että niskaturvotusta oltaisiin kyselty.
 
  • Tykkää
Reactions: Neiti-81
Kivaa voidaan oikein porukalla odotella ens viikon tiistaita kun monella on silloin ultrat! :D

Mulla tulee muuten tässä iltapäivästä aina kamalan tukala olo, vaikka ei tuo vauva voi vielä ahdistaa tuolla, on vielä niin alhaalla, mutta tulee sellainen että tekis mieli vaan mennä pihalle että sais riittävästi happea. Tällainen oli esikoisesta loppuajasta kun painoi kaikkia mahdollisia sisäelimiä ja vissiin potkikseli keuhkoihin. Nyt tuo vauva on kuitenkin vielä tuolla jossain navan alapuolen ja tuskin mun keuhkot siellä on. :D

Missä kohden teillä muuten tuntuu ne liikkeet? Mulla on edelleen tuolla ihan alhaalla. En muista enää missä vaiheessa ne alkoi nousta ylemmäs.
 
Terveiset rakenneultrasta! Meillä oli kyllä sen sortin käynti, että jäi kyllä tosi epävarma olo... Ensinnäkin se ultralaite pukkasi jatkuvasti jotain virheilmoitusta, jota se ultraava kätilö ei osannut tulkita - eikä se kone siis tallentanut mitään otettuja mittoja. No, sitten kun vaihdettiin toiseen laitteeseen niin se olikin sitten sellainen uudempi malli, jota hän ei kuulemma ole ennen käyttänyt... Meidän rakenneultra kesti siis kokonaisuudessaan tunnin kun normaalisti tuolta pitäisi kai puolessa tunnissa päästä... Rakenteet olivat kuitenkin kunnossa ja vastasivat viikkoja. Sukupuolta ei tyyppi suostunut näyttämään (eikä kätilö tuntunut olevan edes sillä tuulella, että haluaisi sen meille näyttää/etsiä).

Ainoa asia, joka jäi huolestuttamaan, oli sydämen sykkeen rytmihäiriö - jonka kuulemma pitäisi olla normaalia tässä vaiheessa, koska sikiön hermosto ei ole vielä täysin kehittynyt. Mutta pääsen huomenna äitiyspolille lääkärin ultrattavaksi ja katsotaan sitten mitä lääkäri sanoo. Nopea googlaus rauhoitti hieman, koska se tuntuu olevan suht normaalia ja menee ohi, mutta tottakai nyt pieni huoli kuitenkin on. Onneksi uusi ultra on jo huomenna.

Ksylofoni rv 19+2
 
Kaikenlaista.. Parisuhde ja mies ylipäätään on varmaan ainoa asia mikä pitää mut raiteillani tällä hetkellä :LOL: No ei sentään niin paha tilanne, oon vaan tullut kovin epäileväiseksi. Epäilen siis vaan jaksamistani, osaamistani, kaikkea. Mies sitten aina toimii järjen äänenä joka asiassa :D Pitäis jättää murehtimiset sikseen. Mutta esim. raha-asiat on mulla kroonisesti varmaan päin persettä (eikä muuten edes oo, mies sanois). Mua vaan ahdistaa kun joudun olemaan elättinä.

Mistä pääsee avautumisvaiheeseen eli lääkärini persmäisyyteen :D Mullehan kirjoitettiin 4.5. sairaslomaa tonne elokuuhun asti. A-todistuksen sain mukaan heti mut B-todistuksen lääkäri lupas lähettää Kelaan mitä pikimmiten. Jaa-a... Nyt on 31.5. eikä todistusta ole vieläkään kelassa! Kuinka s**tanan kauan sen todistuksen kirjoittamiseen ja lähettämiseen menee?!!! Varsinki ku kyseilen lekuri on kirjoittanu mulle monia B-todistuksia ennenki. Ei luulin olevan niin VAIKEETA! Psykologini lupas sit torstaina laittaa muistutuksen lääkärille. Koska luulen et hän on unohtanut.. Yksinkertaisesti unohtanut. Jotain vissiin kertoo se, että oon lääkityksen vähennyksen takia käynyt hänen luonaan n. parin viikon välein aina raskauden tultua ilmi ja JOKA IKINEN KERTA hän kysyy, koska laskettu aika olikaan. Ja joka kerta hän kirjoittaa sen vihkoseensa, että 10.10. Joo, ymmärrän et kunnallisilla lääkäreillä on aika v*tusti töitä mut se on kovin mukavaa olla ilman rahaa ja mies maksaa kaiken. Plus että meillä on useamman päivän olleet rahat täysin loppu.

Siinäpä taas.. Mua vaan niin kyllästyttää tää.. :/ Menee mielenkiinto ihan kaikkeen kun ei voi edes puhelinlaskuaan maksaa mokoman lääkärin takia. Jos hän ei tällä viikolla sitä todistusta kelaan lähetä niin.. :mad:

fannie ja pätkä 21+1
 
Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! Ja hyvä, että ottavat huonosti näkyneistä pienistä vielä uuden katsauksen.

En oikein tiedä, onko minulla närästystä? Välillä tulee ruoan jälkeen sellainen oksuolo, vaikka ei kauheasti söisi. Liittyy ilmeisesti ruoan raskauteen tai mausteisiin. Ei mitenkään korvenna eikä kierrä... Miltä tuon närästyksen pitäisi oikein tuntua?

Liikkeet tuntuvat välillä tuolla selkärangan alaosassa, välillä ihan alavatsalla ja välillä tuossa navan yläpuolella. Pyörii kuin väkkärä, välillä huomaa, että liikkeet tuntuvat kuin vauva heittäisi kärrynpyörää :D

Hei, se on kesäkuu huomenna ja helmikuisten pino on ilmestynyt! Kohta päästään tuskailemaan mahan ja helteen kanssa :D Pukkaan uuden pinon joko tänään illemmalla tai viimeistään huomenna aamulla.

Branwen ja Sissi 22+5
 
Branwen: Mustakin parempi näin, ettei sitten edes tutustu lapseensa, ku että lähtis sitten pois kun se lapsi jo ymmärtää ja osais kaivata.

Hapsiainen: Ookkei, no aika samalta siis kuullostaa sun siskon juttu. On se kumma, että miten ei isää yhtään voi kiinnostaa. Tuokin mies on kuitenkin jo 27v, että luulis siinä vaiheessa jo vähän ottavan vastuuta elämästä, mutta eipä näköjään!

Mullakin on nyt ohi se kauan ootettu rakenneultra :heart: Kaikki oli hienosti. Ärsytti vaan tää kätilö, kun se oli aika tympeen olonen, ei hirveesti kertonu mitä missäkin on jne. Ja se katto vaikka kuinka kauan sydäntä ihan hiljaa ja välillä raapi päätään! :D Olin ihan paniikissa, että ONKO SIELLÄ JOTAIN VIKAA???? Mutta ei, kaikki oli kunnossa :heart: Sukupuolta kysyin, mutta neidin vauvan tavoin tämä piti tiukasti jalat ristissä, joten eipä sitten päästy sitä näkemään! :D

Toisaalta kiva että jäi ylläriks, koska olisin sen kuitenkin huudellu kaikille! :DD Mutta toisaalta vähän ärsyttää, kun nyt ei pääsekkään vielä ostelemaan mitään! ;D Pääasia että rakenteet kunnossa.

Cinderella ja Nuutti 22+0. :heart:
 
Liikkeistä, tuntuuko teillä kaikilla muilla IHAN selvästi liikkeet? Mulla ei kyllä tunnu juurikaan mitää, viikkoja nyt 21+2. Ehkä tuolla ihan alhaalla jotain hentoista tuntuu, muttei mitää kunnollista :/ Neuvolan täti kyllä sanoi ettei vielä tarvii huolestua :) Luotetaan sitten siihen!

Autohommista, tässä rahatilanteessa ei kyll uutta autoa oo mahdollista saada, saa nähdä miten sitä koko perheen voimin mahtuu liikkumaan ku miehellä kaksi lasta ennestään ja kaks uutta tulossa lisää... :p Huoh. Ja kauhea ressi että miten ja millä rahalla kaikki vauvojen kamat saa hommattua kun rahatilanne on niin persiillään meillä molemmilla että voi änkeröinen. Ja kun melkeen kaikkea pitää sitten olla kaksin kappalein.. No, asioilla on tapana järjestyä!

Rakenneultra 6.6 ja jännittää kyllä isosti. Haluaisin kyllä ehdottomasti tietää kumpia siellä on, jotenki vaan semmonen tunne että siellä on kaksi poikaa, vaikka yleensähän erimunasissa kaksosraskauksissa on poika ja tyttö. Mutta saa nähdä. Tunne pojista on kuitenki vahva :D
 
Kävin tänään 22 vkon neuvolassa,niin nyt vasta ilmoitti että joudun sokerirasitustestiin kun ikää yli 25v, vaikka bmi 20.hyi kun oksettaa jo valmiiksi,vaikkei kokemusta olekkaan,ja heti sen jälkeen suoraan töihin:( Sf mitta oli 18.5cm ja oli kuulema aika vähän,vaikka normaalikäyrällä meneekin. Potkut mulla tuntuu tuolla tosi alhaalla ja usein,taitaa olla potkunyrkkeilijä tulossa:) Painoa tullut 600g viikko ja yhteensä jo 8kg:/,no esikkoa odottaessa tuli 20kg yhteensä,että vielä on vara nousta:D Ai niin,onko muilla navan alue kosketus herkkä/arka? Peikkotyttö 22+0
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä