*Lokakuun Mahapyöriäiset Syyskuu 2009* *Yhdeksän vauvaa on jo syntynyt!*

Neuvolakuulumisia:

Viikot 32+1 (30+2)
Painon lisäys: 1185g (910g)
RR:120/73 (119/76)
Pissa: puhdas (puhdas)
B-HB: - (133)
SF: 29-29,5 (28,5)
Vauvan syke: 140, liikkeet: ++

Ihan kiva käynti oli, painoa tosiaan tulee turpoamisen vuoksi. Sais kyl vähetä jo... ei oo kiva ku paisuu kilon viikko vauhtia. Tosin viime viikolla tuli 2kg täl viikolla ei yhtää siks se jakautuu onneks kiloon per viikko. Mut nyt on mentävä lepäämään, ei pysy silmät auki :)
 
Barbapörrö Mistä oot kuullu tosta vierailukiellosta taysissa?? En oo tullu ajatelleekskaan moista, mut varmaan ihan ymmärrettävää et sinne ei sit liikaa vieraita ihmisiä haluta ramppaamaan. Mun anoppi kyllä saa hepulin ku kerron hänelle ettei pääse sit laitokselle pikkusta kattoon :D

Huomenna ois se kokoarvio ultra sen pienen sf-mitan takia. Ihan kiva kun pääsee kurkkaan pikkusta, vaik mitään hätää ei varmasti ole, uskon kyllä vakaasti niin.
Mullakin alkoi sitten äippäloma. Mitenkähän nää päivät sit menee esikon kanssa?!!! Mie en kyllä oo mikään kotiäiti-ihminen vaik tokihan tykkään lapseni kanssa kaksin touhuta, mutta pitemmän päälle alkaa kaipaamaan jo muutakin. Hamittaa kun ei läheisillä kavereilla ole oikein samanlaista elämäntilannetta että vois heidän kanssaan viettää päiviä.

Niin joo, taas mä kyselen tätä :ashamed: millonkas se kolmas vasta-aine näyte piti käydä labrassa antamassa meidän Rh- veristen?? Olikos viikko 36? On mulla kyllä ens viikolla neuvolakin että kysyn sitten sielä viimestään.
 
Heissan!

Sairaalaan on matkaa meiltä suunnilleen 10km, ja pelkkää moottoritieä joten nopsaan päästään..

Mua kiinnostais kans että onko Kättärillä rajoitettu vierailijoita, täytyypä kysellä..

Liikuntaa tulee harrastettua pelkkänä hyötyliikuntana. Joka päivä tulee edelleen käytyä jossain, puistossa, kaupoilla yms. Ja tuon 2v pojan perässä juoksemista :D

Mulla on tullut hirveä himo syödä koko ajan. Paino kun on tähän asti noussut tosi maltillisesti niin nyt varmaan nousee kauheaa vauhtia. Pakko yrittää rajoittaa, jotenkin :ashamed:

Meillä saa kans Emmaljungan rattaista kaikki kankaat irti pesua varten, minä vaan hölmönä laitoin ne koneeseen ja heijastinnauhat kuluivat aika ruman näköisiksi :/
Nyt pesin ne vaan kävin sappisaippualla ja tuli ihan yhtä puhdasta.

Sairaalakassinkin sain vihdoin pakattua, melkein kaikki tarpeellinen siis kassissa.
Ja vauvan kotiintulo vaatteet odottaa kassissa turvakaukalossa, mies tuo sitten kun päästään kotiin.

Mut nyt pikku lepo vielä kun poika on unilla..
Huomenna synnytystapa-arvio aamulla, tuun sit kertomaan kuulumisia :wave:

Inka ja Maisa 36+2 :heart: :heart:
 
Neuvolassa käyty taas:

Viikot 33+5
RR:128/70
Pissa:puhdas
B-HB:119
SF:31
Tarjonta:pT

Neuvolatäti ihmetteli, kun oon niin rauhallinen... ;) Mut mikäpä tässä on ollessa, ei tarvii enää miettiä työasioita, voi vaan olla, laittaa vauvan juttuja, nähdä kavereita ja kaikkee mikä tuntuu itestä kivalta =) Elämä tuntuu kyllä tosi hyvältä ja aivan selkeesti miehen kanssa ollaan lähennytty paljon nyt raskaus aikana, varsinkin nyt lopussa :heart: :heart:

Neuvolalääkäri olis tasan kahden viikon päästä ja sit katsotaan uudestaan missä asennossa tuo pyöriäinen tuolla masussa on. Toivotaan, että ymmärtää kääntyä, mutta jos ei, niin sitten ei :LOL: :heart:

Ja kiitos Talvicci uudesta pinosta!
 
Multa kyseli terkkari ajatuksia synnytyksestä, onko mitään pelkoja jne. Olen miettinyt synnytystä paljonkin, posiitivisessa mielessä enkä jotenkin osaa sitä pelätä. Ajattelen niin että en viitsi asiaa hirveän tarkkaan suunnitella, ettei tule sitten pettymyksiä jos kaikki ei menekään niinkuin halusin (jos joutuu vaikka sektioon). Miehen kanssa ollaan sovittu tiettyjä pelisääntöjä jos en saa omia mielipiteitä tuotua sitten tarpeeksi pontevasti esiin synnytystilanteessa. Odotan sitä h-hetkeä kyllä jo nyt tosi malttamattomana. Tulee mooonta pitkää viikkoa mulle vielä :LOL:

Sairaalalaukkua en oo vielä pakannut, mutta joitakin hankintoja olen sinne tehnyt. Ajattelin pakata ens viikon synnäritutustumisen jälkeen kun näen konkreettisesti mihin olen menossa ja mitä siellä saattaisin tarvita.

Jännän huomion olen tehnyt. Jos nukun päikkärit niin mitään selkä/lonkkakipuja ei ole, mutta yöunille kun menen niin olen niin samperin kipeänä jo valmiiksi niin etten sen takia meinaa saada nukuttua. Ja toki yön aikana paikat kipeytyy entisestään...Olen vaan niin huono nykyisellään nukkumaan päivisin ettei nuo päikkärit oikein pelasta huonosti nukuttuja öitä :(
 
Kiitos Talvicci uudesta pinosta! =)

Toivottavasti en ambulanssikyydillä joudu lähtemään synnyttämään. Jokin siinä ajatuksessa on semmoista että ihan sitten viime hädässä sillä... Jotenkin nään aina ajatuksissani sen kuinka ambulanssin ovet laitetaan kiinni, ja kuulen ajatuksissani sen äänenkin mikä siitä tulee, ja jotain kauhun tapaista se saa aikaan...

Meillä on kyllä lyhyt matka TAYSiin, en tiedä montako kilometriä, mutta vartissa ollaan jo siellä ihan nopeusrajoitusten mukaan ja päiväsaikaan, kun vähän aika sitten kokeiltiin. Löysin kirpparilta siistin näköisen muovifroteealustan, jotenkin vierastan käytettyä "pissa-alustaa" vauvalle, mutta sain siellä kirpparilla ajatuksen, että tästä tuleekin mun oma alusta. Laitan sen ehkä sänkyyn petauspatjan alle (hiostaa ehkä muuten liikaa, jos sitä pitkään joutuu pitämään ja petauspatja on varmaan jo kymmenisen vuotta vanha niin sitä voisi sitten ostaa uuden jos vedet pääsee sitten siihen) . Sen omasta mielestäni aivan surkean äitiyspakkauksen alustan voisin ottaa jo valmiiksi auton hanskalokeroon, lisäksi ehkä joku pyyhe, niin ovat siellä sitten kun lähdön hetki koittaa. Mies ei varmaan ilahtuisi jos autonpenkkiin tulee jotain. Toisaalta hän ei varmaan tulisi tällaisia suojauksia edes ajatelleeksi :D

Paapelolla on kyllä aivan mielettömän tunnelmallisen näköinen parveke. Ite en oo koskaan kauheesti viettäny aikaa parvekkeella, paitsi joskus kun asuin vielä Lahdessa ja parveke oli kulmassa kadulle päin niin tuli katseltua liikennettä siinä. Nyt tämmösessä 70-luvulla rakennetussa kerrostalossa on niin korkeet noi reunat, että mitään ei nää muutakun seisaaltaan. Maisema olis kyllä muuten ihan ok. Että joku kiva soppi sinne pitäis järjestää että siellä viittis olla. Olishan se vähän niinkun yksi ylimääräinen huone. Fresia taisi mainita että tupakoivien naapureiden takia vähän arvelluttaa vauvan nukuttaminen partsilla. Meillä kanssa sama homma. Ei oo kyllä silleen jokapäiväistä, mutta alakerran naapurilla käy usein tupakoivia vieraita. Sit muista asunnoista tulee parvekkeitten alla olevalle penkille istumaan ja tupakoimaan paljonkin porukkaa, ihan muistakin rapuista! Tässä kun on mummelit laittaneet penkin viereen paljon kukkia ruukuissa ja tehneet kohdan nähtävästi vähän liiankin viihtyisäksi :LOL: Tokaan kerrokseenkin ne savut leijailee välillä. Toinen huono puoli on se että ne savut menee jonkun tuuletusräppänän kautta myös pyörävarastoon. Vaunuvarasto on samanlainen, mutta penkki ei ole sen edessä. Toivottavasti savu ei mene sinne vaunuvarastoon sitten, tai täytyy sitten huomauttaa isännöitsijälle tästä asiasta.

Tänään tuli nukuttua vähän liiankin pitkään. Toinen oli tilanne viime lauantaina kun heräsin jo ennen viittä, kun kuorma-auto toi mainoksia isot paalit meidän rapun eteen! Oli pakko nousta oikein ikkunaan kattomaan että mitä vitsiä siellä oikein kolutaan. Sit vielä tietenkin "piip, piip, piip" -ääni peruuttamisesta. En saanu enää unta ollenkaan. Tavallaan oli kyllä sen takia aika mukava ja aikaansaava päivä!

Tänään oli neuvola. Paino oli 100g vähemmän kuin viime kerralla, mistä olin aika tyytyväinen. Viime kerroilla painoo kun oli tullut melko reilustikin... Sf-mitta on ollu aikalailla ihan ton käyrän pinnassa, nyt oli 31cm. Kysyin neuvolatätiltä sitä että koska sitä sikiön painoa arvioidaan, niin se sanoi että ensi kerralla lääkärin pitäis sitä arvioida. Mut sen omasta mielestä kasvu vaikuttaa siltä että se vois sitten aikanaan joku 3,5kg olla. Siihen olisin tosi tyytyväinen kyllä, koska minä ja mies ollaan molemmat oltu yli nelikilosia jöötejä. Ihmettelen kyllä tosi paljon sitä että äitin kertoman mukaan sillä tuli painoa vain 7kg raskauden aikana, ja jonkin verran häntä tuntevana voisin epäillä että siitä puuttuu joku numero edestä...

Kun tässä vähän aikaa sitten epäilin että vauva on taas pää ylöspäin, kun tuntui sen hikka tossa ylhäällä, niin neuvolan täti sanoi että jos se vielä tuntuu kääntyvän uudestaan niin päin (nyt oli pää alaspäin) niin pitäis ottaa yhteyttä sinne neuvolaan, että katsovat ja sitten mahdollisesti yritettäis kääntää taysissa. TOIVOTTAVASTI jatkossa pysyis nyt näin päin kun onkin!

Sunnuntaina käytiin mun lapsuudenkavereilla, ja toiselta sain 2 imetyspaitaa, imetystyynyn, rintapumpun ja tuttipulloja. Pumppu oli täysin käyttämätön ja pulloja käytetty vain pari krt. Nyt on taas himpun enemmän vauvavarustetta varalla. Alkaa oleen jo kaikkea. Pinnasänky pitäis maalata, ja siihen pitäis ommella sellaset päätykankaat. Vanhat kankaat on kirkkaansiniset, ei kiitos semmoisia.

Naureskelen vieläkin kun mies oli tässä koneella ennen töihin lähtöään, ja tämä pino mulla auki tässä kun oli lukeminen kesken, niin sanoi että - En sammuttanu konetta. Se lokakuun mahapyöriäiset on siinä vielä auki. :p

Hanikka ja Elli 34+4
 
Hanikka
Lokakuun mahapyöriäiset :LOL:
Tuossa onki hyvä nimi meijän pinolle :LOL:

Tuli noista lapsivesien menosta mieleen että ku me ostettiin vasta uus sänky (tulee parin viikon sisällä) niin pitää varmaan jotenki hyvin suojata se jos hulahtaaki veet vaikka sänkyyn :whistle:

Sitten sarjassamme tyhmiä kysymyksiä tuli mieleen että mitenkä ihmiset oikeesti tekee jos lapsiveet menee sänkyyn tms.? Heittääkö ne sen sängyn tms. roskiin? :whistle: :LOL:

*Talvicci ja Uuno rv.35+0* :heart:
 
Mahapyöriäiset on kyllä ainakin mun mielestä erittäin osuva nimi!! :LOL: Sen verran paljon täällä ainakin on pyörintää... ja ilmeisesti joillakin muillakin meistä myös :LOL:

Pyörintää on tosiaan sen verran paljon, että ei toivoakaan, että tämä pikku pyöriäinen malttaisi asettua oikein päin tuonne asuntoonsa. On tässä onneksi aikaa. Sain muuten juuri äskettäin kuulla, että yksi kaveri on menossa sektioon perätilan vuoksi... saas nähdä, miten meille käy!

Eipä muuten ole tullut pieneen mieleenkään, että lapsivesien meno voi sotkea sänkyä / autoa pahastikin. Täytynee siis varautua siihenkin - kiitos teidän kokeneempien mammojen! Ei tällänen keltanokka oikein osaisi muuten ennakoida. Saatiin isot kasat muovitettua froteeta miehen siskolta, joten siitä kasasta varmaan löytyy apu tähän.

Synnärimatkoja on vertailtu: meille tulee noin vartin ajomatka, kilometrejä varmaankin noin 15-20. Eli ei paha. Perhevalmennuksessa meille ainakin korostettiin sitä, että kannattaa soitella synnärille jos on epävarmuutta milloin pitää lähteä ja joka tapauksessa soittaa silloin, kun on lähdössä.

Anoppi oli kuullut, että sairaaloissa on pääkaupunkiseudullakin vierailurajoituksia sikainfluenssan takia, mutta mitään faktaa asiasta en tiedä. Joka tapauksessa olen itse ajatellut, että haluan sinne vain mieheni ja ehkä omat vanhempani, mutta appivanhemmat on jo vähän niillä rajoilla, että en välttämättä heitä sinne kaipaisi...

Ulpu & Papu 32+1 :heart:
 
Mahapyöriäiset :LOL:
Osuvaa :D :D

Nosita vesienmenoista:

Itse esikon aikaan laitoin varulta omalle puolelleni yhden frotee alusen ja paksun kylpypyyhkeen ja sitten ihan lakanan päälle...mutta tuo vesienmeno ei kyllä ole oikeasti ole kovinkaan yleistä..useimmin vedet menevät vasta synnärillä kun avautumista on jo tapahtunut supistelujen käynnistettyä synnytys, kätilön puhkaistessa kalvot jotta homma etenee paremmin tai juuri ennen ponnistusvaihetta, kun vauvan pää painaa kalvot rikki painuessaan synnytyskanavaan =)

Mutta varautua kannattaa, niin aion minäkin, ei sitä voi koskaan tietää miten se oma synnytys sitten lähtee käyntiin, jos itsekseen lähtee :D :D

JEEEEE:::>> me saadaan kohta astianpesukone...on tätä odotettukkin...tervetuloa tiskivuoreton arki :attn: :D :D

paapelo+poju+Deri 35+4 (tajusin, että 1vk ja 3pv niin Deri on täysiaikainen :eek: )
 
Moi!

Jospa sitä nyt olis ahkerampi lokamamma siis kirjottelemaan, kun äippälomakin alkoi. Jäin siis varhennetulle, la on vasta 29.10, mut kyllähän me murua jo kovasti ootetaan. :) Tosin saikullahan mä oon ollut jo pidemmän aikaa, mut nyt tämä "lomailu" on sit virallista. Kävin heittämässä töihin heipat ja mustikkapiirakkaa, etteivät unohda kokonaan meitä. :) Unettomuus ja liitoskivut ei oo kyllä kadonnu mihinkään. :kieh:

Hurja kun tuolla ulkona tuulee. Meiän pihan "spagettipuut" varmaan kaatuu tuossa tuulessa. Onneksi kuitenkin ilmat on viilentynyt, että jaksaa liikkua ja touhuta ees jotain (mitä nyt sit liitoskivut antaa myöten). Tosin meiän lenkkeily on kävelyä, jos sitä voi siksikään sanoa. Neuvolasta ohjas lopulta fysioterateutillekin. Enkä pitkään aiheesta valittanutkaan. Sama vika ollut koko kesän, nyt se vaan näkyy jo päällepäin, kun ei pysty kuin ontumaan. :headwall:

Paapelolla on kaunis parveke! Meilläkin ois iso läjä kynttilöitä ja lyhtyjä, mut eipä saa niille mitään tehtyä. Pölyttyvät vaan laatikossa. Ja silti niitä tulee ostettua. Kumma kynttiläkerääjä! :LOL:

Niin siis tänään oli myös neuvolapäivä. Painoa ei ihan samalla tapaa ole tullut kuin aiemmin (vaikka 14 kg ekstraa alkupainoon), mut masu kasvaa (sf 31), eli ylärajalla edelleen. Verenpaine oli ihan hyvä ja hg ei mitattu (mut oon rautalääkityksellä). Murukin voi hyvin, sydän hakkas kovaa 145 ja pää exit:tiä kohti. :LOL:
Neuvolatädin mukaan kuulemma pieni kun tunnusteli, mut ei se siltä tunnu. Varsin ikävästi painaa vuoroin kylkeen, palleaan tai virtsarakkoon. Ei auta vessa olla kaukana! :x
Ja ihan hirveää närimistä. Alkaa jo yököttääkin, kun maistuu vähän väliä kalanraato suussa. Rennietä menee paljon, mut ei auta kylläkään kun hetken. Loppuis jo tuokin vaiva. :headwall:

Mitäköhän romaania mä taas kirjoitan, mut pitää kertoa vielä vauvakutsuista!!
Pikkusisko ja yks mun hyvä kaveri järjesti tosiaan viime lauantaina mulle ja murulle vauvakutsut! Mä yleensä hoksaan yllärit etukäteen, mut olin ihan sekasin kun aukasin ulko-oven. Antti, mun mies, oli tietty mukana juonessa ja oli hommannut mulle jalkahoidon aamupäivälle, niin muut ehti laittaa meillä olkkarin babyshower-kuntoon. Ei meitä montaa ollut, mut ihanat juhlat. Oli ohjelmaa, herkkuja ja lahjoja ja pommac-kuoharit. Toivottu juttu, ja aattelin jo joutuvan itse niitä järjestämään, mut muut ehti ensin. Ihania ihmisiä!!! :heart: :heart: :heart:

Mut nyt syömään ja päästämään tuo mies vuorostaan tietokoneelle.

Satu ja muru 31+6
 
Hyvää syyskuuta vaan kaikille, on taas jäänyt vähemmälle koneella olo ja sen kyllä huomaa kun saa lukea hurjat määrät tekstiä... Ja näköjään nyt tuli unohduskin että mihin kaikkeen piti vastailla ja kommentoida, noh eipä voi mitään.

Sairaalamatkoista ainakin, että meiltä on noin 10 min ajomatka synnärille, mutta jos pitää poika viedä hoitoon sitä ennen niin sitten matka pitenee ainakin 45minuuttiin. Eli vähän kuitenkin tarvitsee tarkkailla tilannetta ettei ihan autoon synny.

Paapelolla kyllä ihanan näköinen parveke. Mäkin olen suunnitellut kovin laittavani tuota parveketta syyskuntoon mutta en vaan ole taaskaan saanut itsestäni mitään irti...

Täällä on yöt yhtä tuskaa, viime yönäkin mies heräsi siihen kun mä tiputtauduin sängyltä lattialle istumaan kun oli niin kuuma. Kysyi vaan että mitä teen ja vastasin hänelle fiksusti että istun lattialla etkö muka näe :LOL: Mukavaa asentoa ei sitten löydy millään ja joka yö on tukahduttavan kuuma, ei ollenkaan mukavaa.

Vähän mä repesin tolle lokakuun mahapyöriäisille :LOL:

Yritetäämpäs käydä vähän aktiivisemmin täällä niin ei kaikki asiat unohdu kun alan kirjoittelemaan...
 
Hyvää alkanutta syyskuuta kaikille,

VAROITUS TÄMÄ VIESTI ON VAIN OMAA NAPAA... (suuttumukseltani en jaksa nyt lukea teidän muiden viesteja)

Mulla on taas niin paha mieli työjuttujen puolesta, esikoisella alkoi viime lauantaina vuotamaan korvasta jotain nestettä, käytettiin heti lääkärissä, todettiin paha korvatulehdus ja silloin sanoivat että jos tiistaina vielä vuotaa niin heti uudestaa. Tiistai iltana vietiin poika vuodon takia uudestaan (valitti korvaansa ja oli muutenkin kipeän oloinen) ja silloin korva imaistiin puhtaaksi ja annettiin voimakkaat lääkkeet vaivaan, samalla lääkäri ilmoitti että tulehdus on tarttuva joten poika kotihoitoon loppuviikoksi, mies hoiti tämän päivän ja minä hoitelen loppuviikon kun mies on reisussa. Kerroin tänään varovasti töissä (eivät hyväkyisi poissaoloja...) että poika on kipeä ja minun pitää hoitaa häntä pari päivää kotosalla niin työnantaja haukkui sairaslomaa kirjoittaneen lääkärin ja samalla lateli kaikki osaamansa kirosanat mulle... :eek: Töissä ei ole nyt edes paha kiire, enkä muutenkaan ole ollut sairaslomilla yli vuoteen vaikka välillä olis ollut aihetta, koko loppu päivä olikin sitten yhtä vit...lua mulle. Huvittaa vaan kun mun esimies on itsekkin kahden lapsen äiti... nyt lähden nukkumaan ja yritän jättää työnantajan kommentit omaan arvoonsa!

 
Iltaa pallomahat,

Aliisa77: lentamisesta: ma asun belgiassa ja jouluks haluttais tulla suomeen. Kaveri oli matkustanut 2kk vauvan kanssa ja sanoi etta kaikki menee hyvin - vauva on helppo matkustaja,vanhemmat ovat ne jotka stressaa. Eli me ostettiin matkat jo - ainut, mika mietityttaa on se etta vauvan synnari meni tietysi vaarin koska ei voi arvioida aikaa vaan on pistettava myohaisin mahdollinen, jonka tietsikka huolii (tassa tapauksessa 30.8 -eli varaus paiva) - taytyy soittaa ja kysya tuleeko tasta ongelmia kun matkustaja x ei ole viela edes syntynyt :)

peppimamma sanoi sairaalaan menosta etta"ohje lienee edelleen se että jos vauva ei ole kiinnittynyt ja vedet menee niin sitten makuuasennossa sairaalaan ( on riski että napanuora luiskahtaa ulos)." Mista maallikko tietaa etta vauva on kiinnittynyt?

Moro taas!
 
Hyvää syyskuuta :wave: ja Talvicille kiitokset pinosta :flower: !!


Himpsulin kanssa siten yöhikoillaan.. Minä en sentään ole lattialla istunut ( :D ), mutta muutamanakin yönä olen käynyt tunnin - pari sohvalla pötköilemässä että sänky saa vähän jäähtyä.. Ja mies repii peittoa korvilleen, kun on muka kylmä.

H-a-n-n-e:n pomo on kyllä nyt enemmän kuin asiaton. Aivan törkeää syyllistää työntekijää sairauspoissaolosta, todellakin yritä jättää moiset kommentit omaan arvoonsa. Ja ennenkaikkea: pikaista paranemista pienelle potilaalle :heart: .

Muiskulle tsemppiä kotiäitipäiviin :wave: Eivätköhän ne siitä ala sujumaan, kun vähän harjoittelee. Käyttekö kerhoissa tai perhekahviloissa tms., siinä se aika äkkiä menee ja vielä ulkoilut, ruokailut ja päiväunet järjestävät kyllä päiviin sisältöä. Itsekään en mikään mammatyyppi ole, mutta nyt töissä ollessa kyllä toisaalta huomaan että mukavampi olisi tehdä asiat rauhassa omaa tahtiaan eikä siksi kun on "pakko" ehtiä töiden jälkeen ennen yöunia. - Niistä vasta-aineasioista en osaa sanoa mitään, valitan.

Mitäs sitten tehdään kun kipeät öiset suonenvedot ovat palanneet, runsaasta nesteytyksestä, lisämagnesiumista (440mg/vrk viimeisen kk:n ajan - kohta jälleen pienennän annostusta) ja villasukista huolimatta? Kaikki epämääräisetkin kotikonstit otetaan mielihyvin vastaan!

Terveilee
lokakuun masupyöriäinen ~Tiila rv 33+2 :D
 
Hanne: Aika älytöntä käytöstä sun pomolta. Varmaan joka alan TES.issä on kuitenki 5 sairaspäivää ilman ilmoitusvelvollisuutta (suomalaiset vaan yleensä niin tunnollisia että kaikesta ilmoitetaan). Ja sä oot kuitekni kertonu miks sun pitää olla pois. Oisin ehkä sanonu et otankosit lapsen tänne mukaan ni saatte kaikki muutkin sen tulehduksen, kun on tarttuvaa lajia. Tai jotain muuta yhtä fiksua :) Jokatapauksessa ei ois pinna riittäny tuollaisen kuuntelemiseen...

Vauvakutsuista: Mä niin haluisin järjestää sellaset, mut en tiiä koska ja mitä kaikkee niitä varten pitäis tehdä ja kuinka isolle porukalle pitäis. Ehkä mä alan ettii netistä tietoo sitä varten :) Onko muilla kokemuksia vauvakutsuista, ois kiva saada vinkkejä?
 
Heipparallaa!

Lähden kohta verikokeisiin, mutta sitä ennen jotain kommentointia, kun on taas juttua tullu paljon :)

Meillä on ollu sängyssä muovitettu frotee siitä asti kun olin esikoisesta raskaana. Aluksi se oli vesien menoa varten, sitten se jäi vauvan takia kun oleili paljon meidän sängyllä ja sit tulinkin taas raskaaksi ja muovi on edelleen siellä hiostamassa. Se on oikeesti kamala, mutta en mä nyt sitä ainakaan pois ota :)

Meillä sairaalaan ei tule vierailemaan ketään, ei tullu esikoisestakaan, koska halusin kaikki sitten vasta kotiin. Ja isovanhemmatkin asuukin niin kaukana, etteivät olisi ehtineetkään tulla.

paapelo joo oot kyllä niin aikaansaava, että kadehdin sua. Meillä parveke on niin ankea ettei siellä viihdy kukaan. Onnea tiskikoneesta ;) Voin kertoa, että senkin täyttäminen/tyhjentäminen voi olla tuskaista :D

Mäkin mietin josko nukuttais vauvaa sitten välillä parvekkeella. Tosin meilläkin alakertalaiset polttaa, mutta onneksi usein vasta iltaisin. Esikoista en nukuttanut koskaan parvekkeella, kun ei ollu parvekerattaita (enkä jaksanu raahata vaunuja parvekkeelle). Nyt olis noi vanhat rattaat, jos kopan vaan kävis varastosta. Koppa toimii myös hyvin sänkynä vauvalle mummilareissuilla.

Muisku itse olen juurikin menossa tänään vasta-aineverikokeeseen (rv 35+4)

Hanne huh onpa sulla pomo! Tosi reilu...

Itun emo mun kaveri ainakin sanoi, että kyllä ne neuvolassa etukäteen kertoo jos tarttee ambulanssilla sitten mennä synnytykseen. Sillä oli juurikin tuollainen tilanne yhdessä synnytyksessä.

Jaa joo täällä kans yks yöhikoilija. Oon kyllä aina ollu, mutta nyt tietty triplasti. Meillä kaikkii nukkuu eri huoneissa yörauhan takaamiseksi. Muistan, kun mies nukkui välillä esikoisen raskausaikaan mun kanssa niin se oli ihan jäässä koko ajan, kun meitsi hikoili pakkasella ikkunat auki :D Sittemmin ollaan luovuttu yhteispedistä, jotta molemmat saa nukkua yönsä hyvin ;)

Ja lopuksi vähän omaa napaa.. oon sit minäkin hurahtanu noihin vauvanvaatteisiin, mutta varsinkin esikoisen vaatteisiin. Huh. Lieneekö syynä lähestyvä "palkkapäivä" vai mikä, mutta oon nyt pari päivää viettäny kaupungilla ostellen ja ostellen. Syyskenkiä, syysvaatteita, takkia, housua, paitaa....apua! Ja kun on niin ihania violetin sävyjä tytöille (mun lempiväri). Nyt on pakko rajoittaa. Mies jo kyseli, että onko hänen pöydällä odottamassa joku tonnin lasku :D (me maksetaan puoliksi kaikki lasten menot).
Kyllä muuten tuntui jaloissa ja selässä, kun olin eilenkin neljä tuntia kaupungilla ja sitten vielä käveltiin sellanen neljän kilsan lenkki illalla. Ei jaksa enää tää mamma.

Hyvää päivän jatkoa kaikille masupyöriäisille ;)

MB 35+4
 
huomenta!
Eipä oo taaskaan tullu kirjoteltua...
Senkin paapelo,arvaas menikö mulla yö miettiessäni jotain tunnelmaa kuistille :LOL: oli sen verran ihania tunnelmakuvia sulla :heart:
Mulla olo on mitä mainioin nyt.Oon useamman päivän nakellut multaa pihalla kun iski paniikki että talvi tulee ennen kuin piha on valmis.Öisin kyllä sitten lonkkia särkee,mut ei paljon.

Eilen oli neuvola.laitan myös parin viikon takaiset nla kuulumiset
rv 34+5 (32+5)
paino 73,2 (73,4)
rr 152/74 (142/78)alannu nouseen paineet :(
pissa puhdas mol.kerroilla
hb 127 kuukausi sitten 136
sf 29 (29) tippui melkein alakäyrille
rt (rt) terkka sanoi että on kiinnittynyt ja voi odotella syntyväksi n 38 rv,APUA!
Hyvät sykkeet tylleröllä myös kuului.
Mua ahistaa kun en oo saanu lopetettua tupakointia :ashamed: Yritin siitä neuvolassa puhua,mutta siellä ei puututa siihen ollenkaan :( Olen odottanut jotain saarnaa/kannustusta lopettamiseen.Ainoastaan saarnaa tuli liian vähäisestä painon noususta...

Nyt siivoamaan
unihiekka ja tyllerö34+6
 
Unihiekka: aika jännä ettei neuvolassa asiaan kommentoida, luulis että saisit sieltä kannustusta ja apua lopettamiseen. Mulla taas oli se tilanne raskauden alussa, että aina kysyivät tupakoinnista vaikka heidän tiedoissaan oli, että olen lopettanut tupakoinnin kolme vuotta sitten ja sanoin jo ekalla kerralla painokkaasti, etten todellakaan ole alottamassa uudestaan. Silti sitä kyseltiin useamman kerran että mites tällä hetkellä, onko tullu poltettua :LOL:

Siivouspäivä on meilläkin tänään ja taidanpa kohta alotella niin saa sitten iltapäivällä ottaa rennommin :)

Flora + L-poika rv 35+1 :)

 
Moikka!

Kävin viemässä kuopuksen kerhoon ja nyt on sitten hetki "omaa aikaa", kotihommat tosin odottaa mutta odottakoon vielä hetken.

veriryhmävasta-aineet: muistaakseni otetaan n. viikolla 36.

Itunemo: kyllä ainakin täällä päin sanotaan jos vauva on vielä korkealla eikä kiinnittynyt ja tarvis sen takia ampparikyytiä.

Hanne: onpas ollu epäasiallinen pomo. Unohda tollaset puheet samantien.

Itse soittelin eilen taas Soneralle. Esikko asustelee omillaan ja oli yrittäny avata itselleen nettiyhteyttä. Lupasivat aina että huomenna aukeaa kunnes reilun kahden viikon kuluttua sanoivat etteivät aukase kun ei ole vielä täysi-ikäinen. No, mä tilasin sille netin ja sen piti aueta ma. Ti ei vielä toiminut ja soitin asiakaspalveluun ja sain tosi hyvää palvelua, sanoivat että ke toimii. Eipä sitten toiminut ja asiakaspalvelu olikin sitten aivan peestä. Ensin katto että toimiihan teidän netti, ja kun selitin että ei tää koti vaan tyttärelle tilattu niin ei löytäny koko tilausta. Sen jälkeen totes ettei voi asialle mitään kun asentaja on alihankkija ja kaiken lisäksi olin muka soittanu väärään numeroon vaikka juuri se numero oli tilausvahvistuksessa. Täytyy sanoa että harvoin olen ollut niin pahalla tuulella kun sen puhelun jälkeen :kieh: Eniten ottaa pattiin kun esikko tarvii nettiä saadakseen koulutehtävät tehtyä niin vaikeuttaa elämää aika lailla kun ei palvelu pelaa.

Mun täytyy kyllä todeta että mä nukun edelleen hirveen hyvin. Oon kyllä itekin siitä ihan yllättyny. Kuuma on kyllä öisin ja ilman peittoa pärjään mutta edes vessassa ei tarvi juosta vielä öisin. Sitä oonkin hieman ihmetelly että mistä johtuu. Juon kuitenkin päivän aikana ihan hirveitä määriä, tuntuu että määrät lisääntyi selvästi kun alotin maitohappobakteerien syömisen. Vaan eipä tuosta kai haittaa ole.

Lokakuun mahanpyöriäinen Peppi ja tytsi 34+2
 
Heips jälleen!

Juu siis korvatulehdushan siellä pojan korvassa sitten oli.. No,onneks jo helpottaa sekin :)

Mä en muist nyt yhtään mitä piti kommentoida mutta yritän jotain.

Vitsi mä repesin tuohon himpsulin "istun lattialla, etkö muka näe" juttuun :LOL:

Paapelo Aivan ihana tuo teidän parveke =) Mitähän sitä keksis omalle partsille.. meillä on kuitenkin vedetty sellain bambu aita kiertämään sitä vähän niinkun näkösuojaksi..Siitä olis hyvä aloittaa =)

H-a-n-n-e Pomosi oli kyllä kohtuuton :hug: Itsellä hieman samoja kokemuksia ja kyllä v***ti! Mutta älä välitä! Pomot osaavat olla joskus todella ajattelemattomia :headwall:

( . )
Taas poksahteli viikot eilen! Täällä alkaa olo olla jo todella tuskainen! Kävelen kun mikäkin muumimamma! Sain eilen pedattua vauvan sängyn valmiiksi. Nyt puuttuu vaan enää se vauva :) Kaikki alkaa olla jo valmista kunhan tuo toukka vielä ymmärtäisi kääntyä tuolla oikeeseen ulostuloasentoon :D

Siis nyt on kyllä pakko purkaa teille! Kun jotkut puhuivat anopeista ja niiden höpinöistä, ni siihen on pakko kyllä sanoa että mulla on maailman ihanin anoppi! Tullaan niin hyvin juttuun että! Se jotenkin on niin samalla aaltopituudella kun mä! Johtuu ehkä iästä kun ei ole kun reilu 40v. MUTTA! Mieheni eno on yks k**ipää! Anteeks vaan..Mua ottaa päähän kun meille kahville tullessa aloittaa ensimmäisenä kommentoinnin jotta "ompas rouva taas levinny viime näkemästä" ja "jaksaakos se rouva panna kahvia tulemaan vai ootko jo liian läski siihen touhuun" tai tällaisenkin kommentin olen kuullut että "alahan nyt jo pikkuhiljaa laihduttaa kun alat olla jo niin läski ettet enää kohta liikkeelle pääse"! :eek: :eek: :ashamed:

Mulla ainakin tulee tuollaisesta todella pahamieli :snotty: Tiedän kyllä että painoa on tullut ja aina olen ollut hoikka/alipainoinen nii se on jo itsessään kova paikka tuo "äkkilihominen". Tuntuu etten ole vieläkää oikein sinut uuden kroppani kanssa ja monesti itken miehellenikin että kelpaanko hänelle enää kun olen TÄLLAINEN! juu ne hormoonit.. Otan nykyään itseeni kaikki "leviämisjutut" ym. Tämä mieheni enohan on itse siis perus rekkakuski ja kroppa sen mukainen. Poikamies,ikisinkku, 50v. Ja hän puhuu aina naisista todella ala-arvoisesti mutta tämä menee jo yli mun ymmärryksen!!!!

Nyt muihin puuhiin :wave:

heinähattu ja pikkunen rv 35+1
 
Huomenta!

H-a-n-n-e:

Luoja mikä pomo...erittäin asiatonta. Onneksi pääset pian lomalle ihan kunnolla, saat vähän etäisyyttä tilanteeseen. Ja muutenkin, jos tilanne käy itsellesi liian ikäväksi ota yhteys pääluottamusmieheen :hug:
Ja paranemiset pojalle...meillä pojan eka tulehdus oli juuri vastaavanlainen, korvasta valui märkää ja poika oli tosi kipeänä :/

Kiinnittymisestä:
Neuvolassa yleensä mainitsevat asiasta. Joten jos ei tarkastuksessa sano selkeästi, niin kannattaa kysyä.
Kiinnittyminenhän tarkoittaa sitä, että vauvan pää on kiinnittynyt lantioon eikä pää enään liiku kun sitä ulkoapäin painellaan...sitä ennen pää yleensä liikkuu, eli nousee ja laskee tai sitä saadaan muuten liikuteltua.

heinähatun miehen eno on todella töykeä..itse pistäisin jauhot suuhun hyvin nopeasti tai yksinkertaisesti kieltäisin tulemasta kylään.
Olen aika tempperamenttinen luonne, jos tarvetta on, eli minulle ei ryttyillä...jaksuja :hug:

Onnea hyvistä neuvolakuulumisistanne =)

Unihiekka:
On todella outoa ettei asiaan ole kiinnitetty mitään huomiota. Oletko kokeillut korvaustuotteita?
En tiedä, mutta itsellä ainakin auttoi laastari...purkat ja muut kun yhdisti automaattisesti aina siihen tupakkaan ja himotti vain enemmän...laastarin kun laittoi, ei ekan päivän jälkeen asiaa edes miettinyt paitsi ehkä ruoan jälkeen.
Tsemppiä jokatapauksessa ja muista, että koskaan ei ole myöhäistä lopettaa =) :hug:

Hipsulin yöistumiselle naureskelen täällä :LOL:
Kuulostaa ihan minun jutuiltani... :D

Ja kaunis kiitos jälleen mukavista kommenteista koskien pikku tunnelmamajaani :D

Täällä olisi tänään siivouspäivä...mies menee pojan kanssa omalle mummulleen, eli siis pojan isomummille. Saa nähdä mitä saan aikaan, vai saanko mitään ;)

Eilen oli kyllä niin kummia kolotuksia alamahan tienoolla...muistutti etäisesti polttoja, mutta mutta...
Nyt ei ole ollut onneksi vielä mitään samanlaista.

Tajusin siis todella, että vain n.viikko ja vauva on täysiaikanen ( OIKEASTI!!! ) :eek:
Eli ensiviikolla olisi sitten aika alkaa laittamaan niitä sairaalakasseja valmiiksi...apua :D

Mutta nyt heittämään pyykkiä koneeseen..saisi edes sen homman hoidettua :D

paapelo+poju+Deri 35+5
 
Heipsis! Eilen käytiin miehen kanssa tutustumassa synnärille. Ihan oli mielenkiintoinen käynti: enemmän tykkäsin ja hyödyin siitä "luento-osuudesta", kuin synnytyssalien kiertämisestä, vaikka toki hyödyllinenhän sekin oli. Isäntä vain mainitsi, kun sieltä kotiin päästiin, että kuukauden päästä sitä tuolla sitten ollaankin (se on siis hänen arvauksensa siitä, milloin meidän Möykkynen syntyy).

Tuosta ampparikyydistä, kun siitä oli eilen tuolla puhetta: niin meille ohjeeksi nyt sanottiin, että ambulanssikyytiin on tarvetta ainoastaan silloin, jos vauva on PERÄTILASSA, kun vedet menee (tai esiintyy runsasta verenvuotoa). Tämä siis myös ohjeeksi tuli pitkänmatkalaisille, meidän sairaalan alueella, kun on heitäkin paljon... Eli väärä oli tieto minullakin alunperin...

DsariaL ja Möykky 34+0
 
Hauska tuo Paapelon lopunajan läheneminen :D Siis kun mittailet että koska täyttyy mikäkin etappi ja kuinka pitkä aika vielä on mihinkin. Itse kun vasta ihmettelen tosiaan että ihanko oikeasti ne lapsivesipunktion tulokset lupaavat meille tervettä (tai ainakin kromosomisairaudetonta) lasta, en vielä lähimainkaan mieti synnytyksen/syntymän ajankohtaa tai muita siihen liittyviä. Näin sitä ollaan erilaisia, me pyöreämahaiset mahapyöriäiset!

Sain vinkiksi suonenvetoihini kalsiumin lisäämisen ja kivennäisvedet, pitää niillä kokeilla josko auttaisivat.

Ambulanssin tilaamiseen on todellakin sairaalakohtaiset ohjeet jotka vielä vaihtelevat neuvoloittain (riippuen kai pääasiassa etäisyydestä sairaalaan), joten kannattaa tarkastaa omasta neuvolasta. Itsekin ajattelin seuraavalla käynnillä kysäistä, että kuinkas sitä suositeltiinkaan tehtäväksi.. Vaikka oletan edelleen että sen 9 viikkoa vielä odotellaan masuasukasta maailmaan!

Heinähatulla tosi ikävä kommentoija :hug: Entäs jos seuraavan kerran kysäiset jotakin tyyliin "montakos ihmistä sinun nahkassasi asuu kun massaa riittäisi usealle aikuisellekin" tai jotain muuta, pitäähän sitä nyt himpura vieköön sovinistisen rasvaniskarekkakuskinkin ymmärtää että raskausaikana A) paino varmasti nousee ja B ) hormonit herkistävät kommenteille. Ja sitten kiellät tulemasta enää käymään ennenkuin kasvaa aikuiseksi. (Hyvä sanoa ulkopuolisen, tiedän. Mutta yritä jotenkin pitää puoliasi :hug: :flower: ).

Unihiekan tupakanlopetukseen (tai vielä vähentämiseen) tsemppiä. Minulle tuli yhtä kuuntelematon olo joskus muinoin kun helpon elämäntavan myötä paino alkoi nousta: joka-ainoassa työterveystarkastuksessa ja kaikilla muilla terveydenhuollon käynneillä sanoin, ettei itseni tule lähdettyä liikkumaan, ellen saa vaikka terveydenhoitajalta käskyä käydä lenkillä säännöllisesti. Yhtään kertaa ei "liikuntareseptiä" tullut, vaikka olisi noin suorasta palautteesta luullut jonkun edes sanovan että mars lenkille siitä vähintään kaksi kertaa viikossa.

Vauvakutsut olisi kyllä ihanat :heart: mutta taitaa olla tyytyminen siihen, että tässä iässä ja toisen lapsen jo tullessa ne tosiaan pitäisi itse järjestää. Taitaa siis jäädä kohdaltani toteutumatta. Alley(kö?) siitä sisällöistä kyseli, ajattelisin vaan että kutsuisin ystäviäni koolle "meille tulee vauva" -teemalla ja järjestäisin pientä purtavaa (tai miksei nyyttärinäkin toimisi?) ja muutaman hauskan viihdenumeron. Sellaisia voisivat olla nimenomaan sukupuolen ja syntyajan veikkaus, joku lasten peli (siis aikuisten pelattavaksi) ja vaikka nimiehdotusten keksiminen. Sitten vaan sitä purtavaa ja yhdessäoloa, eikä mitään lahjojakaan minulle (tai vauvallekaan) tarvitsisi: tuovat sitten katsomaan tullessaan jos välttämättä haluavat.

Hitsit, pitääköhän ne sittenkin järjestää :LOL: ?

~Tiila 33+2.
 
Laitanpa uuden postauksen, kun alkoikin tulla juttua mieleen... vielä eilisestä siis...

Mie kauhistuneena kattelin siellä muita mammoja, kun kuljettiin sairaalan käytävillä. Ensinnäkin: olin puolet hitaampi kuin kaikki muut mammat! Siis oikeasti, olenko näin raihnainen jo?!
Toisekseen: siis siellä suurinosa mammoista käveli 5 kerrosta rappusia, mie en ois ikinä voinu tehdä sitä...
Kolmannekseen: kenenkään ilme ei värähtänytkään, kukaan ei liikkunutkaan, eikä kenenkään olo näyttänyt tuskaiselta kahden tunnin luennon aikana: miulla supisteli, miun piti vaihtaa asentoa, välillä piti kävellä, piti käydä juomassa, pissillä (ja varmasti oli tuskaisia ilmeitäkin, kun auditorion penkkien väli oli miun pitkille jaloille ihan liian lyhyt, varsinkin kun ei missään kauhean hyvässä asennossa voinut siellä istua)... Siis hetkinen, olinko mie sittenkin ainut raskaana oleva siellä?! :LOL: (joo, pakko tähän on suhtautua huumorilla, kun eilen tuli niin paha mieli, kun tuntui, että mie oon siellä oikeasti ainut raihnainen...)

Vielä miulla oli jotain muutakin sanottavaa... dementiaa...ko?

Hannelle ainakin :hug: järkyttävän huonokäytöksisestä pomosta! HUH! Ehdottomasti ottaisin yhteyttä liittoon (mikäli sellaiseen kuulut)... eihän tuo ole sallittavaa morkata työntekijää noin!
 
Tiila:

Tämä on tätä lopunalkua :LOL: Alkaa mennä pasmat sekaisin ja kohta iskee pienimuotoinen stressi ja alan kirjoitella täällä klo 03.00 yöllä ja hehkutan, miten olen viimeisen kolmen tunnin aikana saanut puunatuksi keittiön viemäriputkien kromipinnat hohtavan puhtaiksi ( eivät siis näy kellekkään kun ovat roskakaapin suojassa ) ja miten hammasharja on nyt kulutettu loppuun näiden lattialistojen puunauksen aikana :LOL:

eli tosiaan...lopunalkua :D

DsariaL:

Kuulostaa ihan meidän tutustumiskäynniltä esikosta...olin vähän pidemmällä 2-3vk kuin muut mammat ja käveltiin siellä pitkin käytäviä...kaikki muut olivat varsin rempseitä liikkeissään, minua suorastaan itketti ottaa askeltakaan ja ajatus rappusten kapuamisesta suorastaan pyörrytti.
Kun istuttiin kaikki yhdessä synnytyshuoneessa, tunsin miten kuumuus iski ja sitten alkoikin jo hävettämään, että kiva, näytän norsulta turvonneine raajoineni ja sitten vielä hikoankin kuin pieni porsas ja kaiken tämän lisäksi sitten harjoitus supistuksia tuli jatkuvasti ja naama heloitti tulipunaisena :LOL: :LOL:
Ai kauheaa..olin kyllä itse reissusta mielissäni, mutta kurjuutta sitä omaa olemista :D
 

Yhteistyössä