*Lokakuun Mahapyöriäiset Syyskuu 2009* *Yhdeksän vauvaa on jo syntynyt!*

Päivää mahapyöriäiset! :)

Paapelo Onnea astianpesukoneen johdosta :flower: :D On ihan kiva kapistus. (Nyt sulla onkin enemmän aikaa kaikkeen puuhasteluun, joten jännityksellä ootetaan mitä sitten saat aikaan :D ) Mullakin on elämäni ensimmäinen astianpesukone ollut nyt pari vuotta. Sitä arvostaa ehkä eniten kun sitä ei ole koskaan aikasemmin ollut. Enkä ole ainakaan vielä huomannut, etteikö sitä jaksaisi täyttää ja tyhjentää. Se on kyllä jännä homma, että mies sinne harvoin astioita oma-aloitteisesti laittaa, ja jos näin pääsee käymään niin sitä edeltää kysymys: "onko tuolla likasia vai puhtaita?" Hänen kotonaan tosin astiat laitetaan tiskipöydälle pesukoneesta huolimatta, ja äitinsä esipesee astiat ja laittaa ne sitten vasta koneeseen! Kyseessä on vieläpä melko uusi astianpesukone! Mutta tapoja on monenlaisia, ja monet niistä hyvinkin pinttyneitä.

Hanne Kamalaa käytöstä sun pomolta! Olikohan sillä jotenkin ihan super huono päivä, tai jotain. Toivottavasti se tajuais oman käytöksensä.

Heinähattu Ikäviä kyllä tuollaiset kommentoinnit. Jotkut ihmiset eivät vaan ymmärrä. Valitettavasti ne taitaa olla useesti myös sellaisia, että jos samalla mitalla vastailisi takaisin, niin ne itse tykkäisi siitä, ja jatkaisivat takuuvarmasti samanlaista kommentointia. Toisinkinpäin voi tietysti olla. Toisten ulkomuodon kommentointi voi olla joistakin hauskaa, ja sitten jos se kohdistuukin itseen, niin ei olekaan enää kivaa. Että vaikea sanoa mitä tuossa tilanteessa sille miehen enolle kannattaisi sanoa... :/

Mä katoin eilen sen Kätilöt-ohjelman, vaikka oon täälläkin vannonut että en sitä katso... Mut oli se aika hyvä. Mua vaan alkoi kamalasti itkettämään siinä kaikki. Mietin että mitä jos pillitän sitten sairaalassakin kokoajan. Vaikea kyllä tietää etukäteen miten käyttäytyy. Voihan sitä yllättäen olla ihan rauhallinenkin.

Kaveri antoi vähän aikaa sitten neuvon, että kun siellä sairaalassa annetaan se peräruiske, niin reitin vessaan pitää olla selvä. Se oli aatellu että se siitä pikkuhiljaa menee sitten vessaan kun siltä tuntuu, niin olikin tullu ihan tajuton kiire. Sanoi mulle että Kato sitten että tossut osottaa oikeeseen suuntaan, ja että vessa on vapaana. Tältä kaverilta oon muutenkin saanut hyviä neuvoja, lähinnä siis sellaisia mistä on tullut paljon rennompi asenne tulevaa synnytystä kohtaan. Suurin osa synnytystarinoista on jollain tapaa ikäviä. Joskus on kiva kuulla jotain yksityiskohtia jostain muusta sairaalaan liittyvästä. Kaveri sanoi myös että kun pitää sellaiseen listaan rastittaa haluaako aamulla vaaleeta vai tummaa leipää, niin käski rastittaa molemmat. Oli kuulemma itse katsellut jonkun toisen leipiä kateellisena, kun itse oli saanut jotain känttyä :LOL:

Hanikka ja Elli 34+5
 
jatkoa vielä

DsariaL Ihan pakko kommentoida tota sun juttua, että ihan sama homma mulla muutama viikko sitten neuvolan perhevalmennuksessa. Siellä oli sitä paitsi suurin osa syyskuun lopun mammoja, ihan yks tai kaks tais olla lokakuisia. Niin vaikutti ainakin siltä että muut pystyi pari tuntia ihan tosta noin vaan istuskeleen!!! En kertakaikkiaan pystyny rauhallisena olemaan. Henkeä ahisti, ja tuskanhiki puski päälle. Huolestutti vähän se että miten tää nyt näin voi olla, muilla naama peruslukemilla! En ymmärrä vieläkään.
 
Hei tuosta Hanikan mainitsemasta peräruiskeesta tuli mieleen, että annetaanko joissain sairaaloissa se automaattisesti? Kättärillä sitä ei ainakaan annettu esikoista kun synnytin. Kysyivät kyllä onko suoli toiminut, että kai sen sit olis saanu, jos olis ummetusta ollut.. Olis kyl ollu kiva nähdä kuinka paljon p**kaa sinne sängylle sit loppujen lopuksi tuli kun ponnistusvaihe alkoi :D (Anteeksi kielenkäyttöni ;) )

Hanikka, DSariaL mulla oli ihan sama esikoisen valmennuksen aikaan. Mä en pystyny istumaan niin pitkään kuin muut ja olin aina ihan punainen ja hikinen. Nastaa.. Muut näytti niin "cooleilta", että mua ärsytti :)
 
MB:

käsittääkseni joissain sairaaloissa se annetaan automaattisesti.
Ei minulle kyllä annettu myöskään ruisketta. Kysyivät ennen kalvojen puhkaisua, että miten on maha toiminut tänään ja eilen...noh, vuolaasti :LOL:
Eli ei ollut tarvetta ja ei sängyille myöskään mitään tullut...muistaakseni kun supistelut yltyi tipan laiton jälkeen, niin tyhjeni itsetstään vielä kerran...AH niin ihanat vessa keskustelut :LOL:
 
Terppa!

Hanne Kannattaisi mainita pomollesi jokaisen oikeudesta hoitaa sairasta lasta kotona. Ei todellakaan ole hänen paikkansa arvostella lääkäriä! Hän on tilanteen arvioinut ja katsonut kotihoidon tarpeelliseksi ja niillä mennään. Pomosi tehtävä on vain järjestää sinulle sijainen tarvittaessa, ei syyllistää sinua siitä että lapsesi on kipeä eikä voi mennä päiväkotiin.

Heinähattu Kamalaa käytöstä, tuollaisille tyypeille pitäis kyllä pistää luu kurkkuun. Mulla on vähän vastaavanlainen kokemus yhdestä miestutusta (reilusti ylipainoinen hänkin), joka arvosteli naisia ja vieläpä todella rumasti. Ei siis tehnyt sitä päin naamaa, mutta itselle tuli kuitenkin niistä jutuista jotenkin ällö olo. No, jossain vaiheessa rupesin vaan pokkana tekemään samalla tavalla, puhuin raskaana olevista miehistä ja siis etenkin ylipainoa kommentoin niin rumasti kuin osasin. Tyyppi sitten kai ymmärsi yskän, koska sen jälkeen ei ole puhunut minun kuullen enää samaan malliin. Tuollainen on tosi häiritsevää, koska itse en todellakaan jaksa arvostella ihmisten ulkonäköä. Kukaan ei ole täydellinen, joten mun mielestä kellään ei ole varaa arvostella toisia.

Sairaalassa vierailuista ja niiden rajoituksista ei minulla ole tietoa. Ehkä selviää sitten kun on osastolla... Ollaan kuitenkin miehen kanssa sovittu, että sairaalassa voi käydä isovanhemmat ja meidän sisarukset. Muut vieraat voi sitten tulla kun vauva on pariviikkoinen ja saanut jo jotain vastustuskykyä. Esikoinen sai flunssan alle kaksiviikkoisena kun meillä lappasi vieraita, enkä haluaisi sitä uudestaan. Enkä varsinkaan, jos se influenssaepidemia iskee nyt syksyllä.. Virushan voi siirtyä vaikka tartuttajalla ei olisi vielä oireitakaan, sen vuoksi ei voi luottaa edes siihen, että sallii vain oireettomien vieraiden kyläilyt.

Huomenna olis neuvola. Esikoisen aikaan näillä viikoilla oli paineet jo reilusti koholla, jännä nähdä onko nytkin...

Pikki 34+3
 
Tuosta peräruiskeesta vielä: Itse pyysin sitä esikoisen aikaan (synnytin kättärillä ), koska silloin kärsin ummetuksesta loppuraskaudessa enkä halunnut ensin ponnistella sitä jöötiä pihalle. :) Noh, olipa tuo peräruiskekin aina mieleenpainuva kokemus mutta helpotti oloa kummasti. Ja joo, reitti vessaan kannattaa varmistaa. :LOL: Itse sain ruiskeen synnytyssalissa jossa on (luojan kiitos) oma vessa. Mies naureskeli vessan ulkopuolella, oli varmaan mielenkiintoiset äänitehosteet....
 
Moikka,
ja kiitos tosi paljon taas selostuksesta . Ei mikaan ihme jos taalla jattaisivat kertomatta milla pitaa menna ja tulla - kuten olen kertonut, eihan taalla kukaan ole missaan vaiheessa tehnyt minkaanlaista sisatutkimusta (siis edes alussa), ei mitaan kohdunkaulan mittaamista, ei mitaan sf mittoja.. Ultrataan, verenpainetta katotaan ja pissatestia tehdaan. Niin ja valilla verikoetta. That's it.

Mutta vauvakutsuista: olen ollut mukana jarjestamassa kahdelle kaverilleni vauvakutsuja ja ne oli kylla kivat. Ekassa mentiin kaverin luo aamupalan kanssa yllarina - ja siita tuli ihanan pitka brunssi jossa mamman ei tarvinnut tehda tikkuakaan ristiin.
Toisesa vietiin kaveri sellaseen seisovaan poytaan brunssille. Sekin oli kiva - sai syoda muutaman tunnin ajan ja lahjojakin mamma sai.

En tieda mutten usko etta kukaan on mulle jarkkaamassa mitaan joten ajattelin ottaa onnen omaan katoseen ja pitaa vauvakutsut itselleni ja kahdelle raskaana olevalle kaverilleni - toinen on due 12.10 ja toinen joulupaivana. Otetaan miehet mukaan myos - voivat vaikka heittaa tikkaa ja juoda kaljaa.

Mutta mita siella tarjoaisi?Ja mita kivaa muuta voisi jarjestaa? Varsinkin kun rahatilanne on aika lailla nollassa ja pahenee vaan kuun loppua kohti kuljettaessa. Ajattelin vaan tehda iltapalaa mutta oishan se kivaa kun se ois vahan edes aiheeseen liittyen..



=)
 
Iitun emo:

En kovin tarkkaan enään muista mitä kaikkea oli Vauva-lehden yhdessä nro:ssa, jossa oli juttuna vauvakutsut.

Mutta ainakin oli vinopino blancoja bodyja ja paitoja ym. joita sitten ydessä koristeltiin painamalla tekstiiliväreille (tai joillakin semmoisilla ) kuvia niihin. Jokainen teki tuota ennen oman paino kuvansa ja teemana olivat eläimet heillä.

Ja tarjottavana oli sitten kakkua ja muuta normi juhla kesti tarjottavaa, jotka oli sitten vain koristeltu aiheeseen sopivasti.
Ja jos lahjoja pitäisi antaa, niin jokainen voisi tehdä pienen selviytymispakkauksen tms. sairaalassa olo ajalle...

Ei ole itsellä kokemusta tosiaan noista, mutta tuommoisia tuli mieleen lehti jutusta =)
 
Ainiin, Sairaalan vierasrajoituksistakin oli eilen puhetta myös, että ovat tainneet kaikkialla niitä tiukentaa: meillä siis ei saa tulla muita vieraita kuin isovanhemmat (ja toki isä ja vauvan sisarukset) katsomaan vauvaa ja sekin pitää tehdä käytävässä (meillä on sellainen eristetty käytävätila lapsivuodeosaston vieressä)! Ja tästä ovat ilmeisen tiukkoja nyt sikainfluenssavaaran aikaan... (näin siis PKKS:ssä)

Minuu vaan jännittää, että kuinkahan tuon miehen suvun kanssa käy, kun heille tuosta rajoituksesta kerron. Nimittäin anoppi on ainakin sellainen, ettei hän mitään rajoituksia kuuntele ja saattaa hyvinkin lappoa ihan huoneeseen sisälle, mikäli sille päälle sattuu! Häntä kun ei rajoitukset ja kiellot koske, kun ne on ihan ylireagointia! Haluaisin kyllä, että hän edes sen verta niitä noudattaisi, ettei nyt ainakaan niihin monen hengen huoneisiin lappoisi tulla sisälle. Siellä varmasti kun olisi tarkoitus muillakin äidiellä nukkua ja hoitaa vauvaa, ei vain minulla... Ja hänhän ei myöskään mitään desinfiointiaineita käytä (sairaalassakaan), turhaa sellaiset! En ymmärrä, mistä hän on saanut sellaisen käsityksen, että vastasyntyneellä olisi vielä omaa vastustuskykyä niin paljon, ettei hänen tarvitse edes sairaalassa desinfiointiainetta käyttää...

Mie oisin toisaalta halunnut, että myös meidän sisarukset olisivat päässeet käymään sairaalassa katsomassa lasta, ettei sitten heti ensimmäisinä päivinä/viikkoina, kun kotona ollaan, tule vierailulle. Mie kun haluaisin sen ajan varata siihen meidän oman perheen ajalle ja, että saisin rauhassa tervehtyä synnytyksestä ja niin pois päin. Varsinkin miehen sisarukset kun ovat vähän sellaisia, etteivät välttämättä paljoa ilmoittele kyläilyyn tulosta... Tosin ovat kyllä sen verta hienovaraisempia, kuin äitinsä, että saattavat ymmärtää itsekin, että en välttämättä jaksa/halua heti ottaa vieraita vastaan...
 
Unihiekka:
Mua ahistaa kun en oo saanu lopetettua tupakointia :ashamed: Yritin siitä neuvolassa puhua,mutta siellä ei puututa siihen ollenkaan :(
Mua ahdistaa tismalleen sama asia, on ahdistanut koko raskauden ajan, vähentämisyritys on kyllä kova vaan kokonaan en näytä saavan tuota tupakointia loppumaan. Meilläkin on neuvolantäti vaan sanonut, että hyvähän se ois lopettaa kokonaan jos vaan voi ja siinäpä se kannustin sitten onkin ollut. Ite kun oon sitä sorttia vielä, että poden järjetöntä syyllisyyttä asiasta ja ahdistun ihan älyttömissä määrin tuosta, pahimmillaan raskauden aikana on käyny mielessä että ei siitä lapsesta voi eläjää tulla kun sillä on näin huono äiti joka polttaa, eikä muka saa lopetettua. Tuollaset ajatukset ei sitä lopettamista ainakaan edistä, sen voin sanoo omasta kokemuksesta.

Ihme vihlaisuja alavatsalla etu- ja takapuolella vähän väliä, oon miettiny et mistähän tässä on kyse. Samoin maha on ihan kuralla ollu koko raskauden ajan, normaalia päivää vatsantoiminnan suhteen ei oo ollu. Eilinen oli ihan ehottomasti pahin, kun vaan kipristeli ja kipristeli vaikka kuinka ois vessassa istunu :kieh:

Vieläkään en oo saanu aikaiseksi oikein mitään, vaikka neuvolantätikin jo sanoi että ois syytä varmaan ees kuukautta ennen ruveta juttua laittelee. Saa nähdä, varmaan supistuspäissäni sitten paniikissa yritän vielä jotain järjestellä kotona :LOL:

Viikotkin poksui tiistaina, nyt siis 35+2, jos ihan laskuissa oon perässä... Mihin tää on menny, just yks tuttava kommentoikin että "vastahan sie sait tietää olevas raskaana!!!"... niinpä...

Ja mitä tulee noihin sikalentsurajoituksiin, nii PKKSssä ilmeisesti on myös sellanen käytäntö sit että isä ei pääse synnytykseen mukaan, jos on oireita ja jos synnyttäjällä itellään oireita niin sitä varten on sit eristetty tila. Eipähän tuota tautia kyllä kauheasti kaipailis juuri sitten synnytyksen aikaan, siinä kun on tekemistä terveenäkin! Ainoo, mitä todella toivon on se, että kunhan ei menis yliaikaiseksi tämäkin :kieh:
 
Huhhuijaa jos isä ei pääsisi synnytykseen mukaan :eek:

siis tavallaan kyllä ymmärrän yskän, mutta jos isällä olisi jo havaittavia oireita, niin kyllä olisi äitikin tartunnan todennäköisesti saanut ja sitä kautta lapsikin jo kohdussa sitten saisi vasta-aineita ja lisä buustina vielä ensimaidosta...
Se vain pitäisi äiti ja isä kumpikin laittaa vaikka sitten siihen pahuksen erityshuoneeseen, josta mies ei saisi poistua (karua juu ).
Ja kätilöt sitten naamasuojat naamassa, eivät siellä jatkuvasti muutenkaan könyä.

Sori...kauhea purkaus, mutta jos itse ajattelen, että mies ei mukaan pääsisi, niin... :ashamed:
Voin surutta sanoa, että sitten joutuisin homman hoitamaan täysin yksin, ei kenestäkään muusta läheisestäni ole siihen tukijan tehtävään :/

Pitää kyllä tuosta kysellä itsekkin neuvolasta, josko tietäisi...tai taidan katsoa onko Kättärin omilla sivuolla mitään tuosta...juu sen teen.

No nyt kun iski ahdistus, niin tokihan sitten supistaakin... :headwall:
Pahus...

Ja nuo vihlaisut...voisivat johtua ihan vauvan päästä? Niin ainakin itsellä..hyvin ikäviä kolotuksia...mahan toimita sitten taasen onkin vähän erikoinen...siihen en osaa sanoa kyllä juuta taikka jaata.

Nyt katsomaan noita kaloja, joko ovat sulaneet...kauhea nälkä olisi :wave:

 
Laitonpa hoitopöydän pystyyn, meillä ei tosiaan ole mitään "oikeaa" hoitopöytää, mutta tässä meidän ratkaisu :D

Kokonaiskuva


Ensimmäisessä laatikossa on vaippoja, harsoja ja hoitotuotteita/väilneitä


Toisessa laatikossa on kaikki vauvan pienet vaatteet, eli koosta 50cm->60cm


Ja viimeiseen laatikkoon tulee sitten vaippapaketit tms.


Tässä vielä oli pakko ottaa kuvaa, miten pikkuisia nuo vastasyntyneiden vaipat onkaan :D




Siinäpä kaikki taas tälläerää :D
 
Paapelo: Jos löydät jotain kättärin ohjeistusta ni kerropa. Ku se varmaan pätee koko HUS.in alueella.

Mä en todellakaan halua synnyttää ilman miestä. Oon ihan varma ettei siitä tuu yhtään mitään, on pakko olla joku joka toimii henkisenä tukena ja kannustaa eteen päin. Enkä halua että se tuossa tilanteessa on kukaan muu kuin oma mies.

Paapelolla on kivan näköinen hoitopöytä :) Vähän samalla tavalla on meilläkin tavarat sinne järjestetty. Hoitoalusta puuttuu ja vaippoja.
 
Äippäpoli kuulumisia:)

Elikkäs kävin tänään siellä Kättärillä synnytystapa-arviossa:

Vaavi on pää alaspäin;) Ei ole laskeutunut eikä kiinnittynyt vielä
Kanavaa jäljellä vielä 3cm, mutta oli sormelle auki.
Typyn painoarvio 2900g ja menee ihan keskikäyrillä, eli pitäisi olla pienempi kuin veljensä;)

Seuraava käynti 30.9 jolloin vko 40+2. Ja lupasi lääkäri että käynnistellään jos näyttää että kasvaa taas isoksi..

Siinä kai kaikki tärkein, nyt vaan odotellaan rinsessan syntymää, ihanaa kun saan mahdollisuuden synnyttää alakautta:)


Nyt ei jaksa muuta, väsyttää niin paljon :ashamed:

Inka ja Maisa 36+3 :heart: :heart:
 
alley:

En onnistunut nettisivuilta löytämään mitään asiaa koskevaa mainintaa, edes yleiseltä puolelta, jossa oli saaralakohtaiset ohjeistukset...luulisi, että noinkin tärkeässä asiassa olisi ollut uutisointi/info sivuilla, mutta ei mitään, joten rohkenen tulkita asian niin, että esteitä ei olisi. Sukulaisten vierailustakaan ei ollut mitään mainintaa laitettu...
Pitää kysyä vielä neuvolasta tarkemmin =)

inka:
Varsin hyviä uutisia olet saanut..onnea niistä =)

Nyt katsomaan leffaa miehen kainaloon :wave:

paapelo+poju+Deri 35+5
 
Ensimmäinen kirjoitukseni syyskuun pinoon!

Kovasti onnea ensimmäiselle lokakuiselle Nöpötinin pienelle pojalle.

Ja iltaa kaikille omaa vauvaa odottaville.

Tänään oli itselläkin diabeteslääkäri/synnytystapa-arvio Kättärillä. Kohdunsuu pehmentynyt ja sormelle auki. Vauvan painoarvio oli 2800g, eli keskikäyrillä täälläkin.
Sain myös seuraavan kontrollin 30.9. jolloin itselläni on viikkoja 39+5. Toivottavasti tämä vauva tulisi täältä omia aikojaan, jottei tarvitsisi käynnistää. Esikoinen syntyi yliaikaisena käynnistetyn synnytyksen päätteeksi sektiolla. Tälläkin kertaa lähdetään ainakin yrittämään alateitse synnytystä.
Pyysin lääkäriä olemaan visusti vilauttelematta sukupuolta ultratessa, joten se on vielä meille yllätys. Vaikka kovasti poikaolo on edelleen. Kiva oli kyllä käydä kontrollissa, sain ihailla vatsa-asukin sydänkäyrääkin hetken aikaa.

Meillä esikoinen on ottanut pikkuhiljaa eilen ja tänään ensiaskeleitaan. Ihana seurata, kun toinen on niin tohkeissaan ja ylpeä itsestään. Poika on tosiaan jo 3 viikkoa päälle vuoden.

Vauvaa varten ei ole vielä mitään laitettu valmiiksi. Kateellisena katselin Paapelon siististi järjestettyä lipastoa. Tarttee kyllä ottaa itseään niskasta kiinni ja ryhtyä pienten vaatteiden pesuun. Tosiaan viikko enää, niin on täysiaikainen vauva tässäkin vatsassa.

Kai se pitää suunnata unten maille, tosiaan nukkuminen on jo vähän vaikeaa. Hikoilen ja pyörin, enkä millään meinaa saada unen päästä kiinni.
Palailen taas kuulumisiin ja koittelen kirjoitella muutakin kuin tätä omaa napaa.
Olette vaan niin kovin ahkeria kirjoittajia, että tässä vaiheessa unohtaa puolet siitä mitä olisi halunnut kommentoida...

Mirmi rv 35+6

 
Alkuperäinen kirjoittaja Mirmi:
Vauvan painoarvio oli 2800g, eli keskikäyrillä täälläkin.
Sain myös seuraavan kontrollin 30.9. jolloin itselläni on viikkoja 39+5. Toivottavasti tämä vauva tulisi täältä omia aikojaan, jottei tarvitsisi käynnistää. Esikoinen syntyi yliaikaisena käynnistetyn synnytyksen päätteeksi sektiolla. Tälläkin kertaa lähdetään ainakin yrittämään alateitse synnytystä.


Mirmi rv 35+6
Mulla kävi täysin samalla tavalla viime kerralla, käynnistettiin kun oli yli vajaa 2vko, päätyi sitten lopulta sektioon kun pojalle sydänäänet laski ja verinäytteet oli hyytyneitä. Mikä sulla oli syynä jos saa udella?
Mulla kans yritetään nyt alatiesynnytystä..
 
Isä mukana synnytyksessä
Samaa tais sanoa mulle neuvolassa kun kävin joku viikko sitten että jos se oikee kunnon lenssuaalto tulee niin isää ei välttämättä päästetä ollenkaan.... voi toki olla etä ymmärsin väärin ja näin olisi vain mikäli isällä olisi ollut oireita.

Paapelo
Jäin miettiin kun joskus aikasemmin kirjoitit että pakkaat sinne sairaalakassiin niitä energia juomia.... niin siis miehelle varmaankin??
Niin ja tosi ihana to sun parveke... jos mäkin saisin aikaseks tehä taas tolle mein kuistille jotain...

Synnytykseen liittyviä vinkkejä
Meillä miehen kaveri aikanaan kun odotettiin tota esikkoa ja he illä oli sama tilanne niin antoi miehelle vinkin (musta oli joo hassua että miehet keskenään puhuu synnytyksestä) että miehen täytyy pitää synnytyksessä huoli siitä että mä en ponnistuksen aikana laita silmiä kiinni. Näin vältyttäis siis niiltä punasilta silmiltä ja se edesauttais sitä että se ponnistus menee sinne alapäähän eikä päähän.
Hassua koska mein synnytysvalmennuksessa ei tämmösestä mainittu sanallakaan. He kävivät yksityisessä neuvolassa käynnit ja valmennukset koska rouva oli ulkomaalainen eikä normi terkkarissa tarjottu palveluja edes englanniksi ja yksityisellä se ei ollu ongelma.

Huoh... huomenna täytyis tosiaan jaksaa siivota täällä koska lauantaina olis nuo typyn 3v synttärit ja olis taas tulossa tuvan täydeltä väkeä...
Ja olis kaupungillakin hoidettava monen monta asiaa....
Mut typyn 3v. kuvaus jää väistämättä ensi viikolle.

Niin ja sain tänään aikaseks (kiitos typyn päiväkerhon 2h) käydä kelassa hakeen tiedot mulle tähän asti maksetuista tuista ja sit sain soitettua verotoimistoon että saan sen verokortin sosiaalietuuksille.
No aikamme laskettuamme tää tätskä siellä verotoimistossa sano että näillä sun tähän astisilla maksuilla ym .sun veroprosentiks tulis 0%.
Sanoin että ei käy.... että jos nyt lätkäsis mulle vaikka 15% verokortin... se laskeskeli että jos hän sinne merkkaa mulle reilun 6000? ylimäärästä tukea kelasta niin se olis se veroprossa 10%. No siihen sit tyydyin.
Mä en vaan todellakaan halua joutua maksamaan jouluna mätkyjä ja ilo mielin nyt makselen reilummin ja saan sitten joulun alla takas.

No mut joo... nyt pakko lähtee köllimään että aamulla jaksaa nousta typyn kans taas touhuamaan.

Niin ja
Hanne ja Heinähattu
Siis ihan käsittämätöntä kommentointia!! Mä olen ikäväkyllä kans niitä jotka ei ainakaan sillähetkellä osaa sanoa juuri mitään vastaan... myöhemmin kyllä tulee paljonkin mieleen mitä olis voinu sanoa. Kai mä jollain lailla menen lukkoon tai sit olen niin ällikällä päähän lyöty kun en vaan ole osannut odottaa mitään vastaavan laista.

Ai niin ja mulla onkin jo ensi viikon maanantaina se synnytystapa-arvio ja ultra.
Tänään tuli lappu siitä ja onneks niin en kerkiä sitä kauheesti jännäämään.

Riivinrauta & Nuppunen 35+5

*muoks* meni sitten noin tummennukset vähän....
 
Kiva kun täällä ymmärrettiin tuo mun poissaolo työpaikalta (vaikka sitä ei töissä ymmärretäkkään), alkaa olla pikkasen parempi mieli jo, varsinkin sen jälkeen kun tuo meidän esikoinen kesken leikkien tuli mun luo ja sanoi "tykkään olla kotona sinun kanssa äiti ja korvakaan ei ole enää niin kipeä" :)

Tänään laitettiin täälläkin vähän vauvalle paikkoja kuntoon, ostin vaippoja ja pari purkkia korviketta kaappiin, tutin ja tutipulloja. Samalla kun olen purkanut muuttolaatikoita olen laitellut syrjään sellaisia tavaroita joita tarvitsen sitten sairaalassa, esikoisellekkin pitäisi laittaa jonkinlainen hoitokassi. Mites te muut kellä on jo vanhempia lapsia järjestätte lapsen hoidon kun itse olette sairaalassa? Meillä poika menee mummolaan, joka on kilometrin päässä (tarvittaessa yöllä he tulee meille). Toivottavasti vauva vain osaisi ajoittaa syntymänsä sille viikolle kun mummo on vapaalla (2vk töissä ja 2vk vapaalla) niin ei tartteis puljata päivähoion kanssa...

Huomenna oliskin sitten neuvola ja iltäpäivällä ultra jossa todetaan taas kerran että ei se vauva vieläkään ole kääntynyt, saa nähdä antavatko mulle ajan siihen kääntämis juttuun, vai miksi sitä nyt kutsuttiin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja inka85:
Alkuperäinen kirjoittaja Mirmi:
Vauvan painoarvio oli 2800g, eli keskikäyrillä täälläkin.
Sain myös seuraavan kontrollin 30.9. jolloin itselläni on viikkoja 39+5. Toivottavasti tämä vauva tulisi täältä omia aikojaan, jottei tarvitsisi käynnistää. Esikoinen syntyi yliaikaisena käynnistetyn synnytyksen päätteeksi sektiolla. Tälläkin kertaa lähdetään ainakin yrittämään alateitse synnytystä.


Mirmi rv 35+6
Mulla kävi täysin samalla tavalla viime kerralla, käynnistettiin kun oli yli vajaa 2vko, päätyi sitten lopulta sektioon kun pojalle sydänäänet laski ja verinäytteet oli hyytyneitä. Mikä sulla oli syynä jos saa udella?
Mulla kans yritetään nyt alatiesynnytystä..
Mulla käynnistettiin esikoinen 42+0 ja syntyi sektiolla 42+1.
Sektioon syynä oli pitkittynyt avautumisvaihe. Kohdunsuu jäi 9 senttiin, eikä edennyt siitä enää mihinkään. Tunteja sain kärvistellä ja vauvasta otettiin useita stan-näytteitä, jotka olivat onneksi ihan normaaleita. Loppujen lopuksi sektio oli itselleni suuri helpotus (vähän jo sitä itse anelin), olin siinä vaiheessa jo valmis mihin tahansa, eikä olisi voimat edes riittäneet ponnistamiseen. Vauva oli tulossa hieman virheellisessä/vinossa tarjonnassa, joten senkin arvioitiin hidastaneen avautumista. Toivottavasti tämä menisi nyt helpommin. Ainakin mulle luvattiin, ettei noin kauaa tarvitse enää tällä kertaa yrittää, leikataan sitten aikaisemmin, jos tilanne sitä vaatii.
 
Pikainen huomen =)

Kurjia kokemuksia pomosta ja sukulaiselta Hannella ja Heinähatulla :hug: Toivotaan ettei kummankaan tarvi enää moista kestää.

Sairaalassa vierailusta, en tiedä onko täällä rajoitettu mitenkään mutta jos polikliinisesti pitää synnyttää ja sairaalassa ollaan max vuorokausi niin mun kohdalla sit ihmiset ehtii tulla kotiinkin käymään. Toki jos siellä syystä tai toisesta vierähtää taas se 3-5 vrk niin silloin tykkään kyllä että omat vanhemmat ja pari hyvää ystävää käy katsomassa miehen ja lasten lisäksi. Niin ja miehen vanhemmat haluaisin vasta kotiin kun viime kerrasta muistan millaista härdelliä saivat aikaan ja hormoonihuuruissani siellä sitten itkua väänsin kun eivät ymmärtäneet lähteä pois ennen kahdeksaa illalla kun olisin halunnut viettää aikaa miesten ja lasten kanssa :/

Peräruiske taitaa joissain sairaaloissa olla tapa mutta ei Seinäjoella, kolme kertaa olen siellä synnyttänyt enkä kertaakaan ole saanut enkä ole kokenut tarpeelliseksi pyytääkkään kun vatsa on toiminut ihan kiitettävästi ennen synnytystä.

Oli ihanan rentouttavaa käydä saunassa eilen kahden kuukauden tauon jälkeen ja vieläpä ihan rauhassa ystävän kanssa maailmaa samalla parantaen :D Kovasti kyllä odottaa jo että saataisiin oma sauna ja pesuhuone kuntoon ja päästäisiin koko perhe nautiskelemaan saunomisesta taas pitkästä aikaa.

Meillä pienin poju muutti eilen myös isojen poikien sänkyyn ja hienosti meni ensimmäinen yö siellä :heart:

Keskiviikkona kävin pitkästä aikaa lenkillä ja olin illlalla liitoksistani niin kipeä että täytynee jättää ainakin pidemmät lenkit tekemättä ja odottaa aikaa synnytyksen jälkeen. Hyötyliikuntaa saa kuitenkin lasten ohella joka päivä ja kaikenlaista pihahommaakin piisaa vielä kivasti.

Nyt aamupalojen laittoon noon ehtii eikoinenkin kouluun :wave:

Äitsy ja Lauri 34+0 :heart: :heart:
 
Huomenta!

Kättärillä ei ainakaan vielä ole vierailurajoituksia, sillä olen tänään menossa sinne katsomaan ystävän pientä kahden päivän ikäistä poikavauvaa :) Aivan ihanaa, en kyllä malttaisi odottaa, milloin tämän oman vauvelin saa syliin :heart:

Viikonlopun projektina olisi vihdoinkin vaunujen osto... Ollaan siis päätös tehty, Teutonia Funit meille tulee 99 % todennäköisyydellä.

Ulpu & Papu 32+3


 
Huomenta!

Kauhea koiranilma :/

Yö tuli nukuttua suhteellisen hyvin..ei mitään armotonta tempomista tarvinnut harrastaa kääntyäkseen.

Energiajuomista:

Tarkoitin myös itselle...en nyt tarkoita mitään Batterya vaan urheilujuomia...neuvolatädin mukaan synnytyksen jälkeen on oivallista juoda yksi palauttava pullo =)
Ja siis miksikään janojuomaksi ei ole tarkoitus juoda noita, kuten ei muutenkaan normaalitilanteissakaan =)

Pitäisi mennä siskon seuraksi poikansa neuvolaan..tai siis mennään pojan kanssa odotusaulaan ja siitä sitten yhdessä kauppaan...inhottaa vain tuo ilma :/

Hooh..nyt on mentävä, tuo poika heräsi ihan väärällä jalalla..taistelee jonkun purkin kanssa ja hermohan hänellä menee, kun tietty tavara ei sinne mahdu |O :D

paapelo+poju+Deri 35+6
 
Huomenta pyöriäiset! *oli kyllä loistava nimi :LOL: *

Heti kärkeen antaisin oman vinkkini synnärikamoista.
Meidän sairaalassa vesilasit on tooosi pieniä. Imettäessä/maidon noustessa mulla on aina armoton jano. Siispä otan sairaalaan taas mukaan 0,5l vesipullon jota voi täyttää tarpeen mukaan, pyörittää sängyssä vieressänsä kun vauvaa imettelee ja hörppiä omaan tahtiin. (Varsinkin yksi kaveri joka joutui sektioon, kiitti jälkeenpäin kovasti vinkistä, kun liikkuminen oli hänellä haavan vuoksi normaalia tuskaisempaa).

Eilen oli neuvola. Vauvan pää on jo melkoisen alhaalla. Ei ihme, että lantionpohjassa on painetta ja käveleminen vihloo :/ . Limatulppaa on tullut niin monessa palasessa, että taitaa olla kohdunkaula kypsymään, lyhenemään ja avautumaan päin. Lääkärineuvola 2 vkon päästä, sielläpä se sit selviää.

Suurimman osan yöstä vietin taas sohvalla nukkuen. Täs kyljellään maaten saa jotenkin mukavan tuen sekä selälle että mahalle - eikä hiostakaan niin kovasti kuin miehen kanssa lusikassa nukkuminen ;) .

Nuorempi tytöistä heräsi tähän päivään kuumeisena, joten kitinää odotettavissa. Palataan paremmalla ajalla.

Perjantaiterveisin,

-A-
 
Heipsan vaan kaikille! :)

En olekkaan ihan äsken täällä käynytkään.. Onnea, siellä joku lokakuisista oli saanut jo nyyttinsä :) :heart:

Talvicille : Minulla muuten tuo synnäri on PKKS.. En ole muistanut sitä ilmeisesti ilmoittaa, kun katoin tuota listaa tuolla etusivulla:)

Dsarial: Minuu rupes ihan hymyilyttää ku sanoit että oli tuskainen olo siellä synnytysvalmennuksen luennolla.. Ilmeisesti oot ollu Tikka salissa samaan aikaan kun mie.. Arvaa vaan oliko tuskan hiki siellä istuissa ja kuunnellessa.. vaikka kävelinkin rappuset ylös ja alas.. se oikeestaa vaan helpotti oloa ku pääs sieltä salista liikkeelle :)

Miten teillä muilla nuo masuasukkaat, kun ovat kääntyneet pää alaspäin Eli Rt niin tuntuuku teillä ne potkut kylkiluissa... Minulla ei ainakaan.. enemmönkin tuossa navan kohdilla ehkä hieman navan yläpuolella kyljessä... Ja tää masu asukki oli jo kääntyneenä Rv 29 ja viime viikollakin neuvolatädin mukaan oli Rt rv 32 mutta itestäni ei kyllä siltä tunnu...

Ainiin Talvicci Meillä on muuten nuo F7 vaunut.. ne kaakao/ Kaakaopallo.. Ovat paljon tummemmat kuin mitä kuvissa.. luulen että saa kyllä helposti pestyä.. kaikki kankaiset osat ovat irralliset.. Mie ainakin tykkään noista vaunuista.. en kyllä tiedä miten ne sitten käyttäytyy kun vauva on niissä.. mutta muutan tuntuvat aika jytäköiltä.. ja isot on renkaat :D
 

Yhteistyössä