¤¤¤LOKAMASSUT -08 Syyskuussa¤¤¤

hanibööonnea tytöstä :flower: :flower: :heart: :heart:
täällä vaan kivut pahenee...mulla on noi luut niin kipeet ettei meinaa kävelemään pystyä...eilen illalla en saanut nukuttua kun jomottamalla särki koko ajan... :ashamed:
huomenna on onneks neuvola niin pääsee sinne kitisemään kivuista :LOL:
imetysliiveistämä kans tossa arvalla ostin vauvaliikkeestä 2liivit toisissa kaarituet toisis ei...saa nähdä nyt sitten jääkö heti pieneks kun oon kans ollut aina tällänen ongelma kokoinen :/
ja edelleenkin sama jatkuu kun ympärys ei oo kasvanut ollenkaan vaan edelleen sen 70 ja kuppi taitaa olla nyt E...kuin paljon se koko yleensä kasvaa kun maito nousee?? taisin ostaa imetysliivit kokoo F tai G.tä...
huomenna saa sitten tietää että passitetaanko mut synnytystapa arvioon...että onko lasketunpäivän arvio mennyt yli 4kg :whistle: viikko sitten sen hetken koko arvio oli 3300g ja lasketun3900g mutta tällähetkellä kasvua arviolta 250-300g viikko...
kivunlievityksestäaiempaa kokemusta ei ole mutta kyllä epiduraalin haluaisin kun siitä on kuullut melkein pelkkää positiivista palautetta...se tietenkin vaatii että ollaan tarpeeks ajoissa sairaalalla :D luomu synnytykseen mulla ei ole mitään tarvetta...miksi kärsiä kun voi päästä helpommallakin :D en mitenkään vähättele niitä jotka kannattaa luomua...jokaisen oma valinta!!! :heart:
BBtietääkö joku miks se marianna(ko) se nyt oli joutu lähtemään?? kun netis oli vaan et henkilökohtaisista syistä poistettiin talosta...
...eipä tässä sit muuta kun synnytystä odotellessa :wave:
Cristiina ja vaavi 37+6 :heart:
 
Silleri
Käynnistys alkaa 1.10.! Lääkäri mittaili ja ultrasi niin vauhdikkaasti, etten ehtinyt ollenkaan kysellä, kumpi siellä mahtaa olla. Arvioivat painoksi nyt n. 3,5kg ja puolisen kiloa varmaan tulisi painoa lisää tässä parissa viikossa. Eipä tarvinnut uhata nälkälakolla! :LOL:

Peruin tämän päivän neuvolan kun siellä kuitenkin ultrailtiin ja kaikki oli ihan kunnossa. Sitä lääkäri muuten myös arveli, ettei tämäkään lapsi ole ennen laskettua aikaa ulos tulossa.

Kivunlievityksistä, itsellä oli molemmista kohdunkaulanpuudutus. Ensimmäisellä kerralla se tehosikin hyvin, kivut lähtivät reiluksi tunniksi kokonaan, toisella kerralla ne lievenivät. Mutta oli riittävä apu. Epiduraalista ei siis ole kokemusta, tälläkin kertaa varmaan tuolla samalla yritetään, kyselen, mitä suosittelevat. Ilokaasusta meinasi lähteä taju, sitä en enää kokeile.

Kauhea makeanhimo vaivaa. Pakko yrittää hillitä sitä, ettei vauva nyt kasvaisi liikaa viimeisinä viikkoina... On kyllä kiva tietää, että nyt tarvitsee enää 2 viikkoa odotella, eikä epätietoisuudessa ehkä 3 tai 4 tai yli... Paineet vaan kasvaa tehdä kaikki mahdolliset hommat ennen sitä!

rv 38+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja jasmara:
pumppernikkeli: minkä takia sulla on eri terkkareita? Eikö teillä ole "oma-th" systeemiä, yks joka vastais koko raskausajan??
Mulla on ollu nyt 5 eri terkkaria, mut se johtuu siitä, et muutettiin ja uudessa paikassa ehti olla 3 sijaista ennen ku tuo vakkari tuli lomilta... :) Kyllähän se oli inhottavaa, ku ei koskaan tienny kuka on vastassa ja samat jutut piti puhua uudestaan (tietty tiedot on koneella, mut muista asioistahan eivät tiedä jos ei kerro) .
No kyllä meilläkin pitäis olla tuo oma-th systeemi mutta kun ensin terveydehoitajalla oli talviloma siis silloin ihan ekalla käynnillä, sitten oli kesälomaa, joku koulutus ja nyt ei ole sitten ollut pariin kuukauteen kun on sairaslomalla ja pysyvää sijaista ei jostain syystä ole saatu niin ei todellakaan tiedä kuka siellä milloinkin on. Oma th olis vielä ihan kiva tapaus oli minulla edellisen raskauden aikana niin tiedän mistä nyt jään "paitsi"

kivunlievityksestä Itse olen ajatellut mennä luomuna jos suinkin onnistuu. Kahden nuorimman kohdalla mitään ei ole kerettykään antaa ja toinenkin syntyi pelkän ilokaasun avulla. Esikoisen aikana sain kohdunkaulan puudutteen joka vaikutti niin että supistuksilta meni teho, no jouduttiin lisäämään supistuksia tipalla jolloin kivut melkein tuplautui siihen verrattuna mitä olivat ennen puudutusta. Joten se kokeilu kohdunkaulan puudutteesta riitti minulle. Epiduraalia taas en halua sen takia että minua kauhistuttaa ajatus että joku työtää jonkin hirveän neulan selkääni ennemmin kärsin. No minä olenkin se piikkikammoinen ihminen joka hammaslääkärissäkin paikkauttaa hampaansa ilman puudutusta jos suinkin mahdollista.
 
Kivunlievityksestä puhetta. Elikkäs itse aion ainakin pyytää spinaalin, mikäli ehtivät antaa. Esikoisen aikaan sain sen ja se kyllä anto tehokkaasti pari tuntia levätä tuskitta, tosin piti sit tipalla suppareita vahvistaa kun meinas ne lopettaa. Sitten se vain just loppukin ennen loppurykäsyä ja koitin ilokaasua vejellä tuskiin vaan paha ja pökkyräinen olo siitä vain tuli. On kyllä hyvin paljon mahollista ehinkö saamaan mitään ku tyttöki suht nopeeta tuli (7,5 h) ja seuraavasta veikkasivat et heti saa lähtee ajeleen ku alkaa kunnon synnytyssupparit. Ja muistikuva niinku ois kohdunkaulaanki puudutetta laitettu lopussa, mutten oo ihan varma.
 
Nyt on sitten käyty katsomassa minne se mies mut sitten aikanaan saa kärrätä! Ei siellä synnärillä kauheasti näkemistä ollut, mutta helpottaa kun tietää mihin ja miten sitten mennään ;)

Kivunlievityksestä olitte puhelleet. Mä haluan kaikki mahdolliset jos normisti syntyy! Epiduraali ja ilokaasu ainakin ja mitä nyt paikan päällä suositellaan. Otan kaiken vastaan mitä sillä rannekkeella saakaan!! En kannata luomusynnytystä, mutta nostan hattua kaikille jotka siihen pystyvät :wave:
Tasan viikon päästä nähdään, että tarviiko minun edes miettiä kivunlievitystä jos näyttää oman nlalääkärin mielestä sektion paikalta... : /

Mä olen aivan unohtanut, että tarvis hommata muutama imetyspaita! Missähän olis suht edullisia ja kivan näköisiä?

Koskahan Satunen pääsee kotiutumaan? Onko kukaan kuullut hänestä?

meela 33+4
 
Minä kannatan aktiivista synnytystä ja nimenomaan luomuna haluan synnyttää siksi, että se on helpointa! Ei tarvitse maata sängyssä eikä roikkua tipassa (epiduraalin laitto) ja on heti synnytyksen jälkeen "freesinä" eli mikään lääkeaine ei vaivaa elimistöä.. esikoisesta otin ilokaasua, jälkeenpäin ajatellen en tykännyt kun pää meni siitä aika sekaisin eli tällä kertaa jätän senkin väliin. Ja onhan noita lukuisia kivunlievityksiä ilman epiduraaliakin, itse koin parhaimmaksi liikkumisen (ihan lattialla konttailin) ammeen, lämpimät kauratyynyt keinutuolissa keinuen.. Ja mielestäni se synnytys on sen verran lyhyt aika (esikoisesta tuli supistuksia melkein 24h mutta sairaalaan menin vasta ihan lopussa ja siellä tuli oltua ennen ponnistamista reilu pari tuntia) että sen vääntää ihan hyvin luonnolle antautuessaan. Minua ahdistaisi maata epiduraalia laitettaessa ja etenkin jos menisi jalat alta, kuten suurella osalla tuntuu menevän.

Itselläni tämä ajatus siis ihan siksi, kun en halua että synnytys hidastuu lääketieteellisten toimenpiteitten johdosta vaan menee omalla painollaan jouhevasti. Esim. esikoisesta kipu oli jossain kohtaa itkettävää, mutta sitten elimistö tottui siihen ja se helpotti eikä tuntunut enää niin pahalta vaikka toki se sattui mutta eiköhän se satu jokaisella..

Esikoisen synnytyksen jälkeen kävelin reippaasti suihkuun ja osastollakin ensimmäinen vastaantuleva hoitaja päivitteli, että oletpas hyvässä kunnossa.. en tiedä missä kunnossa synnyttäjät yleensä ovat, mutta uskon että ei-lääketokkura ainakin helpottaa oloa :)
 
Kivunlievityksestä, täälläkin halutaan kaikki mitä rahalla saa :wave: Yritän pinnistellä kotona niin pitkälle kuin mahdollista ilman mutta heti kun siltä tuntuu haluan hyvät ja tehokkaat lievitykset. Epiduraalin haluan ehdottomasti, jos se vaan ehditään antaa. Myös ammeesta haaveilen. Mäkään en näe mitään syytä synnyttää tuskan ja kivun kanssa, kun kerran ei ole pakko. Miksi en helpottaisi omaa oloa, kun siihen kerran keinot on olemassa. Mutta toki vauvan ehdoilla mennään, jos kätilöt/lääkärit ei jotain suosittele niin sitten ei..

Imetysliiveistä, mä ostin viime viikolla muutamat HM:ltä, sitten löysinkin kivemmat/mukavammat Lindexiltä, ja oisin halunnu palauttaa ne HM:ltä ostetut, mutta alusvaatteita ei tietty voinu palauttaa... :headwall: Nyt sitten viidet liivit ostettuna, no onneksi eivät olleet kovin kalliita, onpa sitten mistä vaihdella :LOL: Pari imetyspaitaakin tarttu Henkalta mukaan.

Jollain muullakin oli sama tilanne sokereiden suhteen kun mulla, en muista kellä....Mä olen kyllä vähän epäileväinen ton mun eilisen tuloksen suhteen kun tänään stixasin niin pissa oli ihan puhdas! Mihis ne sokerit nyt sieltä pissasta ois hävinny? Eli jospa se eilinen olikin "väärä positiivinen", kun se veren sokerikin oli vaan 4.7....No, joka tapauksessa, sokerirasituksessa se selviää....

Onneksi olkoon Haniböö!

Kirppiina ja Nasunen 35+5
 
Gabrielle mulle on moni sanonut imetysliiveistä, että kannattaa ostaa yhdet(/kahdet) ennen, että on sitten heti jotkut käytössä. Mä ajattelin ostaa parit liivit, mutta en osta kovin kalliita kun ei sitten siitä koosta tiedä...

omaa ( . )
Unohdin kertoa, että tänään kun ajeltiina sairaalasta kotiin päin kävi niin, että vauva taisi muljauttaa itsensä ympäri, (väärään suuntaan, ollut tähän asti jo hetken rt). Aikalailla muljahti kyljessä.. Nyt en sitten oo enää yhtään varma kuinka päin kaveri on kun n. tunti sitten hikka tuntui melkein keskellä mahaa ja vasemmassa kyljessä kohoili jalka tms. Kaveri on kyllä mun mielestä ollut muutamana päivänä poikittainkin kun maha on ollut ihan neliskanttinen ja kummankin kyljen puolella tuntuu jotain pyöreähköä ja kovaa.
Mä kuvittelin ettei vauva mahdu enää kääntymään kun neuvolassakin niin sanottiin...
Onko muilla ollut vielä kääntyilyä?

meela 34+4
 
Heippa!

Imetysliiveistä ja kuppikoosta ollut puhetta. Mulla ennen esikkoa kuppikokona 75D, imetysliiveinä käytin sitten kokoa 75E. Samoihin menee varmaan nytkin. Muutamat pehmeät kaarituettomat ostin yökäyttöä varten, päiväksi sitten kaarituellisia. Aluksi tosin oli sen verran kipeät rinnat maidonnousun takia, että päivälläkin oli käytettävä niitä kaarituettomia. Triumphilla on muuten kokoja ainakin tonne F:n tai G:n asti, ja ihan suht kohtuuhintaisia, alkaen 20-30 euroa mallista riippuen. Muutamiin uusiin kaarituellisiin ajattelin vielä sijoittaa, muuten mennään vanhoilla.

Kivunlievityksestäkin on ollut puhetta. Esikon synnytykseen menin avoimin mielin, ajattelin että käytetään jos on tarvetta. Käytinkin sitten kauratyynyjä, liikkumista, ammetta, ilokaasua ja lopulta 18 h:n jälkeen suostuin epiduraaliin. Ei siis muuten mitään epiduraalia vastaan, mutta sen verran monessa olen avustanut, että siksi hirvitti. Tieto lisää tuskaa... Siinä vaiheessa se ei kuitenkaan mulla tuntunut missään se laitto. Hetkeksi se helpotti, sitten ilmoitin, että nyt tahdon ponnistaa. Ja laittovaiheessa olin siis vasta 5 cm auki. Ilmeisesti rentouduin sitten laiton jälkeen niin, että loppu aukesikin rytinällä. Ei mennyt jalat alta, kävin suihkussa ja kävelin itse osastolle. Jälkikäteen vähän harmitti, että se piti mennä ottamaan, kun ei ehtinyt vaikuttaa kuin vartin verran. Mutta mistäs sitä tietää kuinka kauan olisi mennyt ilman epiduraalia. Joten tähän toiseenkin lähden avoimin mielin, jos jotain tarvitsen, niin otan. Toivottavasti kuitenkin ilman selvitään, jos osaisi nyt paremmin rentoutua supistusten tullessa. Helpommin luultavasti sanottu kuin tehty. ;)

Omppupiirakka paistuu uunissa, joten lähden keittelemään sen seuraksi teetä! :wave:
Vointeja kaikille! MiHLa ja Mökö, rv 35+1
 
meela, mulla neuvolakorttiin on merkitty viikolla 32+1 vielä pt?, ja olen sitä mieltä itsekin, että tuolloin vauva oli ehkä viikon pari perätarjonnassa. Oli sitten kyllä 35. viikolla taas kääntynyt pää alaspäin. Eli luultavasti sullakin saattaa vielä tuota kääntyilyä tapahtua, sehän riippuu paljon siitäkin kai, kuinka hyvin lapsivettä on. Jos vettä on hyvin, eikä kovin iso maha-asukas, hän voi hyvin vielä hakea asentoa. Kyllähän ne neuvolassa sitä nyt viikottain seuraavat, ja pääset varmasti ultraankin tarpeen vaatiessa.

Imetysliiveistä, mulla on kolmet nyt hankittuna. Enempää en aio ostaa etukäteen. Neuvolassa on suositeltu kyllä, että ottaisi jo sairaalaan omat liivit mukaan. Joissain sairaaloissa kai on jotain "yleiskokoliivejä" käytettävissä, mutta ei täällä kuulemma. Jos sitten maidon noustua ostetut liivit ovatkin pienet, todennäköisesti niille kuitenkin on käyttöä myöhemmin. Eli tuskin kokonaan hukkaan menee, jos nyt jo jotkut hankkii.

Kivunlievityksestä, haluaisin selvitä mahdollisimman pitkälle ilman lääkkeellisiä lievityksiä. Toivottavasti amme olisi käytettävissä. Niitä kun on vain yksi meidän synnärillä. Tarvittaessa sitten otan kyllä epiduraalin, jos se vaan henkilökunnankin mielestä on järkevää. Tosi vaikea etukäteen kyllä suunnitella sen tarkemmin, kun ei ole aiempaa kokemustakaan. Ilokaasua ei täällä saakaan.

Neuvolassakin tuli tänään käytyä. Nyt olin ekaa kertaa uudella kotipaikkakunnalla. ihan kivasti siellä meni, vaikka jotkut käytännöt tuntuukin olevan vähän erilaisia. Kaikki kunnossa edelleen.

Novelle 36+3
 
miekään en aio päättää etukäteen mitä kivunlievitystä vaiko mitään. Niin ne sano siel synnytysvalmennukssaki et etukäteen ei kannata päättää et se ja se, vaan mennä sit tilanteen mukaan. Mie luotan siihen et ne osaa siel kattoo mikä mulle kannattaa laittaa, vai laitetaanko ollenkaan. Ite ku en osaa ollenkaan ajatella millasta se kipu tulee olemaan, niin en osaa sanoa mennäänkö luomuna vaiko ei. Ajatus ilman aineita synnyttämisestä on itselle mieluisampi, mutta en mene sen piikkiin vannomaan, sen näkee sitte. Yleisesti siedän kipua kyllä tosi hyvin, mun selän tatuoijaki aina ihmettelee et miten mie voin olla siel niin rauhallinen ja oonpa joskus jopa nukahtanu siihen penkkiin, mut kuten jo sanoinki, sitä ku ei tiiä miten sen kivun sitte kokee.

Mullaki oli tänään neuvola, kaikki kunnossa ja ei ihmeempiä, nyt sit jännätään mennäänkö taas viikon päästä vaiko ei.
Tänään on ollu sinällään erillainen päivä ku aiemmin, et on tullu nuita mahan kovettumis-suppareita pitkin päivää ja säännöllisesti, en oo kyl sen kummemmin laskeskellu, ku eivät oo kipeitä, mut silti niitä on tullu selkeesti nyt enemmän ku aiemmin. Jospa siis jotain ois tapahtumassa, aina saa toivoa elätellä :D

Nyt kyllä pakko mennä sänkyyn oottaan unta, kauheen voimaton fiilis...

poppari+beibe 38+0 jes
 
Alkuperäinen kirjoittaja Novelle78:
meela, mulla neuvolakorttiin on merkitty viikolla 32+1 vielä pt?, ja olen sitä mieltä itsekin, että tuolloin vauva oli ehkä viikon pari perätarjonnassa. Oli sitten kyllä 35. viikolla taas kääntynyt pää alaspäin. Eli luultavasti sullakin saattaa vielä tuota kääntyilyä tapahtua, sehän riippuu paljon siitäkin kai, kuinka hyvin lapsivettä on. Jos vettä on hyvin, eikä kovin iso maha-asukas, hän voi hyvin vielä hakea asentoa. Kyllähän ne neuvolassa sitä nyt viikottain seuraavat, ja pääset varmasti ultraankin tarpeen vaatiessa.
Olet ihan oikeassa. Mua vaan alkoi mietityttään, että mitä varten sitä asentoa tarvii ruveta tässä vaiheessa muuttamaan ;) Asukas oli ainakin viime arviossa keskikokoinen tai normaali kokoinen ja mun vartalo on aika pieni, eikä tilaa pitäisi olla kamalasti. Ens keskiviikkona on ultra niin pääsee pitkästä aikaa tiirailemaan vauvaa :D ihanaa :heart:
Hikan sijainnista olen tuntenut sen miten päin kaveri on,eli hikkaa odotellessa :whistle:
 
itse ajattelin tilata netistä vauvauvasta toppimallisen imetysliivin ensiliiveiksi. Sitten kun rintojen koko tulee selville, että kuinka isot niistä nyt sitten tulee maidon noustua niin sitten voi ostaa kaupasta ihan oikeaa kokoa.

Kivunlievityksistä olen itse sitä mieltä että kätilöt tietää mikä on hyväksi. Ainut mitä haluaisin kokeilla välttämättä on amme jos vaan vointi ja kaikki sallii koska mulle tuo lämmin vesi on aina auttanut rentoutumaan selkäsärkyjen ym vaivojen kanssa. Aqua rakkulat on sellaiset että ne mielelläni jättäisin väliin, koska niistä on kuulunut vain hulluja juttuja. en ymmärrä ideaa että kivulla yritetään poistaa synnytyskipua, kun nehän siis sattuu älyttömästi kun laittaa ja siihen kai se kivunlievityskin perustuu että ei ole sitten sitä "synnytyskipua", tai jotain. Epiduraalia yritän mahdollisimman pitkälle pitkittää, kun sitten voi joutua olemaan vaan sängyssä ja musta tuntuu että supistusten kanssa mä en kestä maata vain sängyssä, vaikkei ne sitten sattuiskaan kun on puudutus. Mitä vähemmän sitä parempi, mutta en pane vastaan jos kivut on kamalat että kaikki annetaan. :LOL:

Satusta ei ole kuulunut, mutta eiköhän se tule itsestään ilmoittamaan kun jaksaa. :)
 
Nii ja tuosta vauvan kääntymisestä. Itsestänikin eilen tuntui että vauva oisi oikein kunnolla kääntynyt ympäri kun muljahti niin lujaa ja vatsassa tuntui joka kulmassa jotain pientä kovaa. Huomenna saa sitten kuulla neuvolassa että kai vielä oisi rt niin kuin on nyt jo monen monta kertaa ollut. vauva on pieni ja lapsivettä oli viime viikon ultrassa ihan mukavasti, ei liikaa kuitenkaan että voi se olla että tilaa oisikin kääntyä. tai sitten pyörähti vain 360astetta pitkittäisakselin ympäri, oikea piruetti. :LOL:
 
meela, niin täälläkin sattui. Eilen tuntui sattuvan koko ajan kun se liikkui. siksi epäilinkin että kääntää itseään ihan kunnolla kun liikkeet oli niin voimakkaat että tuntui että omat kylkiluutkin vaan rutisee tahdissa. |O Katsotaan kuinka käy. :D
 
Huomenta!

joo tosta kääntyilystä, kyllä täälläkin vielä aika vilkkaasti kääntyillään. Peppua työnnetään vuoroin kumpaankin kylkeen. Mutta mulle neuvolassa sanottiin että saattaa ihan loppumetreille asti kääntyä takaisin vaikka nyt on pääalaspäin. Joten on piruetit mahdollisia! Toi hikka on kyllä hyvä tuntomerkki että missä asennossa majailee. Eilen illalla vaan tuo hikka kesti yli puoli tuntia niin meinasi jo itsellä mennä hermot :ashamed:

Meillä sanotiin synnytysvalmennuksessa että omat imetysliivit mukaan sairaalaan! Eli mä olen yhdet triumphit (kaveri suositteli parhaimmiksi) hankkinut. Ja noissa on sen verran venyvät kupit että pitäs koko riittää kun osti nyt sellaiset hieman väljät. Ja ympärystäähän saa muutettua noilla lisähakasilla. Niinpä mä ostin normaalin ympäryksen ja laitoin siihen yhdet lisäpidennykset, ne saa sitten pois kun tää yleisturvotus laskee. Pitäs lähteä toisia etsimään, ajattelin toiset ostaa vielä. Eipä sit heti tarttis jousta kaupoissa kun vauvan saa kotiin. Mutta noilla ajattelin pärjätä aluksi, eihän se maitokaan ihan heti rintoihin nouse, eikös se vienyt pari päivää...??
 
Kivunlievityksestä: Esikoista synnyttäessä sain ilokaasua ja epiduraalin. Ilokaasusta ei oikeastaan ollut muuta hyötyä kuin sai pään pyörälle. Tosin sekin kelpasi siinä vaiheessa ;)
Mutta epiduraali oli oikea taivaan lahja! Ei mitään kivun tunnetta enää koko loppuaikana! Ainoastaan se paineentunne kun vauva on laskeutunut niin alas, että voi alkaa ponnistaa. Ja sitä tunnettahan ei saa millään pois, vaikka yritin vedellä vielä ilokaasua siinä vaiheessa :LOL: Kätilö sitten ohjeisti ettei kannata enää hengitellä... Ponnistamistarve säilyi, tosin annettiin myös oksitosiinia tipassa, mut sen ne laittaa kai automaattisesti jos on laitettu ed.puudutus...? Ja synnytyksen jälkeen kävelin itse suihkuun/osastolle.
Joten tähän synnytykseen, epiduraali kiitos!! Toivottavasti ehtii sen verran ajoissa sairaalaan, että kerkiää saamaan sen... Eikä sen laittaminen tuntunut miltään supistuksiin verrattuna. Ja todellakin se nopeutti avautumista, koska itse pystyi rentoutumaan.

Ensiviikolla tiistaina seuraava neuvola.
On alkanut mietityttää vauvan koko. Mähän olen koko raskaus ajan mennyt yläkäyrän yläpuolella, mutta ei mua ole laitettu mihinkään synnytystapa-arvioon? Esikko ei ollut iso, alle 3,5kg. Ei se kyllä kasvanutkaan sf-mitassa kuin keskikäyrällä. Eihän se aina kerro vauvan koosta mitään, mutta tietysti kun synnytys alkaa olla jo näinkin lähellä, tulee mietittyä kaikkea...

Minulla vauva ei ole ainakaan kiinnittynyt. Se heiluttaa päätään niin, että oikeasti sattuu mahan etupuolelle. Ihan kuin se haluaisi kaivautua ulos mahan läpi...sattuu...

ai niin, joku oli menossa synnyttää kys:aan, en nyt muista kuka
:ashamed: Mä synnytin siellä esikoisen. Aivan ihanaa henkilökuntaa oli synnytyssalissa!!

Palaillaan taas :wave:

mammatuu 37+5
 
FPI
Huomenta!!

Kovasti taas tullut tekstiä, kun päivään en ole ehtinyt täällä vierailla...en varmaan muista kommentoida kaikkea...

haniböö, valtavasti onnea pienestä prinsessasta!! :heart:

suklaahirmu, ihana kuulla, että teidän pieni voi jo paljon paremmin! :hug:

huitshapelille ja muille lepäilijöille kovasti tsemppiä, varmasti on raskasta, jaksamista! :hug:

saikku79, meilläkin on kaks koiraa, 2,5 v ja reilu 4 v mäyrispojat ja tuo nuorempi on varsinainen sylivauva, että jännittää kanssa, että mitä tuumaavat, kun vauva tulee kotiin, mutta täytyy noudattaa elsa-72 neuvoa!

kivunlievityksestä, kun ei ole kokemusta niin ajattelin, että ihan tilanteen mukaan, oishan se kiva luomuna, mutta en oikein usko, että onnistuu... ;)

imetysliiveistä, mulla taitaa olla nyt ostettuna kolmet...toivottavasti vaan sopivat synnytyksenkin jälkeen...

omaa napaa...tiistaina oli neuvola ja siellä kaikki ok, tosin painoa oli tullu kilo viikon aikana, hui! Tosin turvotusta on aika kiitettävästi...

RR 117/76
U-prot. -
U-glug. -
Sf 34
RT
Syke +
Liikkeet ++

Sf-mitta ei ole nyt muuttunut enää ja neuvolatäti sanoikin, että vauva on laskeutunut ja siltä kyllä tuntuukin, on helpompi hengittää ja toisaalta tuntuu aikas ilkeälle alapäässä, kun vauva ruuvaa päätään alemmas...supistaa kyllä välillä, mutta ei kipeesti...nyt alkaa tuntumaan, että sais jo syntyä ja neuvolatäti jo ehdottikin sitä perus kolmea S:ää (seksi, sauna, siivous)...mies oli kyllä sitä mieltä, että ei sais syntyä ennen viikonloppua, kun hän on tänään työreissussa ja huomenna golfaamassa...
:whistle:

Nyt alkoikin Vauva tulossa-sarja, ryhdyn katsomaan!

Mukavaa torstaita kaikille sateesta huolimatta! :wave:

FPI+pepe rv 38+2 :heart:
 
Tuosta kivunlievityksestä vielä.... poppari: on hyvä ettei mitään lievityskonsteja lyö lukkoon jo etukäteen. Eihän sitä tiedä etukäteen miten nopee synnytys on ja kaikkia konsteja ei voikaan ehkä käyttää. Menetelmät on hyvä kyllä tietää, mut nehän käydään varmasti läpi valmennuksessa esikoisen kohdalla. :)
Itekin esikoisen kohdalla tiesin kivunlievitysmenetelmät, mut en tosiaankaan ollu päättänyt mitä otan. Epiduraali vaan tuntu sopivimmalta vaihtoehdolta silloin.
Semmosta en ollu kuullukaan, et epiduraali veis jalat alta... oli uutta mulle. Ite ainakin kävin suihkussa ja kävelin kyllä osastollekin eikä kukaan ihmetelly sitä. Tais olla normaalia täällä. ;)

Mulla oli illalla mahassa semmonen mylläys että... pelkäsin, et asukki kääntyy ympäri. Tuntu ilkeeltä ku muljahteli tosi pitkään ja samalla tais painaa virtsarakkoon. Se oli erilainen tunne ku yleensä, olisko jopa hiukan laskeutunu...en tiedä ehkä vaan liikuskeli ahkerasti. Hikkakin vaivas moneen otteeseen ja se oli kyllä tuossa oikealla kyljellä, eli oikeinpäin siellä vielä oltiin. :D

Kohtapuoliin lähen lenkille ystävän kanssa ennen ku haen esikoisen koulusta. On mukava, ku pääsee vielä liikkuun, toivon vaan, et lenkkeilen vielä viimeselläkin viikolla ennen synnytystä. :)

Mies lähtikin taas Helsinkiin kokoukseen ja tulee vasta perjantai-iltana. Huoh, voi tuntua pitkältä aika, varsinkin ku nää hormoonit ei helpota tilannetta ollenkaan.... =)

jasmara ja masuasukki 36+6 (kohta vaihtuu taas viikko... )
 
Kivunlievityksestä - Haluaisin tällä kertaa mennä mahdollisimman pitkään luomuna. Mutta jos tuntuu siltä, että ei millään kestä ja tämäkin synnytys kestää kauan, niin sitten turvaudun kyllä epiduraaliin. En vaan millään haluaisi niihin kaikkiin piuhoihin kiinni, vaan liikkua mahdollisimman vapaasti. Katotaan miten tällä kertaa,,,
Molemmilla edellisillä kerroilla sain epiduraalin ja se oli kyllä taivas :D Laittamista en edes huomannut ja poisti kaikki kivut täysin. Ja ihan hyvä kuntoinen ja pirteä olin heti synnytyksien jälkeen.

Mulla olis parin tunnin päästä hammaslääkäritarkastus. Soittivat viime viikolla, että olisi peruutus aika vapaana. En sitten tajunnut siinä kysyä, että kai sen tarkastuksen voi suorittaa vähän istuvammassakin asennossa, koska mä en kyllä pysty enää makaamaan viittä minuuttia kauempaa. Toivottavasti onnistuu.

rv 38+1
 
Täällähän juttu lentää niin ettei perässä meinaa pysyä :)

Kivunlievityksestä En ole koko asiaa miettinyt juurikaan, katsoo sitten tilanteen mukaan mitä on tarjolla ja kerkeääkö mitään saamaan. Esikoisesta olin reilun tunnin ammeessa, joka rentoutti niin, että paikat aukesivat hujauksessa kolmesta sentistä yhdeksään, jonka jälkeen ei enää kerennytkään muuta kun kaurapusseja ja ilokaasua saamaan.. Josta kummastakaan ei ollut mitään apua. Ilokaasua otin muutaman kerran, mutta sai olon niin kamalaksi ja oksensin, että jätin senkin sitten siihen. Epiduraalia minulla ei ole mahdollista edes saada, ku joudun noita napapiikkejä pistelemään, joten se vaihtoehto on ainakin poissuljettu. Ja en sitä muutenkaan kyllä haluaisi/uskaltaisi ottaa. Mennään fiiliksen mukaan, mahdollisimman pitkään koitan selvitä esim. ammeella, liikunnalla yms, mutta jos olo alkaa tukala olemaan, niin otan kyllä vastaan mitä tarjotaan.
Ennen esikoisen synnytystä olin miettinyt, että kaikki mahdollinen kivunlievitys mitä vaan voi saada, mutta kun ei kovin kauaa synnytys kestänyt eikä puudutuksia yms. keretty antamaan, niin ei se niin paha homma suht. luomunakaan ollut. Ainakaan näin jälkikäteen ajateltuna, mutta silloin taisin olla eri mieltä asiasta. Ainakin miehelle sanoin, ettei meille enää lapsia tule, mutta näköjään tässä taas ollaan pian synnyttämään menossa.. :D

Vauvan kääntyilyistä Itsekin olin viime viikolla ihan varma, että vauva on kääntynyt väärin päin, ku sellainen mylläys kävi ja jokapaikkaan koski, mutta maanantaina ultrassa sanottiinkin, että pääalaspäin edelleen on.. ja tuskin enää mahtuukaan kääntymään toisinpäin.

Imetysliivejä löytyy edellisestä kerrasta jokunen hyvä vielä. Tosin, en ole niitä testannut, mutta luulisin olevan hyvät, kun samoja liivejä olen pystynyt muutenkin käyttämään kun ennen raskautta ja imetysliivit ovat hieman normaalia isompaa kokoa. Muistaakseni parit Triumphin liivit löytyy ja yhdet Carriwellin liivit. Niillä nyt ainakin alkuun pääsee, tarvii ostaa sitten myöhemmin lisää.

Viisi viikkoa enää laskettuunaikaan =) Kauhistus, mihin se aika on mennyt!? Esikoinen syntyi 39+4, joten toivon, että tämä syntyisi vielä vähän aikaisemmin. Tuntuu vaan niin hurjalta ajatukselta, että mahdollisesti jo kuukauden päästä meillä on kaksi lasta, apua :D Vielä olisi vaikka mitä hommia tehtävänä ennen. Tänään pitäisi muutama hylly maalata toiseen kertaan ja keinutuoli viimeistellä. Jollain muullakin taisi olla myös keinutuolin maalaus meneillään..!? Lokakuussa kun on rv37 täynnä ajattelin aloittaa haravointi hommat ja sauna/kylppäri pitäisi kunnolla pestä.

Lähdetään pojan kanssa ulkoilemaan, kun on niin kiva syksyinen ilma.

gibbon ja tyttömytty 35+0
 
Neuvolassa käyty. =)

Turvotusta täti havaitsi naamassa. Ei nilkoissa, eikä sormissa kuitenkaan. Mutta on se kiva kun täti sanoi heti että "Sulla on kasvot hieman paisuneet." :LOL: Ekaa kertaa missään odotusajan kortissa on nyt sitten + merkattu turvotuksen kohdalle.
Hemoglobiini ei vaan nouse, nyt 104. Viimeksi pari viikkoa sitten 112. Sitä ennen 108.. Ennen raskautta 140.
Maksimimäärän rautaa syön, ja ei vaikutusta.. Laittavat lähetteen labraan, jossa ottavat sitten kunnon satsin sitä verta ja kattovat että mitä se siellä näyttää.
Siitä mun päänsärky, ja väsymys johtuu. Vauva vie multa kaiken energian (ja noi kaksi epeliä...). :/
Verenpaine 110/60 edelleen. Kohdunpohjan korkeus on 33. =)
Nyt seuraavaksi on se lekurin aika, ja sitten miettivät että käynnistetäänkö synnytys aiemmin kuin edellisistä, koska kaksi ekaa on ollut yli 4kg.. Hassua, mua se ei häiritse vaikka vauvat onki olleet jöötejä. Ja molemmat edelliset on menneet yliaikaseksi reippaasti.
Tuntuu että helpommin käsiteltäviä (hekoheko), ja iho on ollut todella hyvä. :D
Mutta katotaan mitä lekuritäti sanoo.

salsai ja touhutippa 34+2
 

Yhteistyössä