*Lokamassut 2009 Maaliskuussa*

Hyvää huomenta!

Hyvin nukuttua yö takana, poika ei herännyt kertaakaan!jippii! :D
Menin itse nukkumaan jo 9 jälkeen ja sai nukkua 6.30 asti.

Asumisesta: Me asutaan omakotitalossa, meillä tehdään kans remppaa yläkertaan jonne tulee makkarit(tällä hetkellä ovat alakerrassa).
Sit aletaan taas remppaa alakertaa;) Joten tuskin tästä ikinä muutetaan ;)

ON: Olo on ollut tosi hyvä. Enää ei oo ollut yhtään pahoinvointia. paitsi eilen kun kävelin kauppaan ja haistoin matkalla hesen rasvantuoksun, niin ei ollut oksennus kaukana :x
Takastulomatkalla "juoksin" kohdan ohitse!
Väsymys on iltaisin valtava, mutta onneks saa hyvin unta kun menee vaan nukkumaan.
Ens viikon ma ois neuvolalääkäri, ihanaa päästä kuuntelemaan sydänäänet ekaa kertaa :heart:

Ei muuta kuin hauskaa päivää kaikille, ja varsinkin pahoinvoiville iso :hug:
Kohta töihin!

Inka 11+3 :heart: :heart:
 
Huomenia!

Pahoinvoinnista: täällä jatkuu kuvotus, en oo halaillu pönttöä, mut muuten kyllä on tosi surkea olo, ku on nälkä, mut ei tee mieli syyä mitään. Tuntuu et ainoa mikä maistuu ja mitä pystyy syömään on rasvanen ruoka. Eilenkin söin pizzaa ja kyllä teki hyvää (tosin mun paino varmaanki nousee roimaa vauhtia ku on vähän vararengasta jo kertynyt vyötärölle). Mulla kesti esikon aikaan tämä kuvotus ainaki viikoille 14-15 asti, et nyt varmaan kestää yhtä kauan, mikä ei kyllä oo yhtään hauskaa. Eli paljon tsemppiä kaikille meille pahoinvoinnista kärsiville!

Asumisesta: Me asutaan omakotitalossa eikä oo mitää aikeita muuttaa minnekään. Esikko nukkuu vielä meiän huoneessa ja ainaki osan yöstä omassa sängyssään, mut ollaan aikeissa siirtää tyttö omaan huoneeseen nukkumaan kesän aikana kunhan vaan saatais tytön huone tapetoitua uudestaan ja hommattua sinne lisää säilytystilaa leluille ym. tavaroille joita on kyllä kertynyt uskomaton määrä. Lisäksi voi käydä niin, että vauvan tultua mies joutuu vaihtamaan vierashuoneeseen nukkumaan ku se kuitenki joutuu käydä töissä ja tarttee unta. Onneks on olemassa vierassänky johon mies voi mennä nukkumaan.

Tänään on eka neuvola ja vähän jännittää, vaikka tuttua puuhaahan se on, mut ku muisti on lyhyt ja valikoiva, nii on jo päässy unohtumaan ku esikkokin täytti jo 3v.

Chantal + masukki 8+2(omien laskujen mukaan)
 
Hope Löysin SPR:n sivuilta tietoa niistä vasta-aineista http://www.veripalvelu.fi/?P=2294&VID=default&SID=573358905883887&S=3&A=closeall&C=25215

MB:kös oli ainakin huomenna menossa np-ultraan? Minä myös heti aamusta. Kyllä vähän jänskättää, et mitä sieltä löytyy. Mun maha on kans alkanut pömpöttää jo vähän, eikä yhtään korkeammalla yläosalla varustettuja farkkuja saa enää jalkaan tungettua.

Me asumme rivitalo kolmiossa. Tällähetkellä tuo toinen makkari on vielä vieras/työhuoneena, mut on tarkoitus, et tuo pikkuneiti muuttaa sinne kunhan oppii kävelemään ja pääsee isojen tyttöjen sänkyyn. <kyllä aiomme tähän nyt varmaan jokusen vuoden mahtua ja sitten on edessä muutto omakotitaloon, toivottavasti.

Riinuska 11+2
 
Asumisesta: me muutetaan juuri ens kuussa omakotitaloon, jossa on 3 makuuhuonetta. Yksi huoneista jätetään nyt remontoimatta toistaiseksi ja kesän aikana sitä sitten pistetään kuntoon lastenhuoneeksi. Varmaankin alussa vauva olisi meidän kanssa samassa makuuhuoneessa...

Saadaan miehen vanhemmilta ihana vanha keinutuoli lastenhuoneeseen kunhan se on saatu kunnostettua. Ihana ajatus antaa se meille ja olinkin jo etukäteen miettinyt että hankkisin keinutuolin joka tapauksessa.
Täällä tuli tänään ekat 10 viikkoa täyteen :)
 
Yeb
Itun emo, mä en ajattelut ottaa äitiyspakkausta tälle toiselle kun on niin paljon tota tavaraa jo esikoiselta :) Eli jos haluat niin voisin hyvin ottaa pakkausena ja sinä ostaisit sen multa sillä 140? mitä saisin jos en ottaisi pakkausta. Eihän sun siitä kannata tota 270? maksaa :eek: Tämmöistäkin vaihtoehtoa voit hyvin harkita :)

Hope2009, toivottavasti sait tietoa tuolta Veripalvelun sivulta. Aika hyvin siellä on kerrottukin vaikka itsekään en RhD-negatiivisena silti ymmärrä kaikkea.. Mutta on hyvä että miehesikin pääsee verikokeisiin, varmasti sitten selviää veriryhmien yhteensopivuudesta enemmän. Mun pitäisi aina keskenmenojen ja synnytysten jälkeen saada se vasta-ainepiikki mutta en sitä ole kummankaan keskenmenon yhteydessä saanut ja riski kehittää vasta-aineita kasvaa joka raskauden myötä. Mutta toivotaan ettei siis aiheuta mitään muuta kuin ylimääräisiä verikokeita :hug:

Olipas muuten hyvä toi Veripalvelun sivusto, mietinkin tässä että täytyykö mun kiiruhtaa noihin verikokeisiin mutta tuoltahan sainkin vastauksen että viikoilla 8-12 :) Mahtavaa! Käyn sitten samalla reissulla kun on ultra.

Meillä on tänään töissä YT-neuvottelut, saas nähdä onko tällä ilta- ja viikonloppuapulaisella enää töitä |O Toivottavasti olis vaan jotain lomautuksia, lisäraha olis ihan tarpeen..

Yeb 9+1
 
Riinuska, juu huomenna oon menossa ultraan aamupäivällä. Ja verikokeet otetaan samalla, tai niin olen ainakin suunnitellut, kun sain neuvolasta vinon pinon lähetteitä mukaan. Itse olen Yebin lailla RhD-negatiivinen ja sain piikin ekan synnytyksen jälkeen. Mua ahdistaa toi koko juttu ihan sikana, vaikka neuvolassa yritettiin rauhoitella ettei ole syytä kun ongelmia tulee nykyään tosi harvoin. Hope luulin tosiaan, että vain RhD-negatiivisille voi tulla noita vasta-aineita vereen, mutta ei sitten näköjään.

MB 10+5 *Jännityksellä odottaa omaa verikoetta*
 
Talvicci pahoitteluni muuten etten ole vielä saanut kirjoitettua kerhon sivuille mitään, vaikka jäsenyyden hainkin. Sinne on vaan jotenkin niin hankala mennä, kun ei saa suoraan selaimen suosikkeihin kuten tän sivun...mutta kyllä mä vielä...
 
Yeb, peukutan sun yt-neuvottelujen puolesta :wave:
Toivotaan nyt, ettei minulla tai teillä rh-negatiivisilla ala mitkään arvot nousta. Googletin ja löysin Helistimestä keskustelun rh-immunisaatiosta. Aika rankkaa olisi, jos jouduttaisiin kohdun sisäisiin verensiirtoihin ja syntymän jälkeiseen sinivalohoitoon ja verensiirtoon. Toivotaan MB, ettei sulla ole vasta-aineita! :hug: Täytyy koittaa pitää hermot kurissa, etten ala murehtimaan tätä hirveästi. Kahden viikon päästä on seuraava verikoe.
 
Äitini ystävällä oli kahdesta viimeisimmästä raskausesta todetttu noita vasta aineita...nuorin laspsistaan siis syntyi 2005. Kummallakin lapsukaisella kaikki oli hyvin synnyttyään ja raskaudenkin ajajn.
Kokeissa joutui käymään tosi useasti ja muistaakseni taisi päästä vielä yhteen lisä ultraan...en kyllä vanno että johtui tuosta, mutta kävi kuitenkin.

Seuraavat näitä suomessa tosi tarkkaan, joten harvemmin näistä isoja ongelmia syntyy :hug:

ON:
Hui kun tuli nukuttua pitkään...poikakain heräsi vasta 9.30 ja itse nousin sitten ylös 10.30, kun mies ja poika tuli kuikuilemaan naaman viereen :LOL:
Nyt pitäisi ottaa itteään niskasta kii ja alkaa kiltisti heräämään aikaseen. Miehellä kun alkaa työt taas ensikuun alussa, niin en halua olla ihan pihalla. kun yhtäkkiä pitääkin nousta aikasempaan :whistle:
Tykkään herätä tosi aikasin, kun sitten tuntuu, että saa enemmän aikaseksi päivän aikana, mutta nyt tässä vaivaa tämä raskausväsymys, mikä m inulla ilmenee ylipitkinä yöunina, kun päikkäreitä en voi koskaan nukkua :ashamed:

Pöh...myytäsköhän raskausajan korsetteja? Tämä maha on jotenkin ihan oudon pallo ja pitäisi kyetä nyt viikko vielä ainakin pitää salassa...tyköistuva nätti talvitakkinikin menee kiinni vain jos vedän ensin navan sisään ja sitten vedän vetskarin kiinni :ashamed: Ja sen jälkeen takki oikein korostaa pyöreyttä mahan kohdalla :LOL:
Ja olen muutenkin niin pirun huono valehtelija, kun en sellaista normaalisti koskaan harrasta..eli toivottaan, ettei kukaan tule kysymään turhan suoria kysymyksiä :LOL:

Ja minun ensimmäiset kukkien taimetkin on jo noussut...ensikuussa sitten vielä nuo myöhäisemmät kukat itämään ja viidakko on lähes valmis :D

paapelo+poju+Tiuhti 10+5
 
Luin SPR:n sivun vielä kerran ja nyt on viisas olo :saint: Eli nyt keskityn vaan toivomaan, ettei miehelläni ole veressä sitä veriryhmätekijää, jolle minulla on kehittynyt vasta-aineita. Sitten vauvallakaan ei ole sitä =)

Anteeksi muille, kun puin tätä samaa asiaa näin paljon..
:)
 
Päivää mammoille :wave:

Niin siinä sitten pääsi käymään että *yllätys yllätys* raskaustesti näytti positiivista viime viikolla, hieman sekavissa tunnelmissa ollaan, ei oikeestaan sen takia että uusi vauva tekee tuloaan (erittäin tervetullut on) vaan kaiken sen kanssa mitä se muuttaa :x

Olen kohta 23 täyttävä ennestään jo 3 lapsen äiti (tytöt 5v ja 6v ja poika 7kk).

Raskausviikot ei ihan tarkkaan ole edes tiedossa mutta lokakuulle tuo laskettuaika osuu...
Ja minä vielä manasin kun poikaa odotin että tahdon sitten samalla aikavälillä toisen kun tytötkin on.. heillä ikäeroa 1v3kk : :LOL:

Terveisin närästyksestä kärsivä chilitin <3
 
Hope2009 mulla on tutkittu kans noita vasta-aineita tosi tarkkaan, ku kaikki kolme poikaa ollu tosi keltasia syntyessään, tai no parin päivän päästä. Että jos mulla raskausaikana jostain syystä vaihtuis nuo vasta-aineet negatiivisiksi. Että varmaan tuota keltaisuuttakin voi tulla vauvalle tuosta asiasta. Eipä se tosin oo mitään vakavaa, mutta varmaan kannattaa seurata tarkkaan teidän vauvalla.

ON: Mulle terkka sanoi eilen neuvolassa, tai kattoi mun papereista, että tässä 9 viikolla on aina ennen mulla pahoinvointi helpottanu, nyt ei kyllä oo... Ehkä tää ikä tekee tehtävänsä. Mun laskettuaika muuten vaihtui päivällä aikasemmaksi, mutta ei sitä tarvi muuttaa listaan, katotaan sitten ultran jälkeen. Tänään ajattelin sinne soitella ja varata ajan, jos vaikka olisi jotain iltapäiväaikoja jäljellä. Ens viikolla olis se verikoe, vähän jännittää tuon eilisen kokemuksen jälkeen.

Oikein mukavaa torstaita kaikille!

miltski ja papu 9+3 :heart:
 
Tehän ootte taas ahkeria ollut =)
Mä oon pysytellyt koneelta muutaman päivän poissa, kun on veto ollut ihan loppu. Tiedä sitten vaikuttaako tuo osaltaan, kun en ole tällä viikolla yhtään savuketta polttanut, kun hajukin tekee jo huonon olon. Onneksi en ole oksentanut. kop,kop,kop :D

Osaisko joku sanoa miksi ei pelavansiemeniä saisi syödä? Täytyykö mun keksiä uusi leipä resepti?

Olitte himoista jutellut ja jotkut mainitsi hampurilaiset. Itse en pysty olemaan samassa asunnossa, kun ukko syö hampparia. YÖK! :x Atrian hampurilaisia ukolle ostin ku en jaksa ruokaa laittaa ja ne haisee jo paketista niin pahalle, et hyi. Samoin haisi pahalle, kun äiree tarjos lihapullia yks päivä. Oli pakko poistua samontein ja jäi siis saunassa käymättä.

Asumisjärjestelyistä kanssa joku kyseli. Me maksettiin juuri varausmaksu osaomistus asunnosta, joka valmistuu vasta marraskuussa ja muutto olisi joulukuussa. Tarkoitus olisi siis vaihtaa kaksiosta kolmioon vauvan synnyttyä :heart:

Tälläaista tänään. Nyt sänky vetää taas puoleensa, joten on parempi mennä.

pinkkimieli ja nimetön 6+6
 
Uusi odottaja ilmoittautuu :wave:

Olen tätä keskustelua jonkin aikaa seurannut ja nyt uskaltaudun mukaan, vaikka alussahan tässä raskaudessa ollaan...

Laskettu aika tälle ensimmäiselleni on 31.10, joten juuri ja juuri lokakuun puolella mennään...Tosin aika varmaan täsmentyy tuosta sitten. Eka neuvolakäyntikin on vasta 26.3. ja ultra sitten joskus huhtikuussa.

Voimia pahoinvoiville! Minua on nyt alkaneet äklöttämään jotkin hajut, jääkaappia ja tiskikonetta ei voi avata jollei pitele nenästä kiinni. Varsinaista huonovointisuutta ei kyllä ole muuten ollut. Ruokahalu on vähentynyt parin viikon takaisesta ja vaikka nälkä muriseekin mahassa koko ajan, ei tee mieli mitään muuta kuin hedelmiä ja ne nyt eivät sitä nälkää vie.

Kaikki on niin uutta kun ei kokemusta aiemmista raskauksista ole. On tullut menkkamaisia kipuja ja vatsan kouristeluja ja sitä on miettinyt, meinaako se ihmisalku siellä vatsassa pysyä mukana alkuunkaan...

Mielialat on välillä laahanneet aika alamaissa, kai hormonien tekosia. Töissä ei meinaa jaksaa, kun nyt on tullut väsymystä. Lepäilenkin tässä juuri pari päivää kotona. Sitten ehkä helpottaa kun töissä kertoo asiasta (joskus toukokuussa ehkä?!), mutta nyt pitää jotenkin pärjäillä kun ei voi syytä väsymykseen kertoa. Ihan kökkö työpaikka muutenkin. Odotan jo sitäkin, kun saan vihdoin kaiken koulun ja "uraputken" jälkeen jäädä kotiin hoitamaan pikkuista (vaikka sekin varmaan käy työstä...).

Jos joku viitsisi kertoa, mitä siellä ekalla neuvolakäynnillä tehdään? Ollaan jo innoissamme täytetty miehen kanssa esitietolomaketta, joten varmaan ainakin sitä käydään läpi. Otetaanko niitä verikokeita jo tuolla käynnillä?

Palailemisiin :)

apollo80 rv 6+5

p.s. ollaan mietitty jotain avaruusaiheista nimeä, jos lapsi on poika, siitä nimimerkki :)
 
apollo:
Tervetuloa ja onnea plussasta :flower: :flower:
Eka neuvolakäynti pitää sisällään paljon informaatiota raskaudesta ja sen aikana tehtävistä tutkimuksista.

Neuvola täti kirjaa ylös äitiyskorttiin painosi ennen raskautta ja punnitsee sinut, jotta näkee, onko painon kehitystä tullut vielä. Lisäksi ottaa verenpaineen. Hyvä olisi jos miehesi pääsisi mukaan.
Neuvola täti kyselee kaikki teidän sairastamat taudit, kuten vesirokot, ym. yleiset lasten rokot, virtsatietulehdukset ja tärkeimpänä käytte yhdessä läpi, onko teillä tai suvullanne jotain tauteja. Yleisimmät suvuissa esiintyvät taudit ovat varmaankin sydän ja verisuonotaudit, keuhkotaudit sekä syövät. Nämä kaikki neuvola täti kirjaa ylös, joten olisi hyvä että miehesikin olisi mukana, sillä hän muistaa sukutauti taustat, jos niitä on, paremmin.

Lisäksi käyt laboratoriossa antamassa verinäytteet ja virtsa näytteet. Näistä katsotaan itse labrassa hemoglobiini, sukupuolitaudit ym. ja virtsasta katsotaan bakteeriviljelyt ja valkuaisaineet. Osa verinäytteistä lähetetään Spr:ään tutkittaviksi.
Näistä näytteistä tutkitaan veriryhmäsi ja onko sinulla mahdollisesti vasta aineita veressä...edellisellä sivulla olikin keskustelua aiheesta.
Sydän ääniä harvemmin kuunellaan ennen rv12-14.
Toiminta tavoista riippuen, sinua kehoitetaan soittamaan synnytys sairaalaan johon olet menossa synnyttämään ja varaamaan ultra ajat tai sitten neuvolatätisi lähettää tietosi sairaalaan, josta he sitten lähettävät kirjeitse tiedon ajoista.
Alueesta riippuen tarjotaan joko vain np-ultra tai sitten molemmat, eli np-ultra sekä rakenne ultra.
Np-ultra tehdään nykyään rv10-12+6, jos haluat osallistua veriseulaan, josta katsotaan onko lapsella taipumusta kehityshäiriöihin. Muutoin tämä ultra suoritetaan viimeistään rv14.
Rakenne ultra taasen suoritetaan rv17-21 paikkakunnasta riippuen.

Lisäksi saat paljon lippusta ja lappusta mukaan kotiin luettavaksi.

Eli paljon tulee juttuja :D

En tiedä muistinko itsekkään täysin oikein kaikkea, mutta suuntaa antavasti ainakin :D

paapelo+poju+Tiuhti 10+5
 
apollo varmaan riippuu aika pitkälti neuvolastakin mitä ekalla käynnillä käydään läpi. Meillä täytettiin tietoja koneelle (mies ei ollut mukana enkä kokenut sitä lainkaan tarpeelliseksi, päinvastoin ;) ) ja sain lähetteet labraan ja pissapurkin mukaan himaan (seuraavat pissanäytteet tikutetaan sitten aina itse käynnin yhteydessä ). Labrassa kävin sitten, kun minulle parhaiten sopi (viikon parin sisällä käynnistä ). Punnituksetkin hoidin kotona koko raskauden ajan ja täytin itse korttiin ennen käyntejä. Lippulappusia riitti kyllä enkä vieläkään ole lukenut niitä kaikkia. Siis näin mun ekan raskauden tiimoilta v. 2007. Nyt tokan kanssa kävin vain "näyttäytymässä" ja sain lähetteet+pissapurkin enkä paljon jaksanut jäädä jaarittelemaan. Terkka pyys taas täyttämään henkilötietolomakkeen ni mä sanoin että etkö voi kopioida mun tietoja edellisestä raskaudesta kun en jaksa raapustaa niin pystyihän se ;)

Sellaista siis meidän neuvolassa :)
 
Yeb
Alkuperäinen kirjoittaja Itun emo:
YEB: loistava idea! Nain tehdaan! Kiitos kun ajattelit minua :)

Onko tama ajankohtasta millon?
Muistaakseni äitiyspakkauksia alkaa samaan joskus RV 24 tienoilla.. En muista ihan tarkkaa ajankohtaa mutta siis siinä kolmisen kuukautta ennen laskettua aikaa :)



 
Ilmoittaudun pitkästä aikaa. Olen käynyt vaan lueskelemassa viime aikoina. Nyt uskaltaa jo hieman luottaa tähän raskauteen. Tänään siis ultrassa näkyi 9 mm pitkä vauvan alku, joka vastasi juuri rv 7+0. Syke näkyi myös vahvasti. Eli toistaiseksi kaikki siis hyvin. Toki edelleen taustalla painaa pelko sen joulukuisen keskenmenon takia. Mutta eteenpäin mennään.

Ikionnellinen Barbapörrö ja Sisu :heart: 7+0
 
Hei... semmonen tuli mieleen että mä kun ostin nuo rannekkeet pahoinvointiin ja ne ei mulla toiminu niin jos joku haluaa kokeilla niin niin voisin laittaa postissa tuleen vaiks sitten niitten postarien hinnalla.

Ilmoittautukoon se ketä kiinnostaa... voisin laittaa vaikka sille kuka kerkiää ensimmäiseks yksärillä paiskaa.

Ja huonoa oloa edelleen...
 
Meitsikin sortu niihin rannekkeisiin huonona hetkenä, mut eipä ne mitään auttaneet mullakaan. Ajattelin kokeilla niitä sit joskus vaikka merellä, jos iskee pahoinvointi eikä voi tablettia ottaa.. Ehkä mä en laittanut niitä just oikeaan kohtaan, kuinkakohan tarkkaa se on..
 
Barbapörrö Hienoa, et Sisun :heart: siellä sykki. Varmasti mahtava tunne nähdä se pieni ihmisen alku =) Paljon tarrasukkia ja vauvaliimaa matkaan pikkuiselle.
Itselläni tuo varhaisultra on edessä vasta maanantaina, joten vielä on pitkä viikonloppu aikaa jännäillä, mitä siellä sitten näkyy.

pinkkimieli ja nimetön 6+6
 

Yhteistyössä