***LOKAMASSUT KESÄKUUSSA*****

... minäkin kysyin tai kerroin rytmihäiriötapumuksista alkuneuvoloissa, ja juu raskaus voi kuulema edesauttaa niitä. Mulla on aikanaa tutkittu, vuorokausimittaukset (piuhat kiinni ja normaalieloa vrk, sit mittareiden purku) sun muut ja vaarattomia ovat tykytykset- tosin jokin kammiosiirtymä oli jotain sellaista, että jos olisi enemmän poikkeava , aiheuttaisi jotain. Mutta siis olen elänyt niinkuin ei mitään, parina päivänä joskus pari kuukautta sitten muljahtelu , muuten ei mitään nyt raskauden aikana.
Joten koeta rauhoitella itseäsi... jos nukkuu liian vähän, se varmaan kans vaikuttaa sydämeen.'
Ja jos joillain kofeiini edesauttaa- sitähän on teessä, kahvissa, kaakaossa ja myös suklaassa.

Meillä menee ihan suht' mukavasti - kävin hommaamassa digikameran että saan sitten kuvailla tätä ipanaa ... huomenna pitää lentää Hesaan. Tosi kiva on myös kuulla yhden amerikassa asuvan tanskalaisen ystävän raskauskuulumisia, very international - niillä ei ole kuin 3kk lomaa, jos sitäkään.
Mä jo uskaltauduin alkamaan tavaran keruuseen, alan haalia kaikkia valmiuslistan mukaisia tavaroita, kun oon itsekseni - niin ei ole 'pelastajaa' jos loppumetreillä onkin kipee, eikä jaksa juosta kauppoja.
Taidan tässä kesällä varata ne vaunut, sängyn ja turvakaukalonkin, ehkä samasta liikkeestä. Aikooko muut olla tarkkoja kaukalon suhteen splazan elleissähän on se testi - osatteko vaan kiitettävän tai hyvän kaukalon vauvalle ?
Mulle taitaa kyllä kasvaa iso maha - oon aatellut että onpahan vauvalle neliöitä usikennella ja bailata, lie tuolla viihtyisämpää kuin kovin ahtaassa :) pitää yrtittää nähdä valoisia puolia.
Iines-ankalle halaus - jotenkin helpotti tietää että muidenkin lähipiirissä on noita syöpäepisodeja - on aika ristiriitaista olla tukena sille mun äidille, kun ei haluaisi paneutua synkähköihin asioihin, huoooh.
Vaikka niinpä ne kulkevat, käsikädessä musta ja valkea, pimeys ja valo - elämä ja kuolema
- voimia ja ajatuksia siis Kultsulle , edelleen. Sun ajatukset on niin kypsiä ja elämälle nöyriä, että uskon teidän saavan tän menetetyn enkelin tilalle tai lisäksi uusia iloja ja ilon tuottajia elämäänne.

voimia,
t yo papu ja viola auroora RV 23 alkaa :)
 
Olen myös huomannut, että kahvi ym.kofeiini pitoiset juomat aiheuttavat niitä. Eli niitä vältän. Tässä raskaudessa sama juttu. Nyt en enää pelästy, kun asia tutkittu ja selitetty mulle. Tosin raskauksien välissäkin ajoittain tuli rytmäreitä.. Olen kans huomannut, että väsymys tekee oireita sekä suklaa. Olex sä huomannut juomista/ruuista oireita?


Joo, joskus kun olen oikein raskaasti syönyt niin oireet pahenee. Kahvia en nyt juurikaan odotusaikana ole saanut juotua, eli siitä en osaa sanoa.Ja jos nukun huonosti, niin silloin on tykytykset pahimmillaan. Mulla myös juuri noita muljahduksia, ja mulla oli se vuorokausi seuranta; holtteri päällä 2 vrk, johon sitten kirjautui näitä muljahduksia ja tykytyksiä.
Mulla myös ne tuntuu ainoastaan levossa, hyvä kuulla että se on hyvä merkki.
Mukavaa kuulla että en ole ainoa jolla tällaisia oireita/ongelmia on(tai mukavaa ja mukavaa, ei kenenkään ongelmat siis mukavia ole..)
Toivotaan että minullakin nämä todetaan vaarattomiksi.
On jo paljon parempi mieli, kiitos teille:)
 
Ihanaa! Kesäloma alkoi vihdoin ja viimein :p
Kyllä sitä on odotettukin. Nyt en sitten mene enää töihin ennen ensi kesää... Tai ainakaan toivon mukaan en mene :whistle:

Eilen olin neuvolassa. Nyt on hb ja verenpaine ihan normaalit. Alavatsa kipuja on todella paljon, mutta lekuri epäili stressiä ja niin myös minä. Jos ei kahdessa viikossa helpota, niin sitten uudestaan. Nyt ehdoton lepomääräys :D
Ei tee kyllä mielikään tehdä mitään muuta.
Painoo on nyt kertynyt vasta se vähän yli 8 kiloa, joten siitä oltiin hieman huolissaan.... Mutta minkäs teet? Jos syö kunnolla ja liikkuu välillä ja silleen, niin ei oo mun vika kun ei painoo tuu. Mielummin tietysti niin päin. Masu kasvanu ihan älyttömästi, mutta lekuri meinas, että yllättävän vähän siellä on Nyytillä liikkua (jos siis koko pitää yhtään keskivertoon nähden paikkansa). Harvoin on kuulema näin. Mutta ei lekuri ollut siitäkään huolissaan.

Eli täällä kaikki ihan hyvin, jos ei kipuja lasketa. Ja oikeasti mä luulen, että ne hävii tässä levätessä. Aion ottaa oikeasti tosi rennosti ja katella telkkua ja maata auringossa lukemassa kirjoja.


Kultsux olen tosi pahoillani puolestasi :'( :flower:


LillaStina ja Nyytti 24+1
 
Moi kaikille!
Aluksi Kultsulle perheineen todella paljon voimia, vaikea on tajuta teidän olotilaanne, koska ei itse ole vastaavaa kokenut.
Sitten omaa napaa ja kysymyksiä: Eilen neuvola, jossa kaikki muut ok, paitsi hemoglobiini, mikä ylläriksi 95. Lähtötilanne hempan suhteen 130 joten en ihan ollut tuollaista lukemaa odottanut. Etenkään,koska olen syönyt Obsidania jo kuukauden verran (neuvolasta kehoitettiin aloittamaan rautakuuri vko:n 16 jälkeen, koska oli niin älytön päänsärky joka päivä ). Eli onko muilla kokemusta asiasta, että toinen rautalääke sopisi/nostaisi arvoja ja toinen ei?? Entä tämä Kreuterblutsaft? Vaikka luontaistuote, voikohan ottaa raskausaikana? Neuvolassa ei kommenttia tuohon tullut! Ajattelin, että jos tuo Obsidan ei kertakaikkiaan imeydy, mutta jos joku muu rautalääke imeytyisi paremmin. Obsidan sopinut hyvin mahalle, raskauden isoimpana ongelmana olen pitänyt tähän asti aivan tajutonta ummetusta. Siksipä pelkään, että muut rautalääkkeet aiheuttavat vielä pahempaa ummetusta kuin tämä Obsidan, mikä siis ei ole varsinaisesti pahentanut ummetusta, muttei helpottanutkaan!!!!
Ruokavaliosta vielä sen verran, että olen kaikkiruokainen ja syön paljon lihaa ym.raudanlähteitä, joten ruoassa ei luulisi syyn olevan.
Väsymystä ollut ja onhan tuolla Hb:lla jo osuuttakin asiassa.
Muuten kaikki hyvin täällä. Mahassa erityisen vilkasta elämää vietetään ja maha suorastaan kasvaa silmissä. Vointeja kaikille!
Piippu 21+6
 
Piti vielä kysyä, kun monet kirjoittaneet täällä ja muillakin foorumeilla että neuvolassa täytettiin "niitä kelan lappuja". Siis mitä lappuja???? Mulle iskettiin käteen yksi pieni lappunen, mikä oli täytetty ja se oli lääkärin-/terv.keskuksen todistus äitiysrahaa ja äitiysavustusta varten! Oletteko siis saaneet muitakin lappuja kuin tuon yhden??
Voi voi kun tuntuu et olen näitten juttujen kanssa ihan pihalla B)
 
:hug: Voimia kultsux3 perheellenne!! :hug: Muuta en osaa sanoa!! :(

Tämä mamma kävi tänään kampaajalla "kaunistautumassa". Leikkautin hiukset uuteen malliin, sekä väriäkin pistettiin piristämään. Kampaajan hyvissä valoissa kävi myös oma naama sen verta ottamaan pattiin, että piti kehoittaa kampaajaa laittamaan myös kulmat. Kylläpä nyt onkin pirtee olo. Siinä kahden puolen tunnin aikana masussa ennätettiin pitää aikamoiset jumpat. Aiemmin en ookaan päivällä liikkeitä huomannu juurikaan, kun en oo paljookaan paikalleen asettunut. Illalla kyllä, kun sänkyyn asettuu, niin ei tarvii ainakaan ekaan puoleen tuntiin silmiä ummistaa, kun meno on semmosta. Siinä sitten kotiin ajellessa tuli mieleen, että näinköhän kiireiset päivät saavat vauvan sitten liikkumaan enemmän öisin..Tai siis niinhän se menee, että kun äiti asettuu, niin vatsassa alkaa jamit.. Mutta jatkuukohan se vielä vauvan synnyttyä?? :eek: Se että öisin ei sitten osatakaan nukkua :whistle: No joo, kaikkee minäkin mietin :D Sori! Maha kasvaa aika vauhdilla. Närästys hieman kiusaa, muuten voin oikein hienosti.
pikkumyy 22+1
 
ennen Hesaan lentoa (luonnoton aika herätä mulle, ehkä vauvallekkiin, hoooohhoijaa ...)
Mä sain neuvolasta sen ä-todistuksen lisäksi kaavakkeen , jolla ä-raha anotaan (työnanatajallahan voi olla itselläänkin se ?) . Samalla lomakkeella anotaan ä-prahat, lapsilisä ja tilataan kela-pakkaus.
Samalla jo sain lappuset sairaalaa varten - eli kaksi lomaketta henkilötiedoista yms - sekä synnytystapaan ja taustateitoihin (calmette, suostutko verensiirtoihin yms ...) lappuset. Sekä vielä jonkin Kelan vanhempainetuus yleisesitteen.
Voi olla, että osa noista annetaan eri aikoihin eri neuvoloissa ?
Tai oletetaan esim hakulomake työnanatajalle kuuluvaksi ?

HB:stä - mullakin oli alussa 142, laski heti alkuun 119, aloin syömään ensin jotain rautalitkua (luontaistuotekaupan, toisen nraskautuneen suosittelema, sillä pysyi 120:ssä) , nyt oon syönyt Obsidania n 1 kk - oli HB 115. Mä vaan ajattelin, että ois laskenut vielä enemmän ilman , mutta voihan olla noin ettei imeydy?
On tää yhtä ... mullakaan ei koskaan aiemmin ole HB:n kans ollut ongelmia. Kai nää vauvelit on niin kovia verenkierroiltaan , jospa se kertoo hyvää heidän elinvoimastaan.
Aattelin myös jopa logiikkana, että olis parempi saada vaikka liaan ylös, synnytyksessä laskee kuuleman mukaan vielä ja sen jälkeenhän pitäis itse äiteenä olla virkeimmillään ...

mukavaa päivää kaikille ja erityiseen lomalaisille,
viikko vielä ,

-papu & viola Rv 23
Mietin just samaa , että ottaisiko rinnalle se entisen litkun
 
Huomenta kaikille tasapaksusti :D

Dirlittan varmasti tuo pelästyttää mutta miäkin uskoisin edellisten kommentteihin. Eiköhän ne ois sinut sisälle ottaneet jos jotain oikein hälyyttävää ois. :hug:

piippu miä sain sen neuvolan tätin täyttämän lisäksi Kelan oman kaavakkeen täytettäväksi mistä YOdottaja66 jo kirjoittikin. Sen pystyy netistäkin tulostamaan

Eli lomake SV9
Äidin vanhempainetuushakemus lapsen syntymän tai ottolapseksi ottamisen perusteella / äitiysavustus, ottovanhemman äitiysavustus, äitiysraha, erityisäitiysraha, vanhempainraha, osittainen vanhempainraha, adoptiotuki, lapsilisä, yksinhuoltajakorotus

Omaan napaan ei sen ihmeempiä. Vatsan kasvu tuntuu selvästi rauhoittuneen alkuajoista. Sormukset oon joutunut ottamaan pois turvotusten takia, niimpä ne joutui muidenkin aikaan hyllylle :)

Pikkuisen rytmi masussa on muuttunut. Aiemmin melskas niin aamulla kuin illallakin. Nyt liikkeet alkaa tuntumaan vasta ennen puolta päivää selkeästi. Sitä jo vähän alkuviikosta pelästyin kun tuntui tuolla masussa olevan liiankin rauhallista.

Ja tänään tilille on kolahtanut äitiysavustus :) Ainut vaan ettei mun tarvi just mitään ostaa, paitsi sitteri ja sideharsoja. Vaatetta on jo yllin kyllin. Vaippoja ja rasvoja en sentään vielä viitsi ostaa..


Kultsu on pyörinyt mielessä pitkin viikkoa. On tää elämä niin väärin :(


tuutilulla kera typykän rv 24+5 (jos hää nyt typy onkaan) :)
 
LillaStina,mulla on ollu mahan kans myös ongelmia...
oon sitten vaa lepäilly :) ja on auttanu!!
(oon lämpimällä suihkulla hieronu myös mahaa niin pikkusen seki auttanu!)
tänään palaanki sit sairaslomalta töihin,haen kyllä heti taas lomaa jos maha kipenee.
täytyy vaa toivoa että ei kipeytys....
vein sitten eilen kelalle hakemukset :D
kun malttas ootella....
oon katellu että mistä saan vauvalle kaappitilaa,ahdasta on!
saa varmaan ostaa lipaston että kaikki mahtuu!
nyt töihin ja hauskat kesäpäivät kaikille
:wave:
Voikaa Hyvin!!!!!
 
Ai niin. Toissa iltana siirreltiin yhdet vaatekaapit (suht kevyet) toiseen huoneeseen. Kuopus pitää saada ennen syksyä meijen makkarista pois. Tila loppuu kesken :ashamed:

Eilen aamulla oli sitten alavatsa sivuista hellänä ja koko alapää ihan puutunut pitkälle aamupäivään :eek: Hullu tunne. Liekö rasittunut niistä siirtelyistä vaikka en edes mitään pahemmin nostanut... Taitaa maton pesu jäädä isännän harteille tänä kesänä jos tää tälläistä alkaa olemaan :/ Tuntuu vieläkin hiukkasen "puutuneelta".....

Onkos kellään muulla ollut tämmöstä ihme "riesaa"? :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja LillaStina:
Painoo on nyt kertynyt vasta se vähän yli 8 kiloa, joten siitä oltiin hieman huolissaan.... Mutta minkäs teet? Jos syö kunnolla ja liikkuu välillä ja silleen, niin ei oo mun vika kun ei painoo tuu.
LillaStina ja Nyytti 24+1

Tosta painosta; mulle oli edelliseeen neuvolakäyntiin mennessä tullut painoa vajaa kilo, esikoista odottaessa tuli yhteensä koko odotusaikana vajaat 9 kg, ja tyttöä kun odotin niin loppusaldo painon suhteen mulla oli alle 5 kg..
Ja lapset olleet ihan norm. kokoisia ja terveitä, poika oli 3630 ja tyttö 3850.
Nytkin on maha kasvanut reilusti ja vauva voi ok.
Eli ei kaikille sitä painoa tulekaan, eikä ainakaan mulle koskaan ole neuvolassa tuosta painosta mitään tuumattu, kun vauva on aina ollut ihan ok.
Älä siis LillaStina sitä sure.
 
Heippa!

Minä täällä kotona lomalaisena istuskelen. Saa nähä käykö aika pitkäks syksyä ootellessa, kun ei taho olla mitään tekemistä. Sisustusvimma iskee aina välissä, mutta nyt on ainakin tämän kuun budjetti jo ylitetty, joten täytynee oottaa ainakin kuukausi ennen seuraavia hankintoja. Mies on päivät töissä ja kun asutaan kerrostalossa niin ei noita pihahommiakaan ole. Onneks nyt koiran kanssa voi vähän ulkoilla. Tänään ajattelin käydä tossa läheisessä antiqvariaatissa ostamassa vauvalehtiä ja vaikka muutaman romanttisen hömppäpokkarin päivien ratoks.

Täällä olikin taas kovasti puhetta hankinnoista vauvaa varten. Meillä vähän noita vaatteita hankittu ja pinnis tiedossa muuten ei muuta olla ehitty. Oltiin viikonloppuna kyläilemässä miehen serkun perheen luona ja ne anto meille turvakaukalon, sellasen josta jää se "alusta" autonpenkkiin kiinni ja ottaa vaan sen kopan kauppaan mukaan. Ite tykkään että melko kätevä on, vaikka onhan se vähän raskaampi kuin tavallinen kaukalo. Sanoivat vaan että ilmatteeks saatte jos viette heti pois, niillä ollu vaan yhellä lapsella käytös, joten kyllä meillä tarvetta on!

oon ajatellu kestovaippailla ja ehkä siinä sivussa käyttää myös kertakäyttöjä, oon vaan ihan sekasin et mitä pitäis hankkia ja kuinka paljon :whistle: meinaa huutonetistä tilata, mut oon ihan sekasin....

t. tiipii rv22+2 :heart:
 
Moi kaikki. Kiitos sanoistanne.

On tämä kuin pahaa unta. Eilen saimme postista kirjattuna kirjeenä Helsingin päätöksen raskauden keskeyttämisestä. Lähdimme keskussairaalaan, ja sain ensimmäisen tabletin suun kautta klo:13.

On tämä yhtä helvettiä odotella milloin supistukset ja vuoto alkavat, ja milloin potkut loppuvat... Viime yön valvoin, olin tosi kipeä, mutta nyt on taas parempi olo. Potkut ovat edelleen voimakkaita.

Menemme huomen aamulla klo:8 osastolle, jossa ruvetaan antamaan lisälääkitystä 3h välein, jos ei mitään kummempaa ole siihen mennessä tapahtunut. Toki voi olla että lähtö tulee koska vain, nämä keskeytykset kun ovat niin yksilöllisiä. Huomenna joka tapauksessa pitäisi synnytys tapahtua.

Onhan tämä kurjaa ja raakaa. Jokainen ensisynnyttäjä voi mielessään ajatella kuinka pelottaisi lähteä kylmiltään synnyttämään, ja vielä kuollutta lastaan. Ei ole ollut mitään synnytysvalmennuksia, ja koska tämä keskeytetään, niin ei kroppani ole millään lailla valmis vielä synnyttämään. Senpä takia kivut ovat kuulemma pahoja. Toki saan kipulääkettä, mutta koska supistelut ovat lääkkeellisesti tehtyjä, ei kipulääkkeistä ole niin hirveästi apua.

Yritän kuitenkin pysyä lujana ja vahvana. Mieluummin kärsin itse nämä kaikki henkiset ja fyysiset kivut kuin antaisin vauvani syntyä ja kärsiä lukemattomia leikkauksia ja toipumisjaksoja. Puhumattakaan nyt siitä että olisiko hän edes jaksanut raskauden loppuun saakka.

Helsingin lääkäri sanoi myös että koska ainut mahdollisuus vauvan sydänviassa on sen paheneminen raskauden aikana, niin suurella tod.näköisyydellä voisi raskauden aikana tulla tilanne että vauva pitäisi saada syntymään ja leikata välittömästi, mutta koska hän olisi keskonen niin tiedettäisiin ettei hän kestäisi minkäänlaista leikkausta. Siinä tapauksessa pyrittäisiin vain pitämään vauva mahdollisimman kauan mahassani. Tyhmäkin jo tajuaa että siinä vaiheessa vauva kärsisi jo paljon.

Olemme käyneet keskustelemassa papin kanssa, valinneet pienokaisellemme hautapaikan, arkun ja hautakiven. Kyllä siinä kylmät väreet meni kun eteemme tuotiin arkku johon poikamme laitetaan. Niin pieni ja valkoinen, nätti arkku jonka sisällä oli lämmin peti.

Hautakiveksi valitsimme sydämen muotoisen pienen hautakiven. Tekstiä emme ole vielä kokonaan päättäneet mitä siihen tulee... Hautajaiset on ke 20.6. klo:18.00. Me ja vanhempamme ja sisaruksemme kokoonnumme hautausmaalle, jossa pappi siunaa pikkuisen, ja mieheni laskee poikamme haudan lepoon.

Moni on ihmetellyt miten me jaksamme. Itsestäni tuntuu, että päivä kerrallaan mennään. Ensin piti tehdä päätös, sitten piti soittaa ja varata aika keskeytyksestä juttelemiseen. Seuraava etappi oli selvitä siitä keskustelusta ja tehdä anomus. Pian oltiinkin jo juttelemassa papin kanssa ja varaamassa hautapaikkaa, arkkua ja kiveä... Ja eilen sitten anomuksen kanssa sairaalaan hakemaan ekaa tablettia. On tää rankkaa...

Niin nöyränä tässä vain ollaan ja yritetään jaksaa jotenkin. Toki se pelottaa että kuinka pimahdan synnytyksen jälkeen, tai kun näemme vauvamme. Riittääkö voimat hautajaisiin asti????? Ja jos riittää, niin olenko tolpillani vielä hautajaisten jälkeen...

Kultsux3 rv 22+4 :ashamed:
 
isäntä lähti vaihdattamaan autoon öljyjä,ja hänen tytöt meni mummolaan,joten ihana rauha maassa..oma neitokainen lueskelee hissun kissun omas huoneessa jotakin.

piippu kyseli kelan lapuista,en miekään neuvolasta sanut kun kaks lappua,eli ei sinne ole tarvis mitään paperinippuja lähetellä...näinköhän tulee tällä viikolla jo äippäpakkaus..tulispa jo..
vaikka mietin että mihin minä oikein tungen sen laatikon ja ne vaatteet..
milla-maria meilläkin on tila,oikeastaan kaappitila aika niukanlainen.
isännän tytöillä on omille vaatteille omat komerot,mutta ajattelin kyllä heidän vaatteensa raivata samaan kaappiin,ja kaiken ylimääräisen laitan heille mukaan kun lähteevät kesälomalta kotiinsa,mitä hiivattia kaikki vaatteet täällä on,kun eivät edes niitä pidä.ja joka kerta kun tuleevat on kassillinen vaatetta mukana.

minusta on jotenkin kätevää ottaa kunnon kaapista vaatteita,kun lipasto jotenkin tuntuu pieneltä ja hankalalta.vaikka tein kyllä makkarin lipastoon pystykarsintaa että sain kolme laatikkoa tyhjilleen..
sinne kyllä ajattelin laittaa pienen liinavaatteet.

tiipi minä kanssa olen toukokuun alusta viettänyt "lomaa" työsuhde loppui omasta tahdosta silloin,olisin kyllä voinut jatkaa,mutta selkä oireili koko ajan niin katsoin parhaimmaksi jäädä liitonpäivärahoille,
aika on kulunut kuin siivillä,tietysti meillä tässä on koko ajan jotakin elämää,ja piha ja sisähommia niin illalla huomaa että taas yks päivä on mennyt hujauksessa..

omaan napaan ei sen kummempia,olen myös naukkaillut niitä vitamiini pillereitä,ja huomasin että semmonen nälän tunne on hävinnyt..liekkö hyvä vai paha asia.. ja ei niitä levottomia jalkoja ole ollut muutamaan iltaan.juotua tulee kyllä nesteitä (lähinnä vettä ja vissyn ja veden sekoitusta)reilusti..vanhin tyttöni kysyi että eikö ainainen veden juonti kyllästytä,eipä oikeastaan,kun enhän minä sitä yhteen menoon juo..eikä oikeastaan vessassakaan tartte alvariiseen juosta..

kultsu olette ajatuksissani.

niinukka ja vunttunen 23+6
 
Olette kyllä joutuneet käymään läpi kovan koulun, eikä se ole edes vielä ohi.
Uskon että selviätte tästä kyllä, teillä on toisenne, ja ihmisiä ympärillänne!
Puhuminen auttaa, ja itkeminen. Antakaa nyt ajan kulua, ja surkaa rauhassa, aika on ainoa mikä auttaa.
Olette ajatuksissani, paljon voimia teille!
 
En oikein osaa kirjoittaa mitään, mutta :hug: Kultsux3!

Magnesium on auttanut ainakin itselläni tosi hyvin levottomiin jalkoihin, ja nopeasti. Olen kuullut että se auttaa myös suonenvetoihin hyvin.

Obsidan on auttanut matalaan HB:hen. Imeytymistä auttaa c-vitamiini ja estää laktoosi (tai kalkki, maitotuotteet kuitenkin). Olen tehnyt niin, että kun kuitenkin joka yö herään noin klo 3, otan silloin raudan appelsiinimehun kanssa. Ei tule maitotuotteita mutta c-vitamiinia kyllä. Enkä ole myöskään kärsinyt mahavaivoista, mitä rauta saattaa aiheuttaa, kun minähän nukun silloin. Kannattaa kokeilla!

Papunen 76 ja papu 07 rv 24+0
 
:hug: mun ajatusmaailmaa on aina sotinut vastaan se että äidit joutuu synnyttämään menehtyneen lapsen. Kärsiä kivut kumminkaan saamatta "palkintoa" syliinsä, ensisynnyttäjän kohdalla se tuntuu vieläkin vääremmältä :/ Tosin en tiedä miten muutenkaan sen voisi tehdä :ashamed:

Haluaisin sanoa teille vaikka ja mitä mutta korvien välistä ulos ei tule yhtään mitään vaikka hirveästi ajatuksissa olettekin :ashamed: Toivotaan että kaikki sujuu niin hyvin kuin mahdollista ja mielettömästi halauksia ja voimia teille molemmille tulevaan todella rankkaan aikaan. :hug: :hug:


Hipaisi hiljaa enkelin siipi, kauneinta maailmassa näytti.
Salaa sitten ovesta hiipi, enkelin oikeutta käytti.
Nukkui pieni enkelin siipien suojaan ja lähti,
nyt pikkuinen on taivaan kirkkain tähti.


 
kiitos kaikille vastanneille. Olinkin joskus kuukausia sitten seikkailemassa tuolla kelan sivuilla ja olinkin jo unohtanut tuon SV9-kaavakkeen. Neuvolassa voisivat myös hieman vaivautua selittämään lappusista jotain, ainakin meillä tuntuu, että nauvolassa luulevat kaikkien tietävän jo ennalta tällaisista asioista... sapettaa!
Hb:sta vielä, olen ottanut nimenomaan Obsidanin iltaisin ja mehun kanssa, välttänyt maitotuotteita ja kahvia pariin tuntiin ennen ja jälkeen tabun oton. Pitänee testata tuota litkua,josko se auttaisi nostamaan arvoja. Olen lukenut, että normaalisynnytyksessä nainen menettää n.400ml verta, jolla Hb laskee n.20 pykälää,joten parempi olisi saada se nousemaan tuonne 120 kieppeille ennen lokakuuta!! Eikun verilettuja ja pinaattia lautaselle!
Kultsulle en muuta voi kun lähettää lisää voimia ja halauksia. Ihan kylmät väreet meni kun luin kirjoituksesi. Toivottavasti kestät koettelemukset, niin epäreilua kuin se onkin joutua tuollaista kestämään. Ihanan runon Tuutilulla kirjoitti, liikuttavaa!
Piippu 22 tasan (joka tasaviikko mahan kuvaus päivä =) )
 
Kuinka paljon teille on tullut painoa? Lilla Stina oli huolissaan painostaan. Minä en ole ollut vielä ollenkaan huolissani vaikka paino ei ole vielä noussut. tai nyt ollaan lähtöpainossa, kun pari kiloa tippui pahoinvoinnin takia. Ei ne kyllä mitään neuvolassakaan huolehtinut..

Mulla on ollut muutamia kertoja supistuksia. Eka ihmettelin vähä että mitä nää on, ku on eka lapsi tulossa, mut ei niistä voinut kuitenkaan erehtyä. ensimmäistä kertaa elämässäni veti suonta yhtenä yönä nukkuessa. se kyllä sattui. toivottavasti ei jää jatkuvaksi vaivaksi.

Kultsun lapsen kohtalo tuntuu niin väärältä. Aina ei voi tajuta miks asiat menee niinku menee. Voimia!

 

Yhteistyössä