***LOKAMASSUT KESÄKUUSSA*****

tiedän mitä juuri läpikäyt, oltiin samantapaisessa tilanteessa marraskuussa(rv20)...elämäni raskainta aikaa. hän oli meille myös esikoinen. älä epäröi pyytää apua kun sitä teille tarjotaan, minulla henkinen toipuminen kesti todella kauan kun en oikein osannut ammattiapua pyytää. juttelin kyllä reippaita sairaalan psykologille siinä kun synnytystä käynnisteltiin ja edistymistä odoteltiin,mutta todellinen romahdus tulikin sitten paljon myöhemmin,kun piti rueta palailemaan normaalielämään(sain saikkua peräti 2vk...),kohdata työtoverit,nähdä onnellisia odottajia masuineen, pieniä vauvoja onnellisine vanhempineen,opetella elämään ilman vauvaa....mutta sen sanon että tästä jos selviät, niin ei sinua/teitä ihan pikkuasiat enää kaadakkaan, ja katselette maailmaa vähän toiselta kantilta. hirmuisen surutyön tehneenä, mutta myös vahvampana ja voimakkaampana. mutta kaikki tämä ottaa aikansa, todella pitkänkin ajan....jolloin kallion lailla vierellä seisovasta puolisosta on se suurin apu, jota vasten nojautua,jota vasten itkeä, ja joka ottaa kädestäsi kiinni yöllä kun suru painaa eikä uni tule. itse huomasin että minkälainen aarre oma mies onkaan, kun todelliset vaikeudet kohtaavat.
voimia teille mukaan sinne sairaalaan, niihin synnykipuihin on olemassa lääkitys joten ei sinun tarvitse fyysisiä kipuja pelätä/kestää. huolehtikaa toisistanne, kantakaa toinen toisenne tämän tilanteen yli. olette ajatuksissani :hug:
 
Äiti, minun täytyy jatkaa.
Joku kutsuu kulkemaan.
Täytyy taittaa taival matkaa,
vaikken tietä tunnekaan.

Siellä missä toisiansa
aallot vievät tansseihin,
siellä, veden loiskinassa,
siellä olen minäkin.

Siellä, missä korkealla
siintää pilvi sulavin,
siellä, sinipilven alla,
siellä olen minäkin.

Avara on taivaan syli.
Tuulen teitä purjehdin.
Pääsky lentää pääsi yli,
siinä olen minäkin.

Älä pelkää. Tulen kyllä.
Tulen kyllä takaisin.
Iltatuulen hyväilyssä:
siinä olen minäkin.

:'( :hug: :'( . En voi kuvitella, mitä joudut kokemaan potkujen hiipumista odottaessasi, synnytystä pelätessäsi. Koittakaa ajatella, että vaikka pois annattekin, vierellänne kulkee aina :heart: .
 
Ei kyllä löydy teille sanoja... kuin, että minäkin olen äärettömän pahoillani ja surullinen puolestanne, en minäkään voi edes kuvitella mille teistä tuntuu :'( , todella paljon voimia teille ja jaksamista :hug:
 
Kultsulle ja miehelle paljon voimia

Mikä auttaa järjettömään väsymykseen...??kaikki arvot on kohdallaan ja hemoglobiinikin noussut jopa. Väsyttää silti ihan tajuttomasti 24/7 :(
Neuvola oli eilen ja vein sit samantien Kelaan hakemuksen rahoista ja pakkauksesta, sitä odotellessa ;) vaavin sydän sykki 137 paikkeilla ja sf-mitta oli 18cm..aikas alakäyrillä siis viikkoihin nähden vedellään vaikka maha on omasta mielestä jo ihan tarpeeks iso... Sairaalaankin on nyt lähetetty sähkösesti "synnytyslähete" eli siis se esitieto juttu...siihen ois pitäny hätäkaste nimetkin sanoo, mut ei mulle ollu kukaan aikasemmin sanonu tosta mitään niin enhän mä nyt sellasia ollu miettiny yhtään. Esikoisen kans ku täytin ite sellasen lapun. 4viikon päästä on sit lääkäri ja kohta jo päästään muuttaan!!!! JIPPII!!!

Jaksamisia kaikille...

yksäiti+ hippu rv 23+2
 
Ihania, kauniita, haikeita runoja teiltä löytyy. Ihan sieluun asti sattuu, vaikkei hätää omassa kodissa olekaan.

Jos ei muuta, niin ainakin lohdun ja selviämisen alkuja ja aihioita Kultsulle tässä kovin onnettomassa tilanteessa, jos ennätät niitä joskus taas lukemaan.

 
Neuvolakuulumisia:

Eli tänään oli neuvola, ja kaikki ok. verenpaine oli 115/71, hemoglobiini oli 137, eli vieläkään ei tarvinnut aloittaa rautaa.
Vauvan sykkeet kuului hienosti, meinasi vaan pikkuinen hermostua kun kuunneltiin, potki ihan vimmatusti!!
Kohdun pohja, (sf-mitta )otetiin, oli 20.5 cm, eli ihan yläkäyrillä mennään. Painoa oli tullui pari kiloa, eli nyt on yhteensä tullut sellaiset kolmisen kiloa. Ei paha.
Seuraava neuvola onkin sitten kuukauden päästä, ja lääkäriä ei tässä keskiraskaudessa mulla olekaan, ellei jotain erikoista ilmene.

Oli taas kiva käydä, tuli levollisempi olo. Varsinkin nyt kun on noi Kultsun kokemukset pyörinyt niin vahvana mielessä.
Kultsulle :hug:
 
Heippa!!!!
Kultsulle paljon voimia :hug: olet ajatuksissamme päivittäin. Kuinka surullista voikaan olla menettää oma lapsi ja odotella vaan että pikku sydän lakkaa lyömästä :'( Teette varmasti oikean ratkaisun ja olette hurjan rohkeita! Rakas lapsenne säästyy kivuilta ja pääsee enkelten joukkoon katselemaan pilven reunalta äitin ja isän touhuja? Koittakaa jaksaa :hug:
 
Hei kaikki!

Lukemassa olen käynyt, en vain ole saanut aikaiseksi kirjoitella. 4d-ultrassa oltiin rv 20+0 ja kaikki näytti olevan ok. Pieni riiviömme ei vain suostunut näyttämään sukupuoltansa.... Toisaalta ihan kiva kun voi jännittää syntymään asti, mutta toisaalta olisi ollut kiva tietää. Nooh, eipähän karkaa vauvanvaate-shoppailu käsistä.

Töitä vielää ens vko ja sitten kesäloma!! Kesäloman jälkeen enää vajaa 2 kk töitä, ihanaa! (Viihdyn kyllä töissä, mutta on kiva jäädä äippälomalle).

Olen luvannut itselleni,että hoitopöydän saa kasata vasta kun äitiyspakkaus tulee (paperit odottaa Kelaan viemistä), mutta välillä kuumottaa laittaa kaikki valmiiksi... '

Neuvolasta: paino noussut alusta n 3 kg. HB 143 -->117 -->124, eli suunta taas oikea. Tissit on taas kasvanu kauheesti, ja toivon että kasvu loppuisi. Rinnoista myös tihkuu maitoa jonkin verran, outoa näin ensisynnyttäjästä...

Murumme jumppaa vatsassa kovasti ja mieskin tuntee jo potkut.

Kultsux3:lle voimia :hug:

Mahan kasvua toivotellen
Putsku ja Paavo(tar) 23+1
 
tuulista iltaa kaikille,oltiin pudottu jo toiselle sivulle,joten ajattelin tätä vähän nostella ylöspäin.
meillä olikin tänään oikein hulina päivä,isännän 12v piti synntärit,ja oli noita likkoja sitten tässä jokunen.

sanoin että ens vuonna jos silloin kesällä tässä ovat niin sitten ei kyllä mitään suuria kekkereitä pidetä,mummot voi käydä.ei enää mitään sellasia bileitä johon puol kylää kutsutaan.
omat tytöt ei ole enää muutamaan vuoteen pitäny mitään synttärikemuja.yks tai kaks kaveria on ollut yökylässä,ei muuta.

nyt rauha maassa,omat tytöt lähtivät isälleen,ja isännän isompi lähti yökylään jonkun kaverinsa luo.nyt ollaan kolmistaan tuon 7v kanssa tässä,ja ihanan hiljaista on..

lenkillä kävin koiran kanssa tuolla tuulessa,ei tuntunut siltä että viikon kuluttua olis juhannus,ennemmin tuntu tuo ilman ala siltä että olis syyskuu :|
tosiaankin viikon kuluttua on juhannusaatto..mitäs muilla mammoilla on juhannus suunnitelmaa?
myö ollaan näillä näkymillä ihan vaan kotosalla,jos jossakin lähettyvillä käytäs kokolla.mökkiäkin yritimme metsästää,mutta havahduttiin liian myöhään.ja eipä sitten mistään enää saatu vuokrattua :(
juhannuspäivänä meinattiin sitten isäni luona käydä saunomassa,ihan kaksin kun isännän tytöt lähteevät kotiinsa.

omaan napaan ei sen kummempia,välillä masussa on tosi hiljaista oikein pitää heppua herätellä.mutta sitten kun yltyy lekkumaan kun pitäs äipän käydä nukkumaan niin sitten kyllä tosiaankin melskataan..
maanantaina se 4d ultra..

nyt saunan lämmitykseen.

niinukka ja vunttunen 23+6
 
Kultsux3 :'( :hug:
Mä en tiedä mitä sanoa, ei mitkään sanat kuitenkaan riitä kuvailemaan kuinka pahoillani olen..Voimia ja jaksamista surun keskellä!!!

Omaan napaan ei kummempia.
Vauva liikkuu paljon ja supisteleekin ajoittain ihan riittävästi..

Tuplamamma+"poika" 24+5
 
Me ollaan juhannus kotona, esikon kummit tulevat vuorostaan meille kolmen lapsensa kanssa (1v8kk, 3v1vko ja 4v8kk) Joten varmasti touhua riittää, huh :D :heart:

Me mennään tänään miehen serkun häihin, alkavat vasta klo 17 :eek: (meillä lapset nukkuu jo yleensä viim. klo 20) ja huomenna klo 10 on miehen kummitytön konfirmaatio, jonka jälkeen kahvitus ja klo 17 mennään 2v synttäreille. Juhlittua ainakin tulee.. mutta harmittaa kun ei häissä uskalla itsekää valvoa - ekaa kertaa menee kuopuskin mummulaan yökylään jos ei jaksa häissä olla .. ;)

tuisku + "tyttö" 24+2 (niin se aika vaan kuluu, hui :heart: )
 
Kultsux3 voimia teille! :hug:

Enpä ole vähään aikaan kirjoitellut ja minut on täällä varmaan tyystin unohdettu... No eipä se mitään käyn kuitenkin aina välillä. Meillä kaikki hyvin, vauva potkii ja maha kasvaa... Mitäs tässä muuta! Kesälomaa odotellessa! :heart:
 
Keiju07
Viikonloppuna harvinaisesti jaksoin avata koneen ja lueskella pinoa. Kultsun tilanne on ajatuksissa päivittäin.

Itse stressailen tässä vauvan liikkeiden kanssa... Reilu viikko sitten aloin niitä epäsäännöllisen säännöllisesti tuntemaan, mutta nyt en taas ole kahteen päivään mitään tuntenut. Muuten ehkä en asiasta välittäisi, mutta sairastin tuossa jonkin sortin mahataudin (tod.näk. työpaikan retkeltä saatu ruokamyrkytys) ja henkinen olo helpottuisi huimasti jos tuo pikkuinen muutaman kerran ilmottaisi olemassaolostaan.

Mites muut joilla on jo enemmän kokemuksia liikkeistä... pitääkö niitä näin alussa tuntea jo päivittäin ja saako jo huolestua vai onko ihan normaalia, että vauva viettää joko hiljaiseloa tai sitten en vaan vielä kaikkia liikkeitä tunne? Olen yrittänyt makean syönnit ja makuullaolon, mutta ei tehoa. Tämä tapaus ei muutenkaan kyllä ole iltaisin tai makuulla ollessani pahemmin riehunut, vaan aktiivisinta aikaa on töissä juuri koneen ääressä. (Esikoinen siis tulossa; tai se kai on ilmiselvää).

Arvasin jo etukäteen, että näistä liikkeistä tulee seuraava stressin aihe :/ .

Keiju 21+4
 
:/ Kolme päivää jatkuneiden kivuttomien ja tosi tiuhaan tulleiden suppareiden takia. Piikkin sain ja onneksi se lopetti supparit. Lääkäri ultras sekä sisältä ja päältä. vauvan painoarvio 792g :), vettä ihan sopivasti. Kohdunsuu kiinni ja kaulaa jäljellä ihan ruhtinaallisesti mutta.... on nuo saaneet aikaakin jotain, kohdunsuulle on alkanut muodostua suppilo. Ihmeissäni sitä kyselin ja selitettiin niin että se on norm. kapea v:n mallinen ja nyt tuo v on levinnyt. Tajuskohan kukaan mitään :D

Pissat meni viljelyyn ja emättimestä otettiin se streptokokki näyte (miten hitossa sekin kirjoitetaan)

Juhannuksen jälkeen kontrolli käynti, supistusten ehkäisyyn lääkitys kotona tarvittaessa. Ois lääkäri yöksi osastolle ottanut tarkkailuun mutten halunnut jäädä :ashamed: Kotia pääsin kun sanoin että meiltä ehtii 10-15min sinne autolla. Kätilö kielsi tekemästä mitään norm. elämää rankempaa elikä pashassa varmaan kohta kahlataan ja kukkapenkit rehottaa koko kesän :whistle: No parempi niinkin kuin joutua osastolle makaamaan... Jaksais pieni nyt pysyä sisällä vielä pitkään.....

tuutilulla rv 25
 
[/b]tuutilulla mitä ne sano sun tilanteesta sielä polilla? onko tuo yleistäkin ja onko luultavaa että tilanne vielä tuosta rauhottuu? mulla oli vähän suppareita joskus viikolla 20, mitkä tietenkin ovat ihan normaaleita, mutta ainahan ne vähän säikäyttävät! :x
miten teidän murkkuikänen, onko luvannut nyt osallistua sun auttamiseen kotitöissä, toivottavasti ymmärtää olla avuksi.
ikävää kyllä olla koko ajan varpaillaan ja toivoa että vaavi malttais kasvaa kohdussa vielä hyvän tovin, toivotaan että supparit alkaa vähenemään ja saat nauttia rauhallisin mielin kesästä! Millä viikoilla sulla on muuten edelliset lapset syntyneet ja onko tällasta ollut aiemmissa raskauksissakin?

mutta tsemppiä sinne ja muista nyt ottaa iisisti ja silitellä vatsaa rauhottavasti jospa se vähän auttaisi!
 
tiipii Mitään hengen hätää ei kuulemma ole kun kohdun suu on kiinni mutta juhannuksen jälkeen menen kontrolliin ja tilannetta seuraillaan. Kuulemma pitää hanakasti mennä takaisin jos uudelleen alkaa eikä nuo kotia määrätyt lääkkeet auta. Nyt illan on ollut vatsan seutu rauhallinen suppareiden osalta, ainut että kipeän puoleinen. :/ Mutta mikä tärkeintä, pikkuisella oli kaikki hyvin.

Kuopuksen aikaan löytyi pissatulehdus viljelystä ja se aiheutti ennen aikaiset supistukset tosin ei vielä ihan näillä viikoilla. Toivottavasti se olis syynä nytkin ja lääkityksen jälkeen loppuis tää riesa. Olihan niitä keskimmäisen aikanakin mutta vaan silloin tällöin eikä tälleen muutaman minuutin välein säännöllisesti tulevia + hengen salpaavia. Ja yleensä liittyivät rasitukseen.

Esikoinen syntyi 2 päivää ennen la:ta, keskimmäinen meni yli 3 päivää ja kuopus putkahti ulos 10 päivää aikaisemmin. Kuopuksen epäiltiin syntyvän aikaisemmin just ton supistusherkän kohdun takia. Mutta niimpä poju sinnitteli noinkin pitkälle :)

En tiijä tietääkö murkku edes vielä mitään. Oli eilisen yökylässä ja nyt jossain missä lie... On tuo päivällä kuulemma kotona ollut. Muut lapset kyllä kovasti kyselivät. Vajaa 6v oli tosi huolissaan :heart: Kyseli että voiko äiti tehdä leivän hälle vai onko se liian rankkaa? :D

Kyllähän tuo pasmat laittoi pikkusen sekaisin :/ Pitää vaan saada tuo korvien väli tajuamaan että mitään rankempaa ei tosiaankaan passaa tehdä tällä hetkellä. Kyllä tosiaan toivon että olisvat tulehduksen aiheuttamia ettei loppuun asti tarvi varpailla olla pelko persiissä. Tai vielä kammottavampaa olis joutua osastolle makailemaan...
 
Huh huh. Kivut on täällä olleet ihan kamalia viime päivinä. Sairaanhoitaja kummitäti epäili sappea. Mutta katsotaan nyt ainakin juhannuksen yli, kuten lekuri käski. Laitoin eilen parvekkeelle rottinki lepotuolin ja telkkarin, jotta tulis ulkoiltua ja oltua levossa. Ihan kiva idea, kun se on katettu, niin siellä on ihan kiva makoilla.
Banaania en pysty nähtävästi enää ollenkaan syömään, kun se pistää närästämään niin kovin... :| Ei voi mitään.
Muuten närästykseen kyllä auttaa tuo pelkkä rennie. Sain kyllä jotain nestemäistä noihin pahimpiin "kohtauksiin", jota käskettiin ottamaan joka ilta vähän. Mutt on se niin pahan makuista, että mielummin jättäis melkein ottamatta. :headwall:

En minä sinänsä ole huolissaan painon kasvusta, olen lähinnä tyytyväinen pienestä kasvusta. Ihmetyttää vain tuo neuvolan hössöttäminen. No lekurikihan totesi, että neuvolantäti hössää ihan liikaa meidän jutuista. :LOL:
Mutt se voi tietty johtua siitä, että hän on meidän ystävä. Pienellä paikkakunnalla on myös pienet piirit... Hän kuitenkin tietää meidän taustat tässä lisäyksen yrityksessä, niin nyt ollaan sitten erityistarkkailussa hänen puoleltaan... :p


Muuten ei mitään erikoista. Tylsyys alkaa iskemään jo näin muutaman päivän lomailun jälkeen, mutta se luultavasti johtuu tuosta kipuilusta. Voisi mennä aika vähän paremmin, jos sais tehdä jotain muuta kuin makoilla.

Vanhin kummityttöni täytti torstaina jo 13... Kauheeta ajatella, että hänkin olis jo niin vanha. Vastahan hänet kastettiin ja nyt jo menossa yläasteelle. Isompi sisko pääseekin jo ripiltä tänä kesänä. järkyttävää. Aika on mennyt todella nopeasti.
Josta tulikin mieleen... Meille pukkas häät elokuun alkuun. Onko jollain jotain tietoo mistä sais halvalla vuokrattua jonkinlaisen päälle mahtuvan juhlamekon uudellamaalla? Kun en millään viittis mennä ostamaan mitään enää.

Kultsux :hug:

LillaStina ja Nyytti 24+5
 
Keiju Kun itse aloin tuntemaan liikkeitä hennosti, niin välillä oli pitkiä pätkiä etten tuntenut mitään. Pisin oli kai kolme päivää, huolestumiskerroin nousi... Mutta aina on pieni lopulta ilmoitellut itsestään. Minulla oli niin, että aluksi tunsin vain hyvin alas kohdistuneet potkut. Ja vielähän pienellä on tilaa liikkua ja kääntyillä. Luultavasti silloin, kun en tunne liikkeitä pieni on potkimassa selkärankaa, ainakin selkä on välillä turhankin kipeä :whistle:
Meillä ultrassakin todettiin, että on rauhallinen tapaus. Ja itsekin olen vähän samaa mieltä. Nyt olen viikon verran tuntenut liikkeet voimakkaampina ja välillä jopa epämiellyttävinä, osa potkuista näkyykin. Mutta pienellä ihan on oma päivärytminsä, päivisin on usein hissuksiin, mitä nyt joskus erehtyy muksasemaan kerran. Mutta jos yöllä herään vessaan puolenyön jälkeen, en enää oikein kunnolla unta saa kun pieni möyryää ja potkii ikävästi.
Mutta jos kovasti huolestuttaa niin voithan soitella neuvolaan ja pyytää päästä kuulemaan sydänääniä.

Tänään muuten löysin kaksi uutta raskausarpea. Takapuolesta :eek: Aikasemmin on tullut rintoihin, kun kasvoivat kolmessa kuukaudessa AAsta Cksi. Miulla ei kasva kuin rinnat ja takamus, massu on vieläkin ihan pieni. Omat housut menee päälle, eivätkä edes purista. Kymmenen kiloa on tullut lisää, joten nytpä tiedetään mihin ne on menny...

Hipkukka 21+6
 
Millaisia sf-mittoja teillä muilla on ollut? Minulta mitattiin viime neuvolakäynnillä (silloin oli 23+6) mitaksi ensin 26cm ja uusintamittauksella 25cm. Eli hurjasti kaikkien kasvukäyrien yläpuolella! Terkkari sanoikin, että jos kasvu jatkuu samaa tahtia, pitää ultrata uudestaan, että olenko jo mahdollisesti kuukautta pidemmällä, kun jossain viikoilla 28-30 pitäisi olla tämän kokoinen kohtu..

Olen kovasti miettinyt, voisiko tämä olla mahdollista. Viimeiset menkat silloin joulukuun lopussa olivat 4pv myöhässä ja kestivät vain päivän. Eli periaatteessa kyllä. Toisaalta ultrassa vauvan koko vastasi ikää, joten sen puolesta ei. Itse toivon, että tämä aika olisi oikea, sillä muutoin olisin ehtinyt juoda monet, monet kerrat alkoholia ja syödä rankan lääkekuurinkin silloin, kun verenkierrot ovat jo varmasti yhdistyneet.

Olen ollut viime aikoina täysin poikki. On ollut sellainen kiire ja häsläys sekä töissä että kotona. Miehellä oli valmistujaisjuhlat eilen ja hääräsin aamusta yöhön asti keittiössä. Tänään mies onkin suunnilleen palvellut minua. :) Mies tunsi muuten tänään ekaa kertaa liikkeet masun päältä. En ensin uskonut ja kokeilin itsekin ja niinhän ne tuntuivat. Aivan joka päivän en niitä silti edelleenkään tunne.

Turvotus vaivaa entiseen malliin, samoin selkäkivut ovat kasvaneet taas vaihteeksi. Jalat väsyvät nopeasti ja jalkapohjat ovat tosi kipeät. Mistäköhän tämäkin sitten johtuu, turvotuksestako kenties? Yhteen kohtaan pohkeessa on pistänyt monia kertoja, kunhan vain ei tuketta tulisi. Suonikohjujen alut jo näkyvät. Painoa on kuitenkin tullut "vasta" 6 kg.

Jep, tällaista tänne sunnutai-iltana. Ensi viikon jälkeen onkin enää yksi viikko töitä ennen kesälomaa. Ihanaa! B)

Piipa rv 24+3
 

Yhteistyössä