Lonkkaluksaatiosta

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 21:11 Smartass kirjoitti:
:wave: Meidän tytöllä todettiin aikoinaan 5kk iässä vasta! Kokemusta löytyy siis. Jotain tiettyä kun haluat tietää?
Eipä oo oikeen mitään sellasta tiettyä, ihan vaan mielenkiinnosta ja silleen et kuinka sen kanssa pärjää ja kuinka lapsi siihen tottuu... Oltiin varauduttu tähän kun tiedettiin et neiti on perätilassa, mut kyllä se sitten oli kova paikka kun ne sen lastan laittoivat, ressukka oli niin avuttoman näkönen. Imettäminen on TODELLA HANKALAA, en löydä mitään hyvää asentoa kun istuen, mut sekin rasittaa mun selkää vaik kuin koitan ettiä ja muokata tyynyillä hyvää asentoa. Noh, tänään onkin sitten sektion tikit nipistelleet niin kivuliaasti et en oo voinnu oikeen istua, oikeen ihmettelen kuin se nyt onnistuu :O niin tää päivä on mennyt pumpatulla maidolla, onneks neiti syö pullosta! Jotenki ressaan tota imetystä nyt ihan liikaa...harmittaa vaan kun olin niin asennoitunut et nyt "onnistun" siinä kun esikoisen kanssa luovutin vähän liian helpolla...Kaikki lähti hyvin käyntiin sairaalassa, mut heti kun saatiin tuo lasta ni eihän siitä mitään tullu.

Neiti itekkin pari päivää tuossa itki kaikki vaipan vaihdot ja pukemiset ja myö ukon kanssa ihan paniikissa et jos sitä vaikka sattuu niihin lonkkiin kun me sitä puetaan :whistle: Eilen kävin ostamassa kietaisubodeja Lindexistä, et ois jotaki edes HELPPO pukea..

Totuttelemista, totuttelemista...maanantaina vasta lastoittivat neidin 4päivän ikäisenä, kuulemma 3kk:n hoitoon pitää nyt alkuun varautua...
 
Kyllä siihen lastaan kuulema tottuu, serkun äiti sanoi kun lasta otettiin pois, että eihän vauvaa enää osaa kylvettää, lastan kanssa oli niin helppoa kuulema. Toivottavasti pian alkaa teilläkin sujumaan :hug:
Ja aina tästä puhuttaessa mulle tulee mieleen, että hassua ettei siihen ole keksitty helpompaa systeemiä. Sillon kun synnyin ja mulla todettiin lonkkaluksaatio, ainoa hoito oli sellaiset "henkselihaalarit" jotka piti lonkkia paikallaan ja "auki". Kuvista ei edes huomaa että se on jotenkin erilainen "vaate". Varmaan se nykyajan lasta on tehokas, mutta ei mulle ainakaan niistä vanhanajan pöksyistä mitään haittaa jäänyt, hyvin hoitui niilläkin.
 
Meillä oli tyttö kipsattu vyötäröstä nilkkoihin kahden kuukauden ajan... Kun ehti tosiaan jo 5kk ikäiseksi, niin tuo sama lastahoito joka sopii vastasyntyneille, ei enää siinä vaiheessa käy. Kahden kuukauden aikana tyttö pääsi tasan kerran kylpyyn, muuten oli pesut hoidettava kosteiden pyyhkeiden avulla.

Sitten oli vielä lastahoito noin kolmisen kuukautta. Ai sitä riemua, kun vihdoin todettiin lonkkien parantuneen! Ei mennyt kuin muutama hassu viikko, kun tyttö otti ikäisensä kiinni liikunnallisissa taidoissa, olihan kuitenkin puolet elämästä vietetty köllötellessä.

Hankalaa oli oikeastaan vain pukeminen ja kuljettaminen. Tavallisessa autokaukalossa tyttöä ei tietty voinut kuljettaa eikä tavalliseen vaunukoppaan mahtunut.

Kaikesta kuitenkin selviää, vaikka alku tuntuukin raskaalta. Voimia teille ja onnea pienokaisesta! Kyseessä on kuitenkin vain pieni "pakkausvirhe" joka saadaan hoidettua täysin kuntoon!:flower:
 
asian vierestä
Sattuuko teidän lapsilla olemaan punertavat hiukset? Olen vaan miettinyt liittyvätkö jotenkin toisiinsa, kun tunnen kolme punapäätä joilla on ollut lonkkaluksaatio.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 21:38 asian vierestä kirjoitti:
Sattuuko teidän lapsilla olemaan punertavat hiukset? Olen vaan miettinyt liittyvätkö jotenkin toisiinsa, kun tunnen kolme punapäätä joilla on ollut lonkkaluksaatio.
Mulla ei ole, eikä sillä mun serkulla :)
yleisimmin kuulema esikoistyttöjen vaiva ja esikoistyttöjä me kyllä ollaan oltukin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 21:38 asian vierestä kirjoitti:
Sattuuko teidän lapsilla olemaan punertavat hiukset? Olen vaan miettinyt liittyvätkö jotenkin toisiinsa, kun tunnen kolme punapäätä joilla on ollut lonkkaluksaatio.
Kiitoksia lohduttavista sanoistanne :D Eiköhän tää tästä lähde, viikon päästä ollaan jo konkareita neitiä käsittelemään ;) On se varmaan mielettömän upea tunne kun saa sitten joskus sen lastan pois, mä ainakin kaipaan niin sitä et saan tuon lapsen kunnolla rintaa vasten syliini, lähelle. Sairaalassakin pidin likkaa kokoajan tuossa sylissä ja hellin, kun tiesin et jos kirurgi niin määrää niin se lasta tulee...

Joo nii ja ei oo meitin neitillä ainakaan punasta tukkaa :D
 
Marke
Meillä vielä vauva on mahassa, ensi viikolla sektioaika. Tyttö on tulossa ja esikoinen ja perätilassa on köllötellyt lähes kaiken aikaa?!

Itsekin olen tuosta lastasta tietoa jo vähän etukäteen hankkinut, kun epäilynä on josko sellaiseen aluksi sitten joutuu. Olinkin jo kerennyt kanssa miettiä tuota että mitenkähän imetys mahtaa onnistua sektiohaavan ja toisaalta lonkkalastan kanssa!?

Mitenkä autossa kuljetus onnistuu? Mahtuuko normikokoiset vaatteet vauvalle vai onko tarvinnut jotain erikoista päälle puettavaa? Onko vaipan vaihto vaikeaa?

Kauheasti sitä miettii kaikkea. Osaisitteko noihin kysymyksiini vastata?

Mukavaa kesää kaikille! :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 21:57 Marke kirjoitti:
Meillä vielä vauva on mahassa, ensi viikolla sektioaika. Tyttö on tulossa ja esikoinen ja perätilassa on köllötellyt lähes kaiken aikaa?!

Itsekin olen tuosta lastasta tietoa jo vähän etukäteen hankkinut, kun epäilynä on josko sellaiseen aluksi sitten joutuu. Olinkin jo kerennyt kanssa miettiä tuota että mitenkähän imetys mahtaa onnistua sektiohaavan ja toisaalta lonkkalastan kanssa!?

Mitenkä autossa kuljetus onnistuu? Mahtuuko normikokoiset vaatteet vauvalle vai onko tarvinnut jotain erikoista päälle puettavaa? Onko vaipan vaihto vaikeaa?

Kauheasti sitä miettii kaikkea. Osaisitteko noihin kysymyksiini vastata?

Mukavaa kesää kaikille! :flower:
Meillä oli kanssa kokoajan perätilassa, suvussa ei tätä luksaatiota ole (kovasti kyselivät sairaalassa). Ite sektiohaavan kanssa mulla ei ollut mitään ongelmia imettää, makuulleen oli hyvä. Mutta tuon lastan kanssa parhaiten imetys onnistunut jos on onnistunut niin istualleen. Vaatteet meillä on nyt 56cm, ostin Lindexistä kietaisu nepparibodeja, käy ihmeessä katsomassa, luulisin et ne on hyviä (omani ovat just ekassa pesussa koneessa ;) ) Silleen helpommalta tuntuu pukea yläosia lapselle kun sitten taas alaosia on vaikea löytää, sellassia löysit /nepparillisia housuja tms. Nyt ostinkin kyllä mekkoja likalle, et kun jos tässä vaikka noi helteet alkais..62cm kokoisia ostin koska vauvathan kasvaa hurjasti ekoina kuukausina, niin jo sen lastan takia kun sitäkin meilläkin kuulemma jo parinkin viikon päästä suurempaan vaihdetaan niin mahtuu sitten varmasti päälle. Vaipan vaihto on nyt helppoa, kun meillä on noita pampperssin active fittejä 4kg-> vaikka laps onkin pieni, mut noi on kyllä hyviä, musta oli hankalaa pukea niitä pienempiä sairaalassa, pyllyn pesut jne hoituu puhistusliinoilla. Talkkia myös kandee ostaa, sitä joutuu laittelemaan sinne lastan sisälle selkään jne. ettei se hierrä ihoa rikki tms.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 22:11 jybis kirjoitti:
saanko kysyä että mikä tuo Lonkkaluksaatio on?? :ashamed:
ei oo mitään helpottavaa sanaa mutta tsemppiä ja voimia sinne :wave:
http://www.geocities.com/lonkkalasta/l-yleista.html

Toi oli aika lyhyt ja ytimekäs sivu musta :D Siinä kuvat myös tästä lastasta!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 22:17 Lyydis kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 22:11 jybis kirjoitti:
saanko kysyä että mikä tuo Lonkkaluksaatio on?? :ashamed:
ei oo mitään helpottavaa sanaa mutta tsemppiä ja voimia sinne :wave:
http://www.geocities.com/lonkkalasta/l-yleista.html

Toi oli aika lyhyt ja ytimekäs sivu musta :D Siinä kuvat myös tästä lastasta!

oho,en oo tienny että noinki voi käydä :/ vauvalle varmasti kivulias,ja vanhemmille ,yös,henkisesti ainakin..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 22:20 utelias kirjoitti:
paraneeko ne lonkat tolla hoidolla ettei jää harmia?
Kuulemma, kirurgi ainakin sanoi et et tää on paras hoitomuoto näille lonkille jota käytetään ja että kyllä tästä niinku paranee. :D Se että kuinka nopeesti ni se on sitten ajan kysymys, et nyt alkuun pitää varautua tuohon 3kk:n hoitoon ja jos sitte tulee joitaki takapakkeja tms. ni sitte pitempään, mut jos kaikki menee hyvin ni voi olla et selvitään vähemmällä hoitoajalla.

Nii ja siihen kuljettamis kysymykseen vastaan tässä vielä, et ei saada me ainakaan kuljettaa (vielä) kaukalossa, vaan vaunujen kovassa kantokopassa tuotiin nti kotiin ja siinä PITÄÄ kuljetttaa vaan välttämättömät matkat. Niihin on kuulemma olemassa joitakin turvaverkkoja mm. mannerheimilla, mut en oo ite vielä kerinny sinne asti perehtyä ja soitella...sitte jossakin vaiheessa kun lonkat jotenki alkaa jäämään sinne "maljoihin" niiin saadaan lupaa poistaa lastaa ja kuljettaa vaikka kaukalossa jne. pieniä hetkiä/matkoja, mut ei ainakaan vielä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 22:27 jybis kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 22:17 Lyydis kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 22:11 jybis kirjoitti:
saanko kysyä että mikä tuo Lonkkaluksaatio on?? :ashamed:
ei oo mitään helpottavaa sanaa mutta tsemppiä ja voimia sinne :wave:
http://www.geocities.com/lonkkalasta/l-yleista.html

Toi oli aika lyhyt ja ytimekäs sivu musta :D Siinä kuvat myös tästä lastasta!

oho,en oo tienny että noinki voi käydä :/ vauvalle varmasti kivulias,ja vanhemmille ,yös,henkisesti ainakin..
KUULEMMA ei oo kivulias, et ku meijänki neidin jalkoja naksautteli ja kokeili moneen otteeseen ja likka huus ku syötävä, se kirurgi sit sanoi et tää ei varsinaisesti satu, mut et eihän se kivallekkaan tunnu...ensimmäiset 2 pvää tuo huus joka vaipanvaihtoa ja sitte pukemista, mut tänään jo esim. menny paljon paremmin, et kai sekin on joku tottumis juttu. Anopin kanssa puhuttiin et no aattele nyt ku toinen viettäny 9kk mahassa pienessä sykkyrässä ja sitten "revitään" auki ku kananpoika tuollaseen asentoon, niin kai silläkin on silleen turvaton olo...ite nyt aina kapaloinnu neitiä tuonne nukkumaaan niin oikeen sillain sykkyrään ja huomaa et nukkuu paljon paremmin kuin "vaan peitto päällä", ja se et nti rauhottuu heti kun hänet ottaa syliin , mahollisimman lähelle ja paijailee ja silittele...mut nih, eikös ne kaikki vauvat siitä tykkää :D
 
Joku mietti miksi nykyaikana käytetään niin kolhoja lastoja... Joka paikassa ei käytetä, TAYSissa ja ilmeisesti Hämeenlinnassa on käytössä Pavlikin valjaat. Kuva löytyy tuolta lonkkalastasivustolta, jonka linkin joku laittoikin. Valjaat ovat uskoakseni paljon mukavammat imetyksen kannalta, eivätkä hiosta niin paljon kuin lasta.

Kuopuksellani (tyttö, ei perätilassa) todettiin lonkkaluksaatio vasemmalla puolella heti synnytyssairaalassa. Hänellä riitti viiden viikon valjashoito, lääkärikin oli ihan ihmeissään silloin viisiviikkoistarkastuksessa kun oli parantunut niin nopeasti (sanoi ensin että tämä lonkkahan oli vain löysä, mutta sitten huomasi että "oho, sehän luksoitui ihan kokonaan vastasyntyneenä. Onpas nopeasti parantunut"). Osan kunniasta annan kyllä kantoliinalle, jossa lonkkien asento on ilman valjaitakin optimaalinen. Kannoin vauvaa paljon, laitoin hänet jo pariviikkoisena pystyasentoon tiukkaan kietaisuristiII-sidontaan trikooliinaan. Lastan kanssa kantaminenkin on kai mahdollista, mutta ilmeisesti hankalampaa kuin valjaiden kanssa.

Autossa vauva matkusti vuokratussa Gracon turvavuoteessa, joka vaikutti aika turvattomalta. Ja nähtyäni törmäystestivideon vastaavasta turvavuoteesta, en vauvaa siihen enää laittaisi. Videossa simuloitiin sivutörmäys vauvan jalkojen puolelta (vuoteessahan vauva on kylki menosuuntaan), ja vauva liukui kaukalossa niin että pää taittui taaksepäin ja niskat olivat aivan solmussa. Etutörmäyksessäkin vuode kippasi ihan ylösalaisin. Harmi ettei videota ole enää nähtävillä Adacin sivuilla. Kuopuksen kohdalla sovitin häntä kaukaloon, ja lonkkien asento ei mielestäni muuttunut juuri yhtään, mutta silti tottelin kun ehdoton kielto kaukalolle tuli lääkäriltä (ensimmäiseltä, joka vauvan tutki synnärillä. Myöhemmin kirurgi ei ollut yhtä ehdoton). Jos tällä kolmosella on luksaatio, laitan hänet kyllä kaukaloon, mutta ajelemme vain ehdottoman välttämättömät matkat. Vaikka lonkilla olisi hetken hiukan huonompi asento, ei se ole mitään katkenneisiin niskoihin verrattuna jos kolari tulee.
 
äippä86
Meidän esikois tytöllä todettiin luksaatio vasemmassa lonkassa kotiinlähtö tarkastuksessa. Hankalinta oli pepun pesi kun tuntui ettei kädet riitä mutta nyt kun lasta on ollut 9 viikkoa niin kaikki sujuu erittäin hyvin ja juuri kun siihen alkoi tottua niin huomenna onkin lastan poistaminen. Vaatteet meillä oli 52-58cm ja tyttö kun oli syntyessäänkin jo 4160g ja 59cm. Vaipat meillä puettiin päälle ja jokainen vaipan vaihto ja kylpy hetki oli tytöllemme nautinto koska lasta on erittäin hiostava! Aluksi "pelkäsimme" kylpyyn menoa mutta lapsi ei ole ollenkaan liukas lastassa ja kuivaaminenkaan ei ollut mitenkään vaikeaa. Lastan materiaali hylki hyvin vettä ja jos kosteutta jäi niin talkkia vaan reilusti joka väliin :). Huomista päivää jännitetään kovasti kun lääkäri lupaili jo lastan poistoa viime kerralla. Meill tyttö kulki autossa omassa vaunukopassa johon oli vuokrattu turvaverkko.
 
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
paraneeko ne lonkat tolla hoidolla ettei jää harmia?
Mulla oli kans lonkkaluksaatio ja raskauden myötä kun nivelet löystyi alkoi lonkat vaivaamaan. On ne kyllä ennen raskauttakin meinanneet muljuta esim. pyörää ajaessa pois sijoiltaan, mutta raskaus teki ne vielä löysemmiksi. Tiedä sitten onko yhteyttä luksaatiolla ja nykyisellä lonkkavaivalla. Mut nyt on 4½kk synnytyksestä ja vieläkin lonkat kipeytyy kun pidemmän matkaa kävelee. Ja ovat aika herkästi muljahtamassa pois paikoiltaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja asian vierestä:
Sattuuko teidän lapsilla olemaan punertavat hiukset? Olen vaan miettinyt liittyvätkö jotenkin toisiinsa, kun tunnen kolme punapäätä joilla on ollut lonkkaluksaatio.
No mulla on kyllä lapsena ollut vaaleat hiukset ja lonkkaluksaatio. En usko niillä olevan mitään yhteistä keskenään.

Mutta itse vaivasta en itse muista mitään, tietenkään. Mulla on ollut sellainen hankalan näköinen tyynyhökötys jalkojen välissä varmaan 8kk ikäiseksi asti.
Vanhempana minua on vaivanneet liian löysät nivelet ja nyt synnytysten ja raskauden yhteydessä löystynyt lantio.

 
vieras
Minulla on ollut ja tytöllä myös. On kuulemma jotain tekemistä myös geeneilläkin. Itse olen tullt siihen tulokseen, että myös yliojentuvat nivelet voisivat liittyä tuohon.

Tytöllä lastahoito 8 viikkoa ja jos lasta on laitettu heti alkupäivinä niin yleensä tuo aika riittää. En tosin tiedä onko hoitoaika sitten nykyään pidempi, koska silloin lähes kaikki selvisivät tuolla 8 viikolla + jälkitarkastukset. Meillä ei lasta aiheuttanut yhtään ainoaa itkua, mutta minulle äitinä tietysti vaikka mitä huolia ja murhetta. Jälkeenpäin ajateltuna ei siis ollut mikään iso asia, mutta siinä hormonimyllerryksessä tuo uutinen ja hoito oli pelottavaa.

Imetin reilusti toista vuotta ja täysimetin 5 kk. Imetys onnistui hyvin imetystyynyn avulla, kun vauva oli lastan vuoksi selällään ja ikään kuin kumarruin päälle niin, että tissi meni sitten suoraan vauvan kasvojen ylle. Oli aika paljastava imetysasento, mutta en jaksanut stressata ja kotonahan sitä tuli pääosin ne ensimmäiset pari kuukautta muutenkin vietettyä. Tsemppiä imetykseen!

Vastasyntynyt on ainakin tottunut ahtaaseen kohtuun ja vauvaa ei satu tippaakaan. Vauva on vasta syntynyt ja ei vielä tiedä muusta asennosta jos lonkkaluksaatio huomataan jo heti vastasyntyneellä. Lasta on tutkitusti paras mahdollinen hoitomuoto vastasyntyneille.





 

Yhteistyössä