Lopettaisitko yöimetykset tässä tilanteessa?

  • Viestiketjun aloittaja Pohdintaa
  • Ensimmäinen viesti
Pohdintaa
Meillä on juuri 8 kk täyttänyt vauva. Täysimetin häntä ensimmäiset 5 kk, sitten aloimme varovasti maistella kiinteitä ja puolivuotiaasta eteenpäin on syöty varsinaisia aterioita. Nykyään vauva syö 5 ateriaa päivässä - yleensä kiinteitä menee n. 1/2 dl kerralla - minkä lisäksi imetän joka aterian jälkeen ja tarvittaessa ennen päiväunia.

Öisin vauva herää 2-4 kertaa syömään ja nukahtaa tissille (nukumme perhepedissä). Yöheräämiset ovat pääsääntöisesti olleet ns. "helppoja", eli vauva alkaa herättyään ähistä hiljaa ja rauhoittuu heti saadessaan rintaa; satunnaisesti saattaa itkeä. Tämän helppouden takia olemme kaikki (vauva + minä + mieheni) saaneet nukkua varsin hyvin yösyötöistä huolimatta. Myös iltaisin nukkumaanmenot ovat pääsääntöisesti sujuneet nopeasti ja helposti.

Nyt jo parilla neuvolakäynnillä terveydenhoitaja on sanonut, että voisimme aloittaa unikoulun ja lopettaa yöimetykset, kun vauva syö päivällä jo täydet ateriat. Samaa sanoi toinen terkkari neuvolan puhelinpalvelussa. Itse olen tähän asti ajatellut, että imettäisin lapsentahtisesti ja jatkaisin yöimetyksiä ainakin niin pitkään kun niistä ei ole vaivaa eivätkä ne häiritse kenenkään yöunia. Nyt en sitten tiedä, pitäisikö "totella viisaampia" vai jatkaa oman jaksamisen ja fiilisten mukaan... Kuulisin mielelläni mielipiteitä asiasta, olivat ne sitten puolesta tai vastaan. :)
 
"vieras"
Pakko sanoa, että ne kokonaiset yöt ovat todellakin sen muutaman viikon unikoulun kanssa valvomisen arvoisia!

Esikon kanssa unikouluiltiin ihan tosissaan, toinen taas oppi parissa yössä pois heräilystä - ja silloinkin rauhoittui & nukahti uudelleen syliin. Oman kokemuksen perusteella unikoulun rankkuus on siis ihan lapsesta kiinni, mutta omalle jaksamiselle teki todella hyvää saada nukkua (2-4 syöttöä yössä kyllä häiritsee sun unia, vaikka vauva nukkuisikin ihan vieressä). Ainakin koittaisin vähentää syöttöjä yhteen / yö.

Tietysti jos tilanne tuntuu susta ok:lta niin ei kai sitä unikoulua ole pakko muiden takia pitää. Tietysti vauvallekin pitkät unipätkät olisivat varmasti "paremmat" ja tulevat hampaatkin kärsii tiuhasta syömisestä. Ehkäpä menisin ihan sen oman fiiliksen mukaan kuitenkin :)
 
äippä 3_lle
En lopettaisi :) Minä olen kyllä imettänyt yli 1vuotiaaksi,vaikka on syönyt normaalit määrät ruokia. Ainoa syy miksi olen lopettanut aiemmin on ollut uusi raskaus. Jos yöheräämiset ei häiritse sinua eikä miestäsi,niin en ymmärrä miksi yösyötöt pitäisi lopettaa?? Meillä on ollut juuri noin että pieni ähinä ja tissi suuhun ja sitten on jatkettu unia molemmat :) Viimeisen lapsen kohdalla en edes useasti muistanut olinko syöttänyt vai en,ainoa mistä sen tiesin oli jos en ollut muistanut laittaa liivejä takaisin päälle! Tee niinkuin itse parhaaksi näet,sinuna en lähtisi huudattamaan lasta irti tissistä kun siitä ei ole kerran mitään haittaa. Annahan pienen nauttia tissinsyönnistä :)
 
"mamma"
Hei!

Itse olen kenties hieman neuvola "auktoriteetteja" vastaan, joten vastaukseni on tietysti, kuuntele itseäsi ja vauvaasi :) Jos imetys sujuu ja mitään syytä lopettamiselle ei ole, mielestäni on aivan hölmöä hyvin sujuva yöimetys. Lapsentahtisyys on avainasia imetyksen onnistumiselle (sinullahan on jo onnistunut hienosti, ole ylpeä siitä!). Itse imetän öisin myös 1,5-vuotiasta lastani, vaikka sitä on hieman ihmetelty. Meidän lapsi nukkuu myös perhepedissä, joten tissittely yöllä ei ole mitenkään häiritsee. Päinvastoin, nukutaan pojun kaa niin hyvin kun ollaan yhdessä :)

Myös olen sitä mieltä, että unikoulu (okei, niitäkin on niitä lempeitä versioita) on ikävä asia, jota ei tulisi tehdä/aloittaa ellei lapsen unitottumuksissa ole selkeästi jotain vikaa, teillä ei ole joten jatkakaa samaan malliin! Olet hyvä äiti lapsellesi, luota vastoihisi ja oman pikkuisesi viesteihin! Hyvää jatkoa teille syksyyn :)
 
"vieras"
Itse olen imettänyt lapsia milltei 2-vuotiaaksi. Yösyöttöjä oli melkein loppuun saakka. Esim. esikoisella lopetin yösyötöt vasta noin kuukausi ennen imetyksen lopetusta.
 
"vieras"
En lopettaisi, enkä lopettanut, vaikka herätyksiä oli paljon enemmän. Mitään huudatusunikoulua en vaan halunnut pitää.

Kun teillä ei heräämisiäkään ole kohtuuttomasti, etkä koe tilannetta ongelmalliseksi, niin miksi ihmeessä lopettaisit. Neuvolan terkka ei ole mikään auktoriteetti eikä kaikkitietävä näissä asioissa. Itse välttelin koko imetysaihetta neuvolassa, koska tädin tiedot ei tuntuneet lainkaan ajantasaisilta eikä mielipiteet perustelluilta. Akuvaiheessa suhtautuminen oli positiivista, mutta kovin nopeasti olisi pitänyt imetys ajaa alas hänen mielestään.

Vaikka hammashygienistitäti oli kyllä kaikkein kamalin! Siis alkoi saarnaamaan paitsi yöimetyksistä niin myös perhepetiä vastaan ensimmäisellä tarkastuskäynnillä, kun vauva oli 6 kk. Ei todellakaan millekään hammashoitajalle kuulu tällaiset asiat. 2-vuotistarkastukseen passitin miehen, ja kas kummaa imetysaihe oli ollut helppo välttää ja oli tullut vain kehut hampaiden hoidosta. Minkä slaagin se akka oliskaan saanut, jos olisi tiennyt että 2-vuotiasta vielä imetetään, kun jo 6 kk tarkastuksessa väitti rintamaitoa vaan sokerilitkuksi. Ja juu, lapsen hampaat on reiättömät, vaikka yöimetyksetkin kesti melkein 2-vuotiaaksi ja päiväimetyksen vielä jonkin verran pidempään. Taidan piruuttani paljastaa totuuden seuraavassa tarkastuksessa. :D
 
a.p.
Miks yöimetys pitäisi lopettaa? Se juuri pitää maidontuotannon käynnissä. Kun yöimetys loppuu, loppuu aika pian muukin imetys. Jos sua itteä ei häiritse niin ehdottomasti jatkat vielä.
Terkkarit ovat tähän asti vain todenneet, ettei tämän ikäinen tarvitse enää "yöpalvelua", ja että voi olla helpompaa vieroittaa vauva yöimetyksistä nyt kun hän ei vielä tajua asiasta niin paljon... Minä tai mieheni emme ole kokeneet yösyöttöjä mitenkään väsyttävinä - minä ja vauva yleensä nukahdamme kesken imetyksen, ja mieheni ei välttämättä edes herää vauvan herätessä. Toki välillä on ollut levottomampiakin öitä, jolloin olemme joutuneet valvomaan, mutta nämä ovat johtuneet esim. hampaiden puhkeamisesta, ryömimään opettelemisesta ym. asioista jotka eivät varsinaisesti liity imetykseen.
 
"henni"
.....olen itse sairaanhoitaja ja tällä hetkellä niin vittuuntunut neuvolaan ettei tosikaan....

Meillä nyt yks vuotinen, perhepedissä nukkunut, öisin 3h välein imetetty heräilemään 6kk kohdalla 10kertaa yössä.
Neuvola sanoo et voisitte joo alkaa lopettelee yöimetyksiä, joo voisitte siirtää omaan sönkyyn, omaan huoneeseen, pyytää sukulaisia avuks hoitaa yöheräilyä, kun kaikkihan oli kiiinni äidin maidon tuoksusta......... vielä tuossa pari viikkoa sit soitin neuvolaan, et mitäs nyt kun lapsi tuntuu huutavan kahta kauheemmin öisin, vaikka ei ole enää tarvinnut maitoa öisin ja omassa sängyssäänkin nukkuu (palautettiin takas meidän huoneeseen kun öiskän oli vähän tylsä istuu yöt lapsen huoneen nojatuolissa...) nii mitä kun kehuttiin imetyksen vähentämisestä ja kun ei vanhemmat nyt oikein handlaa niin tarttis viedä lapsi sairaalaan unikouluun.siis lapsi joka ei ole ikinä ollut kahta tuntia pidempään hoidossa, pitäis viedä täysi vieraaseen paikkaan viikonlopuks yöhoitoon.....
Ja voi jumajee.....nyt kun kaikkien virallisten suositusten vastaisesti khan itse "kaiken muun jo kokeilleena" sairaalaan joutumista peläten ihan itse jätimme lehmän maidon pois, nii *simsalapim!!* lapsi nukkuu!!

Ja aaaaaaaina jokaikinen neuvola kerta käymme samat vanhempien huolet läpi, kun ei se nuku, pieree, pulauttelee, vatsa kovalla (aikasemmi ripulilla) ja kun se miehen sukukin on niiiin allergista. Niii silti vaan unikoulua ja äidin tuoksu pois kiusaamasta...! Olen niiiiiin vihainen

Eli siis piti sanomani että tehkää ihan niin ku teistä hyvälle tuntuu.
Itse ennemmin vaikka alottaisin sen omaan sänkyyn opettelun esim päiväunista.

Mut miks lopettaa jossei se ketää haittaa??? Ok ne hampaat...mut silti...
 
"henni"
Jos muuten olette ihan normaaleja ihmisii, ettekä vasiten ole neuvolalta mitää apua "vaikeisiin öihin" pyytäneet, nii pitäisivät "hyvät neuvonsa" ihan ominaan.
Neuvola sais keskittyä ihan vaan niihi pituuden ja painon mittauksiin.niissäkin kun tuntuu olevan haastetta ihan riittämiin
 
En todellakaan lopettais. Ei oo mitään oikeaa syytä lopettaa, kun kerran jaksatkin hyvin.

Ite rupesin hiljalleen vähentään kun lapsi oli vajaa 1,5v, siihe asti se söi ehkä n. 3 kertaa yössä sekä nukkuun mennessä ja aamulla saatto syödä vielä pari kertaa ennen ku noustii ylös. Päivällä ei tuossa vaiheessa enää syönytkään tissiä ollenkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Cassyput
Mä tekisin ihan omien tuntemusten mukaan eli näin; "Itse olen tähän asti ajatellut, että imettäisin lapsentahtisesti ja jatkaisin yöimetyksiä ainakin niin pitkään kun niistä ei ole vaivaa eivätkä ne häiritse kenenkään yöunia". Jos se sulle on ok että heräilette niin mitäs se terkoille kuuluu.
 
Monica-83
Meillä aika saman kuuloista, mutta sitten 9-10kk iässä rupesi yöimetystä olemaan jopa n.10 kertaa. Sillon rupesin miettimään unikoulua. Unikoulun piti isä ja se kesti n.viikon. Oli niin helppo ja nykyään yöt menee heräämättä. En ikinä olisi uskonut että näin helpolla päästiin, kun lapsi kuitenkin nukkunut perhepedissä tissin vieressä alusta asti. Nyt nukkuu tyytyväisenä pinnasängyssä ja minä viereisessä sängyssä. Unikoulun ajan minä nukuin erihuoneessa ettei maito haise :)
 
bruu
Meillä loppui yöimetys siinä 1v3kk ikäisenä, siihen asti meni ihan kivuttomasti, murra silloin huomasin että lapsi olis halunnut vaan nukkua rinta suussa, eli tuntui et olin pelkkä tutti vaan ja vauva ei ees rauhoittunut enää rintaa saadessaan, kuhan piti mussuttaa sitä.

Mä jotenkin koen ton yö imetyksen niin et voihan sitä tehdä niin kauan kun se molemmista vauvasta että äidistä on mutkatonta, eikä se vaikeuta öitä kauheesti. Tietysti jossain vaiheessa kannattaa pitää mielessä sen vaikutus hampaisiin, siis jos vielä kovinkin isona imettää montakertaa yössä.
 
"vieras"
Miks yöimetys pitäisi lopettaa? Se juuri pitää maidontuotannon käynnissä. Kun yöimetys loppuu, loppuu aika pian muukin imetys. Jos sua itteä ei häiritse niin ehdottomasti jatkat vielä.
Ja höpönlöpön! Meillä lopetettiin unikoulun avulla yöimetys kun vauva oli 7,5kk, parissa yössä oppi mistä on kyse eikä sen jälkeen ole yöllä heräillyt. Ja nyt kun vauva on 8,5kk eli ei ole kuukauteen syönyt yöllä, niin imetän päivällä edelleenkin joka ruokailun päälle. Maidontuloon ei ollut vaikutusta pätkääkään! Enemmän se maidontulo häiriintyy silloin kun vauva on vastasyntynyt, jos yöllä ei imetä, mutta ei enää tässä vaiheessa kun maidontuotanto on ollut jo kohta vuoden kunnolla käynnissä.

Eli aloittajalle neuvo: lopeta yösyötöt. Lapsi ei niistä hyödy ja oppii hänkin nukkumaan heräämättä yönsä, tärkeää myös vauvalle on kunnon yöunet. :) Tsemppiä! Laita iskä asialle, jos sellainen taloudesta löytyy :)
 
"vieras"
Se hammashygienistitäti oli siksi niin ärsyttävä, että se oli ihan väärässä. Olen lukenut aiheesta paljon ja tutkimusten mukaan äidinmaito ei oli kariogeenistä. Se voi edesauttaa reikiintymistä vain, jos lisäksi lapsi saa paljon sokeripitoisia tuotteita ja on saanut kariestartunnan. Vältin sylkikontaktia niin, etten usko lapsen tuota kariestartuntaa saaneen eikä imetyksen aikana lapsi saanut vielä mitään mehuja tai karkkeja.

Oli siis ihan käsittämätöntä, että vauvojen tarkastuksia pitävä hammashygienisti oli niin pihalla uusista tutkimuksista ja negatiivisella asenteellaan varmaan aiheutti monelle turhia syyllisyydentunteita ja ehkä jotkut niiden juttujen takia lopetti imetyksen ennenaikaisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: pikku yllätys
"vieras"
[QUOTE="vieras";29158472]Se hammashygienistitäti oli siksi niin ärsyttävä, että se oli ihan väärässä. Olen lukenut aiheesta paljon ja tutkimusten mukaan äidinmaito ei oli kariogeenistä. Se voi edesauttaa reikiintymistä vain, jos lisäksi lapsi saa paljon sokeripitoisia tuotteita ja on saanut kariestartunnan. Vältin sylkikontaktia niin, etten usko lapsen tuota kariestartuntaa saaneen eikä imetyksen aikana lapsi saanut vielä mitään mehuja tai karkkeja.

Oli siis ihan käsittämätöntä, että vauvojen tarkastuksia pitävä hammashygienisti oli niin pihalla uusista tutkimuksista ja negatiivisella asenteellaan varmaan aiheutti monelle turhia syyllisyydentunteita ja ehkä jotkut niiden juttujen takia lopetti imetyksen ennenaikaisesti. [/QUOTE]

Yöimetyksen voi lopettaa 6kk-ikäiseltä, jos päivällä syö hyvin. Jos joku on karieksen pelossa lopettanut yöimetyksen yli 6kk-ikäiseltä, ei hän ole lopettanut sitä ennenaikaisesti vaan ihan aikataulussa. :)
 
"vieras"
Se hammashygienistitäti oli siksi niin ärsyttävä, että se oli ihan väärässä. Olen lukenut aiheesta paljon ja tutkimusten mukaan äidinmaito ei ole kariogeenistä. Se voi edesauttaa reikiintymistä vain, jos lisäksi lapsi saa paljon sokeripitoisia tuotteita ja on saanut kariestartunnan. Mutta äidinmaidon laktoosi ei kariesbakteerin ravinnoksi kelpaa. Vältin sylkikontaktia niin, etten usko lapsen tuota kariestartuntaa saaneen eikä imetyksen aikana lapsi saanut vielä mitään mehuja tai karkkeja.

Oli siis ihan käsittämätöntä, että vauvojen tarkastuksia pitävä hammashygienisti oli niin pihalla uusista tutkimuksista ja negatiivisella asenteellaan varmaan aiheutti monelle turhia syyllisyydentunteita ja ehkä jotkut niiden juttujen takia lopetti imetyksen ennenaikaisesti.
 
Ööööööööööööö
Anna lapsellesi enemmän kiinteää ruokaa illalla. Puoli desiä on liian pieni määrä. Jos et muuten tajua, lunttaa 8kk ruokapurkin kokoa kaupasta.
Ps. Onneksi en oo enää neuvolassa töissä! Saa nykyään keskustella ihan asiallisesti pohilaiden ksnssa ilman et mened herneet yms. nenukoihin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29158480]Yöimetyksen voi lopettaa 6kk-ikäiseltä, jos päivällä syö hyvin. Jos joku on karieksen pelossa lopettanut yöimetyksen yli 6kk-ikäiseltä, ei hän ole lopettanut sitä ennenaikaisesti vaan ihan aikataulussa. :)[/QUOTE]

Täysimetystä suositellaan 6 kk ikään asti, miten muka samalla siunaaman hetkellä kun kiinteitä aletaan antaa, vauva söisi niitä reilusti? Alussahan määrät on maistelua, jolla ei ole ravitsemuksen kannalta mitään merkitystä.

Vieroitusaikataulu on jokaisen perheen oma asia. Jos joku lopettaa 6 kk iässä niin ok, mutta ei se ole kenenkään ulkopuolisen asia määräillä vanhentuneisiin ja virheellisiin tietoihin perustuen, että niin pitäisi tehdä. Ja hammashygienistitäti puhui siis ylipäätään rintamaidosta negatiiviseen sävyyn, että se tuossa iässä on muuttunut sokerilitkuksi yms. soopaa. Jos imetyksen lopettaa tuollaisten harhaluulojen takia 6 kk iässä kokonaan, niin se on suositusten vastaista. Ja ennenaikaista imetyksen lopettaminen on silloinkin, vaikka tapahtuisi 1-vuotiaana, mutta vastoin perheen toiveita ja tarpeita, ulkopuolisen painostuksen takia.
 
a.p.
Alkuperäinen kirjoittaja Ööööööööööööö;29158494:
Anna lapsellesi enemmän kiinteää ruokaa illalla. Puoli desiä on liian pieni määrä. Jos et muuten tajua, lunttaa 8kk ruokapurkin kokoa kaupasta.
Ps. Onneksi en oo enää neuvolassa töissä! Saa nykyään keskustella ihan asiallisesti pohilaiden ksnssa ilman et mened herneet yms. nenukoihin.
Iltapuuroa ollaan itse asiassa annettu desin verran, kun silloin tuntuu maistuvan paremmin. Paitsi joskus - esim. eilen ei mennyt kuin se puoli desiä, enkä viitsinyt väkisinkään syöttää. Muutenkin nuo kiinteiden määrät perustuvat ihan siihen, mitä vauva suostuu syömään. Enemmänkin antaisin mutta yleensä tuosta puolesta desistäkin jää muutama lusikallinen syömättä. :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29158562]Täysimetystä suositellaan 6 kk ikään asti, miten muka samalla siunaaman hetkellä kun kiinteitä aletaan antaa, vauva söisi niitä reilusti? Alussahan määrät on maistelua, jolla ei ole ravitsemuksen kannalta mitään merkitystä.

Vieroitusaikataulu on jokaisen perheen oma asia. Jos joku lopettaa 6 kk iässä niin ok, mutta ei se ole kenenkään ulkopuolisen asia määräillä vanhentuneisiin ja virheellisiin tietoihin perustuen, että niin pitäisi tehdä. Ja hammashygienistitäti puhui siis ylipäätään rintamaidosta negatiiviseen sävyyn, että se tuossa iässä on muuttunut sokerilitkuksi yms. soopaa. Jos imetyksen lopettaa tuollaisten harhaluulojen takia 6 kk iässä kokonaan, niin se on suositusten vastaista. Ja ennenaikaista imetyksen lopettaminen on silloinkin, vaikka tapahtuisi 1-vuotiaana, mutta vastoin perheen toiveita ja tarpeita, ulkopuolisen painostuksen takia.[/QUOTE]

Fysiologisista syistä lapsi ei tarvitse yöllä ruokaa 6kk iän jälkeen, jos syö päivällä hyvin. Allergiaterveyden takia kiinteiden aloitus olisi hyvä tehdä ennen 6kk ikää (4kk iästä ylöspäin). Tässä nämä oikeat FAKTAT aiheesta. WHO:n suositus on maailmanlaajuinen, ihan varmasti kehitysmaissa täysimetys onkin suositeltavaa kun korvikkeet ja veden laatu on mitä on, mutta länsimaissa tuohon ei ole aihetta. Ja kun tutkitusti allergioiden kannalta suotuisampaa on aikaisempi aloitus, niin en ymmärrä miksi väkisin venytetään imetystä sinne 6kk ikään.

Ja kukaan tässä ketjussa ei ymmärtääkseni ole lopettamassa/lopettanut kokonaan imetystä 6kk ikäiseltä. Meillä aloitettiin kiinteiden maistelut 4,5kk ikäiselle, 6kk ikäisenä söi jo 5krt/pv ja 7kk ikäisenä määrät oli sellaisia, että hyvillä mielin jätettiin se viimeinenkin yösyönti pois. Yhdessä yössä tajusi, mistä on kyse. Eikä ole sen jälkeen maitoa yöllä vaatinut, eli eipä tainnut tytöllä nälkä olla :)
 

Yhteistyössä