Luetelkaapa niitä palstan hörhömammoja.

  • Viestiketjun aloittaja plum
  • Ensimmäinen viesti
v
Alkuperäinen kirjoittaja 1111:
Alkuperäinen kirjoittaja ellapuu:
:attn: ilmoittaudun itse :)

imetin pitkään,kantoliinailen,perhepeti,lapsentahtisesti koitettu elää :):)

ja OLEN YLPEÄ SIITÄ!!!
huooooh,muotivillityihminen siis

Näin voi puhua vain ihminen, joka yhä uskoo samoja oppeja, joita oma äitinsä ja 70-luvun neuvolaopit jankkaavat...! :D :D :D Mutta onhan sitä vaikeaa uskoa, että ne kaikki vanhat tavat ja käytännöt ei olekaan parhaita mahdollisia...... Muuttuminen on monille niiiiiin vaikeaa ja uuden oppiminen! :D

Noista pesupähkinöistä tuli mieleen, että nyt kun ilmastokin on jo alakanut muuttua ja se aletaan tiedostaa yhä enemmän joka puolella, niin miksi luontoystävällinen pesuaine olisi jonkun mielestä hörhöilyä? Eikös se ala olemaan kohta välttämättömyys, että otetaan vähän luontoakin joskus huomioon..?
 
Minä tein itelleni semmosen hörhö kallupin;

Imettänyt olen kaikkia lapsia yli vuoden, nuorinta 1,5vuotiaaksi.

Vanhin kulki vain kestovaipoissa, toinen lapsi käytti hieman myös kertakäyttöisiä, 3 ja 4 vain kerttiksiä.

Meidän parisängyssä on välillä kaikki lapset, mutta toinen vanhemmista joutuu nukkumaan lasten sängyssä.

Ostan reilunkaupan tuotteita ja luomua, mutta kun rahat ovat vähissä, ostan sitä mikä on halvinta.

Tulos: Olen osa-aika hörhö, ts. periaatteeton emä-hörhö. :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja voodoo doll:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Jos pitkähkö imetys, liinan käyttö ja osa kestoilu riittää niin ollaan sit hörhö :wave: Pesupähkinöitä en o vielä koittanu vaikka mieli kyl tekis
Rohkeesti vaan koittamaan :wave:
Kannattaa tilata vaikka ruohonjuuresta, sielä on kunnollisia pähkinöitä. Mä tykkään niitä käyttää eikä tuu ees mitenkään erityisen kalliiksi rahallisesti.
Meillä käytettiin pesupähkinöitä parisen vuotta, mutta sitten kyllästyin :ashamed: Kun lastenvaatteet jäi niillä tahrasiksi :/
Meillä pähkinöillä pestään lähinnä vaippapyykki, pyyhket sun muu 60 asteessa pestävä (toki sielä jotain vaatteitakin on mukana). 40 pyykit pestään sit pääasiassa tollasella Ole Hyvä nestemmäisellä pesuaineella (jota pitäs taas hakee lisää ). Ja sappisaippualla on saanu kyl pahimmat tahrat pois.
 
Täällä yksi lapsen myötä hörhöytynyt. Kovasti koitetaan ainakin osakestoilla, ympäristöasiat lähellä sydäntä. Harmittaa ettei tulla tuota kantoliinailua kokeiltua, mutta jos minulle toinen vielä joskus suodaan, niin liina varmasti löytää meidän kotiin. =)
Lasen tahtisesti, maalaisjärjellä mennnään :)
 
Täyshörhö täällä moi! :D Meillä täyskestoillaan ja nukutaan perhepedissä. Kantoliinat ovat ahkerassa käytössä myös. Tyttö on viikkoa vaille puolivuotias ja -herranjestas- täysimetyksellä! Pian aloitetaan kiinteät sormiruuilla. Pukinkonttiin lähtee tänä jouluna mm. kestohedelmäpusseja ja itsetehtyjä villasukkia. Äitikin kestoilee kuukupilla, kunhan menkat joskus alkavat. Niin ja eihän meiltä löydy edes talouspaperia. Isä hyppää aamuisin pyörän selkään ja lähtee kouluun. Iltapäivällä häntä odottaa herkullinen itsetehty kasvisruoka. Äidillä on päiväunilukemisina kirja Attachment Parentingista. Teistä tämä hörhöily on ehkä huvittavaa, mutta näin meillä eletään! Ja ihan onnellisina ja selväjärkisinä. B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Alkuperäinen kirjoittaja voodoo doll:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Jos pitkähkö imetys, liinan käyttö ja osa kestoilu riittää niin ollaan sit hörhö :wave: Pesupähkinöitä en o vielä koittanu vaikka mieli kyl tekis
Rohkeesti vaan koittamaan :wave:
Kannattaa tilata vaikka ruohonjuuresta, sielä on kunnollisia pähkinöitä. Mä tykkään niitä käyttää eikä tuu ees mitenkään erityisen kalliiksi rahallisesti.
Meillä käytettiin pesupähkinöitä parisen vuotta, mutta sitten kyllästyin :ashamed: Kun lastenvaatteet jäi niillä tahrasiksi :/
Meillä pähkinöillä pestään lähinnä vaippapyykki, pyyhket sun muu 60 asteessa pestävä (toki sielä jotain vaatteitakin on mukana). 40 pyykit pestään sit pääasiassa tollasella Ole Hyvä nestemmäisellä pesuaineella (jota pitäs taas hakee lisää ). Ja sappisaippualla on saanu kyl pahimmat tahrat pois.
Mä pesin pesupähkinöillä käytännössä kaiken pyykin. Sappisaippuakin oli käytössä ja kesäsin kuivatin auringossa, sillonkun sitä näky. Mutta koska meillä asuu pikku porsaita jotka sotkee vaatteensa päivittäin. Niin sitä ois saanut käsitellä jokaisen vaatekappaleen sappisaippualla. Viimeinen pisara oli kun kuopuksen upouus pusero tahriintui ja pesusta huolimatta sose jätti siihen ison ja ruman tahran :| Mulle vaan riitti :ashamed:
Täytyy katsella kun tää ärsytys hälvenee :whistle: jos sitä alkais taas peseen osan pyykistä pähkinöillä....
 
:wave: Osa-aikahörhö ilmoittautuu:

Kahta täysimetin 6kk, molempia yht. yli vuoden, toinen kestoissa, kestoliivinsuojat oli käytössä, isompi tulee joka yö meidän sänkyyn, eli olisiko se puoliperhepeti :D, tein esikoiselle kaikki soseet itse, tokalle vain noin puolet. Mitäs muuta tähän hörhöilyyn kuuluu...? No tietty kaikki mun jankutus ekologisuudesta, sehän on ihan selvä askel hörhömittarilla, kierrätys kaikin tavoin.
 
vieras
Miehen hien haju ei irtoa urheiluvaatteista sitten mitenkään pesupähkinöillä pestessä. Joskus tahrat ei myöskään lähde. Ollaan jouduttu ostamaan Ecoveriä näille ongelmapyykeille. Mulla ei ole aikaa hieroa joka tahraan erityisaineita, siksi mulla on oltava pesuaine, joka ne irrottaa. Onko jollakin muita vinkkejä?
 
No jos nuo on kriteerit, niin pitänee ilmottautua! :wave:
Vauva kestoilee, äiti myös liivinsuojia myöten. Kierrätetään niin paljon kuin mahdollista. Imetän, tosin kiinteitä jo aloiteltu. Nukutaan perhepedissä, kantoliinaillaan paljon. Niin ja pesupähkinätkin löytyy!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miehen hien haju ei irtoa urheiluvaatteista sitten mitenkään pesupähkinöillä pestessä. Joskus tahrat ei myöskään lähde. Ollaan jouduttu ostamaan Ecoveriä näille ongelmapyykeille. Mulla ei ole aikaa hieroa joka tahraan erityisaineita, siksi mulla on oltava pesuaine, joka ne irrottaa. Onko jollakin muita vinkkejä?
Se etikkavedessä liottaminen poistaa tuonkin ongelman! Kylmää vettä sen verran että vaate peittyy, sitten loraus etikkaa sekaan. Päälle normaalipesu koneessa. Itse laitan etikkaa siinä suhteessa, et jos 10L ämpärissä on vaipat, ja vettä päällä niin etikkaa n. desin verran.
 
vieras

Me ollaan kumpikin yhtä hörhöjä, ei ole mun juttu yksistään. Ei kyllä ulkonäöstä uskoisi; kaikki 'hörhöilijät' ei ole 'hippejä' ulkonäöltään. ;) Me ollaan ihan töidemmekin puolesta sellaista jakkupukukansaa..

Meillä syödään aina luomua kuin mahdollista, tosin kananmunat, maito, mausteet, öljyt ja yrttikasvit (joitakin mainitakseni) on ihan aina luomua. Lihan ostan luomuna kun vaan pystyn, muuten syödään enimmäkseen kasvisruokaa. Mahdollisimman vähän lisäaineita ruoassa, tykkään tehdä paljon alusta asti itse.

Ei vielä lapsia, mutta kestovaipat, pitkä imetys, kantoliinailu ja perhepeti on vahvasti suunnitelmissa ja toiveissa. Lapselle en aio syöttää lihaa ensimmäisiin vuosiin ja rokotukset siiryvät varmaankin (rokotan ehdottomasti kyllä, mutta en ihan niin nuorena kuin normaalisti).

Pyykit pestään pähkinöillä ja kaikki mahdolliset pesuaineet taloudessa on ekoa. Mahdollisimman myrkkyjä enää käytössä. Säästetään sähköjä ja kaikki laitteet on kiinni jatkojohdoissa, jotka napsautetaan pois päältä kun laitteet ei ole käytössä. Turha valojen päällä pitäminen on karsittu.

Mulla ei autoa ja hyvin pärjään vaikka vähän pitää suunnitella. Miehellä työauto, jota käyttää melkein pelkästään töissä. Kummallakin pyörät ahkerassa käytössä.




 
Mä hörhöönnyin kuopuksen kohdalla.

Perhepeti (sitä tosin noudatettiin esikoisenkin kohdalla), 6½ kk täysimetys (yli suositusten!), 1 v 9 kk osittaisimetys, kestovaipat, kantoliina, pesupähkinät, sappisaippuaa, luomuruokaa... :saint:

Meillä myös kierrätetään, ei yksityisautoilla (mies haluaisi auton, mä vastustan koska me emme sellaista nyt tarvitse), käytetään energiansäästölamppuja, ei pidetä turhaan valoja päällä tai telkkaria auki...mulla kuukuppi ja kestositeet käytössä, jne.

Ruotsinlaivalla alkuviikosta laitoin lapset palauttamaan tölkkejä, koska en voinut sietää ajatusta niiden menemisestä sekajätteeseen :snotty:

Enkä mä silti pidä itseäni mitenkään hörhönä, valitsen vaan kahdesta vaihtoehdosta sen ekomman :xmas: . Yleensä. En kuitenkaan verenmaku suussa ja väkisin. Enkä vaadi, että kaikkien muiden pitäisi toimia juuri kuten minä toimin.
 
Kiltti harmaa
Ensimmäisenä tuli mieleen ninaTT ja Eemin äiti-87. Mulla ei oo mitään kyseisiä henkilöitä ja niitten tapoja vastaan, vaikka meillä tehäänki asiat aika erilailla. =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kertokaa mulle:
että kantsisko mun käyttää niitä pähkinöitä kun haluan lapsen iholle parasta ja kaikista kaupan sensitive-pesuaineista tulee aika pahanhajuista pyykkiä?
Kannattaa tietysti. Ne pähkinät on täysin luonnollisia eikä niissä ole mitään kemikaaleja.
 
Mä haluan hörhöäidiksi :)
-haluan tehdä itse soseet
-haluan imettää jos maitoa tulee
-jos maitoa tulee paljon niin myyn sitä 17? kilohintaan :D, ellei joku yksityinen halua ostaa kalliimmalla
-haluan nukkua vauvan lähellä.. perhepedistä en kyllä vielä sano juuta enkä jaata. Varmaan laitan kuitenkin pinnasänkyyn äitiysboksiin... ( ? )
-Kuorin aina ulkomaiset omenat
-haluaisin pelkän ilokaasusynnytyksen .. mutta epäilen ettei se tule onnistumaan :D *veikkaa pitkiä ja vahvoja kipuja ja toivoo olevansa väärässä*
-meillä tullaan käyttämään pääosin kestovaippoja
-kieltäydyn ostamasta munia jos kaupassa ei lattiakanalamunia ja mieluummin vielä luomu..
-en syö possua enkä lehmiä ( vaikka maalta kotoisin lehmätilalta )
-kasvatan jo sikiöstä fiksua omega3:lla :D ja söin jo foolihappoja ennen raskatumista ja lopetin sikaroinnin 2pv ennen raskautumista, yön D-vitamiinit ja koko perhe syö kissoja myöten joka päivä :D:D
jne
 
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Jaa, me kyllä osakestoillaan, ollaan liinailtu ja imetetty suhteellisen pitkään kunnes lapsi ei enää malttanut tissillä käydä ja mitsä muita hörhöytymis kriteereitä niitä oli? Ollaan tehty soseet itse ja poika nukkunut meidän vieressä ja nukkuu edelleen osan yötä jnejnejne. mamma vielä itsekin kestoille.

Mut ei mua kyllä oo hörhöksi väitetty tai nimitelty.
no mie voin yhtyä kookostaan sitte tässä. neiti on saanu ite tehdyt soseet (tosin myös purkkiruokaa syötetty ja elossa on), ollaan kokeiltu osakestoilua muttei se ollu miun juttu (tosin miun vanhat harsovaipat on olleet välillä yövaippoina), liinailtu ja ergoiltu, neiti on nukkunu alusta asti perhepedissä, nukkuu miun vieressä edelleen. ja tissiä sai viimeksi toissapäivänä (neiti 1v9kk) mutta eipä enää halua ku kerran pari imasta ja siinä se, on siis lopetellu ihan ite.

 
hyi
Pesupähkinät on pyllystä. Ne ei pese puhtaiksi vaatteita. Oon monesti 40 asteessa kokeillu ja aina haisee hielle ja muulle lialle pesun jälkeen. En ikinä enää tuhlaa vettä siihen, että joudun kahesti peräkkäin peseen pyykit...
 

Yhteistyössä