Luetelkaapa niitä palstan hörhömammoja.

  • Viestiketjun aloittaja plum
  • Ensimmäinen viesti
v
Alkuperäinen kirjoittaja hyi:
Pesupähkinät on pyllystä. Ne ei pese puhtaiksi vaatteita. Oon monesti 40 asteessa kokeillu ja aina haisee hielle ja muulle lialle pesun jälkeen. En ikinä enää tuhlaa vettä siihen, että joudun kahesti peräkkäin peseen pyykit...
Voit käyttää myös ympäristöystävällisempiä pesuaineita. Ne toimii meillä pyykkiin, jota pähkinät ei saa puhtaaksi.
 
noo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tästä tulikin tällainen oma kehu -ketju jossa jokainen yhtäkkiä haluaakin olla hörhö eli HALUAA TULLA MAINITUKSI. Jep.
kannattaa varmaan perustella miksi hörhöily olisi sun mielestä negatiivista ja mitkä jutut erityisesti on kamalia..
 
plum
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tästä tulikin tällainen oma kehu -ketju jossa jokainen yhtäkkiä haluaakin olla hörhö eli HALUAA TULLA MAINITUKSI. Jep.

No eihän se kai mitään haittaa, mutta taisi tämä todistaa että täällä ei ole niitä leimautuneita kovin paljon, vaikka "hörhöilijöitä" paljon onkin :)
 
plum
Alkuperäinen kirjoittaja noo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tästä tulikin tällainen oma kehu -ketju jossa jokainen yhtäkkiä haluaakin olla hörhö eli HALUAA TULLA MAINITUKSI. Jep.
kannattaa varmaan perustella miksi hörhöily olisi sun mielestä negatiivista ja mitkä jutut erityisesti on kamalia..
Ei mun ideana ollut se, että se olis negatiivista. Etin vaan niitä, jotka olis leimautuneet, kun Emilyn muistaakseni eilen ilmoitti että hörhöksi leimaamiseen riittää se, että käyttää kestoja ja imettää. Ei muakaan ole leimattu :)
 
nyt harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaa:
mää oon tosi hörhö: hoidan vauvoja esikoisenhoito-ohjeilla, ysäri-ohjeilla siis! vaviskaa.

Ei se mitään. Se on ihan ymmärrettävää. Kehityksen junasta moni jää asemalle ihan omaa hitauttaan.. :)
en näe mitään syytä muuttaa mitään, koska sain esikoiseni 94 ja kaikki meni tosi hyvin. samoilla keinoilla kaikki olen hoitanut ja ovat alle 2kk kaikki alkaneet täydet yöt esim nukkumaan. joten en ole nähnyt siis syytä muuttaa mitään. näillä mennään.
 
Sone
Yhden kerran irl olen saanut moisen kunnian että on hörhöksi sanottu, tai oikeestaan se meni niin että miun työpaikalla sanottua minusta ja työkaverista että ollaaa hörhöjä, viitaten vaihtoehtohoitoihin.

Muuten olen sitten varmaan osa-aika hörhö! Kumpikin lapsistani on liinalapsia, ja kestoillaan osaksi nyt tän toisen kanssa, ja imetän. Kierrätän kaikkea mahdollista ja tykkään luomuilla. Mutta en ole minkään asian suhteen ehdoton, vaan hyvinkin avoin uusille jutuille ja näkökulmille!
 
Hörhö :wave:
Täysin kestovaippaillaan, joskus ollaan jouduttu matkalla käyttään kertiksiä, nykyään onneks saa niitä biohajoavia vaippoja. Soseet teen itse, käytän kantoreppua (tuleeko tästä miinusta, kun ei olekaan liina käytössä?) ompelen ja neulon itse joitakin vaatteita, kestovaippoja etc. koitin pesupähkinöitä, mutta en käytä niitä enää....niin ja ostan kirpputoreilta käytettyjä vaatteita! Ja suosin suomalaisia tuotteita ja luomua.
Mutta, ostan myös uusia vaatteita kaupasta...ja meillä on auto....
 
Kai mäkin sitten osaittaiseksi hörhöksi voin ilmoittautua :wave:

Meillä syödään Luomua ja Reilun Kaupan tuotteita, aina vaan kun sellainen kaupan valikoimasta löytyy. Tehdään ruuat pääosin itse puhtaista raaka-aineista eli vältetään lisäaineita (ei käytetä valmiita marinadeja tms.). Kierrätetään jätteet niin pitkälle kuin se on mahdollista. Kaikki pesuaineet on Ecoveria tai ainakin pitää ympäristömerkki löytyä joka purnukasta jonka kotiin raahaan. Ecoveria kun myydään lähimmillään 13km:n päässä niin en hirveänä ekotekona pidä autolla ajamista sinne saakka edestakaisin vain yhden purnukan takia, joten siksi tulee välillä ostettua lähikaupasta muuta merkkiä.
Ei osteta huvin vuoksi tai turhaa tilpehööriä ja osaksi ekologisista syistä oon lapsellekin alkanut ostamaan synttärilahjaksi teatterilippuja tms. eli yhteistä aikaa ja elämyksiä tavaroiden sijaan.

Vaistovanhempana itseäni pidän siinä mielessä, että omia äidinvaistojani ja lapsen tarpeita olen kuunnellut neuvolan ohjeiden sijaan, tosin meillä neuvolassakin sanottiin, että itse olemme lastemme parhaita asiantuntijoita. Perhepedissä emme ole nukkuneet sen jälkeen kun kuopuksen unet eivät siellä onnistuneet, kuuntelimme siis lapsen tarpeita ja annoimme hänelle sen unirauhan minkä hän itselleen kaipaa nukahtaakseen ja saadaakseen kunnon yöunet. Pojan sänky on kuitenkin meidän sänkymme vieressä kiinni.

Itselläni on kestositeet käytössä, mutta lapsille ei ole ollut, mikä on tietysti iso miinus tässä listassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sone:
Yhden kerran irl olen saanut moisen kunnian että on hörhöksi sanottu, tai oikeestaan se meni niin että miun työpaikalla sanottua minusta ja työkaverista että ollaaa hörhöjä, viitaten vaihtoehtohoitoihin.

Muuten olen sitten varmaan osa-aika hörhö! Kumpikin lapsistani on liinalapsia, ja kestoillaan osaksi nyt tän toisen kanssa, ja imetän. Kierrätän kaikkea mahdollista ja tykkään luomuilla. Mutta en ole minkään asian suhteen ehdoton, vaan hyvinkin avoin uusille jutuille ja näkökulmille!
Vaihteehtohoidot unohdinkin omasta listastani, ne jos huomioidaan niin taidan totinen hörhö ollakin. Kun oon jo syntynyt perheeseen jossa toinen vanhempana on aina tehnyt työnsä tällä saralla eli kotona löytyi vyöhyterapeutti, kuivakuppaaja, aromaterapeutti jne. Itsekin oon joitain alan kursseja käynyt.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaa:
mää oon tosi hörhö: hoidan vauvoja esikoisenhoito-ohjeilla, ysäri-ohjeilla siis! vaviskaa.

Ei se mitään. Se on ihan ymmärrettävää. Kehityksen junasta moni jää asemalle ihan omaa hitauttaan.. :)
en näe mitään syytä muuttaa mitään, koska sain esikoiseni 94 ja kaikki meni tosi hyvin. samoilla keinoilla kaikki olen hoitanut ja ovat alle 2kk kaikki alkaneet täydet yöt esim nukkumaan. joten en ole nähnyt siis syytä muuttaa mitään. näillä mennään.
Äidin esikoinen vuonna 78. Aina on pitkään imettänyt, perhepeti käytössä ja kestovaipat (tosin silloin lähes pelkkiä harsoja). En oikein ymmärrä miksi nämä jutut olisivat niin uusia kuin hörhöjäkään. Eipä äitinikään koskaan uskonut eikä hyväksi havainnut lapsen huudatusta ja sen sellaisia ohjeita.
 
vieras
Kertakäyttövaipat ovat luonnolle valtava rasite. Niissä on niin muovia kuin myrkkyjäkin, joten eivät maadu kunnolla ja päästävät myrkkyjä luontoon.

Kaatopaikkajätteestä 7% on vaippoja ja naisten siteitä.
Se on aivan mieletön määrä ja valtava rasite luonnolle!
Joten, ihmiset, harkitkaa edes joskus vaikka maatuvia kertakäyttövaippoja, jos kestovaipat eivät kiinnosta.

Ihmiset kierrättävät lasia ja paperia jo lähes itsestäänselvyytenä. Miksi ei voitaisiin siis vihdoin kiinnittää huomiota tähänkin valtavaan ongelmaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kertakäyttövaipat ovat luonnolle valtava rasite. Niissä on niin muovia kuin myrkkyjäkin, joten eivät maadu kunnolla ja päästävät myrkkyjä luontoon.

Kaatopaikkajätteestä 7% on vaippoja ja naisten siteitä.
Se on aivan mieletön määrä ja valtava rasite luonnolle!
Joten, ihmiset, harkitkaa edes joskus vaikka maatuvia kertakäyttövaippoja, jos kestovaipat eivät kiinnosta.

Ihmiset kierrättävät lasia ja paperia jo lähes itsestäänselvyytenä. Miksi ei voitaisiin siis vihdoin kiinnittää huomiota tähänkin valtavaan ongelmaan?
Plus siihen päälle vielä vanhainkodeista tulevat vaippavuoret. Kuka kestottais vanhuksia? Olisitko sä aloitteentekijä tässä?

 

Yhteistyössä