Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Vähän omia kuulumisia:
Zumenonia menny vajaa pari viikkoa, ja sen seurauksena karsea väsymys. Oikeasti pelottaa miten on virkeystaso romahtanut niin paljon. Nukun sen 9-14h ja silti nuokun pitkin päivää ja päätä särkee. Onneks on loma nyt, mutta parin päivän päästä pitäs jaksaa 12 tunnin työvuoro... pelottavinta on se että multa on alkanut sanoja unohtumaan ja puhe tökkii. Tää nyt voi tietty liittyä siihen väsymykseenkin mut ei kiva :(

Sit saan paniikkikohtauksia jo siitä et kohta saa taas olla alapää paljaana ronklattavana. Tästä tullu itelle jo ihan traumat, niin pikkumaiselle kuin se kuulostaakin.

Myös pelko siitä et tääkään ei meitä auta on ihan kamalaa! Jos tääkin on pitkä ja kivinen tie. Voimat on niin lopussa jo. Tää lääkkeellinen kierto pelottaa, kun luomukierroissa limis on kasvanut hyvin ja just niinkuin pitääkin. Jos nyt lääkkeillä onkin kasvanut liian vähän tahi paljon? :(

@Ramiina toi on varmasti ihan normaalia! Mut ymmärrän, et vetää vakavaksi! Mut uskon ja toivon et kaikki on ultrassa hyvin <3
@nyuu - mulla on ollut toi ihan sama eli SANOJEN UNOHTAMINEN - siis epailin, etta estrogeeni syyna - tama varmistaa asian!! Kylla on kumma hormoni!!!!

ON - hoito on meilla huhtikuussa, koska silloin luovuttaja on saatavilla. Toisaalta, jos tuolloin tarppaa - saan aitiysloman! Juuri ja juuri ehtii - suunnilleen 5 paivan ‘armonaika’! Mika ihme! Niin ettei koko aikaa tarvitse olla palkattomalla. Etta siina hyva puoli. :)
 
@nyuu Kiitos, toivotaan parasta ❤ Ahdistaa vaan kun keskenmenoja on ollut reippaasti yli 10. Ei kai sitä osaa relata koko raskausaikana jos nyt kaikki on hyvin ja jatkuu..

@kirsillevauva Olin ekassa ultrassa rv 5+3, toisessa 6+1 ja seuraava on 8+1. Se 5+3 oli oman mielenrauhan takia kun oli vaaleanpunaista vuotoa vähäsen. Toinen oli perus alkuraskaudenultra siirron jälkeen, jolloin lääkäri sanoi että haluaa ultrata vielä kerran ennen np-ultraa. Sanoin ensin etten halua kun ekan ultran jlk tuli veristä vuotoa illalla, mutta sanoin että jos sen 6+1 ultran jlk ei tule vuotoa niin suostun. Ei onneksi tullut mitään vuotoa silloin, niin varasin ajan. Onneksi, koska nyt todellakin haluan mennä katsomaan tilanteen!
Jep, vähän väliä syöminen on auttanut oloihin, tosin se myös lihottaa. Mun paino on noussut 9 kg siitä kun aloitin kaikki hormonit ja kortisonin.. Että neuvolan valituksia odotellen.. :cautious:
 
Oon niin väsynyt näihin pettymyksiin. Ei päästä eteenpäin, limis on vaan 6,4mm. En tajua, luomukierroissa kuitenkin ollu kp11 jo 8mm, nyt on menossa kp15 ja silti noin ohut. Katotaan et keskeytetäänkö vai kiriikö toi nyt tosta vielä.
 
Oon niin väsynyt näihin pettymyksiin. Ei päästä eteenpäin, limis on vaan 6,4mm. En tajua, luomukierroissa kuitenkin ollu kp11 jo 8mm, nyt on menossa kp15 ja silti noin ohut. Katotaan et keskeytetäänkö vai kiriikö toi nyt tosta vielä.
Tablettien lisaksi voi laittaa estrogeenilaastaria, pyyda laakarilta resepti. Minullekin annettiin sellaista mukaan, jos olisin tarvinnut, nimi oli kai Estradiol.
 
Oon niin väsynyt näihin pettymyksiin. Ei päästä eteenpäin, limis on vaan 6,4mm. En tajua, luomukierroissa kuitenkin ollu kp11 jo 8mm, nyt on menossa kp15 ja silti noin ohut. Katotaan et keskeytetäänkö vai kiriikö toi nyt tosta vielä.
PS - paljonko estrogeenia otat paivassa? Mina otin aiemmissa siirroissa 6mg, nykyaan 8mg paivassa. Lisasiko laakari annostusta?
 
Kolme tablettia menee päivässä. Nyt nostettiin viiteen. Laastarista sanoivat et se sit seuraavaan kiertoon jos tää epäonnistuu.

En silti ymmärrä miksi limis ei nyt kasva kun oikeesti aina ollut sellanen kun pitääkin. Mut nyt ei. Aina pitää tulla kaikkia hidasteita(n)
 
Kolme tablettia menee päivässä. Nyt nostettiin viiteen. Laastarista sanoivat et se sit seuraavaan kiertoon jos tää epäonnistuu.

En silti ymmärrä miksi limis ei nyt kasva kun oikeesti aina ollut sellanen kun pitääkin. Mut nyt ei. Aina pitää tulla kaikkia hidasteita(n)
@atvk87 :lla oli myos ohuehko, mutta se toimi! Eli ei valttamatta mikaan tuomio!
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87 ja nyuu
@atvk87 :lla oli myos ohuehko, mutta se toimi! Eli ei valttamatta mikaan tuomio!
Juu juteltiinkin hänen kanssaan vähän aikaa sitten aiheesta :) eihän se välttistä, mut meillä kun tätä huonoo tuuria ollu ihan roppakaupalla muutenkin ni en usko ihmeisiin enää omalla kohdalla... mut josko se tosta nyt vielä kasvais.

Klinikalta vaan sanoivat etteivät lähde näin ohueen limikseen mitään tekemään. :/ ni en oikein tiiä voinko lähteä sit asiantuntijoille oikein vänkäämäänkään.
 
Juu juteltiinkin hänen kanssaan vähän aikaa sitten aiheesta :) eihän se välttistä, mut meillä kun tätä huonoo tuuria ollu ihan roppakaupalla muutenkin ni en usko ihmeisiin enää omalla kohdalla... mut josko se tosta nyt vielä kasvais.

Klinikalta vaan sanoivat etteivät lähde näin ohueen limikseen mitään tekemään. :/ ni en oikein tiiä voinko lähteä sit asiantuntijoille oikein vänkäämäänkään.
No kylla se varmaan viela tuosta kasvaa. Ja voit toki yrittaa vangata, minun elamani on vankaamista eri tahojen kanssa lahes joka paiva, siinahan se sujuu. :)
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Heissan,
Minulla alkoi nyt piinailu; eilen sain blaston matkaan. Toivottavasti tarraa lujasti kiinni ja kasvaa normaalisti ja saadaan syksyllä syliin saakka.:love:

Mutta huolet ei tähän lopu. @nyuu -mulla kans tuo limakalvo aiheuttaa pään vaivaa...Oli siirrossa enää 6mm ja jäin miettimään sitä, että riittääköhän se...Limisultrassa se tosin oli 8mm -ja eikös se ole normaaliakin, että limis tiivistyy tuossa sitä mukaan, kun keltarauhashormoni tulee kehiin...? Lääkäri kyllä sanoi, että rakenne on hyvä ja syytä ei huoleen. Oikea rakenne kai tärkein. Mulla menee Terolut 20mg x2 ja Estradot laastari 150µg vaihto x2/vko. Eli molemmissa extraa. Lisäksi otin Nivestim injektion 5 pv ennen siirtoaja kortisoni menee pienellä annoksella.

@kirsillevauva Kysyit aikaisemmin siitä PGS-testistä. Meillä oli alkuperäinen suunnitelma tehdä ns. tandemhoito, jossa tehtäisiin oma ivf ja donorin ivf samoihin aikoihin ja saadut alkioille tehtäsiin tuos alkiodiagnostiikka kromosomien osalta. Tämä siksi, että omissa soluissa todennäköiseti poikkeavien osuus (ikä) olisi jopa yli 80 %. Ajattelimme, ettemme halua yhtään turhaa siirtoa/alkuraskauden keskenmenoa. Testillä testataan kaikki kromosomiparit. Kun kohtuun siirretään kromosomaalisesti terve alkio, tulokset ovat paremmat iästä riippumatta. Mutta lopputulema tässähän oli se, että omilla ei päästy edes keräykseen. Ajattelimme, että testataan nyt sitten nuo donorin avulla tehdyt alkiot. Toki onnistumiseen on paljon muitakin tekijöitä, mutta munisten laatu haluttiin varmistaa näin.

Oon samaa mieltä tuosta vänkäämisestä kuin @Rusakkonen -Tuntuu, että tässä pitää olla itse aina askeleen edellä ja osata kysyä ja kyseenalaistaa asioita! Se tekee osin tästä matkasta raskaampaa, kun pitää olla koko ajan skarppina, mutta toisaalta minulle se tuo hallinnan tunnetta asiaan. Ai niin...mullakin tuntuu, että hormonihoidot on vaikuttanut keskittymiskykyyn ja muistiin heikentävästi...mies siitä välillä naljaileeo_O

@Piikkinen Tsemppiä aloituskäynnille- se on jännää, mutta siitä lähtee asiat sitten rullaamaan!

Tsemppiterkkuja kaikille(y)
 
@Plusyks Tsemppiä piinailuun! :love: Toivon että pikkunen tarraa kovasti kiinni :rolleyes:

Meillä on huomenna se ultra taas, jännittää tosi kovin että sykkiikö se pieni sydän vielä. No huomenna saan vastauksen siihen ja toivottavasti mielenrauhan edes hetkeksi (y)

-Ramiina & aarre 8+0 :love:
 
@nyuu, toivottavasti pääsette siirtoon! Onko luovuttajan tilanteesta tietoa: miten soluja kehittymässä?

@Piikkinen, jännittävää :)

@Plusyks, onnea tuloksiin! Milloin testi? Oliko sinulla ennestään lapsia?

@Ramiina, onnea huomiseen ultraan! Tule kertomaan sit tulokset :) Joko olet käynyt neuvolassa? Meilä on ultra viikon päästä.

Mulla on ongelmia syönnin kanssa: koko ajan pitää syödä, ettei ykäolo ja sit ällöttävän täysi olo. Pitäisi malttaa syödä riittävän pieniä välipaloja. Tosi vaikeeta!!!

Kirsi ja pikkuinen 6+4
 
@kirsillevauva Ultrassa käyty, siellä meidän pieni iso murunen kellisi, pää/jalat/kädet näkyivät, tietysti myös masu ja kovasti sykkivä sydän! :love: Luojan kiitos! ❤ Täydellinen pieni rakas :love:
Neuvola meillä on torstaina.

Toi syömisen säännöstely on vaikeaa :LOL: Nyt mulla on kääntynyt vähän päinvastoin, ei meinaa maistua mikään, mutta pakko vähän syödä useasti päivässä. Ja normaalisti söisin suklaata ja muuta herkkua, nyt ei maistu suklaakaan niin kuin normisti, illalla napostelen littania suolaisia sipsejä, ne pitää pahanolon poissa hetken (y)

Voi vitsi, sun pitää vielä viikko jaksaa ultraan :barefoot: No, onneksi aika menee nopeasti. Innolla odotan sun ultrakuulumisia (y)
 
@Ramiina, ihania ultrakuulumisia :) Nyt varmaan odotatte seuraavaksi niskaturvotusultraan? Ei sulla näin hyvin ole tainneet keskenmenneet raskaudet mennä? Joten hyvältä vaikuttaa <3

@nyuu, milloin uusi ultra

@Plusyks milloin testipäivä? Mä sain haaleaa plussaa jo pp5 :)

Ihana olo, sain nukuttua vain muutamalla herätyksellä. Menin nukkumaan jo yhdeksältä ja 7.30 nousin virkeänä sängystä. Mukavaa viikkoa kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Ramiina
@Ramiina - Ihana ultranäkymä ja kuulumiset, Jee, mahtavaa:love: !!!

@kirsillevauva - Virallinen testipäivä 27.2. En tiedä milloin uskaltaudun sit loppupeleissä testaamaan:unsure:. Tuolla viikolla keskittymystä vaativia duunihommia, joten pelkään, että sitten negan vuoksi kaikki romahtaa. Let's see:cautious:... Hyvä, että nukut jo paremmin ja muutenkin voit hyvin:)...Oon kans nukkunut paremmin tuon kortisoniannoksen alentamisen jälkeen.
 
@Ramiina jee, hienolta vaikuttaa!
@kirsillevauva onnittelut!
@Plusyks tsemppiä piinailuun!

ON: käyty ekalla käynnillä Lapsesoov-klinikalla (kun joku kyseli mille klinikalle mennään)

Päädyttiin että tehtäis pakastemuniksilla hoito.
Periaatteessa voisi aloittaa heti seuraavista kuukautisista, mutta vähän rupesi mietityttämään, kun lääkäri katseli ultralla mun sektioarpea ja mietti että mitenköhän tuo arpi kestää, kun on vähän ohut.

Että mitäköhän siitäkin nyt sitten pitäis ajatella...? Jos kohdun arpi ei kestäkään mahdollista raskautta, niin se ei sitten olekaan ihan leikin asia... Ei ole kuitenkaa aiemmin mulle sanottu siitä ainakaan kovin painokkaasti mitään, tosin nyt on kyllä uusia oireita, pientä tiputteluvuotoa. Lääkäri mietti, että onkohan se arpi nyt ruvennut vuotamaan.

En nyt ole ihan varma, uskaltaako tässä ruveta vielä yrittämään. Ehkä yritän saada vielä joltain toiselta lääkäriltä toisen mielipiteen asiasta...
 
@Piikkinen En ole kuullutkaan ko. klinikasta. Googlettamalla löysin tosin. Me kävimme Tartossa, Elite kliinikillä.
Olipa inhottavia uutisia arvesta, toivottavasti kestää kuitenkin!

Suomessa ei munisten luovuttajaa pysty hirveän tarkkaan valitsemaan. Mutta ne ketkä on muualla käyneet, niin mitä katsoitte luovuttajalta, siis miksi juuri hänet valitsitte? Saa tietysti Suomen luovuttajastakin kertoa, miksi juuri hän.

Me katsoimme että hän on suurinpiirtein pituiseni, sama alkuperäinen hiustenväri, kansalaisuus, sama veriryhmä, ja että oli jo 3 lasta (eli munikset varmasti toimii, muilla luovuttajilla oli 1).
 
@Ramiina saatiin tosiaan mukaan lista luovuttajista ja niistä pitäisi / saa valita.
Vielä ei ole tehty valintaa.
Jotenkin hassua tehdä tuollaista valintaa, mutta kun kerran valita pitää, niin katsotaan varmaankin koulutustasoa ja silmien väriä ja juuri tuota omien lasten olemassa oloa (meidän listassa ei ole määrää, vain kyllä tai ei).

Oikeesti jos voisi valita, niin valitsisin ensisijassa luonteenpiirteiksi jotain ujoa ja herkkää ja tunteikasta kun sellainen esikoinenkin. Että tulisivat sitten kivasti juttuun keskenään. Mitä niitäpä ei ole valintalistoihin merkkailtu.;)
 
  • Tykkää
Reactions: Ramiina
@Piikkinen Se valinta on oikeasti haastavaa, vaikka voisi ajatella että kuka vaan käy, mutta kun on kerran mahdollista valita, niin haluaa tehdä parhaan mahdollisen valinnan. Olimme jo unohtaneet kaiken luovuttajan tiedoista, kun lääkäri sanoi että np-ultrassa täytyy tietää luovuttajan ikä, koska sen perusteella lasketaan riskiarvio. Onneksi sähköpostissani oli listat luovuttajista ja viesti jossa kerroin valintamme. Sieltä tarkistin että hän oli 24 -vuotias silloin luovuttaessa, ja muut tiedot jotka nyt muistan (y)

Olisi mahtavaa jos voisi valita luonteenpiirteidenkin mukaan! Koska kyllähän niistä osa periytyy. Kukapa ei haluaisi rauhallista ja kilttiä lasta :D Mieheni puolelta tulee jo villeys ja menevyys, joten olisi mahtavaa jos luovuttajalta tulisi rauhallisuutta ;)
 

Yhteistyössä