Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Ei ainakaan minun saa, kylla nostaisin oikeusteitse sellaisen alakan ja sellaisen korvausvaatimuksen ettei tosikaan. Mikaan klinikka ei voi tulkita hedelmoityslakia jollain erillisella, mielettomalla tavalla.

Tarkistin juuri, mita tietoa meille on annettu, eika ole tosiaan tuollaisia meille annettu. (Huom. - kuluttajansuojalaki jne...). Eli jos jokin klinikka yrittaa paasta meidan alkioihimme, joihin on kaytetty minun mieheni siittioita ja joista olemme tuhansia maksaneet, kasiksi tuhotakseen ne, niin taaltahan pesee.
Sama täällä. Mä jopa muistelisin että meille sanottiin just että niin kauan kun on hedelmöitysvaihe päällä saa luovuttaja vetäytyä mut ei sen jälkeen. Et tää on jätetty kertomatta. Tosi ikävä ylläri kyllä tää. :(
 
Sama täällä. Mä jopa muistelisin että meille sanottiin just että niin kauan kun on hedelmöitysvaihe päällä saa luovuttaja vetäytyä mut ei sen jälkeen. Et tää on jätetty kertomatta. Tosi ikävä ylläri kyllä tää. :(
Ei tuollaiselle ole mitaan laillista perustetta, joten en usko, vaikka jokin yksittainen sairaanhoitaja tai laakari sellaista sanoisikin. En usko tuon olevan totta. Jos olisi, sellainen olisi suoraan sanottu saamissamme papereissa ja meita olisi neuvottu ostotilanteessa; enka usko, etta jokin klinikka (kokonaisuudessaan) todella oikeasti suunnittelisi tulevansa vihaisten, vaaryytta kokeneiden asiakkaiden lakikeissien kohteeksi ja samantien median heittopussiksi muka ‘tulkitessaan’ hedelmoityslakia jollain villilla tavalla. Joten jatan asian nyt kylla tahan, silla uskon, etta joku varmastikin jossakin nyt haukkuu väärää puuta. Jos tuo olisi totta, niin meilla miehen kanssa ainakin olisi lain turvaamat oikeudet kuluttajina, koska meille ei ole tuollaisia koskaan (millaan) klinikalla sanottu, eli vaatisin vahintaankin uuden hoidon kyseisella klinikalla ilmaiseksi, jos tuollainen kummallisuus ihan oikeasti yllattaen tapahtuisi.
 
Viimeksi muokattu:
@nyuu noin meidänkin klinikka sitä lakia tulkitsee :( Ei pitäis olla eroja ainakaan suomalaisten toimijoiden laintulkintojen välillä, mutta näköjään on. Ja sehän on väärin, kko:n pitäis ottaa kantaa ja siihen tarvitaan ennakkotapaus, jota toivottavasti ei koskaan tule kenellekään!

Onnea tänne uusille plussanneille :love: Menen taas taustalle lymyilemään ja omaa seuraavaa hoitokierrosta odottelemaan.
 
Anteeksi kun osallistun keskusteluun, meillä luovutetut siittiöt, mutta olen myös ymmärtänyt, että luovuttaja voi perua milloin vain (ja alkiot tuhotaan, pakastetutkin). Mielenkiintoista jos suomalaisten klinikoiden välillä on eroja tässä.
 
Sotken minäkin lusikan tänne :D
Nämä ei ole klinikoiden tulkinnan varaisia vaan asiaa säätelee laki, löytyy Finlexin sivuilta, laki hedelmöityshoidoista.

Luovuttaja voi peruuttaa 1 ja 2 momentissa tarkoitetun suostumuksensa. Peruutuksella ei kuitenkaan ole vaikutusta siltä osin kuin luovuttajan sukusoluja on käytetty hedelmöityshoitoon ennen kuin hoitoa antava palvelujen antaja on saanut peruutuksesta tiedon. Peruutus on tehtävä luovutuksen vastaanottaneelle palvelujen antajalle, jonka on tehtävä siitä päivätty merkintä 17 §:ssä tarkoitettuun luovutussuostumukseen, annettava luovuttajalle todistus peruutuksen vastaanottamisesta sekä ilmoitettava viipymättä peruutuksesta sille palvelujen antajalle, jolle luovutettuja sukusoluja on siirretty hedelmöityshoidon antamiseksi.
 
Sotken minäkin lusikan tänne :D
Nämä ei ole klinikoiden tulkinnan varaisia vaan asiaa säätelee laki, löytyy Finlexin sivuilta, laki hedelmöityshoidoista.

Luovuttaja voi peruuttaa 1 ja 2 momentissa tarkoitetun suostumuksensa. Peruutuksella ei kuitenkaan ole vaikutusta siltä osin kuin luovuttajan sukusoluja on käytetty hedelmöityshoitoon ennen kuin hoitoa antava palvelujen antaja on saanut peruutuksesta tiedon. Peruutus on tehtävä luovutuksen vastaanottaneelle palvelujen antajalle, jonka on tehtävä siitä päivätty merkintä 17 §:ssä tarkoitettuun luovutussuostumukseen, annettava luovuttajalle todistus peruutuksen vastaanottamisesta sekä ilmoitettava viipymättä peruutuksesta sille palvelujen antajalle, jolle luovutettuja sukusoluja on siirretty hedelmöityshoidon antamiseksi.
No tuostahan kohdasta tassa on keskusteltu tassa varmaan pari paivaa. Lakitekstithan aina vaativat tulkintaa ja tassa keskustelussa on vaitetty, etta klinikat saattavat tulkita eri tavoilla miten termi “sukusolujen kaytto hedelmoityshoitoihin” tulisi tassa yhteydessa ymmartaa; onko kyseessa hedelmoittaminen ja vaikkapa pakastaminen, jolloin luodaan uusi alkio, vai tarvitaanko myos alkion istutus. Jotkut meista pitivat toista tulkintaa ehka mahdollisena, mutta toista ei.
 
  • Tykkää
Reactions: nyuu
Tama taitaa olla nyt sitten minun osaltani tassa, koska en enaa jaksa taman yhden asian veulaamista, sama asia nyt tulee jo moneen kertaa, jatan sen tehtavan minua vahvemmille. :) Taalla ei minua tarvita. :) Ei heippa kaikille taalta ja ehka tavataan jollain toisella palstalla!
 
Peruutuksella ei kuitenkaan ole vaikutusta siltä osin kuin luovuttajan sukusoluja on käytetty hedelmöityshoitoon ennen kuin hoitoa antava palvelujen antaja on saanut peruutuksesta tiedon.
Voi apua... oletin ilman muuta, että alkiovaiheessa mulla ois yksin päätösvalta niihin (olen siis yksinäisenä hoidoissa ja siittiöt luovutettuja).. mutta ymmärränkö nyt oikein, ettei tämäkään lause poista luovuttajan valtaa, eli heti kunhan klinikka sais tiedon peruutuksesta, niin siirtoaikeet keskeytys siihen? :( Hmm.. en nyt toki oikeesti uskois että niin paska tuuri vielä kävis, että luovuttaja keksis tollasta, mutta kieltämättä tulee mieleen, että pitäskö kuitenkin yrittää siirtoa jo enskiertoon,..vois ehtiä ennen kesätaukoo, vaikka alunperin kaavailin sitä vasta syksylle.
Muuttokiireitä ja ressiä siitä ois seuraaville viikoille, mutta sellasta inhottavaa epävarmuuttahan tosta nyt tuli, että oisko kuitenkin parempi jos yrittäs ehtiä tätäkin.
 
@Pimpula76 mietinkin just yks päivä mitä teille kuuluu? Ja joo mä oisin ainakin ollut mieluummin tietämättä tätä faktaa :( hirvee ahdistus nyt ihan turhasta asiasta.

@Rusakkonen eii älä jätä tätä palstaa! Mä en haluu hirveesti pyörii plussanneiden puolella kun en sinne kuulu ja ois kiva kuulla miten teillä nyt etenee.
 
@nyuu Tulostettiinko teille ensikäynnillä sellainen ”tietoa lahjasoluhoidosta Fertinovassa”-nivaska? Kun siinä tosiaan lukee, ettei hoidoissa käytettyihin soluihin vaikuta. Olis yksi murhe vähemmän!

Mä kysyin silloin, että no joudutaanko me maksamaan jotain jos yksikään munasolu ei hedelmöity. Lääkäri vilautti jotain monimutkaisen oloista hinnastoa, selitti jotain siittiöistä ja että kolmisen tonnia maksaisi silti. Eilen sitten katoin sitä infopläjäystä, että eihän se mitään maksa ellei vika ole siittiöissä. Meillä oli siis se analyysi just ennen eikä tulokset ehtineet tulla käynnin aikana, että ehkä se lääkäri siksi ajatteli siittiöitä vaikka mä tarkoitin yleisemmin. Jotenkin ärsyttävästi tuntui, että muutenkin puhuttiin toistemme ohi tai vähän eri asiasta. Saa nyt nähdä jaksanko/viittinkö/uskallanko kysyä saisko toisen lääkärin.
 
@Pimpula76 mietinkin just yks päivä mitä teille kuuluu? Ja joo mä oisin ainakin ollut mieluummin tietämättä tätä faktaa :( hirvee ahdistus nyt ihan turhasta asiasta.

@Rusakkonen eii älä jätä tätä palstaa! Mä en haluu hirveesti pyörii plussanneiden puolella kun en sinne kuulu ja ois kiva kuulla miten teillä nyt etenee.
Kiitos kysymästä täällä tosiaan loppusuoralla mennään raskaus sujunut suht ok :) todella vähän tullut mietittyä että kyseessä lahjasolu alkuinen raskaus oikeestaan ei yhtään tää tuntuu niin omalta kun olla ja voi ja kun oon noita muita lapsiani katsonut niin jokainen on oman näköisenä ja luonteisensa joten ihan sama mitkä geenit on jokainen on oma yksilö, tällä ajatus maailmalla minä ajattelen ja toimii minulla:) sinulle todella paljon ONNEA matkaan toivon ja uskon että teidän vuoro on pian(y)
 
No tuostahan kohdasta tassa on keskusteltu tassa varmaan pari paivaa. Lakitekstithan aina vaativat tulkintaa ja tassa keskustelussa on vaitetty, etta klinikat saattavat tulkita eri tavoilla miten termi “sukusolujen kaytto hedelmoityshoitoihin” tulisi tassa yhteydessa ymmartaa; onko kyseessa hedelmoittaminen ja vaikkapa pakastaminen, jolloin luodaan uusi alkio, vai tarvitaanko myos alkion istutus. Jotkut meista pitivat toista tulkintaa ehka mahdollisena, mutta toista ei.
Totta. Mut jotenki tuntuu että klinikat ei voi tekstiä ”tulkita”.. tuohon pitäs kysyä jonkun laki-ihmisen mielipide :unsure:

Mutta joo, en ole kyllä itsekään kuullut asiasta ennen enkä että joku olisi peruuttanu aikeensa kun alkiot on jo pakkasessa. Oon siis roikkunu lahjasolupalstalla vuodesta 2009 :D meillä kaksi lahjasolulasta :love: mut joo, itsekin kyllä tulkitsisin tuon tekstin niin että kaiken voi peruuttaa vielä palkasestakin (n)
 
Klinikalta laitettiin viestiä: jo-hedelmöitetyt solut ovat meidän omaisuutta eikö niitä luovuttajan tahdosta tuhota! :) eli @Rusakkonen olit oikeassa! Iso kivi vierähti sydämeltä, ihan tyhmä stressisiemen taas!
Oliko tämä nyt siis Ovumian kanta ja se aiempi tieto väärinkäsitys tms., vai jonkun muun klinikan? Onkohan sama linja yhtenevä eri paikoissa, vai voiko ne tulkita omin päin sitä lain kohtaa miten huvittaa..
Oli miten oli, kerkesin kuitenkin jo varaamaan ajan huomiselle suunniteluun pas:ia varten :X3:
 
@kirsillevauva Onnea- nyt on sellainen etiäinen, että teillä onnistuu tää loppuun saakka :love:
@Iid@ Ihan superhuikea saalis- wow! Ja onnea teille perjantain siirtoon!
@Silmu75 Hyvä, että teillä asiat etenee. Kyllä tässä prosessissa tulee kaikenlaista pohdittavaa.
@nyuu Millois teillä nyt olikaan siirto suunniteltuna? Vai oliko teillä se reissu tässä välissä?

ON: Mulla tosiaan kasvoi ne kaksi follia ja päädyttiin tekemään "kevyt ovulaation induktio". Ja molemmat follit ovuloi vkl:na. Saas nähdä tuleeko tästä luomukaksoset :ROFLMAO:
Jos ihme jää tapahtumatta, seuraava FET menee kesäkuun kiertoon. Mieliala sahaa edestakaisin- myös muilla elämänalueilla on ollut melkoista kuormitusta syksystä lähtien. Alkiot käy vähiin ja kello tikittää, kauhukuvat immunologisesta hylkimisreaktioista pyörii mielessä, mutta ei auta kuin mennä eteenpäin ja yrittää kerätä voimavaroja.
 
Klinikalta laitettiin viestiä: jo-hedelmöitetyt solut ovat meidän omaisuutta eikö niitä luovuttajan tahdosta tuhota! :) eli @Rusakkonen olit oikeassa! Iso kivi vierähti sydämeltä, ihan tyhmä stressisiemen taas!
KIITOS @nyuu!!! Menin niin stressiin ensin aihepiirin takia ja sitten kommenteista, joissa nakyi ‘enemman tai vahemman’ lain kayton tuntemus (en ole tuomari tai lakimies, mutta lakia kuitenkin Bacheloriksi opiskellut - ei saisi pienesta hermostua tai turhautua, mutta niin kavi kuitenkin :)); tama helpotti! :)
 
Viimeksi muokattu:
Eilen illalla jäin miettimään, että jos ei sittenkään munasolupankkia vaan tuoreita soluja, ja alkiot pakkasen kautta (ajoituksrn helpottamiseksi) kun ne ilmeisesti kestävät pakastuksen paremmin kuin munasolut. Jos on tuoreet solut, niin miten lyhyellä varoitusajalla miestä tarvitaan siittiönluovutukseen? Kaikki muut varmaan tietää kun olette kokeilleet omilla soluilla ennen tätä. :)
 
Eilen illalla jäin miettimään, että jos ei sittenkään munasolupankkia vaan tuoreita soluja, ja alkiot pakkasen kautta (ajoituksrn helpottamiseksi) kun ne ilmeisesti kestävät pakastuksen paremmin kuin munasolut. Jos on tuoreet solut, niin miten lyhyellä varoitusajalla miestä tarvitaan siittiönluovutukseen? Kaikki muut varmaan tietää kun olette kokeilleet omilla soluilla ennen tätä. :)
Kyllahan suunnitelmasta nakee, milloin suunnilleen miesta tarvitaan. Sitten muutamaa paivaa ennen h-hetkea varmistuu, milloin tarkalleen; riippuu siita, milla nopeudella solut kasvavat irroitusta varten.
 
Kyllahan suunnitelmasta nakee, milloin suunnilleen miesta tarvitaan. Sitten muutamaa paivaa ennen h-hetkea varmistuu, milloin tarkalleen; riippuu siita, milla nopeudella solut kasvavat irroitusta varten.
Tuota vähän pelkäsinkin, että kovin tarkkaa ajankohtaa ei etukäteen tiedä. Pitää kysyä olisiko miehellä mitään mahdollisuutta saada töistä vapaata muutaman päivän varoitusajalla, muuten on kai pakko tyytyä pakastesoluihin.
 
Tuota vähän pelkäsinkin, että kovin tarkkaa ajankohtaa ei etukäteen tiedä. Pitää kysyä olisiko miehellä mitään mahdollisuutta saada töistä vapaata muutaman päivän varoitusajalla, muuten on kai pakko tyytyä pakastesoluihin.
Minunkin piti ostaa lentoliput suht lyhyella varoitusajalla. Mutta kylla tuoresiirto varmasti voi silti kannattaa. Jos Ovumiassa neuvovat sen ottamaan, niin kylla sattuneesta syysta ottaisin. :)
 
Edellinen tieto oli ollu väärinkäsitys, oli kysynyt vielä lääkäriltä ja lääkäri oli sit korjannut :) että tosiaan niin kauan kun alkioita ei oo siirretty/pakastettu (eli ne ei ole ”valmiita”) luovuttajalla on lupa perääntyä. Mutta sit kun alkiot on pakkasessa/kyydissä, loppuvat luovuttajan velvollisuudet ja oikeudet :) väärinymmärrys siis hoitajalta. Ja luulis tän olevan yhteneväinen linjaus!

@Silmu75 ei saatu mitään pakettia! :eek: suosittelen kans tuoreisiin soluihin. Meillä munasolupankkssa kävi niin et 13 solusta vain 3 selvisi. Ja oon kuullut vastaavia kokemuksia myös lisää. Mutta sit taas, monella pakastetut munikset on tuonut ihan saman lopputuloksen kuin tuoreluovutus :) eikai sitä solupankkia käytettäis jos ei koskaan siitä onnistumisia tulis. Jonkinlaiseen katoon kannattaa vaan valmistautua. N. 30% soluista voi tuhoutua sulatuksen yhteydessä.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Silmu75, hyvissä ajoin tuli ne raamit "siittämiselle", mutta meillä ainakin varmistui varsin myöhään. Kyllä varmaan useimmilla työpaikoilla on mahdollisuus palkattomaan poissaoloon "pakottavista syistä", meillä ainakin! En jättäisi käyttämättä tuon takia, yksi päivä kuitenkin!

@Plusyks, onnea ovulaation hyödyntämiseen!

Mulla on nyt 4+0 ja varsin ankea olo. Olen tietenkin superonnellinen raskaudesta, mutta kolme keskenmeno kummittelee ja on vaikea iloita. Huoli on niin kova. Onneksi minulla on terapia vielä vuoden loppuun, yritän saada kriisiajan huomiseksi. Ei tämä tsressi tee vauvalle hyvää...
 

Yhteistyössä