Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Onko listaamme lisättävää/muutettavaa? Oli tullut niin paljon tekstiä viime päivinä, ettei perässä pysy...

Assarinkin määräpäivä kai mennyt jo ohi? Tietääkö hänestä kukaan mitään? Entä Pomppaduusta?
 
HILLEVI: mut vois kans lisätä listoille. Päätös luovutettujen munasolujen käytöstä tehty. Hoitopaikkana Oulun väestöliitto, jonne varattu keskustelukäynti huuhtikuulle... siellä kyllä pitkät jonot, mut käytännössä helpoin toteuttaa...

Tyyne73(36) haaveissa eka
 
HILLEVI: Minut saa kans lisätä listaan. Minni 73 (36) esikoisesta haaveileva.
Huomenna soittoaika AVA:lle ja jatkoista pitäis puhua. Kaikki riippuu siitä, ovatko valmiita tulemaan hinnassa yhtään vastaan ,koska toiseen keräilyyn joudumme. Ekasta luovutuksesta vain 2 saatiin. Onko kellään kokemusta vastaavasta? 7000? on iso raha taas haalittavaksi kasaan. Raha ei sinänsä tässä tilanteessa mitään merkitse, mutta raaka tosiasiahan se on, että jostakin ne eurot on revittävä.

Isoja Halauksia kaikille :hug:
 
Minni73 kannattaa tiedustella Avalta nämä ehdot maksuihin ja ottaa todella niistä selvää.. Mutta en usko, että he sen kummemmin tulevat maksuissa vastaan. Esim. Fertinovalla menee niin, että jos tulee 1 siirtokelpoinen alkio, niin hinta on puolet koko maksusta, mutta jos käy niin "huonosti" että tulee 2 niin maksettavaksi tulee koko hinta. Me aikanaan olimme siinä tilanteessa, että 2 oli hengissä, mutta huokaistiin helpotuksesta kuin vain 1 selviytyi.. tosin lopulta me emme siinä hoidossa maksaneet senttiäkään. Hinnat on kalliit.. niin ikävä tosiasia kuin se onkin. Ei kaikilla ole varaa näihin hoitoihin.. Onhan Väestöliitto muutaman tonnin halvempi, mutta heillä solut jaetaan kahdelle eri pariskunnalle mikäli soluja tulee yli 10.. ja he pakastavat vähän heikompi laatuisiakin soluja. Tule kertomana mitä sinulle sanottiin.

Täällä taas eilen vuoto muuttui vereksi.. ei tullut paljoa, mutta tuli kuitenkin.. sitten se muuttui taas ruskeaksi ja ruskeana jatkuu.. Ei mitään raskausoireita, mutta ei kyllä välttämättä ihan täydellinen keskenmenokaan.. NO, koitetaan ottaa iisisti ja kattoa mihin tää vuoto oikein mahtaa johtaa.. Kyllä tekee hyvää olla kotosalla, koska töissä joutuis koko ajan hypätä vessassa ja se ei ihan mahdollista mun työssä aina ole.. Jokatap. mieli on taas vähän positiivisempi.. oli tulos sitten mikä tahansa.. niin eteenpäin mentävä.. Tämän hoidon jälkeen lähdemme onneksi huhtikuussa lämpimään.. joten oli tulos mikä tahansa.. niin uutta hoitoa ei ennen toukokuuta ainakaan tulla tekemään..

Toiv Hillevi saa pian uutisia klinikalta ja siirtoon pääsisitte piakkoin!

Miten piinistelijät? Onko tuntemuksia?

Mukavaa päivää kaikille! Voisin itse vaihtaa kukkamullat tänään, kun ei oikein mitään raskasta viitti alkaa tekemään..
 
Soittelin just AVA:lle ja aika laihaksi jäi tämä hinnassa vastaan tulo. Riikassa hinta kuulemma 6400 ja samalla voisivat toisen keräilyn meille luvata.( Tampereen AVA:lla ollaan hoidossa) Tuleehan siitä se kela-korvaus, mutta aika kova hinta silti jää. Mieheni ei suostu tuohon hintaan ja haluaa tinkiä lisää. Sekin tuntuu väärältä, että joutuu tällaisessa asiassa tinkimään ihan kun jossain torikaupassa. Onko väärin vääntä kättä rahasta, kun kuitenkin on lapsesta kyse???

ALIISA: toivotaan todellakin parasta
 
Heips, tulen pikaiseen ottamaan kantaa. Me ei saatu siitä noin 6500 euron hoidosta mitään takaisin. Kelan päätös oli, että ei ole sairaanhoitoa. Aliisa taisi aikaisemmin kysellä, että mitä meille maksettiin, mutta ei siis tuosta laskusta mitään takaisin. Siirroista, jotka laskutettiin erikseen, saatiin kyllä takaisin, mutta tuosta 6500 eurosta ei mitään.
Aikaisemmin kyselin, miten muilla on korvattu, ei tainnut kuin Aliisa ottaa kantaa.
Että lähinnä Minnille tiedoksi, jos rahoitusta suunnittelet, että selvitä tuleeko mitään takaisin. Luulisi, että näissä on sama linja kaikille kuitenkin. Nämä on keskitetty Kuopion Kelaan, joten oman paikkakunnan Kela ei osannut sanoa mitään, kun eilen kysyin.

Tosta kädenväännöstä rahan suhteen, kyllä meillä siitä on ainakin voimakastakin keskustelua. Miehen mielestä on epäreilua, että tällä asialla rahastetaan näin rajusti. Ja on aina sitä mieltä, ettei maksa enää senttiäkään klinikalle, joka ei ole saanut mitään aikaan. No leppyy siitä sitten aina kuitenkin, oletan, että "kädenvääntö" on osa tätä turhautumista mitä nämä epäonnistumiset tuovat. Mutta onhan nämä ihan törkeän hintaisia, meillä mies ei olisi varmaan suostunut enää seuraavaan ilmoittautumaan jonoon, jossei mun vanhemmat olisi ilmoittanut maksavansa. Meillä on mennyt nyt reilu 15000 euroa hoitoihin (sisältää siis omilla "kokeilut" ) ja jos uuteen hoitoon lähdetään, niin huh huh taidan lopettaa laskemisen. Mies ei ole enää kun 7000 ylitty, halunnut tietään mitään laskujen loppusummista, vaan mä vaan "hiljaa" maksan ne mainitsematta mitään. Mies taitaa nähdä punaista kun klinikan kirje saapuu... =) Joten Minni73, kyllä sitä vääntöä on muillakin, eikä siinä auta selitykset, että mitäs sitte jos onnistutaan, niin et mieti rahaa ollenkaan. Kun siinä on se suuri JOS... Tsemppiä sulle ja muille saman asian kanssa pähkäileville!!

Joku muuten kysyi, että tuliko mulle uusia lääkityksiä tähän viimeiseen hoitoon, ei muuttunut edellisestä, eli perinteiset ja Klexane lisänä.

Mukavaa päivänjatkoa kaikille! Ja piinistely on vielä meneillään, vähäisetkin tuntemukset hävinneet... Viisi päivää pitäis vielä odotella, onneksi on töissä kiirettä, niin päivät menee kuin siivillä.
 
Tuuttituulia vastasin silloin tuohon viestiisi maksun suhteen.i.. Eli mehän saimme takaisin kelalta.. odotas kun tarkastan tarkan summan.. 647,21?.. ei tullut mitään muttia.. aivan kiltisti maksoivat sen. Siksi ihmettelenkin, että miksi te ette saaneet? Ei meillä tosiaan mitään muttia koko takaisin saamisessa..

Minni73 Nää hoidot valitettavasti on aika lailla noita listahintoja eikä klinikat niistä paljoa poikkea:( Niin surullista, mutta totta..

Kyllä meilläkin rahaa on kulunut.. ei oikein viitsis edes laskea.. mutta eiköhän sitä liikuta jo siinä 15-20 000?:n välillä ja sehän on iso raha se.. sillä olis jo asuntolainaa maksanut pois vaikka kuinka.. Mutta se on ihan yks ja hailee paljonko näihin hoitoihin rahaa uppoaa, JOS joskus saisi sen lapsen.. toki jos sitä ei tule, niin rahan meno tuntuu enemmän kuin turhauttavalta.. niin kuin tällä hetkellä.. Mutta katsotaan nyt.. kyllä sen rahan voi huonomminkin käyttää..

Taas lorisee verta..:( Ei tässä voi kun odottaa ja toivoa, ettei tuo vuoto runsastu.. En jaksa mennä mihinkään väliultriin.. ei niistä ole kuitenkaan mitään hyötyä.. ensi viikolla tulee sitten tuomio Fertinovalla.. olkoon se sitten mikä tahansa..
 
Joo rahaa on kulunut meilläkin. En ole koskaan kirjaa niistä pitänyt, mutta karkea arvioni sellainen 20 000 ei varmaankaan kaukana ole. Mutta sitä luokkaa taitaa olla kaikilla, jotka luovutushoitoihin joutuvat turvautumaan.
Siksi kuulostikin tosi kivalta tässä eräänä aamuna töissä aamukahvipöydässä, kun työkaverini ( jolla luomukaksoset) kertoi kuinka hän oli oikein LASKENUT, että hän olisi saanut kaksosten hoitomaksuihin menneillä rahoilla ihan uuden auton. Silloin minun oli pakko poistua pöydästä, etten olisi heittänyt kahveja hänelle päin naamaa. Ja hän sattuu vielä tietämään minunkin tilanteeni.
Voi että tuollaiset kommentit saavat minut raivon partaalle :kieh:

Huomenna pitäis lähteä yrittämään töihin. Vatsa on kyllä aika arka, et saa nähdä joutuuko kesken päivän lähtemään pois.
 
Jeps Aliisa, muistan kyllä kun vastailit ja muistelin summaakin eilen kun poikkesin Kelassa, just että jotain 10 % luokkaa. Laitoinkin tossa edellisessä viestissä, että muut ei kommentoinu kuin Aliisa. Voisiko syynä korvaukseen olla sitten se, että toisille tehdään näitä luovutetun hoitoja oikeasti terveydellisistä syistä, eli raskaaksi ei voi tulla muulla keinoin, tiedä häntä. Toivottavasti joku muu vielä viitsii kommentoida asiaa.

Aliisa, todella ikävä toi vuoto... Harmittaa sun puolesta todella paljon. Mulla on tapana hakea positiivisia puolia asioista, tosin tässä sillä ei varmaan sun mielestä ole merkitystä, mutta kuitenkin mun mielestä on kiva juttu, että raskaus on lähteny aina melko säännöllisesti. Siis ettei ole tullut hoitoja, joissa raskaus ei olisi lähtenyt. Nyt kun löytyy vaan konstit vielä tähän sun "ongelmaan", niin jos kaikki siitä sitten loksahtaisi paikalleen. Tsemppiä sulle Aliisa!
 
Minulla meni ensimmäisellä "kierroksella" noin 15000 ja nyt noin 11000. Vielä 2005 ja 2006 ollivat hoidot halvempia. Mielenkiintoista, että minulla tuoresiirto Riikassa 6800. Ei kaikilla siis ihan sama summa.

Ensimmäinen neuvolakäynti takana. Laitettiin heti lähete Taysiin iän puolesta. Sitten aika glukoosiseurantaan, niskapoimu-ultraan ja lapsivesipunktioon tai istukkabiopsiaan. Niin ja vaihteeksi HIV ym. testit.

Laskettu aika on kyllä hieno eli 10.10.10
 
Aliisalle jaksuja vuodon kanssa. Kunpa se ei veisi alkiota mukanaan... Pietarin AVAlla käydessäni ostin pistoslääkettä, jonka pitäisi auttaa tässä asiassa. Lääkkeet jäivät käyttämättä. Ja sen lääkärin ohje oli, että petiin, jos on vuotoa. Mutta kuka jaksaisi maata viikkoa alkumetreillä ja melkein joka hoidossa. Aliisa sun tilanne on kyllä tosi rankka. Voimia!

Discoveryn masussa asusteleekin sitten triplanapakymppi :heart:

Kyselin Kuopion kelasta korvauksista edellisen hoidon yhteydessä ja koska olen jo yli 43v, he kertoivat suoraan, että todennäköisesti en korvauksia saisi - perusteluna iän vaikutus munasoluihin (ei sairaus). Omaan osuuteeni en sitten hakenutkaan, mutta luovuttaja sai korvaukset (olin siis itse etsinyt hänet ja sovimme raha-asiat keskenämme, klinikka vain hoiti). Loppusumma oli kyllä lähellä sitä summaa, mitä klinikka laskuttaa luovutusmunasoluhoidosta vastaanottajaa heidän etsimää luovuttajaa käytettäessä - mutta siinä ei ole vastaanottajan lääkkeet mukana.

Meillä mies ei ole murissut hinnasta, minun elämäntapani on säästäväinen ja vanhempani joskus avustavat. Siksi miehen ei ole tarvinnut osallistua edes puolella summasta. Mutta kyllähän se kirpaisee, kun monen vuoden säästöt hupenee - vasrsinkin jos maksupäivästä parin viikon päästä koko hoito valuu pönttöön.. Jos olisi joku superkallis hoito ja siinä 100% onnistumistakuu, tuntuisi tämä vähän reilummalta.
Kannattaa kyllä kysyä etukäteen, miten maksupolitiikka suhtautuu munasolujen määrään.

Otin klinikkaan yhteyttä ja luovuttajalle sopii vasta huhtikuu, sen loppupuolelle suunnitellaan siirtoa. Ilmeisesti ekaa kertaa luovuttamassa, mutta nuori ja hänellä on omia lapsia. Katsotaan nyt vielä tämä kerta, josko siirtoon päästäisiin ja mitä siitä seuraisi.

Kaikille jotain positiivista elämään, vaikka välillä ei jaksaisikaan iloita :wave:
Hillevi
 
helou, kaikille.

uutena ilmoittautuisin mukaan... meillä on vielä kolmas icsi ensi kuussa, mutta paras varautua jo seuraavaan hoitomuotoon. odotukset edellisten perusteella eivät tähän icsiin ole korkealla. olen lueskellut muutamia viimeisiä sivuja ja yrittänyt päästä tästä hoitomuodosta kuusalle. kovia kohtaloita ja vaikeita paikkoja on ollut monella. jaksamista ja onnistumisia kaikkien taipaleelle!

mulla olisi pari kysymystä, jos joku viitsisi vastata. voi olla, että vastaukset löytyisivät edellisiltä sivuilta, mutta kaikkia 133 sivua en ehdi lukea...
- kuinka nopeasti sinne riikan avalle pääsee? puhuvatko englantia vai suomea?
- montako käyntiä klinikoille yleensä on? suomessa käyntien määrä on helpompi toteuttaa, mutta jos päätyy riikan klinikkaan, niin ei ihan joka toinen päivä pysty...
- hinnat ovat siis väestöliiton 4000 e ja avan 6500 e välillä?

kiva, jos joku ehtisi vastata!
 
Hei Plastex

Minäpä kerkeen pikasesti vastailla.
Ilmoittavat 2 kk jonon, mut ainakin me päästiin heti. Puhuvat englantia, mutta koordinaattori Suomen Avalla, Tampereella, ja hän tietty suomea. Meillä oli Riikassa 1 suunnittelukäynti ja sitten se siirtokäynti elikkä siis kaksi.
 
Aliisalle lohtu :hug: ! Toivon koko sydämestäni, että teillä onnistuisi kuitenkin tällä kertaa!

Olen käynyt palstaa aika ajoin lukemassa, mutta kommentointi on jäänyt vähemmälle. Nytkään en muista jokaista henkilökohtaisesti, mutta onnittelut plussan saaneille, tsemppiä piinistelijöille ja hoitoa odottaville ja erityisesti pahoittelut negan saaneille! Tämä on useille pitkä ja kivinen tie, mutta uskon, että ei kannata antaa periksi, jos siltä tuntuu! Jos en viime hoidosta olisi raskautunut, niin olisin kyllä vielä kokeillut useamman hoitokerran, vaikka lääkäri jo ehdotteli meille adoptiota tai sijaisvanhemmuutta. Itsestä vain tuntui, että vielä ollut valmis niihin lähtemään vaan halusi kokeilla tämän tien loppuun asti. En tiedä, milloin se tien pää olisi näissä hoidoissa sitten tullut vastaan. Henkisesti kun epäonnistumiset ovat todella raskaita. Toivon sydämestäni kaikille jaksamista ja onnistumisia!

Nennuliini 40+5
 
Meillä ei ollut suunnittelukäyntiä Riikassa ollenkaan. Käytiin vain Suomessa ultrassa ja sitten suoraan Riikaan hoitoon sovittuna päivänä. Suunnitelmat olivat ilmeisesti sen verran selvät...

Vähän tökkii, kun olen juuri ulkomailla silloin, kun on veritestin aika ja samoin istukkabiopsian aikaan, jotenka ainoa mahdollisuus on np-ultra ja lapsivesipunktio.
 
Hei!

Aliisalle voimia!

Plastex tervetuloa ja tsemppiä viimeiseen icsiin! Mulla on kokemusta vain VL:n hoidoista ja siellä hoito maksoi (IVF luovutetuilla) n. 3800 euroa+1 ultra omalla paikkakunnalla ja omat läkkeet n. 200 euroa. Tästä on jo vähennetty kela-korvaukset. Hinta sisälsi siirron ja pakastuksen. ICSI:nä hinta olisi ollut jonkun satasen kalliimpi.

Kela-korvauksesta VL:ssä luovuttajan osuus on 3000 euroa ja tästä ei saa kela-korvausta. Siirroista ja pakastuksista ym. olen aina saanut korvauksen. VL:ssä solut jaetaan useimmiten kahdelle niin tavallaan yhtä luovutusta kohti luovuttajan osuus on 6000 euroa eli ei poikkea kovin paljon Avan 6500 hinnasta. On vähän hassua, että Kela ei voi korvata luovuttajan hoitoa, koska ilman sitä ei vois tehdä koko hoitoa. Luovuttajan saama korvaus on olematon eli klinikalle ja lääketehtaillehan siitä suurin osa menee.

Maksuista Toinen lapsi olisi haaveissa. Ensimmäisen kohdalla olimme molemmat töissä ja jotenkin ne hoitorahat aina saatiin kasaan. Jälkeenpäin ajatellen 6 vuotta tehtiin hoitoja, joilla oli hyvin vähän tai ei ollenkaan mahdollisuuksia onnistua, mutta eihän tuotakaan voinut etukäteen tietää. Rahan meno ei harmittanut yhtään, kun lapsen sai viimein syliin. Raskainta oli pelko, että jääkö kokonaan lapsettomaksi ja voiko mikään hoito onnistua. Nyt ei ole enää tätä pelkoa, mutta ärsytyskynnys tähän rahastukseen noussut. Olen halunnut hoitaa lasta kotona ja yhden palkalla eletään. Tästä aiheutuu se, että niinkin luonnollisesta ajatuksesta että haluaisi lapselleen sisaruksen tulee iso juttu. Pitäiskö palata töihin, mihin hoitoon on varaa ym... Toisille kun lapsia näyttää putkahtavan tasaseen tahtiin ilman suurempia investointeja. Todella kiitollinen olen tästä yhdestä ja aina ennen ajattelin, että kun sais edes sen yhden. Nyt ajattelen myös lapsen kannalta tätä sisarusasiaa.

Nennuliinille onnittelut täysistä viikoista!

 
Voi että.. Discoverylle jaksamisia. Kai verenvuoto loppui jo? Mutta eikös se lääkäri varoitellut, että sitä voi tullakin siitä toisesta.. joten tuskin tarvii olla huolissaan.. vaikka se aina huolestuttaakin.

Ihana kuulla sinustakin Nennuliini Sinä kohta saatkin jo vauvan kotiin, aivan mahtavaa :)! Tsemppiä viime metreille!


Minni nuo tunteet on aivan normaaleja raha asioista puhuttaessa. Kaksi serkkuani on raskaana ja he juttelivat, kuinka olivat käyneet yksityisellä ultrassa ja se oli ollut hyvin kallis heidän mielestään, kun maksettavaa oli jäänyt himpun verran päälle 100?! Siinä vaiheessa meinasin sanoa, että meillä tosiaan mennyt lähemmäs 20 000? ja mitään ei olla edes saatu.. muita kuin pettymyksiä.. Mutta eiväthän he voi tietää mitä nämä hoidot maksaa.. ja minä kun en näistä ole kertonut kuin lähipiirille.. Mutta kyllä nää rahaa syö.. se vaan on niin fakta.. ja hinnat tuntuu sen kuin nousevan..

Tuuttituulia en tosiaan tiedä miksette te saaneet hoidosta korvausta.. Meillähän on se tilanne tosiaan, että tämä on kyllä ihan sairauden hoito.. koska ilman näitä soluja, me emme lapsia voisi saada.. meillä ei siihen olisi mitään mahdollisuutta. kuinka piinistely sujuu? Joko aiot vkl:na testata?

Hilleville jaksamista odotteluun!

Täällä ruskea vuoto jatkuu.. ei kovin runsaana ole kylläkään tullut.. Mielessä käynyt jälleen kaikki kohdun ulkoisesta tuulimunaan.. Eilen oli ensimmäinen pv tällä vkolla kun ei tullut tippaakaan verta.. Vielä pitäis keskiviikkoon asti jaksaa, jotta näkee, että menikö kaikki silloin ma.na jo hukkaan.. vai vieläkö on jotain toivoa.

Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille!
 
Lyyra,

Olen tiedustellut Tartosta heidän hoidoistaan, mutta emme sinne ole päätyneet. Ajattelimme kahdelle parille jaettua lahjamunasoluhoitoa, siinä odottamisaika arvioitiin max. puoleksi vuodeksi. Jos itselleen saa kaikki munasolut, löytyy luovuttaja nopeammin. Itse epäröin siksi, että puolet hinnasta pitää maksaa heti ja sitten vasta aletaan etsiä luovuttajaa ja koska kohdallamme se olisi voinut tarkoittaa puolen vuoden odottelua, jona aikana Suomessa olisi saattanut päästä hoitoon, emme lähteneet hoitoon siellä.

Vekaran vauva on Tarton hoidon seurausta. Joku muukin siellä mielestäni kävi, mutta en muista nimeä.

Jos kysyt sähköpostilla, saat paluupostissa excel-taulukon, josta pääset valitsemaan luovuttajaa sekä hinnaston. Hinnat ovat tosiaan alhaisemmat ja Tartoon pääsee Tallinnasta bussilla monta kertaa päivässä. Nettisivunsa ovat englanniksi.

Tsemppiä sinullekin!
Hillevi
 
Lyyra, minä olen menossa Tarttoon ensi kuussa alkion adoptioon. Tämä on minulle ensimmäinen kerta siellä joten kokemusta ei minullakaan ole. Sähköpostia olen klinikalle lähetellyt ja sopinut lääkityksestä ja alustavan ajan siirrolle joka sitten tarkentuu lähempänä.

Vekaralta olen kysellyt yv:nä vähän lisätietoja minua askarruttavista asioista.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

-Dream
 
Hei!
Täällä piinistellään ihan viimeisiä päiviä ja äsken kävin ostamassa testin... Jos vaikka huomenna kokeilisi, kun en koskaan ole etukäteen testannut. Oikea testipäivä olisi maanantai. Mites lokakuu, kuinka piinistely on sujunut? Milloin sulla on testipäivä?
Jotenki pelottavalta tuntuu toi testaus, ollaan negan jälkeen sitten lähtöruudussa, kun pakkanen on käytetty.

Onko Discoveryn vuoto jo lakannut? Entäs miten Aliisalla menee? Pidän peukkuja, että kaikki olisi kunnossa.

Mielenkiinnolla luin tota Tarton klinikkaa koskevia kirjoituksia. En kyllä perehtynyt asiaan, joten pakko kysyä, siis milloin se varsinainen hoito tehdään, eli siis milloin/miten mies hoitaa oman osuutensa? Eli mies käy eri päivänä siellä ja siirto on sitten parin päivän päästä? Siis tuoresiirron kohdalla? Kai tässä voi kaikkia vaihtoehtoja miettiä, kun kerran kaikki rahat tähän menee. :)

Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille! =)
 
Hei!
Onko kenelläkään kokemusta Nova Vitasta Virosta? Ihan sattumalta bongasin netistä ja heillä oli suomenkieliset sivut. Ei olisi paha matka Tallinnasta. Jos oikein ymmärsin, luovutettu hoito 12500 kruunua, mutta siihen ei ainakaan sisältynyt lääkkeet.
 

Yhteistyössä