Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Täällähän on paljon iloisia ja tyynnyttäviä uutisia!

Hienoa Typyliini, eiköhän tosiaan ole kuten muutkin arvelee, joku kolmesta ei kiinnittynyt.

amv, tuhannesti onnea pikkuisesta tytöstä! Hienoa että lapsi ja sinä olette kunnossa!

Annamari, loistouutinen! Jipiii! Ilossa mukana =)

Minni täällä jännitetään ja toivotaan tuplaviivoja puikkoon!

Haaveita mulla on jo toinen ultra tiistaina. Sitten varmistuu päästäänkö reissuun 41 viikolla.

Ihanaa aurinkoista viikonloppua!
 
Ja omaa napaa, jo ihan naurattaa kun kerron oireista joita ei siis paljon ole :whistle: vähän mahaa juilii ja yksi "hyvä" eli väsyttää, mutta (toistan itseäni) viimeksikin oli sama juttu. Viimekertaiset piinistelypäivät on muuten tähän pinoon tallentuneet, että sieltä niitä kävin tsekkailemassa, silloinkin testasin pp11 ja tuloksena oli ensin hailakat viivaset.

Hyvää viikonloppua kaikille.
 
Viimeksi muokattu:
amv Suurensuuret onnittelut prinsessasta! :)
Annamari Onnittelut plussasta! :)

Nuppu Kiva kuulla että muitakin kiusataan sillä ylimääräisellä sokerirasituksella, itse kävin kanssa keskiviikkona. Koko päivän särki päätä,kun ei heti aamusta saanut syödä.. Tai saatto se johtua jostain muustakin.. Mutta epämiellyttävää silti.. :| Torstai-aamuna soitin neuvolaan ja kehui että kaikki arvot oli normaalit, teki mieli sanoa, että olisin tämän tiennyt ilman turhaa tökkimistäkin...

Omassa pötsissä on seesteistä, ei ole enää pahoinvointia eikä tunnu vielä liikkeitä, joten nyt vaan vartoillaan seuraavaa ultraa,joka on tämän kuun loppupuolella. Sitä ennen on yhdet häät ja tyttölapsen kastajaiset, meitä pyydettiin kummeiksi :heart: Ihanaa kun on tollaisia iloisia juhlia näin syksyllä. :)

-Katheriina ja Pötkylä 17+3-
 
Kiitos onnitteluista SatuSofia, Minni ja Katheriina! Epäuskoiset on tunnelmat, niin jännää on tämä alkuvaiheessa, kun mitään "todisteita" ei ole paitsi nuo testitulokset ja omat vähäiset oireet. Mutta tosi mukavalta tuntuu. Nyt vaan pitää yrittää pitää mieli positiivisena ja koittaa unohtaa menneet jutut (kaksi km:a tässä muutaman vuoden sisään) sekä uskoa, että kaikki menee ok. Jaa- kai sitä pitäisi miettiä sitten sitä ekan ultrankin varaamista.

Kävin ostamassa kirjan "What to expect when you're expecting". Vaikuttaa kattavalta teokselta ja sitä on kiva lueskella, kun nyt janoaa taas kaikkea mahdollista tietoa, vaikka paljon jo näistä raskausasioista tiedänkin.

SatuSofialle tsemppiä siirron odotukseen, niin se aika vaan kuluu nopeasti! Katheriina, hyvä, että olo jo helpottaa.

Minnille onnittelut! Minulla oli vahva aavistus myös sinun plussastasi jostain syystä =)


Ihana ilma! Miehen kanssa mökillä ja juuri tulimme sienimetsästä, kaksi korillista täynnä suppilovahveroita nam!
 
Tänään kävin hcg mittauksessa, mutta th oli "määrännyt" jonkin ns. laajan hcg tutkimuksen ja nyt joudun tulosta odottelemaan viikon verran ainaskin. Voi yrittää loppuviikostakin jo kysyä...no höh sanon minä. Kyllähän tässä kuitenkin raskaana ollaan siitä ei epäilystä, viivat vaan vahvistuu joka aamu...ei mulla olekaan enää kuin kaksi testiä jäljellä.
 
Voi tuo on niin hauskaa Minni! Ei varmaan tosiaan malta millään olla testailematta itse kun joutuu odottamaan noin kauan verikoetuloksia :) Mut ihanaa sulla usko vahvistuu.

Annamari luota vain että nyt asiat menee hyvin!

Katherina ompa sullakin jo pitkällä tuo. Hienoa ettei mitään kohonneita arvoja sokruissa. On varmaan hauska fiilis mennä tuollaisiin juhliin kun on oma pikkuinen vatsassa kasvamassa.

Mulla on huomenna ultra eli jännä päivä. Tänään ekaa kertaa unohdin aamulla Zumen. Onneksi päivällä tajusin asian korjata.

Mukavaa viikonalkua siskot!
 
SatuSofia On kyllä ja tuntuu erilaiselta ottaa kumminkin tehtävä vastaan, (mulla siis on jo kohta 5-vee kummipoika), kun tietynlainen katkeruus on hävinnyt siitä hommasta. Mulle saa ihan vapaasti kaataa tervaa ja höyheniä, kun myönnän että suhtaudun nykyään aivan toisella lailla lapsiin ja heidän äiteihinsä. En siis aiemminkaan heitä vihannut, vaan lähinnä kirpaisi aina jollain lailla.Tuntuu että tulen ihan toisella lailla lapsien kanssa toimeenkin nyt. :)
 
Tervehdys kanssapalstailijat!

Hillevi, Haaveita ja Amv: lämpimät kiitokset onnitteluista! Ihan muikeena täällä ollaan.

Satusofia ja Haaveita: tsempitykset ultriin. Toivotaan, että tulokset odotetut! On nuo jänniä aikoja. Myös tämä koko ”matka” on mielestäni niin jännittävä kaikkine vaiheineen. Ja kiitos Satusofia tsemppauksesta, kyllä aika luottavaisin mielin olenkin, koska nyt mukana myös tuo tukilääkitys verrattuna luomuyrityksiin.

Katheriina: kummina olo on erityisen ihanaa, kun itse odottaa. Itse olen kolmen lapsen kummi ja yksi näistä osui siten, että olin 8 kktta raskaana oleva sylikummi. Oli siinä tekemistä, että syliin mahtui oma sekä kummilapsi. Järkkäsivät kirkossa minulle tuolin erikseen tätä varten ja hyvä se olikin, koska en olisi pysynyt pystyssä muuten koko tilaisuuden aikaa. No näistä lapsista tulikin sitten hyvät kaverit pienen ikäeron ansiosta.

Minni: toivotaan hyviä tuloksia Hcg:stä. Itselläni se oli noin 290 tuossa pp13, joka ymmärtääkseni ihan ok. Aikamoiset näyttävät nuo vaihteluvälit olevan. Mikähän ihme se laaja Hcg oikein on..?

Omasta olosta: pientä päänsärkyä lukuunottamatta kaikki ok. Kekkasin onneksi itse, että päänsärky saattaa johtua rautavajeesta, minulla kun se alkaa laskea heti jo raskauden alussa. Ostin taas pullollisen Floradixia ja se alkoi tehota nopeasti. Oletteko käyttäneet muut? Suosittelen lämpimästi kaikille! Join itsekin sitä jo yhden pullollisen alkuhoitojen aikana.

Värikästä lokakuuta toivottelee

Annamari ja ”turbomaha” (turvotusta aikaslailla, vkonloppureissulla mökiltä toin jo isompia vaatteita mukana kotiin =))
 
Viimeksi muokattu:
Anteeksi että tungen tänne... Olen käynyt lukemassa teidänkin vaiheitanne hoitojeni aikaan (omat solut), kun jouduin miettimään ja punnitsemaan lahjoitettuja. Viimeisessä omassa hoidossa onneksi lopulta onnistuttiin, mutta tämänkään palstan lukemista en ole osannut lopettaa.. Nyt mun on sitten ihan pakko Annamarille tulla kirjoitteleen tuosta raudasta. Kuitenkin työllä ja tuskalla raskaus saatu alulle niin jo senkin vuoksi..

Mulla oli liian alhainen hb jo ekalla neuvolakäynnillä (rv9+), ja käskettiin alkaa ottamaan rautavalmisteita. No muutaman tunnin päästä neuvolatäti soittikin minulle kotiin kun oli huomannut neuvoneensa mua väärin. Hänen mukaansa en saanutkaan aloittaa vielä sitä raudan syömistä. Vasta sitten kun tulee rv 12 täyteen! Muuten siitä voi olla haittaa sikiölle (en muista mitä). Kysyin samalla että saanko syödä niitä raskaana oleville/imettäjille tarkoitettuja multivita tabletteja (foolihapon vuoksi otin niitä), kun niissäkin on hiukan rautaa. Niiden syöntiä sain jatkaa, koska niissä ei ole liikaa. (olin aloittanut niiden syönnin jo lapsettomuushoitojen aikana)..

Eli suosittelisin kysymään ja varmistamaan tuon raudan käytön tässä vaiheessa neuvolasta tai sitten sua hoitaneesta paikasta (jos on suomessa)! Ihan vain varmuuden vuoksi. Ja anteeksi puuttumiseni ja tunkeiluni tänne ja teidän aisoihin.

Tsemppiä teille kaikille!

-Eina
 
Viimeksi muokattu:
Hirmuisesti onnea plussanneille!!
^EINA.. en tiedä mistä tuo rautalisän välttämisjuttu juontaa. Joskus olen myös saman lukenut (ettei alkurask.rautaa) mutta yhdestäkään lääketieteell. artikkelista en löytänyt perustetta tuolle väitteelle. Etenkin tuossa monivitamiinissa rautaa on niin vähän, että sen saman saa jo päivittäisestä ruoasta. En usko että lisästä on hyötyäkään, ellei äidillä ole todella huonot rautavarastot, mutta faktaa on, että mm. anemia vaikuttaa raskautumista heikentävästi.

Lääkäritietokanta sanoo mm. seuraavaa (suora lainaus "Raskaus ja anemia" artikkelista)

(anemian) Ehkäisy:

Rutiininomaisen rautalääkityksen asema raskauden aikana on epäselvä. Raudan lisäys niille äideille, joilla ei ole raudanpuutetta ja joiden ruokavalio on monipuolinen, ei näytä parantavan äidin eikä lapsen ennustetta. Koska rautavarastot kuitenkin vähenevät raskauden aikana, rautalääkitystä suositellaan monille odottajille. Raudasta ei ole mitään haittaa.

Foolihapon (folaatin) rutiininomainen käyttö on suositeltavaa, ainakin epileptikoilla ja diabeetikoilla (annosvähintään 1mg/vrk). Osa asiantuntijoista on sitä mieltä, että kaikkien raskautta suunnittelevien kannattaisi aloittaa raskauden ajaksi folaatin käyttö annoksella 0.3–0.4 mg/vrk. Kasvisruokavaliota käyttävien on syytä käyttää B12-vitamiinia säännöllisesti.


Sanallakaan ei mainita mitään rv rajoituksia. Aika monta lähdettä kahlasin läpi, mm. valmisteyhteenvedot rautalääkkeistä ja noita artikkeleja.


Sitten omaa napaa: Jonot ei tunnu etenevän, muutosta ei tapahdu.. kuinkahan kauan tässä ikinä meneekään :kieh:
 
SatuSofialle onnea tämänpäiväiseen ultraan! Tule sitten kertomaan miltä tilanne näytti!

Minä aloitin suunnitelman mukaan kortisonin maanantaina. Torstaina on ultra ja toivon kovasti, että tilanne olisi niin hyvä kuin sen pitääkin tässä tilanteessa olla. Tässä taitaa olla luvassa pelkkää jännitystä seuraavat viikot.
 
Heips!

Mulla on myös sama tieto, että alkuraskaudessa ei saa ottaa rautalisää, eikä sitä tarvikaan, koska alkio ei vielä äidin rautavarastoja käytä. Alkuraskaudessa ei vielä voi olla raskaudesta johtuvaa anemiaa. Eli kannattaa nyt varmistaa asia neuvolasta. Mulla on itsellä normaalistikin alhainen hb, joten rautalisää tulen varmasti tarvitsemaan, mutta myöhemmin


ON: Tänään en sitten testannut, oli aamulla kiirus muskariin, mutta oireita pukkaa. Äääh, nyt täytyy mennä kun poitsu heräsi.
 
Heips! Tulenpa pikaisesti kieltämättä vähän huvittuneena huikkaamaan, että kiitos vain huolestuneisuudestanne, mutta minun ei tarvitse kääntyä neuvolan puoleen tuon Floradixin osalta. Olen käyttänyt sitä odottaessani jokaista lastani -joita kolme kpl - jo alkuraskaudessa sekä ennen raskautta ja myös muulloin silloin, jos hemogobiini on päässyt tippumaan. Taisipa olla jopa ensimmäisen neuvolan th. joka sitä suositteli. Osalla ihmisistä kuten minä, eivät imeydy noiden normirautapillereiden raudat lainkaan (juoman hemirauta (Fe2+) on huomattavasti paremmin imeytyvää kuin ei-hemirauta (Fe3+)..) Viimeksi kun sain keskenmenon, olin unohtanut koko juoman, koska aikaa jo muutama vuosi noista vahoista raskausajoistani :(, mutta onneksi nyt taas muistin :).

Yksilöllisiähän nämä tarpeet ovat jokaisella ja jokainen uskokoon mitä haluaa. Mitään yliannostuksia ei tietenkään saa ottaa, jottei muiden kivennäis- ja hivenaineiden imeytyminen häiriinny.
 
^juurikin näin :)
Mulla on myös aina alhaiset hempat (jopa alle 110 normitilanteessakin). Joten rautaa on suositeltu aina, ainoassa onnistuneessa raskaudessa alusta asti ja ennen yritystäkin.

Noinhan se on ,kuten MINNIkin sanoi. EIpä se alkio tarvii sitä rautaa vielä.
Ja MINNIlle peukut edelleen!
 
upeita uutisia täällä!

Onnea amv:lle tyttärestä!

Annamarille ja Minnille onnittelut puolestaan plussauksesta!

Raudasta: floradix sisältää sitä niin vähän että tuskin haittaa mitään. Toisaalta useille auttaa koska rauta ei paremmin imetyvää ja eikös siinä ollut mukana myös b-ryhmän vitamiineja? Tosiaan alkuraskauden rautatablettien käyttö on kiellettyä ohjeiden mukaan.

Täällä vietellään sairauslomaa. Pahoinvointi on yltynyt kokovuorokautiseksi oksenteluksi, tänään olin tipassa visiitillä kuivumaa korjaamassa. Nyt menee pahoinvointilääkettä sitten estoon, katsotaan auttaako mitään. Tänään samalla lääkäri katsoi tuosta vatsn päältä ja siellä näkyi tirppanan sydänäänet :heart: Siinä on taas syytä kärsiä tästä oksentelusta kun vaan vauvalla olisi kaikki jatkossakin ok. :)

Typyliini ja tirppana 6+4
 
Annamari: Tässä kopsu huslab:in sivuilta tuosta hcg määrityksestä mikä mulla nyt otettiin. Kyllähän se th kysyi että onko se HCGpika (joka olisi ollut se oikea)...mutta enpä tuolloin osannut vastata että sepä se (itse en siis mitenkään ole alan hommissa), eilen sitten huslabin sivuilta löysin tämän mikä nyt tehdään.

Määritystä käytetään ensisijaisesti kasvaindiagnostiikassa. Raskausdiagnostiikassa on käytettävä S-hCGpika -tutkimusta (HL 8486).

Kasvaimella tarkoitetaan mm. rypäleraskautta.

Tässä vielä että tuloksissa saattaa olla eroa.
S -hCGpika -määritys antaa n. 25 % korkeampia tuloksia kuin S -hCG -menetelmä (KL 2122). Jotta tasoerot eivät vaikeuttaisi tulkintaa, potilaiden seurannassa tulisi käyttää samaa menetelmää.

Eli mulla voi tuo hcg olla ns. normaalia alempi (mikä sen normaali nyt sit onkaan), joten ei kannata sitten stressata siitä :))

SatuSofialle myöhästyneet ultratsemppaukset.

Haaveita: sulle myös ultratsemitykset.

Noista vitamiini ja rautalisistä vielä, että mulle suosittelivat klinikalta esim. Multivita raskaus ja imetys tabletteja kuin että ottaisi näitä kaikkia mitä tuossa vitamiinilisässä on erikseen, voi saada liikaa A-vitamiinia joka voi aiheutta keskenmenoa.

Toivottavasti et Annamari mieltäsi pahoittanut näistä rautakommenteista...hyväähän täällä aina yritellään ajatella. Mutta hyvä kun itselläsi asia ok ja tiedät missä mennään.

Jaksuja Typyliinille tuohon oksenteluun, vaikka kuinka vauveli on toivottu niin se olotila vaan on niin kamala ettei meinaa jaksaa, mutta onhan siinä hyvä syy kuitenkin jaksaa, toivottavasti pian helpottaa. Ihanaa kuin näit sydämenläpätykset.

ON: tänään kiiruusti menin heti aamusta hulluillepäiville, joten en ehtinyt testata, huomenaamulla kyllä testaan....hassuahan se on testata, mutta kun on ihanaa katsoa toisen viivan vahvistumista, enkä niitä raskaustestejä ainakaan toistaiseksi tarvitse tulevaisuudessa, neljähän niitä tilasin ja yksi tuli sitten kaupanpäälle (oli tosin mennyt vanhaksi heinäkuussa).
 
Viimeksi muokattu:
Voi Typyliini kylläpä sulla kroppa reagoi rajusti : /. No eipä ole epäilyksiä oletko raskaana, ihana että tykytyksetkin jo on bongattu!

Kiitos kaikki tsempistä! Hyvältä näyttää; limis 8,5 - 8,7mm ultran mukaan. Luovuttajallakin on hoito edennyt hyvin. Sain Andreilta loppuohjeet lääkityksille. Lugesteron alkaa maanantaina. Nyt sitten vain tavaamaan niitä suostumuslomakkeita ja täyttelemään, joten kyllä tämä näyttää nyt oikein todelta! Alkoi jännittämään, iloista sellaista. Ensi viikolla tosiaan sitten sinne reissuun!

Haaveita, pidän peukut pystyssä että ultrasta tulee sullekin hyvät uutiset!

Mä oon syöny ravintolisiä erillisinä, myös tuota nestemäistä rautaa. Lääkefirmojen rautatabletteja en syö. Tutkin muutama viikko sitten mitä noi raskaananolevien monivitamiinivalmisteet sisältää ja syön melkein kaikkea erillisenä. Kasvis-kalansyöjänä mulla on toi B12 ollut jatkuvasti isona annoksena ja lisäksi monivitamiineissa on kaikki vesi- ja rasvaliukoiset aineet samassa paketissa. Silloin käsittääkseni osa menee hukkaan koska imeytyminen ei voi kaikilla olla hyvä yhtä aikaa. Lähinnä D- ja E-vitamiinit kannattaisi ymmärtääkseni ottaa ruuan yhteydessä ja muut ruokailujen välissä. Eikö myös rauta ja kalsium toimi toisiaan vastaan, estä toistensa imeytymistä? Tuosta A-vitamiinista oli hyvä kuulla, en tiennyt tuota. Mut en oo kyllä syönytkään. Kai tää menee vähän hifistelyksi mutta kun muutenkin paljon efforttia laittaa tähän operaatioon niin silloin sitä voi yrittää tehdä. Vaan kun ei ole ravintobiologi eikä alan ammattilainen niin kai on paras yrittää saada pääosa raskautumiselinten rakennusaineista laadukkaasta ruuasta ja toivoa että ravintolisillä saa korjattua joitakin puutteita.

Siis syömään =)

Voikaa ja syökää hyvin paksuna olevat ja me muut pyritään samaan!
 

Yhteistyössä