Luovutettujen munasolujen/alkioiden avulla raskautuneet

Persika, uskon että neuvolasta soitetaan sulle heti kun katsovat tulokset mikäli niissä on poikkeavaa. Mulla soitettiin heti rasitusta seuraavana aamupäivänä ja sain pian ajan jolloin hain sokerimittarin kotiin ja lähetteen äitipolille. JOs ei mitään kuulu, uskon että sitten kaikki hyvin. Ja voithan itse vielä varmistaa ja soitella neuvolaan sitten seuraavana päivänä. Mä ainakin olen itse semmonen että en ihan aina luota, että homma hoituu ja varmistelen ellei mitään kuulu :)
Mulla poksuu maanantaina 35 rv täyteen. Mieletöntä! Vain vaipat puuttuu enää muuten alkaa olla valmista, 2.2. mennään sitten kuulemaan viimeisin painoarvio ja saadaan synttäripäivä pienelle, joka siis alustavasti sovittu viikolle 8. Sairaalakassi pitää vielä jossain vaiheessa pakata, joudun siellä varmaan 4-5 vrk oleilemaan, joten pitää varautua. AIka meneekin nyt aika nopeasti. Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Persika Juu ei ole :kieh: Luen säännöllisesti kuulumisia, mutta sen verran huonossa voinnissa oon, että jokainen askare on työn ja tuskan takana. Mutta toisaalta siis, jos lähtee liikkeelle esim. kaupoille saattaa olo unohtuikin ja sit voikin taas jo huolestua, että onkohan kaikki hyvin, jos hetkeen ei ole huono olo :O Syvät on arvet keskeytyneen keskenmenon jäljiltä, vaikka pakko myöntää etten tältä ololtani ole ihan niin huolissani kuin edellisessä raskaudessa.

Voi vitsit, teillä monella on raskaus jo tosi pitkällä. Sussuannallakin synnytys häämöttää! Tuntuu, että vastahan plussasit.

Paulanna Yksi oli! Piti oikein erikseen kysyä lääkäriltä, kun aloin viime metreillä ennen ultraa itsekin asiaa jännäämään. Olisihan se ollut aikamoinen jättipotti ;) no, kyllä yksikin riittää. Toivottavasti saataisiin tällä kertaa syliin asti!

Keskiviikkona mulla neuvola, mutta sehän on niitä papereiden täyttöä jne. Aika tuoreessa muistissa edellinen käynti ja toivonkin, ettei ihan kaikkea käydä taas läpi :)

T. Fanni 7+5
 
Viimeksi muokattu:
Voi fanni toi pahoinvointi ja huono olo on niin kurjaa, toivottavasti vähitellen helpottaa.
Minun ei tarvinnut kärsiä siitä alkuraskaudessa, oksennukset olen joutunut kokemaan vasta nyt loppumetreillä liittyen närästykseen :( ei nekään kivoja ole, mutta olo senjälkeen hyvä. Onneksi edes joskus saan viettää yön ilman jatkuvaa kuvotusta ja valvomista närästyksen takia. Kaikki keinot on kokeiltu ja kokeilen edelleen.

Synnytysunet on vallanneet ne yöt jolloin nukun. Toisaalta olen jo valmis luopumaan raskaudesta, mutta toisaalta en. Mieluummin ottaisin tietenkin hyväkuntoiset vauvat ja ilman tehohoitojaksoa kotiin :) toivotaan, että vielä viihtyisivät 4-5 viikkoa yksiöissään :) Ahdasta on kyllä välillä, kun molemmat alkaa jumpan samaanaikaan. Liikkuvat pääsäntöisesti samaan aikaan. Toinen kun on rt:ssä ja toinen pt:ssä niin ihan alhaalta ylös tuntuu myllerrystä kun ovat vilkkaimmillaan, tällöin istuminen on hankalaa.

Sussuanna jännitän jo sinun synnytystä, se on ihan just. Ja sitten kait minä ja ei kauaa perässä tule persikakaan :heart:

Uteliaana jo odotan Burman ja Hailiavan kuulumisia, mihin ootte hävinneet ?

Kovasti toivon uusia plussalaisia tänne, nythän piinailijoita on monia, eiköhän sieltä nyt plussia tule :)

T. Paulanna ja pavut 30+4
 
Viimeksi muokattu:
varovaisesti kurkistan tänne. Eilen tuli nätti plussa testiin, hcg-arvon tiedän keskiviikkona. Kovasti toivoisin että pääsisin tänne puolelle vihdoinkin. Täällä taitaa olla vain kaikki tosi pitkällä raskaudessa?

Sellasta mietin että onko lahjasoluilla merkitystä ultrien määrään, tihennettyä seurantaa tms.? Meille siirrettiin 1 alkio.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: paulanna
Ihanaa mahtavaa onnea aniraz :)!!! Ja tervetuloa! Toivotaan hyvää arvoa keskiviikolle. Oliko teillä ensimmäinen luovutushoito? En ihan perillä ole, vaikka ajoittain toista ketjua käynkin lukemassa..
Meillä ei ainakaan ole mitään erityisseurantoja, normaalit neuvolakäynnit. 4d rakenneultraan piti mennä yksityisesti, mutta se jäi. Voisikohan näillä viikoilla vielä?!

Fannille tsemppiä oloihin, mulla kummitteli kesäinen km aina rakenneuä:een asti, toivottavasti sulla ei niin pitkään. Suosittelen dopplerin hankkimista.

P 25+6
 
Tervetuloa aniraz ja onnea :heart:
Monihan täällä on yksityisetsi käynyt ultrissa esim. 6-7 viikolla ( jolloin syke näkyy ) ja itse kävin myös viikolla 9 yksityisesti. Sitten olikin niskaturvotusultra rv 12 ja rv 15 kävin yksityisesti, kun olin lähdössä matkoille. Rv 18 kävin yksityisestimyls, kun haluttiin sukupuolet selville ja haluttiin myös, että rakenteet tutkii erikoislääkäri. Sitten viikolla 20 olikin rakenneultra sairaalassa ja siitä etennpäin olenkin ravannut 3-4 viikon välein polilla kaksosuuden ja minun verenpaineen ja iän takia. Eli kyllä kontrolleja tulee, jos katsovat aiheelliseksi.

On täällä alkumetreillä fanni ja burma taisi olla sit seuraava, hailaiva on vissiin jo aika pitkällä ( ei ole kuulunut mitään pitkään aikaan ).
Täällä saa kyllä vertaistukea :) eikä väliä millä viikoilla on, aina voi kysyä ja kivaa porukkaa täällä ja täällä piipahtaa aina välillä jo synnyttäneitäkin :)

).( ei vaan tuo paino nouse, liekö sitten hyvä asia vai ei, mutta edelleen on tullut +7 kg ja syön kyllä ruokaa. Mahakaan ei ole mikään ihan hirveän kokoinen ( sf mitta tosin on iso ) vauvat viihtyy jopa ihan kyljissä välillä, välillä B potkii tosi alhaalla rakkoa kohti ja A ylhäällä ihan rintojen alla. Rintsikoita ei ole kiva pitää, kotona olenkin ilman. Ja minä kun olen aina pitänyt tuettuja liivejä, hyvä etten yölläkin;) nyt outoa olla ilman...

T. Paulanna ja pavut 30+5
 
aniraz:kyllä, sama paikka! Meilläkin 1. luovutushoito, nyt 1.pas ja 2 siirrettiin, yksi tarrasi. Mä kävin ylimääräsessä ultrassa, muistaakseni, miten nää asiat unohtuukin niin helposti?! Tää on kyllä mukava ryhmä, etupäässä vaan kyselen kun kaikkea kun oon ensikertalainen.

Paulanna: voi kun mullakin olisi painon kanssa noin asiat, mä oon 5vkoa susta jäljessä, odotan vaan yhtä, mutta painoa tullut monta kiloa enempi kun sulla! onkohan sokerirasituksesta mahdollista saada normaalia tulosta..

P 25+6
 
Mä luulen, että tuo painon nousu on niin yksilöllistä, mulla tullut aiemmin raskauksissa n. 7 kg ja lähtenyt heti pois, synnärille jäänyt jo suurin osa. Mutta nyt ajattelin, että tulee äkkiä 20 kg, kun kahta odottaa,mutta eipä, ehkä mun sisuksiin mahtuu kaksikin vauvaa hyvin. En ole mikään laiha, mutta olen ennen odotusta ollut normaalipainossa.

Sokerirasituksesta : olin ihan varma, että mulle kehkeytyis raskausDM, mutta eipä onneksi. Siihenkään kun ei kauheesti voi itse vaikuttaa, risitekijöitähän on, mutta siltikin voi tulla tai olla tulematta. Sitähän mulle povattiin, kun ikää, kohonnut verenpaine ja kaksosraskaus. Ruokailutottumukset tietty myös vaikuttaa ja liikuntatottumukset. Mä olen liikkunut ennen raskautta paljonkin, mutta nyt jäi alkumetreille sali ja muukin raskaampi liikunta. Joinakin päivinä ihan kaipaan, kumpa pääsis kahvakuulaan tai jonnekin...

Pidetään peukkuja, että saat normaaliarvot rasituksesta persika !
 
Onnea Aniraz ja tervetuloa tänne puolelle <3
Mä kanssa kaipaan liikuntaa niin paljon. Kävelyllä olen käynyt ja vesijumpassa ja -juoksemassa noin kerran viikossa. Eilen kärryttelin siskon vauvan kanssa noin 8 kilsaa ja se tuntuikin aika raskaalta takaspäin tullessa. Selkä väsyy superpaljon! Ja supistelee. Ajoittain tulee semmosiakin supistuksia, jotka tuntuu jo alussa semmoisiltä että tulee kunnon suppari, mutta tunne laimenee sitten alkusekunneille. No eipä tuon vielä tarvis alkaa supistellakaan.. Tällä viikolla olen ekaa virallista äitiyslomaa vietelly, oon jo tosin ollut saikulla vaikka kuinka kaan. Taaksepäin ajateltuna tosin aika on kyllä mennyt nopsaan. Maanantaina sitten äitipolille, silloin taidan sen synttäripäivänkin sitten jo saada.. Jänskää :) Tämä on muuten semmonen vauveli joka kieppuu vielä välillä perätilaan, viime yönäkin oli taas pää ylhäällä ja jalat viuhui alhaalla.. Jotenkin alkaa olla malttamaton olo ja kaipailisin jo kovasti vauvaa syliin, vaikka tietysti järki sanoo että parempi kun vielä rauhassa kasvaa. Mulla on aiemmat raskaudet olleet aina toinen toistaan lyhyempiä, viimeisin syntyi rv 37+5
Hyviä vointeja ja mukavia talvipäiviä
-Sussuanna rv 35+1
 
paulanna kiitos! Me suunnataan varmasti varhaisultraan, jos saadaan hyviä uutisia. Mutta näköjään luovutustaustaraskaudet ei lähtökohtaisesti ole erikoisseurannassa.

sussuanna kiitos, vielä en ole tänne siirtynyt virallisesti. Mutta jalka oven välissä. :)

). ( verikokeessa käyty ja nyt pelottaa ja jännittää.
 
Viimeksi muokattu:
Paulanna: mäkin oon liikkunut aikapaljon aikasemmin, kuukausi-pari sitten jäi kyllä se touhu. Kateellisena luin sussuannan 8km lenkistä?! Siis mitä, itse hädin tuskin jaksan pari km ja sitten pitää päästä lepään. Onkohan normaalia? Oon kyllä yrittänyt päivittäin vähän liikkua niin ja tehdä lihaskuntoa/venytellyt. Tota vesijumppaa/juoksua voisi kokeilla. Ruokavaliota kevensin aika radikaalisti kun tajusin painon nousun. Huomenna sitten selviää onko radi, tänään siis rasitus! Kääk..

Aniraz:toivon sydämeni pohjasta että sulla on hyvä hcg, kyllä se on :)!!

P 26+1
 
Kukkuu...
Ei olla kadottu kuin lomamatkalle pois internetin ulottuvuuksista... Eli pikainen päivitys nyt vaankun ei tiedä katkeeko yhteys:)
Lomailtu auringossa, käyty paikallisella lääkärillä ultrassa, maksoi kokonaisen 10€!!! No siinä kaikki hyvin.
Palailen asiaan kun taas kotona :)
Aurinkoa ja lämpöä kaikille sinne kalseaan kotimaahan:D
 
Onnea Aniraz ja tervetuloa tälle puolelle :)

Ensikäynti neuvolassa takana. Pakko sanoa, että meillä on erityisen ihana terkka. Tietää meidän historian ja huomioi sen ihanasti. Ultrattiin myös ja kyllä pikkusydän edelleen siellä löi. Olen onnellinen siitä. Ensi viikolla näkee sitten vielä paremmin, kun menen omalle klinikalle ultraan. Tukilääkitys loppuu myös pian, oliko se jopa niin, että viikon 9 loppuun. Toki Tsekeissä oli hiukan eri ohjeistus (rv 12 asti).

Tuntuu, että tulevat viikot taitaa mennä nopeasti. Ollaan lähdössä hiihtolomalla etelän lämpöön. Sitä ennen labrat ja heti sen jälkeen alkuraskauden ultra ja seuraava neuvolakäynti. :)

T. Fanni 8+2
 
Onnea tälläkin palstalla toivotan anirazille :heart: ihana uutinen !!!

Mulla loppui lääkkeet viikolla 12, vähitellen niitä vähentelin ohjeiden mukaan.

Ihanaa lomaa Burmalle ! onpa halpa ultra, tuolla hinnallahan voisi käydä useinkin :)

Fannille myös hyvää lomaa !

T. Paulanna ja pavut 31+0
 
kiitos onnitteluista! Kaipa liityn seuraanne, vaikka hirveesti kokemusta raskaana olosta ei vielä ole! Ensimmäistä kertaa siis tässä tilanteessa.

Mitä monivitamiineja syötte? Ostin tänään multitabs raskaus+imetys (jota oon käyttänyt jo ennen hoitoa) ja uutena multitabs omega. Pitäisikö lisätä jotain?

Miten raskaana uskaltaa syödä mitään? Olin tänää ihan paniikissa lounaalla, kun en tiennyt oliko lohi vakuumipakattua vai ei, jogurtti pastöroitua vai ei.. pää ihan pyörällä kaikesta uudesta tiedosta.

Aniraz_ 4+2
 
Söin ja syön edelleen MULTIVITAA raskaana oleville. Alkuraskaudessa ja jo ennen raskautta söin Bio-Folinia, lopetin sen muistaakseni n. Rv 20 äitiyspolin määräyksestä. Lisäksi mulla menee asperiini 100 mg päivässä ja jatkuu raskauden loppuun asti.
Omegat meni alkuraskaudessa, ne käski yksityosgyne lopettaa, voivat lisätä verenvuotoja.

Nyt tietty yritän käyttää rautaa, mutta en voi ottaa joka päivä, kun aiheuttaa ummetusta; kokeiltuna kaikki merkit, nyt menossa Maltofer.

Alkuraskaudessa olin hyvin tarkka syömisten suhteen, nyt vältän edelleen vakuumipakattija niin kaloja kuin muutakin ruokaa, tuorejuustoja, äyriäisiä. Muutoinkin hyvin tarkasti syön, lähinnä sellaista mikä ei närästä.
 
Onnea aniraz! Koska sulla on uä? Mäkin syön raskaus multivitaa, omegaa ja maitohappobakuja. Mä oon syönyt aika normaalisti, tietysti yritän välttää riskielintarvikkeita..

Kiva että burma "ilmottautui", mukavaa lomanjatkoa :)

Tänään tulee sitten tuomio sokerirasituksesta!

P 26+2
 
Takariviltä kirjoittelen pitkästä aikaa: Surettanut on km:n kokeneiden puolesta, toivottavasti tulevalla kierroksella onnistaa. Ihanaa, että ekoista riskiviikoista selvinneillä raskaudet ovat kuitenkin edenneet hienosti ja supermahtavaa, että uusiakin on liittynyt odottajien puolelle. :heart:

Omaanapaa: Onnellisesti maalissa, sylissä aivan ylettömän suloinen tammikuun poika. Kaikki meni raskaudessa ja synnytyksessä hienosti loppuun asti. Kyllä tuota pientä rakastaa niin että sydän tuntuu pakahtuvan. Hetkeäkään ei ole tuntunut muulta kuin ikiomalta. :heart:

Vinkkinä vauvakassiin: ottakaa mukaan omia (ohuita) yösiteitä: ne synnärillä tarjottavat kovat ja paksut pötkösiteet painavat ikävästi aristavia paikkoja.

Ihanaa raskautta kaikille, seurailen edelleen tiukasti vaiheitanne,

ulpunen
 
  • Tykkää
Reactions: Sussuanna
Varasin neuvolan vasta 9+2 ultran jälkeen, taisin mennä rv11 ja hyvin ehti saada nt-ultran vielä viikolle 12. Mutta on varmaan paikkakuntakohtaista.

Onnea ulpunen pojasta :heart: Varmasti vauva/ vauvat tuntuu heti omilta, kun tuntuu jo nyt vatsassa niin omilta ja rakkailta.

Luonto valmistelee minua valvomisiin, on mennyt monta yötä niin huonoilla unilla ja ikävillä närästysvaivoilla, supistuksia on aina välillä, kipeitäkin, mutta menevät ohi sitten :)
Pelottaa kyllä synnytys...täytyypä ottaa ensi viikolla polilla puheeksi.

T. Paulanna ja pavut 31+1
 
  • Tykkää
Reactions: ulpunen
Onnea Ulpunen, hienoa että kaikki on mennyt hyvin. Mä kävin ekan kerran neuvolassa myös noin viikolla 11 ja äpkl aika saatiin ihan hyvin.
Vitamiineista menee D- ja B-vitamiinit sekä magnesium (on muuten auttanut jalan suonenvetoihin). Minidisperinin lopetin tämän viikon alussa. Maitohappobakteereita olen vaihtelevasti ottanut. Ja influenssarokotteen otin lokamarraskuussa. Ukkokin sai sen ilmaiseksi. kuten koko muu perhe.
Nyt vietetään sairastupaa kuopuksen kanssa, jonkulainen kuumetauti hänelle kehittymässä.
Itse olen onneksi selvinnyt siitä kamalasta yskästä ja kylkikipukin toistaiseksi poissa. Väsymystä on normaalia enemmän ja hengitys työlästä, vaikkei sikiö kovin usein paina ylös. Hb on siinä 110 paikkeilla, aika kohtalainen siis sekin. Täällä sama kuin Paulannalla yöt ovat välillä tosi katkonaisia ja joskus tuntuu etten nuku kunnolla koko yönä. No onneksi välillä sitten on hyviäkin öitä ja sohvalla sitten pilkin jos oikein väsyttää. Muutoin olen yrittänyt pysytellä aktiivisena, ulkoillut ja tavannut kavereita ja käynyt uimahallissa. Eilen juoksin 45 min vesijuoksua ja selkä tykkäs. Illalla sitten kyllä supisteli normaalia enempi ja semmmoisia jotka ovat enemmän kuin pelkkä kiristys. Siis tuntuu alkuun pienen hetken, että tulee kunnolline supistus mutta tunne siitä sitten laimenee pelkäksi kiristykseksi melkein samantien. Mutta vähän aina jänskättää kun se tunne tulee, onhan mun aiempi syntynyt viikolla 37 ja nyt maanantaina tulee sitten 36 vkoa täyteen :) .Vauva onneksi liikkuu melko aktiivisesti ja potkut ovat tosi vahvoja jo. Melkein saa välillä kantapäästä kiinni.:heart: Mieskin usein hämmästelee mitä siellä tapahtuu..
Mitenköhän Persikan sokeriarvot? Toivottavasti olivat normirajoissa, aika rasittavaa kyttläillä syömisiään yms. Aniraz tuossa mietti syömisiä toiselta kantilta ja mun pitää myöntää että olen muutoin ollut aika huoleton ja syönyt juustoja ja sushiakin. Mutta toki en kannusta toisia moiseen huimapäisyyteen :popcorn: Radi toki on asettanut syömiselle aika paljon rajoja ja niitä olen kyllä pääsääntöisesti tunnollisesti noudattanutkin.
Leppoisaa viikonvaidetta!
 
  • Tykkää
Reactions: ulpunen
Sussuanna: kiitos kysymästä, sain vasta tänään neuvolantätin kiinni ja arvot oli hyvät, oon niin onnellinen :)! Nyt kun sais pidettyä tämän ruokavalion, eli herkut olen jättänyt lähes tyystin pois.
Tuo vesijuoksu kuulostaa kivalta, onkohan se raskaana ollessa mukavempaa kuin uiminen? En ole ikinä vesijuoksua kokeillut, mahtuuko se vyö ympäri :)? Pitäs vaan sitten jostain hommata uikkari.,

Ulpuselle onnea :)!

Mulla vähän samaa vikaa kun paulannalla, eli osa yöstä menee valvoessa, tosin ei onneksi mitään erityistä vaivaa ole, heräilen vaan ja uni ei sitten tule. Töihin lähtö on raskasta, onneks ei ole enään kauaa äitiysloman alkuun! Saa nähdä miten sitä sitten saa ajan kulumaan kotona.

Mukavaa viikonloppua!

P 26+3
 
  • Tykkää
Reactions: ulpunen
Ok, mun täytyy varmaan vaan uskaltaa varata aika, kun ensimmäinen käynti olisi rv 8.

Mulla pahoinvointi on alkanut lievänä, etoo jos nälkä pääsee tulemaan tai syön raskaan aterian. Ei haittaa, mun täytyy vaan oppia syömään usein, jopa 3 h välein ja vähän, ettei ratkea housut. :D

Leppoisaa viikonloppua!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä