Luovutettujen munasolujen/alkioiden avulla raskautuneet

Ihana syyspäivä ollut tänään. Nyt olen jo uskaltanut kävelylenkeille ja hyvää on tehnyt. Kävin vaa'alla pitkästä aikaa ja hups, painoa on tullut 3,5 kg tässä ekan kolmanneksen aikana. Paljonko teillä muilla?

elinas onko sulla jo iso maha? Mulla on sellainen hauska kulmikas maha, kohouma on heti navan alapuolella, vähän kuin ison kolmion kärjen olisin syönyt ja se on jäänyt jumiin tuohon mahaan :LOL:
Joko olet tuntenut niitä perhosen hipaisuja vai mitä poreita ne on? Vahdin myös sinun oireitasi, kun tulen viikon perässä :LOL:

SS 13+3
 
Tänään oli neuvolapäivä ja molemmat sykkeet löytyi helposti... Vähän jännitti mennä kun kaaduin persiilleni aika pahasti eilen. Menin vähän googlailemaan ja ei olis kannattanut. Mutta nyt æinakin kaikki ok. Päivystykseen sit vaan kuulemma heti jos vuotoa tai kipuja. Mutta onneksi on tota pehmustetta niin selvitään varmaan säikähdyksellä.

Solakka Silakka mulle on tullut nyt painoo 4kg ja ekat kolme tuli ensimmäisen kolmanneksen aikana... Mutta joudun kyllä rajoittaa hiilarit ja herkut kokonaan pois radin takia niin. Eikä muutenkaan oo innostanut toi syöminen kun närästää koko ajan.
On sulla erikoisen mallinen maha! :)
 
Mulla ei oo mahaa. Ainoastaan sellanen pömppis kun en pysty vattaa vetään enää sisään, kun muuten vihloo tuolla alamahalla tosi paljon tai sit kertyy ilmaa mahaan. Esikoisesta näkyi vasta rv 28 tietämillä. Luulin, että nyt tulee aiemmin, mutta ihan samalta tää vaikuttaa nyt.

Painoa on tainnu tulla joku 3kg varmaan. Joudun syömään aika suolasta ruokaa, joka sit kerää nestettä. Juon niin paljon, että menee suolatasapaino, jollen lisää ruokaan suolaa.

Mä oon tuntenut muutaman kerran liikkeen, kun oon ollu kuunteluttamassa vuotojen takia sydänäänet. Sillon kun doppleriin on tullu potku niin oon tuntenut sen liikkeen. Esikoisesta tunsin kuplinnan vasta rv 21-23 välillä. Liike tuntuu mun mielestä enemmänkin ilmavaivalta :D

Ja sit on aika jännä et vähän ennen, kun verta alkaa vuotaan niin tuntuu siltä, että vauva potkii jotain yhtä kohtaa ja siihen rupee sattumaan enemmän ja enemmän kunnes kipu loppuu ja sit tulee vuotoo. Nyt ei oo ollu ihan kirkasta vuotoa tällä viikolla, mutta viime viikolla oli. Lähinnä ruskeeta tulee. Enää ei tuu niin iso huoli, kun kahdella ensimmäisellä kerralla. Neuvolan täti ottanut hyvin vastaan asiakkaittensa välillä :love:

Nyt sit seuraavana etappina rakenneultra ja sit rv 24. Sen jälkee vikko 32 ja sit voi jo odottaa synnytystä :) Ressiä ei ole puoliskaan niin paljon, kun ensimmäisestä, mutta jännittäväähän tämä silti on.

Oon osannut nauttia tästä raskaudesta. Vetässy ensimmäisen kerran mammahousut (matalalla mahaosalla tietty) jalkaan jo toissa viikolla, kun ilmavaivat rupes oleen tosi tukalia!
 
elinas mikä päivä meet rakenneultraan? Mulla ma 24.10.
On noi vuodot pelottavia. Mullahan loppui jo rv 12 kokonaan, kun lopetin tukilääkkeet. Mutta nyt jos tulisi, olisin kauhuissani. NT-ultrassa istukka oli kohdun takaosassa, joten ei pitäisi sieltä vuotaa. Voi se istukka tietysti vähän siirtyä, kun kohtu kasvaa.. Hankin myös ekat mammafarkut ja laitan ne tänään ensimmäistä kertaa jalkaan. (Pesin ne ensin, jos päästävät väriä) Huonoa oloa, lievää, on edelleen päivittäin. Yritän keksiä syötävää, joka ei olisi niin raskasta. Hedelmiä olen syönyt jonkin verran ja puolukoita jogurtin kansssa. Juustoa tekee ihan hirmuisesti mieli :rolleyes:

Burma joko sinä tiedät sukupuolet?

SS 14+1
 
Solakka silakka mulla on rakenneultra 25.10, oisko se sitten tiistai. Nyt ei oo pariin päivään tullut ruskeeta vuotoo. Mut eiköhän kohta taas tule. Tänään ja eilen ollut sellainen olo, että onkohan vauva edes hengissä, mutta pakko siihen on luottaa, että on.

Juustoa syön itse aina iltaisin ettei yöllä tuu nälkä. Inhottavana himona ranskalaiset ja valkosipulidippi :D Kaikki kylmä ruoka houkuttaa ja syönkin aika paljon salaatteja. Nyt oon ruvennut kuluttaan mansikoita pakkasesta, kun leipä ei oikein houkuta paitsi töissä syön iltaisin.

Tällä viikolla sain migreenin. Onneksi lapsella oli hoitopäivä, niin sain ihan rauhassa parantua. Kolme päivää se taas otti, että palauduin elävien kirjoihin. Siinä meni taas mukavasti vapaat toipuessa, kun piti muita hommia tehdä.

Nyt en oo joutunut enää öisin heräileen pissalle, onneksi.

Solakka silakka, burma onko teillä tuntemuksia siitä kumpi olisi tulossa?

elinas
❤15+1❤
 
Solakka Silakka, Elinas oon aavistanut jo heti alusta mitä on tulossa... Tiesin esikoisenkin jo NT -ultrassa. Tai siis en tiennyt mutta aavistin oikein jo silloin.
Nythän mulla olise rakenneultran tehnyt äijä niin nihkee, ettei kuulemma siellä olla kuvien tai sukupulen takia... Mutta joo pitkinhampain sanoi että A ois tyttö mut toisesta ei sanonu mitään.
Mutta jotenkin se tuntuu pojalta, käyttäytyy niin kuin esikoinen jo masussakin.
Eli varmuutta ei vielä ole mutta itsellä vahva kutina et olis tyttö ja poika.
Oon miettiny sitä 4D -ultraa, tekis mieli mennä mut onko sen 200€ väärti sit....?
Onneks ei oo seuraavassa ultrassa toi äijä.

Kyllä se vauva siä hengissä on,koita olla moisia miettimättä! :)
 
Juu täytyisi olla miettimättä.

Esikoisesta olin itsekin aivan 100% varma kumpi tulee, mutta nyt ei ole mitään fiilistä. Vaikka yritän ajatella niin ei tule mitään ajatusta mieleen.

Olis kyllä ihanaa tuntea jo liikkeet, mutta en vielä ainakaan tunne. Doppleria vasten kun on potkassut, niin sen oon tuntenut ainakin kaks kertaa. Ens viikolla ois lääkärineuvola.

Millos burma rupes tunteen liikkeet?
 
Kyllä mä taisin ruveta tunteen liikkeet tossa 16 vkon tienoilla.
mutta voi olla kahdesta tuntee helpommin... esikoisen liikkeet tuntui vasta 20vkon jälkeen, mut sillä oli istukka edessä joka vaimensikin liikkeitä.
Nyt tuntuu että B:n istukka on takana ja A:n edessä kun jotenkin tuntuu hentosemmilta on An liikkeet.

Kiva kun pääsee taas ultraan ens maanantaina.
 
  • Tykkää
Reactions: elinas
Kävin tänään taas hakemassa mielenrauhaa neuvolassa ja kuunneltiin vauvan sydänäänet. Ei meinannu alkuun kuulua, kun vauva liikkuu niin reippaasti. Neuvolan täti tunsi doppleria vasten potkun mistä mulla ei ollu hajuakaan :D

Hyvin siis voi ja mä murehdin turhaan. Ens viikolla neuvolalääkäri.
 
Heippa pitkästä aikaa!
Kaikilla näyttää menevän hyvin. Täällä vietetään kolmen päivän lomaa, jonka jälkeen sitten kuusi päivää töitä. Olemme käyneet ultrassa tässä välillä ja pikkuinen vilautti meille ensimmäisen kerran puolikkaan kasvoista ujosti istukan takaa. Saimme katsella kurkistuksia 4D:llä, kun ultraaja yritti ottaa kasvokuvaa, jonka olisi sitten myynyt meille. Lopulta kukaan ei sitten tullut kuvaa kauppaamaan. Päättelimme, että se oli siksi, että kasvot eivät näkyneet kokonaan. Hän on siis pää alaspäin, niin kuin on ollut jo viikolta 20 asti.
Olemme ostaneet myös menopelin pikkuiselle. Ne ovat sellaiset monitoimirattaat, joista saa koppaosan muutettua myöhemmin istuimeksi. Pinnasänky on vielä ostamatta. Myöskin kaikki vaatteet, harsot, vaipat ym.
Olen vielä töissä, ja yritän olla mahdollisimman pitkään. Selkäkivut ovat hellittäneet tosi paljon, ranteet lonksuvat ja ovat kipeät, mutta vain silloin kun menevät virheasentoon. Jalat ja kädet ovat turvoksissa, mutta eivät haittaa tahtia. Työmatkat kuljen aamuisin taksilla ja illalla metrolla. Raskainta päivän aikana onkin tulla kotiin metrolla ja kävellä loppumatka ja rappuset kolmanteen kerrokseen. Onneksi ilmat ovat vihdoin ihan vähän viilentyneet. Takkia ei kuitenkaan vielä tarvita.
Vauva potkii ja hikkailee päivittäin, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Nousen yöllä ainakin kerran vessaan, mikä on ollut alusta asti. Päiväaikaan tulee usein niitä hämäyshätiä, on muka kova kiire pissalle, ja sitten tuleekin vain pikku liru.
Vatsa ei mielestäni ole kovin iso, mutta reidet ovat paisuneet kamalan paksuiksi. Jälkeenpäin saa sitten pitää kovaa kuntokuuria että pääsee ylimääräisestä eroon.
Tyttö on siis edelleen tulossa. Minua ei 4D-ultra kiinnosta, koska olen ajatellut, että kyllä sitä ehtii sitten myöhemmin näkemään miltä hän näyttää..
Täällä anoppi alkaa keräämään kierroksia ja hössöttämään. Juuri nyt hän pesee tuolla ostamiaan lakanoita jollain ikiaikaisilla metodeilla. Pyykkilauta, keitetty vesi ja suola ovat ainakin käytössä. En viitsi sekaantua, hyvää hän varmaan tarkoittaa.
Seuraava verikoe ja pissatarkastuskerta klinikalla on ensi viikon lauantaina. Sillä kerralla ei ole ultraa, ainoastaan doppler. Jätimme yhden viikon tarkastuksen tässä jo välistäåkin, kun tuntuu että ei tarvitse joka toinen viikko hypätä niissä verikokeissa ja pissakokeissa.
31+5
 
No heissan Pikkukintsu!
Kiva kuulla että sullakin menee ihan mukavasti! Kiva että vilauksen pääsit typykästä näkemään.
Mulla ens viikolla ultra ja jos sieltä ei saa mitään kuvaa tai tietoo sukupuolesta niin taidan sit mennä yksityiselle kuitenkin. Ei oo muita kuvia kun varhaisultran pussukat sykkeineen. Viimeinen kertahan tämä on kun ollaan raskaana!
Vaunut kuulostaa oikein hyviltä, toimii varmaan hyvin siellä kaupungissa.
Toivotaan että pysyy pää alaspäin loppuun saakka, mulla esikoinen oli perätilassa kok raskausajan mutta kääntyi onneksi itse juuri ennen kun olisi pitänyt mennä sairaalaan kääntämistä varten...
Mä oon pidättänyt pissan joka yö, jotenkin oon ajatellut et ois hyvä näin. Kun päivällä tuntuu et just juoksee vessaan pienestäkin hädästä.
Mulla menny ihan ok, ainoo vaan et oon parin viikon päästä samankokoinen kun viime raskaudessa viikolla 40... En tiedä kyllä kuinka jaksan sen kokoisena vielä 3kk....?!?! Tai miten mahanahka kestää...

Burma 24+1
 
Tervehdys taas!
Tänään oli toinen neuvolakäynti. Sydänääni kuunneltiin ja siellä pikkuinen pumputti 140:ttä :love: Verenpaineet olivat hieman yläkantissa, joten sain kotiläksyksi 2x viikottain seurata ja laittaa lukemat ylös. Mulla ei ole koskaan ollut verenpaineiden kanssa ongelmia, joten tuo on varmaan jotain jännitystä?

Sitten juteltiin kaikenlaisia ja kysyttiin haluanko psykologikäynnin, jota tarjotaan lapsettomuushoitoja käyneille. Kieltäydyin ainakin tässä vaiheessa, koska en halua palata taas niitä asioita miettimään. Käsittelin niitä aikanaan vuosikausia ja nyt tuntuu, että tämä raskaus on se asia jota juuri nyt haluan ajatella, eivät menneet.

Sukupuolista puhuitte, niin en oikein tiedä "kumpi" olo minulla on? NT-ultrassa en nähnyt ulokkeita, niin ajattelen, että olisi tyttö. Mies tietysti toivoo poikaa, mutta minulle on oikeastaan sama.. Näin yksi yö unta, että sain kuitenkin kaksoset ja niillä oli aivan vaaleansiniset silmät, siis mahdoton väri meidän tapauksessa. Sukupuoli ei tullut unessa esille.:confused:

Burma miten sinulla A ja B käyttäytyy jo nyt eri tavalla, miten se näkyy tai tuntuu?

Hyviä vointeja kaikille! T. SS 15+3
 
Moikka Solakka Silakka!
Ei niistä kannata stressata verenpaineista, kotioloissa on normaalimmat lukemat. Näin ainakin mulla. Sitä kai se valkotakkiverenpaine tarkoittaa :)
Kävin eilen ultrassa, nyt sitten lupailtiin kahta tyttöä... No varmuutta ei B:stä vieläkään tullut mutta A pysyi tyttönä.
Molemmat nyt sitten perätilassa ja siltä tosiaan tuntuukin...
SS ei mulla mitenkään näy mutta A on liikkeissään verkkaisempi ja jotenkin rauhallisempi. B käyttäytyy niinkuin tuo esikoinenkin erittäin rauhallinen öisin mutta päivisin virtaa sitten sitäkin enemmän...
Eli ihan tyyppien aktiivisuuteen perustan tuntemukseni mutta tosiaan vaan mutu tuntumaahan nää on.
A oli jäänyt nyt kasvussa jälkeen mikä vähän huolestuttaa vaikka ultrassa muuten ilmeisesti kaikki ok.
Nyt oli koko-eroa jo 9%, toivotaan et oli vaan mittaajan aiheuttama ero....(n)

Kai ne siellä neuvolassa tarjoo sitä psykologia automaattisesti meille eritavalla raskautuneille... Ei kai ne voi sitä ymmärtää että on jo vuosikausia terapioitu itseämme hoitojen aikana... Mutta hyvä että tarjoavat.

Burma 24+6
 
Yleensä kaksosilla on helposti se 10% koko ero. Toivottavasti ei nyt enempää rupea koko eroa tulemaan.

Mä kärsin taas migreenistä. En kehdannut tänään soittaa töihin, että en tuu, kun ei kukaan muukaan oo sieltä poissa. Taidan kyllä olla vähän hölmö, kun en ilmottanut olevani sairaana, mutta itsepähän siitä kärsin :( Toki vauvakin vähän, mutta ei nyt varmaan ihan hirveen paljoa, ainakin toivon niin. Enkä tajua, mistä ihmeestä tätä päänsärkyä nyt joka väliin taas tuuppaa.

Huomenna on neuvolalääkäri, saas nähdä mitä se sanoo. Vieläkään en osaa sanoo kumpaa mä odotan...

Voi solakka silakka, eiköhän ne paineet laske, kun saat mittailla niitä kotona.
 
Toivottavasti kääntyisivät pian, Burma. On varmaan tukala olo kun päät ovat palleaa vasten. MInulla täällä tuttu sai juuri keisarinleikkauksella ivf-alkuiset kaksoset, tytön ja pojan. Olivat kyllä molemmat pää alaspäin, mutta eivät sitten kuitenkaan antaneet synnyttää alateitse. Hän kertoi, että maha oli ollut kummallisen mallinen viikon, kun toinen oli tehnyt matkaa pää alaspäin asentoon.
SS, syke on aika matala tytölle, voisihan olla poikakin.

Joku kertoi niistä unista myös aiemmin. Voi täällä on kyllä matkattu maailma ympäri ihaniin lomakohteisiin joka yö. Nyt viime aikoina on ollut jonkin verran myös painajaisia. Olen monesti ollut unissa nykyään raskaana, mutta en vielä synnyttänyt. Varmaan melko aasialaisen näköinen tyttö tulossa, ei ole mitään odotuksia ulkonäön suhteen. Paksut huulethan näimme jo ultrassa:love:

Teillä on Suomessa hyvät oltavat, tarjotaan psykologikäyntejä ym. Minä en ole asiasta käynyt kertaakaan psykologilla, saa nähdä sitten tuleeko reaktiota kun porukat alkavat etsimään minun piirteitäni lapsesta. Se vaan on niin luontaista ihmisille.
Elinas, toivottavasti se migreeni menisi nopeasti ohi. Minulla on ollut muutaman kerran sellaisia migreenin näköhäiriöitä, mutta ei koskaan päänsärkyä. Hiukan aina säikäyttävät kuitenkin. Sellaisia vähän siittiön mallisia kirkkaita valokuvioita:rolleyes:
Täällä maataan kotona lievän nuhan takia. Menen huomenna taas töihin, koksa olo on aika hyvä aamun tukkoisuuden jälkeen. MOnet ovat nyt sairastuneet, kun ilmat ovat viilentyneet nopeasti.
 
Pikkukintsu en mäkään oo missään psykologeilla käynyt, itseterapiointia harrastettu vaan.
Mua on vaan lähinnä naurattanut noi kommentit että onpas se sun näköinen... Kun sitä varmaan kaikki näkee jotain toisesta vaikka meidän pojalla ei oo meidän kummankaan geenejä... Ilmeet tuntuu kyllä matkivan hienosti multa... Ne tunnistaa.
Joo tosi ihanan ahdistava fiilis on kyllä välillä kun molempien nupit palleassa. Mut esikoinen oli kans perätilassa 36 viikolle asti joten saas nähdä miten käy...

Elinas näin täytyy vaan toivoa että ei kokoero kasva kauheesti. Sen takia vähän huolestuttaa kun edellisessä ultrassa oli koko ero 2% ja nyt tosiaan jo 9%... Voi ei, toi migreeni on niin ikävää... Miten pystyt ees meneen töihin silloin?
 
Mä kävin esikoisesta joka päivä töissä vaikka olo oli tällänen. Nyt caan oppinut jotenkin oleen armollisempi. Aamulla on lääkäri, niin katon mitä se sanoo tästä päänsärystä. En oo siis ottanut lääkettä ollenkaan, kun ei ole ollut viä niin paha, kun yleensä. Töissä en oksentanut kertaakaan, mutta aamusta oksensin. Nyt vaan lämpöseen suihkuun ja sänkyyn. Jos se sit huomenna olisi parempi!
 
elinas mulla näkyy myös maha. Aamulla se on kuitenkin aika pieni, mutta iltaa kohden kuin jalkapallo :) Joko tunnet liikkeitä? Neuvolassa sanottiin, että viikon-parin päästä voisin jo tuntea. En oikein tiedä miltä ja missä kohtaa ne tuntuisi. Nyt on tuntunut välillä aivan kuin joku minua kutittaa mahasta, mutta en ole varma tuleeko ne suolistosta. Ei mitään potkuja ole ainakaan ollut.

SS 16+3
 
Ne kutitukset on juuri niitä liikkeitä.
Mä oon ehkä tuntenut kerran joskus viime viikon puolessa välissä ja sit ehkä eilen, kun kärsin päänsärystä, joka sitten ihanasti jatkuu tänään :( Mulla on taas istukka edessä, niin menee pitkälle ennenkö rupeen tunteen liikkeitä. Mut kyllä niistä liikkeistä ehtii tuonnempanakin nauttimaan.

Alkaa kohta meneen hermot, kun oon nostanut estolääkettäkin, mutta ei tunnu auttavan. Kai se on sit otettava kohtauslääke, kun ei mee ohi. Onneksi se auttaa (y)

elinas
❤17+4❤
 
On tää kyllä hassua tää mun ressaaminen. Taas tänään käyty neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä. Hyvin kuuluivat 150-155 välillä.

Tää jatkuva väsymys kuluttaa mua ihan hirveesti, joten juttelin siitäkin. Toki sit sanoin "en mä vielä niin väsynyt ole et saikkua tarvisin". Vaikka olo alkaa oleen jo aika kypsä tähän väsyyn ja pinna lyhyt. Muuta en varmaan tekiskään, kun nukkuisi. Hemoglobiini 140, että ei ole siitäkään kiinni :D Neuvolan täti ymmärsi onneksi väsymykseni :)

Taas vauva potki 8 kertaa doppleriin enkä tuntenut niistä yhtäkään :eek: No ehkä viiden viikon päästä tunnen liikkeet.
 
Torstaina sitten pahimmat pelkoni kävi toteen... Toinen tytöistä on hidastanut kasvuaan roimasti.
Menin sitten yksityiselle gynegologille kun julkisen puolen ultrassa tuli esiin tämä kaksosten koko ero. Ja muutenkin tuntui niin vaikealta toisen ultraaminen. Sekä kieliongelma ultraajan kanssa.

Valitettavasti sieltä paljastui ettei toinen ole kasvanut 10pv kun sen 15g ja toinen 150g. Eli kasvu käytännössä pysähtynyt.
Syyksi epäili istukan plasentaatiohäiriötä, kalvokiinnitteistä istukkaa tai kehityshäiriötä. Antoi myös ymmärtää että menehtyminenkin voi olla edessä. Mutta luojan kiitos ainakin sydän sykki hyvin ja virtaukset oli hyvät...

Tää on vaan niin raskasta etten tiedä miten tästä selviää. Kun kaikki näytti jo niin hyvältä...
 

Yhteistyössä