Lyhennetty työpäivä

Teetkö lyhennettyä (6 h) työpäivää ja miten työnantajasi suhtautui, kun pyysit saada tehdä lyhennettyä? Kuinka paljon tulosi suurinpiirtein putosivat prosentteina? Tuleeko lomapäiviä vuodessa vähemmän, kun työviikko on 30-tuntinen?
Olen menossa töihin syksyllä, kun nuorempi lapsemme on 2-vuotias, ja harkitsen parhaillaan tuota lyhennettyä työpäivää. Lainanmaksut meillä on kuitenkin edessä, joten kovin paljon ei nettotulot sais pudota.
 
Minä teen lyhennettyä työviikkoa, eli työpäivän sijaan teen 4-päiväistä työviikkoa, lyhennys on työajallisesti saman mittainen kuin työpäivien lyhennys olisi.

Palkkaan tuon vaikutus on tietysti 20 %, omalla kohdallani kyse on useammasta satasesta, on tietysti täysin kiinni palkan suuruudesta.
Kun tulot pienenevät myös verotus vähän laskee!

Kela maksaa osittaista kotihoidontukea, jonka suuruus on 70 euroa miinus verot.

Päivähoitomaksu voi myös alentua, jos hoitoaika vähenee. Meillä tuo tarkoittaa 4 poissaolopäivää kuukaudessa eli 16 % hoitomaksusta.

Rahallisesti tässä menettää, mutta minulle on valtavan tärkeä saada myös itse hoitaa lapsiani.
 
Tiitu35
Kun palkka pienempi myös veroprossa pienempi. Mulla oli tavis palkka 1400 käteen ja lyhennetyllä viikolla se oli 1240. Sen lisäksi tarhamaksut pienenivät 380 eurosta 307 euroon. (mulla siis kaksi lasta). Eli todellinen palkkaero oli mulla aika pikkuinen.

Työnantajalle sopi että teen lyhennettyä. oikeus on laissa, joten siitä ei edes kannata narista :). No mutta, meillä suurin osa työntekijöistä oli naisia ja harvassa ne jotka teki täyttä päivää heti töihin palattuaan.
 
Oletko normaalissa päivätyössä vai vuorotyössä? Jos olet vuorotöissä, selvitä tarkasti menetätkö myös muita lisiä. Itse olin vuorotöissä, ja lyhensin työpäivääni. Menetin siinä prosentuaalisesti enemmän. Työnantaja ei tietenkään tätä minulle kertonut, enkä tyhmyyksissäni ollut tuollaista itse tajunnut. Eli menetin työajanlyhennyslisän tai jonkin tuollaisen, joka oli noin päivän palkka. Nuo on aika monimutkaisia juttuja... mutta kelasta ja työpaikan luottamusmieheltä niitä kannattaa kysellä etukäteen. Jälkikäteen "taistelu" kun ei enää auta... Kantapään kautta taas kaiken oppineena... :'(
 
Hei EmoToukka!
Millä lailla sinulla vaikutti lyhennetty työaika tuloihin ? Viitsisitkö valaista, sillä syksyllä minulla olisi aikomus tehdä lyhennettyä, tosin en tiedä tarkkaa tuntimäärää, mutta ehkä 30h/vko. Työni on vuorotyötä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2006 klo 21:52 aunemari kirjoitti:
Hei EmoToukka!
Millä lailla sinulla vaikutti lyhennetty työaika tuloihin ? Viitsisitkö valaista, sillä syksyllä minulla olisi aikomus tehdä lyhennettyä, tosin en tiedä tarkkaa tuntimäärää, mutta ehkä 30h/vko. Työni on vuorotyötä.
Hei!
Eli mulla oli normaalisti 9 työpäivää 2 viikossa, ja siihen sai sen jonkin työajanlyhennyslisän, ns pekkanen maksettiin. Kun lyhensin joka päivää kahdella tunnilla, menetin tämän ns pekkasen, kun en ollut tarpeeksi töissä, joten tätä "pekkasta" ei kertynyt. Eli tein 1/4 vähemmän töitä, mutta palkka pieneni enemmän, muistaakseni 1/3. En ole enää varma, sen verran aikaa vierähtänyt tuosta. Luottamusmieheltä asiaa kyselin, ja se meni oikeen liittoon asti, mutta ei sille jälkikäteen enää mitään voinut. Sitten tein hetken lyhennettyä päivää siten, että olin luvalla pois, eli palkatta pois, kaksi tuntia päivästä. Näin menetin vain sen 2 tunnin palkan päivässä, mutta pekkanen maksettiin. Kannattaa tosiaan ottaa työpaikan luottamusmieheen yhteyttä, ja käydä hänen kanssa kaikki vaihtoehdot läpi.
Jos heräsi lisää kysymyksiä, laita vaikka yv:tä... en viitsi ihan koko työhistoriaa täällä julkisesti kertoa.. :ashamed:
 
Teen kans sen 4pv viikko. Kesälomat kertyy normaalisit jos teet vähintään 13 työpäivää kuukaudessa. Ja jos en kovin paljon valehtele, niin sen työpäivän pituus tulee olla sen 6 tuntia, en ole varma onko jokin minimi tuntimäärä.

Saan kans sen kelan rahan 70 ja palkka vähempi sen 20% ja menetän myös näissä arkipyhissä kun olen osaaikapalkalla, enkä kuukausipalkalla niinkuin ennen. Eli palkka riippuu vähän myös noista arkipyhistä, mitkä korvataan ja mitkä ei , mulla kaikki arkipyhät vapaana.

Hoitomaksu on pienempi, meillä on korkeintaan 15 pv kuussa hoidossa ja hoitomaksu on 60% maksimista. Eli 120 e.
 
kannattaa kysyä omasta työsopimuksesta. On joka alalla vähän eri, niinkuin nääkin asiat. Meillä hoitoalalla jos tiputtaa työn kuuteen tuntiin, tekee periaatteessa kuitenkin 8h työt esim aamuvuorossa. Tutut on kertoneet, että se on huonopuoli palkan lisäksi.
 
Kokemusta on
Kannattaa muistaa sekin, ettei Kela maksa osittaista hoitovapaakorvausta kuin alle 3-vuotiaasta ja eka- ja tokaluokkalaisesta. Jos siis lyhentää työpäiväänsä 3-6-vuotiaan hoidon takia, kelasta ei saa mitään (=siis sitä 70e/kk).
Itse lyhensin vuorotyössä vuorojani niin, että tein 30h/vkossa. Pekkasia en menettänyt, kun meidän alalla niitä ei ole. Osittaista hoitovapaata suosittelen lämpimästi: arki helpottuu kummasti ja näkee lastaankin :)
 

Yhteistyössä