~*~ MAALISKUUN MUSSUKAT 2010 ~*~ helmikuussa (11 vauvaa syntynyt)

äiti vm70 meillä oli tuplat käytössä vaan vajaan vuoden ja siiloinkin hyvin harvoin eli kun tuplista luovuttiin ihan kokonaan niin esikoinen oli 2v ja toinen 11kk, mut meillä oli esikoinen tosi reipas kävelijä ja nyt tuo kakkonen on 2v6kk ja meillä ei oo puoleen vuoteen ollut enään rattaita käytössä ollenkaan...ja hyvin kakkonenkin kävellen saattaa veikkansa kerhoon ja kävelee takaisin (yhteensuuntaan on 1km).
Mä en kyllä enään ostais mut vaikea sanoa et mikä teille ois se paras ratkaisu...
Sisaristumia saa kyllä vieläkin Emmaljungiin...
 
Onpas taas tullut kivasti tekstiä! :) useampi meistä alkaa vissiin olee kotona joko äitiys/sairaslomalla..

Niin MLL kerkesiki jo kertomaan että vadelmanlehtiteetä saa luontaistuotekaupoista. Makso pikkasen yli 4? paketti ja kyllä siitä monet kupit keittää!
Mun mielestä on hyvää, enkä oo tosiaan vielä huomannut tästä määrästä että mitään supistuksia aiheuttais.. Yhden tutun kanssa tuli viikonloppuna puhetta myös oli kokeillut ja sano että hänellä se varmaan auttoi paikkojen kypsymisessä.. Oli ollut 36 viikolla neuvola lääkärin tarkastuksessa, eikä paikat ollu auki yhtään ja siitä 1,5vko myöh. äippäpolilla oli ollu "suu" kahdelle sormelle auki.. Mutta eihän tota oikeesti tiedä vaikka olis ollu ihan luontaista aukeamista! :D
Mä muuten ostin esikoisen synnytyksen jälkeen kun pääsin kotiin niin mammateetä, luontaistuotekaupasta ja se auttoi oikeesti maidon nousuun ja runsauteen! Sitä voin suositella! Muuten en pahemmin luontaistuotekaupasta ole muuta ikänä ostellu..

Onko muut pakannu jo sairaalakasseja? Mä tänään ostin kaupasta ylimääräsen shamppoon, hammastahnan ja harjan, dödön ja muut mitkä vois laittaa jo valmiiks.. Jos tulis kiire lähtö, mitä en kyllä jaksa uskoa!

Nyt taidan vielä raahautua tonne ulos käppäilemään! Lepposaa sunnuntain jatkoa kaikille!

Siiruli ja maha-asukki 35+4 :heart:
 
Mä en ole vielä pakannut sairaalakassia, mutta kaikki kamat olen jo ostanut valmiiksi. Hygieniatuotteet, liivinsuojat, imetysliivit jne. Vauvan kassin oon jo pakannut :heart:

Palatakseni vielä kerran tohon imetys & alkoholi asiaan. Oli tuolla toisellakin puolella asiasta keskusteltu ja joku nakkas tämmösen linkin:

http://www.alko.fi/fi/24F1E0A2FF149FDCC22575530042944A?opendocument&src=5%2C1

 
Ihana päivä tänään. Nukuttiin pitkään (vaikka katkonaisesti), käytiin kävelyllä, syötiin hyvin. Piti vielä sanoa tosta makeanhimosta, että heti aamupalan jälkeen teki aivan hirveästi mieli suklaata! Piti sitten ennen ruokaa keittää välikahvit, jotta sai tekosyyn syödä vähän suklaata. Ruuan jälkeen pannaria mansikkahillolla ja kermavaahdolla. Hienosti sujuu täällä siis tämä loppuraskauden painontarkkailu :LOL:
Huomenna neuvolaan kuulemaan tuomiota... :ashamed:
Hani-pöö & nöösi 32+6
 
Limavaroitus :D Eli onko teillä muilla tullut valkovuotoa niin reippaasti, että kuuluu oikein "plumpsahdus" vessan pönttöön tippuessa? Itsellä tuli äsken vessassa käydessä jokin "klöntti" kesken pissaamisen ja naurahdinkin, että johan pissa "paukkuu" mutta sitten kun nousin vetämään vessaa huomasin että siellä pohjalla oli jokin "klöntti", mutta samalla se sitten hävisi kun kerkesin jo vetämään.

Pikkarainen
 
Mies on rajussa vatsataudissa. :( Toivottavasti se ei tule munulle!!!

Vaipoista: Minä ajattelin kestoilla, vaikka vaippojen hankkiminen näin aluksi tuntuu hankalalta. Ostin yhden Bumgenius merkkisen yhdenkoon tasku-kestovaipan, kun kaveri kehui, että se on ollut paras. Ei kuulemma vuoda ja sopii tosi hyvin, eikä tarvitse ostaa uusia kokoja ja kuivuvat nopeasti. Jos ne toimivat meidänkin vauvalla, niin niitä vois hommata vaikka kymmenet. Ajattelin, että hommaan paljon samanlaisia, niin ei mennä miehen kanssa sekaisin erilailla toimivien vaippojen kanssa.
Toinen mitä minulle kehuttiin yhtä hyväksi oli sisävaippa ja merinovillahousut siihen päälle, niin että lisäksi hankin sisävaippoja ja ainakin yhdet villahousut. Ei kuulemma tule ollenkaan sivuvuotoja ja villa on kuulemma aina kuvaa. Tehdasvalmisteinen merinovilla tuntui ja näytti kyllä hyvältä ja kutisemattomalta.
Näihin valintoihin olen tyytyväinen näin alkuun, mutta vielä pitää tarkistaa millä pesuaineilla noita vaippoja saa pestä.
Jos sitten ei ala kestoilu toimimaan, niin olen valmis siitä kokonaankin luopumaan, mutta mielenkiinnolla aloitan kokeilun.

Vatsa on minullakin iso ja vaikka en haluaisi väsyn helpommin. Olin eilenkin 6 tuntia kaupungilla teatterissa ja syömässä, se oli liikaa. Miehelle sitten kiukuttelin väsyneenä illalla niinkuin pikkulapsi. =)

Talvimama 33+5
 
Synnytyksistä oli ollut puhetta. Ensimmäinen syntyi suunnitelulla sektiolla perätilan takia. Toinen synnytys alkoi pe aamuna klo 4, kun lorahti lapsivettä. Supistelu kuuden minuutin välein koko matkan sairaalaan (80km) ja kohta sairaalassa alkoivat epäsäännöllistyä. Siinä seurailtiin ja siirrettiin sitten osastolle, jossa sitten pyörin, kierin ja ravasin portaita ylös ja alas. Koko päivän siellä kärvistelin ja merkittiin papereihin, että klo 17 alkoi tulemaan supparit taas alle 10 minsan säännöllisesti. Suihkuja otin ja keinuttelin siellä ja yrittivät saada minut nukkumaan jonkun tabun avulla, mutta unihan ei tullut. Saliin pääsin takaisin sitten la klo 01.00 ja vauva syntyi sitten la klo 10.00, että kyllähän sitä oli päivistä ja vuorokauden ajasta jo aivan sekaisin siinä vaiheessa. Synnytyksen kestoksi tuli papereihin sitten 17 tuntia. Ponnistus aika taisi olla siitä 15 minuuttia. että toivon totisesti, ettei tätä nyyttiä tarvii tehä yli vuorokautta.
Huomenna on muutes neuvola taasen. Jee.
Sairaalakassin sain äsken pakattua loppuun asti, kun tänään on ollut muutama tooosi kipeä ja pitkä supistus. Oikein hikikarpalot on kirvonnut naamalle.
On niin kiva käydä aina lukemassa täällä, kun ei tiedä millon on uusi vauvailmoitus! Ja jo syntyneistä on kiva kuulla!
Liityn muuten teihin, jotka olisitte jo valmiita saamaan vaavin kainaloon!
MIiru 35+2
 
Nyt menee hermot! |O
Torstaista lähtien on jo krampannut, viiltänyt, supistellut yms... Kirosin tuolla jo naamakirjassa äsken, että menis ne vedet, niin tietäisi koska pitäisi lähteä menemään... No huomen aamulla soitan, jos ei ala tämä olo helpottamaan yhtään. Ahdistaa....
 
Pistämpä kommenttia minäkin, kun näit oon lueskellut mutta ei koskaan ehdi kirjotella..
Nukkuminen on käytännössä keskimäärin kolme pissataukoa yössä, joiden yhteydessä kyljen vaihto. Lonkat ihan tulessa yhä useammin..yks tyyny on polvien välissä käytössä, mut olisko kellään tohon mitään kikkakolmosta (?), jotta noi lonkat ei olis niin kipeet..(lisää tyynyjä?)
Maha naksuu ja se on hassu ilmiö-kiva kuulla että muillakin, etten vaan kuvittele.. =)
Kivuttomia suppareita täällä yhä enemmän, maha siis kovettuu ja kiristelee, tuntuu painavalta.. myös maha-asukkaan liikkeet on sellasta möyrimistä, että välillä sekottaa onko se supistusta vai sitä möyrimistä...
...joten on aivan mahtavaa, että kaks viikkoo vaan enää kunnes LOMALLE! Ellei masu ala painaa liikaa jo aiemmin-työ kun on aika liikkuvaa.
Ja kyllä, viel muutama viikko niin vois jo alkaa toivomaan, että vaavi haluis jo tulla..aika kömpelö on olo mahakkaana :attn:
Mut tsempit kaikille - loppumetreillähän täs ollaan!:heart:
Jii82 huomenna poks 33 :D
 
Glow
Juuh, jomottaa, pakottaa, vihloo jne täälläkin :headwall:
Nukkuminen on vaikeeta kun jalka, lonkat jotku puutuu hetkessä ja alapää on pirun kipee :whistle: mutta, tätä nää loppuviikot vaan on :attn:
Huomenna neuvolaan ja tiistaina koksiin.
 
Pikkarainen, liekö tuo se kuuluisa limatulppa, joka enteilee synnytystä? :p

Huhhuh. Olipahan shokintäytteinen alkuilta tänään mulla. Alakerran vanha mamma nukkui autuaana ja hellalla paloi joku kattila. Mun kämppä oli ihan savun peitossa ja palohälytin huuti. Soitin palokunnan paikalle. Menin kyllä täysin shokkiin ja itkin vaan puhelimessa ja ku pääsin kämpästä pihalle, niin itkin edelleen.. Ei mua niinkään oman henkeni puolesta itkettäny, mutta ajattelin vaan vauvaa, mitä savu sille tekee.. Jännitin jo, että alan suurin piirtein synnyttämään, ku menin niin shokkiin järkytyksestä. Onneksi pääsin muualle yöksi, niin ei tarvi olla kotona. Huomenna sitten pitää mennä tuulettaan kämppä.
 
Moi!

On meinannu tänään sit oikeastaan ekan kerran tän raskauden aikana supistaa. Tuossa ruokaa laittaessa alko maha mennä ihan kovaksi. Ei se nyt varsianisesti kipeää ottanu, mut tuntu epämiellyttävältä. Jouduin sit pyytää, et mies tulee tekeen ruoan valmiiksi, et mä pääsin sohvalle vähä huilaamaan. Loppuilta onki sit menny aika lailla vaakatasossa ja olokin on ollu suht kohtalainen. Mua kun on nois kahes aikasemmassa raskaudessa alkanu supistamaan, niin sitä on sit saanu mennä synnyttämään. Niin alkohan sitä heti miettimään, et ei kai tää nyt vielä synny, viikkoja on kutenki vajaa 35 kasassa. Vaikka tuskin se nyt näillä viikoilla mikään katastrofi olis, vaikka vauva päättäski syntyä, mut jos ei nyt kuiteskaan ihan vielä. Äitiyslomakin alkaa vasta virallisesti tiistaina. Mulla on ens vkolla niin paljo ohjelmaaki: hierojaa, neuvolaa, parturia, ettei millään vielä ehtis synnyttämään. Puhumattakaan, et mitään sairaalakassia olis pakattu ja valmistelutki vauvan osalta on vielä hieman vaiheessa. Kaikki vaipat, tutit, tuttipullot yms. kaupassa. No pinnasänky laitettiin eilen kondikseen ja vauvan vaatteet laitoin tänään valmiiksi lipaston laatikkoon odottamaan. No tuskin tää tästä nyt vielä syntyy, olo ainaki nyt on suht hyvä.

Muuten ei mitään ihmeellistä, ti tosiaan olis neuvola. Viimeksi neuvolakäynnillä ei ollu paino noussu kun 100 g/vko ja hb oli pompannu 3 vkossa 121:stä 133:een. Painoa onkin tullu ihan kiitettävästi, kaikkiaan joku 15 kg :ashamed: Toivottavasti tiistaina puntari näyttäis inhimillisiä lukemia...

Mutta nyt taidan mennä kattoon nukkumattia.

Tipi75 + masuasukki 34+5
 
Nukkuminen:
Heräilen 1-2 kertaa tunnissa joka yö,, eli ainakin 8 kertaa pakottavalle pissalle per yö. Viime raskaudessa tätä jatkui loppuun asti joten en luo toiveita paremmasta ensi yöstä. Lisäksi masuun sattuu jostakin syystä yöaikaan.. Mutta aamuyöllä se kipu aina loppuu ( ? outoa ? ).
 
Fantaihana
sairaalassa olo Mulla toi ahdistus menee lähinnä toisin päin. Kun mietin että sieltä pitää tulla kotiin arkea pyörittämään kahden lapsen kanssa niin tuntuu että haluaisin taas maata siellä täyshoidossa viikon.
Minulla samat aatokset. Mielellään olen sairaalassa täyshoidossa, kun saa valmista ruokaa ja pyykkihuolto toimii. Toivon vain, että pääsisin 2 hengen huoneeseen. Mietimme vielä perhehuonetta, mut katsotaan... Meinaan tehdä ruokia pakkaseen, jos ehtii tuossa parin viikon päästä.

Synnytysosastolle tutustuminen kävimme tutustumassa ja kyllä tuli vielä varmempi olo. Mielestäni paljon kotoisamman oloinen synnytyssali kuin esikoisen synnytyksessä. Myös menettelytavat olivat lapsen kannalta paremmat kuin 5 v sitten. Esim. vauva saa olla heti synnyttyään mahdollisimman pitkään äidin ihoa vasten ja peitellään siihen. Synnytys ei pelota, mutta yritän muistuttaa, ettei se välttämättä mene niin helposti kuin ekalla kerralla.

Pikkarainen joku muukin arvaili, että olisko kyseessä limatulppa?!?

Viiltäviä kipuja yöllä kyljelleen kääntyessä täällä myös :wave: Täytyy ihan "suunnitella" se kääntyminen. Olen vähän aikaa selällään ja pikkuhiljaa vaihdan toiselle kyljelle. Joskus auttaa myös se, että nousee istumaan.

Vauvan tarvikkeet saimme hoitopöydän ja siihen pehmeän alustankin! Ihastelimme koko perheen kanssa sitä pöytää, kun se oli kasattu :heart: Esikoinen vielä sanoi, että on ihana, kun meille tulee vauva :heart:

Toiset äidit yritän löytää kahvittelukavereita tästä ihan läheltä, koska olisi kiva turista ihan kasvokkainkin. Täytyypä katsoa onko jotain MLL perhekahvilaa tms. On meillä pari perhetuttua keiden kanssa tavataan, mutta he asuvat kauempana. Olis eri asia lähteä vaikka yhdessä vaunulenkille tai lasten kanssa puistoon.

Jaksamista teille kaikille, joilla kipuja tai joudutte ruokavalio-kurimukseen!! :flower:

momtoo ja pikkukakkonen 36+0
 
momtoo jos Espoossa asuit niin yhtenä vinkkinä voisin antaa sellasen, että katso espoon kaupungin sivuilta oman asuinalueesi perheiden toimintakalenteria. Niissä ainakin minun mielestä näyttäisi olevan ihan hyviäkin paikkoja missä tavata toisia äitejä.
 
marcelina: aikamoinen päivä sulla takana :hug: ystäväni on kertaalleen ollut tulipalossa ja hän sanoi ettei juuri kamalampaa tiedä. Hän asui kerrostalon 5. kerroksessa ja kolmannessa kerroksessa oli asunto syttynyt tuleen. Hän nappasi koiran kainaloon ja koitti poistua rappusia pitkin ulos, siinä tietenkään onnistumatta kun savu meni sitä pahemmaksi, mitä lähemmäs hän palopaikkaa meni.

Hän oli sitten päättänyt palata asuntoonsa ja päätyi parvekkelle (fiksu veto) kera koiransa. Hän oli siellä sitten huutanut apua, itkenyt ja soittanut äidilleen ns. viimeisen puhelun.

Onneksi palo saatiin taltutettua ja keveri säilyi ehjin nahoin.

Chef ja Nöttis 34 tasan :)
 
Hei!

Pippa3
Hobbyhallissa näyttäis olevat kivat ja isot pinnasuojat :)

Turvotus
Ehti sittenkin saapua tähänkin raskauteen. Onneksi on vielä pientä.

Oma keho
Olin seuraamassa cheerleading-kisoja ja paikaksi sain tietenkin ylimmäisen rivin. Kolme taukoa tarttin et pääsin sinne ylös kiipeämään.
On ollut kovia supistuksia ja siksi on määrätty VAIN lepoa. Vielä en ole kerinnyt lepäämään.
Maha repee ihan silmissä :'( ja on kirvelee ja kutisee

Marylene ja ikiliikkujat 32+6
 
Tulipalo on kylä yks mun painajaisista. Vaikka ite säilyis hengissä niin ois kamalaa menettää kaikki valokuvat,muistot yms. Vai oonkohan mä vaan materialisti :whistle:

Suppareita tulee jatkuvasti. Välillä kivuttomia ja välillä taas vähän alamahaan/selkäänkin koskevia. Viikon päästä on lääkärineuvola ja toivon mukaan supistukset ovat edes vähän kyosyttäneet paikkoja, tietää ettei ole kärvistellyt niiden kanssa suotta :saint: Toki vauva sais pysyä masussa vielä 2vkoa.

Oon ihan rättipoikkiväsyny viime yön jäljiltä! Kävin katsomassa vielä esikoista ennen kun menin nukkumaan (jokailtainen tapa) ja esikoinen oli päättänyt kaikessa hiljaisuudessaan hiipiä sängystä alas (semmoinen parvisänky,ei kuitenkaan kovin korkea) ja mennä huoneessaan olevan nojatuolin taakse nukkumaan :eek: Pakkohan se oli sieltä lattialta herättää ja kertoi sitten leikkineensä koiraa,napanneensa peiton ja tyynyn ja menneen "pesäänsä" nukkumaan :D Eihän se enää omaan sänkyynsä nukahtanut niin otin meidän sänkyyn. Ja miesparka lähti evakkoon sohvalle. Mä vietin yöni pyörien ja hyörien, esikoinen nukkui kuin tukki B) Jaksoi yllättävän hyvin herätä aamulla tarhaankin. Taitaa kuitenkin olla meillä tänään yhteiset päikkärit edessä..

Semmoista tänne. Ehkä ensi yö sujuu paremmin :D


Mysti 35+0 :heart:
 
Ja täällä vielä ollaan.. :attn:
Ootte innostunu kirjottelemaan niin paljon että ei parin päivän tauon jälkeen enää tiedä missä ja miten pysyy perässä. :)

Yöt ollu tuskallisia.. parin tunnin yö unilla menen joka ikinen päivä.. sekin on jo hyvä saavutus jos saa nukuttua ees 6 tuntia. Ja minäki ku oon sellane että mä en anna muitten nukkua.. eli mies kärsii sitten vieressä kun se ei saa nukkua ja pitäs töihin lähtee.. :D hih.
Viime yöki meni siinä että oli oksettava olo, ilmavaivoja, supistuksia, kauhee jano... kuuma.. nukuttiin sitten ikkuna auki ja ilman peittoo.. :|
Kattoopi tässä jos innostuis menemään sänkyyn vielä.. jos saisi unen päästä kiinni..
Alkaa rasittamaan että joku yö menee valvoessa ja olen pari päivää hereillä ja sitten väsyttää ihan hirmuisesti mutta nukunki vaan about 6 tuntia. :headwall:

Taidan syökästä pikkase aamupalaa ja kokeilla jos se uni tulisi. :)

mussu & tomppa 36+5 :heart:
 
Ainiin. Muistaessani kysyn:
Oletteko nähneet synnytysunia?

Mä nimittäin näin kamalan unen. Multa vaan meni yöllä vessassa lapsivedet ja mies meni ihan paniikkiin! Sairaalassa ne mietti ja pohti että mitä ne tekee kun vauva ei ole laskeutunut ja vedet meni, pelkäsin ihan kamalasti leikkausta :eek: Loppupeleissä ne vaan otti musta verinäytteet ja laittoi sairaalan aulaan istumaan :D Mies panikoi ja oli jo vetänyt sairaalavaatteetkin niskaansa :saint: Semmoinen uni mulla, en ookkaan kovin montaa nähny vielä :D
 

Yhteistyössä