~*~ MAALISKUUN MUSSUKAT 2010 ~*~ helmikuussa (11 vauvaa syntynyt)

Moikka pitkästä aikaa,

olen kyllä taas käynyt lukemassa, vaan kommentoida en ole ennättänyt...Onnea kovasti jo kahdelle lapsen saaneelle, ja voimia kipuilujen kanssa taisteleville!

Ajattelin nopsaan mainita tuosta pahoinvoinnista: itelläni on ollut sitä rv 30-jotain saakka, ja ensin en tajunnut että kyse on loppuraskauden pahoinvoinnista, joka on yllättävän yleistä. Jonain päivinä etoo, jonain olo on ihan ok. Aina puhutaan vain pahoinvoinnista alkuraskaudessa, mutta suht yleistä se on lopussakin. Itse sain kaivaa tietoa netistä, neuvolantäti ei sanallakaan moisesta maininnut, peloitteli vaan raskausmyrkytyksen oireilla.... Eli te joilla on ajoittain huono olo: ei ole mahatautia yms. vaan tuota loppuraskauspahaaoloa, rohkenen väittää. Johtunee hormooneista, kuten alkuraskaudessakin. Huokaus.

Täällä ollaan tänään jo täysiaikaisia eli alkoi 38. viikko, 37+0 siis =) Kaveri möngertää välillä suht railakkaasti, välillä on paljon rauhallisempaa.

Karo
 
Nyt vaan omanapaista kun mäntittää niin... :headwall:

Ei siis sen kummempaa kuin että meillä esikoinen ollu kipeenä jo tiistaista asti, mä en saa tehtyy mitään järkevää kun se roikkuu koko ajan puntissa kiinni. Tänään käytiin lääkärissäkin, mutta ei ollu mitään erityistä eli virustauti vaan. Mieskin on jotenkin raivostuttava, kämppä on ihan läävä kun eihän mies mitään siivoa vaan mun pitäis tehä kaikki. Mulla on nivusissa nyt jo sen luokan kivut että oksat pois, liikkuminen sisälläkin on vaikeaa enkä nyt saa ees oikein levättyä ku täytyy lasta koko ajan hoitaa. Lisäksi tällä hetkellä mulla on ihan hirveä nälkä kun ei täällä oo ruokaa ja mies ei saa käytyä kaupassa. Heittäydyin sitten ihan avuttomaks ja nyt mies sitten nukuttaa esikoista tuolla, elättelen edelleen toivetta lämpimästä ruasta kunhan mies sais lapsen nukutettua, ei tosin vaikuta kauheen hyvältä. Mutta joo, tuntuu vaan siltä että pää kohta ihan oikeasti räjähtää!!

Niin joo, mulla tulee huomenna sitten se 37 viikkoa jo täyteen ja vauvavalmistelut on vaiheessa. Stressaa ihan hirveesti kun tuntuu etten saa nyt mitään tehtyä asian eteen. Vauva puskee tonne alapäähän siihen malliin, että oon alkanut miettiä, että sehän voi siis ihan oikeasti kohta vaikka jo lähteä syntymään! Ja mies ei tajua sitten niin millään. No sittenpähän näkee kun joutuu itte hoitaa asiat sillä aikaa kun oon sairaalassa... :kieh:

No jospa yrittäis nyt vähän rauhottua.

Onnea vielä Narkissokselle!

Ja tsemppiä nyt kaikille! Yritetään vielä jaksaa vähän, itselle tekee kyllä tiukkaa vaikka ei kyllä kauheesti tällä hetkellä kiehdo ajatus siitäkään, että ton esikoisen lisäks on sitten vauva kohta hoidettavana... On nää raskaushormonit kyllä kivoja.

Anteeks nyt tämmönen vuodatus. :ashamed: :hug: kaikille!

Bamboo 36+6
 
jau
Tuli mieleen tässä eräs päivä, että mitäköhän teen kielikorulleni?
Onko täällä muita kenellä olisi lävistys? En ole saanut mitn ohjeistusta tässä asiassa, en tosin ole kyllä tajunnut edes kysyä. Synnytyssairaalan sivuilla oli vain maininta että mahdolliset lävistykset (kielikoru) olisi hyvä ottaa pois ennen synnytystä. Koru on ollut kielessä kaksi vuotta, en ole kertaakaan ottanut sitä pois. Eli kiiressä sitä en varmaan saa otettua enkä kyllä mielellään ottaisi edes pois. Menee umpeen niin nopeasti (muutamassa tunnissa).
 
Henkeä pidätellen luin Narkissoksen synnytyskertomuksen mut onneksi loppu hyvin, kaikki hyvin. Onnittelut vielä kerran! :)

Nystymuikioko se kutsuttiin kuulolle.. ? Nähtäväksi jää, tuleeko nyyttien kera vai viel ilman :)

Mulla kipeät supparit on loppunu ja hyvä niin. Jotenki ei jaksa uskoa, et syntyy sittenkään hirveesti ennen laskettua-aikaa, vaikka tietysti kaikki on aina mahdollista. Tosin en oo viel hirveen malttamaton ku tuntuu, et kaikenlaista pitää viel ehtiä ennen vauvan syntymää :p Huomenna esikoinen siirtyy kovasti remppaamaamme (tai siis miehän se suurimman työn oon tehny :LOL: ) huoneeseen ja sit pääsen "virallisesti" laittaan vauvan huonetta kuntoon. Toisin sanoen kokoan sinne pinniksen (siirretään sit meän makkariin ku vauva on syntynyt) ja kannetaan vauvanvaatelipasto sinne. Sittehän sitä vois alkaa jo peseskeleen vauvan vaatteita ja laittaan lipastoon odottamaan täytettä (joka jumppailee ahkeraan nytkin :heart: ) Jos sit innostuis käymään kangaskaupassa ja tekis vauvan huoneeseen verhot. Kestotki pitäs varmaan pyykätä. Ja amme, tutit yms. pikkuroina hommata. Tekemistä siis riittää :D Kurkkukipu ja nuha vaihtelee päivittäin, muuten vointi hyvä ja olo tuntuu terveeltä. Tota pahoinvointia on täälläki, mut tuntuu et sepä on tullu ja menny koko raskauden ajan. Ei siis mitään uutta auringon alla B)

Ois mukava itekki liittyä siihen Facebook-jengiin, ku ny ensin sais aikaseks ees rekisteröityä koko hiivatin fb:hen :LOL:

Joku kyseli, mikä ennakoi synnytystä.. Esikoisesta mulla tuli vajaan viikon verran kipeitä supistuksia vuorokauden ympäri epäsäännöllisesti, ja lisäks maha alko toimiin tosi sutjakkaan vaikka siihen asti olin kärsiny ummetuksesta. Ja sitte sitä limatulppaa (joka mulla oli semmosta punertavaa, ei edes verijuovaista, slismaa) tuli sen vajaan viikon.

Enpä oo syvällisemmin aatellu tota tytön/pojan kasvattamista ns. sukupuolisuuntautuneesti tai neutraalisti. Meillä poika on tosi poikamainen (jos niin voi sanoa) mut kuitenkin hoivaa nukkeja, leikkii keittiöleikkejä yms. "tyttömäistä", joten ehkä varovainen johtopäätökseni on, et ihan lapsen omien kiinnostusten kautta ollaan kasvatettu. Vaatteet ny tietysti enempi poikamaisia, mut mulle ei ole slaagi vaatettaa poikaa punaisella (mies kyl vähän jupisee ;))

Ohoh, mun piti tulla vaan pikaseen kommentoimaan.. Edelleen ja aina vaan toivon teille kaikille hyviä vointeja ja jaksamisia näitten viimemetrien kanssa - palkinto odottaa meitä kaikkia pikapuoliin :) :hug:

Nyt kisojen pariin (tai sitten vaan hellusteleen miehen kans :p )

mobic ja kevätpörriäinen 34+3
 
jau Mullakin on kielessä lävistys enkä oo ees ajatellut sen pois ottamista... eikä kaverikaan joka on kätilö nähnyt siihen miitään syytä, miks pitäis ottaa... et varmaan riippuu koitenkin susta itestäs loppupeleissä. :)
 
Nystymuikko :) Nyt heti kertomaan kuulumiset!? Lopeta se mahd. synnytys hetkeksi ja tule kirjoittamaan kuulumiset :D! Täällä montaa kiinnostaa!

Narkissokselle> Oli varmasti enemmän kuin hämmentävää ja tyrmistyttävää kun synnytys ei mennyt kuten oli ajatellut. Sitä ei koskaan tiedä näköjään kenen kohdalle se osuu. Itse olen nyt samoilla viikoilla ja ajatus synnyttämisestä olisi täystyrmäys. Eikä ole täälläkään mitään kasseja vielä pakattu. Ehkä pitäisi :/
Onneksi olkoon vielä täydellisestä vauvasta jolla oli kovin kiire tänne maailmaan :heart:
 
Tytön - pojan kasvatus: Suosin pojalla poikamaisia juttuja ihan selkeästi. Meillä ei ole yhtään nukkevauvaa.
Tosin hellyyttä olen opettanut pojalle kuten oletaan aina että tytöille opetetaan. *Olettaa että oletetaan*
Poika onkin tosi hellä ja lempeä. Ihan silmiinpistävästi. Hän kohtelee eläimiä ja muita vauvoja kuin kukkaa kämmenellä ja tulee lähelle todella nätisti. Ikää herralla 1v 2kk.

Tulevalle mahd. tytölle opetan poikajuttujen lisäksi tyttöjutut kuten nätit mekot ja joskus meikkaamisen ym.

Kumpikin lapsi oppii tasavertaisesti kodinhoitoa. Poika tekee jo nyt kotitöitä leikin varjolla monta kertaa päivässä. Hän vie itse vaippansa roskiin, laittaa lukkoa kiinni vaikka ei onneksi ihan osaa, siivoaa leluja ja mun unohtamia vaatteita ja lakaisee oikeasti mutta vauvamaisesti jne.

rv n.35
 
Aurinkoista ystävänpäivää kaikille :heart:

Lävistyksistä; Itsellä ei niitä ole, mutta synnytysvalmennuksessa viime tiistaina kätilö tosiaan kehotti luopumaan kaikista ennen synnytykseen tulemista. Mikäli joudutaan kiireellä hätäsektioon, niin leikkaussalissa niitä ei ehdottomasti saa olla! Ovat hygieniariski, sekä erityisesti kielikorut voivat olla jo hengenvaarallisia jos joudutaan leikkauksen aikana intuboimaan. Röntgeniä otettaessa voivat jo vaikeuttaa kuvien tulkintaa. Ja jos lävistykset ovat kirurginterästä, ne aiheuttavat palovammat magneettikuvia otettaessa.

Nämä nyt olivat ääritilanteita, mutta tapahtumien kulkua ei voi ennalta tietää..toivottavasti kaikilla maalismammoilla menisi synnytykset kaikin puolin hyvin!

Eikä tarkoitus ollut paasata =)

Jos sitä lähtis mittakomeropäiville pyytämään tarjousta liukuovikomerosta. Se puuttuu vauvan huoneesta kun jäi raksa-aikana hankkimatta. Huoneen käyttötarkoitus oli silloin vielä hiukan avoin :LOL:

Miimon ja Hengari-Hertta 36+1
 
Ystävänpäivän terkut kaikille! :heart:

Minä taas kurkistelen täällä uteliaana, kuinka muut
jakselee...samat vaivat ja ajatukset näyttää pyörivän
muidenkin mammojen mielessä.

Mutta liittyisinkö vielä loppumetreillä pinoon, vaikka olenkin
aikalailla pihalla suurimman osan jutuista..?
Mitä ootte mieltä?
Ja pakko kysyä, ettei kai ketään haittaa kurkisteluni
ja kirjoitteluni..?

Tänään sain vihdoin aloitettua vauvanvaatteiden pesun. :D
Esikko on mummalla yökylässä ja isäntä ralleissa, niin ollaan
vaan masun kanssa oltu ja huilailtu...ihanaa!!
Mutta jännitys on jo kova, kun pyysivät tiistaina ä-polille
käymään...selviää miten päin vauva siellä uiskentelee.

Kuten monella muullakin, on täälläkin alapää aivan tuhottoman
hellänä! Välillä ei kävelemään pääse kun lonkka vetää jumiin!
Kiva siis olla suurin osa ajasta kahdestaan kotona esikon kanssa,
jolla ikää 3,5vee, painoa lähemmäs 25kg...ja murtuneen reisiluun
takia ei kävele!! :whistle:
Viikko sitten saatiin kipsi jalasta sentään pois, mutta ilmeisesti
pelko kivusta on vielä tuoreessa muistissa eikä edes seisomaan
jalan päällä suostu! Siksi siis lähes kaikki aikamme kuluukin nyt
neljän seinän sisällä ja prinsessan toiveita toteuttaen..huokaus!

Mutta todella toivon, ettei silti tarttis enää 1,5kk odotella tätä
masuasukkia syntyväks...kuten esikon kanssa kävi.
Kuulin neuvolasta semmoisen jutun, että jos äidillä on vaikea
olla ja luut hellänä, niin lasketun ajan tienoilla voisi olla
mahdollisuus käynnistykseen...siinä toivossa nyt elän..
Pitänee tiedustella mitä ä-polilla ovat asiasta mieltä...

Nyt jatkamaan ihanaa köllimistä vielä pariksi tunniksi,
sitten onkin aika hakea neitonen takaisin kotiin..

Tinttis rv 36+2
 

Yhteistyössä