~*~ MAALISKUUN MUSSUKAT 2010 ~*~ helmikuussa (11 vauvaa syntynyt)

Heipat kaikille!
Täytyy tulla tänne valittamaan, kun ei ketään muutakaan ole kelle purkaa... :(
Neuvolakuulumisia en ole tänne aiemmin laittanutkaan, mutta nyt tässä eilisestä käynnistä.
viikkoja siis 34+6 eli tänään POKS 35
painoa 664g / vko kaikkiaan tullut 18kg IIIK!! en tiedä mihin se oln tullut, koska moni tuota ei ole uskonut. Mutta masentaa kuitenkin tuo painokin.. :(
RR 109/68
Hb 126 ... raudan syönti jatkuu...
Sf mitta 34 yläkäyrällä mennään..
sit terkkari totesi että poikasykkeet ovat, siitä itsellä jo tieto
ja että olis perätilassa
Tuo perätila ei kuulosta yhtään hyvältä ja varsinkaan se kääntäminen josta tinttamaari täällä kertoili. Noh.. asia varmistetaan ultralla. Antoi ajan ensi viikolle, mutta soitin tänään ja sanoin että pakko päästä tästä epätietoisuudesta pois. Tänään siis kuulee vielä tuon tarjonnan... jännittää...
Soitin vielä äitipolille ihan oikeelle kätilölle kun tuo neuvolan tätskä on ihan pihalla kaikesta. Tuntuu että itse tietää enemmän asioita kuin se. Ikää on, mutta ei käytännön tajua ja kokemusta kuitenkaan. Niin äitipolilta sanoi puhelimessa kun kerroin samat lonkkakivut jne.. kuin neuvolassa, että kuulostaa siltä että pää alaspäin vauveli siellä on. Sanoi myös että kyllä sen lapsen asennon tuntee myös vatsan päältä, mutta tämä neuvolantäti ei 17 vuoden kokemuksella osannut sanoa mitään. Onko teillä muilla kokemuksia tumpeloista neuvolan tädeistä? Tähän asti olen ollut tyytyväinen tähän terkkariin. Kaksi edellistä raskautta käynyt siellä ja on myös lasten neuvolat hoitanut. Mutta ehkäpä sitä nyt itse niin herkkänä asioille. Kaikeksi "lohduksi" kertoi vielä että kunta säästää, ja siirrytty käytäntöön että loppuraskauden lääkäriä ei ole, ainoastaan keskiraskauden. Kysyin sitten että mites minulla kun keskiraskauden lääkäriä ei ollut ja nyt käytäntö muuttunut? Niin vastaus oli, että ei sitä nyt sitten ole enää ollenkaan. Mutta tämä pieni purkaus... kiitos.. ja anteeksi.. jo helpotti hivenen..
Tästä sitten otinkin johtopäätöksen.. että jos vauva onkin jo laskeutunut, lantiokivut, supistelut ja alapään kolotukset onkin jo sitä vaille että tässähän lähtö synnärille lähenee, niin olisko tuo vadelmanlehtiteen litkiminen saanut tuon kaiken alkuun. Joku täällä vaikutuksista kyselikin.. itse olen sitä juonut pari-kolme viikkoa satunnaisesti ja nyt viimeisen viikon 2-3 mukia päivässä. Mutta jotenkin nämä olotilan muutokset ja teen litkiminen liittyy toisiinsa? Luulen, mutta kertokaa muutkin jos huomaatte jotain vaikutusta tuosta teen juonnista?

Kiitos kun jaksoit lukea vuodatukseni..
nyt lähden jännäämään mitä ultrassa sanotaan tarjonnasta.

Aurinkoa kaikkien päivään! ...ehkä se päivä vielä paistaa tänne risukasaankin. :)

OnniManne rv35
 
Lääkärineuvola takana. RV 36+5, paino +1050g!!! Th sanoi, että todennäköisesti turvotusta. Paineet 111/78 ja pissa puhdas. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja sanoi, että kaula pn lyhentynyt ja kohdunsuu pehmentynyt. Ei kuitenkaan auki. Vauva on alaala ja kiinnittynyt. Kysyi onko kassi pakattu ja käski pakata tänään. Ei kuulemma vauva odota enää 3 viikkoa laskettuun aikaan. Menin tuosta sitten niin sekaisin, etten tajunnut kysyä mitään vauvan koosta tms. Kai se olis äippäpolille laittanut lähetteen, jos ei sen mielestä alakautta mahtus.

Mä oon jotenkin koko ajan ollut ihan varma, että vauva syntyy LA:n jälkeen, jotenkin 20. päivä on kummitellut mun mielessä. Toivottavasti ei vielä ylihuomenna synny, kun sekin on 20. päivä :D. Oon sopinut lähteväni vielä viikonpäästä Lahteen kaverin vauvakutsuille ja vieläkin olen menossa. Onhan siellä sit Päijät-Häme, jos tulee kiire.

Mies tulee onneksi yöjunalla takaisin kotiin sieltä Sodankylästä! Ei tartte sen takia sit täällä panikoida. Piti käydä ostamassa vielä jotain juttuja, mutta taidan lykätä huomiseen.

Mulla on jotenkin pasmat nyt niin sekaisin, etten osaa muuta sanoa. Taidan yrittää vaan syödä jotain ja mennä sänkyyn huilaamaan. Supistuksia tulee koko ajan, kymmeniä päivässä, mutta kaikki on kivuttomia.

Haleja!

NinaRinsessa
 
Heippa!

Huomenna neuvola ja turhamaista kyllä, eniten jännittää oma painon nousu. Sitä kun on yhteensä tullut lähes 15 kg. Tällä viikolla oli lääkäri, jossa ei tehtykään muuta kuin otettiin pikkuisen mitat ultralla. Uusi ultra ja lääkäri vielä vkolla 38, joskohan sitten kuulisi myös jotain tosta alakerran tilanteesta, että onko siellä mitään tapahtunut.

OnniManne kyseli tumpeloista neuvolatädeistä. Itselleni ei varsinaista tumpeloa ole sattunut, mutta siinä oli jo tarpeeksi shokkia, kun vähän aikaa sitten ei ollutkaan se "oma" täti. On niin paljon helpompi jutella koko ajan sen tutun ja turvallisen kanssa, etenkin kun siis alunperin olin tähän omaan tosi tyytyväinen. Ymmärrän siis ahdistuksen!

Vauvan hankinnoista, me ollaan toistaiseksi onnistuttu siten, että ollaan itse ostettu ainoastaan matkarattaat ja toppahaalari käytettynä ja uutena 3 pientä bodya. Melko minimaalista, vaikka esikoista odotetaan. Turvakaukalo kun tuli joululahjaksi ja miehen veljellä sattuu olemaan juuri "sopivan" ikäiset lapset, että ollaan saatu sieltä vaunut ja sänky yms. Vaatteita on tullut paljon työkaverilta. Ajateltiin, ettei olla turhan nirsoja ja luotetaan siihen että isovanhemmat kuitenkin höyrähtää ja kantaa vaatteita ekalle lapsenlapselleen =) Mitä vielä puuttuu, niin alle 60 cm potkuhousuja, ja Tipi75 tavoin mäkään en löydä niitä mistään! Outoa. Luulis olevan peruskamaa.

Nystymuikion ja toki myös kaikkien muiden kuulumisia täälläkin jännätään, paljon paljon onnea matkaan :heart:

sallamaria84 rv 36+2
 
Potkuhousuista piti sanomani, että enpä ole noista live-kaupoista löytänyt itsekään pahemmin alle 60 cm potkuhousuja. Ittelläni on myynnissä jonkun verran vielä 50-55 cm puolipotkareita ja potkuhousuja. Että nettikaupoista kyllä löytää suht hyvin. Minulta saa jopa 44 cm vaatteista alkaen tarvittaessa. Joskin nyt synnytyksen lähestyessä jouduin sulkemaan kaupan siksi aikaa, mutta voin tuonne fb:hen laittaa kuvia niistä ja tietoja, jos joku tarvitsee. Pystyn kyllä myymään "pimeästi".
 
Nystikselle onnea matkaan :flower:

Mäkin kerron vaan lääkärineuvolakuulumiset.. Vähän samanlaisia kuulumisia, kun NinaRinsessalla:

( . ) 36+2:

Paino +900g/vko (yht. 18kg :eek: )
Turvotus ++
RR 128/88
Pissa puhdas
Sf 34
Lapsiveden määrä normaali
RT
Syke +
Liikkeet ++
Kohdun suu pehmeä, mutta kiinni (kanavaa n. 2cm jäljellä )

Vauva on kuulema ihan lähtökuopissa. Lääkäri sanoi, että emättimen kautta tuntuu pää selvästi. Ultralla oli hieman vaikea saada tarkkaa mittaa päästä, kun se on jo niin alhaalla lantiossa. Painoarvio kuitenkin 2960g eli laskettuna päivänä 4kg :attn: Lääkäri oli sitä mieltä, että mun laskettuaika olisi pitänyt pitää siinä alkuperäisessä eli 5.3. Sanoi, että epäilee vauvan syntyvän sen mukaisesti ja arvioi, että kahden viikon sisällä meillä olis vauva sylissä :heart: Tosin näähän on vaan arvioita. Lisäksi sanoi, että jos vielä lasketun päivän tienoilla nähdään, niin hän varmaan laittaa käynnistykseen melko pian, sillä silloin on alkuperäisestä lasketusta ajasta jo niin paljon ylitse ja kokoakin ehtii kertyä. Mutta sitä katsotaan sitten jos sinne joudutaan.. Alkoi jännittämään ihan kauheesti! Siis tuleeko meille ihan oikeesti kohta vauva??? Taidan ihan piruuttani pakata tänään sairaalakassin, mikä tietysti tarkottaa sitä, että lähtö ei todellakaan ole tuloillaan. Mutta tänään aion siivota ja saunoa. Sitten sais kivasti puskea ulos n. 3kg painavan jötkäleen :LOL:

Oon jotenki noista tiedoista aika sekaisin, joten taidan lähteä tekemään jotain järkevää :)


Jemppi & Aapo 36+2
 
Enpä ole aikoihin tänne mitään kirjoitellut, mutta nyt tuli sellaista tuli mieleen, kun on lukenut teidän muiden juttuja, että onko kaikilla muilla vielä tässä loppuraskaudessa jonkinmoinen ultraus taikka äippäpolilla käynti?tuntuu että ainakin kovin monella olisi..minä olen käynyt ultrassa vain sen kaksi kertaa, viimeksi siis rv 20,muistaakseni..ja silloin myös siellä polilla,muuten ihan vain tavis neuvolaa ollut ja viikko sitten lääkäri neuvolassa, joka kyllä koetteli onko paikat auki tai muuta. hmm..enpäs tiedä,mutta ajattelin vain kysyä mikä muilla on käytäntönä.
Monella tuntuu jo kovasti olevan synnytys lähellä. Tsemppiä kaikille siis ja jaksamista viimeisille viikoille <3 itsellä ei vielä ollenkaan sellainen olo että synnytys ihan lähiaikoina käynnistyy ja eihän sillä niin kiire olekaan..
elinainen rv 37+3
 
MLL
Täälähän alkaa olla aika monella toi lääkärintarkastus ollu ja onneksi sieltä on tullut hyviä kuulumisia :) Pitkästi ei jaksa kirjotella, jotain kuitenkin, että saa merkattua :p Supistelee ajoittain tosi napakasti ja samalla ihan karsee paine tuola alakerrassa. Aamulla heräilin kun niin pakotti aina supistaessa. No päiväksi vähän rauhottu ja siivosin koko kämpän ja nyt alkoi uudelleen, onneksi enää oisi ruuanlaitto eessä ja sitten on vissiin luovutettava ja huilittava.

Ei vieläkään vauvauutisia.. voiko joku jo mennä synnyttämään? :D

MLL 36+1
 
Ohhoh.. Aamulla tuli limaa/valkovuotoa oikein reilusti ja sitten alko mahanpoltot :( Kolmisen tuntia kipristelin sohvalla ja kunnon suolihuuhteluhan siinä tuli sitten koettua :ashamed: Asiaa vielä pahensi kun pikkuinen möyri hirmusti mahassa ja sai olon vieläkin pahemmaksi. Huh, mutta onpa nyt onneksi takana päin jo..?

Yllättävän pitkälle helmikuuta on menty, eikä yhtään vauvaa lisää ole syntynyt. Minä olin ihanvarma, että tässä kuussa syntyy PALJON vauvoja :) Tai onhan tässä vielä yli viikko aikaa tätä kuuta ;)

Jaksamisia kaikille tasapuolisesti :heart:

Pikkarainen 35+6
 
elinainen: ymmärtääkseni johtuu ihan neuvolasta, että onko siellä käytössä ultra jne.
Kaksi ultraa polilla on täälläkin normaali, neuvolassa vikalla lääkärikäynnillä ultrasi kun halusi olla varma vauvan asennosta, mutta esim mitään kokoarviota ei antanut.

Jotkut sitten käyvät polilla useammin jos on ilmennyt jotain häikkää vaikka vauvan koossa, istukassa jne.

Abello 37+2

 
Tipi75 Itse käyn samalla suunnalla kaupoilla ja vauvanvaatetta on tullut kateltua ja ostettua tälle tulevalle vauvalle ja esikoiselle mm. Lindexiltä, KappAhlista, H&M:ltä, The kids and mothersista, Prismasta, Citymarketista ja Minimanista. Potkuhousuja on vähemmän kyllä tarjolla, mutta yhdet potkarit ostin lähiaikoina tuolta The kids and motherista kokoa 56. Tuttan vaatteita on ainakin noissa marketeissa ja sillähän ainakin on potkareita...eriasia onko hyllyssä jäljellä pienimpiä kokoja :/ . Muuten kyllä olen löytänyt jos jonkinlaisia 50-56cm kokoisia vaatteita. Bodyja. puolipotkareita ja housuja on ainakin näkynyt hyllyillä hyvin.

Mua vaivaa ilmeisesti loppuraskauden väsymys. Esikoisesta en tämmöstä olotilaa huomannut, mutta nyt tuntuu, että päivät oon kamalan väsynyt. Otetaan neitisen kanssa aina yhdessä päikkärit :). Viime yökin meni ihan pilalle, en vaan saanu nukuttua, joten eipä ihme jos nyt väsyttää. Hb oli eilen neuvolassa 133, joten sen puolesta kaikki pitäis olla ok. Muutenkaan neuvolassa ei kummempia, vauvan pää on kiinnittynyt ja sf 33,5.

Tuleva synnytys mietityttää päivittäin. Esikoinen syntyi nopeasti, joten tuskimpa tämäkään kovin hitaalla tempolla tupsahtaa. Jännittääkin nyt enemmän, kun tietää mitä sitä tuleman pitää...vaikka ei saisi liikaa miettiä ja murehtia.

Marimint rv38
 
Heissan!

Iloisia uutisia, minulta meni lapsivesi noin tunti sitten. Ihan normaalin värisenä, eli värittömänä. Valui postilaatikolle mennessä pitkin reisiä kastellen housut, ja kengät, ja sitä tuli kuin saavilla kaatamalla!

Vielä hymyilyttää ja jännittää, ei ole supistuksia mutta synnärille menen illalla tarkistus käynnille, ja odotellaan spontaania käynnistymistä. Jos ei huomiseen mennessä klo 15.00 mennessä ole tapahtunut mitään, niin sitten vauhditetaan, eli saattaa mennä monta päivää tai sitten ei.

Mutta seuraavan kerran kun kirjoittelen on vauva kainalossa!

Nyt jännittää, :heart:

t. nalle1puh ja "op" 37+5
 
Hei...

Pikaisesti olen kurkkamassa menoa täällä, että eikö pian tulisi lisää vauvoja... ;)

nalle1puh Jännää!! Paljon tsemppiä!!! :heart: :heart:

:hug: kaikille sitä tarvitseville ja edelleen oikein mukavaa odotusta kaikille!!!

(.) Itsekin alan käymään jo aika malttamattomaksi että jotain alkaisi nyt tapahtumaan... :kieh:

Minna ja kullanmuru 38+3
 
Mä tyyliin itken täällä kun ei mitään tapahdu. :'( Olen kateellinen teille jotka pääsette jo synnyttämään. :) Onnea nallepuhille synnytykseen. :)

Tosiaan ei minkäänlaista tietoo mistään supistuksista tai kivuista tai yhtään mistään. :attn:
Kaikkea on tehty mutta eiii. Mä varmaankin sitten synnytän 2 vk yli ja käynnistettynä. DAMN.

Mutta jeap. :D ei tämän kummempia, pikasesti vaan kirjottelin. Huomenna neuvola ja sen jälkeen kirjottelis enemmän. :)

mussu ja tomppa 38+1 :heart:
 
tididiii.... mullakin on jännää...
aamusta lähtien vähän kerrallaan tullut limaa alakerrasta... ja on kaukana valkovuodosta etten voi erehtyä, aamulla tuli pikkasen parilla vessakäynnillä, nyt tos joku aika sit kävin vessassa taas ja tuli taas vähän reilummin... :D Eilenhän myöhään illalla mulla tuli pari kolme aikaisempia kipeempiä suppareita mut ne jäi sit siihen ja koko yön oli sit vatsa jotenkin pinkee ja kova... ja sit toi aamuvessa käynti ennenku menin jatkaa unia ..... :whistle:
Kaippa mun eilinen siivousriehuminen tuotti jotain tulosta ja saunominen ja sit se kolmas S... jos vaan pikkuhiljaa mut muutoksia kumminkin, ihanaaaaaa!

ainii ja viel se et kummatkin on jo tosi alhaalla josta lääkäri viimeksi sanoikin ettei kovin kauaa pitäisi enää kestää....
toivon mukaan kohta alkais jo tapahtua..... =)
 
OnniManne meillä on kans hyvin "tumpelo" neuvolan täti ja paljon enemmän väitän tietäväni asioista kuin se vaikka se on tehnyt sitä työtä jo 30v niin luulis että moni kysymäni asia tulee kuin apteekin hyllyltä niin ei. esim. "minkäikäisenä vauva alkaa yleensä ryömimään?" vastaus. "odota mä katon koneelta" :eek: "Miten vauvaa (4kk) vois saada nukkumaan enemmän yöllä ja vähemmän päivällä?" meillä oli siis tilanne jossa kakkonen söi ihan vähän väliä yöllä (30-60min välit) ja muuten huiski ja ähisi siellä kopassaan ja minä höntti en sitten osannut yhtään nukkua kun kuulin että vauva valvoo vaikka se ei itkenytkään mutta valitti kuitenkin tylsyyttään. vastaus: "anna illalla Panadolia, se saattaa rauhoittaa vauvaa" :eek: Siis mitä? tein kyllä selväks sille et lapseen ei varmasti koske mihinkään...ja mitäköhän muita vastaavia niitä oli...

NinaRinsessa ai sullakin on sama synnytyspäivä kuin mulla :D Mä en kans tiedä mistä mulle on tullut päähänn tuo et synnytän 20.3 mut siltä vaan kovasti tuntuu ja siks en ees ajattele et synnytys on lähellä vaan päinvastoin tuntuu et kyllähän tuohon on vielä reilusti aikaa :D
päinvastoin kun kaveri jolla on la 3.3 niin sillä on vahva tunne et sillä raskaus ei mee yliaikaiseksi vaan vauva syntyy viimeistään laskettuna päivänä ja on sillä ollut kaikenlaisia tuntemuksiakin ja se kertoi kuinka kovasti sen mielessä on pyörinyt lähtö synnytyssairaalaan ja et miten synnytys tällä kertaa etenee ja miten esikoinen uuteen pikkkuiseen suhtautuu, miten kotiintulo menee ja miten sitten kun vieraita tulee niin älyykö ne huomioida varsinkin esikoista eikä vaan hössötä vauvaa.Mulla taas ei oo vielä mitään edelläolevista ajatuksista vielä ees käynyt mielessä ja luulen et sillä synnytys voikin olla lähellä kun mieli valmistautuu jo noihin asioihin ja ne pyörii mielessä ja mulla taas varmasti on vielä aikaa kun millään tavalla mieli ei oo synnytyksessä tai missään vauvaan liittyvässä, muuten kuin että onhan sillä kaikki hyvin.Tulipas sepustus.

elinainen täällä ei ainakaa ole ultraa eikä käydä äippäpolilla:/

nalle1puh voi ihanaa=) =)!Onnea kovasti nyt vaan jännityksellä odotetaan=) Tuu sitten heti kertomaan kun vaan pääset ja jaksat=)Zemppiä=)!!!! :heart:
 
Nalle1Puhille täältä tsemppivilkutukset ja onnea matkaan, kohta on pikkuinen kainalossa! :wave: :heart:
Mulla on niin hyvä (fyysinen) vointi, et ei varmaan oo tapahtumassa mitään viel viikkoihin, ei tosin ole tarvettakaan, ku vasta 35+1 mittarissa :D Henkinen puoli onki sitte tänään ollu rempassa.. :/ Esikoinen on mua itkettäny ja huudattanu :'( Lähtee järki, ku herralla helvetinmoinen uhma ja rikkoo KAIKEN mitä eteensä saa!! :headwall: Tänään meni sit kylppärin peili ja onhan tuo saanu meän digikameranki käyttökelvottomaks (vähän panikoin miestä ostaan meille uuden ennen vauvan syntymää!!) Pojan tekemät vahingot alkaa kohta varmaan olla jo nelinumeroisia summia *huoh* Osaanpahan (osaankohan?!) nauttia sit ainaki siitä, että vauva ei tee muutamaan toviin kovin suuria tuhoja :LOL: On mulla kyllä syytä ylpeilläki esikoisesta, sillä hän alkaa olla kuiva ja teki tänään omatoimisesti kakatki pottaan! :saint: Että näin ne vahingot annetaan lapsille anteeksi.. :)

Täällä käytäntönä et uudelleensynnyttäjällä ei oo ko kaks lekuria, eli viiminen jää pois (mikä sinänsä harmi, et ei tiedä mahdollisista muutoksista kohdunsuulla mut samapa tuo, kylläpä sen sitte tietää, et jotain tapahtuu ku synnytys käynnistyy, heh..)

Ite kaipailen 56-senttisiä puolipotkareita, mut ainakaan eilen ei sattunu silmään kirpparilta tai kaupoista (oli muksaa Mimmuraisen kans :D )

Huomenna neuvola, eniten hirvittää puntarille meno (tilasin kaupasta itelleni illaks vähä herkkuja mielen kohottamiseksi :ashamed: ) Mun neuvolantäti ei ny hirvee tumpelo oo mutta hämmentävää on se, et joka kerta se on saanu ettiä suhteellisen kauan sydänääniä vaikka tunnustellen muka tietää missä selkä on ja pääkin pitäs olla alaspäin.. No, eipä syytä huoleen niin kauan ku nämä myllerrykset/potkut/nyrkiniskut tuntuu :heart:

Päätä särkee ja väsyttää, taidan mennä vähän maaten. Paistaa se päivä taas huomennaki - risukasaanki B)

mobic vähä siipi maassa & kevätpörriäinen 35+1
 

Yhteistyössä