~ Maaliskuun Mussukat 2010 ~ viimeisiä vauvoja vielä odotellaan ~

Ai niin, piti vielä kertoa vinkkiä...
Tehtiin illalla Martinat - isäntä maalasi vesiväreillä mun masun täyteen kauniita kukkia ja kuvioita ja sitten otettiin masukuvia =) Suosittelen kaikille ihanana rentoutushetkenä!!!
Oli todella ihana maata siinä ja tuntea viileä sivellin ja silitys masulla. Kaunista jälkeäkin tuli :heart:
 
ONNEA synnyttäneille ja TSEMPPIÄ synnyttämään lähteville!!

Abello kiitti linkistä!

Aurinkoista päivän jatkoa kaikille! Minä lähden tästä nuorimmaisen kanssa ulos ja esikoista kerhosta hakemaan.

Uppula 38+0
 
Onnea uusille vauvoille!!!

Neuvolassa löytyi sitten valkuasta virtsakokeestsa (kaksi plussaa) ja verenpaina oli ensimmäistä kertaa koholla (145/92). Epäilivät lievää raskausmyrkytystä.
Kylläpäs säikähdin, kun aikaisemmin ei ole ollut mitään siihen viittaavaa. Turvonnut olen kyllä ollut ja päätä on vähän särkenyt, mutta ajattelin että se kuuluu asiaan.
Huomenna mennään synnytys vastaan otolle tarkempaan tarkastukseen. Toivottavasti ei mitään sen kummenpaa. Ei varmaan. Sairaalalukun kyllä viimeistelen ja otan varmuudeksi mukaan.

mun muru Minullakin ollut painetta kasvoissa, mutta vähän koko ajan. Hassu tunne.

Talvimama 38+2
 
POKS 38

Saisi vauva jo syntyä. Rintalasta aivan tuusana ja painaa tuonne alas. Liikkuu todella vähän, ilmeisesti yksiö käynyt pieneksi. Lääkäri arvioi maanantaina että 3,7kg, mutta ei tällaista ahdistusta kahdesta aiemmasta ole ollut. Veikkaan että nyt jo 4kg.
Huolestuttaa tuo vähäinen liikehdintä, joten liikelaskentaa tehnyt. Yöt menee vääntelehtiessä kolotuksista ja jomotuksista sekä vessassa ramppaamisessa. Että tällaista valitusta jo voivotusta! :(
Vadelmanlehtiteestä saanut hyvät supparit ja yöllisiä jalkakramppeja ei ole ollut ollenkaan tässä raskaudessa, joten tässä kokemukseni kyseisestä heinän makuisesta litkusta. Kolme isoa mukia päivässä hunajan kanssa juon.

Mutta nyt en jatka enää valitusta tai tulee muillekkin paha mieli! :ashamed:
 
daizz Onneksi olkoon hyvän kokoisesta vauvasta!:) Tosiaan vaikka noin aikaisessa on syntynyt niin iso kokoinen viikkoihin nähden.
Itse synnyin aikanaan 3vk ennen LA:ta ja sain 9p, olin täysin normaali ja painoakin oli 3200 ja pituutta yli 50. Ei se siis aina sano kaikkea se LA :)
 
Onnea nyytin saaneille, teitä olikin tosi monta! :heart: :heart: :heart:

Pippa, mä vähän etsinkin jo sun viestiä ja arvelin että olit synnärillä ja niinhän se sitten menikin =)

Tänään oli neuvola, ei mitään uutta. Paino on pysynyt samana (kaksi edellistä viikkoa -100g), nyt tullut yhteensä n. 8 kg. SF sama eli 33, paineet vähän noussu, mutta vieläkin ollaan kohtuu lukemissa. Nousu johtunee valvomisesta. Hb otettiin pitkästä aikaa ja se oli yli 130. Vauva on rt:ssä ja ihan alhaalla, lähtö tulee kuulemma koska tahansa. Tätähän tässä on hoettu jo 3 viikkoa :eek:. Ens tiistaina taas uudestaan, kun mennään LA:n yli.

Nyt siivoomaan, joskos päästäis lähtemään Kotkan suuntaan. Mies on vielä huomenna puoli kolmeen töissä, sitten talvilomalla. On sekin sitten lähtövalmiudessa koko ajan ;)

NinaRinsessa ja Poikanen 39+5
 
Tsemppiä synyttään lähteneille! :D Ja tsemppiä muutenkin meille kaikille maaliskuisille. Koitetaan jaksaa vielä jaksaa muutamat hetket (piinaviikot) :whistle:

Mä oon nähny viimeyön ihan hirveitä unia. Todellisia painajaisia. Harvoin ees nään mitään unia. Heräsin kun itkin.

UPPULA Saisinko sulta sen minttusuklaa leivosten ohjeen? Maiskuttelin eilen sitä kokopäivän suussani ja se ei voi olla muuta kun hyvää. :p

ABELLO Kiitos vadelmanlehti tee linkistä.
 
Tulin vähän kertomaan mietteitä synnytyksestä. Tosiaan supistukset alkoi lauantaiaamuna klo 05.00. Niitä sitten tuli välillä harvemmin ja välillä tiheemmin. 10 minuutin välein suurinpiirtein koko aamupäivän. Ei ollut mitään ihan mahdottoman kipeitä mut kuitenkin sellasia et tiesi et nää on nyt oikeesti niitä. Kävin välillä suihkussa ja se vei kyllä terävimmän kivun pois. Esikoisella oli kaveri yökylässä ja he leikkivät ja touhusivat kun ei mitään ja mä lähdin aina supistuksen tullessa muualle kaksinkerroin kävellen. Siinähän tuo meni koko päivä, mies kysyi vähän väliä et joko lähdetään, mä en ollu vielä seittemältä illallakaan niin kipee et olisin halunnu lähteä mut suostuin sitten kun meillä matkaa sairaalaan noin 60 kilometriä. Ajattelin että pakko olla avautunu aika paljon tai mä en ala :LOL: tai jos ne lähettää vaik kotiin vielä. 3 cm oli auki kun päästiin sairaalaan ja olin pettyny. Esikoiselta oli aikoinaan 2cm auki kun mentiin sairaalaan ja syntyi siitä vasta 16 tunnin päästä. Ajattelin et nyt käy samalla tavalla. Menin sairaalassa heti suihkuun ja kätilö tuli kysymään haluaisinko mennä ammeeseen ja halusinhan minä. Siellä sitten olinkin tunnin verran ja supistukset alkoi tihentymään, 3-4 minuutin välein tuli siinä vaiheessa. Tunnin altaassa oltua kätilö tuli sanomaan ettei tahdo hoputtaa altaasta pois mutta nyt olisi anestesialääkäri osastolla jos haluaisin jotain puudutetta. Tulin kiireellä pois ammeesta, todellakin halusin :whistle: Spinaali laitettiin ja siitä ei ollut minkään valtakunnan apua, ei sitte pienintäkään. No sit lääkäri tuli laittamaan kohdunkaulanpuudutuksen ja se auttoi 45 minuutiksi. Sitte alkoi taas tuntumaan kipeitä supistuksia ja paineen tunne takapuolessa, mies soittamaan kelloa ja kätilöä paikalle. 10 senttiä auki ja kätilö kehotti pikkuhiljaa ponnistelemaan kun tulisi supistus. Miestä alkoi todenteolla jännittää, siihen mennessä katteli telkkaa kaikessa rauhassa :D Sitte kutsuttiin toinen kätilö paikalle ja alkoi todellinen ponnistus, kaikista inhottavin tunne melkeen koko synnytyksessä. Kipu oli kova ja olis pitäny jotain siinä kivussa tehdäkin. Joten mä aloin pidättelemään enkä uskaltanukkaa ponnistaa. No pakkohan se sit kuitenkin oli jos meinas saada mukelon ulos. 21 minuutin jälkeen syntyi tyttö. Napanuora vartalon ympäri kerran ja vielä jalan ympäri kerran ja napanuoran pituus vain 50cm. Kätilö kysyi haluammenko nähdä istukan ja mehän halusimme, 650g painava lätty :LOL: Siitä vauva vatsan päälle ja siinä reilun tunnin. Mulle muutama ompele. Siitä vauva punnittavaksi ja mitattavaksi. Minä suihkuun ja siitä kärrättiin vuodeosastolle. Ei tullut uni silmään sinä yönä, ihastelin vain vauvaa kun oli niin mahdottoman suloinen :heart: Nyt on olo kun maitomeijerillä, eilen alkoi maito todenteolla nousta rintoihin ja niitä pakottaa ja ovat todella kipeet. Tulis maitoa vaikka kolmelle vauvalle :LOL: Mut nyt jos pumppaan ni alkaa erittymään vaan enemmän, niin ymmärsin? Mut ei ole mitään herkkua tää olo. Vauva on kyllä maailman sulosin, sydän pakahtuu katsellessa =) Nyt kutsuu maitomeijerihommat, tsemppiä kaikille synnyttämään meneville, hyvin pärjäätte. Kaikille vauvan saaneille onnitteluhaleja :hug:

Mamu-78 ja "Elvi" 5pv :heart:
 
Ilo81, pippa, daizz, Ryysyrannan rinsessa, teille kaikille hirmuisesti vauvaonnea :heart: :heart: :heart:

Itselläni tänään neuvola, hento plussa proteiinista ja paineet nousseet niin nyt pitäis itse vähän tarkkailla tilannetta. Synnytys olis kuulemma paras lääke - sopis mulle erinomaisesti! Paino pysynyt samana kaksi viikkoa, jippii!! Neuvolassa oltiin sitä mieltä, että vauva olis käsikopelolla 3 kg tai yli. Se olis sinänsä positiivinen yllätys, kun koko ajan ollaan oltu niillä alakäyrillä ja arvioitu syntymäpaino ultrien mukaan on alle 3 kiloa. No, ens tiistaina (laskettu aika, vaikka enhän mä kalenteria tuijota...) ultra jälleen, ellei sitä ennen olis jotain tapahtunut ;)

Sen lisäksi, että auto sanoi itsensä irti, meiltä hajosi vielä sänkykin! Ja trust me, sitä on käytetty ihan vaan nukkumiseen nyt viimepäivinä. Toivoa on, että molemmat asiat tulee kuntoon viikonloppuna. Pysyy mieli virkeenä, kun on tällästä ylimääräistä säätöä...

Nyt vois jatkaa ompeluja, oon tehtaillut pieniä potkareita ja muuta vauvanvaatetta, niitä on ihana tehdä!

sallamaria84, 39+2
 
daizz ja ryysyrannan rinsessa Onnittelut! :heart:

Täällä viime yönä supisteli kipeesti puolentoista tunnin ajan ja sit pitkin yötä heräsin suppareihin! On nyt päivän aikana jonki verran supistellu, mutta taitaa vielä mennä useempi päivä tai viikko ennen kuin pikkunen syntyy! Ois jo niin ihana saada nyyttii syliin... =)

Tänään ollut sit jotenki heikko ja oksetusolo...
 
Onnea Ryysyrannan rinsessa! Nopeasti ootte synnytyksen jälkeen kotiutuneet.

Nanakuu mullakin naksuu maha tai oikeestaan on jo jonkun aikaa naksunut. Muistaakseni joku joskus sano, että liittyis jotenkin kalvoihin. Mutta en oo nyt yhtään varma. Mitään vaarallista ei ainakaan kuulemma olis.

Huomenna aamusta ekaan yliaikaiskontrolliin. Toivottavasti saa nukuttua, kun jotenkin on tuo käynti alkanut jännittämään. Jos sais vaikka tietää, että millon meinasivat alkaa käynnistelemään. Minullehan sopisi vaikka jo heti huomenna..

minjoh 41+2
 
Kirjoitanpas piiitkästä aikaa jotain,
ensin ONNITTELUJA kaikille vauvaantuneille tasapuolisesti :flower: :flower: :flower:
kiva lukea synnytystarinoitakin, niin auttaa tietyllä tavalla asennoitumaan tuohon itselle niin suureen tuntemattomaan ;) koitokseen....
Maha naksuu täälläkin, on naksahdellut jo useita viikkoja, mutta kasassa edelleen, hih. Eli ei liene vaarallista. Tänään neuvolassa todettiin, että sf-mitta pienentynyt viime viikosta 2 senttii ja vauva kuulemma nyt tosi alhaalla. Eli sen verran nuo ikävät muljuttelut rakkoa ja suolistoa vasten ovat tehneet tekosiaan tässä viikon aikana, huh. Liikkeet tosiaanki tuntuu jotenki terävämmiltä ja ilkeämmiltä-lapsivettä kuulemma jo vähemmän. Kun sitten kävelin nlasta kotiin vajaa 2kilsaa(parin kaupan kautta) :) niin olipa jotenki heikko/yököttävä/ huimaileva olotila koko iltapäivän, huoh.
Muuten jakselen melko hyvin liikkua viel, pitäs jatkaa pyykkäilyä, siinä mun suuret suunnitelmat huomiselle... odotellaan B) ja lykkyä pyttyyn teille joilla menee jo yliajalla..toivotaan et alkaa tapahtua =)

Jii82 37+3
 
hei taas piiitkästä aikaa!
Huisin paljon onnea kaikille synnyttäneille!

Meidän pouju päätti hieman ennakoida,kuten arvata saattoi ja hän syntyi sitten 22.2. klo 7.50 oksitosiinin voimalla!lauantai illalla alko säännölliset supparit ja sunnuntai iltapäivään kärvistelin kotona ku ajattelin et turhaan ei lähetä mihinkään ajelee :) noh,sunnuntai meni sitte salissa (olin 2cm auki ku päästiin sinne siis) ja siitä seuraavat 12 h tuntia olikin sitten tuskaista odotusta ilman unta edelleen,edistymistä huimat 2cm!!!tämän jälkeen kätilö vihdoin päätti antaa sitte potkua suppareihin ja laitettiin toinen annos epiä jonka jälkeen alko pikkuhiljaa tapahtua :) aamulla 7 jälkeen sain alkaa puskea poikaa pihalle ja vihdoin,kun tajusin lopettaa estelyn samalla ku ponnistin (tai siis uskalsin koska tajusin ettei se sieltä muuten tule) :LOL: niin poika vihdoin synty, 3025g ja 48cm! :heart:

hän syntyi siis rv 36+5. synnytyksen kestoks merkattiin sitte 20+45+15min,vaik oikeesti kesti kyllä kauemmin mutta mistän perkuleesta minä tiiän millon tuolla on alkanu tapahtua ku kotona olin!(sen hetkinen kätilö meinas hermos menettää ku jankkasin sen kans et millon supistukset on alkanu,mulla oli niistä mustaa valkosella,kestoineen ja minuutteineen,mut hänen mukaansa ei voinu olla mahdollista,johon totesin sitte et sama se sit varmaan mulle on jos hän ei usko et merkatkoon papereihinsa alkamisajankohdaks ihan mitä itte haluaa...! |O ei kyllä yhtää pelannu kemiat kätilöitten kans ja laskettiinki sillon aamulla miehen kans et joo,ootetaan vielä hetki et vuoro vaihtuu ennen ku synnytetään :D onneks sit ku alko tapahtuu ni tuli mukava kätilö just vuoroon ja ei jääny paha maku suuhun :)
 
Resepti on kinuskikissan sivuilta: http://www.kinuskikissa.fi/?p=559
Tuli hyvän makuisia. Eipä juuri muuta voi odottaakaan kun taikinaan ei juuri muuta tuu kun margariinia, sokeria ja suklaata... ;) Itte en värjänny piparminttutäytettä ja ihan hienoja tuli silti.

Vadelmanlehtiteetä kävin tänään ettimässä mutta oli tietysti loppu siitä
luontaistuotekaupasta enkä jaksanu muihin lähteä.

Kävelemällä kahteen otteeseen oon sitte koittanu synnytystä jouduttaa,
ei kyllä tunnu olevan vaikutusta.

ONNEA synnyttäneille!

Uppula 38+0
 
Malinda
Heissan!

Saako vielä liittyä seuraan? Vietin odotusajan tuolla helmikuisissa, mutta vauva antoi odottaa itseään sen verran, että maaliskuulle meni. Eli meidän poika syntyi 4.3.2010 klo 16.13 rv 40+6, pituutta 51cm, painoa 3900g ja pään ympärys 37cm. Sunnuntaina päästiin kotiin ja oikein rauhallisissa merkeissä on mennyt. Vauva syö, nukkuu ja kakkii :) Todella helpolla päästy tähän asti ainakin, mutta katsotaan kunhan ikää tulee lisää... Meidän 1v7kk esikoinen on onneksi ottanut vauvan todella hyvin vastaan. Koko ajan olisi paijaamassa ja suukottamassa, mutta tietysti tarkkaan täytyy vahtia, ettei vaan vahingossa satuta vauvaa, kun nuo otteet ovat aika raisut. Ei ainakaan vielä ole mustasukkainen :)

Onnittelut kaikille vauvan saaneille :heart: ja tsemppiä odottajille!
 
tervetuloa ja onnea malinda! meillä tulee sama ikäero, vähän jo jänskättää meidän pojan suhtautuminen uuteen vauvaan..

ihanan näköisiä noi leivokset!

se olis laskettu aika tänään, aika hiljaista on synnytysrintamalla.
 

Yhteistyössä