*~*Maaliskuun mussukat 2010*~*

Kovasti voimia Alinalle!

Muistaakseni sikapiikistä sanottiin, että antaa raskaanaotettuna vauvalle suojan ainakin puoleksi vuodeksi. En vielä oo miettinyt ja asiaan perehtynyt, että otanko Timpalle rokotteen puolen vuoden iässä tai myöhemmin vai en. Meillä on rokotettu minä ja lapset, mies ei. Meillä ei kellään tullu rokotuksesta oireita.

Ruokaa annan nyt Timpalle aamulla ja illalla enintään puoli purkkia hedelmä/marjasosetta ja päivällä perunaporkkanasosetta muutaman lusikallisen. T. syö kaikkea tosi hyvin ja söis enemmänkin mitä annetaan. Nokkamukista annan aina ruoan jälkeen vesihörpyn. Tuttipullosta ei osaa juoda, mutta en oo asiasta huolissani, siirtyy sitten vaikka tissiltä suoraan nokkamukiin.

Vähän aikaa sitten oppi tavaroita tavoittelemaan.

Yöt menee samaan malliin kun on mennyt jo pitkään eli nukkumaan 20-21 ja syö 4-6 aikaan. Sitten nukkuu 7-9 asti. Päivisin nukkuu miten sattuu. Yleensä puolen tunnin tai tunnin lyhyitä unia, aika harvoin pitempiä.

Oma kroppa ja hormoonitoiminta alkaa olla entisellään, hiustenlähtö tuntuu normalisoituneen ja menkatkin alko nyt normaalisti kp29 ja normaalin lievillä pms-oireilla. Raskaudessa oli se (varmaankin lähes ainut) hyvä puoli että iho ja hiukset ei rasvottuneet kuten yleensä, nyt on sekin normaalitasolla. Luin että joillakin ihmisillä on aknea vielä 5-kymppisenäkin, pahoin pelkään että kuulun tähän joukkoon..

Voimia ja paranemisia kaikille joilla pieni potilas/potilaita! Meillä on oltu vielä terveitä, mutta kun koulu ja päiväkoti alkanut niin tietäähän sen että jotain tautia kohta pukkaa.

Huh! Timppa ois huomenna 5kk jos ois laskettuna aikana syntynyt.
 
Ei kävisi pienessä mielessäkään rokottaa vauvaa rokotteella jota epäillään aiheuttavan aivovaurioita/ narkolepsiaa.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2240658




Joona on nyt paranemaan päin, olikin lopulta sitten allerginen penisilliinille. Onneks ei tuota hurjemmat oireet tullut, ripulia, ihottumaa, vatsakipua ärtyneisyyttä oksentelua.

Ei vieläkään neuvolassa käyty. Ei haluta ottaa rokotetta heti kun toinen pääsee vähänkin paranemaan.

Alina :hug:
 
Alinalle :hug:

Tuosta rokotekyselystäni; Eipä nuo uutiset olleet vielä tiedossa kun mulle neuvolassa puhuttiin rokotteesta :ashamed:

Tänään panikoin ja pelkäsin jo pahinta kun meidän pikkuneiti syötti Nupulle pinaattilettua, ei siis paljoa, max neljännesosan mut silti. Neitini sano et Nuppu osaa syödä jo pieniä paloja ja kysyin ettei vaan antanut siskolle mitään eikä sit vastannut. Samassa kun aloin katsomaan olkkarin lattialle niin toisella oli suunpieli ja suussakin pientä pinaattilettumössöä :ashamed: Tietty puhelinkin oli siinä hötäkäs muutaman minuutin kateis kun soitin sit neuvolaan jossa neuvolatäti kertoili mitä 5kk voi jo syödä ja mitä se sisältää muuta mitä ei voi syödä mut kuitenkin turhaan panikoin :ashamed: ei se kuitenkaan niin vaarallista ollut. Sisko meinasi et kun äippä ei anna toiselle mitään muuta kuin tissii niin hän sit antaa toiselle syötävää.
Ei uskois et mullakin ikää jo näin paljon ja neljäs lapsukainen kysees joista esikko juuri täytti maagisen 18v :/ Kaikki tapahtu niin nopeesti, kuvittelin et pikkuneiti leikkii pikkusiskonsa kanssa kun tiskasin ja et oli jo lopettanut syömisensä kun poistu pöydän äärest, ei tullut mieleenikään et oisi letun ottanut ja syöttänyt sitä siskolleen :ashamed:
 
Mitäa mieltä ootte täst uudest palstaversiost? : /tää on mennyt tosi oudoksi, aikaisempi palsta selkeempi musta ja samoin kun aikaisemmin meni kerhon puolelle niin siinä oli et pysty klikkaa "omat kerhot" nyt ei eli joutuu ettimään sen sielt muiden kerhojen joukosta vai enkö vaan huomannut missään sitä "omat kerhot" osiota :headwall:
 
Alinalle suurensuuret pahoittelut. :hug:

Ilmoitinkohan tänne vielä ollenkaan Matildan 5kk mittoja? Kehtaankohan kertoakkaan? :ashamed:

Eli Paino: 11kg 880g :rolleyes:
pituus: 69cm

Morjensta päivää... Eli tuhdissa kunnossa ollaan ja tämän mamma haba vaan kasvaa!:D
 
Alinalle :hug:
Sikapiikkiä ei taatusti oteta enää kellekään meistä, olis pitäny luottaa omiin tuntemuksiin jo silloin raskausaikana kun piikki otettiin mulle ja esikoiselle. Ei olla onneks saatu siitä mitään, ja toivoa sopii, ettei tulekaan. Todella ikävää jos narkolepsian ja sikapiikin välille löytyy selvä yhteys :/
Pikaista paranemista kaikille sairastaville :hug: Taudit tuntu lähteneen liikkeelle kun koulut alko ja ilmat viileni.
Ei olla joudettu kirjotteleen enää minnekään viime aikoina. Tuntuu, että elämä kahden lapsen kans on todella hektistä (entäs sitten perheissä joissa on useampia lapsia?! :O ) Oonan elämään ei kuulu mitään uutta sitten viime kerran, tai no varpaat neiti löysi tasan 4kk iässä ja niitä rakastaaki yli kaiken :D Ei vielä(kään) kääntyile eikä haluja liikkeelle. Mahallaan ei viihdy. Kiinteitä ei olla alotettu, mutta eilen sai ekan maistiaisen hedelmäsosetta ja hyvin uppos, oli lisää vailla! :) Yöt on menny ihan päin honkia jo useamman viikon: neiti heräilee tiuhaan, ilman mitään syytä. Ei siis itke eikä ole nälkäinen. Kaippa tääki joku vaihe vaan joka menee ohi. Hampaita ei vielä näy eikä oo tarvistakaan niin kauan kuin saa pelkkää tissiä :LOL:
Meillä alkaa kohta keittiöremppa, joten kaikenlaista pikku äksöniä riittää normiarjen lisäksi.
Niijoo, tänään tuli mittariin yks vuosi lisää sekä mulle että esikoiselle :)

Kohta voi kömpiä nukkuun. Kirjottelen varmaan lisää kuulumisia ens maanantaina kun on 5kk-neuvola takana. Jaksamisia joka kotiin ja nauttikaa pienoisistanne, kovin äkkiä ne kasvaa...

mobic ja Oona huomenna 5kk :heart:
 
Alinalle voimia oikein paljon! Ite myös keskenmenon kokeneena voin vain kuvitella miten pahalta tuntuu...:hug:

Meiän pojan 5kk:n mitat:
paino 9650g
pituus 70,3cm

Juu ja selässä ja käsissä tuntee että on poikaa kannellu...Harakanhattu sehän vaan hyvä kun vauva kasvaa!:)

Poju on nyt oppinu kontalleen nousemaan ja liikkuu kovasti pyörimällä ja peruuttamalla.

mobic onnittelut teille sinne syntymäpäivien johdosta!

Mie joudan tosi harvoin käymään kirjottelemassa, vanhin aloitti eskarin ja nämä kolme poikaa vie lähes kaiken ajan näin päiväs aikaan ja kotityöt ym, mut yritän aina väliin käydä lueskelemassa teidän muiden kuulumisia...

anri ja poju 5kk
 
Joo voin kertoa, ettei enää onnistu nuiden mittatietojen päivittäminen etusivulle tämän uuden palstatyylin myötä. Ensinnäkin siellä on listassa sellaisia tietoja, mitkä olin aikaisemmin jo poistanut ja ku poistin ne uudestaan ja yritin laittaa ajantasalle uudet päivitykset, niin ei onnistu. Liian paljon merkkejä (yli 10 000 merkkiä) liikaa viestissä. :D Että.. nyt pistää hiertämään pikkusen. :)
 
marisca: vai niin tämä muutos meni tekemään... pöh! On näemmä meidänkin tiedot sieltä hävinny kokonaan (ne kun oli lisätty äskettäin). Sieltä on vissiin päivitykset hävinny jonnekin :( Ja kun noita oli NIIN kiva katella miten kaikki kasvaa...!

Harakanhattu: On siulla tosiaan hyvä haban kasvattaja siellä :) Meillä kun on vaan pitkä rimpula tuo tyttö :) Niin, siis jotain seittemän kilon luokkaa paino ja pituus oli 5kk neuvolassa 68cm

Sitten viimeisimmät kuulumiset: Edelleen on kärttyisä neiti, ja aamuöisin tahtoo heräillä usein. Ja jokusen kerran on nyt itkenyt niin ettei meinaa rauhottua. Ja miulla alkaa olla sellanen olo, että mitä mie en nyt tajua... Käytin jo terkkarilla, että kattoivat korvatkin... ei oo mitään selitystä. Hampaista mie nyt odotan edelleen osotan havaintoa, josko se selittäisi. Ruokapuolella ei ole uutta ja varmuuden vuoksi palautin senkin ihan alkuun (eli perunaporkkanaa ja päärynää, niiden aikaan ei taatusti ollut vaivaa alussa). Voihan se olla että tää on vaan tällainen vaihe, että neiti on tyytymättömämpi... Kaipa se aikanaan helpottaa!

Mitäs mieltä täällä ollaan hyppykiikusta ja istumisesta? Kun meille 4kk lääkärissä sanottiin, ettei hyppykiikkua kannata käyttää ollenkaan (jalan virheasentojen ja varvastamisen välttämiseksi). Mie vähän oon ite arvellut että ei kai pienet ajat voi niin pahaksi olla? Ei oo vielä kokeiltu, mutta nyt ois neitillä kova hyppimisvimma päällä; heti kun jalat maata tavoittaa alkaa pomppiminen... Ja samoin ettei saisi istua tai seisottaa ennen puolta vuotta... Varovasti oon antanu neidin sylissä vähän jo istahtaakin, kun se kovasti kampeaa ylös aina kun saa tilaisuuden.
 
Mä oon ainakin ihan ulalla tähän palstan muutoksen myötä, mutta eiköhän tää tästä vähitellen...

Meidän muutaman päivän päälle puolivuotias poikanen on nyt harjoitellut syöttötuolissa istuen syömistä, vähän se on horjuvaa istumista, eikä kovin pitkää aikaa kerrallaan vielä istuta kun ei se oikein vielä luonnista kunnolla.

Koskas muut alkaa siirtymään pois turvakaukalosta tavalliseen istuimeen? Meillä ollaan kuukauden verran jo oltu pois kaukalosta, kun tuo poika kasvaa niin kovalla vauhdilla että kaukalo alkoi jo olla auttamatta pieni. Turvaistuin tosin hommattiin sellainen, että siinä saa sitä istuinkulmaa säädettyä, eli on meillä aikaslailla nojallaan ettei poika siinä vielä oo istuvassa asennossa. Sanoivat siellä liikkeessä silloin, että tuo istuin kävisi vastasyntyneellekin ja pitäis neljään ikävuoteen saakka mennä... saas nähdä... :cool:

Juu ja sikapiikkiä ei meillä kyllä oteta. Odotusaikana sen otin, onneksi ei mitään tullut siitä silloin.
 
Moiks, mäkin uskaltaudun nyt kokeilemaan tätä uutta versiota. Vastustaakohan sitä tämän aivosurkastuman ( =äitiysloman) myötä kaikkea uutta, vai onko tää oikeesti ainakin vielä tosi paljon kökömpi kuin entinen - mene ja tiedä.

Meillä on serkkutyttöjen vanha hyppykiikku ja ollaan kyllä ajateltu kokeilla sitä jossain vaiheessa. Mä oon ja miettinyt tätä turvakaukaloasiaa, ois niin kätevää kun jouluun asti mahtuis siinä olemaan, vois vihjaista isovanhemmille nimittäin sopivaa joululahjatoivetta ;) Onhan siinä joku kiloraja, oisko ollu 13, mutta enemmän mä meidän kohdalla ainakin mietin pituutta, kun tuntuu että tulee kohta vastaan. Tosin, vissiin tää nassikoiden kasvutahtikin taittuu jossain vaiheessa, eihän tota tahtia VOI kasvaa!

Sit piti vielä sanoo tosta istumisesta, että meillä on sylissä istuttu kyllä jo pidemmän aikaa. Siinä neuvolatätin mukaan asento kuitenkin vaihtuu niin usein ja on tuettuna, että ei ole haitaksi. Syöttötuolia kokeiltiin huvin vuoksi, mutta ei oo todellakaan ajankohtaista. Sitterissä syöminen sujuu nyt niin hyvin, että ei oo varmaan mitään tarvetta muuttaa sitä meininkiä.

Viikonloppuja!
 
Minäkin ilmoittelen pikaisesti Elian uusia mittoja:
4kk 7475g ja 66,6 cm, pipo 40,6 cm
5kk 7715g ja 68 cm, pipo 41,5 cm


Meillä käännytään mahalleen sujuvasti. Isoveli tykkää Eliasta enemmän, kun voi kantaa leluja.

Meillä oli vähän mahavaivoja ja on edelleenkin. Jekovitit on osa syy. Osa syy oli pullotuteissa. Ne piti vaihtaa pienireikäisiin ja koliikkipulloihin. Vellit juodaan iltaisin ainun maitotutista.

Mulla menkat ollu vasta pari kertaa synnytyksen jälkeen. Enää ei Elia halua edes rintamaitoa.

Meillä syödään vasta kasvissoseita sekä muutamia hedelmäsoseita, sekä korvikemaitoa ja iltaisin maissivelliä. Lihasoseita aloitellaan vasta 6 kk ikäisenä eli ensi viikon sunnuntaina. Puurot aloitetaan vasta 7 kk ikäisenä.

Meillä nukutaan yöt joskus heräämättä kertaakaan, mutta yleensä herätään kerran tankkaamaan. Päivällä ei nukuta välillä kuin 1-1½ tunnin unia.

MayaM ja Elia viikkoa vajaa 6 kk
 
Kyllä oli vanha versio paljon ja parempi ja selkeempi kun tää uusi. Ei tää muista edes mun salasanaa enää ja olin hiukan hukassa mut onneks löysin sen..

Meillä on kanssa esikoisen vanha hyppykiikku ja meinataan kyllä alkaa käyttään heti kun saadaan porattua ruuvi kattoon. Mummin ja papan luona sitä jo pari viikkoa sitten kokeiltiin ja kovasti neiti tuntui tykkäävän, niinkuin esikoinenkin aikoinaan. Se on kuitenkin hyvin pieni aika kun sitä tulee käytettyä ja ei siinä nyt meinata tunti tolkulla päivisin pitää. Ja kun neiti lähtee liikkeelle niin eipä sitä tule sen jälkeen enää käytettyä, ei esikoisella ainakaan aikoinaan tullut. Syöttötuoli pitäisi varastosta hakea ja pikkuhiljaa meinataan sitäkin alkaa kokeilemaan. Sitterissä ollaan tähän saakka syöty.

Meillä neiti on jo reilun kuukauden päivät istuskellut sylissä, koitakin laittaa makuuasentoon niin huutoa piisaa ja sieltä punnerretaan ylös samantien. Samoin sylissä on seisty kuukauden päivät, en näe siinä itse kyllä mitään pahaa:)

Samoin täällä olis toive että jouluun saakka mahduttais kaukaloon. Voitais sitten vihjata isovanhemmille että tarvetta olisi uudelle. Meillä on aika pikkuruinen tyttö ja suuri kaukalo että saattaapi tuo siihen mahtuakkin:)

Täällä hetkellä on niin hyvä rytmi löytynyt että toivoisi sen säilyvän. 2 kertaa päivässä syödään sosetta, aamupäivällä perunaa ja iltapäivällä hedelmää. Illalla syödään iso annos puuroa ja maitoa päälle. Yöllä syödään yhden kerran rintamaitoa ja aamulla rintamaitoa. päiväunia 3 kertaa, kahdet lyhyemmät ja yhdet pidemmät.

Lattialla viihtyy jo hiukan paremmin. Selältä vatsalleen käännytään mutta vain yhteen suuntaan ja takaisin ei osata kääntyä ja sekös välillä suututtaa. Kaikki mikä ei ole lelua kiinnostaa kuten tyhjä pillimehupurkki, vispilä, talouspaperin hylsy, rapisevat paperit jne. oikein aarteita. Niitä on hyvä antaa silloin kun itse pitäisi saada jotain tehtyä ja lelut ei kiinnosta pätkääkään:D

Muskariin tuli ilmoitettua nyt sitten ja reilun viikon päästä alkaisi.

Onkos muilla tullut vielä hampaita? Meillä ei ole mutta en usko että kovin kauaa tarvii enää odotella, sen verran kuolataan ja kaikkea nakerretaan ja ikenet pullottaa.

Mamu-78 ja Sofia pian 6kk:heart:
 
Heips!

Ihan hurjaa että ensimmäiset mussukat alkaa olemaan puolen vuoden iässä! Vastahan sitä ison mahan kanssa tuskailtiin.

Timpalle tuli toinen hammas alas ensimmäisen viereen. Tuota runsasta kuolausta ja jäkellystä oli jo yli kuukaus aiemmin kun eka hammas puhkes ja kuolaus itseasiassa väheni sitten ennen hampaan ilmaantumista. Eikä T. oireillukkaan hampaan tuloa, ihan ihmeissäni olin kun oli mummo käymässä ja kysyi joko on hampaita ja sanoin että ei vielä mutta pinnassa tuntuvat ja sitten aloin tutkimaan niin siellähän se eka olikin ulos puhjennu.

Kertokaas miten paljon teidän vauvat syö/annatte syödä? Kun en oo ite perunaporkkanasosetta Timpalle antanut kerralla kovin montaa lusikallista, mutta söis enemmänkin. Kohta on 5kk neuvola niin näkeehän sen sitten kyllä painon kehityksestä, että pitäskö enemmänkin syöttää. Rintamaitoo saa tietenkin aina kun haluaa.

Velliä kokeilin antaa myös Aventin pullosta, mutta eipä se siitäkään kelvannu. Poika tietää mikä on parasta, kun varmaan tulee pitempään imetettyä kun kerta korvike ja velli ei pojalle kelpaa. En siis kyllä vielä ois imetystä lopettamassakaan, mutta ois kiva kun vois mies välillä enemmän osallistua syöttämiseen.

Terveisin Helka ja Timppa kohta 5kk
 
Heippa!

Meillä poika on edelleen autossa turvakaukalossa, mutta tosin on ajateltu et siirtyis kohta tavalliseen istumeen...Juu ja syöttötuoli, jossa pehmuste on nyt ollu noin kuukauden käytössä, koska sitterillä poika rupes tekemään "kuperkeikkoja".
NYt on lähtenyt ryömimään, kun aiemmin on pyörimällä liikkunut.
Hampaita on kaksi alhaalla.

Tuntuu että poika jo niin iso, kun liikkuukin jo niin kovasti ja viihtyy tosi hyvin lattialla ja on tosiaan sen kokonen kun meillä muut lapset olleet vuoden iässä!=)

Mä oon antanu pojalle noin puoli purkillista sosetta kerralla, tietty alotin et vähitellen alon totuttamaan makuun. Illalla annan puuroa muutaman lusikallisen ja vähän hedelmäsosetta sekaan, kun meillä ei tuota velliä pojan maha kestä.Toisinaan syö hyvin ja joskus ei edes rupea maistamaankaan. Edelleen imetän useamman kerran päivässä ja yöllä herää pari kertaa syömään, eli meillä myös saa rintamaitoa aina kun sitä haluaa. Joskus kyllä kun itellä on johonkin menoa niin saa jännätä miten mies tai kuka nyt sattuukin olemaan ammana miten pojan kanssa pärjää, kun kuitenkin viel niin paljo rintamaidolla mennään...Hyvin kyllä on pärjänneet!:)

anri ja poika reilu 5kk:tta
 
Meillä istutaan vielä turvakaukalossa, mutta uusi istuin jo hankittu ja vaihdetaan varmaan se 6kk iässä.

Meillä menee kiinteitä jo jonkin verran; aamulla puuroa alle 0,5dl, kasvissosetta lounaaksi melkein puoli purkkia, oikeastaan yhdestä purkista syödään kolme annosta. Jos kaupan sosetta syödään. Välipalaksi hedelmäsosetta ja illalla puuroa melkein 0,5dl. Teen aina 0,5dl, mutta jää kuppiin muutama lusikka.

Rintamaitoa saa aina kun haluaa, päivisin syö 4-5kertaa. Yleensä aamuisin aamu-unille ja päivällä lounaan jälkeen, iltapäiväunien jälkeen ja illalla pari kertaa. Yöllä poika syö yhdesti, joskus kahdesti..

Korviketta ei oo tarvittu ollenkaan ja en opeta sitä, myöskään velliä ei syödä ja sitä en opeta kun otettiin toi aamu ja iltapuuro kuvioihin. Nokkamukista juodaan vettä ruuan päälle. Tuttipullosta ei osaa juoda kun ei ole tarvittu antaa siitä mitään.

Unikoulua ollaan mietitty, mutta katotaan sitä sitten kun 6kk tulee täyteen. Toisaalta kun yöt on silleen rauhallisia niin en tiiä tarvitaanko sitä juuri nyt. Hyvähän se ois opettaa nukahtamaan itse ja nukkumaan koko yö pinniksessä.

Näillä mennään ja hyvin on kasvettu :)
 
Moi,

"hieno" yö takana, muuten Bear heräsi joka ikinen tasatunti (onko lapsemme käkikello) mutta jätti jostain syystä peräti klo 4 väliin. Olo on ihan kuollut. Mikä ihme siinä on, että joskus pystyy nukkumaan vain yhdellä heräämisellä ja sitten välillä on tällästä säätöä??? Onko muita, joilla yöuni heittelee vielä aivan miten sattuu?

Ollaan tänään menossa lääkäriin, jos valvominen johtuukin korvatulehduksesta, en tiedä. Silmä rähmii nimittäin edelleen ja nyt toista korvaa pitää räplätä koko ajan.

Ruokahalu täällä on kyllä tallella, aamulla ollaan syöty nyt pieni annos puuroa, tarkoituksena on ottaa lähipäivinä iltapuuro käyttöön, mutta ollaan totuteltu nyt näin siihen. Lounaaksi menee koko purkillinen itsetehtyä kasvissosetta (oon pakastanut kaupan purkeissa). Se taitaa olla aika paljon? Päivällinen saattaa olla purkki hedelmäsosetta tai sitten se jää väliin päikkäreistä riippuen ja iltapalaksi vielä nyt muutaman päivän ajan ennen puuroon siirtymistä 200ml velliä.

Yritän parhaani mukaan imettää, mut tuntuu että maitoa on koko ajan vähemmän ja sitten lähes poikkeuksetta Bear pukluaa rintamaitoa. Kaikki muu tuntuu pysyvän sisällä. Ei oo mitenkään palkitsevaa, kun muutenkin imetys on mulle aika pakkopullaa ja sitten beibe kiittää oksentamalla sen ulos... Mut ei nyt toisaalta haluttais lähtee korvikelinjallekaan, tässä on vielä aika pitkä aika siihen, kun saa tavallista maitoa juoda. Sitte oon kauheen epävarma siitä, että onko sitä maitoa nyt tullut tarpeeksi ja mistä ihmeestä mä sen voin tietää. Ja voin jo pahoin näistä "rintamaitoa aina silloin kuin äidistä ja lapsesta siltä tuntuu" (meistä kummastakaan ei näköjään tunnu siltä ollenkaan) tai sitten "äidinmaito on vielä lapsen pääasiallinen energianlähde" (no jaaha, ei varmaan toteudu meillä). Muita imetykseen kettuuntuneita? Miten meinaatte edetä? Mua huvittaisi ihan hirveesti saada takaisin pillerit joita käytin ennen raskautta, niin sekin on tässä motiivina... Mutta ilmeisesti jatkan imetystä, jotta oon se kuuluisa hyvä äiti - siitähän se äitiys kun onkin niin viimisen päälle kiinni :headwall: MURR!

no josko se tästä taas lähtisi...
 
Heippa pitkästä aikaa!

Sitä tuli lomailtua ja tehtyä sitä sun tätä, että unohtui tänne kirjoittelu kokonaan. Ja eihän tätä uutta versiota osaa käytää..
Op:n mittoja
5kk neuvola
Paino 6900 g pituus 64,6 cm

6 kk neuvola
Paino 7670 g pituus 68 cm


Meillä syödään aamulla äidin tekemää kaurapuuroa, ja jollain marja/hedelmä soseella höystettynä, pelkkä kaurapuuro ei Op:lle mene. Päivällä syödään lihasosetta, ja iltapäivällä marja/hedelmä/jugurtti sose, ja iltaisin velliä. Lisäksi maidot päälle. Nokkamukia ei olla vielä kokeiltu, mutta täytyy alkaa kokeilemaan. Syöttötuolissa syötän. Imetyksen lopetin 4,5 kk iässä, maidon tulo hiipui... : /

Hyppykiikku meillä on ollut jo kuukauden käytössä, Op viihtyy siinä tosi hyvin. Annetaan olla max 30 min, viihtyisi välillä pidempäänkin. On niin kova pomppimaan sylissä. Ei vieläkään käänny (???), mutta autettuna kääntyy. Viihtyy kyllä jo mahallaan ja "leikkii" leluillaan. (työntää kaiken suuhunsa.) Hampaita ei vielä näy, mutta kuolan ja lelujen syömisestä päätellen pitäisi kohta tulla..

Meilläkin sairastettiin ensimmäinen räkätauti, kuume ei noussut mutta räkää sai kaivella. Olin kahden vaiheilla sen niistäjän hankkimisen kanssa, mutta sain lopulta räät noukittua Topsy-puikolla.

Kaikinpuolin aika menee hirveetä vauhtia, ja kehitystä tapahtuu joka päivä. On ihana seurata.. Sitä alkaa stressaamaan jo töihin paluuta.. Kävin töissä sopimassa että palaan tammikuussa töihin.. Teen 50 % työsuhdetta, joten työtunteja tulee viikossa 19 h. Op menee mummolle hoitoon, joten ei vielä mene päiväkotiin. Tuntuu ihan kauhealta.. Asuntolaina vaan on maksettava.. Inhottavaa että lapsi joutuu maksamaan äidin ja isän velasta.. :ashamed:

t. nalle1puh ja Op 6 kk 2 viikkoa
 
Moikka pitkästä aikaa!!

Uusi palsta muutos teki sen ettei ole tullut paljon kirjoiteltua. Ehkä tähänkin tottuu. :)

Meillä on 5,5kk iässä eka hammas puhjennut. Ala-etuhammas se oikean puoleinen. Jee! Sitä ollaan sitten ihmetelty koko perhe kun likka ei mitenkään siitä varottanut. Mutta siellä nököttää hampaan alku. :)

Meillä kanssa varmaan viikon kahen sisään vaihto turvakaukalosta turvaistuimeen. Ei toi likka mahdu siihen enää ollenkaan. Varmaan pitää jo aikasemminkin ottaa käyttöön. *taidanpa lähteä heti sovittelemaan*

Ruokailu. Meillä menee korviketta, soseita, velliä, puuroa ja maissinaksuja. Eli Matilda vetää tyytyväisenä mitä vaan annetaan, uudet maut aina vähän eka ihmetyttää mutta hetken maisteltuaan menee alas. Eikä oikeastaan ole tullut mitään oireita mistään. Likalla on teräsvatsa! :)
Osaa jo juoda nokkamukista itse kallistaen sekä myös tuttipulloa osaa pitää itse ja jopa kallistaa!!! Go Matilda, Go!

Harmillinen juttu nuo päivitykset. Toivottavasti rupeisivat skulaan.

Mitäs vielä? Hmmm...

En nyt muista! Tulen sitten kirjoittelemaan kun tulee mieleen. :)

Harakanhattu ja Matilda 5,5kk
 
Maanantaina oli tosiaan 5kk-neuvola ja siellä saatiin tämmöset mitat: 7840g (+510g) ja 66,5cm (+ 0,9cm; epäilen mittausvirheeksi mutta eipä siis ihmetellä kun ens neuvolassa neiti on taas singahtanu senttikaupalla :LOL:) Korttiin kirjoitti (sijainen):" Touhukas ja tyytyväinen vauva. Kasvua tullut nyt hieman vähemmän. Lattialla viihtyy. Ääntelee kovasti. Rm + d-vitamiini." Eli meillä imetetään yhä ja soseita otettu vain mauksi (yhtä tai kahta lusikallista silloin tällöin). Ärsyttää, kun toi terkka vetas jotenki tosi "hyvin" sen yhistelmärokotteen ja nyt neidillä hirvee mustelma ja patti reidessä ja aristaa sitä kauheesti, vaikka edelliskerralla ei tullu mitään. :kieh: Pitäny antaa tänään kaks suppoaki, et helpottas vähän oloa. Hampaita ei vielä oo, vaikka alhaalla yks jo kuultaa kovasti. Kaukalossa pidetään niin pitkään kuin mahtuu. En muista milloin esikoinen siirty turvaistuimeen.

Sallamaria, meillä menee yöt päin v**tua, mistä sanoinkin neuvolassa ja ehdotti unikoulua. No, missäs välissä semmosta harjottelet, kun miehen pitää kuiten herätä aikasin töihin ja munki pitäs jotenkin jaksaa sit päivät 2 lapsen kans. Oona siis vaan heräilee öisin tämän tästä, silmä kirkkaana eikä rauhotu muuta kuin tissin nokkaan (ei edes syö sitä!!) Aattelen ja toivon, et tää on vaan vaihe joka menee joskus ohi..

Anrille kiitokset onnitteluista :)

Eipä tänne kai muuta. OOtetaan milloin se neiti suostuu kakkaamaan. Alkanu viimisen kuukauden aikana pantaan 3-4 päivää, nyt menny jo yli viikko edelliskerrasta! Voihan olla, et kuluttaa kaiken mut kyllä maha on sen verran täyteläisen näkönen et luulis siellä jotain olevan.

Oona ei vielä kääntyile enkä usko kääntyvänkään vielä pariin kuukauteen, näyttää menevän samalla lailla kuin esikoisellakin: painottaa puhumiseen liikkumisen sijaan. Mahalla ollessaan pyörii navan ympäri. Tyttö on kova nauramaan, välillä meinaa tikahtua omaan nauruunsa. :heart:

Nyt ruokakauppaan ja tulevaa keittiöremppaa valmisteleen (= varastoimaan kaapeista turhat roinat varastoon)

mobic ja Oona
 
Moiks,

ei korvatulehdusta, ei silmätulehdusta, ei hampaita tulossa, ei kuumetta... oli ilo kuulla lääkärissä, että meillä muuten vain menee yöt heräillessä :headwall: Viime yönä selvittiin hieman vähemmillä heräilyillä, syötiin 3 kertaa ja muutama tutin nosto ym rauhoittelu. Pääasia, että äidin mieli on ollut parempi tänään =)

Harakanhattu, meillä yritetään ja olla omatoimisia, mutta se menee kyllä ihan sotkuksi!! Voiko tän ikäisellä olla jo "minä itse" -vaihe... Ainakin pitäisi saada itse ottaa lusikalla ruokaa ja jos ei saa omaa lusikkaa niin sitten sormet vaan soseeseen. Ja tuttipulloa tai nokkamukia on myös pakko pitää itse.

Me alotettiin tänään vauvajumppa, ja oli kyllä aivan älykivaa! Siellä oli paljon muita vauvoja, joita Bear pälläili aivan onnessaan. Ja oli mullekin tosi kiva nähdä muita äitejä. Jumpassa tehtiin sekä äitille liikkeitä, että vauvalle. Ohjaaja vaikutti tosi hyvältä ja sellaiselta, että tiesi mitä ja miksi tekee. Like it!!!

Mobic, ei muuta kun hilpeetä mieltä noiden öiden kanssa, toivotaan tosiaan, että joku vaihe?

ps. käytiin tänään miehen kanssa kahdestaa ulkona syömässä, ei oo sitten tapahtunut aika tosi pitkään aikaan. Mies-parka on kipeenä, mutta lähti silti ja oli kyllä oikein piristävää henkiseltä kannalta.
 
Meidän kuulumisia aloin naputtelemaan..

Liikkuminen: Hyppykiikkua ollaan nyt pari kertaa testattu, kun neiti on niin kova pomppimaan aina kun jalat maata tavoittaa :) Ihan kymmenkunta minuuttia on annettu nyt ihmetellä siinä, neiti kurkottaa katsomaan omia varpaitaan pomppimisen lomassa :) Lattialla neiti on usein kärsimätön; ei meinaa viihtyä itsekseen ollenkaan, eikä miunkaan seura aina riitä vaan pitää päästä ylös ja katselemaan... Vaikka neiti onkin kääntynyt masulleen jo parin kuukauden ajan, ei ole siitä eteenpäin lähtenyt, eikä käänny takaisinkaan.

Syödään yleensä kasvissoseita pari kertaa päivässä ja kerran hedelmä- tai marjasosetta. Ja sitterissä syödään, syöttötuoliin heti kun osaa siinä istua. Aamupuuroa ollaan kokeiltu, se alkuun maistui tosi hyvin, mutta nyt vähän heikommin. Ja imetellään aina tarpeen mukaan. Olen laittanut välillä tuttipulloon ja välillä nokkamukiin maitoa kokeeksi, mutta ei neiti sitä yleensä juo. Joskus vähäsen maistelee ja ennätys taitaa olla 20-30ml. Neiti kyllä ite tarraa kiinni mukiin ja pulloon ja vie suuhun, sitten kummastelee mitä sieltä tulee :)

Tosin minua(kin) välillä tympäsee tuo imetystouhu, mutta sitten taas öisin tulee mieleen miten helppoa se on. Päivisin vaan tökkii kun neiti alkoi sellaiseksi ettei suostu syömään sylissä, vaan joutuu menemään sängylle makuulle... mikä lie?

Mie en ollut vielä ajatellut turvaistuimen vaihtoa, neiti mahtuu hyvin kaukaloon vielä. Arvelin jos sitten vuodenvaihteen tienoilla ois ajankohtaista, mutta saa nähdä kuin käy. Voi olla ettei viihdy niin selällään ennää niin kauaa.

sallamaria84: Meillä heräillään myös jostain tuntemattomasta syystä...

Käytin viime viikolla terkkarilla, eikä mitään erityistä syytä keksitty. Pitää ens viikolla neuvollassa ottaa asia taas esille... Neiti siis heräilee itkemään melko usein; toisinaan kun ehdit sängyn luo, on jo rauhoittunut... toisinaan taas saa varttitunnin kanniskella ja hyssytellä... Mie oon iso kysymysmerkki täällä: Mitä mie en tajua?? Välillä oon miettiny näkeekö neiti jotain unia vai koskeeko johonkin vai mitä...? :confused: Viime yönä meni 22.30-04.30 yhtenäinen pätkä pitkästä aikaa; teki itelle tosi hyvää saada nukkua putkeen vähän reilumpi pätkä!

Nyt jäämme odottelemaan ensi viikolla täyttyvää puolen vuoden ikää... Niin se aika rientää!!!
 
Moikka taas:)

Keskenmenosta pikku hiljaa toivutaan, onneksi on pieni poika tuossa tuhisemassa, esikoinen tuo omaa iloaan elämään:)
Eemilille tarjoisin ensimmäisen kerran pilttiä ja hyvin upposi, aamulla nautittiin ehkä kylmästä, mutta hieman aurinkoista lenkkisäästä, IHANAA! Mies valmistaa nyt ruokaa ja lenkin aikana oli imuroinut ,laittanut tiskit koneeseen ja vaihtanut petivaatteet:) Miehellä on lomaa ja kotona minä ainakin olen toistaiseksi.
Eemil nukkuu hyviä pätkiä yleensä laitan Eemilin nukkumaan n. 20-22 aikoihin, itse menemme nukkumaan 23.00 aikoihin, Eemil nukkuu usein 07.00 asti syö ja ottaa pienet tirsat ja sitten alkaa se energialautaus:D Hampaiden alkuja näkyy:)


Terkuin
Alina ja Eemil
 

Yhteistyössä