Maaliskuun mussukat 2011 *Lokakuussa*

mieliala huh huh, joku jopa LYÖ miestään.... ei hormonit päästä helpolla näköjään ketään,mut mahtaisko kuitenkin olla niin et ne kel raivo on päällä,oletteko normaalistikin kärkkäämpiä hermostumaan äänekkäästi??? mies-raukat...
Vaikka tiedän toki et ei mielialan vaihteluille itse mitään voi, mutta kyllä aikuinen pystyy edes jotenkin hillitsemään itseään,oli hormonit koholla tai ei... mä kyllä en mikää hissukka itekään ole, mut jos menee hermo niin itseni kanssa, tai eksän kanssa,ja sitä kyynelehdin tai voimakkain sanankääntein meson, mut ei kyllä miestä kohtaan...
Eksän kanssa kun odotusaika oli mitä oli, niin sille hermosin kyllä, se miten se kohteli mua,purkaantui kamalina kiukkuina.
Nyt kun vierellä on mies joka on aarre,ei mulla ole kertaakaan tullu mieleen ees et HÄNELLE hermostuisin ilman syytä. Saati jos nyrkit alkais heilua niin voi kauheeta..

itsensä hillitseminen meillä entisessä liitossa lapset näki niin liikaa huutoa ja riitaa ja lentäviä astioita(siis eksä yleensä kaiken tuon teki ). joten se mitä lapsetkin ja itse on kokenut, on opettanut itsensä hillitsemistä. Jo ennen eroa koitin olla aina rauhassa mutta eihän se toimi jos kuulee vaan haukkuja ja syytöksiä.
Nykyään jos joku alkaa pännimään tai nää viheliäiset hormonit kiusaa, niin painun ulos... kävelylle tai vaan muuten vaan hengittelemään raitista ilmaa...
Lisäks olen lisänny lasten kanssa olemista, vaikka kuinka hermo olis tiukalla ei lapsi sitä tajua et miksi äiti on vihainen... niiden kanssa kun pelaa tuolla ulkona,mieli on niin erilainen ja kun saa nauraa vatsan pohjasta niiden kanssa niin eipä kiukuta ei :)
Huomaan eron myös siinä, et jos en oo ehtinyt päivällä lepäämään niin mieli on PALJON kireämpi...

voimia kaikille hermo-piukeena oleville, yrittäkää hillitä itsenne vaikka vaikeaa onkin, kiukku ja raivo ei tee vauvallekaan hyvää :heart:
 
Heipä hei!

Itsensä hillitsemisestä olen myös sitä mieltä että kiukutella saa mutta eihän sitä nyt herranen aika saa mieheensä tai muihinkaan läheisiin kohdistaa! Meillä on myös ollut tavallaan vaikeaa kun oli mulla huonoa vointia ja väsymystä koko tämä alkuraskaus ja meinasi masentaa se. Itkeskelin iltaisin ja olin surullinen (edelleenkin tulee masennuskohtauksia) mutta mikäs sen ihanampaa kun päästä miehen kainaloon silloin. Ihanko joku lyökin miestään?!

Me mennään ens viikon keskiviikkona yksityiselle ultraan, ihan oman mielenrauhan takia. Miehen sisko kuoli vrk:n ikäisenä kun häneltä puuttui puolet sydämestä ja siksi välillä mietityttää vaikkei sen pitäisi perinnöllistä ollakaan ja nt-ultrassa sydän näytti kokonaiselta.

misc oletko siis menossa vaasan subille duuniin? Mun hyvä ystäväni on omistajana siellä, seinäjoella sekä oulussa subwaylla =).

Tänään mennään katsomaan omaa maatilaa meille, ehkä laitan vielä omia hevosia ja palveluita hevosihmisille, ratsastustunteja ja koulutusta jne....

Mukavaa lauantaita kaikille!
Tiinelli ja vauva 16+3
 
Me mennään ens viikon keskiviikkona yksityiselle ultraan, ihan oman mielenrauhan takia. Miehen sisko kuoli vrk:n ikäisenä kun häneltä puuttui puolet sydämestä ja siksi välillä mietityttää vaikkei sen pitäisi perinnöllistä ollakaan ja nt-ultrassa sydän näytti kokonaiselta.
Vauvojen joilla on puolikas sydän, pitää saada nopeasti lääke (en enää muista mikä lääke se oli).
Mutta jos lääkäri on tarkkaan katsonut sydämen, niin hänen pitäisi kyllä nähdä jos sydän ei ole kokonainen.

Itselläni kummittelee myös puolikas sydän mielessä, koska olen hoitanut taaperoita, joilla on vain puolikas sydän.

Mä en enää suutu joka asiasta, niin kuin ennen ja olen taas tosi rauhallinen, lähes kuin ennenkin. Enkä enää itkekkään joka asiasta. Mutta paha olo senkun jatkuu. Tuli taas aamulla oksennettua. En tiedä pahentaako toi suihku tai seksi sitä, mutta usein näidän jälkeen oksennan. Mutta on mulla pahoinvointia muutenkin.
Kaupassa pitää tarkkaan katsoa, jos menee joku laitapuolen kuljia, että kuljen eripuolella kauppaa. Hajut alkoivat uudestaan yököttämään.

Pienen sydän kuuluu hienosti ja liikkuu kun joudun sitä sydäntä aina metsästämään, ku kiinni saan.

Silvia ja Vilianna 17+4
 
Heips!

Influenssarokotteesta Ei olla kenellekään otettu, eikä oteta. Kuulutaan niihin jotka eivät ottaneet "sikapiikkiäkään". En ole muuten mikään rokotevastainen ihminen, eli kaikki neuvolarokotukset ollaan otettu. Nyt mietityttää tää uusi rokote, onko se nyt pneumokokki vai mikä lie, korvatulehduksia vastaan tjn. en tiedä aionko sitäkään ottaa vauvalle vaikka rokoteohjelmaan onkin lisätty.

LD Ei kannata välittää tuollaisista paskaa selän takana puhuvista ihmisistä, tosiaan varmaan jotain omia ongelmia hällä kun tollasia puhelee.

Mieliala Vaihteleva!! =) Kyllähän mä ymmärrän, jos miehelle tiuskii. Kun se siinä lähellä kuitenkin on ja sopivasti hollilla, jos ei olisi niin varmaan joku muu sais kiukut päälleen. Mua suututti, kun mies sanoin menevänsä koko päiväksi johonkin koulutukseen ja sen jälkeen sitten työkavereitten kanssa ulos, eli koko päivän saan yksin olla muksujen kanssa ja sitten tiedän missä kunnossa se takaisin tulee. Sanoin, että no thanks! Ja tyyliin, en haluu sun kanssa olla edes jos noin teet. :D Kyllähän mä jälkeen päin tajusin, että ehkä nyt hieman ylireagoin ja mieskin varmaan ymmärsi, etten nyt ihan sitä kuitenkaan tarkottanut.

Kikelle tervetuloa takaisin. Oih, kun itsekin pääsis vähän matkalle...

Oireista Mulla siis oikeesti tulee koko ajan lisää pieniä näppylöitä naamaan ja rintaan, siis ärsyttää... millä hitolla nää saa pois lähtemään. Mä oon kuin teini-ikäinen taas! :LOL: Vielä, kun tuntis itsensä niin nuoreksi taas!!

Nunnika ne vehkeet voi kyllä näkyä vasta myöhemminkin :D

Mindi83 15+6
 
Vauvojen joilla on puolikas sydän, pitää saada nopeasti lääke (en enää muista mikä lääke se oli).
Mutta jos lääkäri on tarkkaan katsonut sydämen, niin hänen pitäisi kyllä nähdä jos sydän ei ole kokonainen.

Itselläni kummittelee myös puolikas sydän mielessä, koska olen hoitanut taaperoita, joilla on vain puolikas sydän.

Mä en enää suutu joka asiasta, niin kuin ennen ja olen taas tosi rauhallinen, lähes kuin ennenkin. Enkä enää itkekkään joka asiasta. Mutta paha olo senkun jatkuu. Tuli taas aamulla oksennettua. En tiedä pahentaako toi suihku tai seksi sitä, mutta usein näidän jälkeen oksennan. Mutta on mulla pahoinvointia muutenkin.
Kaupassa pitää tarkkaan katsoa, jos menee joku laitapuolen kuljia, että kuljen eripuolella kauppaa. Hajut alkoivat uudestaan yököttämään.

Pienen sydän kuuluu hienosti ja liikkuu kun joudun sitä sydäntä aina metsästämään, ku kiinni saan.

Silvia ja Vilianna 17+4

Sydänvika ei heillä ollut odotusaikana tiedossa ja 80-luvulla lääketiede ei välttämättä ollut samalla tasolla kun nykypäivänä. Asia on otettu huomioon meillä normiultrissakin mutta mielenrauhan takia mennään vielä ainakin kerran yksityiselle.
 
Huomenta!

Pelkkää ON: Odottavan aika on pitkä... 18+1 :heart: Aika tuntuu taas matelevan... Sitä puoliväliä odotellessa, ja rakenneultraa jonka jälkeen sitten voi vapaasti olla raskaana.
Alkaa taas vaivata selkäkin. Huomasi kun olen joka päivä kävellyt semmoset 4 km niin alkumatkassa jo alkaa särkemään selkä ja nivuset. Muistelin et viimeksikin alkoi aika ajoissa. No tosin siinä se mun liikunta onkin lähiaikoina ollut... kävelyissä! Muuten voisin vaan nukkua! Parempaan suuntaan kuitenkin menee selkeästi ja auttais asiaa kun ottaisi vaan puoliväkisin crosstrainerin käyttöön. Tosin onko ihme, että väsyttää kun tänäänkin esikko heräsi 5:30 :headwall:
Tän hetkisen himon kohteena on satsumat... Niitä vois syödä vaikka kuinka! Sen sijaan edellinen sitrushedelmä jota himoitsin eli greippi äklöttää!!! Mutta oi kiitos mä en himoitse mitään herkkuja!!!!! Tällä liikuntamäärällä kävisi huonosti. Viimeksi kun olo oli paljon parempi liikuin todella paljon enemmän... ja söin enemmän :whistle: Painoa ei ole vielä tullut lisää oikeastaan yhtään. Lähtö oli jotain 58 neuvolakortissa ja nyt 59. Pyörin yleensäkin siinä 57-60 kilossa. Mahan kasvua vertasin edelliseen niin nyt se on aika samoissa mun mielestä kuin viimeksi oli syyskuun lopussa, ehkä hieman isompi. Silloin la oli helmikuun puolessa välissä. Nyt alussa taisi olla enemmän turvotusta ja siksi mahakin alkoi näkyä aiemmin. Kohtu on vielä todella alhaalla. Sydänäänet kuuluu oikeastaan aika samasta paikasta kuin muutama viikko sitten. Veikkaisin et yläreuna puolessa välissä kun napaa kohti suunnataan. Mahtaakohan tää asukki edes päästä nousemaan ikinä navan korkeuteen vai tukkiiko mun ilmaisat suolet koko maha-alueen... Tuntuu, että suurin osa pötsiä on nimenomaan niitä sisäelimiä siirtymäpaikassaan :LOL::LOL::LOL:

Influenssarokotetta ei olla otettu ikinä. Raskaana tuskin ottaisin mitään rokotteita.
 
Sydänvika ei heillä ollut odotusaikana tiedossa ja 80-luvulla lääketiede ei välttämättä ollut samalla tasolla kun nykypäivänä. Asia on otettu huomioon meillä normiultrissakin mutta mielenrauhan takia mennään vielä ainakin kerran yksityiselle.
Saahan sitä mennä ultraan uudestaan. Itse varmaan puhuisin siitä heti kun vauva syntyy ja tutkisivat sydämen silloin. Se lääke pitää saada aika nopeasti, mutta olen kuullut lapsista jotka ovat seuraavana päivänä sen vasta saaneet.

Se on sairaus johon en haluaisi kenenkään sairastuvan, sen verran läheltä olen sydänlasten elämää seurannut. Mutta onneksi suomessa saa tosi hyvää hoitoa.

Lapsen on tosi vaikea saada uutta sydäntä ja monesti he joutuvat odottamaan teini-ikään että saavat uuden sydämen. Mutta hoitojen ansiosta voivat elää lähes normaalia lapsuutta.


Silvia ja Vilianna 17+5
 
Influenssapiikkiä en ottaisi myöskään mistään hinnasta. Olen muutenkin kaikkia ylimääräisiä rokotuksia vastaan (paitsi papilloomavirusrokotus tytöille). Rokotusohjelman siedän ja itseasiassa oon todella näreissäni, että Calmette poistettiin ohjelmasta! Nimim. olen hoitanut tuberkuloosipotilasta! Hoitoalalla niihin törmää aina välillä ja mun kaveri joka on töissä infektio-osastolla, kertoi, että siellä vähän väliä joku tubiepäily ja silloin tällöin myös varmistettu tubipotilas. Viimeks ku olin neuvolassa, niin keskusteltiin siitä Calmetesta ja neuvolatäti teki puoltavan lausunnon, että meidän murmelille piikitetään se. Lääkärin pitää vielä hyväksyä se seuraavassa lääkärineuvolassa.
Tietysti sikapiikistä puhumattakaan! Olin ehdottomasti sitä vastaan heti, kun koko järkyttävä rumba alkas. Tenava siihen sairastui ja sen isä halus silti rokottaa mukulan. Yritin ylipuhua sitä, mutta se sanoi syyttävänsä sitten mua, jos muksulle käy jotain. No, poitsu rokotettiin.. Onneks ei tullu ilmeisesti mitään siitä, mutta kyllä tollaset on niin hevonkukkusoopaa, joka äkkiä keksitään, että saadaan hysteria taantumaan...

GCS15 & Masukki rv 18+5
 
Sikapiikistä Mä suhtauduin kanssa alusta asti tosi kriittisesti tohon hysteriaan mikä silloin vallitsi. Ei se päätös mikään helppo ollut (ilman lapsia varmasti olisikin ollut), kauan pohdittiin ja puntaroitiin. Päädyttiin sitten siihen, että ei oteta. Ja nyt oon kyllä jälkimainingeissa ollut ihan tyytyväinen siihen päätökseen. Vaikka meitäkin koitti miehen vanhemmat painostaa ottamaan ja oikeasti syyllistivätkin jonkin verran :kieh: Onneksi mies oli samoilla linjoilla mun kanssa ja samoin mun vanhemmat. Nythän onkin sitten tuo sika ja influenssa yhdistetty rokote.

Valkovuoto joku kun mainitsi lääkärin huomauttaneen ja antaneen voidetta. Mä soittaisin neuvolaan ja pyytäisin kyllä ihan näytteenottoa siitä. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Varsinkin jos haisee. Vaikka voihan se olla ihan normaaliakin, mut parempi ihan selvittää kuitenkin.

Satsumat Jep, mulla on kanssa himo niihin. Mutta oon kyllä aina tykännyt niistä. Hampaat voi kyllä niistä kärsiä...

Liikeet alkaa koko ajan tuntumaan enemmän ja enemmän, nyt on tuntunut jo muutamana päivänä peräkkäin. IHANAA!!! :heart:

Mua pelottaa tää kun jalat särkee, pelkään että tuun saamaan nyt ekaa kertaa suonikohjuja. Anopilla on tullut raskauksista ja ne ei ole kyllä mitään kivannäkösiä. Oikeen voi jostain yhdestä kohtaa särkeä niin pirusti ja mikään ei auta... Ei mitään hyviä vinkkejä jalkasärkyyn, magnesiumista jostain luin... mahtaisko lisäsemmonen auttaa...

Mindi83 16+0 POKS!!!
 
Onneksi ei ihan vielä tarvitse miettiä noita piikkejä, tälle pikkuiselle.

Itse sairastin sikaflunssan ja en ole koskaan ollut niin kipeä kuin silloin. Jouduin sairaalaan kun ei meinannut henki enää kulkea ja ääntä ei tullut. Onneksi sairaanhoitaja tunaroi ja aiheutti nenäverenvuodon, joka sitten sulatti limaa ja sain taas hengitettyä paremmin. Mutta kipeä olin pitkään.
En yhtään ihmettele että siihen on kuollut väkeä, oli se liman eritys ihan toista kuin tavis flunssassa.
 
Influenssarokotteesta, enpä tiedä.. en varmaan ota. Sen sikapiikin otin viime syksynä kun oli "pakko". En olisi päässyt ulkomaille työharjoitteluun jos en olisi ottanut.

Jokin aika sitten täällä oli puhetta lisääntyneestä valkovuodosta ja silloin mulla ei vielä ko. vaivaa ollut, mut nytpä on. Välillä oikein tuntee kun sitä holahtaa ja joskus säikähdän että tuliko verta tai jotain, mut ei.
Mulla muuten neuvolassa otettiin valkovuotonäyte ihan sen takia kun sanoin epäileväni että on joku tulehdus. Pitää huomenna soitella labraan jos se, ja sitten klamydiatulos olisivat valmistuneet. Mua hirvittää jos mulla onkin klamydia. Kerran ollut ja se pois hoidettu ja ihan oireeton se oli, en tiedä kuinka kauan kerkesi olla. Kyllähän meillä kortsu oli vauvan isän kanssa mutta jos se kerta lopussa on lähtenyt pois paikaltaan..
Mullakin on ollut joskus sitä jotain geeliä tulehdukseen jota laitetaan asettimella. Auttoi mulla vähäksi aikaa mutta oireet tulee aina uudelleen. Kai kaikki johtuu vaan jostain emättimen ph-arvoista ja pitäs varmaan loppuelämänsä näköjään jotain Lactalia käyttää :/ Varsinkin jos on ollut yhdynnässä niin mulle tulee sen jälkeen aina ikävät vuodot ja kutinat yms, sama menkkojen jälkeen. Ja mistään tulehduksesta ei ole ollut kyse, ne on testattu moneen kertaan, eikä hiivasta. Mutta kuten sanoin niin kumminkin nyt neuvolassa ottivat sen jonkun näytteen..

Huomenna menen taas sossuun ja pääsen varmaankin sitten muuttamaan. :) Ei mulla kyllä paljon mitään ole, mutta hiljaa hyvä tulee.. Hirveä ikävä vaan tulee tuota äidin kissaa. Se on aivan täysin mun perään ja surettaa miten se "pärjää" kun muutan pois. Itselleni en nyt lemmikkiä ota vastuksille vaikka kissan haluaisinkin, mutta järki käteen.

Kauheaa kun tämä väsymys ei hellitä! Vaikka viikonlopun oon saanut levähtää niin silti olisin nytkin ihan valmis nukkumaan. Hohhoijaa..

LD + Pikkunen 16+6
 
Influenssarokotteesta, enpä tiedä.. en varmaan ota. Sen sikapiikin otin viime syksynä kun oli "pakko". En olisi päässyt ulkomaille työharjoitteluun jos en olisi ottanut.

Jokin aika sitten täällä oli puhetta lisääntyneestä valkovuodosta ja silloin mulla ei vielä ko. vaivaa ollut, mut nytpä on. Välillä oikein tuntee kun sitä holahtaa ja joskus säikähdän että tuliko verta tai jotain, mut ei.
Mulla muuten neuvolassa otettiin valkovuotonäyte ihan sen takia kun sanoin epäileväni että on joku tulehdus. Pitää huomenna soitella labraan jos se, ja sitten klamydiatulos olisivat valmistuneet. Mua hirvittää jos mulla onkin klamydia. Kerran ollut ja se pois hoidettu ja ihan oireeton se oli, en tiedä kuinka kauan kerkesi olla. Kyllähän meillä kortsu oli vauvan isän kanssa mutta jos se kerta lopussa on lähtenyt pois paikaltaan..
Mullakin on ollut joskus sitä jotain geeliä tulehdukseen jota laitetaan asettimella. Auttoi mulla vähäksi aikaa mutta oireet tulee aina uudelleen. Kai kaikki johtuu vaan jostain emättimen ph-arvoista ja pitäs varmaan loppuelämänsä näköjään jotain Lactalia käyttää :/ Varsinkin jos on ollut yhdynnässä niin mulle tulee sen jälkeen aina ikävät vuodot ja kutinat yms, sama menkkojen jälkeen. Ja mistään tulehduksesta ei ole ollut kyse, ne on testattu moneen kertaan, eikä hiivasta. Mutta kuten sanoin niin kumminkin nyt neuvolassa ottivat sen jonkun näytteen..

Huomenna menen taas sossuun ja pääsen varmaankin sitten muuttamaan. :) Ei mulla kyllä paljon mitään ole, mutta hiljaa hyvä tulee.. Hirveä ikävä vaan tulee tuota äidin kissaa. Se on aivan täysin mun perään ja surettaa miten se "pärjää" kun muutan pois. Itselleni en nyt lemmikkiä ota vastuksille vaikka kissan haluaisinkin, mutta järki käteen.

Kauheaa kun tämä väsymys ei hellitä! Vaikka viikonlopun oon saanut levähtää niin silti olisin nytkin ihan valmis nukkumaan. Hohhoijaa..

LD + Pikkunen 16+6
 
Heipsan!

Kylläpä nää viikonloput menee vauhdilla, huomenna taas töitä, hohhoijaa. Ensi viikon jälkeen sitten viikon loma, odotan sitä niiiiiin paljon :)

Sikainfluenssan sairastin minäkin tosi pahana, ja sen jälkeen sain vielä jälkitautina ensin keuhkoputkentulehduksen ja sitten keuhkokuumeen, oli kyllä ihan hirveä tauti! Yskä jälkitautien jälkeen jatkui vielä tosi pitkään, huh... Onneksi poika, joka kuuluu riskiryhmään, selvisi meistä vähimmällä, tosi kipeä oli hänkin, mutta säästyi jälkitaudeilta. Sairaalassa eivät uskoneet meidän tautia sikainfluenssaksi eivätkä aloittaneet pojalle lääkitystä, vaikka riskiryhmään kuuluukin :mad: No, näytteet otettiin ja sitähän se oli, oltiin meidän kunnan tautitapaukset 2 ja 3 pojan kanssa...

Influenssarokotetta en itse ota, mutta pojalle on otettu, kun hän lääkitystensä takia kuuluu riskiryhmään. Muuten tuskin hänellekään otettaisiin.

Täällä ollut taas pari hiljaisempaa päivää liikkeiden suhteen, tai sitten olen vaan touhunnut niin paljon etten ole huomannut montaa kertaa. Jotain kuitenkin päivittäin onneksi tuntuu, yleensä useampaankin otteeseen. Ja sydänäänet kuuluu hienosti :heart:

Viikonloppu meni haravoidessa, meidän pihassa puita riittää, ja lehtiä on ihan järjetön määrä... Selkä huutaa hoosiannaa! Olen kyllä miettinyt että onko miun selkäkivut selkäkipuja vai supistuksia, kun ne tulee välillä aaltomaisesti, sattuu jonkun aikaa ja sitten kipu loppuu. Ja mie olen kaksi lasta synnyttänyt enkä tiedä onko nämä supistuksia :ashamed:

Keskiviikkona neuvolaan, katsotaan onko hemppa lähtenyt nousuun, ja mies ja poika saa kurkata ultralla vaavinkaista :heart:

Mukavaa alkavaa viikkoa!

Teto ja VekaraVäkkärä rv 18+1 :heart:
 
fleksin käyttäjä tunnustautuu. Tässä kotosalla kun käydään tää vakikierros koiran kanssa niin on fleksissä; pääsee tarpeeks pitkälle tarpeilleen. Muualla lenkeillä käytän sit aina nahkahihnaa.
Mäkään en kyllä missään kävelyteillä yms enempi liikennettä sisältävissä paikoissa fleksin käyttöä hyväksy ja eniten just ärsyttää ne pikkufifit kun ne sen poukkoilun lisäks vielä räksyttää niin prkeleesti. Argh.

Hiuksista piti lisäämäni, että siis ei mulla nyt tupottain lähde tällä hetkellä! Edellisen raskauden jälkeen siinä vajaa 4kk synnytyksestä mulla tosiaan lähti suihkussa niin paljon hiuksia että ohimot alko paistaa. Ei silloinkaan tuppoja vetämällä saanu irti, mut tosi voimakasta oli hiustenlähtö.
Tämän hetkinen tilanne ei o niin paha onneksi.

Influenssarokotetta en varmaankaan itselleni ota. Otin kyllä sikapiikin viime keväänä. Tytölle on otetti rokotusohjelman mukaiset rokotukset sekä sikapiikki viime marraskuussa. Kävi vaan niin, että keskiviikkona sai piikin ja perjantaina tuli kipeäksi. Oltiin lapsenvahtina silloin mun kotona ja mun pikkuveli sairastu ekana ja tartutti tytön kans. Tyttö sai Tamiflun ja sillä meni aika kivuttomasti tauti ohi. Tamiflu vaan aiheutti sille ihmeellisen kohtauksen, oli niinku hereillä ja kuuli kyllä kaiken muttei nähnyt mitään. Kohtauksen takia käytiin sit aivosähkökäyrällä yms. Mitään ei löytyny mistään ja ilmeisesti siis johtui lääkkeestä. Kun kuvailin "kohtauksen" oireet ja mainitsin että silmät ihan ihan vähän nyki niin se oli kuin taikasana ja heti päästiin tutkimuksiin. Aukileestakin ultrasivat mut tyttö oli kuitenki jo 7kk vanha eikä sieltä mitään enää nähty. Jälkikäteen sit luin että tamiflu on aika monessa maassa kielletty lääke, jotenki liitetty jopa psykoosiin. No tiedä häntä.
Tyttö on myös siinä FinIP rokotetutkimuksessa, tosin osallistuttiin vasta nyt viime tingassa siihen, eli kun tyttö oli jo yli 1 v ja saa vaan 2 rokotetta. Eli saa nyt sit joko pneumokokki tai hepatiitti rokotteen, se selvii vasta ensi vuonna kumman on saanu.
Papilloomarokotteen sais tosiaanki lisätä rokoteohjelmaan!

on (.) Mun äiti sano eilen et nythän sulla on alamaha vähä pyöristyny :) Niin onki! Silti näytän kyllä vieläkin vaan lihonneelta.. Mulla toi vararengas (mahamaggara) siirtyy taas ylemmäs niin et melkein näyttää, että olisin sullonu uimarenkaan paidan alle kun istun. Olotilat on muuten ihan samanlaisia kuin ennenki, itkuherkkyyttä joo, mut ei mitään massiivisia mielialanvaihteluita.
Oon niin onnellinen siitä, ettei mun tartte olla töissä vaan saan olla lapsen kanssa kotona. Niin ihanaa kun saa hoitaa pikkusta, joka hämmästyttää joka päivä enemmän ja enemmän äitiään. En tiedä keneen toi lapsi on tullut, mutta en tiedä ketään yhtä aurinkoista tapausta kuin se on. Voi olla että mun isään ehkä, mummu sano silloin kun tyttö alko hymyilemään vajaa kk vanhana, että silloin kun iskä oli vauva niin häneltä oli kysytty et onko toi lapsi ihan terve kun hymyilee niin paljon. : / Siis vuonna 57.
Toisaalta mietin kyllä joskus että miltä musta sitten tuntuu kun meillä onkin se toinen lapsi. Onko tuo tyttö silti yhtä rakas vai tapahtuuko mulle jotain ja en enää välitäkään niin paljon tytöstä. Näin kun kirjotan tämän niin tuntuu ihan hirvittävän pahalle, siis eihän oikeesti niin tapahdu että mun suhteeni tyttöön muuttuis tosta noin vaan. Ehkä se vauva voi aluksi tuntua vieraalta? Äh.. En mä tiedä, enkä osaa kirjottaa asioita niinku haluaisin.

Ehkä se on nukkumaan suunnattava kun ei tästä nyt saa selkoa itekään enää..

Teppana ja masuvauva 20+4
 
vai että pahoinvointi hellittää vklla 12..heräsin eilen myöhään (yli 10), nukuin univelkoja pois..Aamupala siis jäi väliin.Maha murisi kovasti. Niskat oli jumissa ja päätä särki mutta ajattelin suihkun auttavan kipuun. kello oli jo 11 kun aloin keittää kahvia ja samalla sekunnilla kun kahvipurkin avasin niin jouduin juoksemaan vessaan oksentamaan! No, viimeksi kun tyttöä odotin niin viimeisen kerran ykäsin tasan vklla 17, joten voihan tässä tätä vielä riittää..:x. Pitkään aikaan siis en ole ykäillyt, meinannut kylläkin, hajut ottaa nenään ja vatsaan aikalailla.
Itse stressaan liikkeistä, kun en nyt ole ihan varma onko ne niitä vai ei. Hyvin satunnaisesti tunnen jotain pientä. Dopleria eilen huutiksesta katselin, mutta en vielä raaskinnut ostaa.Neuvolakäynnit kun ovat niin harvassa, seuraavan kerran vasta 11.11 vklla 20 ( ed oli vklla 10), niin ei pääse sydänääniä kuuntelemaan.neuvola kyl näkyy tosta keittiön ikkunasta, matkaa 20m, mutta en usko että pääsisin sinne kuuntelemaan sykettä ihan vaan mielenrauhani vuoksi. Ehkä tää johtuu siitä istukkanäytejutusta, kun siinä oli se km mahis. No, reilu 4vkoa vielä niin sitten pääsee neuvolaan =). Kaikkea tyhmää sitä tulee ajatelleeksi ja stressatuksi ihan turhaan. Mieliala on kyl parantunut selvästi istukkatutkimuksen jälk kun tietää ettei vauvalla ole mitään vammaa! Muutaman tytönvaatteenkin jo uskalsin eilen shopata huutiksesta :D. Ihanaa kun tietää varmaksi sukupuuolen, niin voi ostaa vaatteet mielensä mukaan eikä vain pelkkää unisexia. Vaunujakin katselin, mutta ne ostetaan sitten myöhemmin. rahaa paloi aikalailla matkaan ja nyt kun alkoi taas pelkkä keikkatyö niin joutuu tosissaan miettiin mihin rahat käyttää. Keikkaa kyl pitäisi riittää mutta kun se ei ikinä ole niin varmaa..

Mutta nyt tämä lähtee töihin! Onneksi sain keikan tällekkin päivälle, niin saa taas vuokrat ja muut maksettua ja kerrytettyä äitiyspäivärahaa :D

kike79 & pikkupieni 15+4
 
Sikapiikistä Meille aikuisille ei otettu, ei edes harkittu. Lapsen kannalta taas mietin ja välillä olin ottamassa ja välillä taas en. Koska siitä päätöksen teosta ei kertakaikkiaan tullut mitään niin ei sitten otettu lapsellekaan. Ei onneksi sitten sairastuttu.

Lisääntynyt valkovuoto On joo ja tosi kiusallista.

Mäkin oon nyt vaan kotona. Ollut jo reilut 2kk. Toisaalta ihanaa, kun ei tarvi juosta hiki hatussa viemään lasta hoitoon ja siitä sitten äkkii töihin. Päivän päätyttyä kauheella kiireellä hakea lapsi hoidosta. Mulla meni usein ylitöiksi niin siksi kauhee kiire. Muutenkin eräät seikat työpaikassa nyppi sen verran pahasti, et oli helpotus saada lopettaa. Mulla oli siis sopimus heinäkuun loppuun. Olisin saanut jatkaa ja järkeväähän se olisi ollut, mut ku oli vaan mitta täynnä..
Kovassa uhmaiässä tuo meitin vesseli on, se tuo päivään vähän haastetta. Toisaalta on se huvittavaakin, kun toinen sanoo tuimasti "ei tottele!".. Vaikeinta on pukeminen sen venkoilun ja veteläksi menemisen takia. No, onneksi tä on vaan väliaikasta. Seuraavaa uhmista odotellessa.. :whistle:

G ja H 16+2
 
Heippa hei ja mukavaa uutta viikkoa kaikille!!

Mulla poksui eilen 16 viikko!! *POKS POKS*

Influenssarokotteesta Itse en vielä ole päättänyt otanko rokotteen vai en. Possunuha rokote otettiin silloin lapsille, enkä sitä ole kyllä katunut. Siitä rokotteesta tuli mun mielestä ihan turhankin suuri jylinä ja aika turhasta... kauhea show sen narkolepsian sun muun kanssa ja sehän sitten myöhemmin todettiin että niillä ei yhteyttä ollut. Meillä lapset eivät siitä mitään oireita saanut.

Muutoin ovat saaneet ihan neuvolan ohjelman mukaiset rokotteet ja pojan kanssa osallistuttiin hänen ekan vuotensa aikana meningokokki rokotetutkimukseen (on muuten nyt käytössä tuo rokote) Samalla sai sillon sitten hepatiitti rokotuksen! Hyvä tutkimus oli mutta sen verran raskasta, että tutkimuksiin meidän perhe ei enää osallistu! Mutta influenssa rokotteet saatetaan lapsille nytkin ottaa, sillä kun poika tulee kipeäksi niin tulee sitten aina oikein kunnolla... ei tunnekkaan käsitettä pieni flunssa vaan aina tulee todella hurjana. Jos yhdeltäkin ylimääräiseltä pöpöltä voidaan rokotteen avulla välttyä niin sitten sen otamme.

Näistä rokotteistakin on niin monia mielipiteitä... itse en niidenkään suhteen ole kovin hysteerinen ja tosiaan mun mielestä ihmisiin on luotu ihan turhaakin hysteriaa niiden osalta! mutta tämäkin oli vain minun mielipide! ;)

Oireista Täällä ensimmäisenä oireena tulee edelleen pahoinvointi... nyt tosiaan lähinnä aamupäivisin enkä enää ihan joka päivä oksenna. Nyt on painokin lähtenyt jo nousuun. Naama mulla kukkii pahemmin kuin murrosikäisenä ja siihen ei auta mikään... lisäksi tulee usein ihan mielettömän kipeitä näppyjä! :kieh:
Sitten mulla on vielä ihan mieletöntä väsymystä... koko päivän olen ihan nuutunut! :/
Himot satsumiin ja tomaatteihin on todella kovat!!! Muita "pakko saada" mieltymyksiä ei oikein olekkaan ollut.
Satsumia olen kyllä himoinnut joka raskaudessa... ne vaan on niin hyviä!!:p

Tänään mulla puolenpäivän jälkeen neuvola joten niitä uutisia sitten myöhemmin... tuskin siellä kovasti mitään uutta...

Liro ja papunen 16+1
 
Heippa!

sikapiikistä en ottanut itselleni enkä lapsilleni ja ainakin esikoinen sairasti ko.taudin viime talvena ja oli kyllä tosi raju :/ 42 astetta melkein kuumetta viikon verran ja veto ihan pois. Itselleni tuli vain 38 astetta(mikä on mulle kyllä tosi paljon kun normilämpö n.35astetta) ja kauheet lihassäryt. Itse kuulun riskiryhmään diabeteksen vuoksi ja nyt vielä kaksinverroin kun olen raskaana joten olen alkanut kallistumaan sinne rokotuksen puolelle. Sitähän ei voi varmaksi sanoa,oliko se viimetalvinen just sikaa,siis minulla niin olisi kauheeta jos nyt saiskin sitten tartunnan:(

mielialoista itsellä ihan kauheet!!!:kieh: vuoroin itken,vuoroin nauran mutta suurimaan osan ajasta keskityn miehen ja lasten sättimiseen kun ne on taas niin ärsyttäviä :( todella kamalaa käytöstä :( mies ei vaan tunnu tajuuvan kuinka herkillä nyt olen niin jotenkin tuntuu että välillä tahallaan ärsyttää esim.jos pyydän laittamaan tiskit koneeseen niin vastaus kuuluu ´joojoo kohta´:kieh: ja siitäkös meikä vetää aimo sirkukset:kieh: Mulla on muutenkin nyt ollu viime päivinä jotenkin kauheen ahdistunut olo sekä itsestä että miehestä että vauvasta :( Minusta on ihanaa lukea toisten synnytyskertomuksia ja katsoa telkkarista mutta kun ajattelen sitä omalle kohdalleni,se ei enää jotenkin olekkaan niin ihanaa :( Siis vauvan tulo ja saaminen :( Ja sekös ahdistaa vielä enemmän :( Toivon totisesti että mielialani tasoitttuu nopeasti. Kaikista eniten pelkään synnytyksen jälkeistä masennusta :/

sain hammaslääkärin varattua tänään ja sain ajan 11.tammikuuta!!!: / Vaikka mä sitä pelkäänkin ihan sikana niin olisin toivonut edes tämän vuoden puolelle aikaa. Suu alkaa olemaan kyllä niin huonossa kunnossa että arveluttaa kuinka tässä vielä käy:/

lisääntynyt vuoto ja oireista muutenkin v.vuotoa tulee oikein urakalla!!! Sellasia kunnon holahduksia oikein:x Mulla taitaa tosin nyt olla taas vaihteeks hiiva päällä mikä lisää vielä entisestään mutta joskus tulee sellasta ihan kirkasta ja aika juoksevaa vuotoa:x Oireista muuten.....lievää pahoinvointia on vielä ja väsymys kiusaa. Olin neuvolassa perjantaina ja hb oli taas laskenut 98:saan :( Nyt vaihdan rautamerkkiä,josko lähtis pysyvään nousuun.
Mitään sen erikosiempia himoja ei ole,paitsi että joka päivä tekee eri ruokaa ihan sikana mieli:p esim.tänään jauhelihakeittoa,huomenna makaronilaatikkoa:whistle: Ja himoitsen sitä niin kauan että saaan sitä :) nyt on tehnyt perjantaista asti mieli kaalilaatikkoa:whistle: En ole liiemmin sen ystävä mutta nyt on joku eriskummallinen himo siihenkin :) Ainakin on taloudellista tää himoaminen kun ei sentään mitään naudan fileitä tee mieli joka päivä :D

Piti vielä mainita että nyt minäkin voin liittyä potkukerhoon!!! :) Eilen ja toissapäivänä ihan selviä liikkeitä pitkin päivää,myös liikkuessa ja tunsin ne kädelläkin kun kokeilin. Kyllä me mattimyöhäsetkin saamme osamme kun jaksaa vaan odottaa :)

Nyt ruokikselle!!

-Naurukohtaus ja Ylläri 18+0- POksistapoo!!!
 
Viimeksi muokattu:
Oho mun eilinen viesti oli näköjään tullut kahdesti, tää jotain sekoili kun lähetin viestiä, ettei sivu muka toimi tjk. Noh mitäs pienistä.

"Kiva" etten ole ainoa jolla on väsymystä. Eilen oikein kaupassa iski sellainen voimattomuus, tuntui ettei jaksa edes seistä, ja hikeä pukkaa päälle. Verenpaineet on kumminkin ihan ok mitä olen mummon mittarilla mitannut. Otin rautatabletin pari päivää sitten kun ajattelin jos hb on laskenut. Mutta ei hitto ei noita voi syödä kun tulee niin kauheat mahakivut.

Tänään sitten kävin uudemman kerran sossussa ja sitten kirjoittamassa vuokrasopimuksen :) Ei muuta kun muuttamaan. Ärsytti jotenkin se sossun täti. Se kysyi että enkö mä olekin joskus ollut lastensuojelun asiakas, ja kun myönsin niin se huokaili ja pudisteli päätä siihen malliin että eipä omena kauas puusta putoa. Tai sit hormonihirviöt saa mut kuvitteleen kaikkea. Olen mä oikeasti todella kiitollinen tuosta avusta mitä tuolta saan :)

LD + Pikkunen 17+0 !!!!
 
valkovuoto siis apua,mulla ei ennen ole moista ollu ei odotusaikoina eikä oikee muutenkaan... haisen pahalle ja soitin jo neuvolaanki et pitäis kai men jotai testei otattamaan... no labraan meen tänään hiiva-testiin, ei mulla hiivatulehdustakaan kai koskaan ole ollu :O
No, mulla on kans tuntunut lenkillä ollessa et hulahtaa housuun jotain, ja alkkarit saattaa olla likaiset jo yönkin jälkeen... yök yök, etovaa suorastaan!!! pikkuhousun suojia on sit käyttäny, koska muuten sais alushousut vaihtaa ainaki kahdesti päivässä... no, joskos tää testi sit kertois jotain.... tai sit on vaan kärsittävä :)

mielialoista Mikä siinä on et tarvii miestään tai lapsiaan alkaa sättimään jos joku itellä mättää??? eivät kai he ole mitään tehneet väärin ????? EN YMMÄRRÄ!!!!! Ei voi itse toivoa saavansa hellyyttä tai ymmärrystä odotusaikana, jos käpy palaa ni heti alkaa syytöntä mollaamaan....
Ei mun mielestä kaikkee voi hormonienkaan piikkiin laittaa.. ellei parisuhteessa sitten ole jotain mikä hiertää mieltä, mut pitäiskös sellasistaki ennemmin puhua ensin, kun alkaa niitä suoltamaan ties millaisina sanoina pihalle??
Lapsille taatusti ei tule myöskään hyvä olla, jos äiti vaan mesoo turhan takia..

synnytyksen jälkeinen masennus hyvänen aika, miks sitä nyt murehtii joku jo tässä vaiheessa kun ei ole lapsi edes syntynyt vielä??? Koitahan sinä joka murehdit moista, kasata pääkoppaa ja miettiä et miten sais tilannetta positiiviseks täs vaiheessa..
Aivan taatusti siihen sairastuu, jos puol vuotta etukäteen asiaa vatvookin... Siihen sairastuminen on toki mahdollista, elämän olosuhteet siihen voi kans vaikuttaa,sekä henkinen oma jaksaminen jo odotusaikana. Mielessä itselläkin käynyt et mitä jos, mutta masennuksen jo kertaalleen selättäneenä aion taistella etten tuota synnytyksen jälkeistä masennusta saisi. Ulkoilemaan säntään jo nyt, ja mikä parasta lääkettä masennusta vastaan ja sitä potiessa ulkoilu onkaan!!!!! Masentuneenkin tulis ulkona olla vähintään 15min.päivässä. Ne jotka tuttavapiiristäni on tohon aikanaan sairastuneet, on olleet sellasia et ulos ei sit mennä millään oli vauva mahassa tai syntynyt... Mä en vois elää ilman ulkoilua :)
Mitä et vielä tiedä kokevasi, ei kannata etukäteen murehtia :heart:

sikapiikki no lapset sai koulusta sellasen mut eipä ole itelle tullu ees mieleen ottaa.. en mä jaksa vouhkata joka viruksen perässä...kyllähän noita tauteja on, minkä sille sit mahtaa jos se tulee... Mut kun en kuulunu taannoin ees riskiryhmään ei tullu otetuks. Nyt en sit tiedä kannattaisko se kuitenkin,mulla kova kuume tulee jo helposti muutenkin, ja meen aina tosi huonoon kuntoon. Ehkä se sit tossa neuvolalääkäriltä täytyy tarkistaa et mitä se suosittelee mitä tehdä ..

oma napa kävi 1,5 tunnin koiralenkin kaverin kanssa.. ja hyvin jaksoin,hitaammin kävelee kyllä kun ennen ;) pientä puuskutusta ja hikoilua, mut vältyin ilman supistuksia :) Koirat sai temmeltää mettäs vapaina, nautinto niille, ja nautinto itselle kun sai vaan kävellä ja nauttia luonnosta ja purkaa kaiken päästään pois :) stressistä ei taas tietookaan :D

Illalla katottiin miehen kanssa erittäin tunteisiin vetoava leffa.. ja mun itkusta ei sitten loppua meinannu tulla mitenkään... Alkoi elää niin voimakkaasti omalla tunne-kapasiteetilla,mitä jos ite menettäisin mieheni ja lapseni.... on liikaa menetettävää :heart: mies halaili ja lohdutteli, jaksoi ymmärtää että itketti... Sitten kyynelkanavien tukkeet putsattuna kävin kainaloon kattomaan telkkaria loppu-illaks hyvällä ja onnellisella mielellä :)

Pikkuinen potkii aamuin ja illoin hyvin hyvin selkeesti :) Rakkaus häneen on jo niin kasvanut, että on oikein ihana tulla äidiksi jälleen..... tuskin maltan odottaa et kääröni saan syliini ja saan miehelleni antaa elämän tärkeimmän lahjan :heart:
 
Neuvolassa tuli tänään käytyä. Kaikki oli ok, sydänäänet kuului hienosti! RR 117/73, hemppa 132 ja paino oli kivat 51,7 kg. Hitsit mä en oo kyllä lihonnut yhtään, on se kumma juttu. Mutta tosiaan näyttää ihan samaa rataa menevän kuin edellisissäkin raskauksissa. 8.11. olisi sitten rakenneultra, kun sinne jaksaisi odottaa. Ja terveydenhoitaja itse ehdotti yhtä lisäkäyntiä (ihan vaan sen mielenrauhan vuoksi), niin se ois sitten kahden viikon päästä.

Hei miten nyt, kun on ollut puhetta rokotuksista. Niin miten te suhtaudutte muihin suosituksiin, esim. mitä neuvolasta saadaan mitä tuleee esim ruokavalioon. Nyt kun on paljon ollut puhetta näistä rasvoista? Juotteko perheessänne rasvatonta maitoa jne?

Minunkin jaksaminen on vähän niin ja näin, välillä voin saada kauheen innon tekemään jotain mutta pakkaa sitten aina jäämään kaikki puolitiehen kun kertakaikkiaan loppuu veto, ei vaan jaksa. Varsinkin aamut on ihan hirveitä!! Enkä oikeen ymmärrä, että miksei tää jo ala helppaamaan, kun eikös jossain vaiheessa pitäis saada joku "energiaboost" :LOL:

Välillä tulee tosiaan tuntemuksia, että miten pärjätään kolmilapsisena perheenä ja muutenkin sellaisia ahdistavia ajatuksia. Vaikka ei varsinaisesti pitäisi kyllä olla mitään ongelmaa tässä, mutta kai se on normaalia että tuntematon voi vähän pelottaa. Onhan siinä aina aluksi totuttelemista, kun tulee yksi perheeseen lisää.

Yksi kumma piirre lisää: oon alkanut odottaa joulua ihan kybällä, en tiedä miksi. Joulu ei ole mulle ollut mikään erityinen aika, mutta nyt se on jotenkin mun mielessä korostunut. Voin jo kuvitella itseni joulukadulla ison mahani kanssa, ostamassa kaikkia ihania vauvatilpehöörejä :D

Ihanaa alkavaa viikkoa kaikille!!! :wave:

Mindi83 16+1
 
heippahei kaikki kanssamammat!

Sikapiikistä oli puhetta, ja kerronpa miten meillä. Otin heti kun alettiin rokottamaan, olin sairaalassa sellaisella osastolla harjoittelussa että ensimmäisten joukossa saatiin. No, kaksi päivää meni niin emmeköhän miehen kanssa ehtineet sen taudin saada jostakin :D Eli meni hukkaan rokotteen ottaminen, kun kahdessa viikossa olisi suoja vasta tullut. Ite sikaflunssa oli mulla aika lievä, mutta voi jälkitautien riemua.. Sain pahan keuhkoputkentulehduksen ja jälkikäteen saattoi olla jopa keuhkokuumeen poikasta, koska kun antibioottikuurin jälkeen kuume nousi uudestaan, testattiin keuhkoklamydia ja mykoplasma jotka keuhkokuumettakin aiheuttaa ja mykoplasma löytyi. Useampi viikko meni sairastaessa. Miehellä sikaflunssa oli kovempi korkean kuumeen ja lihassärkyjen kanssa, mutta ei saanut niin pahaa jälkitautia.

influenssarokotteen olen ottanut silloin tällöin, voi olla että nyt otan, ei tee mieli sairastella juuri nyt..

Onnea Naurukohtaukselle potkuista! Ja tulehan Liro kertomaan neuvolakuulumisia!

valkovuodosta.. täällä havaittu myös ajoittaista runsastumista, välillä ihan holahtaa ja tietenkin pitää käydä tarkistamassa ettei vaan verta holahtanut :D

littledeath onnea vuokrasopimuksesta, toivottavasti pääset piakkoin muuttamaan ja saat laitettua kämpän kivaksi juuri teidän perheelle :)

Tsempitykset pahoinvoinnista kärsiville, toivottavasti helpottaa edes jossain vaiheessa..

Kikelle voimahali :hug: Kyllä ne liikkeet alkaa kunnolla tuntua jossain vaiheessa, ja neuvolaan voi ihan hyvin soittaa ja pyytää päästä kuuntelemaan sydänäänet! Rohkeasti vain, ne ovat siellä kuitenkin nimenomaan tukemassa sinua raskaudessa. Kun olin neuvolaharkassa niin kyllä siellä välillä kävi mammoja ihan vain kuunteluttamassa sydänäänet, että saivat vähän uskoa taas raskauteen.

Oma napainen voi hyvin, ja masu kasvaa. Eilen käytiin kurkkimassa ultralla, kun synnärillä ei ollut synnyttäjän synnyttäjää.. Siellä se pikkuinen touhuili :heart: oli se ihana katsella, kun toinen imee peukkua, heiluttelee käsiä ja jalkoja, laittaa kättä poskelle ja nieleskelee. Sen verran huono ultrakuva ja kokemattomat ultrankäyttäjät, ettei ollut pelkoa sukupuolen näkymisestä :D

Mitään erikoisempia oireita ei nyt ole, joten tällä hetkellä raskaudesta voi ihan hyvillä mielin nautiskella, kun liikkeetkin jo tuntuvat :)

Tupunen ja Rymy 18+0 *poks*
 

Yhteistyössä