Maaliskuun mussukat 2011 MEIDÄN KUU

Onnea kaikille vauvan saaneille :flower:
Kyllä tämä onkin ihanaa aikaa olla vastasyntyneen kanssa :heart:.

Meillä eka yö kotona nukuttu, vauva nukkui pelkkä body päällä ihan kiinni mussa untuvapeittojen alla. Jo laitoksella pidin vauvaa ihan kiinni itsessäni. Kerran herää tyttö syömään yön aikana. Ja mulla vasta eilen illalla maito nousi kunnolla rintoihin.

Synnytyksestä tarinaa:
Eli tiistaina 29.3 mua supisteli pitkin päivää todella kipeästi mutta harvakseltaan ja limatulppaa irtosi.
Illalla supistuksia tuli 5 min välein ja ne oli todella kivuliaita, lähdettiin sairaalaa kohti klo 22.
Laitoksella otettiin puoli tuntia käyrää mihin tulikin kovia suppareita, sitten sisätutkimuksen aika...
Vain ja tasan 2cm auki kuten edellisenäkin päivänä. Eli virallisesti mun synnytys ei ollut käynnissä koska supistukset ei tehneet kohdunsuulle mitään. Itkuhan siinä pääsi koska olin erittäin kipeä ja väsynyt, supistuksia tuli taukoamatta. Kätilö olisi halunnut laittaa mut edelleen vielä kotiin. Sanoin etten uskalla enää mennä kotiin. Päädyttiin siihen että menen perhehuoneeseen nukumaan ja otan unilääkkeen, miehen olisi kuitenkin pitänyt ajaa kotiin se 40km.

Sain siis voimakkaan unilääkkeen ja mut laitettiin nukkumaan, supistukset senkun paheni ja olin lisäksi ihan pökkyrässä lääkkeestä. Olin niin kipeä etten enää pystynyt puhumaankaan mitään. Mies kantoi mut vessaan kun jalat ei kantanut unilääkkeestä johtuen.
Soitin kelloa, kätilö tuli ja huokaili. Pyysin saada jotain kipuun. Kätilö sanoi että no katsotaan se kohdunsuu sitten. Sain housut puoliksi pois jalasta kun kalvot poksahti voimalla ja vesi lensi.
Tuli kuulkaa kätilöön vipinää, kohdunsuu 5cm auki ja kiireellä saliin. Kävelin itse sinne ja miehen kanssa kannettiin meidän laukut.

Salissa sängylle makaamaan ja jatkuvaa supistusta taukoamatta. Kätilö sanoi tilaavansa mulle spinaalin. Antoi ilokaasumaskin, vedin pari henkäystä mutta yhdessä unilääkkeen vaikutuksen kanssa meinasin oksentaa ja pää meni ihan sekaisin. Heitin maskin lattialle.

Yhtäkkiä tunsin kun vauva alkaa työntymään pihalle ja ponnistutti. Kätilö kurkkasi alapäätä ja sanoi että nyt se syntyy. Ponnistin pari kertaa (ai kamala kuinka se sattui!) ja pää oli ulkona ja napanuora tiukasti kaulan ympärillä. Kesti aika kauan ennen kun saivat sen lekattua. Ja parilla ponnistuksella syntyi sitten koko tyttö :heart:.

Kalvot mulla poksahti klo 1 yöllä, tyttö oli maailmassa klo 01.17 =).
Kätilö oli pahoillaan että olisi laittanut mut vielä kotiin, jos olisin totellut niin vauva olisi syntynyt tielle ja kuristunut napanuoraan. Onneksi en antanut miehenkään lähteä kotiin. Sanoin että lähtee vasta sitten jos nukahdan. Kätilö sanoi itsekin säikähtäneensä kovasti, ei ollut moista tilannetta kuulemma ennen tullut vastaan. Mun synntystä on sitten moni kätilö käynyt keskustelemassa läpi, vaikkei mua sillä lailla siinä mikään edes vaivaa. Pääasia että kaikki meni hyvin, turha jossitella.
Syyksi erikoiseen tapahtumaan on arvioitu sitä, että kun niin kovin teen fyysisesti töitä ja olen koko raskauden tehnyt, mun lihakset on pahasti jumissa (siis syvemmät lihakset) minkä johdosta ne ei antaneet periksi että supistus olisi päässyt aukaisemaan kohdunsuuta ennen kun unilääke rentoutti sen verran paikkoja. Muuten mulla fyysinen kunto ihan hyvä, mahaa on vielä jäljellä (kuopus kysyi laitoksella että tuleeko sieltä vielä toinen vauva :LOL:) ei repeämiä, eikä tikkejä. Jonkun verran alapäätä jomottaa mutta lihakset toimii sielläkin jo ihan kuten ennekin. Pissaaminen kirvelee vähän. Istua pystyn täysin.
 
tiinelli aika huikee syntymä vauvalla :) onni että pidit pääsi ja saitte jäädä...lopputulos ei ois toisella tapaa ollu mukava.. nyt sitten nautit olan takaa kun olo helppasi :) pieni ja siro likka teillä :) huoh... sit pääset säkin synnyttäneiden pinoon privaamaan ;)

mindi VOIMAHALAUS täältä, toivottavasti jaksat vielä jotenkin! mä komennan etänä sen vauvan jo syntymään, eihän tästä muuten mitään tule ;) äläkä enää vastaa puhelimeen... en tiä mitä muuta voisin enää sanoa.. nii paitsi et viime yönä näin unen et saitte pojan ja jäin miettimään mihin mä noi pienet tytön vaatteet sit laitan :D
jaksamisia!!!!!

tääl luksus-yöt jatkuu: neiti nukahti 21 ja heräs vasta 4:30 :D söi ja meinas kyl herätä tai heräskin ;) äitiinsä tullu aamuvirkku... mut huolimatta lukemattomista hymyistä ja silmien pyörittelyistä ja muikeista ilmeistä sain nukahtamaan uudestaan tosin vasta liki kuutta.. kello tulee just 9 ja pimatsuikka koisaa vieläki :) pääasia et nukkuu, kakatki taitaa olla vaipassa mut eipä näytä unta häirittevän....
Mä vetelen aamukahvia horroksessa ja miehen kans odotellaan sen isää käymään...

leppoisaa lauantaita :)
 
Voimia kaikille teille jotka vielä joudutte vauvoja odottamaan! :hug:
Mulle tuli päivä ennen synnytystä niin kova kyllästyminen ja vitutus siihen oloon, kai se edesauttoi synnytyksen käynnistymistä. Mieskin sanoi että harvoin näkee mua niin tympääntyneenä, ei kuulemma uskaltanut liikoja jutella mulle. Kaikki kävi sitten lopulta niin yllättäen, nyt raskausaika tuntuu enää muistolta. Yrittäkää ajatella positiivisesti, ei ne vauvat tosiaan jää sinne masuun.

Onneksi me naiset ollaan niin sissejä että seistään vaikka seipään nokassa, viimeiset raskauspäivät kestää Naisen Raivolla!
 
onnea tiinelli ja viinipyräle :flower:

mä taas SAIN jäädä synnytyssaliin vaikka olin vaan 4cm auki ja kanavaa jäljellä. mut kai siellä ei ollu ruuhkaa ja eri kätilö... mut mieluummin mä siel salis olinki,ettei osastolla olis tarvinnu ulista : /

neiti 2vko tänään :heart: äkkiä toi aika menee :whistle:
 
Onnea kaikille vauvansa taas noutaneille!

Jamuille toivotaan että syntyis pian!

Täällä on reipas syöjä, todella usein tissillä, saattaa kyllä sitten yöllä nukkua pidempäänkin,6h.. tai sitten ei :D Vaihtelevasti siis menee. Alkaa jo olemaan hetkiä hereillä ja tapittaa silmillään ja katselee <3 Sterilisaatiokivutkin alkaa olemaan poissa.
Noita tulis vielä tusina jollei pistäis pistettä ja tähän väliin se on ihan hyvä :D Eli on isompia 9v,8v,6v ja sitten kaksi pientä 1½v ja tämä nytti.. eiköhän nämä tähän perheeseen riitä <3
 
lisää lapsia oi kyllä :heart: ainakin se yksi vielä.... jos näin helppoa on synnytykset ja vauva-ajat kun mulla kaikki kolme olleet niin kyllä vielä haluan sen yhden ainaki ;) toi 9kk elämän jakso on toki haastava siinä välissä mutta kyllä se näin jälkeenpäin on tosiaan muisto vain.
Ja aika haikea olo on vieläkin kun vauvaa ei lainkaan tunne tuolla mahassa... on se vaan niin hieno asia toi äitiys.. mä ainakin nautin suunnattomasti !!!! ja kuka ei kun oman käärönsä on saanut ja saa :)
pudonnut paino jippii, sormukset menee vihdoin entisille paikoilleen, turvotukset sit vissiin poissa :D mahtijuttu, mä olen niin peukalosormus-ihmisiä et on ollu jo lähes alaston olo kun ei turvonneiden nakkien vuoksi voinu mitään pitää..
finally :D !!!
keltä vauva näyttää???
Tiinellin vauva on kyllä aivan äitinsä mini-versio :) meillä taas vauva perinyt isänsä silmät ja hiukset, näyttää aivan mielettömästi mun murulta, ja aivan ihanaa, niin toivoinkin :) toki paljon näen vauvassa myös mun edellisten lasten näköä, ja mun sisko sanoi et näyttää tosi paljon meidän veljen lapselta :) suvun piirteitä siis hyvin havaittavissa :)

tänään tehty lenkkiä ja siivoiltu kotosalla, nyt nautin lauantain illasta, vauva alkaa heräilemään ja meille on ystäviä tulossa kylään illaksi. oi että miten kiva kun kaikki tuntuu olevan niin kuin pitääkin :heart:

Onnellinen Floweri kukkii :) tämä kukinto ei varmaan (toivottavasti ) lakastu koskaan :heart:
 
Kun tarpeeksi manasi ja touhusi päätti meidän tyttö sitten syntyä 30.03.2011 klo 23.27 3505g ja 51cm 9/9 pisteet Tietenkin aivan ihana prinsessa, tänään tultiin kotiin ja nyt täytyy yrittää äkkiä päästä unille itsekin :)
 
onnittelut miruli :)

ilokseni saan ilmoittaa: mindi on jakautunut vihdoinkin :D eli 2.4. klo 21:40, he saivat tytön tylleröisen, seuraavin mitoin: pituus 51 cm ja paino 3750g ja kaikki mennyt hyvin.

tää on niin onnellinen melkee naapurinsa puolesta :) oli kivaa kun silmät ristis ja hiukset pystys herää, ni saakin iloisen viestin :)
tämän innoittamana paukasen suihkuun..... :)
 
Onnea miruli :flower:

Lisää lapsia öö.... Minähän vannoin raskausaikana ettei kiitos enempää, nyt en ole taas enää niin varma :LOL:. Kun nuo vauvat on niin ihania ja rakkaita niin kyllähän niitä ottais lisää. Mies tahtois vielä yhen lapsen ainakin, minä en tiedä. Katsotaan lähivuosina miltä sitten tuntuu.

Miten muut vauvan saaneet äidit jakselee? :wave:
Minä itse jaksan ihan hyvin, meillä vauva nukkuu yöt yhdellä heräämisellä, ainakin vielä. Eilen nukahti klo 22, söi viideltä ja edelleen nukkuu. Meillä oli toissapäivä oikein huono vauvan kanssa, itkeskeli ja kiemurteli vatsaansa. Kakkakin oli kovaa. Mutta syy selvisi, sille annettiin laitoksella jo korvikemaitoa ja ekoina päivinä annoin kotonakin vähän nannia imetyksen päälle ja se ilmeisesti kovettaa tytön vatsaa. Eilinen mentiin pelkällä rintamaidolla eikä kitinöitä niin paljon.

Maito on nyt noussut vauhdilla rintoihin, yöllä aivan pakotti tissejä kun oli pitkä imetyksen väli. Saas nähdä saanko imetyksen jatkumaan kuinka pitkälle. Poikien aikana olen imettänyt vaan alle 5kk.

Meillä mies on tosi innokas vauvan hoitaja, välillä turhankin innokas :xmas:.
Ihanaa silti katsoa kuinka nauttii vauvan kanssa olemisesta. Lisäksi huomioi mua paljon, eilenkin silitteli ja hieroi jalkoja niin kauan että nukahdin :heart:
Isommat lapset on ihan haltioissaan, kuulemma niin kivaa kun on pikkusisko.

Vauva nukkuu mun vieressä, yleensä pelkkä body päällä peittojen alla ja jalat kiinni mun mahalöllykässä. Esikoista yritin neuvolatädin ohjeiden mukaan omaan sänkyyn ihan pienenä, vauva senkun huusi ja huusi. Kunnes luovutin ja otin viereen, ja kas, vauva alkoi nukkumaan.
Kuopus nukkuikin sitten aina vieressä ja hyvin nukkui. Toivotaan että tämäkin vauveli jatkaisi öiden nukkumista näin.

Mun tekis mieli tehdä itselle muuttumisleikki, peilistä katselee sellainenkin mörökölli :ashamed:.
Kun tämä arki tasoittuu, menen kyllä kampaajalle yms.

tiinelli ja pikkuinen tyttö :heart:
 
Onnea vauvatuneille!!!!

Täällä vauva arki sujuu mukuvasti. Miehen isyysloma loppui ja nyt on se todellinen arki alkaa. Poika nukku 22-03 ja meikä ihan ihmeissään. Heräs viideltä tissille ja piereen ja taas nukkuu. Meillä näköjään joka päivä erilainen, vaikka samanlainen =)

Nyt kun osaa nauttia äitiydestä, niin ei se toinen lapsi ole pois suljettu. Tosi nyt ollaan vuosi kiltisti ja katsotaan sitten miten käy ja tärpäiskö ilman hoitoja.

Täällä mies kans ahkera osallistuun hoitoon. Unissaan hoitaa niin paljon, et pitää vahtia vauvaa ja miestä:LOL:

sane ja toivo
 
Onnea miruli ja mindi!:heart:

lisää lapsia meille ei varmaankaan tule. Alun alkaen niitä piti tulla vain yksi yhteinen ja tämä uusin tulokas on jo kuitenkin kolmas =)

Tosi pitkiä pätkiä teidän vauvat nukkuvat. Meillä nukutaan max 3-3,5 h putkeen ja sekin on se eka yöunien pätkä. Sitten heräilläänkin 1,5-2 h välein syömään. Taitaa meikäläisen maito olla laihanlaista, kun ei sillä pidempään pärjää. Sama homma oli kahden edellisen kanssa, joten osasin kyllä varautua yöhyppelyihin. |O Täysimetyksellä on kuitenkin kaikkien kanssa menty, kun kasvut ovat olleet ihan ok. Viime viikon neuvolakäynnillä oli neljässä päivässä tullut painoa lähes 300 g. =)

Mörökölli se täälläkin peilistä kurkkaa takaisin. Ja mua tympäisee erityisesti se, että mä joudun edelleen käyttämään äitiysvaatteita, kun muut ei mee päälle. Mur! Mä oon vähän malttamaton tän maharöllykän suhteen. vois jo kadota : /

pikkutalvio ja pikku-ukko
 
onnea vauvan saaneille!

tiinelli, olipas nopeaa toimintaa! onneks sait jäädä sairaalaan. kaunis tyttö :)

omasta jaksamisesta nyt vaan. välillä musta tuntuu etten jaksa ja itken koko ajan. tää yövalvominen alkaa ottaa veronsa. välillä on ihan zombi-olo. eilen söin eka kerran myöhään illalla. tuntuu että voin olla päiväkausia syömättä. päivät ja viikot sekottuu toisiinsa, yöt päiviin, taka-alalla jyskyttävä päänsärky. vauvan koliikkihuuto soi korvissa ja nään siitä unta sen tunnin kahden ajan mitä saan kerralla nukuttua. vauva huutelee välillä nukkuessaankin ja herään siihenkin.
mut sitten on päiviä jolloin on tosi hyvä olla ja nautin täysin vauva-arjesta.
sitä on vaan niin neuvoton ja avuton kun toiseen sattuu. ja miettii mitä teen väärin. vaikken varmaan mitään.

vauva on ihana. miksen mä pystykään suojelemaan sitä kivulta ja mielipahalta.

kaiken keskellä pitää näköjään alkaa vielä oikeusteitse selvittään sitä isyysjuttua kun sillä paskalla onkin mennyt pupu pöksyyn. miks lapsella pitää olla tollanen isäki..

muok. tää on aika hyvä kuva mun mielestä :D



muok. Vauvan isältä tuli just viesti että kyllä hän voi tulla sinne tapaamiseen, mut haluaa dna-testin. ihanaa, yks murhe vähemmän!!
 
Viimeksi muokattu:
Paljon onnea kaikille vauvan saaneille!!!:flower: Eipä taida olla enää montaa yhdessä kasassa,vai onko lie ketään?

lisää lapsia Mies on sitä mieltä että ei enää mutta itse voisin kuvitella esim.10vuoden päästä tekeväni vielä iltatähden :) Olenhan silloin vasta 34v,mutta mistäs sitä tietää mikä elämäntilanne on silloin ja haluaako sitä sitten ryhtyä tähän kaikkeen enää uudestaan.

raskauskilot rassaa mua todella paljon niin tyhmää kuin se onkin :( Vielä on 10kg lähtöpainoon ja jotenkin itsetunto ihan maissa kun olen tämänkokoinen vaikka olen normaalipainoinen nytkin mutta kun tottunut siihen 10kg hoikempaan olemukseen niin jotenkin ärsyttää kun ei vielä ole lähtenyt. Ja tuo mun herkkujen syöminen on niin pahasta :( Mä oon jotenkin sokerikoukussa,pakko saada joka päivä edes jotain pientä:headwall: Mä' niin innolla odotin että pääsen sinne zumbaan ja pilatekseen summuihin mutta ei mulla kyllä ole varaa mitään salikorttia ostaa :( se maksaa täällä espoossa melkein satasen kuussa ja kesäkuussa en saa enää täyttä palkkaa niin rahat on tosi vähissä. Yritän nyt kyllä kaikkeni että saisin sen salikortin mutta voinhan sitten käydä lenkillä ja rajoittaa tuota syömistä.

oma jaksaminen mielestäni jaksan hyvin. Vauva on helppo tapaus,ei turhia kitise,ONNEKSI!! En tiedä mitä tekisin jos vauvalle olisi tullut esim.koliikki ja sitten pitäis vielä kahden muun kanssa jaksaa. KAuheeta :( VAuva herää 1-2kertaa yössä mutta vielä ainakin nukhataa heti uudestaan.
Tuli mieleen LD että olisko sulla mahdollita käyttää vauvaa vyöhyketerapiassa tai ostaa koliikkikeinua? Huutiksesta saa aika halvalla ihan yksinkertasia. Mun esikoisella oli koliikki joka kesti 4kk ja käytin vyöhyketreapiassa niin huudot jäi sinne. Kävin Hesan keskustassa ja maksoi muistaakseni 30e kerta ja käytiin kai 4 kertaa yhteensä. Koliikkikeinua meillä ei ollut mutta voin taata että siinä viihtyy vauva kuin vauva,oli koliikkia tai ei. PAljon voimia jaksamiseen:hug:

vauva nukkuu omassa pinniksesssä,mä en ole koskaan ottanut lapsia viereen vauva-aikana,en osaisi yhtään nukkua jos vieressä makaisi nyytti. Esikoinen nukkui vielä eri huoneessa vauvana kun heräsin joka iniseen inahdukseen,nyt ei ole enää sitä ongelmaa. Herään vasta kun pojalla on täysi konsertti jo pystyssä :D

ristiäiset on ensi lauantaina. Nimestä ei ole tietoakaan :)

ON Mua ärsyttää nyt tämä tiputteluvuoto!!!! Mistä ihmeestä se voi johtua kun oli jo reilu viikon ihan ´kuivilla´.Miten muitten jälkivuodot,joko loppuneet?

Nyt menen siivoilemaan,ulos voisi lähteä vaikka siellä sataakin:)

-NAurukohtaus ja Möttinen kohta 7vkoa-
 
Naurukohtaus ei minuakaan riemastuta peiliin katsoessa, mutta kyllä ne kilot siitä lähtee.

LD olet varmasti väsynyt, halauksia :hug:.
En tiedä lohduttaako tämä, mutta samoja tunteita mulla oli esikoisen kanssa joka oli kituinen aina ensimmäiset 2kk. Ei sillä varsinaista koliikkia ollut, kitisi vain öisin ja päivisin ja itsellä oli avuton olo. Meillä auttoi gefiluskapselit vauvan mahavaivoihin ja se että aloin pitämään vauvaa vieressä öisin. Silloin nukuttiin paremmin. Kuopuksen ja tämän vauvan kohdalla olenkin pitänyt "afrikkalaisen linjan" eli mahdollisimman paljon lähellä, ihan iho ihoa vasten ja se on toiminut ja hyvin. En toki tiedä kauanko meillä jatkuu nämä hyvät yöunet, mutta nyt olen saanut itsekin nukuttua. Muutenkin vauva on päiväaikaan rinnalla tosi paljon, joskus tissitellään 3 tuntia putkeen, välillä röyhtäytän ja pidän muuten vaan lähellä ja taas imetän. Onhan se sitovaa mutta vauvat on niin vähän aikaa pieniä. Jos sua yhtään lohduttaa, se helpottaa pian. Kun vauva on 3kk niin jo muuttuu kaikki.
Minä olin suorastaan kauhuissani esikoisen aikana että tälläistäkö tämä oikein on, heijasin ja kannoin kitisevää vauvaa, syötin ja syötin ja huuto senkun yltyi (syötin joskus jopa liikaa kun annoin rintaa ja korviketta joka inahdukseen), pelkäsin iltaisin jo valmiiksi mennä nukkumaan kun mitenkään en saanut vauvaa nukkumaan tuntia pidempiä jaksoja. Lauloin vauvalle samoja lauluja joita nykyään vihaan jo, tulee niin ne väsyneet ajat mieleen. Istuin päiväkausia tukka rasvaisena ja väsyneenä kaikki päivät vauvaa kannellen. Toivon että saatte vauvan kanssa helpotuksen pian :hug:.

Jälkivuoto täällä nyt vielä vuotaa kun niin vähän aikaa synnytyksestä.

Uskaltaako kukaan kertoa mitä teidän alapäälle kuuluu? Mulla on melko normaali ja normaalin näköinenkin. Jo mietin eilen että koskahan sitä uskaltais seksiä kokeilla, ei toki vielä kun on vuotoa mutta mieli jo kovin tekisi :whistle:...
 
hellurei :)

hoh, siis väriä tarttis ja kipeesti tää letti... ei vaa oo muka ehtinyjaksanuviittiny ym selityksiä ;) no, menettelee vielä...

alapää lienen saanut sen kohdunlaskeuman, havainnot selviä ja ällöttävä juttu! koitan lantionpohjan lihakset saada reeniin joka päivä moneen kertaan mut saas nähä tehooko, jälkitarkastuksessa viimestään sit katotaa se värkki enkä kyl tykkää jos ei tilanne korjaannu. ja sit lie joku hiivan tapainen meneillään, jogurttia änkeen alapäähän iltaisin, kolmena iltana laittanu ja kutina ja polttelu hellittää hiljakseen. paksua valkovuotoa ilmaantunu kans.

jälkivuoto kaiken kaikkiaan oli äärimmäisen niukka, nyt jo viikon ollu loppu. eli kestoltaan noin kolmisen viikkoo.. ihan ok.

halut juu, jos ton kutinan saa veks täs pian ni sit tahtoo peiton alle murun kanssa :) kunhan sopiva holli löytyy ;) toi laskeuma ei oo kipee, ja terkkari sanokin et kaikkee voi silti tehä vaik laskeuma oiski, no, minä aion kokeilla kyllä :)

kilot veks kyl lähteny ihan hirveesti, ne uudet housutki kun taannoin ostin ni on mun tarvinnu jo saumoista sisään ottaa, reidetki pienentyny huh huh onneks... tosin mä liikun aivan valtavasti päivisin.. ja karkkii ei ihme kyl tee edes mieli. välil tuntuu et en ees muista syödä, kahvia menee kovasti ja sillai koitan et söisin vähemmän mut kuitenkin ihan oikeisiin aikoihin. löysää nahkaa on vaikka muille jakaa mut onhan se selväkin kolmen lapsen jälkeen :)
ei paineita mut onhan se kiva itselle olla kevyemmin ja takaisin entisissä vaatteissaan :)

jep nyt ei ehdi enempiä kirjotel, unohdin jo mitä piti teiltä taas kysellä... ehkä se palaa muistiin tässä..
 
tiinelli, tutulta kuulostaa. itteeki hirvittää mennä nukkuun kun tietää että kohta taas ylös.. täällä vauva nukkuukin yöt mun vieressä. helpompi rauhoitella ja pitää lähellä kun se on siinä. mulla on sellasia gefilus-kapseleita lääkekaapissa, onkohan ne sellasia jota vois kokeilla vauvalle.. pitää ottaa selvää. vauva on lähes koko ajan mun sylissä.. siis hereilläoloaikansa ja kylläpä se yleensä sylissä nukkuukin. sitä tuntee että on ihan liimattu vauvaan. vaikka ei se sinällään huono juttu oo, pienihän se on ja tarvii turvaa.

mua pelottaa että kuin pahaksi tää menee. jo synnärillä vauva kitisi mahaansa ja tää pahenee koko ajan. oon kuullu että n. 6 viikon iässä voi olla pahimmillaan.

alapäätä en oo katellut. hyvin kai se on parantunut :) jälkivuotoa ei oo ollut pariin päivään.

naurukohtaus: kattelin joo jo vyöhyketerapeuttien nimiä, pitää turvautua heihin jos ja kun tää pahenee. koliikkikeinu kuulostais kans hyvältä :)


LD + Pikkunen 25vrk
 
ld nykyään on sellaisia gefilus-tippoja, meilläkin ne nyt käytössä. Niitä vaan lusikan kärjellä suuhun ja maitoa päälle. Minä kun jouduin syömään keuhkokuumeen takia voimakkaita antibiootteja niin siksi melkein pakkokin syöttää gefilusta koska ne mun lääkkeet on polttanut tod.näk. vauvalta bakteerikannan suolistosta. Toivottavasti teillä helpottais pian tuo, meidän esikoisella se helpotti n. 2kk ikäisenä ja sen jälkeen poika olikin unelmavauva, nukkui katkotta lähes ja oli aina hyväntuulinen.
Kun oikein menee mahdottomaksi, yritä ajatella että päivän lähempänä helpotusta taas.Vauvat muuttuu äkkiä sitten kunhan suolisto tottuu ja kehittyy. Toivotan sule oikein paljon voimia, minäkin selvisin tuosta vaiheesta, kyllä sinäkin siitä selviät! :hug:

p.s. Mä ajattelin esikoisen ollessa n.1kk ikäinen etten koskaan enää halua vauvaa, olin oikein surullinen kun aina haaveena oli useampi lapsi, ajattelin etten voi enää lapsia haluta kun en tunnu pärjäävän yhdenkään kanssa. Kuinkas kävikään, esikoisen ollessa 8kk, olin jo taas raskaana...
Nämä kaksi nuorempaa onkin sitten olleet ihan erilaisia vauvoja. Tsemppiä LD!!!
 
Heippa!

Tosiaan vauva syntyi lauantaina, vihdoinkin! Ei kylläkään luonto päättänyt näin, vaan synnytys käynnistettiin, koska mulla aamulla noussut kuume ihan tyhjästä.

Aamulla lähdettiin kätilön kehotuksesta synnärille ja siellä sitten lääkäri päätti meidät siirtää synnytyssaliin suoraan, mulla oli siinä käyrillä supistuksia, että voipi olla että synnytys oli muutenkin käynnistymässä. Olin itse vähän ihmeissäni, kun ajattelin jo matkalla että lähettävät varmasti takaisin kotiin.

Salissa siis ensin puhkaistiin kalvot, (tilanne tais olla jotain 3cm auki ja kanavaakin jäljellä vähän) se sai kanavan häviämään ja sentin lisää avautumaan, sitten vauhdittavaa tippaa.. alko sitten jo vähän lisää tapahtumaan (aika kivuttomia supistuksia kuitenkin vielä ) ja tais mennä pari tuntia tipan laitosta kun olin 6cm auki ja tarvitsin jotain kipuun. Kohdunkaulanpuudutteen tuli laittaan lääkäri, sen jälkeen ei sitten mennyt kuin ehkä 20 min ja järkyttävien supistuksen kera täysin auki. Ponnistusvaihetta kesti 18 min ja oli vauva maailmassa ja kaikki kipu jäi taka-alalle :)

Oli aika ihmeen rauhallinen synnytys, ei liian nopea eikä liian pitkä, ihan passeli. Kestoksi oli merkitty 7h20min, ponnistusvaihe tosiaan 18min ja jälkeiset 5 min. En kyllä tiedä mistä kohtaa aikaa olivat alkanut ottamaan, kun salissa oltiin kyllä kauemmin. Todella mukavia kätilöitä, eikä jäänyt kyllä harmiteltavaa. Verta menetin vähän enempi, että vähän heikohko olo oli ekana päivänä ja nuo jälkisupistukset on olleet ihan järkyttäviä! Mut kohtu on kyllä supistunutkin todella hyvin. Vauvan koko oli vähän yllätys vaikkei mikään liian iso ollut, mutta kumminkin isompi kun olin ajatellut, py oli 35,5 ja kauheen pyöreepäinen tapaus taas kerran :D

[URL=http://aijaa.com/v.php?i=000847826564.jpg][/URL]

[URL=http://aijaa.com/v.php?i=002447826581.jpg][/URL]

Siinähän se meidän tylleröinen, ekana päivänä sairaalassa ja kotiinlähtö päivänä :heart: Sitä jaksaa ihmetellä kuinka pieni onkaan. Vielä on vaatimustaso hänellä matala :D

Mindi83
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille! :wave:

Osanotto surun kohdanneille ja voimia kovasti!!!! :hug:

Onnittelut vauvautuneille! :flower:

ON: Pitkästä aikaa tänne kirjoittelen… helmikuun alusta maaliskuun alkuun asti olin sairaalassa vuodelevossa ja niin siinä kävi, että kotosalla ehdin olemaan kuukauden aikana yhteensä vain viikon verran. :| Istukka vuoteli ja aina sain palata uudelleen takaisin sairaalaan…viimeisellä kotikäynnillä ehdin olemaan reilun vuorokauden, kun vuoto taas alkoi yöllä ja runsaan vuodon takia menin ambulanssilla sairaalaan. Kaiken kurjan keskellä ainoa positiivinen asia oli se, että vauvalla oli kaikki koko ajan ihan hyvin omasta voinnistani huolimatta!! :) Supisteluja jouduttiin koko ajan estelemään lääkkein (kun ne eivät edes täysin vuodelevossa ollessa rauhoittuneet), eli siis ennenaikaista synnytystä esteltiin, koska vauva oli arvioiden mukaan vielä niin pieni…keuhkoja kypsyteltiin ja istukan paikkaa katseltiin ultralla moneen otteeseen…ultrauksien yhteydessä huomattiin vihdoin (helmikuun puolessa välissä), että istukka oli kohdunsuun päällä eikä reunamilla, kuten aiemmin ultrauksissa todettiin… siispä ainoa mahdollisuus synnytykseen oli lopulta siis sektio.
Koko helmikuu meni siis pelonsekaisin tuntein aina kun minut kotiutettiin, ja käteni ja jalkani ehdittiin piikittää täyteen reikiä ja mustelmia, kun supistuksia ehkäisevää lääkettä annettiin. Lisäksi sain verenpainelääkettä aina siinä ohella, kun eivät supistukset vaan rauhoittuneet. Jokainen päivä meni tykytellen ja täristen supistusten estolääkkeen vuoksi ja useina päivinä syömiseni kiellettiin että pääsisin tarvittaessa hätäsektioon, jota sitten ei missään vaiheessa tarvittu…

Poikamme syntyi siis 1.3. suunnitellulla sektiolla (37+1), paino 3080g ja pituus 50cm. Tähän päädyttiin kuukauden sairaalassa oloni jälkeen sektiota edeltävänä päivänä, jolloin piti ottaa myös lapsivesinäyte vauvan keuhkojen kypsyyden selvittämiseksi leikkausta varten. Tämä ei kuitenkaan onnistunut lapsiveden vähyyden vuoksi ja koska napanuora oli ainoiden mahdollisten paikkojen kohdalla. Tällöin päätettiin minun ja vauvan turvallisuuden vuoksi varata leikkausaika seuraavalle päivälle.
Noin tunti sektion jälkeen vauva joutui tehohoitoon vastasyntyneiden osastolle, jossa hänelle alettiin antaa happea käsien ja jalkojen sinerryksen sekä huonontuneen hengityksen vuoksi. Lisäksi hänelle annettiin antibioottia koska epäiltiin tulehdusta keuhkoissa. Röntgenkuvien mukaan keuhkoissa oli nestettä, eli hän oli vetänyt lapsivettä keuhkoihinsa. Tilanne korjaantui heti kahden päivän kuluessa normaaliksi. Lisäksi hänellä on ollut vaikeuksia syömisen kanssa, jonka vuoksi häntä jouduttiin osittain syöttämään nenä-mahaletkun kautta…tämä kuulemma johtui ennenaikaisuudesta, hän ei vain jaksanut vielä syödä. Johtuen tästä myös sokerit heittelivät koko sairaalassa olon ajan ja sitä jouduttiin hoitamaan lääkityksellä. Keltaisuutta oli myös, jonka vuoksi hän oli valohoidossa. Ultrauksessa löytyi vielä päästä kysta, jota nyt käydään kuun puolessa välissä ultraamassa uudestaan ja toivotaan että se häviää itsestään sieltä pois…

Kotiuduin pari päivää ennen poikaa. Olin siis myös yhden ylimääräisen päivän sairaalassa, koska uskoimme saavamme pojan kotiin samaan aikaan kuin minä, mutta toisin kävi. Hän pääsi koko sairaalassa olo aikana vain vuorokaudeksi osastolle vierihoitoon nenä-mahaletkun irroituksen jälkeen, mutta ei vaan jaksanut syödä lääkärin määräämiä annoksia, joten joutui takaisin tarkkailuosastolle muutamaksi päiväksi kunnes kotiutui vihdoin iloksemme ja onneksemme. :)

En ole tosiaan ehtinyt tänne kirjoittelemaan...aikani on mennyt syötöissä joita edelleen olemme jatkaneet kolmen tunnin välein sekä päivällä että yöllä. Poika oppi tähän rytmiin jo sairaalassa ollessaan ja sama jatkuu siis vieläkin. Painoa hän on saanut lisää hyvin mutta vielä on matkaa normaalipainoon… Minä pumppaan maitoa edelleen hänelle, imetän sekä annan korviketta lisämaitona. Määrät joita hän syö ovat niin suuret ettei oma maitoni riitä hänelle…olenkin alkanut miettiä imetyksen sekä pumppaamisen lopettamista, koska puolentoista kuukauden ajan minulla on nyt mennyt aika lähes täysin näissä puuhissa eikä muuhun aika tahdo edes riittää… pelkkää pullojen pesemistä, keittämistä, pumppaamista, imetystä… Alan jo olemaan aika väsynyt!!! Lisäksi on ollut edelleen murhetta painon noususta ja syömisestä…

Tässä nyt pitkästi juttua jota olen kirjoitellut jo useamman päivän aina pätkissä…lisää kirjoittelen kunhan kerkeän. Nyt taas syöttöpuuhiin...

dogitar ja poika 5 viikkoa :heart:
 
Hirmuisesti onnea kaikille vauvaantuneille!
En ole itse ehtinyt juuri täällä käydä, neiti vie koko ajan :) Tänään oli 1kk neuvola ja painoa on tullu mukavasti, 4460g ja pituutta 53,5cm. Kaikki muuten on mennyt hyvin. Aluksi nukuttiin parin tunnin pätkiä, nyt parhaimmillaan menee jo 6 tuntia. Maitoa ei mun rinnoista ole alkanut tulemaan, niin kovaa kun odotin imetystä ja sen sujumista :|
Mutta nyt neiti huutaa taas siihen malliin että täytyy mennä ruokkimaan.

Sasuma ja RakasNeiti :heart:
 
Onnittelut vauvansa saaneille! :flower:

Hetken jo luulin, ettei meille tulekaan maaliskuista vauvaa, mutta ehti sitten kuitenkin vielä maaliskuulle. Rv 40+5 31.3 klo 21.40 syntyi meidän tyttö. Niin mun vaisto sanoi vaan sitä poikaa, mutta väärässä oli. Mut en tosiaankaan pistä pahakseni :D Mitat oli 3330g, 48cm ja py 36cm.

Synnytys sujui hyvin, ihan erilainen kuin eka synnytys. Onneksi! Kestoksi merkittiin 10h40min. Sitä ennen oli n. 7h epäsäännöllisiä supistuksia. Seitsemän aikoihin laitettiin epiduraali ja sen jälkeen puhkaistiin kalvot, kun aukeeminen oli ollut jo tunteja siinä samassa 5 sentissä. Puolessa tunnissa aukesi 7 senttiin. 21.20 alkoi ponnistusvaihe. Ponnistusvaiheen pelkoni oli otettu huomioon, kätilöt oli ihania. Ponnistusvaiheessa menin täysin paniikkiin. Heti kun alkoi ponnistuttamaan niin aloin huutamaan hysteerisesti, paikat hakkasi ja panttasin vauvaa. Kätilö sai tosi hienosti mut rauhoitettua ja lopulta suostuin ponnistamaan. Vauvalla oli napanuora kahdesti kaulan ympärillä ja se katkaistiin heti, kun pää oli ulkona, kun oli kireellä. Onneksi en tiennyt sen olevan kaulan ympärillä, muuten olis yöunet mennyt ja olisin ollut sata kertaa ollut kerjäämässä käynnistystä/sektiota.. 2. asteen repeymä tuli, mut meni vaan pari tikkiä. Verta meni vain 100ml.

Lisää lapsia no eiköhän tää ollut nyt tässä. Vaikka tämä raskaus meni hyvin ja synnytys ei ollut ensimmäisen kaltainen painajainen niin en usko, et kolmas kerta olisi näin helppo kuin tämä.

Halut ei oo. Ainakaan toistaseksi.

Raskauskilot ton oman puntarin mukaan 8kg lähtenyt, mut se ei oo mikään luotettava vaaka. Maha on pienentynyt hyvin, toisin kuin ensimmäisestä pienentyi. Näytin olevan 6 kuulla raskaana kuukausia :ashamed:

Gorthaur ja Hemmotar :heart:
 
Meille syntyi poika 28.3. rv 41+2. Mitat 52cm ja 4330g.
Itse synnytys meni älyttömän hyvin ja siitä jäi hyvä mieli, toisin kuin esikoisen kanssa. Sairaalassa oltiin yksi yö, jonka jälkeen saatiin lupa kotiin lähtöön. Kotonakin kaikki on mennyt aika mukavasti, isolle vauvalle ei tietenkään oma maito riitä, joten imetyksen lisäksi korviketta annetaan ja pulloshow on käynnissä. Väsymys on kamala, eikä päikkäreitä oikein osaa/kerkiä nukkumaan, mutta kai senkin oppii tässä pikkuhiljaa.

Onnea kaikille muillekin vauvansa vihdoin ja viimein saaneille :flower:
 

Yhteistyössä