Maaliskuun Mussukat 2011 *TAMMIKUUSSA*

kiitos, nyt kyllä alkaa kieltämättä jo hiukan pelottamaan koko synnytys. Hauskaalta kyllä tuntuu että viime viikosta lähtien lähes jokainen asia on tuntunut pelottavalta:)
Ei malttais odottaakaan..ristiriitaista hhmm..
 
Aurinkoista pakkas päivää!

Mul on nyt niin hyvä olo.. :) Aivan ihana ilma ja kävin äsken oikeen REIPPAALLA kävely lenkillä eikä ees kolottanu mistään. Yönki nukuin ku tukki 11h. :) Toki noi yöt on kyllä mulla hyviä muutenki, herään muutaman kerran pissalle, mut jo melkeen matkalla sänkyyn nukahdan uudelleen! :D
TÄÄLLÄ SIIS HYVÄ PÄIVÄ!!! :wave:

kr1sse Tervetuloa mukaan! :) Miten mä muistelin että täällä oli alussa ainakin mukana joku muukin ketä odotti kaksosia.. :confused:
Mun piti sitä tässä yks päivä kyselläkki, mutta unohtu, niin ku kaikki muutkin asiat.
 
Tervetuloa Kr1sse! On kyllä kiva saada kaksosten odottajakin mukaan. Onko sinulle suunniteltu sektio vai?

Neuvolassa käyty ja narahdin sokereista kiinni. Huomenna siis sokerirasitukseen :( Vauva tosi alhaalla ja oli huolissaan että syntyy liian aikaisin. Käski lepäämään kaksi viikkoa vielä. Perjantaina onneksi lääkäri niin kuulee kohdunsuun tilanteen.

Peppioliina rv 35+5
 
Tervetuloa Kr1sse!! Raskaus kuin raskaus ja odotus kuin odotus. Mikähän siinä on, että pitää eritellä odottajat odotetun lapsiluvun mukaan.. Toivottavasti loppuraskaus sujuu yhtä ongelmitta kuin tähänkin asti.
 
kr1sse tervetuloa! Onko sinulle eka raskaus?

Peppioliina tsemppiä lujasti :hug:. Kateellisena katsoin noita sun viikkoja, olet jo niin loppusuoralla. Mullakin oli keskimmäinen vauva rv 35 tosi alhaalla ja kohdunsuu vähän auki, syntyi sitten 40+1, toivotaan että sinunkin vauva vielä sen pari viikkoa sinnitelis masun puolella.

Omaa napaa täällä kipakka pakkanen mutta aurinko paistaa. Huomaan heti itsessäni positiivisia muutoksia kun aurinko näyttäytyy. Energiaa tulee yhtäkkiä lisää, olen tänään touhunnut jo vaikka mitä. Aamutalli, kodin imurointi ja pyykki+tiskihuolto. Käytiin keskustassa pojan kanssa ostoksilla, siivottiin huolella talli ja laitettiin heppasille heinää ja äsken tein kaalikeiton mikä on mun suurinta herkkua :p.
Lisäksi ihottuman kanssa ollut parempi päivä, ei ole ihan kaiken aikaa kutittanut ja polttanut ihoa. En ole siitä syystä saanut aikaiseksi mennä lääkäriin, saamaton kun olen :ashamed:.
Lisäksi yksi ihanan iloinen huomio kropassa, alkaa käsivarsien muinaiset lihakset pilkottaa taas kun olen hevosen paskaa tässä joutunut lapioimaan :D. Kerrankin jotain parempaan suuntaan, pitkästä aikaa.
 
Tervetuloa Kr1sse! :) Samaa kyselen kuin Peppioliina, että onko sulle tulossa sektio tai onko asiaa vielä mietitty tai ollut jotain synnytystapa-arviota? Itelle kun ei nuo monikkoraskaudet ole mitenkään tuttuja ja kun tässä pinossakaan ei ketään kaksosia odottavaa taida olla niin en tiedä että miten toimitaan :)

tiinelli: Oi että, kaalikeitto (ja kaalilaatikko) on munkin herkkua, ja siks olinkin eilen niin hiton ähkyssä kun mummulla oli kaalilaatikkoa :D Ihottuma kiusaa mua kans.. Päänahka on ihan "pilalla".
Tai tuo kys. ihottuma on mulla ollut vuodesta 2006 ja enpä oo siihen mitään apua saanut vaikka oonkin lääkärillä käynyt.. Pahentunut vaan on.

Onneks reisistä on ihottuma lähtenyt, säikähdin joitakin viikkoja sitten kun huomasin että kauheita punoittavia ja kutisevia länttejä oli tullut. Muutenkin iho ehkä ollut parempana (paitsi naamasta) eikä enää niin mielettömän kuiva. Jospa kohta uskaltaisi siirtyä johonkin kevyempään rasvaan. Otin muuten äp:n mukana tulleen Erisaninkin käyttöön, kun itellä on ollut yhtenä "markettirasvana" sitä :ashamed: Ostan sitten vauvalle uuden..

Mut mä en tajua tätä naamaa. Iho on toisaalta niin kuiva että meinaa halkeilla, mutta sitten tulee myös finnejä jotka kyllä nopeasti kuivuvat vaan semmosiksi kuiviksi punoittaviksi kohdiksi. Ärsyttävää.

Hiukset mulla ei todellakaan voi hyvin raskauden "ansiosta". Tai kyllä ne varmaan aluksi, tuntuivat paksuilta jne. Mutta nyt ovat menneet ihan kuiviksi ja elottomiksi, harakanpesäksi. Toki siihen muutkin seikat voi vaikuttaa. Monet ovat kyllä sanoneet että mun hiukset ovat kasvaneet silmissä. Siksikihän ne saattavat takkuuntua helpommin jne. mene ja tiedä. aion vielä käydä kampaajalla ennen synnytystä kun sitten en varmaan enää niin helposti pääsekään.

Peppioliina, tsemppiä! :hug:

Tänään on taas perhevalmennus ja siellä on aiheena selkäongelmien ehkäisy ja tehdään jotain harjoituksia. Myöhäistä enää mun kohdalla ehkäistä selkäongelmia :D

Nyt mä sen huomaan etten tunne vauvan liikkeitä niin hyvin kun se on jalat mun selkärankaan päin. Kun se on ollut muutaman päivän niin että potkii mua mahaan niin ne liikkeet toki tuntuu paljon paremmin ja tuntuu että se liikkuu koko ajan. Mutta liikkeistä päätellen se on nyt just päinvastoin, potkut tuntuu tuolla jossain.. kaukana. ja mahan puolella lähinnä vaan sitä kun se varmaan köyristää selkää, tai kun peppu/pää tulee "pinnalle". Enhän mä varmaksi tiedä miten päin se on mut näin kuvittelisin.

Paineet ovat tänäänkin onneksi olleet hyvät, aamulla 123/73 :)

LD + Pikkunen 32+2
 
TiinelliEnsimmäiset lapset tulossa
PeppioliinaSynnytystapa riippuu a-vauvan tarjonnasta,aiemmin aina b-vauva on ollut ylempänä nyt viime viikolla ultrassa b-vauvakin oli laskeutunut alas ja yrittää keulia:LOL: Se itsepäinen kakara:-D Molemmat olivat viime viikolla päät alespäin, ja kätilö sanoi ettei varmaan hirveesti enään liiku. Alakautta siis varmaan siinä tapauksessa yritetään ellei tule muita ongelmia kuten esim. ton b-vauvan kiilautuminen.
Mulle ihan sama kumpi synnytystapa, toivon kuitenkin enemmän alakautta. Nauroin just neuvolatädin kanssa sitä ettei paljoa voi synnytyssuunnitelmia näissä raskauksissa tehdä.

Ainoa huolestuttava asia on kun mulla on lapset samassa istukassa mutta eri pusseissa. Istukka on etuseinässä. Että ensin a-vauva tulee alakautta ja sitten kiireesti leikkuriin toisen kanssa jos istukka repeää tms..se olisi kaikista pahin vaihtoehto. Mutta muuten turvallisin mielin koska kaksoissynnytyksessä koko henkilökunta on jo varautunut pahimpaan ettei sitten tartte hälyttää leikkaussalia valmiiksi tai muutakaan kun tippakin laitetaan käteen kuulemma valmiiksi jos joudutaan leikkaukseen ja leikkaussali on valmiina. On kuulemma aika paljon porukkaa noissa tuplien syntymissä,heh
 
kr1sse kuulostaa jännältä. On varmaan mahassa tosi täysi olo? Saat sitten totutella tuplasti vauva-arkeen :heart:.

LD tälläinen ihottuma on mulle ihan uus juttu, on mulla jotaki taipumusta ollut atopiaan aina mutta tämä on nyt lähtenyt käsistä raskauden myötä... Mulla on siis ajoittain paikkapaikoin isoja alueita punaista, kutiavaa ihottumaa mitä raavin (vaikka yritän kuinka olla raapimatta) ja iho tuolee punaiseksi ja tulehtuu ja on kipeä. Päänahka on myös järkyttävä vähän väliä. On muutaman viikon jaksoja ettei mitään hätää mutta niinkun nyt oli taasen parin viikon jakso että verille raavin yöllä sen. Kauhean juurikasvun kanssa olen siis elellyt pipo päässä jo monta kk. Hiukset on silminnähden ohuemmat ja kuivemmat. Vielä kun menin leikkaamaan lyhyen rokkitukan syksyllä, tämä ei meinaa kasvaa millään takas. Olenkin itse saksinut kuivia pois sitä mukaa kun se kituisesti kasvaa. Nyt vasta tajuan mitä helvettiä atoopikon elämä on aina :hug:. Minulla elää uskonrippeet siitä että iho normalisoituu kun olen synnyttänyt, hope so....
 
Tervetuloa kr1sse munkin puolesta! :)

Tänään illalla olis pojan vanhempainilta koululla ja mietin, et uskallanko kävellä sinne... Matkaa ei ole kuin kilometrin verran, mutta sekin saattaa olla mulle liikaa jos alkaa supistelemaan yms. : / Pakko se on kai vaan yrittää lyllertää sinne, kun ei mieskään töiltään ehdi mua heittämään. Eilen kaupassakin oli jo tukalaa kävellä, joten saapi nähdä miten tänään käy...

Nyt syömään ja sitten valmistautumaan lähtöön :wave:

~ miraci ja pikku-ukko rv 33+5 ~
 
Olen ollut toooooooodellla vähän lukemassa ja kirjottelemassa. Olen alkanut miettiä työhommia paljon ja tehnytkin vähän alkujuttuja, kun on tarkotus perustaa sitten oma yritys kun vauva on tarhaikäinen. Eli joku 3v tuntumassa. Sillä aikaa voin tehdä töitä kotona omaan tahtiin ja verottomana :D Teen siis lastenvaatteita :D Nyt isoin tyttökin on saanut innostuksen a piirsi mulle vaatteita ja haluaa että teen sille, tyttö on 9v. Oli muuten kivannäköisiä :)

Raskaus sujuu hyvin, reilu 1v tyttö on omapäinen kuin mikä.
Koitan lukea ahkerammin jotain täältä.
Tulin vaan ilm ottelemaan että hengissä ollaan, ja "työhommissa" paljon kiinni.
Löytyy muuten huutiksesta ;) rilla-ruu nimimerkillä .. :D
 
Tervetuloa Kr1sse :) Pakko kysyä, et koska tuplat huomattiin ja mitenkä te reagoitte/ystävät/isovanhemmat jne? :D Ite oon jostain kumman syystä haaveillut kaksosista, mutta se on todellinen "tämän-raskauden-perusteella-en-halua-tuplatukalaa-oloa"-haave :D

Mulla on ollut ihan hyvä päivä kanssa, vaikka oma olo on jotenkin "huono"... : / En osaa oikein selittää, vähä niin kuin oksennustautiin olisin tulossa, mutta ei kuitenkaan.. Heikkottaa..
Oon siivonnu ja touhannu koko päivän, se on virkistänyt mieltä mukavasti! :)
 
GCS15 Tuplat huomattiin silloin ekassa ultrassa, oliko viikkoja nyt joku 12 tai jotain.
Mä "tiesin" odottavani kaksosia jo ennen ultraa joten ei tullut yllätyksenä, molemmilla suvussa kaksosia. Oon aina vitsillä sanonut saavani kaksoispojat( kannattaa varoa mitä toivoo):LOL:
Isovanhemmat eivät olleet uskoa korviaan vaikka äidin kanssa olin keskustellut omista tuntemuksista että kaksi sikiötä siellä on.
En mä usko että tää nyt niin paljon raskaampaa on kuin ykkösten odottajilla, tietysti kunto heikkenee nopeammin, olen itse ollut sairauslomalla jo marraskuusta lähtien. Lantioluiden kipu on varmasti kovempaa meillä..mulla kävely on sattunut jo pitkään. Mutta tottakai lantio paukkuu ensisynnyttäjällä kun kundit kasvaa yhteensä 2 viikossa n. 600-700g:-D Mutta pieni masuhan mulla on, neuvolatäti sanoi just eilen ettei huomaa edes olisin raskaana,saati sitten että odottaisin kaksosia. Yhtään raskausarpeakaan en ole vielä saanut, olen kyllä onnekas. Ison masun kanssa olisi varmasti tosi tuskallista
 
Heippistä rallaa!

Pissat ei toistaiseksi ole housuun ainakaan tulleet vaikka välillä tuntuu että tiukkaa tekee kun pieni pyöräyttää päätään, joka on jo ihan ihan alhaalla. Pari kertaa on housut kastunut kun on oksentaminen ollut super rajua ja kun tosiaan se vessahätä voi iskeä sekunnissa ihan mielettömäksi vaikka ulos tulisikin vain pienen pienen pieni liru. Ilmeisesti vauva vaan painaa rakkoa pahasti ja vaikka siellä ei juuri mitään olisikaan, on hätä välillä ihan hervoton.

kr1sse Tervetuloa mukaan! Kiva saada joukkoon yksi tuplien odottajakin. =)
Pistä meille vähän kuvaa tuplamasusta! ;)

Kaaliruuat varsinkin juuri se keitto ja laatikko on suurta herkkua... jostain syytä ei vaan näin raskausaikana maistu... sama juttu oli kakkosta odottaessa. Mutta raskauden päätyttyä palaa varmaan taas sinne herkkuruokien listalle! :D

Karvojen kasvu Sääriin mulla ei kyllä kasva... en muista koska olisin viimeksi joutunut ajamaan vaikkanormaalisti oon joka suihkussakäynnin yhteydessä kursinut. Muutoin kyllä kainalokarvat ja muut kasvaa ihan normaalisti! :D Poikaa oottaessa mun alamaha tuli ihan täyteen sellasta untuvaa.... oli ainakin lämmin. Nyt ei ainakaan sen kummemmin oo näyttänyt mitään olevan... ainakaan vielä!

( . ) Täällä vauva ollut jo monta päivää tosi vaisu.... liikkuu kyllä että elossa tiedän olevan, mutta mun mielestä tosi vähän ja tosi vaisusti, varsinkin kun tähän asti ollut kunnon bilettäjä.
Huomenna mulla aika polille ja muutoin en sen ohjelmaa vielä tiedä, kuin että ainakin diabeteshoitajan juttusille menen. Jänskättää ihan kauhiasti ja tuntuu ettei aika kulu ollenkaan. :D

Eli huomenna toivottavasti jotain "uutisiakin" sitten...

Liro ja papunen 31+3
 
Tervetuloa Krisse!

Mun on tehnyt mieli kysyä teiltä muilta tosta pissajutusta, mut on hävettänyt.. :ashamed: Täälläkin on lirahtelu ollut vaivana jo pitemmän aikaa. Yleensä kyykistely ja ponnistelu aiheuttaa sen. Esikoisesta ei ollut tätä vaivaa. Tosi kiusallista :ashamed:

Karvojen kasvu tavallista hitaampaa kasvaa nyt kun alko miettimään. En ees muista koska viimeksi oisin sheivaillut.
Mahassa on taas samoilla paikoilla ne kolme mustaa hormoonikarvaa, jotka tuli esikoisestakin :LOL:

Kaaliruoat yök. Se hajukin on tosi ällö.

Meillä alkoi se putkiremppa sittenkin vasta tänään ja homma onkin jo melkein tehty :O Tällä viikolla lähtee jo pirtti lämpeemään! Voi venäjä, odotin sen kestävän iäisyyden, mut nää sällit todellakin tekee töitä palkkansa edestä! :D Ihan eri meininki ku Porissa. Tätä mä kutsun palveluksi, tuppukylä rocks :D

Gorthaur 31+4
 
Pissasta Ei mulla sitä pissaa paljoa tule, sellanen lorahdus joskus kun yskittää/aivastuttaa/kaatunut. Sen verran kumminkin, että housut 'kastuu'. Onneksi ei ihan joka päiväistä ole.

kr1sse Missä synnytät? ja tervetuloa joukkoon.

;Mun piti myös jotain muuta kommentoida, mutta unohdin.:headwall:
 
Tosta pissajutusta pitää kommentoida kun siitä tänään siellä synnytysvalmennuksessa puhuttiin. Pahkuratäti korjaa jos mä muistan ihan väärin..

Mut siellä sanottiin että uudelleensynnyttäjistä 50% on virtsankarkailua. Ja ensisynnyttäjilläkin toki voi olla. Että pitäs treenata lantionpohjalihaksia ja sitä harjoiteltiinkin. Ja jos ei treenaa niin voi vaihdevuosi-iässä tulla synnyttäneelle naiselle tuota ongelmaa jos nyt ei heti synnytyksen jälkeen. Ja että parempi treenailla jo ennen synnytystä koska synnytyksen jälkeen paikat on jotenkin niin tunnottomat tai jotain. Vaikka tuskinpa kellekään uutena asiana tulee että ne lantionpohjalihakset vaikuttaa. Ja voihan sitä karkailua olla vaikka kuin treenais kun se vauva kumminkin painaa jne.

Voi luoja että mua väsyttää. Eilenkin väsytti tuhottomasti mutten silti meinannut saada unta ja piti ravata pissalla koko ajan. :(
 
Tää on viettänyt tehokkaan illan siivoten ja järjestäen esikoisen huonetta uuteen uskoon. Ja nyt on kyllä aika hieno. :)

Ja pissasta edelleen.. (eikö me nyt muuta puheenaihetta keksitä :D ) Niin siis, raskauteen liittyy siis myös ihan hormonaalista virtsankarkailua, joka liittyy myös ponnistustilanteisiin. Sulkijalihakset siinä virtsaputken ympärillä löystyvät hormonaalisistakin syistä, joillain enemmän ja joillain vähemmän ja tämä saattaa lisätä vaaraa pieniin lirahduksiin. Mun lirahdukset on just sitä (siis pieniä), mutta inhottavaa kuitenkin.

Nyt pitäis jotain vielä syödä ennen kuin menee nukkumaan, toivottavasti uni maistuu!
 
on vaan niin onnellinen :heart:

ei oo nukkunut taaskaan kunnolla, mutta sydän on pakahtua onnesta... mies on ihana, ystävät myös.... on niin väsynyt mutta kunhan tästä saan kahvia koneeseen niin tuun kommentoimaan...

onnen kyyneleet ois tän päivän biisi :) mukavaa torstai aamua kaikille!!
 
Huomenta! :wave:

Taas vierähtänyt päiviä kun oon tänne viimeksi ehtinyt kirjoittelemaan...

Taisi olla vähän turhan rankkaa mulle tuo koiran ja saunanpesu, kun kaksi päivää meni sitten putkeen supistellessa kipeesti (parin tunnin pätkissä aina pitkin päivää tuli 10 min välein supistukset ja kipeitä oli) mutta epäsäännöllisesti... :| tuli jo sellainen olo että kaveri haluaa ihan tosissaan jo syntyä kun muljasi ja möyri niin kovasti...vähän jo säikähdinkin...siinä sitten lähes täysin makoilin nuo päivät.
Mulla on ollut jotenkin muutenkin tosi supistusherkkää tämä raskaus verrattuna esikoiseen, joten en osannut edes ajatella että näin pahasti itseäni rasitan... :headwall: no, opinpahan siitäkin nyt sitten jotain. Pakko jättää nämä hommat vaan väliin ja ainakin odotella että vielä viikkoja kuluu, ettei poitsu synny ennen aikojaan...
Lisäksi pelottaa tuo alatiesynnytys (kun istukka on ollut siinä ihan reunamilla) että nouseekohan edes ylemmäs, koska sitten taas on riskinä synnytyksessä että istukka repeää...neuvolaan on vielä puolitoista viikkoa aikaa ja synnytyksensuunnitteluun pääsen vasta viikolla 37 :O , joten istukan paikkakin selviää vasta siinä vaiheessa... :kieh: :headwall:
Tällaisia tuntemuksia täällä...

Nyt tuli vaan omaa napaa...yritän jaksaa lukea ja kommentoida juttujanne myöhemmin. On tullut taas paljon juttua parin päivän aikana.

Tervetuloa kr1sse! Mukavaa saada kaksosten odottajakin vielä mukaan porukkaan ja kuulla millaista se odotus silloin on :)

dogitar ja pikku-E 32+3 :heart:
 
Hei kaikille!
Mahtaakohan jotkut vielä muistaa minut ja vaikean raskauteni? Rakaus onkin nyt enää muisto vaan (luojan kiitos) sillä poikamme syntyi 13.1. raskausviikoilla 30+0 suunnitelulla sektiolla. Itse makasin sitä ennen 4 viikkoa sairaalassa, koska vuodin koko ajan vuorotelle lapsivettä ja verta (aivan kamalaa kidutusta, mut mm. kärrättiin 2 kertaa synnytyssaliin ennen suunniteltua päivääkin massiivisen verenvuodon takia...)
Kun poika syntyi oli salissa 16 ihmistä ja vauva vietiin välittömästi keskolaan. Pojan mitat olivat 1555g ja 42cm mutta aikaisesta lapsiveden menosta (jo rv 17) johtuen hänellä on alikehittyneet keuhkot. Keukojen vuoksi hän on edelleen hengityskoneessa mutta nyt hän on onneksi alkanut kasvaa reippaasti mikä onkin ainoa konsti parantua tästä. Eli kun vauva kasvaa myös keuhkot kasvaa.

Toivon teille kaikille oikein hyvää loppuraskautta ja ihania vauvapäiviä! Ja onnea muille keskosvauvan saaneille! Meidän tie on erilainen, mutta olen siitä ja pojasta äärimmäisen kiitollinen.
Urholiina ja poika 2 viikkoa
 
Urholiina minä muistan ja ihana kuulla kuulumisia ja onnea poikavauvasta :heart:.
Voimia teidän perheelle toivotan ja vauvalle suojelusenkeleitä.

Kovin tuntuu olevan hätäisiä nämä maaliskuun vauvat. Minä mahdan olla ainoa joka täällä vielä huhtikuussakin yksikseen kirjoittelee :D, mulla kun ei ole tosiaan niitä supistuksia juuri laisinkaan.

flower again voi, mukava kuulla että olet noin onnellinen :heart:.
Samoja fiiliksiä mullakin on. Elämässä on kaikki mitä tarvitsen, ja ylikin sen. Mies on kiltti ja kultainen, samoin lapset ja ystävätkin niin ihania ja rakkaita. Koira ja hevoset kruunaa tämän elämän täydellisesti. Välillä mulla on sellainen olo, etten ansaitse näin hyvää elämää, sellaiset tunteet juontuu lapsuudestani. Terapeutin mukaan mulle on iskostunut alitajuntaan se käsitys etten ole onnen arvoinen. Ja osittain mun on ollutkin vaikeaa nauttia ongelmattomasta elämästä pitkin ikääni. Kaiken lisäksi minä oon ollut "sitoutumiskammoinen" ja halunnut pitää kynsin ja hampain kiinni omasta itsenäisyydestäni. Sen kanssa mun miehellä on edelleen kestämistä :ashamed:.

Täällä aamu alkanut mukavasti, vauva liikkunut reippaasti, ekaluokkalainen haluaa aina koittaa kun vauva potkii :heart:. Lapsi on nyt koulussa ja minä tulin tallista just. Odotamme vieraita heti aamutuimaan, hevosihmisiä tietysti =).

Mukavaa päivää kaikille! Toivottavasti aurinko tänäänkin näyttäytyy.

tiinelli ja tyttövauva 32+1 :heart:
 

Yhteistyössä