Maaliskuun Mussukat 2011 *TAMMIKUUSSA*

Kiitos kaikille lohduttajille ja tukijoille Teistä on paljon apua, pelkokin alkaa pikkuhiljaa häviämään. Ja nyt oon lukenut paljon netistä tietoa tuosta vauvasta jos se näin aikasin syntyy. Tosi on että hyvät oltavat sillä pitäis olla. Ja kuulemma tytöt ois viel enemmä kehittyneitä täs vaihees, et hyvä juttu sekin.. Mitä enemmän tietää sitä parempi on olla.

Seuraavaksi alan opiskelee noita puudutusmenetelmiä. Kyl mä jotain niistä tiedän mut olis hyvä saada tarkempaa taustatietoa, kun asioista keskustellaan sairaalassa. Oli se sitten itse synnytys tai se synnytystapa-arvio..

Mitä jos lapsi syntyy ennen synnytystapa-arviota?
Onko sillä jonkunlainen merkitys, vai riippuuko se syystä miksi synnytystapa pitää arvoida?
 
LD mulla on vähä sellanen kutina noista liikkeistä,et taitaa vauvi jo pikkuhiljaa kääntyä oikein päin. ;)

yöhikoilua täällä ei oo ollu. mut meillä onki viilee makkari just sen takia ko en pysty nukkumaan jos on liian kuuma. ollu niin AINA... autos yleensä sit tulee niit kuumia aaltoja :kieh:

SuzZ mulla ainaki on se synnytystapa-arvio siks,ku edellinen tuli sektiolla. kattoovat samalla painon ja neukkutäti sano,et ku mulla se paastoarvo oli 0,1 koholla,pitää mennä kattoon ettei tuu liian isoo vauvaa!

nyt pitää soittaa hierojalle aika. ärsyttää tää sormien tunnottomuus jo
 
Viimeksi muokattu:
Hei! :wave:
X3 tervetuloa!

Farkut vauvalla ei! Musta vauvat pitää pukea vauvoille tarkoitettuihin, mukaviin vaatteisiin. Minä en todellakaan halua päteä lapsieni vaatteilla. Ei tarvitse olla merkkivaatteita, enkä tosiaankaan kulje kaupungilla arvostelemassa ja kauhistelemassa kuinka kukakin lapsensa pukee. Ärsyttäviä sellaiset ihmiset, joilla on mielipide joka asiassa toisten tyyliin. Nyt kun esikoiseni on ekalla, poika alkaa olla tarkka mitä tahtoo päälle, haluaa pukeutua jo nuorisotyyliin välillä ja laittaa tukkaa :heart:. Nyt saa valita kaupasta itse vaatteita mitä ostetaan, kun itse osaa jo vaatia itselleen oman tyylisiä vaatteita.

Korviksista mulla on pojilla molemmilla reiät toisessa korvassa. Vuoden he jaksoivat sitä kitistä ja kesällä mentiin laittamaan, tosin pienempi 6v. on ottanut omansa jo pois. Itselläni on ollut lävistyksiä siellätäällä. Ja tatuointeja on 4kpl.

Leipominen aika laiska nykyään olen leipomaan. Ruokaa kyllä innolla laitan.

Miehen kanssa nukkuminen kainalossa olen edelleen, toki sieltä pyörin pois jossain vaiheessa yötä mutta meillä tapana, että jos yöllä herätään niin haetaan heti toista siitä läheltä, otetaan kädestä kiinni tms. :heart:

Yöunet muuten huonontuneet. Painajaisia ja heräilyä. Vauvakin joskus potkii yöllä niin että herään. Olen touhunnut nyt päivät ulkona ja tallilla (meillä on nyt omia heppoja 4kpl omassa tallissa :heart:) ja lapioinut paskaa, kantanut heinää jne. vointi on mitä mainioin. Tämä reipastuminen on parantanut mun oloa niin henkisesti kuin fyysisestikin. Kun vaan istuin voivottelemassa kotona, oli kipuja ja tuskastumistakin enemmän. Siunatut hevoset, herättäneet tämän mamin eloon uudelleen eikä aika tunnu enää niin pitkältä. Ihmisiä on meillä päivisin talo täynnä, nytkin odotan tallityttöjä tänne.

Mukavaa uutta viikkoa kaikille! :hug:

tiinelli ja tyttövauva 32+5 :heart:
 
Moikka!

Mun täytyy kyllä tunnustaa, että välillä arvostelen ihan vieraita ihmisiä itsekseni lasten pukemisesta... MUTTA kyse ei ole siitä et kurkkisin merkkejä vaan en ymmärrä miksi lapsella on päällä likaiset kulahtaneet vaatteet (jopa rikkinäiset) kaupungilla/ostoskeskuksessa... Varsinkin jos samalla äiti on vimpan päälle puettu. No en kyllä ymmärrä niitä rikkinäisiä likaisia vaatteita vaikka äitikin olisi samanmoisissa!!! Eri asia mitä on pihalla päällä tai leikeissä... Ruokakauppaankin joku saattaa lähteä suoraan sieltä pihalta ja tarhasta eikä vaatteita vaihdeta mutta et tyyliin ostoskeskuksessa shoppaamassa :whistle: No ok, ylipäätään en ymmärrä miksi lapsella on likaiset vaatteet koska aina ne voi käskeä vaihtamaan/vaihtaa... Meillä ainakin vaihdetaan vaatteet jos ne likastuu eikä todellakaan mennä mihinkään rikkinäisillä/likaisilla vaatteilla!
Mä en myöskään ymmärrä ihmsiä joilla on lapselleen vain yksi ulkovaatekerta per kausi! Eikö sitten mennä ulos kun likaantunut haalari on pyykissä? Sama koskee talvikenkiä jne. Ok, siis ehkä voi myös liioitella (myönnän) ja lapsi ei tarvitse haalarin, toppa-asun ja citytakin lisäksi vielä toista toppa-asua ja citytakkia mutta edes se kaksi vaatekertaa :p. Onneksi niille tulee toinen käyttäjä!
Ekan kanssa saattaa aika hyvin muutenkin alusta saakka liioitella sitä vaatteiden tarvetta... Nyt kakkosen kanssa on huomattavasti maltillisempi ja tietää paljonko sitä kuluu ja mitä oikeasti tarttee =)

Täytekakku olis seuraavaksi leivottava kun poitsulla on synttärit... Tai oikeastaan kolme kun ne on kolmessa osassa ja varsinaiset isommat vasta kuukauden päästä. Onko kukaan kokeillut koristella lääkeruiskulla marsipaania kakun päälle? Mä ajattelin tehdä hedelmä-sitruunatuorejuustotäytteisen peruspohjaisen kakun nyt ekoille kemuille ja laittaa päälle marsipaanin johon tekis tolla ruiskulla kaulittavat marsipaanikoristeet. Mulle ihan uusi juttu toi mutta haluais jotain uutta kokeilla.
Tosin sitten varsinaisiin kemuihin teen lastenkakun mutta energia ei riitä nyt alkaa väsäämään mitään kummempaa. Saattaapi olla tosin sitten et ostan valmiin kuvan päälle ja heitän kermarahkavaahdot sivuille. Helppoa ja nopeaa ;).
 
SuzZ mulla ainaki on se synnytystapa-arvio siks,ku edellinen tuli sektiolla. kattoovat samalla painon ja neukkutäti sano,et ku mulla se paastoarvo oli 0,1 koholla,pitää mennä kattoon ettei tuu liian isoo vauvaa!
Mullakin oli se hiton 0,1 paastoarvolla, joutunu mittailee 2krt/vk noit sokereita. Mut niinku olen aijemmin tainnut mainita, nii ei heitä mihinkään! :)
Ja aijemmin oli kyl se sektiokin. Mut ei minusta sen takia ois tarvinnu ainakaa arvioida mitään.. Syyt siihen oli selvät, eikä ole estettä synnyttää alateitse ..

SuzZ + masukki 34+3
 
Niin, kaikille se vaatteilla elvistely ei ole se oma juttu =).
Me kun tykätään elää näin luomusti maalla, touhuta ulkona ja hevostallissa, siinähän likastuu kun oikein puuhailee. Mutta koen sen paljon tervehenkisemmäksi kun ostoskeskuksissa arvostelemassa pyörimisen. Tai ylipäänsä ostoskeskuksissa hyppääminen ->yöks! Ja materialismikin ihan vieras juttu. Tavaraa ja asioita on just sen verran kun tarvitaan. Shoppailu ei ole mun mielestä kiva ajanviete, tyhjää lähinnä.

Eipä sillä, kyllä totta kai meilläkin puhtaat vaatteet vaihdetaan jos on likaista ja peseydytäänkin ihan liikaakin. Mutta jos ulkohommista lähdetään suoraan ruokakauppaan niin en tosiaankaan mieti että voinkohan noita lapsia nyt sinne viedä tuossa ja tuossa vaatteessa, jos siellä sattuu olemaan joku ihminen joka mielessään nyt kauhistelee :D. Viimeksi aamulla apteekissa mun 6-vuotiaalla sojotti heininä piposta kun oltiin juuri ennen lähtöä laitettu hevosille heinää :heart:.

Anoppini kyseli minkä astiasarjan tahdon häneltä lahjaksi kun meillä ei ole merkkiastioita, sanoin että tykkään ihan mielettömästi eriparisista iloisen värisistä kupposista. Intti ja intti että mun pitää nyt käydä astiaosastolla katsomassa joku kallis sarja minkä hän saa ostaa sitten. Kipaisin sitten astiaosastolla ja meinasin pyörtyä niitä hintoja.... Löysin kuitenkin kauniin halvemman sarjan minkä hänelle ilmoitin.
 
Galluppia millaisia arvoja pidätte/tulette pitämään tärkeänä lasten/tulevien lasten kasvatuksessa? :wave:

Meillä painotetaan lapsille jokaisen elävän olennon ja luonnon kunnioittamista, ihmisten samanarvoisuutta. Jos jotain olen kasvatuksessa saanut aikaiseksi on erilaisuuden ymmärtäminen. Ja se ettei ketään kiusata ja tahallaan loukata. Myöskin eläinten ja luonnon kunnioittaminen on lapsilleni tärkeää. Mulla on pojat tosi ennakkoluulottomia, ihmisistä pitävät, vaikka olis minkälainen ihminen kyseessä. Ovat olleet mun mukana vapaaehtoistyössä useita kertoja.

Meillä nautitaan koko perheen yhteisistä hetkistä ja tekemisestä, luonnossa liikkumisesta.

Materiaa ei meillä kukaan palvo.
 
Täällä taas notkumassa:ashamed: Enkä muuten saanut kumpaakaan asiaa tehtyä mitä aamulla täällä pohdiskelin:ashamed: Mutta sen sijaan tein perussiivoukset ja pesin lattiat:saint: Nyt on pullataikina kohoomassa,leivon sekä texas että dallaspullia:p

leipominen tosiaan olen näitten kotiäitivuosien aikana kasvanut lieteen kiinni :D Ennen en osannut edes teevettä tyyliin keittää mutta nyt nämä kotona vietetyt vuodet on tehneet musta aika harjaantuneen ruoalaittajan ja leipojan. Tykkään kokeilla kaikke uutta ja se on ihana huomata että joinain kertoina sitä onnistuu ihan yli odotusten :)Nyt kun olen ollut kotona pari kuukautta niin tulee melkeimpö viikottain leivottua jotain ja yritän aina ihan perusarkiruokaa tuunailla ettei se olis niin tylsää :D

yöhikoilua on täälläkin huomattu:O Herään pari kertaa yössä niin että yökkäri on ihan liimantunut ihoon:x Välillä taas sitten paleltaa.

astiastoa oli tiinelli vailla. Mulla on tuo Arabian tummansininen 24 melkein kokonaan,äitini osti sen minulle muutaman vuosi sitten. Tykkään myös Kokosta ja Teemasta :) HInnat kyllä huimaa päätä mutta on ainakin vankkaa tavaraa :)

Sitä mun on pitänyt kysyä että olisiko mahdollista saada linkkejä aikaisempiin pinoihin? Muilla näyttäs olevan ja mun mielestä se on ideana ihan kiva että pääsis lukemaan mitä aikaisemmin ollaan hölisty esim.alkuraskaudessa :) Olisko tombatar liikaa vaivaa jos ettis ne pinot? :)

Nyt pullanleivontaan:wave:

-Naurukohtaus ja poksuva Poikani 34+0-
 
Tiinelli: Mä en tiedä miten se on elvistelyä jos on puhtaat ehjät vaatteet?
Se taas olisi jo järjen köyhyyttä jos omalla pihalla vaihtaisi vaatteita 5 minuutin välein... Kyse ei ainakaan mulla ollutkaan siitä mitä on päällä pihalla tai lähikaupassa jossakin maalla... Lapsena tosiaankin varmaan oltiin monesti yltä päältä kurassa ja mullassa, mutta erikseen oli sitten ne paremmat vaatteet ja ne möyrimisvaatteet. Hevosenlanta tai sianp*ska kuului asiaan :LOL: Vaikka molempia on tullut haisteltua ja siivottua niin en mä silti ilahdu jos bussissa vierustoveri ne aromit mun nenään tuo... Tosin bussissa nyt haistaa muutenkin yhtä jos toista... varsinkin raskaana :LOL::LOL:
 
Kasvatus Me just puhuttiin siipan kanssa tästä yksi päivä. Molemmat haluamme kasvattaa lapset kunnioittamaan muita ihmisiä, luontoa, rehellisiksi, kannustaa että käyvät kouluja. Olemme molemmat saaneet tosi tiukan kotikasvatuksen ja luulen että aika tiukkaa tulee olemaan meidänkin lapsella.
Mä en halua nähdä lastani 15v. tupakka suussa ja toisessa kädessa kaljapullo... Siinä vaiheessa lapsi lähtee hyvin vikkelästä isänsä kanssa lentäen kohti mummolaan ja opettelee siellä hyvin tiukan mummon kanssa kunnollista elämää.

Tuota mitäs nyttia ku lukee, niin huomaa että monet menevät juhliin vähän itsekkäästi pukeutuneina. Mä haluan opettaa omat lapset kunnioittamaan juhlia ja pukeutumaan niihin sopivalla tavalla.
Muista vuosien takaa kun joku kirjoitti siellä, että kyllä pieni lapsi voi mennä hautajaisiin uusissa college vaatteissa. Mä en kyllä voisi omaani hautajaisiin niihin pukea. Ja johan mun koko suku häpeäisi myös minua.

Mun mielestä puhtaat vaatteet kaupassa eivät ole elvistelyä. Tietenkin ne pihalla likaantuu ja varsinkin jos asuu maalla, niin ne likaantuu. Mutta en mä itsekkään mene missään resuvaatteissa kauppaan, niin miksi lapsen pitäisi kulkea likaisissa vaatteissa.


Silvia ja viliANNA 33+6
 
Viimeksi muokattu:
Vaatetuksesta Musta se siisteys on tärkeempää kuin onko ne muodikkaat yms. Muutamissa omissa vaatteissani on maalitahroja yms ja käytän niitä silti, jessus hei! Lapsella on yleensä aina puhtaat vaatteet, en pistä seuraavana päivänä samoja vaatteita jos on joku ruokaläikkä niissä. Rikkinäiset vaatteet käytän lattialuuttuina, samoin kulahtaneet.
Jos arvostelen jonkun pukeutumista niin se on aina sitten niiden vaatteiden sopimattomuudesta esim liian pienet. Jenkkakahvat, läskit, tissit, perse tms pursuaa ulos..

Lasten kasvatuksesta Yritetään opettaa ekologiset elämäntavat; kierrätys, veden säästäminen, turhan tavaran välttäminen jne. Sitten se, ettei vammaisuus, silmälasit, puheviat jne ole kiusaamisen aiheita.
Sitten vaatimattomuus on semmonen asia mihin koitan opettaa.

Ruoanlaitto on ihan ok. En mikään himokokki ole, muttei se mikään vastenmielinenkään juttu ole.

Limatulpasta tais olla juttua tossa aiemmin. Mulla se meni ekassa raskaudessa n. 2 viikkoa ennen vauvan syntymää.

Ehkäisy varmaan jatketaan ihan kortsulinjalla. Mulla oli resepti hormonikierukkaa varten synnytyksen jälkeen, mut jätin sen ottamatta silloin. Ei ole ollut kuukautiskipuja synnytyksen jälkeen ja menkatkin on niukemmat olleet niin en sitten ottanutkaan sitä. Muutenkin hormonit ei oo mua varten, vaikuttaa niin voimakkaasti mielialoihin etten tosiaan ota sitä jos ei siitä jotain muuta hyötyä ole. Jos tämän toisen synnytyksen jälkeen on aina kivuliaat menkat niin sitten varmaankin otan sen hormonikierukan, en muuten.
 
Arvoista.. no mä olen sellanen perussuomalainen. Vaikkei täällä kyllä poliittisista näkemyksistä ollakaan puhuttu :p
Ihminen voi olla onnellinen ilman älytöntä kulutustakin.
Luonto on myös mulle tärkeä, sitä ei saa turmella ja eläimiä pitää kunnioittaa.
Isänmaallisuus.
Jokainen tekee virheitä eikä niistä voi loppuelämää rangaista.
Joku kadunmies on yhtä tärkeä ihminen kuin joku rikas proffakin.
Materiaa ei meilläkään tulla palvomaan.
 
Mua ei kyllä kiinnosta muiden tapa pukea lapsensa, riittää että huolehdin omille käyttöön sopivat vaatteet kulloinkin. Ja niin taitavat melkein kaikki tehdä, jokaisella sitten on oma mielipide siitä sopivasta pukemisesta. Yleensä vissiin aikuisella vahvempi mielipide kuin lapsella. Kylään ja ihmisten ilmoille tykkään vähän söpöillä, kotona ei niin väliksi.

Poikani 2v tosiaan haluaa pitää noita täällä paljon parjattuja farkkuja yleensä kotonakin. En oikein ole saanut kiinni mistä tämä farkkuvastaisuus täällä johtuu, koska en pue koskaan lapsiani tai vauvaa kireisiin vaatteisiin vaikka farkkuja onkin, vauvojen farkuthan on melkein collarihousuihin verrattavat, ainakin ne mitkä mulla on. Ja ehkä tuo poikani ei noita farkkuja joka päivä päälleen vaatisi jos niissä niin tukalaa olis :p

Kisak meillä on lapsilla yhdet haalarit ja yhdet talvikengät. Haalareita tarvitsee tuskin koskaan pestä ja kuivuvat tosi nopsaan vaikka nuo kosteussuojatut eivät ulkoillessa edes kastu sisäpuolelta, eivät edes nuo goretex-kengät. Kaksia ei yksinkertaisesti tarvita. Likomärällä kelillä on sitten kurahousuja ja kumppareita, mutta talvella ei ole ollut tarvetta varapuvuille. Aika harvoin edes talvella kahta kertaa päivässä ulkoillaan. Eilen lapset oli kaksi kertaa pulkkamäessä, mutta ihan kuivat vaatteet oli vielä toisella kertaa ulos lähtiessä. En tiedä olisiko jotenkin eri juttu päivähoidossa, mutta kotona emme ole kohdanneet ongelmia yhden haalarin kanssa.

X3 tervetuloa! Ja voimia, sullakin voinnin kanssa näemmä jaksamista.

tombatar mäkään en ole siinä listassa, vaikka olen jokusen kuukauden täällä kirjoittanut. Eli mut saa siihen ens kuun listaan vaikka laittaa jos muistaa.. Eli kolmatta odotan ja synnytyssairaala on Kättäri eli onkos se sitten KOS. LA 11.3.

Tärkeät arvot sanoisin, että toivon lasteni osaavan olla avuksi. Maailma on vähän parempi paikka jos autetaan toinen toisiamme. Joka suuntaan ei voi venyä että toki pitää huolehtia jaksamisesta eikä auttaminen saa mennä överiksi, mutta kun suuntaa voimiaan johonkin tärkeään auttamiseen, sillä on kauaskantoiset seuraukset kun valitsee mihin panostaa. Oma esimerkki kai se tässäkin on tärkein. Yleensäkin toivon että lapseni oppivat huomaavaisiksi, ettei aina olla kärkkymässä "minä eka" ja otetaan toisia huomioon ihan pienissäkin jutuissa.

Äidin ikä ei ole mikään äidiksi kykenemisen mitta. Siis pakko sanoa ettei myöskään siihen toiseen suuntaan, kyllä yli 40-vuotiaskin todellakin saa tulla äidiksi eikä voi sanoa että 18v olisi parempi kuin yli 40 tai päinvastoin. Hyvä äitiys tulee siitä miten lapsestaan huolehtii, ei siitä minkä ikäisenä hänet saa. Tuosta pinskun kohtaamasta tantasta pitäis minusta tehdä ilmoitus, koska tuollaisilla sanoilla voi olla ihan hirvittävä vaikutus herkkään ihmiseen. Jos jotain pelkopolin toiminnasta olen käsittänyt, niin kuvittelisin että siellä pitää tukea odottajaa eikä morkata tämän valintoja. Ja voi luoja, vuokralla asuminenkin on jokin äitiyskysymys.... Enpä oo oudompaa kuullut.

Viime yönä heräsin vain kerran! Yleensä 5-7 kertaa herään pissille tai suonenvetoon, olin aivan hämmäsynyt kun kävin kahdelta vessassa ja kun heräsin olikin jo aamu =)

Välillä on ollut niin vaikea olo fyysisesti näiden vaivojen kanssa että se on vienyt huomioni ja on hetkittäin jopa unohtunut mistä tässä on kyse. Sitten kun oikeasti taas tajuan että saan vauvan :heart: niin muistan taas miten hyvä kipukorvaus näistä viimeisistä viikoista on tulossa. Jaksaa taas paremmin hymyillä.. mutta onhan se niin, että jos olo on koko ajan tuskallinen, se on sitä. Silloin ei voi teeskennellä että olis ihana olla. Pitää vaan muistuttaa itseään että tää on tätä. Siksi jotenkin lohduttaa kun muutkin täällä palstalla tuskailevat. Nämä olot kuuluu vaan loppuraskauteen eikä kai tässä pidä hävetä vaikka välillä tuntuu että oonpa aika vätys kun on niin tyytymätön olo suurimman osan ajasta. Kiitos siis kaikille vertaistuesta joka antaa voimaa :heart:

Leppismom 34+3
 
Korvikset:Tytöt saavat kun pyytävät itse. Asiasta ei keskustella että saat jos haluat vaan kun tulee spontaani pyyntö. Itse olen saanut 7-vuotiaana pyytäessäni, ehtona oli että itkemään ei ruveta kun sattuu tai sitten jää kesken laitto. Ja itsestäni tuo ehto ei tunnu väärältä. En tunne vääryyttä vaikka meinasi itku tulla, mutta kun näki äidin naaman ja tiesi että hän tosiaan tarkoitti sitä, että toista ei saa jos itku tulee. Tosiaan mun pikkusisko sai jo 5-vuotiaana mutta hän oli kinunnut niitä jo vuoden, äiti yritti pikkasen pitkitää sitä ettei niin nuorena. Ainakaan meillä ei ole 4-vuotias viel keksinyt pyytää. Ja sitten pitää etsiä joku tatuointi/lävistys paikka missä ne laitettais eikä ampumalla.

En ole koskaan huomannut että limatulppa olis irronnut. Nyt on kohta kaikki lastenvaatteet pesty. Huoneen maalaaminen ei ole edennyt ihan just mutta toivotaan että tän viikon aikana sais sinne maalikerroksen. Jotta sais koota huonekalut. Kipuja on ollut taas ihan hullunlailla! Kun lapset on haettu koulusta ja leikkisalista menen anopille likoomaan kylpyammeeseen. Jos nyt ei mene ohi tää kipu niin sitten taidan viedä virtsanäytteen tohtorille huomenna..

Supistukset: mulla on ollut muutamaan otteeseen säännöllisiä supistuksia ja toivon että mitään ei tapahdu ennen 37-viikkoa, jota pidetään vähimmäismääränä kotona synnyttämiselle. Sairaalaan en millään haluaisi kun esikon aikana mua kohdeltiin aika ikävästi siellä. Tosin onhan ihan eri asia nyt kun ymmärrän ja osaan puhua hollantia kun esikon aikana en ymmärtänyt enkä puhunut.
Mutta silti.

Mucho ja poju (jahas sotkin viikot taas!)
 
Leppismom: Se voi olla se päiväkotikin! Meillä oli siellä omat vaatteet ja kotona omat. Toivovat et ainakin sadevaatteet ja varahaalari olisi koko ajan siellä. Sitten jos puku oli likastunut ja en ehtinyt illalla pesemään oli kätevää laittaa toinen puku seuraavana päivänä. Kotona on ollut ehkä enemmän tarvetta kakkospuvulle juuri välikausiaikaan kuin talviaikaan.

Arvot: Luonnon kunnioittaminen, ihmisten tasa-arvoisuus, veden ja energian säästäminen, kierrätys...
Kasvatusperiaatteista niin... Mä haluaisin et mun pojat oppis sen ettei mikään ole maailmassa itsestään selvää. Ettei kaikkea voi saada vaikka haluaisikin ja säästäminen on tärkeää. Sen että ihmiset on samanarvoisia erilaisuuksista huolimatta. On ne sitten sosiaalisia tai terveydellisiä tai mitä vaan erilaisuuksia. Niin ja en voi sietää roskaamista ja samoin ruualla leikkiminen on musta loukkaavaa... Siis meillä on kuitenkin täällä kaikilla asiat niin paljon paremmin kuin joissakin maissa!

Siinä jotain mitä tuli mieleen...
 
Arvot ja kasvatus On varmaa että mä tuun oleen se tiukempi vanhempi. Meillä molemmilla on ollu melko tiukka kuri pienenä ja ollaan oltu ns. kilttejä lapsia ja nuoria. Miehen kotona meininki on ollu enemmän tyrannimaista, vieläkään mitään päätöksiä ei saa kyseenalaistaa tai kysyä että miks jotain pitää tehdä:kieh:. Mulle vanhemmat selitti aina miks jotain ei saa tehdä, ehkä siks ei ikinä tullu mitään tarvetta kapinoidakaan. Luonto ja sen rauhallisuus on asia mitä molemmat arvostetaan, kumpikaan ei ikinä oo ymmärtäny miks pitää omistaa eläimiä eikä pidä niistä huolta. Materialisteja meistä ei saa, kierrätetään kaikkea mitä mahdollista, valtaosa vaatteista on kirpparilta ja tavarat/huonekalut Huuto.netistä tai saatu lahjaks. On kuitenkin vaatteita joihin panostan, esim juhlavaatteet ja työvaatteet. Juhlissa kunnioitan "sankaria" sopivilla vaatteilla ja töissä oon ikäänkuin edustustehtävissä. Ostan kuitenkin kestäviä laatuvaatteita ja yhdistelen niitä uusiks kokonaisuuksiks. Lisäks haluisin pienelle opettaa tasa-arvoisuutta, jokaisessa meissä on hyvää ja pahaa, taitoa ja taitamattomuutta ja monenlaista rikkautta.

( . ) Tänään on ollu hyvä päivä. Oon pyykänny, leiponu gluteenitonta leipää, tehny jauhelihaperunasoselaatikon (elämäni ensimmäisen) ja viikannu useemman kuivan koneellisen kaappiin. Ei supistelua eikä kohdunsuun viiltelyä. Lisää näitä päiviä! Vai oisko tyyntä mysrkyn edellä... :rolleyes:
Pilleriina + Bibi 33+3
 
Mä en ole koskaan ymmärtänyt likaisia tai rikkinäisiä vaatteita myöskään.. Vaatteet on meillä vaihdettu ihan vauvasta asti, jos ovat likaantuneet ja rikkinäiset vaatteet on joko korjattu tai siirtyneet seuraavaan elämäänsä. Enkä myöskään ymmärrä ollenkaan, miten lapsia ei riisuta kauppakeskuksissa tms, missä joutuvat sitten hikoilemaan kuumissaan reppanat. Mutta ulkovaatteita meillä ei ole kuin yksi setti, toki pipoja ja hanskoja ja sen sellaisia on useammat, kun ne yleensä kastuvat, mutta vain yksi haalari. Tänä talvena on jouduttu pesemään kerran ja oli seuraavana aamuna kuiva, läpi ei ole kastunut kertaakaan eikä kyllä likaantunutkaan sen kummemmin (ainokainen pesu johtui pissavahingosta). Yhdellä siis mennään ja tullaan menemään jatkossakin, kun en mitään tarvetta useammalle puvulle näe (ovat niin kalliitakin).

Arvot: Tasa-arvoisuus, ystävällisyys, kaiken elävän ja luonnon kunnioittaminen (kotieläimistä istutuksiin, puihin, roskaamiseen yms). Peruskasvatus on meillä ollut ehkä aika tiukkaa ja voisi olla "väljempääkin". Vanhoista tavoista on vaan vaikea luopua. Meille olisi tärkeää, että lapsemme tietävät, että kaikkea ei voi saada ja asioiden eteen täytyy joskus tehdä enemmänkin töitä. Haluamme, että lapset osaavat siivota omat jälkensä ja kunnioittavat ympäristöään ja muita ihmisiä sekä kotona että muualla. Toisaalta ei hemmottelukaan aina ole varsinkaan mulle itselleni aivan vieras termi.. :) Mutta kohtuus kaikessa.

Mun mielestä melkein minkä ikäinen tahansa on sopiva äidiksi. Kyse ei ole iästä vaan siitä, miten sopeutuu ja haluaako edes äidiksi. Samoin ihmettelen näitä mielipiteitä, että pitäisi olla vakituinen työpaikka, oma asunto, auto jne jne. Esikoisen syntymän aikaan opiskelimme molemmat alkuvaiheessa, asuimme opiskelijavuokra-asunnossa. Sama on tilanne nytkin, tosin mies on valmistumassa ja olemme menneet naimisiin tässä välissä. Miehellä ei kuitenkaan edelleenkään ole vakitusita työpaikkaa (3 kuukauden sopimus juuri nyt), joudumme luopumaan tästä asunnosta, kun jään hoitovapaalle ja omat opintoni ovat edelleen kesken. Tavallaan siis tilanne on vielä kaoottisempi kuin esikoisen kanssa. Kaikilla on oikeus lapsiin, perheeseen iästä, sukupuolesta ja taloudellisesta tilanteesta huolimatta.

X3: tervetuloa mukaan!! Ja ihanaa loppuodotusta!

Tää menis nyt aloittelemaan valkosipuliperunoita ja lihapullia, miehen päivän toiveruoka. Ja lihapullat on kyllä ihania. :)
 

Yhteistyössä