*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Helmikuussa

Voiko vauva vielä kääntyä mahassa ympäri näillä viimesillä viikoilla? Äitipolilla ja neuvolassa, sekä ultralla katottuna meiän tulokas on raivotilassa ja pää hyvin syvällä lantiossa. (kanavaa ei enää yhtään) Eli tarkoittaako tämä, että se on kiinnittynyt? Voiko kiinnittynyt vauva vielä kuitenkin kääntyä ympäri mahassa ja jos voi niin sen varmaan kyllä tuntee jotenkin hirveenä myllerryksenä? Onko kellään aikasemmin käynyt niin että olis viime hetkillä pyörähtäny ympäri, vaikka oliskin ollu jo kiinnittnyt ja pää syvällä lantiossa? Onko se ees mahollista?

Valkovuoto, täälläki normaalia ehkä vähän runsaampaa.. Oon nyt ruvenu käyttää suojia, jotta voin tarkkailla sitten mahdollisesti jos lapsivettä alkaa tihkua.

Onnittelut vauvaantuneelle perheelle!

greentea1 34+6
 
SaHi80, kiitos vastauksesta. Minua myöskin alkoi kovasti mietityttää tää asento asia.. Ressaan myös sitä et jos sen on vielä mahdollista kääntyä tuosta perätilaan ja sitten joudutaan leikkaa..

greentea1 34+6
 
Isyydentunnustus tehtiin muistaakseni joskus sillon kun vauva oli 1kk vanha. Sitä ennen tuli kotiin kutsu. Sieltä tuli sit vielä jotkut paperit kotiin jälkeenpäin mitkä piti näyttää ristiäispapille jotta tämä pystyi kastamaan vauvan isän sukunimellä (piti siis todistaa et isyydentunnustus oli tehty) Näin minä muistelen et esikoisen aikaan toimittiin.

Sone Jospa sielläkin alkais sit tapahtumaan pian kun jo limatulppaa tulee :) Minulla juilii kans alas mut taitaa johtua vaan siitä kun vauva poraa päällään alakertaan. No, jospa sekin jotain tekis :)

(.) Just kävin äidin luona ja hän oli saanu sovittua työnantajansa kanssa että pystyy olemaan töistä poissa ja kattoo esikoista synnytyksen ajan jos lähtö tulee viikolla. Huomenna mies lähtee sinne työmatkalle et pitää olla jalat ristissä neljä päivää :) Mukavempi se ois lähtee kuitenkin miehen kyydillä synnärille kuin taksissa/ambulanssissa.

Särö ja Jalo 38+2
 
Bingo täällä yksi joka ei vaatteita silitä :wave: narulle kun laittaa nätisti kuivumaan niin se riittää, en sen suorempia kaipaa. Kesällä johonkin juhliin voin hameen silittää, mutten muuten..

taas on vedetty ässää hihasta, imuroin auton kun halusin sen siistiksi ennen sen telakan kiinnittämistä. Nyt juilii mukavasti joka paikkaa.. saa nähdä miten menee yö. Viimeyönä heräsin vain KERRAN :)

tänään sain monta monta kommenttia tutuilta että mun maha on pieni ja siro - itsestä se tuntuu valtavalta kun on kokoajan tiellä :headwall:

jos saisin miehen alakertaan niin voisi ässäillä lisää. halun jo vauvan! :D
dania 37+0
 
omppu munkin on pakko kääriä peittoa/laittaa tyynyä mahan alle kyljellä ollessa ettei tuu sellasta tunnetta, että se roikkuis ikävästi :/

Minx hienosti siellä kyllä pikkuisella paino nousee. Teilläkin alkaa ns. "normaali arki", kun saitte letkun pois, ihanaa!! :)

muumis no sulla on ollu pirun nopee synnytys, jos oot päässy suoraan ponnistus hommiin :D

särö mulla oli esikoisesta just tuollasta limatulpan irtoamisen jälkeen. Päivän mietin, että onko pelkkää valkkaria vai ihan lapsvettäkö tihkuu. Kävin synnärillä näytillä ja niillä sattu oleen liuskat loppu millä sitä testata :headwall: Tuo lirahtelu jatko seuraavana päivänä muutamia kertoja ja yöllä sitten synnytys käynnisty ja lirahtelua jatku joka supistuksella eli mulla sillon oli tod.näkösesti lapsvettä. jos yhtään mietityttää, nii soita neuvolaan, niin niilläkin pitäis olla niitä liuskoja millä testailla. Toki voi hyvinkin olla ihan vetistä valkkariakin.

SMV Meillä esikoisen kans sama. Meillä tosin tyttö nukkuu alkuyön tai paremminkin illan omassa sängyssä ja klo. 01-02 aikaan hipsii sitten meidän viereen. Tyttö on kans kova pyöriin ja hyöriin sängyssä, joten valmiiksi jo hirvittää, että miten saan vauvan syötettyä yöllä ja miten mahuttais samaan sänkyyn. Noh, aika näyttää.

pepper ei muutako kilautat neuvolaan, jospa ne siellä käsikopelolla pystyis sun mielt' rauhoittamaan. Ihan hyvin nimittäin voi vaavi vielä heittää kuperkeikkaa. Soita sinne neuvolaan oman mielenterveyden vuoksi, niin ei tarvi ainakaan miettiä. Kuitenkin ulkoista käännytystä pitäs yrittää siinä 36vkolla, nii ei mee turhan tiukille, jos on perätilassa.

greentea kyllä mulla on sellanen käsitys, että jso vauva on kiinnittynyt ja laskeutunu kunnolla alas, nii ei se sieltä enää pyörähdä.

Bingo Täällä yks, joka ei todellakaan ala vaatteita silitteleen :wave: :D Sen verran on inhokki puuhaa, että siihen en rupee. Eikä nuo ees nii ryppyisiltä näytä, etteikö niitä viittis vaavin päälle pukea ;) (pitää ainakin koittaa selitellä itelle).

Tänään jatkunu nuo inhottavat suikkapuikkokivut? vauvan liikkuessa. Välillä joutuu oikein irvistellä, ku tuntuu nii ikäviltä. Eipäs kai ihmeempiä. Huomenna aattelin lähteä yksin kirppiskierrokselle (yhden s:n taktiikalla aloitellaan) ;) Jospä löytäis jotain kivaa vaaville :)
 
Olikohan se nyt sitä limatulppaa.. Vessassa käydessä kun alapäätä pyyhin niin aika limaselta vaikutti pyyhkimisjälki ja paperissa näky ikäänku punasia viiruja. Lueskelin aiheesta (Limatulppa, mikä se on?) että ei se kuulemma aina mikään pelkkä klöntti ole vaan voi hiljalleenki irrota vuodon muodossa. Noo, oli mitä oli, tästähän voi mennä vielä aikaa vaikka kuinka.

Mullahan on viime aikoina nyt ollu kuivuusongelmiaki, haavoja alapäässä. Mitkä kans jättää paperiin punasia läiskiä. Mut mun mielestä toi aiemmin mainittu oli kyl ihan selkeästi sellast viirusen näköstä. Noo, huomenna synnytystapa arvio, niin saa tietää mille tuolla alakerrassa näyttää :)

Mulla on viime aikoina ollu alaselkä kipeänä vaikken oikein mitään edes tee. Niin että tuntuu tuolla tosi alhaalla ne kivut. Tänäänki ollu selkäkipuja taas. Onko muilla tällasta?

37+5 edelleen :)
 
Onnittelut Sannamarylle vauvasta! Ja ihana kuulla, että Zuza saa kohta nyytin kotiin ja Minxin vauva on kasvanut urakalla. Toivottavasti Nopponen! sai eilen nautiskella ansaitusta siideristä :) Kyllähän siitä yhdestä imeytyy äidinmaitoon niin vähän, että ei varmasti tarvitse huolia, selitellä tai stressailla!

Tarjontaa pohtivat ainakin pepper83, SaHi80 ja greentea1. Itsellänihän epäiltiin perätilaa tuossa muutama viikko sitten neuvolassa (rv 34). Th päätteli tarjonnan mm. siksi, ettei tuntenut päätä alhaalla ja sydänäänet kuuluivat melko ylhäällä. Tuttu kätilö kokeili myös arvioida tarjontaa käsipelillä ja päätyi samaan tulokseen: pää kuulemma tuntui selvästi tuossa rintojen alla. Mutta yllätykseksi lääkärissä 36+2 todettiin ultralla raivotarjonta. En usko, että asento oli ehtinyt välillä muuttumaan, ainakin se sama "pää" tuntuu edelleen tuossa kovin ylhäällä. Samoin sykkeetkin kuuluivat lääkärissä parhaiten ylhäällä. Niin vaan tyyppi olikin oikein päin. Näillä viikoilla on lääkärin mukaan enää 5 % mahdollisuus, että vaihtaisi tarjontaa, mutta ainahan joku toki siihenkin vähemmistöön joutuu. Itselläni hikka tuntuu ihan milloin missäkin, samoin liikkeet. En kyllä mitenkään osaisi niistä päätellä, miten päin kaveri tuolla on. Eli jos on arvioiminen itselle vaikeaa, niin ei se ammattilaisillekaan ole aina helppoa! Minua lohdutti kuitenkin kovasti tutun kätilön kannustus siitä, että perätilassakin on aivan mahdollista synnyttää alakautta eikä se automaattisesti tarkoita aina leikkausta. Ja yhden kaverin kanssa juttelin, joka synnytti esikoisensa alakautta perätilassa eikä pitänyt sitä mitenkään traumaattisena tai sen kummempana kokemuksena. Toki toivon kaikille meille, että vauvelit älyäisivät asettua raivotarjontaan, sillä onhan se kuitenkin se luonnollisin ja paras asento saapua alateitse maailmaan!

Esikoinen syntyi käynnistyksellä 42+0 ja sairaalaan mentiin aamulla ihan vallan julkisilla! En ole vielä edes pohtinutkaan, että miten sinne pääsee, jos lähtö tuleekin yllättäen. Autoa meillä ei ole. Hyvä, että täällä on jaettu vinkkejä taksin penkkien suojaamisesta ja muusta, eipä olisi tullut nimittäin mieleenikään moinen :D

Bingo silittääkö joku vauvan vaatteita?!!? :LOL: Täällä toinen silityksen vihaaja. Tyynyliinat silitän sitten, kun kaikki puhtaat on lopussa kaapista ja silittämättömät korissa odottamassa urakkaa. Siinä meneekin sitten mukavasti aina koko ilta. Ehkä, jos silittäisi pienemmissä erissä, niin ei olisi niin karseeta hommaa ;)

Olikos se Särö78, joka oli hoitoalustan tehnyt? Siitä innostuneena päätin minäkin hieman urakoida ja esikoinen auttoi täytteiden repimisessä. Mukavaa puuhaa oli!



Ja mahakuvituksenkin voisin samalla laittaa:



Aivan ihanaa sunnuntai-iltaa kaikille ja tsemppiä etenkin vaivaisille ja väsyneille :heart: Ollaankohan me muuten kohta jo kaikki lomalaisia? Jos ei, niin jaksamisia viimeisiin päiviin työssäkäyville!

kwaidan ja Puh 36+4
 
kaz
Mulle on tullut uusi vaiva. Nimittäin reisiin heijastuva hermosärky. Tuntuu välissä, että jalka lähtee alta. Eli tuohon etureiteen/nivuseen alkaa äkillisesti särkeä. Onko kellekkään muulle tuttua? Olisiko se vain, että vauva painaa jotain hermoa tms?

Silityksestä Esikoiselle silitin vaatteet siihen vuoden ikään saakka, jolloin silitys alkoi olla mahdotonta, kun neiti nykki koko ajan silitysraudan johtoa ja oli silityslaudan alla seisomassa. Nyt olen vauvalle silittänyt vaatteet kaappiin. Saa nähdä että onko aikaa ja energiaa silittää myös kaikki vaatteet. Silitin myös bakteerien vuoksi koska vauvojen vaatteethan suositellaan pestäväksi 60 asteessa ja aina ei ollut niin paljoa sen lämpötilan vaatteita, että pesin osan 40 asteessa omien vaatteiden kanssa, jonka jälkeen silitin vauvan vaatteet, että pöpöt kuolee.

greentea1 Vauva voi kääntyä vielä myöhäisillä viikoilla, vaikka se ei niin yleistä olekaan. Sillä esim. perätilasektioita on peruttu sen vuoksi, että vauva onkin rt sektioaamuna. Sen vuoksi asento ultrataan ennen sektiota. Ja onhan niitä kikkakolmosia myös vauvan kääntämiseksi ptstä rthen mm. kontallaan olo niin, että jalat on sänkyllä ja kädet lattialla, sekä taskulampulla valon näyttäminen tms. Näistä olen joskus lukenut.

pepper83 Hikka tuntuu minulla kyllä eniten alhaalla vaikka koko mahahan siinä heiluu. Minun vatsan asukit on olleet tosi kovia hikkaamaan vatsassa ja myös sen jälkeen.

Sukkapuikkokivut tuntuu parhaiten istuessa jalat ristissä, kun vauvalla on hyvin tilaan pyörittää päätään. Ei mitenkään kivan tuntoista. Muutenkin liikkeet tuntuu tosi voimakkailta.
 
Pitkästä aikaa kommentoitavaakin tänne, samaan syssyyn onnittelut vauvatuneille, tervetuloa uusille ja jaksamisia vaivaisille! ^^

kaz, hermosärkyä toisessa jalassa miullakin. Vauva päätti vaihtaa asentoa pikkiriikkisen pari päivää sitten, ja nyt vissiin vauva ja/tai kohtu painaa hermoon niin, että meinaa toinen jalka lähteä välillä alta. :O Ja tämän vasemman jalan jalkaterä puutuu välillä, kun vauva painaa. Onneksi ei kovin pitkä aika oo enää jälellä, tekee välillä niin kipeetä!

Synnytystä odotellaan täälläkin, joka päiväiset kipeet supistelut saa miettimään, et jokohan nyt? Hankala saada nukuttua, kun välillä herää kipuun, joutuu juoksemaan vessassa ja maha on ihan pinkeä. Eilen rinnoista tuli maitoa vähäsen, ja supisteli enemmän kuin normaalisti, mutta rauhoittui taas jonkin ajan päästä.

Neuvolassa muuten sanoivat, että rintoja sais pumpata 38 raskausviikolla, mutta mietin et jäiskö sille vauvalle sitten sitä huippuhyvää ensimaitoa? Tai siis kerkeekö sitä kehittyä lisää, jos pumppailee? Saattaa vähän tyhmä kysymys olla, mutta tuli viime yönä mieleen, kun ihmettelin. :)

Viude + Dude 37+4
 
Huomenia,

Piti tulemani poksumaan 37+0 et päästiimpä täysaikasiksi :heart:

Mullaki tänä aamuna toistamiseen tihku maitoa (?) rinnoista ja pohdinki et liekkö normaalia/enteileekö jotain??

Täällä kävi tuleva mummu silittämässä vaaville vaatteet ku ei ois tän mamman selkä kestäny seisomista ja kun kuulemma vauvalle pitää vaatteet olla silitettynä että on pehmeemmät ja ja ja... ni enpä hirveenä viittiny estelläkkää :) multa ne ois varmaan jäänyt silittämättä...
 
Reisien särkyä kazilla ja viudella ollut, niin miullakin! Nivusia vihloo ja tuikkii välillä niin ettei pääse eteenpäin. Samoin supistaessa saattaa säteillä reisiin. Johtuiskohan juuri siitä että vauva painaa hermoon ja varsinkin supistaessa tulee alaspäin.

Eilen ilalla supisteli jonkun aikaa ja sitä limatulppaa irtos, mut ei mitenkään hirveetä klönttiä tullut niinkun omppulimu pähkäili myös että voiko tulla vähän kerrassaan, niin voi tulla. Nukuin aivan älyttömän huonosti, pyörin koko yön, mikään asento ei ollut hyvä, tais vähän pistää pasmat sekasin eilen illal, kun tajusin että voihan se vauva syntyy millon vaan. Toivottavasti ens yö menee paremmilla unilla :)

Liikunnasta Mie oon kyl pystyny lenkkeilee tosi hyvin koko raskauden ajan, tietty kun supistellut niin pitäny pysähdellä mutta näillä viikoilla ei tarvi enää varoa jos vaan kestää kuunnella ;) Eli ripeää kävelyä! Kohta ylös, ulos ja lenkille nauttimaan ihanasta ilmasta :D

Ps. Ihanaa kun ollana jo näin viime metreillä, ihan jännittää tulla lukee tänne kun monella on jo niin paljon oireita ja merkkejä synnytyksestä :) Kohta niitä vauvoja alkaa tulla ihan urakalla! Eikä oo maaliskuuhun pitkä aika enää :)
Koitetaan nyt nauttia näistä viimisistä viikoista, varsinkin ne kenelle odotus on viimoinen ja lapsiluku täynnä, niinkuin meillä :) Ehkä senkin takia tuntuu ettei toisaalta olis kiire lupouu tästä masusta vaikka malttamattomana odotan että pääsen tapaamaaan Paavon :)

Hirrrrrveeeeen hyväntuulinen Sone ja Paavo 37+1 :heart::heart::heart:
 
Sannamarylle ja perheelle suuret onnittelut prinsessasta!! :flower:

Muutamassa päivässä ootte taas saaneet valtavasti tekstiä aikaiseksi. Täytyypä perehtyä kirjoituksiin ja vasta sitten kommentoida.
Täällä kuitenkin täysiaikaisia ollaan eli POKS, POKS!!

Fanny 37+0
 
Huomenia masuilijat ja jo vauvautuneet!

Ihan ens alkuun onnittelut kaikille vauvautuneille! :) en kuollaksenikaan muista ketä oon jo onnitellu.. ja kovasti tsemppiä kaikille kipuilijoille! :)

Eikai se auta ku uskoa että tänään ei enää nukuta. Miehen kello herätti klo 6.00 ja siihen sitte heräsin enkä enää unta saanu vaikka sängyssä pyörin edelleen. Tämän unettomuuden takana taitaa olla jännitys tulevasta päivästä. Tänään pitäs nimittäin mennä sinne äitipolille tarkastuskäynnille sen niukahkon lapsiveden määrän takia. Ja niinku perjantaina kirjotinki niin lääkärihän tuumas että mikäli vesion vielä vähentyny niin otetaan osastolle ja käynnistetään.

Sairaalakassi on siis pakattuna ja sillä mielellä lähdetään että kotia ei välttämättä tulla enää ilman pikkusta. <3 nyt kun oon ajatusta viikonlopun kypsytelly niin alkaa tuntumaan jo siltä että se oiskimelkonen pettymys mikäli lääkäri passittas takas kotia.. :)

Nyt jännittääki se että ennättääkö mies paikalle. Osaako kukaan sanoa kuinka nopeasti se käynnistys voi edetä. Lääkäri sanoi että voi mennä useampi vuorokausikin mutta ei ollut ollenkaan puhetta siitä että kuinka nopeasti se voi tapahtua?

Ehkäpä minä nyt luovutan nukku-masan kans taistelun ja nousen aamupuuron keittoon! :)

Hanskius 38+4
 
Onnea Sannamarylle vauvautumisen johdosta ja pienestä prinsessasta! :flower:

Hohhhoijaa, täällä taas rikkonainen yö takana. Pelkkä sängyssä kääntyminen on työn ja äherryksen takana, lisäbonuksena vessassa ravaamista, supistelua ja vauvan melskaamista. Omasta mielestäni olin tosi nokkela, kun suojasin oman puolen sängystäni muovifroteella, vesien menon varalle. Mutta että se osaa hiostaa?!

Tuttisoppaa ja tuttipulloja keitelty viikonloppuna. Olen tosi laiska moisessa hommassa.. Kuka muistaa, kauanko noita pulloja keitellään, ja millon voi siirtyä tavalliseen pesuun? Myös pesänrakennusviettiä toteutettu viikonloppuna ja koitettu muuttaa työhuonetta vauvan huoneeksi. Vauvan huone alkaakin näyttää valmiille, mutta muu kämppä onkin sitten kaaoksessa, kun tavaraa on vaan kerrassaan liikaa..

Omanapa Mulle ei muuta kuulukaan kun omaa napaa. Ajatukset on täysimittaisesti vauvassa, omassa olossa ja vauvautumisen miettimisessä. Tuntuu, etten osaa muuta nykyään enää puhuakaan.

Tissiosasto Mahtaako maito nousta nopeammin kun on aiemmin imettänyt? Esikoisesta maito nousi sairaalassa synnytyksen jälkeen hitaasti, ehkä 5.nä päivänä. Nyt tuttu maitojuiliminen palannut tisseihin, liekö jotain valmistautumista. Sonen tapaan myös mulla rinnat tosi arat ja kipät.

HaaveissaPulla ja Pulla 37+1 (poks poks, täysiaikaisuus ja huomaamatta ylittynyt jo esikoisen syntymäviikotkin)
 
Hanskiukselle peukkuja synnärille!

Auroralle tervetulotoivotukset!

HP Minä kokeilin kans sitä muovifroteeta mut oli pakko ottaa se pois parin yön jälkeen kun heräsin aina märissä lakanoissa. Nyt on tuota hikoilua sit ihan muusta syystä. Viime yönäkin meni alkuyö hikoillessa ja vettä killittäessä (ja tietty vessassa ravatessa) Kai ne hormonit sen saa aikaan...? Pitiköhän niitä pulloja keitellä siihen asti kun vauva alkaa syödä kiinteitä? :confused: On jo päässy unohtumaan.

Ai niin! Täällä kans yks joka ei jaksa silittää yhtään mitään! En edes lakanoita silitä, oon selittäny sen itselleni että sängyssähän ne sit kuitenkin rutistuu... :ashamed:

Särö ja Jalo 38+3
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uusille! Aina mahtuu mukaan! :)

Maitoa ei ole vielä tullut yhtään. Esikoisen aikaan sitä tuli jo ennen vauvan syntymää.

Limatulppaa ei oo näkynyt. Tosin esikoiselta se tuli kun synnytys oli kunnolla käynnissä.

Silityksestä meinasin olla silittämättä vauvan vaatteita, mutta tätini halusi sen tehdä niin on silitetyt vaatteet kaapissa. :)

(.) Eilen illalla taas oli menkkasärkyä, nyt se oli enemmän sellaista, että se tuli ja samalla meni maha kovaksi ja sitten hellitti. Elikkäs tällä kertaa ne taitavatkin olla supistuksia. :) Vedettiin miehen kanssa se paras ässä hihasta illalla (+saunoin) niin sitten supisteli loppuillan. Ei kyllä johtanut mihinkään kun hyvin nukuin ja yhä olen kasassa. :D

Heräsin tänä aamuna reippaasti ennen kahdeksaa kun oli näköjään lumenpuottajat tulleet katolle.. Hirmuinen rytinä kävi, säikähin jo että katto tulee alas. :D Pikkuinenkin jumppaa mahassa. Taidan jatkaa neulomuksen parissa!

CandleLight ja poju 38+1
 
Sannamarylle valtavasti onnea tytöstä! :flower:

Nippa voi kurjuus, ettei sillon ollutkaan vielä tosi kyseessä! Joko oot toipunut koettelemuksesta, vai onko tullu jo uusia ??

Särö täällä kans kamalan kuuma aina nukkumaanmennessä, vaikka yleensä oon ihan vilukissa. Pitää pikkuhoususillaan nukkua ja monesti vielä ainakin puoliksi ilman peittoa! Hikeä ei sentään onneksi puske..

Ihanaa Nopponen ja Minx, että teidän pojat on kasvanut hyvin! Ja Zuzan tyttö myös perässä!

Sairaalavaatteet.. mahtaakohan olla suunnilleen samanlaisia sairaalasta ja osastosta riippumatta? Mulla kun siis ei synnärin vaatteista oo kokemusta, mutta kerran olin vuorokauden sairaalassa kun jäin auton alle… ja ne vaatteet!!! Siis ihan kamalat vaaleenpunaset säkit, jotka ei meinannu pysyä päällä ja kiertyi inhottavasti kun sängyssä pyöri. Ei se ulkonäkö niin, mutta kun tuntui tosi huonoilta päällä. Jos synnärillä on samanlaiset, niin taidanpa ottaa omat verkkarit mukaan. Ja kengiksi vaikka mun hienot reinot. :D

Bingo, ”ranskanleipä porttikongissa-efekti”…! :LOL: !

Kwaidan hienoa, että vauva majailee siellä ihan oikein päin!

Juli toivottavasti pääsette pian aloittamaan normaalin vauva-arjen!

Pepper, mullakin tuntu tänään vauvan hikka poikkeuksellisen ylhäällä! Mutta uskon kovasti, että vauva on silti edelleen rt:ssä. Myös liikkeet tuntuu nyt samalta kuin aina ennenkin, ja tää on siis jo pitkään ollut pää alaspäin.. ehkä siis sielläkin!

Tervetuloa Aurora84!

Piula kyseli perhevalmennuksista. Meillä olis ollu jo 3 krt, mutta ollaan missattu ne kaikki. Viimeksi olis ollut synnytyksestä, ja th lupasi että käy meidän kanssa niitä asioita vähän läpi seuraavalla neuvolakäynnillä. Ihan kiva, mutta en usko että sekään sen syvemmälle menee kuin oppaat, joita ollaan neuvolasta saatu… Tän viikon perjantaina on myös tutustumiskäynti synnärille.

Vauvanvaatteiden silittämisestä, en todellakaan silitä!! :D En mä silitä ikinä mitään muutakaan, paitsi jos joku juhlavaate on kovin ryppynen.. Meillä menee kyllä kaikki suoraan narulta kaappiin. Tai siis tätä nykyä kuivausrummusta, kun hankittiin vähän arjen luksusta, ah! :heart:

Mä mietin maitoasiassa samaa kuin Viude, että eikös juuri ne ensitipat ole erityisen tärkeitä? Että jos ne pumppaa pois niin jääkö vauva paitsi niistä kaikista ravinnerikkaimmista tipoista? Mulla nyt ei pumppaaminen vielä ajankohtasta kyllä oliskaan, kun mitään ei vielä heru ja viikkojakin vielä aika vähän.

Hanskiukselle tsempit jos käynnistys alotettaiskin jo tänään! :)

HaaveissaPulla
täällä vähän samanlaiset omanapaisuudet, tuntuu että on ollu vähän niinku koko raskauden ajan.. : / Miehellekään en osaa enää mitään muuta puhua kun vauva sitä ja vauva tätä.

Maistoin tänään vadelmanlehdillä höystettyä teetä kun niitä lehtiä sattui kaapissa olemaan ja yöks, mä en kyl tykänny ollenkaan. Taitaa jäädä mulla vadelmanlehdet nauttimatta. :LOL:

(.) Mun on välillä vaikeaa ymmärtää kun sanotaan, että näistä viimeisistä viikoista pitäis yrittää nauttia. Niin siis nauttia mistä? Mä oon koko ajan niin väsynyt huonojen unien takia, etten jaksa kyllä tehdä mitään tai nauttia yhtään mistään. Ja liikkuminen supistaa ja vihloo. Paljon mieluummin ottaisin vauvan jo maailmaan, ja jos sillon joutuu valvomaan, niin valvoisi edes hyvästä syystä. Sitä paitsi oon ymmärtänyt, että niissä vauvansaannin jälkeisissä endorfiineissa + imetyshormonien vaikutuksesta unettomia öitä jaksaa paljon paremmin. Ei tää ainakaan huonommaksi voi enää mennä.
No, eilen oli kuitenkin ihana päivä, kun rakkaat ystävät oli järjestänyt mulle yllätyksenä ”jälkipolttarit” ja vauvabileet. Sain ihania hemmottelulahjoja, vauva sai vaatteita, saunottiin, syötiin ihania ruokia, sain jalka- ja selkähieronnat, katottiin vanhoja valokuvia meiän teinivuosilta saakka ja tietty tehtiin sitä mitä parhaiten osataan eli kälätettiin ja käkätettiin. :D Oli kyllä kivaa, ja aloin taas ymmärtää, kuinka ihmeellistä tää raskaus onkaan. Olen tuosta porukasta eka joka vauvan saa, joten se on kaikkien mielestä niin uutta, ihmeellistä ja ihanaa. Ja onhan se. :heart:

Nanna 34+6
 
Voi kun Sone sulla on nätti masu! :heart:

Täällä niin rikkonainen yö takana. Tietysti heti kun eilen hehkutin hyvin nukuttua yötä. Tuntuu että olin koko yön hereillä ja torkahdin vain välillä, vauva poraili TODELLA kovaa alaspäin päällänsä. No neuvola on vasta 13.30, ehtii hyvin nukkua kunnon päikkärit sitä ennen.

Maitoa
on tihkunut ja välillä jopa valunut jo raskauden puolivälistä asti. Liivit on usein pesukoneessa kun on maitotahroja. En kuitenkaan liivinsuojia ole ottanut käyttöön :D

Se kivoin ässä ei ole mulla nyt ollenkaan nappaa. Ässistä paras olisi shoppailu (jos olisi rahaa), sitten siivoaminen ja vasta viimeisenä kiinnostaa nuo petipuuhat :ashamed: tämä raskaus on ollut erilainen kuin viimeksi, silloin teki kyllä aina mieli. ehkä ne halut palaa sitten joskus oman kropan takaisinsaamisen myötä :)

Täällä kans mietinnässä tuo että jos sairaalaan lähtö tapahtuu yöllä.. En tiiä viitsinkö äitiä yöllä herättää. Yhtä hyvin voisin mennä vaikka taksilla ja mies tulisi sitten aamulla perässä vietyään esikoisen äidilleni (hän tekee kotona töitä). Ei tuo mies kuitenkaan uskalla synnytyssalissa varmaan olla ja jos edellinen synnytys kesti sen 12h niin tuskin tämäkään syöksynä tulee ;) sairaalaan vain vajaa 10min matka.

Meidän 5vee pikkuherra on ottanut sänkyynsä yhden nuken unikaveriksi :heart: vähän nolona se oli aluksi ja nakkasi sen lattialle mutta pyysi sen uudestaan viereensä. kyllä täällä vauvaa odotellaan kovasti, kukin tavallaan :)

Lumityöt kutsuvat, ihanaa kun kurakelit vaihtuivat lumiseen ja puhtaaseen maisemaan :)

Hauskaa päivää mammat ja vauvelit :wave: neuvolakuulumisia sitten iltapäivällä

dania & poraajaprinsessa 37+1

Nanna minäkään en tykkää sitä "raakana" juoda. Mutta sen 15min hauduttamisen jälkeen kokeile heilutella jotain hyvän makuista teepussia mukissa että tulee vähän makua ja sitten hunajaa sekaan. Sitten on hyvää, siis mun mielestä...
 
Viimeksi muokattu:
Dania jep, laitoin kyllä myös tavallisen teepussin ja makeutusaineen mukaan. Mutta silti niistä lehdistä tuli sellainen "ruohon maku", joka maistui läpi. Mut ei mua haittaa vaikka jääkin juomatta. :D
 
Viimeksi muokattu:
Mun on välillä vaikeaa ymmärtää kun sanotaan, että näistä viimeisistä viikoista pitäis yrittää nauttia. Niin siis nauttia mistä? Mä oon koko ajan niin väsynyt huonojen unien takia, etten jaksa kyllä tehdä mitään tai nauttia yhtään mistään. Ja liikkuminen supistaa ja vihloo. Paljon mieluummin ottaisin vauvan jo maailmaan, ja jos sillon joutuu valvomaan, niin valvoisi edes hyvästä syystä.
Allekirjoitan täysin! Mäkin herään yöt läpeensä 1-2h välein pissalle enkä aina saa uudelleen unta ihan heti, joten päivisin ihan tööt olo. On varmasti sittenkin, kun vauva on syntynyt mutta lapsen hoito on paljon järkevämpi syy herätä yöllä kuin kusiralli! Sitä toivoo vaan, että loppuisipa tämä äkkiä! Kyllä nämä viimeiset viikot on tuskaisia ja kivuliaita ja sananmukaisesti odotusta .

Käytännössä oon sisällä 23,5/7 ja siitä vielä suurimman osan ajasta yksin eli aika tylsää ja pitkäveteistä on. Mies tekee ylitöitä koko ajan, joten turhaan neuvolantädit höpöttää että pitäis nyt nauttia kahdenkeskisestä ajasta. Eilen mies tempaisi 12h työpäivän ja oli niin poikki että meni nukkumaan heti. Tänään aamulla kun heräsin, oli jo lähtenyt.

Oon yrittänyt yksikseni tehdä niitä juttuja joista tykkään, eli käydä kirjastossa, kirppiksellä ja koiran kans ulkona sen verta mitä liitoskivuilta pystyy / jaksaa. Lauantaina kirpparilla mua tönittiin käytävillä ja tunsin itseni tosi kömpelöksi ja isoksi tientukkeeksi :(. Teki mieli huutaa, että oon v*ttu viimeisilläni raskaana varokaa vähän! Hermostuin totaalisesti kun noin 10-vuotias poika joka juoksi ja hillui ympäri kirppistä, törmäsi päistikkaa mahaani. Sen kokoinen ja ikäinen kaveri, eikä osaa käyttäytyä eikä katsoa eteensä :mad:?

Jos olisi ollut 5vee ja törmännyt vahingossa mahaan, en olis hermostunut yhtä paljon. Eikä 5-vuotiaan massa ois tuntunut yhtä ikävältä tumpsahtaessaan mahaan... Ei tippunut anteeksipyyntöä pojalta tai äidiltään, tuijottivat vaan. Tein hyviä löytöjä, mutta en lähde enää kirppiksille kun ei siellä kiertely ole mitään herkkua tässä norsu-tilassa.

37 + 4
 
Soonfab onnea ihanista kaksosista!!:)

Sone, voi ku sul on nätti ja siro massu!

En malta oottaa et milloin tää oma tupsahtaa, nyt on onneks ollu rauhallista taas. Tänään neuvolaan..

Niittyvilla, mua ärsyttää kans ihan suunnattomasti ihmiset jotka ei osaa varoa mahaa. No yleensä nää tilanteet on ollu sukulaislasten kanssa, ku saa pelätä et milloin ne riehumiseltaan on mu mahan päällä!! Kyllä minuakin olisi suututtanut tossa sun tilanteessa! Kyl 10 vuotiaan pitäs osata jo tajuta ja varoa sen verran.

Milloin tehdään synnytystapa-arvio? Millä viikolla? Ennätänköhän mä semmoseen ennen ku tää tulee..

greentea1 35+0
 
Viimeksi muokattu:
Onnea SoonFab74 tuplaonnesta ! :flower:

Meillä esikoinen TAAS flunssassa. Yöllä yski, nenä vuotaa ja lämpö nousee koko ajan. Toivottavasti paranee pian, jos vauva päättää syntyä kohta (toivottavasti).

SMV78 38+0
 

Yhteistyössä